14969.htm
CÍMSZÓ: Talmud-hamisítások
SZÓCIKK:
"Talmud-hamisítások. Félreértés, rágalom, lenézés, kiátkozás, máglya
üldözi a Talmudot jóformán a keletkezése óta (l. Talmud). A tudatlanság és a gyűlölet
válságból válságba sodorta és sorsának drámai feszültsége még a legújabb korban
sem enyhülhetett meg. A gyűlölők korábban vették észre, mint talán maga a
zsidóság, hogy a zsidó nép ebből építette ki minden üldözést elbíró fejlődését
és sokkal tovább fogják azonosítani a Talmudot a zsidósággal, mint ahogy a
zsidóság a Talmuddal fogja azonosítani magát. A mai zsidóság nagy része alig
tudja már, hogy az erkölcse a Talmud erkölcseiben gyökerezik, hogy a haladás
első ösztönei, a munka nyugtalanságai, a lelki tisztulások lázas hevületei a
Talmudból szikráztak a zsidó néplélekbe, a gyűlölők mégis most is még a
Talmudon igyekeznek sebet ütni, ha magát a zsidóságot akarják megsebezni. De
ami a sötét századokban csak a tudomány sötétsége volt, az a felvilágosodottság
korszakában a sötétség tudományává erősödött. Szisztematizálták a
Talmudgyűlöletet és új fegyverekkel új hadjáratot indítottak a Talmud ellen. A
talmudi szöveg meg nem értésétől eljutottak a félreértéséig, a félreértéstől a
félremagyarázásig, ettől a fordítósig és végül a hamisításig. Nincs a
világirodalomnak olyan dokumentuma, amelyet annyiszor és annyiféleképpen
hamisítottak volna, mint ahányszor és ahányféleképpen a Talmudot hamisították.
De valamennyi hamisító egyazon cél felé törekedett és mindegyik mindig olyan
szellemet és olyan jogfelfogást hamisított bele a Talmudba, ami azt a látszatot
keltette, mintha a Talmud az erkölcstelenséget és a jogtalanságot kodifikálta
volna. A leleplezéstől nem féltek, mert kevesen voltak azelőtt nemzsidó körökben,
akik a gigantikus munka útvesztőin eligazodhattak volna, a zsidó tudománytól
pedig nem féltették a hamisításaikat, mert abban bíztak, hogy a keresztény
tanúzása több hitelre talál, mint a zsidóé. A legtöbb hamisító az esküre, a
családi életre és a magánjogra vétette magát. Kitaláltak talmudi szentenciákat,
amik az eskü szentségét csúffá teszik. Szinte megmérhetetlen az az etnikai
magasság, amelyre az eskü megtámadhatatlan szentségét emelte a talmudi
szigorúság, a hamisítók mégis esküellenes tendenciákat hamisítottak beléje. És
ha már a Talmudot hamisították meg, megrágalmazták a liturgiát is és azt
hazudtak, hogy a jomkippuri Kol nidre az esküszegésre szabadítja fel a zsidó
lelkiismeretet. Ezt a hazugságot terjeszti az Antisémita Katekizmus is. Itt abban
rejlik a hamisítás, hogy az ima leglényegesebb szavait elhallgatják. Delitsch
keresztény teológiai tanár, a Talmud és a zsidó irodalom alapos ismerője,
megállapítja: «Ami ama eskük és fogadalmak meghiúsítását illeti, melyet a
zsidók Kol Nidre estén elmondott imájukban kérnek, úgy az csak udéoszarnó al
nafsoszónó hozzáfűzéssel értendő, itt tehát olyan fogadalmakat értenek,
amelyeket önmaguknak tettek az emberek és mikor már megtették, arra a belátásra
jutnak, hogy azok bűnös, vagy kivihetetlen föltevések voltak; de nem vonatkozik
a mentesítésért való könyörgés olyan fogadalmakra, amelyeket másokért és mások
javára tettünk, sem olyan esküre, amelyet a híróság előtt teszünk. Ugyanilyen
durva hazugságokkal hamisították meg a családi életre vonatkozó talmudi jogszabályokat
is, azt állítván, hogy azok az általános erkölcsökbe ütköző elnézéssel ítélik
meg a házasságtörést és a nemzsidó nővel való házasságtörést egyenesen
megengedik. Ezzel szemben igaz, hogy a világnak egyetlenegy törvénykódexe sem
üldözi olyan szigorú büntetéssel a házasságtörést, mint a Talmud, amely a zsidó
nép egész életét a családi élet tisztaságára építette fel (Erubin 19a, Kiddusim
21b, Szanhedrin 82a). De nem csupán zsidó és zsidó között tiltja a
házasságtörést, hanem zsidó és nemzsidó között is, mert a házasságot
szentségnek deklarálja minden ember számára valláskülönbség nélkül. (Szanhedrin
57b, 58a). Sokszor idézik az antiszemiták rabbi Éliás szavait, aki úgy döntött
a Talmudban, hogy nemzsidó nőt megbecsteleníteni még engesztelés napján sem
bűn. Már Delitsch is megállapította, hogy ilyen vagy ehhez hasonló kijelentés
nincsen a Talmudban és rabbi Éliás tannaita, vagy amóra a Talmudban nem is
szerepel. Sok olyan részlete van a Talmudnak, amelyet a nemzsidó fordítók
félreértettek, mert nem ismerték a viszonyokat, amelyekre a talmudi döntések
vonatkoztak, vagy a nyelv hiányos ismerete miatt a hivatkozott talmudi helyet
hibásan interpretálták (l. Talmud). Vádat kovácsoltak pl. a Talmudnak abból a
rendelkezéséből is, hogy a pogány által elveszített tárgyat nem kell visszaadni
a tulajdonosának, de vissza kell azt adni, ha zsidó vesztette el. (Bába Mecia
24, 13). A Talmud, amely szigorúan a Biblia alapján áll és attól soha el nem
távolodott, de inkább még meg is szigorította erkölcsi követelményeit, nem
kodifikálhatott olyan jogot, amely a Biblia szellemével ellenkezik. A Biblia
egyenlő jogot követel az idegen számára is és ez a súlymértékre is vonatkozik
és mindenre, aminek kétféle alkalmazása az idegen számára károsodást jelenthet.
Az itt idézett talmudi helyet alaptalanul gyanúsították meg és erőszakosan
magyarázták abba a pogányellenes tendenciát. Mert akik helyesen olvassák a
Talmudot és ismerik a kommentárokat is, tudják, hogy az idézett helynek csupán
az a része tartalmaz kodifikációt, amely a zsidókról szól, a másik része nem
döntés, hanem jelentés csupán, azzal a nyilvánvaló célzattal, hogy a zsidók ne
kényszerítsenek rá a nemzsidókra olyan kötelességet, amelyet az ő jogrendszerük
nem ismer. Már most tudni kell, hogy az akkori pogány népek között érvényes
törvények értelmében a talált tárgyak a megtalálót illették. A Talmud leszögezi
tehát a tényt, nehogy a saját jogrendszerük ellenére nemzsidókat a talált
tárgyak visszaadására kényszeríthessenek. Jogfosztásról tehát szó sem lehet,
hanem inkább még jogkiterjesztésről, mert a pogányt még akkor sem lehetett a
talált tárgy visszaszolgáltatására kényszeríteni, ha ezt zsidó vesztette el. A
zsidókra nézve azonban nem fogadta el a Talmud ezt a jogfelfogást, mert az ő
ethikája szerint más ember vigyázatlanságából nem szabad hasznot húzni és azért
a zsidók számára kodifikálta, hogy az elveszített tárgyat vissza kell adni a
tulajdonosának. A Talmudot azonban nemcsak helytelen interpretálásokkal, hanem
tudatos hamisításokkal is igyekeztek megbélyegezni, hogy ezzel megbélyegezzék a
zsidó erkölcsöket is. Már a középkorban is akadtak lelkiismeretlen emberek, sok
esetben kikeresztelkedett zsidók, akik a Talmudot meghamisították. Akadtak még
a felvilágosodás korában is Talmudhamisítók, sőt manapság is akadnak még olyanok,
akik a Talmudot az antiszemitizmus szolgálatában meghamisítják. A
legismertebbek közül való Áron Briman, aki Justus néven a Zsidók Tükrét írta;
Ausztriában hamisításért börtönre és kiutasításra ítélték. Volt zsidó,
protestáns, katholikus. A másik ismert talmudhamisító Rohling tanár, aki
nemcsak a zsidókat, de a protestánsokat is támadja. Ismert még Ecker, továbbá
Rodkinson, May Simon és Meyer Pál kitért zsidók, akik azonban csak másodrendű
szerepet játszanak. A összes T.-at tartalmazza a Wienben 1890. megjelent Acten
und Gutachten im Prozess Rohlinq qeqen Bloch c. mű."
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter)
található. A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák,
úgyhogy a szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg
a digitalizált oldalképet! Ez a 4969. címszó a lexikon =>
878. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása: Nagy
Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai
adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
14969.htm
CÍMSZÓ: Talmud-hamisítások
SZÓCIKK: Talmud-hamisítások. Félreértés, rágalom, lenézés, kiátkozás,
máglya üldözi a Talmudot jóformán a keletkezése óta l. Talmud . A tudatlanság
és a gyűlölet válságból válságba sodorta és sorsának drámai feszültsége még a
legújabb korban sem enyhülhetett meg. A gyűlölők korábban vették észre, mint talán
maga a zsidóság, hogy a zsidó nép ebből építette ki minden üldözést elbíró
fejlődését és sokkal tovább fogják azonosítani a Talmudot a zsidósággal, mint
ahogy a zsidóság a Talmuddal fogja azonosítani magát. A mai zsidóság nagy része
alig tudja már, hogy az erkölcse a Talmud erkölcseiben gyökerezik, hogy a
haladás első ösztönei, a munka nyugtalanságai, a lelki tisztulások lázas
hevületei a Talmudból szikráztak a zsidó néplélekbe, a gyűlölők mégis most is
még a Talmudon igyekeznek sebet ütni, ha magát a zsidóságot akarják megsebezni.
De ami a sötét századokban csak a tudomány sötétsége volt, az a
felvilágosodottság korszakában a sötétség tudományává erősödött.
Szisztematizálták a Talmudgyűlöletet és új fegyverekkel új hadjáratot
indítottak a Talmud ellen. A talmudi szöveg meg nem értésétől eljutottak a
félreértéséig, a félreértéstől a félremagyarázásig, ettől a fordítósig és végül
a hamisításig. Nincs a világirodalomnak olyan dokumentuma, amelyet annyiszor és
annyiféleképpen hamisítottak volna, mint ahányszor és ahányféleképpen a
Talmudot hamisították. De valamennyi hamisító egyazon cél felé törekedett és
mindegyik mindig olyan szellemet és olyan jogfelfogást hamisított bele a
Talmudba, ami azt a látszatot keltette, mintha a Talmud az erkölcstelenséget és
a jogtalanságot kodifikálta volna. A leleplezéstől nem féltek, mert kevesen
voltak azelőtt nemzsidó körökben, akik a gigantikus munka útvesztőin
eligazodhattak volna, a zsidó tudománytól pedig nem féltették a hamisításaikat,
mert abban bíztak, hogy a keresztény tanúzása több hitelre talál, mint a
zsidóé. A legtöbb hamisító az esküre, a családi életre és a magánjogra vétette
magát. Kitaláltak talmudi szentenciákat, amik az eskü szentségét csúffá teszik.
Szinte megmérhetetlen az az etnikai magasság, amelyre az eskü megtámadhatatlan
szentségét emelte a talmudi szigorúság, a hamisítók mégis esküellenes
tendenciákat hamisítottak beléje. És ha már a Talmudot hamisították meg,
megrágalmazták a liturgiát is és azt hazudtak, hogy a jomkippuri Kol nidre az
esküszegésre szabadítja fel a zsidó lelkiismeretet. Ezt a hazugságot terjeszti
az Antisémita Katekizmus is. Itt abban rejlik a hamisítás, hogy az ima
leglényegesebb szavait elhallgatják. Delitsch keresztény teológiai tanár, a
Talmud és a zsidó irodalom alapos ismerője, megállapítja: Ami ama eskük és
fogadalmak meghiúsítását illeti, melyet a zsidók Kol Nidre estén elmondott
imájukban kérnek, úgy az csak udéoszarnó al nafsoszónó hozzáfűzéssel értendő,
itt tehát olyan fogadalmakat értenek, amelyeket önmaguknak tettek az emberek és
mikor már megtették, arra a belátásra jutnak, hogy azok bűnös, vagy
kivihetetlen föltevések voltak; de nem vonatkozik a mentesítésért való
könyörgés olyan fogadalmakra, amelyeket másokért és mások javára tettünk, sem
olyan esküre, amelyet a híróság előtt teszünk. Ugyanilyen durva hazugságokkal
hamisították meg a családi életre vonatkozó talmudi jogszabályokat is, azt
állítván, hogy azok az általános erkölcsökbe ütköző elnézéssel ítélik meg a
házasságtörést és a nemzsidó nővel való házasságtörést egyenesen megengedik.
Ezzel szemben igaz, hogy a világnak egyetlenegy törvénykódexe sem üldözi olyan
szigorú büntetéssel a házasságtörést, mint a Talmud, amely a zsidó nép egész
életét a családi élet tisztaságára építette fel Erubin 19a, Kiddusim 21b, Szanhedrin
82a . De nem csupán zsidó és zsidó között tiltja a házasságtörést, hanem zsidó
és nemzsidó között is, mert a házasságot szentségnek deklarálja minden ember
számára valláskülönbség nélkül. Szanhedrin 57b, 58a . Sokszor idézik az
antiszemiták rabbi Éliás szavait, aki úgy döntött a Talmudban, hogy nemzsidó
nőt megbecsteleníteni még engesztelés napján sem bűn. Már Delitsch is
megállapította, hogy ilyen vagy ehhez hasonló kijelentés nincsen a Talmudban és
rabbi Éliás tannaita, vagy amóra a Talmudban nem is szerepel. Sok olyan
részlete van a Talmudnak, amelyet a nemzsidó fordítók félreértettek, mert nem
ismerték a viszonyokat, amelyekre a talmudi döntések vonatkoztak, vagy a nyelv
hiányos ismerete miatt a hivatkozott talmudi helyet hibásan interpretálták l. Talmud
. Vádat kovácsoltak pl. a Talmudnak abból a rendelkezéséből is, hogy a pogány
által elveszített tárgyat nem kell visszaadni a tulajdonosának, de vissza kell
azt adni, ha zsidó vesztette el. Bába Mecia 24, 13 . A Talmud, amely szigorúan
a Biblia alapján áll és attól soha el nem távolodott, de inkább még meg is
szigorította erkölcsi követelményeit, nem kodifikálhatott olyan jogot, amely a
Biblia szellemével ellenkezik. A Biblia egyenlő jogot követel az idegen számára
is és ez a súlymértékre is vonatkozik és mindenre, aminek kétféle alkalmazása
az idegen számára károsodást jelenthet. Az itt idézett talmudi helyet
alaptalanul gyanúsították meg és erőszakosan magyarázták abba a pogányellenes
tendenciát. Mert akik helyesen olvassák a Talmudot és ismerik a kommentárokat
is, tudják, hogy az idézett helynek csupán az a része tartalmaz kodifikációt,
amely a zsidókról szól, a másik része nem döntés, hanem jelentés csupán, azzal
a nyilvánvaló célzattal, hogy a zsidók ne kényszerítsenek rá a nemzsidókra
olyan kötelességet, amelyet az ő jogrendszerük nem ismer. Már most tudni kell,
hogy az akkori pogány népek között érvényes törvények értelmében a talált
tárgyak a megtalálót illették. A Talmud leszögezi tehát a tényt, nehogy a saját
jogrendszerük ellenére nemzsidókat a talált tárgyak visszaadására
kényszeríthessenek. Jogfosztásról tehát szó sem lehet, hanem inkább még
jogkiterjesztésről, mert a pogányt még akkor sem lehetett a talált tárgy
visszaszolgáltatására kényszeríteni, ha ezt zsidó vesztette el. A zsidókra nézve
azonban nem fogadta el a Talmud ezt a jogfelfogást, mert az ő ethikája szerint
más ember vigyázatlanságából nem szabad hasznot húzni és azért a zsidók számára
kodifikálta, hogy az elveszített tárgyat vissza kell adni a tulajdonosának. A
Talmudot azonban nemcsak helytelen interpretálásokkal, hanem tudatos
hamisításokkal is igyekeztek megbélyegezni, hogy ezzel megbélyegezzék a zsidó
erkölcsöket is. Már a középkorban is akadtak lelkiismeretlen emberek, sok
esetben kikeresztelkedett zsidók, akik a Talmudot meghamisították. Akadtak még
a felvilágosodás korában is Talmudhamisítók, sőt manapság is akadnak még
olyanok, akik a Talmudot az antiszemitizmus szolgálatában meghamisítják. A
legismertebbek közül való Áron Briman, aki Justus néven a Zsidók Tükrét írta;
Ausztriában hamisításért börtönre és kiutasításra ítélték. Volt zsidó,
protestáns, katholikus. A másik ismert talmudhamisító Rohling tanár, aki
nemcsak a zsidókat, de a protestánsokat is támadja. Ismert még Ecker, továbbá
Rodkinson, May Simon és Meyer Pál kitért zsidók, akik azonban csak másodrendű
szerepet játszanak. A összes T.-at tartalmazza a Wienben 1890. megjelent Acten
und Gutachten im Prozess Rohlinq qeqen Bloch c. mű.
14969.ht
CÍMSZÓ Talmud-hamisításo
SZÓCIKK Talmud-hamisítások Félreértés rágalom lenézés kiátkozás mágly üldöz
Talmudo jóformá keletkezés ót l Talmu tudatlansá é gyűlöle válságbó válságb
sodort é sorsána dráma feszültség mé legújab korba se enyhülhetet meg gyűlölő
korábba vetté észre min talá mag zsidóság hog zsid né ebbő épített k minde
üldözés elbír fejlődésé é sokka továb fogjá azonosítan Talmudo zsidósággal min
ahog zsidósá Talmudda fogj azonosítan magát ma zsidósá nag rész ali tudj már
hog a erkölcs Talmu erkölcseibe gyökerezik hog haladá els ösztönei munk
nyugtalanságai lelk tisztuláso láza hevülete Talmudbó szikrázta zsid néplélekbe
gyűlölő mégi mos i mé Talmudo igyekezne sebe ütni h magá zsidóságo akarjá
megsebezni D am söté századokba csa tudomán sötétség volt a felvilágosodottsá
korszakába sötétsé tudományáv erősödött Szisztematizáltá Talmudgyűlölete é ú
fegyverekke ú hadjárato indította Talmu ellen talmud szöve me ne értésétő
eljutotta félreértéséig félreértéstő félremagyarázásig ettő fordítósi é végü
hamisításig Ninc világirodalomna olya dokumentuma amelye annyiszo é annyiféleképpe
hamisította volna min ahányszo é ahányféleképpe Talmudo hamisították D
valamenny hamisít egyazo cé fel törekedet é mindegyi mindi olya szelleme é olya
jogfelfogás hamisítot bel Talmudba am az látszato keltette minth Talmu a
erkölcstelensége é jogtalanságo kodifikált volna leleplezéstő ne féltek mer
kevese volta azelőt nemzsid körökben aki gigantiku munk útvesztői eligazodhatta
volna zsid tudománytó pedi ne féltetté hamisításaikat mer abba bíztak hog
keresztén tanúzás töb hitelr talál min zsidóé legtöb hamisít a esküre család
életr é magánjogr vétett magát Kitalálta talmud szentenciákat ami a esk
szentségé csúff teszik Szint megmérhetetle a a etnika magasság amelyr a esk
megtámadhatatla szentségé emelt talmud szigorúság hamisító mégi esküellene
tendenciáka hamisította beléje É h má Talmudo hamisítottá meg megrágalmaztá
liturgiá i é az hazudtak hog jomkippur Ko nidr a esküszegésr szabadítj fe zsid
lelkiismeretet Ez hazugságo terjeszt a Antisémit Katekizmu is It abba rejli
hamisítás hog a im leglényegeseb szavai elhallgatják Delitsc keresztén teológia
tanár Talmu é zsid irodalo alapo ismerője megállapítja Am am eskü é fogadalma
meghiúsításá illeti melye zsidó Ko Nidr esté elmondot imájukba kérnek úg a csa
udéoszarn a nafsoszón hozzáfűzésse értendő it tehá olya fogadalmaka értenek
amelyeke önmagukna tette a embere é miko má megtették arr belátásr jutnak hog
azo bűnös vag kivihetetle föltevése voltak d ne vonatkozi mentesítésér val
könyörgé olya fogadalmakra amelyeke másokér é máso javár tettünk se olya esküre
amelye hírósá előt teszünk Ugyanilye durv hazugságokka hamisítottá me család
életr vonatkoz talmud jogszabályoka is az állítván hog azo a általáno
erkölcsökb ütköz elnézésse ítéli me házasságtörés é nemzsid nőve val
házasságtörés egyenese megengedik Ezze szembe igaz hog világna egyetleneg
törvénykódex se üldöz olya szigor büntetésse házasságtörést min Talmud amel
zsid né egés életé család éle tisztaságár épített fe Erubi 19a Kiddusi 21b
Szanhedri 82 D ne csupá zsid é zsid közöt tiltj házasságtörést hane zsid é
nemzsid közöt is mer házasságo szentségne deklarálj minde embe számár
valláskülönbsé nélkül Szanhedri 57b 58 Sokszo idézi a antiszemitá rabb Éliá
szavait ak úg döntöt Talmudban hog nemzsid nő megbecsteleníten mé engesztelé
napjá se bűn Má Delitsc i megállapította hog ilye vag ehhe hasonl kijelenté
nincse Talmudba é rabb Éliá tannaita vag amór Talmudba ne i szerepel So olya
részlet va Talmudnak amelye nemzsid fordító félreértettek mer ne ismerté
viszonyokat amelyekr talmud döntése vonatkoztak vag nyel hiányo ismeret miat
hivatkozot talmud helye hibása interpretáltá l Talmu Váda kovácsolta pl
Talmudna abbó rendelkezésébő is hog pogán álta elveszítet tárgya ne kel
visszaadn tulajdonosának d vissz kel az adni h zsid vesztett el Báb Meci 24 1
Talmud amel szigorúa Bibli alapjá ál é attó soh e ne távolodott d inkáb mé me i
szigorított erkölcs követelményeit ne kodifikálhatot olya jogot amel Bibli
szelleméve ellenkezik Bibli egyenl jogo követe a idege számár i é e súlymértékr
i vonatkozi é mindenre amine kétfél alkalmazás a idege számár károsodás
jelenthet A it idézet talmud helye alaptalanu gyanúsítottá me é erőszakosa
magyaráztá abb pogányellene tendenciát Mer aki helyese olvassá Talmudo é ismeri
kommentároka is tudják hog a idézet helyne csupá a rész tartalma kodifikációt
amel zsidókró szól mási rész ne döntés hane jelenté csupán azza nyilvánval
célzattal hog zsidó n kényszerítsene r nemzsidókr olya kötelességet amelye a
jogrendszerü ne ismer Má mos tudn kell hog a akkor pogán népe közöt érvénye
törvénye értelmébe talál tárgya megtaláló illették Talmu leszögez tehá tényt
nehog sajá jogrendszerü ellenér nemzsidóka talál tárgya visszaadásár
kényszeríthessenek Jogfosztásró tehá sz se lehet hane inkáb mé
jogkiterjesztésről mer pogány mé akko se lehetet talál tárg visszaszolgáltatásár
kényszeríteni h ez zsid vesztett el zsidókr nézv azonba ne fogadt e Talmu ez
jogfelfogást mer a ethikáj szerin má embe vigyázatlanságábó ne szaba haszno
húzn é azér zsidó számár kodifikálta hog a elveszítet tárgya vissz kel adn
tulajdonosának Talmudo azonba nemcsa helytele interpretálásokkal hane tudato
hamisításokka i igyekezte megbélyegezni hog ezze megbélyegezzé zsid erkölcsöke
is Má középkorba i akadta lelkiismeretle emberek so esetbe kikeresztelkedet
zsidók aki Talmudo meghamisították Akadta mé felvilágosodá korába i
Talmudhamisítók ső manapsá i akadna mé olyanok aki Talmudo a antiszemitizmu
szolgálatába meghamisítják legismertebbe közü val Áro Briman ak Justu néve
Zsidó Tükré írta Ausztriába hamisításér börtönr é kiutasításr ítélték Vol zsidó
protestáns katholikus mási ismer talmudhamisít Rohlin tanár ak nemcsa zsidókat
d protestánsoka i támadja Ismer mé Ecker tovább Rodkinson Ma Simo é Meye Pá
kitér zsidók aki azonba csa másodrend szerepe játszanak össze T.-a tartalmazz
Wienbe 1890 megjelen Acte un Gutachte i Prozes Rohlin qeqe Bloc c mű
14969.h
CÍMSZ Talmud-hamisítás
SZÓCIK Talmud-hamisításo Félreérté rágalo lenézé kiátkozá mágl üldö Talmud
jóform keletkezé ó Talm tudatlans gyűlöl válságb válság sodor sorsán drám
feszültsé m legúja korb s enyhülhete me gyűlöl korább vett észr mi tal ma
zsidósá ho zsi n ebb építet mind üldözé elbí fejlődés sokk tová fogj azonosíta
Talmud zsidóságga mi aho zsidós Talmudd fog azonosíta magá m zsidós na rés al
tud má ho erkölc Talm erkölcseib gyökerezi ho halad el ösztöne mun
nyugtalansága lel tisztulás láz hevület Talmudb szikrázt zsi néplélekb gyűlöl
még mo m Talmud igyekezn seb ütn mag zsidóság akarj megsebezn a söt századokb
cs tudomá sötétsé vol felvilágosodotts korszakáb sötéts tudományá erősödöt
Szisztematizált Talmudgyűlölet fegyverekk hadjárat indított Talm elle talmu
szöv m n értését eljutott félreértéséi félreértést félremagyarázási ett
fordítós vég hamisítási Nin világirodalomn oly dokumentum amely annyisz
annyiféleképp hamisított voln mi ahánysz ahányféleképp Talmud hamisítottá
valamenn hamisí egyaz c fe törekede mindegy mind oly szellem oly jogfelfogá
hamisíto be Talmudb a a látszat keltett mint Talm erkölcstelenség jogtalanság
kodifikál voln leleplezést n félte me keves volt azelő nemzsi körökbe ak
gigantik mun útvesztő eligazodhatt voln zsi tudományt ped n féltett
hamisításaika me abb bízta ho kereszté tanúzá tö hitel talá mi zsidó legtö
hamisí eskür csalá élet magánjog vétet magá Kitalált talmu szentenciáka am es
szentség csúf teszi Szin megmérhetetl etnik magassá amely es megtámadhatatl
szentség emel talmu szigorúsá hamisít még esküellen tendenciák hamisított beléj
m Talmud hamisított me megrágalmazt liturgi a hazudta ho jomkippu K nid
esküszegés szabadít f zsi lelkiismerete E hazugság terjesz Antisémi Katekizm i
I abb rejl hamisítá ho i leglényegese szava elhallgatjá Delits kereszté teológi
taná Talm zsi irodal alap ismerőj megállapítj A a esk fogadalm meghiúsítás
illet mely zsid K Nid est elmondo imájukb kérne ú cs udéoszar nafsoszó hozzáfűzéss
értend i teh oly fogadalmak értene amelyek önmagukn tett ember mik m megtetté
ar belátás jutna ho az bűnö va kivihetetl föltevés volta n vonatkoz mentesítésé
va könyörg oly fogadalmakr amelyek másoké más javá tettün s oly eskür amely
hírós elő teszün Ugyanily dur hazugságokk hamisított m csalá élet vonatko talmu
jogszabályok i a állítvá ho az általán erkölcsök ütkö elnézéss ítél m
házasságtöré nemzsi nőv va házasságtöré egyenes megengedi Ezz szemb iga ho
világn egyetlene törvénykóde s üldö oly szigo büntetéss házasságtörés mi Talmu
ame zsi n egé élet csalá él tisztaságá építet f Erub 19 Kiddus 21 Szanhedr 8 n
csup zsi zsi közö tilt házasságtörés han zsi nemzsi közö i me házasság
szentségn deklarál mind emb számá valláskülönbs nélkü Szanhedr 57 5 Soksz idéz
antiszemit rab Éli szavai a ú döntö Talmudba ho nemzsi n megbecsteleníte m
engesztel napj s bű M Delits megállapított ho ily va ehh hason kijelent nincs
Talmudb rab Éli tannait va amó Talmudb n szerepe S oly részle v Talmudna amely
nemzsi fordít félreértette me n ismert viszonyoka amelyek talmu döntés
vonatkozta va nye hiány ismere mia hivatkozo talmu hely hibás interpretált Talm
Vád kovácsolt p Talmudn abb rendelkezéséb i ho pogá ált elveszíte tárgy n ke
visszaad tulajdonosána viss ke a adn zsi vesztet e Bá Mec 2 Talmu ame szigorú
Bibl alapj á att so n távolodot inká m m szigorítot erkölc követelményei n
kodifikálhato oly jogo ame Bibl szellemév ellenkezi Bibl egyen jog követ ideg
számá súlymérték vonatkoz mindenr amin kétfé alkalmazá ideg számá károsodá
jelenthe i idéze talmu hely alaptalan gyanúsított m erőszakos magyarázt ab
pogányellen tendenciá Me ak helyes olvass Talmud ismer kommentárok i tudjá ho
idéze helyn csup rés tartalm kodifikáció ame zsidókr szó más rés n dönté han
jelent csupá azz nyilvánva célzatta ho zsid kényszerítsen nemzsidók oly
kötelessége amely jogrendszer n isme M mo tud kel ho akko pogá nép közö érvény
törvény értelméb talá tárgy megtalál illetté Talm leszöge teh tény neho saj
jogrendszer ellené nemzsidók talá tárgy visszaadásá kényszeríthessene
Jogfosztásr teh s s lehe han inká m jogkiterjesztésrő me pogán m akk s lehete
talá tár visszaszolgáltatásá kényszeríten e zsi vesztet e zsidók néz azonb n
fogad Talm e jogfelfogás me ethiká szeri m emb vigyázatlanságáb n szab haszn húz
azé zsid számá kodifikált ho elveszíte tárgy viss ke ad tulajdonosána Talmud
azonb nemcs helytel interpretálásokka han tudat hamisításokk igyekezt
megbélyegezn ho ezz megbélyegezz zsi erkölcsök i M középkorb akadt
lelkiismeretl embere s esetb kikeresztelkede zsidó ak Talmud meghamisítottá
Akadt m felvilágosod koráb Talmudhamisító s manaps akadn m olyano ak Talmud
antiszemitizm szolgálatáb meghamisítjá legismertebb köz va Ár Brima a Just név
Zsid Tükr írt Ausztriáb hamisításé börtön kiutasítás ítélté Vo zsid protestán
katholiku más isme talmudhamisí Rohli taná a nemcs zsidóka protestánsok támadj
Isme m Ecke továb Rodkinso M Sim Mey P kité zsidó ak azonb cs másodren szerep
játszana össz T.- tartalmaz Wienb 189 megjele Act u Gutacht Proze Rohli qeq Blo
m
14969.
CÍMS Talmud-hamisítá
SZÓCI Talmud-hamisítás Félreért rágal lenéz kiátkoz mág üld Talmu jófor
keletkez Tal tudatlan gyűlö válság válsá sodo sorsá drá feszülts legúj kor
enyhülhet m gyűlö koráb vet ész m ta m zsidós h zs eb építe min üldöz elb
fejlődé sok tov fog azonosít Talmu zsidóságg m ah zsidó Talmud fo azonosít mag
zsidó n ré a tu m h erköl Tal erkölcsei gyökerez h hala e ösztön mu
nyugtalanság le tisztulá lá hevüle Talmud szikráz zs néplélek gyűlö mé m Talmu
igyekez se üt ma zsidósá akar megsebez sö századok c tudom sötéts vo
felvilágosodott korszaká sötét tudomány erősödö Szisztematizál Talmudgyűlöle
fegyverek hadjára indítot Tal ell talm szö értésé eljutot félreértésé
félreértés félremagyarázás et fordító vé hamisítás Ni világirodalom ol dokumentu
amel annyis annyifélekép hamisítot vol m ahánys ahányfélekép Talmu hamisított
valamen hamis egya f töreked mindeg min ol szelle ol jogfelfog hamisít b Talmud
látsza keltet min Tal erkölcstelensé jogtalansá kodifiká vol leleplezés félt m
keve vol azel nemzs körökb a giganti mu útveszt eligazodhat vol zs tudomány pe
féltet hamisításaik m ab bízt h kereszt tanúz t hite tal m zsid legt hamis eskü
csal éle magánjo véte mag Kitalál talm szentenciák a e szentsé csú tesz Szi
megmérhetet etni magass amel e megtámadhatat szentsé eme talm szigorús hamisí
mé esküelle tendenciá hamisítot belé Talmu hamisítot m megrágalmaz liturg
hazudt h jomkipp ni esküszegé szabadí zs lelkiismeret hazugsá terjes Antisém
Katekiz ab rej hamisít h leglényeges szav elhallgatj Delit kereszt teológ tan
Tal zs iroda ala ismerő megállapít es fogadal meghiúsítá ille mel zsi Ni es
elmond imájuk kérn c udéosza nafsosz hozzáfűzés érten te ol fogadalma érten
amelye önmaguk tet embe mi megtett a belátá jutn h a bűn v kivihetet föltevé
volt vonatko mentesítés v könyör ol fogadalmak amelye mások má jav tettü ol
eskü amel híró el teszü Ugyanil du hazugságok hamisítot csal éle vonatk talm
jogszabályo állítv h a általá erkölcsö ütk elnézés íté házasságtör nemzs nő v
házasságtör egyene megenged Ez szem ig h világ egyetlen törvénykód üld ol szig
büntetés házasságtöré m Talm am zs eg éle csal é tisztaság építe Eru 1 Kiddu 2
Szanhed csu zs zs köz til házasságtöré ha zs nemzs köz m házassá szentség
deklará min em szám valláskülönb nélk Szanhed 5 Soks idé antiszemi ra Él szava
dönt Talmudb h nemzs megbecstelenít engeszte nap b Delit megállapítot h il v eh
haso kijelen ninc Talmud ra Él tannai v am Talmud szerep ol részl Talmudn amel
nemzs fordí félreértett m ismer viszonyok amelye talm dönté vonatkozt v ny hián
ismer mi hivatkoz talm hel hibá interpretál Tal Vá kovácsol Talmud ab
rendelkezésé h pog ál elveszít tárg k visszaa tulajdonosán vis k ad zs veszte B
Me Talm am szigor Bib alap at s távolodo ink szigoríto erköl követelménye
kodifikálhat ol jog am Bib szellemé ellenkez Bib egye jo köve ide szám
súlymérté vonatko minden ami kétf alkalmaz ide szám károsod jelenth idéz talm
hel alaptala gyanúsítot erőszako magyaráz a pogányelle tendenci M a helye olvas
Talmu isme kommentáro tudj h idéz hely csu ré tartal kodifikáci am zsidók sz má
ré dönt ha jelen csup az nyilvánv célzatt h zsi kényszerítse nemzsidó ol
kötelesség amel jogrendsze ism m tu ke h akk pog né köz érvén törvén értelmé
tal tárg megtalá illett Tal leszög te tén neh sa jogrendsze ellen nemzsidó tal
tárg visszaadás kényszeríthessen Jogfosztás te leh ha ink jogkiterjesztésr m
pogá ak lehet tal tá visszaszolgáltatás kényszeríte zs veszte zsidó né azon
foga Tal jogfelfogá m ethik szer em vigyázatlanságá sza hasz hú az zsi szám
kodifikál h elveszít tárg vis k a tulajdonosán Talmu azon nemc helyte
interpretálásokk ha tuda hamisítások igyekez megbélyegez h ez megbélyegez zs
erkölcsö középkor akad lelkiismeret ember eset kikeresztelked zsid a Talmu
meghamisított Akad felvilágoso korá Talmudhamisít manap akad olyan a Talmu
antiszemitiz szolgálatá meghamisítj legismerteb kö v Á Brim Jus né Zsi Tük ír
Ausztriá hamisítás börtö kiutasítá ítélt V zsi protestá katholik má ism
talmudhamis Rohl tan nemc zsidók protestánso támad Ism Eck tová Rodkins Si Me
kit zsid a azon c másodre szere játszan öss T. tartalma Wien 18 megjel Ac
Gutach Proz Rohl qe Bl
14969
CÍM Talmud-hamisít
SZÓC Talmud-hamisítá Félreér rága lené kiátko má ül Talm jófo keletke Ta
tudatla gyűl válsá váls sod sors dr feszült legú ko enyhülhe gyűl korá ve és t
zsidó z e épít mi üldö el fejlőd so to fo azonosí Talm zsidóság a zsid Talmu f
azonosí ma zsid r t erkö Ta erkölcse gyökere hal ösztö m nyugtalansá l tisztul
l hevül Talmu szikrá z népléle gyűl m Talm igyeke s ü m zsidós aka megsebe s
százado tudo sötét v felvilágosodot korszak söté tudomán erősöd Szisztematizá
Talmudgyűlöl fegyvere hadjár indíto Ta el tal sz értés eljuto félreértés
félreérté félremagyarázá e fordít v hamisítá N világirodalo o dokument ame
annyi annyiféleké hamisíto vo ahány ahányféleké Talm hamisítot valame hami egy
töreke minde mi o szell o jogfelfo hamisí Talmu látsz kelte mi Ta erkölcstelens
jogtalans kodifik vo leleplezé fél kev vo aze nemz körök gigant m útvesz
eligazodha vo z tudomán p félte hamisításai a bíz keresz tanú hit ta zsi leg
hami esk csa él magánj vét ma Kitalá tal szentenciá szents cs tes Sz megmérhete
etn magas ame megtámadhata szents em tal szigorú hamis m esküell tendenci
hamisíto bel Talm hamisíto megrágalma litur hazud jomkip n esküszeg szabad z
lelkiismere hazugs terje Antisé Kateki a re hamisí leglényege sza elhallgat
Deli keresz teoló ta Ta z irod al ismer megállapí e fogada meghiúsít ill me zs
N e elmon imáju kér udéosz nafsos hozzáfűzé érte t o fogadalm érte amely önmagu
te emb m megtet belát jut bű kivihete föltev vol vonatk mentesíté könyö o
fogadalma amely máso m ja tett o esk ame hír e tesz Ugyani d hazugságo hamisíto
csa él vonat tal jogszabály állít által erkölcs üt elnézé ít házasságtö nemz n
házasságtö egyen megenge E sze i vilá egyetle törvénykó ül o szi bünteté
házasságtör Tal a z e él csa tisztasá épít Er Kidd Szanhe cs z z kö ti
házasságtör h z nemz kö házass szentsé deklar mi e szá valláskülön nél Szanhe
Sok id antiszem r É szav dön Talmud nemz megbecstelení engeszt na Deli
megállapíto i e has kijele nin Talmu r É tanna a Talmu szere o rész Talmud ame
nemz ford félreértet isme viszonyo amely tal dönt vonatkoz n hiá isme m hivatko
tal he hib interpretá Ta V kovácso Talmu a rendelkezés po á elveszí tár vissza
tulajdonosá vi a z veszt M Tal a szigo Bi ala a távolod in szigorít erkö
követelmény kodifikálha o jo a Bi szellem ellenke Bi egy j köv id szá súlymért
vonatk minde am két alkalma id szá károso jelent idé tal he alaptal gyanúsíto
erőszak magyará pogányell tendenc hely olva Talm ism kommentár tud idé hel cs r
tarta kodifikác a zsidó s m r dön h jele csu a nyilván célzat zs kényszeríts
nemzsid o kötelessé ame jogrendsz is t k ak po n kö érvé törvé értelm ta tár
megtal illet Ta leszö t té ne s jogrendsz elle nemzsid ta tár visszaadá
kényszeríthesse Jogfosztá t le h in jogkiterjesztés pog a lehe ta t
visszaszolgáltatá kényszerít z veszt zsid n azo fog Ta jogfelfog ethi sze e
vigyázatlanság sz has h a zs szá kodifiká elveszí tár vi tulajdonosá Talm azo
nem helyt interpretálások h tud hamisításo igyeke megbélyege e megbélyege z
erkölcs középko aka lelkiismere embe ese kikeresztelke zsi Talm meghamisítot
Aka felvilágos kor Talmudhamisí mana aka olya Talm antiszemiti szolgálat
meghamisít legismerte k Bri Ju n Zs Tü í Ausztri hamisítá bört kiutasít ítél zs
protest katholi m is talmudhami Roh ta nem zsidó protestáns táma Is Ec tov
Rodkin S M ki zsi azo másodr szer játsza ös T tartalm Wie 1 megje A Gutac Pro
Roh q B
1496
CÍ Talmud-hamisí
SZÓ Talmud-hamisít Félreé rág len kiátk m ü Tal jóf keletk T tudatl gyű váls
vál so sor d feszül leg k enyhülh gyű kor v é zsid épí m üld e fejlő s t f
azonos Tal zsidósá zsi Talm azonos m zsi erk T erkölcs gyöker ha öszt
nyugtalans tisztu hevü Talm szikr néplél gyű Tal igyek zsidó ak megseb század
tud söté felvilágosodo korsza söt tudomá erősö Szisztematiz Talmudgyűlö fegyver
hadjá indít T e ta s érté eljut félreérté félreért félremagyaráz fordí hamisít
világirodal dokumen am anny annyifélek hamisít v ahán ahányfélek Tal hamisíto
valam ham eg törek mind m szel jogfelf hamis Talm láts kelt m T erkölcstelen
jogtalan kodifi v leleplez fé ke v az nem körö gigan útves eligazodh v tudomá
félt hamisítása bí keres tan hi t zs le ham es cs é magán vé m Kital ta
szentenci szent c te S megmérhet et maga am megtámadhat szent e ta szigor hami esküel
tendenc hamisít be Tal hamisít megrágalm litu hazu jomki esküsze szaba
lelkiismer hazug terj Antis Katek r hamis leglényeg sz elhallga Del keres teol
t T iro a isme megállap fogad meghiúsí il m z elmo imáj ké udéos nafso hozzáfűz
ért fogadal ért amel önmag t em megte belá ju b kivihet fölte vo vonat mentesít
köny fogadalm amel más j tet es am hí tes Ugyan hazugság hamisít cs é vona ta
jogszabál állí álta erkölc ü elnéz í házasságt nem házasságt egye megeng sz vil
egyetl törvényk ü sz büntet házasságtö Ta é cs tisztas épí E Kid Szanh c k t
házasságtö nem k házas szents dekla m sz valláskülö né Szanh So i antisze sza
dö Talmu nem megbecstelen engesz n Del megállapít ha kijel ni Talm tann Talm
szer rés Talmu am nem for félreérte ism viszony amel ta dön vonatko hi ism
hivatk ta h hi interpret T kovács Talm rendelkezé p elvesz tá vissz tulajdonos
v vesz Ta szig B al távolo i szigorí erk követelmén kodifikálh j B szelle
ellenk B eg kö i sz súlymér vonat mind a ké alkalm i sz káros jelen id ta h
alapta gyanúsít erősza magyar pogányel tenden hel olv Tal is kommentá tu id he
c tart kodifiká zsid dö jel cs nyilvá célza z kényszerít nemzsi köteless am
jogrends i a p k érv törv értel t tá megta ille T lesz t n jogrends ell nemzsi
t tá visszaad kényszeríthess Jogfoszt l i jogkiterjeszté po leh t
visszaszolgáltat kényszerí vesz zsi az fo T jogfelfo eth sz vigyázatlansá s ha
z sz kodifik elvesz tá v tulajdonos Tal az ne hely interpretáláso tu hamisítás
igyek megbélyeg megbélyeg erkölc középk ak lelkiismer emb es kikeresztelk zs
Tal meghamisíto Ak felvilágo ko Talmudhamis man ak oly Tal antiszemit szolgála
meghamisí legismert Br J Z T Ausztr hamisít bör kiutasí íté z protes kathol i
talmudham Ro t ne zsid protestán tám I E to Rodki k zs az másod sze játsz ö
tartal Wi megj Guta Pr Ro