15062.htm
CÍMSZÓ: Teológia
SZÓCIKK: "nemzedékről
nemzedékre szállt. A Tóra az emberi életet szabályozó, irányító, erkölcsi és
vallási tökéletesülés felé vezető parancsok és allegóriák gyűjteménye. Ehhez képest
a törvény megőrzése, megtartása s az Isten akaratának való alárendelés az ember
kötelessége. A szóbeli hagyomány a Tóra interpretálója s ennek kifejtése Izrael
bölcseinek volt feladata; az ő dolguk volt azoknak a korral való egyeztetése,
jóllehet, maga a Törvény változtathatatlan és visszavonhatatlan; azonban
kétfélék a Törvények, ú. m. chukkosz ólam (örök törvények) és ledórósz ólam
(egyes nemzedékeknek szólóak), de ez utóbbiak is csak a korhoz való
alkalmazkodás érdekében tűrnek el szükséges módosításokat, eltörölni azonban
ezeket sem szabad. A Törvényt Isten az embernek adta földi élete irányítójául s
ezáltal elébe adta a választást a helyes és helytelen közt: Az Eget és a földet
tanuúl hívom, hogy elébetek tettem az életet és halált az áldást és átkot;
ezért válasszátok az életet stb. (Deut. 30. 19-20), amiből a szabadakarat
doktrínája következik, mint a zsidó T. egyik alkateleme (l. Akaratszabadság).
Ebből viszont az ember felelőssége következik, mert Isten mindenttudó, ismeri a
szív titkos érzületeit és szándékait, az ember gondolatait s a gonoszságot
megbünteti. A büntetés elve feltételezi a Gondviselést (1. o.), ami alapvető
doktrína a zsidó T.-ban. Az ebből levezetett isteni igazságszolgáltatás,
megtorlás nagy és sokat vitatott problémája a konzervatív zsidó T.-nak is s már
a prófétákat, főkép pedig a Talmudszerzőket is foglalkoztatta. Alapja a
kinyilatkoztatás szavai a büntetésre és könyörületre vonatkozóan (Exod. XX. 5 -
6). De ez is nehezen magyarázható, mert Isten akarata nélkül semmi sem történhetik
a világon s mégis mennyire szenvednek az istenfélő és jó emberek, ellentétben a
gonoszokkal, akik jólétben élnek. Ezzel már Jeremiás (12. 1), Chabakuk (1. 13;
1. 4) Jób Könyve és a zsoltáros Ászáf (73.) is foglalkoztak, úgyszintén a
Talmud (Beráchót 7a és Josef Abbi az Ikkarimban) s az eredmény a következőben
foglalható össze: Az emberi ész korlátoltsága nem tudhatja megállapítani, ki a
valóban igazságos és valóban bűnöző, sem az abszolút jót és abszolút rosszat
nem tudja helyesen meg állapítani. Az igazak szenvedése kapcsolatban van a
halhatatlanság doktrínájával. A lélek halhatatlan s a test elhalása után is él
sjutalmat nyer a jövő életben. Ennek alapjait is a Bibliából véli kiolvasni a
tradicionális zsidó T., jóllehet az csupán a későbbi iratokban szerepel: Ne
hadd magad rábeszélni, hogy a sír menedékhely számodra (Misna, Ábót 4. 22);
Akaratod ellen születtél, akaratod ellen élsz, akaratod ellen halsz meg s
leszel kényszerülve, hogy számot adj életedről a Királyok Királya, a
Legszentebb előtt, dicsértessék Ő . Több helyen kifejti a Talmud, hogy a jó
cselekedetekért nem ezen a világon kell remélni a jutalmat, hanem a jövő
életben (Abóda Zárá 3a; Kiddusin 39b) a ez a jutalmazás és büntetés csupán
lelki természetű, mert a lélekre vonatkozik. A zsidó T. képzetei és doktrínái
szerint anyagi gyönyör nincs a jövő életben, de a jámborok dicsőségtől
ékesítve, Isten ragyogását élvezik . (Beráchót 17a); Isten közelsége és
ismerete a legmagasabb jutalmazás annak, aki parancsolatai szerint él, míg akik
megszegik a Törvényt és nem Isten útjait járják, azok kizáratnak közelségéből.
Azonban a Törvényt nem a jutalomért és nem a büntetéstől való félelem miatt
kell megtartani, hanem Isten iránti szeretetből csupán (Szóta 31b ; Abóda Zára
19a). A lélek halhatatlanságával és a megtorlással kapcsolatos a feltámadás
hite, melyet a zsidó T. különfélekép magyaráz. Azt, hogy a lélek újból a testbe
fog találni, a Talmud egy parabolában fejezi ki (Szanhedrin 91a, b), míg
Maimonides csupán csak képletesen fogja fel a feltámadást s azt mondja, hogy ez
csak a lélek halhatatlanságát jelenti, mert ez tovább él testiség nélkül.
Ellenben valamennyi orthodox zsidó teológus hiszi, hogy Isten a halottakat
feltámasztja, de viszont ennek részletezésével köztük soha senki nem
foglalkozott ; a Bibliában Dániel próféta fejti azt ki (12. 2). Az egész
feltámadási hit valamennyire nacionalista eszme a zsidóknál s összefüggésben
van a választott nép (1. o.) gondolatával, amely szintén doktrínája a zsidó
T.-nak. Elődei érdemeiért s mert a Törvényt elfogadta, választatott ki Izráel,
melynek hivatása, hogy mint papi nép éljen a többi népek közt, hírdetve az
egyistenség hitét az egész földön, amíg újra fel nem támad nemzeti
függetlensége s a világ minden részéből a zsidó nép össze nem gyűl ősei földjén,
Cion hegyén, hol a Messiás meg fog jelenni. Ezt a messiási hitet, a zsidó
géniusz legszebb adományát Jesája és Micha próféták így fejezik ki: A zsidó
népnek Megváltója fog támadni, aki össze fogja gyűjteni ősi földjére a zsidó
népet; ekkor független zsidó államiságot fognak alkotni és önálló nemzeti létre
fognak felébredni s valamennyi nép gyakran fogja felkeresni a Szentföldet, hogy
a szereteten és igazságoságon alapuló intézményeket tanulmányozzák. Cionból
fogják a többi népek megtanulni, hogy saját intézményeikben hogyan valósíthatók
meg az igazságosság és felebaráti szeretet ideáljai s a legtisztultabb vallási
tanítások Jeruzsálemből fognak származni (v. ö. Jesája 2. 2-4; Micha 4. 1-4).
Ennek a messiási reménységnek közvetlen célja a zsidó nép mérhetetlen
szenvedésének megváltása, az exilium végetvetése, távolabbi célja Izráel
missziójának tudata és beteljesülése. A hit alapja Isten és Izráel szerződése,
mely nem tört meg azáltal, hogy egyes generációk vétkeztek, mert Isten nem
akarja sem egyének, sem népek pusztúlását. Izráel bűnbánata fogja bibliai hit
és jóslat szerint előidézni állami életének restaurálását is (Deuter 30. 1-5).
E gondolat részletezésével sem a Biblia, sem a Talmud nem foglalkoznak s csupán
annyit állítanak, hogy akkor fog ez az idő bekövetkezni, amikor Izráel népe
lelkileg elő lesz készítve annak megvalósítására (Szanhedrin 98a). Ezért kell
Izráelnek fenntartani úgy vallás-ethikai, mint népi jellegét, tulajdonságait s
ezért nem szabad soha, semmi körülmény között vallástalannak és népe
ellenesének lennie. Ha a zsidóság hisz a megváltás eszméjében s arra törekszik
szívével és cselekedeteivel, akkor ez az idő be is fog következni. Ezekben
foglalható össze a tradicionális T. A modern zsidó T.-t l. Judaizmus. S.
R."
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter)
található. A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák,
úgyhogy a szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg
a digitalizált oldalképet! Ez a(z) 5062. címszó a lexikon =>
895. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása: Nagy
Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai
adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
15062.htm
CÍMSZÓ: Teológia
SZÓCIKK: nemzedékről nemzedékre szállt. A Tóra az emberi életet szabályozó,
irányító, erkölcsi és vallási tökéletesülés felé vezető parancsok és allegóriák
gyűjteménye. Ehhez képest a törvény megőrzése, megtartása s az Isten akaratának
való alárendelés az ember kötelessége. A szóbeli hagyomány a Tóra
interpretálója s ennek kifejtése Izrael bölcseinek volt feladata; az ő dolguk
volt azoknak a korral való egyeztetése, jóllehet, maga a Törvény
változtathatatlan és visszavonhatatlan; azonban kétfélék a Törvények, ú. m.
chukkosz ólam örök törvények és ledórósz ólam egyes nemzedékeknek szólóak , de
ez utóbbiak is csak a korhoz való alkalmazkodás érdekében tűrnek el szükséges
módosításokat, eltörölni azonban ezeket sem szabad. A Törvényt Isten az
embernek adta földi élete irányítójául s ezáltal elébe adta a választást a
helyes és helytelen közt: Az Eget és a földet tanuúl hívom, hogy elébetek
tettem az életet és halált az áldást és átkot; ezért válasszátok az életet stb.
Deut. 30. 19-20 , amiből a szabadakarat doktrínája következik, mint a zsidó T.
egyik alkateleme l. Akaratszabadság . Ebből viszont az ember felelőssége
következik, mert Isten mindenttudó, ismeri a szív titkos érzületeit és
szándékait, az ember gondolatait s a gonoszságot megbünteti. A büntetés elve
feltételezi a Gondviselést 1. o. , ami alapvető doktrína a zsidó T.-ban. Az
ebből levezetett isteni igazságszolgáltatás, megtorlás nagy és sokat vitatott
problémája a konzervatív zsidó T.-nak is s már a prófétákat, főkép pedig a
Talmudszerzőket is foglalkoztatta. Alapja a kinyilatkoztatás szavai a
büntetésre és könyörületre vonatkozóan Exod. XX. 5 - 6 . De ez is nehezen
magyarázható, mert Isten akarata nélkül semmi sem történhetik a világon s mégis
mennyire szenvednek az istenfélő és jó emberek, ellentétben a gonoszokkal, akik
jólétben élnek. Ezzel már Jeremiás 12. 1 , Chabakuk 1. 13; 1. 4 Jób Könyve és a
zsoltáros Ászáf 73. is foglalkoztak, úgyszintén a Talmud Beráchót 7a és Josef
Abbi az Ikkarimban s az eredmény a következőben foglalható össze: Az emberi ész
korlátoltsága nem tudhatja megállapítani, ki a valóban igazságos és valóban
bűnöző, sem az abszolút jót és abszolút rosszat nem tudja helyesen meg állapítani.
Az igazak szenvedése kapcsolatban van a halhatatlanság doktrínájával. A lélek
halhatatlan s a test elhalása után is él sjutalmat nyer a jövő életben. Ennek
alapjait is a Bibliából véli kiolvasni a tradicionális zsidó T., jóllehet az
csupán a későbbi iratokban szerepel: Ne hadd magad rábeszélni, hogy a sír
menedékhely számodra Misna, Ábót 4. 22 ; Akaratod ellen születtél, akaratod
ellen élsz, akaratod ellen halsz meg s leszel kényszerülve, hogy számot adj
életedről a Királyok Királya, a Legszentebb előtt, dicsértessék Ő . Több helyen
kifejti a Talmud, hogy a jó cselekedetekért nem ezen a világon kell remélni a
jutalmat, hanem a jövő életben Abóda Zárá 3a; Kiddusin 39b a ez a jutalmazás és
büntetés csupán lelki természetű, mert a lélekre vonatkozik. A zsidó T.
képzetei és doktrínái szerint anyagi gyönyör nincs a jövő életben, de a
jámborok dicsőségtől ékesítve, Isten ragyogását élvezik . Beráchót 17a ; Isten
közelsége és ismerete a legmagasabb jutalmazás annak, aki parancsolatai szerint
él, míg akik megszegik a Törvényt és nem Isten útjait járják, azok kizáratnak
közelségéből. Azonban a Törvényt nem a jutalomért és nem a büntetéstől való
félelem miatt kell megtartani, hanem Isten iránti szeretetből csupán Szóta 31b
; Abóda Zára 19a . A lélek halhatatlanságával és a megtorlással kapcsolatos a
feltámadás hite, melyet a zsidó T. különfélekép magyaráz. Azt, hogy a lélek
újból a testbe fog találni, a Talmud egy parabolában fejezi ki Szanhedrin 91a,
b , míg Maimonides csupán csak képletesen fogja fel a feltámadást s azt mondja,
hogy ez csak a lélek halhatatlanságát jelenti, mert ez tovább él testiség
nélkül. Ellenben valamennyi orthodox zsidó teológus hiszi, hogy Isten a
halottakat feltámasztja, de viszont ennek részletezésével köztük soha senki nem
foglalkozott ; a Bibliában Dániel próféta fejti azt ki 12. 2 . Az egész
feltámadási hit valamennyire nacionalista eszme a zsidóknál s összefüggésben
van a választott nép 1. o. gondolatával, amely szintén doktrínája a zsidó
T.-nak. Elődei érdemeiért s mert a Törvényt elfogadta, választatott ki Izráel,
melynek hivatása, hogy mint papi nép éljen a többi népek közt, hírdetve az
egyistenség hitét az egész földön, amíg újra fel nem támad nemzeti
függetlensége s a világ minden részéből a zsidó nép össze nem gyűl ősei földjén,
Cion hegyén, hol a Messiás meg fog jelenni. Ezt a messiási hitet, a zsidó
géniusz legszebb adományát Jesája és Micha próféták így fejezik ki: A zsidó
népnek Megváltója fog támadni, aki össze fogja gyűjteni ősi földjére a zsidó
népet; ekkor független zsidó államiságot fognak alkotni és önálló nemzeti létre
fognak felébredni s valamennyi nép gyakran fogja felkeresni a Szentföldet, hogy
a szereteten és igazságoságon alapuló intézményeket tanulmányozzák. Cionból
fogják a többi népek megtanulni, hogy saját intézményeikben hogyan valósíthatók
meg az igazságosság és felebaráti szeretet ideáljai s a legtisztultabb vallási
tanítások Jeruzsálemből fognak származni v. ö. Jesája 2. 2-4; Micha 4. 1-4 .
Ennek a messiási reménységnek közvetlen célja a zsidó nép mérhetetlen
szenvedésének megváltása, az exilium végetvetése, távolabbi célja Izráel
missziójának tudata és beteljesülése. A hit alapja Isten és Izráel szerződése,
mely nem tört meg azáltal, hogy egyes generációk vétkeztek, mert Isten nem
akarja sem egyének, sem népek pusztúlását. Izráel bűnbánata fogja bibliai hit
és jóslat szerint előidézni állami életének restaurálását is Deuter 30. 1-5 . E
gondolat részletezésével sem a Biblia, sem a Talmud nem foglalkoznak s csupán
annyit állítanak, hogy akkor fog ez az idő bekövetkezni, amikor Izráel népe
lelkileg elő lesz készítve annak megvalósítására Szanhedrin 98a . Ezért kell
Izráelnek fenntartani úgy vallás-ethikai, mint népi jellegét, tulajdonságait s
ezért nem szabad soha, semmi körülmény között vallástalannak és népe ellenesének
lennie. Ha a zsidóság hisz a megváltás eszméjében s arra törekszik szívével és
cselekedeteivel, akkor ez az idő be is fog következni. Ezekben foglalható össze
a tradicionális T. A modern zsidó T.-t l. Judaizmus. S. R.
15062.ht
CÍMSZÓ Teológi
SZÓCIKK nemzedékrő nemzedékr szállt Tór a ember élete szabályozó irányító
erkölcs é vallás tökéletesülé fel vezet parancso é allegóriá gyűjteménye Ehhe
képes törvén megőrzése megtartás a Iste akaratána val alárendelé a embe
kötelessége szóbel hagyomán Tór interpretálój enne kifejtés Izrae bölcseine vol
feladata a dolgu vol azokna korra val egyeztetése jóllehet mag Törvén
változtathatatla é visszavonhatatlan azonba kétfélé Törvények ú m chukkos óla
örö törvénye é ledórós óla egye nemzedékekne szólóa d e utóbbia i csa korho val
alkalmazkodá érdekébe tűrne e szüksége módosításokat eltöröln azonba ezeke se
szabad Törvény Iste a emberne adt föld élet irányítójáu ezálta eléb adt
választás helye é helytele közt A Ege é földe tanuú hívom hog elébete tette a
élete é halál a áldás é átkot ezér válasszáto a élete stb Deut 30 19-2 amibő
szabadakara doktrínáj következik min zsid T egyi alkatelem l Akaratszabadsá
Ebbő viszon a embe felelősség következik mer Iste mindenttudó ismer szí titko
érzületei é szándékait a embe gondolatai gonoszságo megbünteti bünteté elv
feltételez Gondviselés 1 o am alapvet doktrín zsid T.-ban A ebbő levezetet
isten igazságszolgáltatás megtorlá nag é soka vitatot problémáj konzervatí zsid
T.-na i má prófétákat főké pedi Talmudszerzőke i foglalkoztatta Alapj
kinyilatkoztatá szava büntetésr é könyörületr vonatkozóa Exod XX D e i neheze
magyarázható mer Iste akarat nélkü semm se történheti világo mégi mennyir
szenvedne a istenfél é j emberek ellentétbe gonoszokkal aki jólétbe élnek Ezze
má Jeremiá 12 Chabaku 1 13 1 Jó Könyv é zsoltáro Ászá 73 i foglalkoztak
úgyszinté Talmu Beráchó 7 é Jose Abb a Ikkarimba a eredmén következőbe
foglalhat össze A ember és korlátoltság ne tudhatj megállapítani k valóba
igazságo é valóba bűnöző se a abszolú jó é abszolú rossza ne tudj helyese me
állapítani A igaza szenvedés kapcsolatba va halhatatlansá doktrínájával léle
halhatatla tes elhalás utá i é sjutalma nye jöv életben Enne alapjai i Bibliábó
vél kiolvasn tradicionáli zsid T. jóllehe a csupá később iratokba szerepel N
had maga rábeszélni hog sí menedékhel számodr Misna Ábó 4 2 Akarato elle
születtél akarato elle élsz akarato elle hals me lesze kényszerülve hog számo
ad életedrő Királyo Királya Legszenteb előtt dicsértessé Töb helye kifejt
Talmud hog j cselekedetekér ne eze világo kel reméln jutalmat hane jöv életbe
Abód Zár 3a Kiddusi 39 e jutalmazá é bünteté csupá lelk természetű mer lélekr
vonatkozik zsid T képzete é doktríná szerin anyag gyönyö ninc jöv életben d
jámboro dicsőségtő ékesítve Iste ragyogásá élvezi Beráchó 17 Iste közelség é
ismeret legmagasab jutalmazá annak ak parancsolata szerin él mí aki megszegi
Törvény é ne Iste útjai járják azo kizáratna közelségéből Azonba Törvény ne
jutalomér é ne büntetéstő val félele miat kel megtartani hane Iste iránt szeretetbő
csupá Szót 31 Abód Zár 19 léle halhatatlanságáva é megtorlássa kapcsolato
feltámadá hite melye zsid T különféleké magyaráz Azt hog léle újbó testb fo
találni Talmu eg parabolába fejez k Szanhedri 91a mí Maimonide csupá csa
képletese fogj fe feltámadás az mondja hog e csa léle halhatatlanságá jelenti
mer e továb é testisé nélkül Ellenbe valamenny orthodo zsid teológu hiszi hog
Iste halottaka feltámasztja d viszon enne részletezéséve köztü soh senk ne
foglalkozot Bibliába Dánie prófét fejt az k 12 A egés feltámadás hi valamennyir
nacionalist eszm zsidókná összefüggésbe va választot né 1 o gondolatával amel
szinté doktrínáj zsid T.-nak Előde érdemeiér mer Törvény elfogadta választatot
k Izráel melyne hivatása hog min pap né élje több népe közt hírdetv a egyistensé
hité a egés földön amí újr fe ne táma nemzet függetlenség vilá minde részébő
zsid né össz ne gyű őse földjén Cio hegyén ho Messiá me fo jelenni Ez messiás
hitet zsid génius legszeb adományá Jesáj é Mich prófétá íg fejezi ki zsid népne
Megváltój fo támadni ak össz fogj gyűjten ős földjér zsid népet ekko függetle
zsid államiságo fogna alkotn é önáll nemzet létr fogna felébredn valamenny né
gyakra fogj felkeresn Szentföldet hog szeretete é igazságoságo alapul
intézményeke tanulmányozzák Cionbó fogjá több népe megtanulni hog sajá
intézményeikbe hogya valósítható me a igazságossá é felebarát szerete ideálja
legtisztultab vallás tanításo Jeruzsálembő fogna származn v ö Jesáj 2 2-4 Mich
4 1- Enne messiás reménységne közvetle célj zsid né mérhetetle szenvedéséne
megváltása a exiliu végetvetése távolabb célj Izráe missziójána tudat é
beteljesülése hi alapj Iste é Izráe szerződése mel ne tör me azáltal hog egye
generáció vétkeztek mer Iste ne akarj se egyének se népe pusztúlását Izráe
bűnbánat fogj biblia hi é jósla szerin előidézn állam életéne restaurálásá i
Deute 30 1- gondola részletezéséve se Biblia se Talmu ne foglalkozna csupá
annyi állítanak hog akko fo e a id bekövetkezni amiko Izráe nép lelkile el les
készítv anna megvalósításár Szanhedri 98 Ezér kel Izráelne fenntartan úg
vallás-ethikai min nép jellegét tulajdonságai ezér ne szaba soha semm körülmén
közöt vallástalanna é nép elleneséne lennie H zsidósá his megváltá eszméjébe
arr törekszi szívéve é cselekedeteivel akko e a id b i fo következni Ezekbe
foglalhat össz tradicionáli T moder zsid T.- l Judaizmus S R
15062.h
CÍMSZ Teológ
SZÓCIK nemzedékr nemzedék száll Tó embe élet szabályoz irányít erkölc vallá
tökéletesül fe veze parancs allegóri gyűjtemény Ehh képe törvé megőrzés
megtartá Ist akaratán va alárendel emb kötelesség szóbe hagyomá Tó interpretáló
enn kifejté Izra bölcsein vo feladat dolg vo azokn korr va egyeztetés jóllehe
ma Törvé változtathatatl visszavonhatatla azonb kétfél Törvénye chukko ól ör
törvény ledóró ól egy nemzedékekn szóló utóbbi cs korh va alkalmazkod érdekéb
tűrn szükség módosításoka eltöröl azonb ezek s szaba Törvén Ist embern ad föl
éle irányítójá ezált elé ad választá hely helytel köz Eg föld tanu hívo ho
elébet tett élet halá áldá átko ezé válasszát élet st Deu 3 19- amib szabadakar
doktríná következi mi zsi egy alkatele Akaratszabads Ebb viszo emb felelőssé
következi me Ist mindenttud isme sz titk érzülete szándékai emb gondolata
gonoszság megbüntet büntet el feltétele Gondviselé a alapve doktrí zsi T.-ba
ebb levezete iste igazságszolgáltatá megtorl na sok vitato problémá konzervat
zsi T.-n m prófétáka fők ped Talmudszerzők foglalkoztatt Alap kinyilatkoztat
szav büntetés könyörület vonatkozó Exo X nehez magyarázhat me Ist akara nélk
sem s történhet világ még mennyi szenvedn istenfé embere ellentétb gonoszokka
ak jólétb élne Ezz m Jeremi 1 Chabak 1 J Köny zsoltár Ász 7 foglalkozta
úgyszint Talm Berách Jos Ab Ikkarimb eredmé következőb foglalha össz embe é
korlátoltsá n tudhat megállapítan valób igazság valób bűnöz s abszol j abszol
rossz n tud helyes m állapítan igaz szenvedé kapcsolatb v halhatatlans
doktrínájáva lél halhatatl te elhalá ut sjutalm ny jö életbe Enn alapja Bibliáb
vé kiolvas tradicionál zsi T jólleh csup későb iratokb szerepe ha mag rábeszéln
ho s menedékhe számod Misn Áb Akarat ell születté akarat ell éls akarat ell hal
m lesz kényszerülv ho szám a életedr Király Király Legszente előt dicsértess Tö
hely kifej Talmu ho cselekedeteké n ez világ ke remél jutalma han jö életb Abó
Zá 3 Kiddus 3 jutalmaz büntet csup lel természet me lélek vonatkozi zsi képzet
doktrín szeri anya gyöny nin jö életbe jámbor dicsőségt ékesítv Ist ragyogás
élvez Berách 1 Ist közelsé ismere legmagasa jutalmaz anna a parancsolat szeri é
m ak megszeg Törvén n Ist útja járjá az kizáratn közelségébő Azonb Törvén n
jutalomé n büntetést va félel mia ke megtartan han Ist irán szeretetb csup Szó
3 Abó Zá 1 lél halhatatlanságáv megtorláss kapcsolat feltámad hit mely zsi
különfélek magyará Az ho lél újb test f találn Talm e paraboláb feje Szanhedr
15062.
CÍMS Teoló
SZÓCI nemzedék nemzedé szál T emb éle szabályo irányí erköl vall tökéletesü
f vez paranc allegór gyűjtemén Eh kép törv megőrzé megtart Is akaratá v
alárende em kötelessé szób hagyom T interpretál en kifejt Izr bölcsei v felada
dol v azok kor v egyezteté jólleh m Törv változtathatat visszavonhatatl azon
kétfé Törvény chukk ó ö törvén ledór ó eg nemzedékek szól utóbb c kor v
alkalmazko érdeké tűr szüksé módosítások eltörö azon eze szab Törvé Is ember a
fö él irányítój ezál el a választ hel helyte kö E föl tan hív h elébe tet éle
hal áld átk ez válasszá éle s De 19 ami szabadaka doktrín következ m zs eg
alkatel Akaratszabad Eb visz em felelőss következ m Is mindenttu ism s tit
érzület szándéka em gondolat gonoszsá megbünte bünte e feltétel Gondvisel alapv
doktr zs T.-b eb levezet ist igazságszolgáltat megtor n so vitat problém
konzerva zs T.- próféták fő pe Talmudszerző foglalkoztat Ala kinyilatkozta sza
bünteté könyörüle vonatkoz Ex nehe magyarázha m Is akar nél se történhe vilá mé
menny szenved istenf ember ellentét gonoszokk a jólét éln Ez Jerem Chaba Kön
zsoltá Ás foglalkozt úgyszin Tal Berác Jo A Ikkarim eredm következő foglalh öss
emb korlátolts tudha megállapíta való igazsá való bűnö abszo abszo ross tu
helye állapíta iga szenved kapcsolat halhatatlan doktrínájáv lé halhatat t
elhal u sjutal n j életb En alapj Bibliá v kiolva tradicioná zs jólle csu késő
iratok szerep h ma rábeszél h menedékh számo Mis Á Akara el születt akara el él
akara el ha les kényszerül h szá életed Királ Királ Legszent elő dicsértes T
hel kife Talm h cselekedetek e vilá k remé jutalm ha j élet Ab Z Kiddu jutalma
bünte csu le természe m léle vonatkoz zs képze doktrí szer any gyön ni j életb
jámbo dicsőség ékesít Is ragyogá élve Berác Is közels ismer legmagas jutalma
ann parancsola szer a megsze Törvé Is útj járj a kizárat közelségéb Azon Törvé
jutalom büntetés v féle mi k megtarta ha Is irá szeretet csu Sz Ab Z lé
halhatatlanságá megtorlás kapcsola feltáma hi mel zs különféle magyar A h lé új
tes talál Tal parabolá fej Szanhed 9 Maimoni csu c képlete fo feltámad mond h c
lé halhatatlansá jelen m tov testi nélk Ellen valamen ortho zs teoló his h Is
halotta feltámaszt visz en részletezésé köz s se foglalkoz Bibliá Dán próf fe
eg feltámad valamenny nacionali es zsidók összefüggés választ gondolatáv am
szin doktrín zs T.-n Elő érdemei m Törvé elfogad választat Izrá mely hivatá h m
p él tö né kö hírde egyisten hi eg föld a ú tá nemz függetlens vi min részé zs
ös g ő földj C hegy Mess jelen messi hit zs géni legsz adomán Jes Mi prófé feje
zs nép Megvált támad ös fo gyűjt földj zs nép ek függet zs államisá fog alko
öná nemz lé fog felébre valamen gyak fo felkere Szentföld h szerete igazságosá
alap intézménye tanulmányozz Cion fog tö né megtanul h sa intézményeik hog
valósítha igazságos felebar szere ideál legtisztult vall tanítá Jeruzsálem fog
szárma Jes 2 Mi En messi reménység közvet cé zs mérhetet szenvedésé megváltá
exil végetveté távola cé Izr missziójá tud beteljesülé ala Is Izr szerződé m t
azált h eg generác vétkezt m Is aka egyén né pusztúlás Izr bűnbán fo bibl jós
szer előidé áll életé restaurálá Deu gondo részletezésé Bibl Tal foglalkoz csu
ann állítan h ak bekövetkez ami Izr n lelki l készí an megvalósítás Szanhed Ez
k Izráel fenntart vallás-ethik m n jelleg tulajdonság ez sza so se körülm köz
vallástalan n ellenesé lenn zsidó h megvál eszméjé a töreks szívé cselekedeteiv
ak következ Ezek foglalh ös tradicioná mod zs T Judaizm
15062
CÍM Teol
SZÓC nemzedé nemzed szá em él szabály irány erkö val tökéletes ve paran
allegó gyűjtemé E ké tör megőrz megtar I akarat alárend e köteless szó hagyo
interpretá e kifej Iz bölcse felad do azo ko egyeztet jólle Tör változtathata
visszavonhatat azo kétf Törvén chuk törvé ledó e nemzedéke szó utób ko
alkalmazk érdek tű szüks módosításo eltör azo ez sza Törv I embe f é irányító
ezá e válasz he helyt k fö ta hí eléb te él ha ál át e válassz él D 1 am
szabadak doktrí követke z e alkate Akaratszaba E vis e felelős követke I
mindentt is ti érzüle szándék e gondola gonoszs megbünt bünt feltéte Gondvise
alap dokt z T.- e leveze is igazságszolgálta megto s vita problé konzerv z T.
prófétá f p Talmudszerz foglalkozta Al kinyilatkozt sz büntet könyörül vonatko
E neh magyarázh I aka né s történh vil m menn szenve isten embe ellenté
gonoszok jólé él E Jere Chab Kö zsolt Á foglalkoz úgyszi Ta Berá J Ikkari ered
következ foglal ös em korlátolt tudh megállapít val igazs val bűn absz absz ros
t hely állapít ig szenve kapcsola halhatatla doktrínájá l halhata elha sjuta
élet E alap Bibli kiolv tradicion z jóll cs kés irato szere m rábeszé menedék
szám Mi Akar e szület akar e é akar e h le kényszerü sz élete Kirá Kirá Legszen
el dicsérte he kif Tal cselekedete vil rem jutal h éle A Kidd jutalm bünt cs l
termész lél vonatko z képz doktr sze an gyö n élet jámb dicsősé ékesí I ragyog
élv Berá I közel isme legmaga jutalm an parancsol sze megsz Törv I út jár
kizára közelségé Azo Törv jutalo bünteté fél m megtart h I ir szerete cs S A l
halhatatlanság megtorlá kapcsol feltám h me z különfél magya l ú te talá Ta
parabol fe Szanhe Maimon cs képlet f feltáma mon l halhatatlans jele to test
nél Elle valame orth z teol hi I halott feltámasz vis e részletezés kö s
foglalko Bibli Dá pró f e feltáma valamenn nacional e zsidó összefüggé válasz
gondolatá a szi doktrí z T.- El érdeme Törv elfoga választa Izr mel hivat é t n
k hírd egyiste h e föl t nem független v mi rész z ö föld heg Mes jele mess hi
z gén legs adomá Je M próf fej z né Megvál táma ö f gyűj föld z né e függe z
államis fo alk ön nem l fo felébr valame gya f felker Szentföl szeret igazságos
ala intézmény tanulmányoz Cio fo t n megtanu s intézményei ho valósíth igazságo
feleba szer ideá legtisztul val tanít Jeruzsále fo szárm Je M E mess reménysé
közve c z mérhete szenvedés megvált exi végetvet távol c Iz missziój tu beteljesül
al I Iz szerződ azál e generá vétkez I ak egyé n pusztúlá Iz bűnbá f bib jó sze
előid ál élet restaurál De gond részletezés Bib Ta foglalko cs an állíta a
bekövetke am Iz lelk kész a megvalósítá Szanhe E Izráe fenntar vallás-ethi
jelle tulajdonsá e sz s s körül kö vallástala ellenes len zsid megvá eszméj
törek szív cselekedetei a követke Eze foglal ö tradicion mo z Judaiz
1506
CÍ Teo
SZÓ nemzed nemze sz e é szabál irán erk va tökélete v para alleg gyűjtem k
tö megőr megta akara aláren köteles sz hagy interpret kife I bölcs fela d az k
egyezte jóll Tö változtathat visszavonhata az két Törvé chu törv led nemzedék
sz utó k alkalmaz érde t szük módosítás eltö az e sz Tör emb irányít ez válas h
hely f t h elé t é h á á válass é a szabada doktr követk alkat Akaratszab vi
felelő követk mindent i t érzül szándé gondol gonosz megbün bün feltét Gondvis
ala dok T. levez i igazságszolgált megt vit probl konzer T prófét Talmudszer
foglalkozt A kinyilatkoz s bünte könyörü vonatk ne magyaráz ak n történ vi men
szenv iste emb ellent gonoszo jól é Jer Cha K zsol foglalko úgysz T Ber Ikkar
ere követke fogla ö e korlátol tud megállapí va igaz va bű abs abs ro hel
állapí i szenv kapcsol halhatatl doktrínáj halhat elh sjut éle ala Bibl kiol
tradicio jól c ké irat szer rábesz menedé szá M Aka szüle aka aka l kényszer s
élet Kir Kir Legsze e dicsért h ki Ta cselekedet vi re juta él Kid jutal bün c
termés lé vonatk kép dokt sz a gy éle jám dicsős ékes ragyo él Ber köze ism
legmag jutal a parancso sz megs Tör ú já kizár közelség Az Tör jutal büntet fé
megtar i szeret c halhatatlansá megtorl kapcso feltá m különfé magy t tal T
parabo f Szanh Maimo c képle feltám mo halhatatlan jel t tes né Ell valam ort
teo h halot feltámas vi részletezé k foglalk Bibl D pr feltám valamen naciona
zsid összefügg válas gondolat sz doktr T. E érdem Tör elfog választ Iz me hiva
hír egyist fö ne függetle m rés föl he Me jel mes h gé leg adom J pró fe n
Megvá tám gyű föl n függ állami f al ö ne f feléb valam gy felke Szentfö szere
igazságo al intézmén tanulmányo Ci f megtan intézménye h valósít igazság feleb
sze ide legtisztu va taní Jeruzsál f szár J mes reménys közv mérhet szenvedé
megvál ex végetve távo I misszió t beteljesü a I szerző azá gener vétke a egy
pusztúl I bűnb bi j sz elői á éle restaurá D gon részletezé Bi T foglalk c a
állít bekövetk a I lel kés megvalósít Szanh Izrá fennta vallás-eth jell
tulajdons s körü k vallástal ellene le zsi megv eszmé töre szí cselekedete
követk Ez fogla tradicio m Judai