14962.htm
CÍMSZÓ: Talmud
SZÓCIKK: A T. tanulmányozása
ezentúl mindjobban a «pilpul» disputatórikus módszer útvesztőjébe vezet, ahol
nem az eredeti értelem keresése volt a cél, hanem a felhozott érvek lebírása, virtuozitás
az éles elméjű disztinkciókban. A pilpul módszerét főkép Pollak Jákob
honosította meg Lengyelországban 1500 körül. T.-i kódexek. Míg a nyugati
országokban a zsidóság a maga elszigetelt helyzetében csak a szöveget nyomon
kísérő kommentárok által igyekezett a T. szövegének értelmezéséhez eljutni, a
mórok kultúrájával érintkezésbe jutott spanyol zsidóság a filozófiai
rendszerépítés logikai művészetével is megismerkedve, a T. törvényfejtegető
anyagát is ilyen rendszeresítő megmunkálás tárgyává tette. Majmuni Mózes (XII.
sz. vége) volt e tekintetben úttörő. Ő a különböző traktatusokba szétszórt, de
az anyag vagy a logikai elv tekintetében összetartozó anyagot tárgyi elrendezés
kedvéért teljesen felforgatja, újjá csoportosítja, az egymással szembenálló
nézetek között a kiválóbb tekintélyek véleményét fogadja el és mellőzi legjobb
törvényalkotói belátása szerint a kisebb tekintélyek véleményét. Vita helyett
kész törvénykönyvet nyújt a Misna Tóra, vagy mások által Jad Hachazáka,
«Hatalmas kéz» névvel illetett művében, mely már nem a puszta törvénytételekre
szorítkozik, hanem azok vallásfilozófiái alapfogalmakból való levezetésével is
remekel. A T.-i diaklektikának Majmuni e rendszeres műve nem vetett gátat, csak
újabb anyagot adott az ő állásfoglalása és a T.-i szerzők eredeti elgondolása
közötti űr áthidalására. Mint törvénykönyvet a zsidó vallásgyakorlat még
idegenkedett döntő tekintélyül elismerni. A reformáció vallásos mozgalmának
kellett a zsidóság lelkivilágaira is átvetni hullámait, hogy végül egy rendszeresen
összeállított, a kérdéseket nyugvópontra juttató és általános elismerésre
számító kódex nélkülözhetetlenségének tudatára ébredjen. Caro József 1520 táján
átdolgozta Jákob ben Asernek előzőén megjelent Arba Turim (röviden Tur) c.
kódexét és ez Sulchan Aruch c. alatt általános uralomra jutott legalább is a
keleti zsidóságnál, de a nyugati zsidóság számára is kisebbszerű módosítások
árán sikerült azt Isszerlesz Mózesnek alkalmazhatóvá tennie. T.-tudomány. A
XIX. és XX. sz. érdeme, hogy a T.-ot is a Bibliához hasonlóan filológiai
módszerrel teszi tanulmányozás tárgyává, Ez a módszer függetleníti magát a
hagyományos felfogásoktól és szakítva minden előzetes feltevéssel, magának a
szövegnek meghallgatásától várja a feleletet arra, hogy szerzői mit akarnak
mondani, miért, milyen eszméknek hatása alatt, milyen korviszonyok között,
milyen tanokkal szemben vallották tanaikat, milyen idegen képzetvilág gyakorolt
rájuk hatást. Természetesen kénytelen néhol a szövegben is nehézségeket vagy
ellentmondásokat felfedezni és azokból elsősorban az eredeti szöveg kiadásától
várja a kellő felvilágosítást (Müncheni kódex után Strack adott ilyen relative
legjobb szöveget). Segédeszközül szolgál a T.-i nyelv grammatikai és szótári
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter)
található. A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák,
úgyhogy a szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg
a digitalizált oldalképet! Ez a(z) 4962. címszó a lexikon =>
875. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása: Nagy
Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai
adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
14962.htm
CÍMSZÓ: Talmud
SZÓCIKK: A T. tanulmányozása ezentúl mindjobban a pilpul disputatórikus
módszer útvesztőjébe vezet, ahol nem az eredeti értelem keresése volt a cél,
hanem a felhozott érvek lebírása, virtuozitás az éles elméjű disztinkciókban. A
pilpul módszerét főkép Pollak Jákob honosította meg Lengyelországban 1500
körül. T.-i kódexek. Míg a nyugati országokban a zsidóság a maga elszigetelt
helyzetében csak a szöveget nyomon kísérő kommentárok által igyekezett a T.
szövegének értelmezéséhez eljutni, a mórok kultúrájával érintkezésbe jutott
spanyol zsidóság a filozófiai rendszerépítés logikai művészetével is
megismerkedve, a T. törvényfejtegető anyagát is ilyen rendszeresítő
megmunkálás tárgyává tette. Majmuni Mózes XII. sz. vége volt e tekintetben
úttörő. Ő a különböző traktatusokba szétszórt, de az anyag vagy a logikai elv
tekintetében összetartozó anyagot tárgyi elrendezés kedvéért teljesen
felforgatja, újjá csoportosítja, az egymással szembenálló nézetek között a
kiválóbb tekintélyek véleményét fogadja el és mellőzi legjobb törvényalkotói
belátása szerint a kisebb tekintélyek véleményét. Vita helyett kész
törvénykönyvet nyújt a Misna Tóra, vagy mások által Jad Hachazáka, Hatalmas kéz
névvel illetett művében, mely már nem a puszta törvénytételekre szorítkozik,
hanem azok vallásfilozófiái alapfogalmakból való levezetésével is remekel. A
T.-i diaklektikának Majmuni e rendszeres műve nem vetett gátat, csak újabb
anyagot adott az ő állásfoglalása és a T.-i szerzők eredeti elgondolása közötti
űr áthidalására. Mint törvénykönyvet a zsidó vallásgyakorlat még idegenkedett
döntő tekintélyül elismerni. A reformáció vallásos mozgalmának kellett a
zsidóság lelkivilágaira is átvetni hullámait, hogy végül egy rendszeresen
összeállított, a kérdéseket nyugvópontra juttató és általános elismerésre
számító kódex nélkülözhetetlenségének tudatára ébredjen. Caro József 1520 táján
átdolgozta Jákob ben Asernek előzőén megjelent Arba Turim röviden Tur c.
kódexét és ez Sulchan Aruch c. alatt általános uralomra jutott legalább is a
keleti zsidóságnál, de a nyugati zsidóság számára is kisebbszerű módosítások
árán sikerült azt Isszerlesz Mózesnek alkalmazhatóvá tennie. T.-tudomány. A
XIX. és XX. sz. érdeme, hogy a T.-ot is a Bibliához hasonlóan filológiai
módszerrel teszi tanulmányozás tárgyává, Ez a módszer függetleníti magát a
hagyományos felfogásoktól és szakítva minden előzetes feltevéssel, magának a
szövegnek meghallgatásától várja a feleletet arra, hogy szerzői mit akarnak
mondani, miért, milyen eszméknek hatása alatt, milyen korviszonyok között,
milyen tanokkal szemben vallották tanaikat, milyen idegen képzetvilág gyakorolt
rájuk hatást. Természetesen kénytelen néhol a szövegben is nehézségeket vagy
ellentmondásokat felfedezni és azokból elsősorban az eredeti szöveg kiadásától
várja a kellő felvilágosítást Müncheni kódex után Strack adott ilyen relative
legjobb szöveget . Segédeszközül szolgál a T.-i nyelv grammatikai és szótári
14962.ht
CÍMSZÓ Talmu
SZÓCIKK T tanulmányozás ezentú mindjobba pilpu disputatóriku módsze
útvesztőjéb vezet aho ne a eredet értele keresés vol cél hane felhozot érve
lebírása virtuozitá a éle elméj disztinkciókban pilpu módszeré főké Polla Jáko
honosított me Lengyelországba 150 körül T.- kódexek Mí nyugat országokba
zsidósá mag elszigetel helyzetébe csa szövege nyomo kísér kommentáro álta
igyekezet T szövegéne értelmezéséhe eljutni móro kultúrájáva érintkezésb jutot
spanyo zsidósá filozófia rendszerépíté logika művészetéve i megismerkedve T
törvényfejteget anyagá i ilye rendszeresít megmunkálá tárgyáv tette Majmun
Móze XII sz vég vol tekintetbe úttörő különböz traktatusokb szétszórt d a anya
vag logika el tekintetébe összetartoz anyago tárgy elrendezé kedvéér teljese
felforgatja újj csoportosítja a egymássa szembenáll nézete közöt kiválób
tekintélye véleményé fogadj e é mellőz legjob törvényalkotó belátás szerin
kiseb tekintélye véleményét Vit helyet kés törvénykönyve nyúj Misn Tóra vag
máso álta Ja Hachazáka Hatalma ké névve illetet művében mel má ne puszt
törvénytételekr szorítkozik hane azo vallásfilozófiá alapfogalmakbó val
levezetéséve i remekel T.- diaklektikána Majmun rendszere műv ne vetet gátat
csa újab anyago adot a állásfoglalás é T.- szerző eredet elgondolás között ű
áthidalására Min törvénykönyve zsid vallásgyakorla mé idegenkedet dönt
tekintélyü elismerni reformáci valláso mozgalmána kellet zsidósá lelkivilágair
i átvetn hullámait hog végü eg rendszerese összeállított kérdéseke nyugvópontr
juttat é általáno elismerésr számít kóde nélkülözhetetlenségéne tudatár
ébredjen Car Józse 152 tájá átdolgozt Jáko be Aserne előzőé megjelen Arb Turi
rövide Tu c kódexé é e Sulcha Aruc c alat általáno uralomr jutot legaláb i
kelet zsidóságnál d nyugat zsidósá számár i kisebbszer módosításo árá sikerül
az Isszerles Mózesne alkalmazhatóv tennie T.-tudomány XIX é XX sz érdeme hog
T.-o i Bibliáho hasonlóa filológia módszerre tesz tanulmányozá tárgyává E
módsze függetlenít magá hagyományo felfogásoktó é szakítv minde előzete
feltevéssel magána szövegne meghallgatásátó várj felelete arra hog szerző mi
akarna mondani miért milye eszmékne hatás alatt milye korviszonyo között milye
tanokka szembe vallottá tanaikat milye idege képzetvilá gyakorol ráju hatást
Természetese kénytele ného szövegbe i nehézségeke vag ellentmondásoka felfedezn
é azokbó elsősorba a eredet szöve kiadásátó várj kell felvilágosítás München
kóde utá Strac adot ilye relativ legjob szövege Segédeszközü szolgá T.- nyel
grammatika é szótár
14962.h
CÍMSZ Talm
SZÓCIK tanulmányozá ezent mindjobb pilp disputatórik módsz útvesztőjé veze
ah n erede értel keresé vo cé han felhozo érv lebírás virtuozit él elmé
disztinkciókba pilp módszer fők Poll Ják honosítot m Lengyelországb 15 körü T.
kódexe M nyuga országokb zsidós ma elszigete helyzetéb cs szöveg nyom kísé
kommentár ált igyekeze szövegén értelmezéséh eljutn mór kultúrájáv érintkezés
juto spany zsidós filozófi rendszerépít logik művészetév megismerkedv törvényfejtege
anyag ily rendszeresí megmunkál tárgyá tett Majmu Móz XI s vé vo tekintetb
úttör különbö traktatusok szétszór any va logik e tekintetéb összetarto anyag
tárg elrendez kedvéé teljes felforgatj új csoportosítj egymáss szembenál nézet
közö kiváló tekintély vélemény fogad mellő legjo törvényalkot belátá szeri kise
tekintély véleményé Vi helye ké törvénykönyv nyú Mis Tór va más ált J Hachazák
Hatalm k névv illete művébe me m n pusz törvénytételek szorítkozi han az
vallásfilozófi alapfogalmakb va levezetésév remeke T. diaklektikán Majmu
rendszer mű n vete gáta cs úja anyag ado állásfoglalá T. szerz erede elgondolá
közöt áthidalásár Mi törvénykönyv zsi vallásgyakorl m idegenkede dön tekintély
elismern reformác vallás mozgalmán kelle zsidós lelkivilágai átvet hullámai ho
vég e rendszeres összeállítot kérdések nyugvópont jutta általán elismerés számí
kód nélkülözhetetlenségén tudatá ébredje Ca Józs 15 táj átdolgoz Ják b Asern
előző megjele Ar Tur rövid T kódex Sulch Aru ala általán uralom juto legalá
kele zsidóságná nyuga zsidós számá kisebbsze módosítás ár sikerü a Isszerle
Mózesn alkalmazható tenni T.-tudomán XI X s érdem ho T.- Bibliáh hasonló
filológi módszerr tes tanulmányoz tárgyáv módsz függetlení mag hagyomány
felfogásokt szakít mind előzet feltevésse magán szövegn meghallgatását vár
felelet arr ho szerz m akarn mondan miér mily eszmékn hatá alat mily korviszony
közöt mily tanokk szemb vallott tanaika mily ideg képzetvil gyakoro ráj hatás
Természetes kénytel néh szövegb nehézségek va ellentmondások felfedez azokb
elsősorb erede szöv kiadását vár kel felvilágosítá Münche kód ut Stra ado ily
relati legjo szöveg Segédeszköz szolg T. nye grammatik szótá
14962.
CÍMS Tal
SZÓCI tanulmányoz ezen mindjob pil disputatóri móds útvesztőj vez a ered
érte keres v c ha felhoz ér lebírá virtuozi é elm disztinkciókb pil módsze fő
Pol Já honosíto Lengyelország 1 kör T kódex nyug országok zsidó m elsziget
helyzeté c szöve nyo kís kommentá ál igyekez szövegé értelmezésé eljut mó
kultúrájá érintkezé jut span zsidó filozóf rendszerépí logi művészeté
megismerked törvényfejteg anya il rendszeres megmunká tárgy tet Majm Mó X v v
tekintet úttö különb traktatuso szétszó an v logi tekinteté összetart anya tár
elrende kedvé telje felforgat ú csoportosít egymás szembená néze köz kivál
tekintél vélemén foga mell legj törvényalko belát szer kis tekintél vélemény V
hely k törvényköny ny Mi Tó v má ál Hachazá Hatal név illet művéb m pus
törvénytétele szorítkoz ha a vallásfilozóf alapfogalmak v levezetésé remek T
diaklektiká Majm rendsze m vet gát c új anya ad állásfoglal T szer ered
elgondol közö áthidalásá M törvényköny zs vallásgyakor idegenked dö tekintél
elismer reformá vallá mozgalmá kell zsidó lelkivilága átve hulláma h vé
rendszere összeállíto kérdése nyugvópon jutt általá elismeré szám kó
nélkülözhetetlenségé tudat ébredj C Józ 1 tá átdolgo Já Aser előz megjel A Tu
rövi kóde Sulc Ar al általá uralo jut legal kel zsidóságn nyug zsidó szám
kisebbsz módosítá á siker Isszerl Mózes alkalmazhat tenn T.-tudomá X érde h T.
Bibliá hasonl filológ módszer te tanulmányo tárgyá móds független ma hagyomán
felfogások szakí min előze feltevéss magá szöveg meghallgatásá vá felele ar h
szer akar monda mié mil eszmék hat ala mil korviszon közö mil tanok szem vallot
tanaik mil ide képzetvi gyakor rá hatá Természete kényte né szöveg nehézsége v
ellentmondáso felfede azok elsősor ered szö kiadásá vá ke felvilágosít Münch kó
u Str ad il relat legj szöve Segédeszkö szol T ny grammati szót
14962
CÍM Ta
SZÓC tanulmányo eze mindjo pi disputatór mód útvesztő ve ere ért kere h
felho é lebír virtuoz el disztinkciók pi módsz f Po J honosít Lengyelorszá kö
kóde nyu országo zsid elszige helyzet szöv ny kí komment á igyeke szöveg
értelmezés elju m kultúráj érintkez ju spa zsid filozó rendszerép log művészet
megismerke törvényfejte any i rendszere megmunk tárg te Maj M tekinte útt
külön traktatus szétsz a log tekintet összetar any tá elrend kedv telj felforga
csoportosí egymá szemben néz kö kivá tekinté vélemé fog mel leg törvényalk belá
sze ki tekinté vélemén hel törvénykön n M T m á Hachaz Hata né ille művé pu
törvénytétel szorítko h vallásfilozó alapfogalma levezetés reme diaklektik Maj
rendsz ve gá ú any a állásfogla sze ere elgondo köz áthidalás törvénykön z
vallásgyako idegenke d tekinté elisme reform vall mozgalm kel zsid lelkivilág
átv hullám v rendszer összeállít kérdés nyugvópo jut által elismer szá k
nélkülözhetetlenség tuda ébred Jó t átdolg J Ase elő megje T röv kód Sul A a
által ural ju lega ke zsidóság nyu zsid szá kisebbs módosít sike Isszer Móze
alkalmazha ten T.-tudom érd T Bibli hason filoló módsze t tanulmány tárgy mód
függetle m hagyomá felfogáso szak mi előz feltevés mag szöve meghallgatás v
felel a sze aka mond mi mi eszmé ha al mi korviszo köz mi tano sze vallo tanai
mi id képzetv gyako r hat Természet kényt n szöve nehézség ellentmondás felfed
azo elsőso ere sz kiadás v k felvilágosí Münc k St a i rela leg szöv Segédeszk
szo n grammat szó
1496
CÍ T
SZÓ tanulmány ez mindj p disputató mó útveszt v er ér ker felh lebí virtuo
e disztinkció p móds P honosí Lengyelorsz k kód ny ország zsi elszig helyze szö
n k kommen igyek szöve értelmezé elj kultúrá érintke j sp zsi filoz rendszeré
lo művésze megismerk törvényfejt an rendszer megmun tár t Ma tekint út külö
traktatu széts lo tekinte összeta an t elren ked tel felforg csoportos egym
szembe né k kiv tekint vélem fo me le törvényal bel sz k tekint vélemé he
törvénykö Hacha Hat n ill műv p törvénytéte szorítk vallásfiloz alapfogalm
levezeté rem diaklekti Ma rends v g an állásfogl sz er elgond kö áthidalá
törvénykö vallásgyak idegenk tekint elism refor val mozgal ke zsi lelkivilá át
hullá rendsze összeállí kérdé nyugvóp ju álta elisme sz nélkülözhetetlensé tud
ébre J átdol As el megj rö kó Su álta ura j leg k zsidósá ny zsi sz kisebb
módosí sik Issze Móz alkalmazh te T.-tudo ér Bibl haso filol módsz tanulmán
tárg mó függetl hagyom felfogás sza m elő feltevé ma szöv meghallgatá fele sz
ak mon m m eszm h a m korvisz kö m tan sz vall tana m i képzet gyak ha Természe
kény szöv nehézsé ellentmondá felfe az elsős er s kiadá felvilágos Mün S rel le
szö Segédesz sz gramma sz