14928.htm
CÍMSZÓ: Szombat-vasárnap
SZÓCIKK:
"Szombat-vasárnap. A zsidóság legszentebb intézményét, a szombatot,
vasárnapra tette át a keresztény egyház. Az önállóságra törekvő őskereszténység
egyházpolitikai szükségességből szakított a törvénnyel és hagyománnyal, hogy
ezzel még jobban mélyíthesse ki a zsidóságtól való elszakadását. Történeti
analógiája ez annak az eljárásnak, melyet már Jerobeam, Izrael királya is
követett, amikor a sátoros-ünnepet, a legfőbb zarándoklati alkalmat egy
hónappal későbbre tette át a maga birodalmában. Jerobeámnak is volt bizonyára
valamelyes támaszpontja, amikor az új dátumot szentesítette. A kereszténység is
theologumenon -okhoz volt kénytelen folyamodni, hogy egy új ünnepet a
hagyományok ellenében uralomra juttasson. Ennek a papi megokolásnak klasszikus
forrása az ujtes-tamentomi apokrifusok gyűjteményében kb. Kr. után 120-ból ránk
maradt Barnabás levele 15., mely (rövidítve) a vasárnap megszentelését ekkép
okolja meg: A Szombatról is meg van írva . . ., hogy ,tiszta kézzel és tiszta
szívvel szenteljétek meg (ez idézet ismeretlen), másutt meg az van mondva: ,Ha
az én fiaim a szombatot megtartják, rajtuk nyugtatom irgalmamat' (nem pontos
idézet Jeremiás Könyvéből: 17.24). A szombaton a teremtés kezdetét érti... Az
Úr a mindenséget 6000 év alatt fogja ugyanis befejezni. Mert a nap nála ezer
esztendő (amint a Zsoltár mondja: ,Ezer esztendő, a Te szemeidben olyan, mint
egy nap' 90, 40). És ha a hetedik napon megpihent Isten, ez azt jelenti, hogy
mikor az ő fia eljön .. . akkor fog ő megpihenni a hetedik napon. ,Tiszta
kézzel és tiszta szívvel' csak akkor leszünk képesek megszentelni a szombatot,
ha képesek leszünk magunktól megigazulni ... Azt is mondja a próféta : ,Újholdjaitokat
és szombatjaitokat (helyesen: ünnepeiteket) gyűlöli lelkem' (Jes. 1. 13), tehát
nem a mostani szombat kedves nekem, hanem a nyolcadik nap, melyen a másik
világot kezdem meg. Azért tehát a nyolcadik napot tartsuk meg vígsággal,
amelyen Jézus is feltámadt a halálból . Legújabban a zsidóságon belül is
érvényesülésre törekszik az a reform-irányzat, amely a szombatnak vasárnapra
való áttételét propagálja, de nem nagy sikerrel, mert a zsidóság még a
gazdasági nyomás alatt is a hitélet legfőbb feltételéül és biztosítékául a
szombatot tartja."
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter)
található. A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák,
úgyhogy a szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg
a digitalizált oldalképet! Ez a 4928. címszó a lexikon =>
867. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása: Nagy
Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai
adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
14928.htm
CÍMSZÓ: Szombat-vasárnap
SZÓCIKK: Szombat-vasárnap. A zsidóság legszentebb intézményét, a szombatot,
vasárnapra tette át a keresztény egyház. Az önállóságra törekvő őskereszténység
egyházpolitikai szükségességből szakított a törvénnyel és hagyománnyal, hogy
ezzel még jobban mélyíthesse ki a zsidóságtól való elszakadását. Történeti
analógiája ez annak az eljárásnak, melyet már Jerobeam, Izrael királya is
követett, amikor a sátoros-ünnepet, a legfőbb zarándoklati alkalmat egy
hónappal későbbre tette át a maga birodalmában. Jerobeámnak is volt bizonyára
valamelyes támaszpontja, amikor az új dátumot szentesítette. A kereszténység is
theologumenon -okhoz volt kénytelen folyamodni, hogy egy új ünnepet a
hagyományok ellenében uralomra juttasson. Ennek a papi megokolásnak klasszikus
forrása az ujtes-tamentomi apokrifusok gyűjteményében kb. Kr. után 120-ból ránk
maradt Barnabás levele 15., mely rövidítve a vasárnap megszentelését ekkép
okolja meg: A Szombatról is meg van írva . . ., hogy ,tiszta kézzel és tiszta
szívvel szenteljétek meg ez idézet ismeretlen , másutt meg az van mondva: ,Ha
az én fiaim a szombatot megtartják, rajtuk nyugtatom irgalmamat' nem pontos
idézet Jeremiás Könyvéből: 17.24 . A szombaton a teremtés kezdetét érti... Az
Úr a mindenséget 6000 év alatt fogja ugyanis befejezni. Mert a nap nála ezer
esztendő amint a Zsoltár mondja: ,Ezer esztendő, a Te szemeidben olyan, mint
egy nap' 90, 40 . És ha a hetedik napon megpihent Isten, ez azt jelenti, hogy
mikor az ő fia eljön .. . akkor fog ő megpihenni a hetedik napon. ,Tiszta
kézzel és tiszta szívvel' csak akkor leszünk képesek megszentelni a szombatot,
ha képesek leszünk magunktól megigazulni ... Azt is mondja a próféta :
,Újholdjaitokat és szombatjaitokat helyesen: ünnepeiteket gyűlöli lelkem' Jes.
1. 13 , tehát nem a mostani szombat kedves nekem, hanem a nyolcadik nap, melyen
a másik világot kezdem meg. Azért tehát a nyolcadik napot tartsuk meg
vígsággal, amelyen Jézus is feltámadt a halálból . Legújabban a zsidóságon
belül is érvényesülésre törekszik az a reform-irányzat, amely a szombatnak
vasárnapra való áttételét propagálja, de nem nagy sikerrel, mert a zsidóság még
a gazdasági nyomás alatt is a hitélet legfőbb feltételéül és biztosítékául a
szombatot tartja.
14928.ht
CÍMSZÓ Szombat-vasárna
SZÓCIKK Szombat-vasárnap zsidósá legszenteb intézményét szombatot vasárnapr
tett á keresztén egyház A önállóságr törekv őskereszténysé egyházpolitika
szükségességbő szakítot törvénnye é hagyománnyal hog ezze mé jobba mélyíthess k
zsidóságtó val elszakadását Történet analógiáj e anna a eljárásnak melye má
Jerobeam Izrae király i követett amiko sátoros-ünnepet legfőb zarándoklat
alkalma eg hónappa későbbr tett á mag birodalmában Jerobeámna i vol bizonyár
valamelye támaszpontja amiko a ú dátumo szentesítette kereszténysé i
theologumeno -okho vol kénytele folyamodni hog eg ú ünnepe hagyományo ellenébe
uralomr juttasson Enne pap megokolásna klassziku forrás a ujtes-tamentom
apokrifuso gyűjteményébe kb Kr utá 120-bó rán marad Barnabá level 15. mel
rövidítv vasárna megszentelésé ekké okolj meg Szombatró i me va írv . hog
,tiszt kézze é tiszt szívve szenteljéte me e idéze ismeretle másut me a va
mondva ,H a é fiai szombato megtartják rajtu nyugtato irgalmamat ne ponto idéze
Jeremiá Könyvéből 17.2 szombato teremté kezdeté érti.. A Ú mindensége 600 é
alat fogj ugyani befejezni Mer na nál eze esztend amin Zsoltá mondja ,Eze esztendő
T szemeidbe olyan min eg nap 90 4 É h hetedi napo megpihen Isten e az jelenti
hog miko a fi eljö . akko fo megpihenn hetedi napon ,Tiszt kézze é tiszt
szívvel csa akko leszün képese megszenteln szombatot h képese leszün magunktó
megigazuln .. Az i mondj prófét ,Újholdjaitoka é szombatjaitoka helyesen
ünnepeiteke gyűlöl lelkem Jes 1 1 tehá ne mostan szomba kedve nekem hane
nyolcadi nap melye mási világo kezde meg Azér tehá nyolcadi napo tartsu me
vígsággal amelye Jézu i feltámad halálbó Legújabba zsidóságo belü i
érvényesülésr törekszi a reform-irányzat amel szombatna vasárnapr val áttételé
propagálja d ne nag sikerrel mer zsidósá mé gazdaság nyomá alat i hitéle legfőb
feltételéü é biztosítékáu szombato tartja
14928.h
CÍMSZ Szombat-vasárn
SZÓCIK Szombat-vasárna zsidós legszente intézményé szombato vasárnap tet
kereszté egyhá önállóság törek őskereszténys egyházpolitik szükségességb
szakíto törvénny hagyománnya ho ezz m jobb mélyíthes zsidóságt va elszakadásá
Történe analógiá ann eljárásna mely m Jerobea Izra királ követet amik
sátoros-ünnepe legfő zarándokla alkalm e hónapp később tet ma birodalmába
Jerobeámn vo bizonyá valamely támaszpontj amik dátum szentesített kereszténys
theologumen -okh vo kénytel folyamodn ho e ünnep hagyomány ellenéb uralom juttasso
Enn pa megokolásn klasszik forrá ujtes-tamento apokrifus gyűjteményéb k K ut
120-b rá mara Barnab leve 15 me rövidít vasárn megszentelés ekk okol me
Szombatr m v ír ho ,tisz kézz tisz szívv szenteljét m idéz ismeretl másu m v
mondv , fia szombat megtartjá rajt nyugtat irgalmama n pont idéz Jeremi
Könyvébő 17. szombat teremt kezdet érti. mindenség 60 ala fog ugyan befejezn Me
n ná ez eszten ami Zsolt mondj ,Ez esztend szemeidb olya mi e na 9 heted nap
megpihe Iste a jelent ho mik f elj akk f megpihen heted napo ,Tisz kézz tisz
szívve cs akk leszü képes megszentel szombato képes leszü magunkt megigazul . A
mond prófé ,Újholdjaitok szombatjaitok helyese ünnepeitek gyűlö lelke Je teh n
mosta szomb kedv neke han nyolcad na mely más világ kezd me Azé teh nyolcad nap
tarts m vígságga amely Jéz feltáma halálb Legújabb zsidóság bel érvényesülés
töreksz reform-irányza ame szombatn vasárnap va áttétel propagálj n na sikerre
me zsidós m gazdasá nyom ala hitél legfő feltételé biztosítéká szombat tartj
14928.
CÍMS Szombat-vasár
SZÓCI Szombat-vasárn zsidó legszent intézmény szombat vasárna te kereszt
egyh önállósá töre őskeresztény egyházpoliti szükségesség szakít törvénn
hagyománny h ez job mélyíthe zsidóság v elszakadás Történ analógi an eljárásn
mel Jerobe Izr kirá követe ami sátoros-ünnep legf zarándokl alkal hónap későb
te m birodalmáb Jerobeám v bizony valamel támaszpont ami dátu szentesítet
keresztény theologume -ok v kényte folyamod h ünne hagyomán ellené uralo
juttass En p megokolás klasszi forr ujtes-tament apokrifu gyűjteményé u 120- r
mar Barna lev 1 m rövidí vasár megszentelé ek oko m Szombat í h ,tis kéz tis
szív szenteljé idé ismeret más mond fi szomba megtartj raj nyugta irgalmam pon
idé Jerem Könyvéb 17 szomba terem kezde érti mindensé 6 al fo ugya befejez M n
e eszte am Zsol mond ,E eszten szemeid oly m n hete na megpih Ist jelen h mi el
ak megpihe hete nap ,Tis kéz tis szívv c ak lesz képe megszente szombat képe
lesz magunk megigazu mon próf ,Újholdjaito szombatjaito helyes ünnepeite gyűl
lelk J te most szom ked nek ha nyolca n mel má vilá kez m Az te nyolca na tart
vígságg amel Jé feltám halál Legújab zsidósá be érvényesülé töreks
reform-irányz am szombat vasárna v áttéte propagál n sikerr m zsidó gazdas nyo
al hité legf feltétel biztosíték szomba tart
14928
CÍM Szombat-vasá
SZÓC Szombat-vasár zsid legszen intézmén szomba vasárn t keresz egy önállós
tör őskeresztén egyházpolit szükségessé szakí törvén hagyománn e jo mélyíth
zsidósá elszakadá Törté analóg a eljárás me Jerob Iz kir követ am sátoros-ünne
leg zarándok alka hóna késő t birodalmá Jerobeá bizon valame támaszpon am dát
szentesíte keresztén theologum -o kényt folyamo ünn hagyomá ellen ural juttas E
megokolá klassz for ujtes-tamen apokrif gyűjtemény 120 ma Barn le rövid vasá
megszentel e ok Szomba ,ti ké ti szí szentelj id ismere má mon f szomb megtart
ra nyugt irgalma po id Jere Könyvé 1 szomb tere kezd ért mindens a f ugy befeje
eszt a Zso mon , eszte szemei ol het n megpi Is jele m e a megpih het na ,Ti ké
ti szív a les kép megszent szomba kép les magun megigaz mo pró ,Újholdjait
szombatjait helye ünnepeit gyű lel t mos szo ke ne h nyolc me m vil ke A t
nyolc n tar vígság ame J feltá halá Legúja zsidós b érvényesül törek
reform-irány a szomba vasárn áttét propagá siker zsid gazda ny a hit leg
feltéte biztosíté szomb tar
1492
CÍ Szombat-vas
SZÓ Szombat-vasá zsi legsze intézmé szomb vasár keres eg önálló tö
őskereszté egyházpoli szükségess szak törvé hagyomán j mélyít zsidós elszakad
Tört analó eljárá m Jero I ki köve a sátoros-ünn le zarándo alk hón kés
birodalm Jerobe bizo valam támaszpo a dá szentesít kereszté theologu - kény
folyam ün hagyom elle ura jutta megokol klass fo ujtes-tame apokri gyűjtemén 12
m Bar l rövi vas megszente o Szomb ,t k t sz szentel i ismer m mo szom megtar r
nyug irgalm p i Jer Könyv szom ter kez ér minden ug befej esz Zs mo eszt szeme
o he megp I jel megpi he n ,T k t szí le ké megszen szomb ké le magu megiga m
pr ,Újholdjai szombatjai hely ünnepei gy le mo sz k n nyol m vi k nyol ta vígsá
am felt hal Legúj zsidó érvényesü töre reform-irán szomb vasár átté propag sike
zsi gazd n hi le feltét biztosít szom ta