15106.htm
CÍMSZÓ: Tóra
SZÓCIKK: "egyenlő
elbánást követel bennszülöttel vagy idegennel (Móz. II. 12. 49 ; IV. 15.16). A
rabszolgát is részesíti a szombati nyugalom áldásában (l. Szombat). Külön méltatást
igényel a T.-i szegényjog. Tiltja, a szegény szorult helyzetével való
visszaélést, a zálogvétellel járó megszégyenítést, az adósság behajtásánál a
megszégyenítést és kíméletlenséget. Elrendeli a szegény támogatását számos
alakban, ezek: a szegények számára hagyandó termés, a szegénytized, a
szombatévi termei átengedése, az adósság behajtásának szünetelése ez esztendőre
és végül a jóbelév, melyet a szegények hitbizományának nevezhetünk (l.
Szombatév, Jóbelév). A maga nemében egyedül áll a T. hadijoga. Elrendeli, hogy
mindenekelőtt a pap hasson a nép lelkületére. Azonkívül elrendeli, hogy aki új
házat épített, de még nem avatta fel, vagy szőlőt ültetett és még nem
szüretelt, vagy nőt jegyzett el és még nem vette nőül, vagy pedig, akit
leküzdhetetlen félelem fog el, mind térjen haza. Ha város ostromához lát a
hadsereg, előbb békeajánlatot kell tennie, ha az ellenség elfogadja és a kaput
megnyitja, akkor a népet adófizetővé tegye (személyes rabságba ejtés nélkül,
mint Jós. 9. 27; Bír. 1. 28; I. Kir. 9. 21-ből kitűnik). Csak a békeajánlat
visszautasítása esetén szabad, a nőket, a gyermekeket és az állatot zsákmányul
ejteni. Ostrom alatt nem szabad a gyümölcsfákat kivágni, mert «ember talán a
fa, hogy miattad ostromba jusson ?» (Móz.V. 20). A haditábor tisztántartásáról
is intézkedik a T. (Móz. V. 23. 10-15). A hadban zsákmányolt nővel szemben
emberséges bánásmódot parancsol: egy havi időt kell neki adni, hogy szüleit és
otthonát meggyászolhassa, csak azután dönthet a hódító véglegesen a sorsa
felett. A hadijog alapján a hódító elveheti feleségül, vagy pedig szabadon
bocsáthatja, de rabszolgának nem adhatja el és nem szabad zsarnokoskodnia
fölötte, ha megtartja. (Móz. V.21. 10-14). A T. humanitása megnyilvánul a
rabszolgajogban is. Az adósnak rabszolgául ejtését nem tiltja ugyan a
Szentírás, de számos helyen rosszalja azt (így Jób 31,13: «Ha semmibe vettem
volna igazát rabszolgámnak vagy szolganőmnek, mikor perbe szálltak ellenem,
ugyan mit cselekedhettem volna, ha Isten felkelt volna ellenem és ha számon kért
volna, mit feleltem volna neki? Nem az teremtette őt is, aki engem teremtett az
anyaméhben»). Rabszolgák egymás közötti házasságából a gazda házában született
rabszolgagyermek kiváltságos elbánásban részesült. A szombati munkaszünet
rabszolgának is kijárt, úgyszintén az áldozati lakoma. Rabszolgarablás
halálbüntetés terhe alatt tilos (Móz. II. 21. 16), jelentékeny testisértése
fejében felszabadult a rabszolga (Móz. II. 21. 26); szökött rabszolgát
kiszolgáltatni nem szabad (Móz. V. 23, 16): héber rabszolgát eladni nem lehet
és magát eladó rabszolgát nem szabad rabsorban tartani (Móz. III 25.-89). A
rokonnak megvan a joga a kiváltásra (u. o. 47-49). Hét esztendő után
felszabadul a héber rabszolga (Móz. II. 21, 2) és ekkor nem bocsátható el üres
kézzel (Móz. V. 15, 12-15). (A rabszolgaságot az Új- Testamentum sem tartja
szükségesnek megszüntetni sőt hűségre figyelmezteti a rabszolgát (Kol. 3. 22;
L"
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter)
található. A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák,
úgyhogy a szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg
a digitalizált oldalképet! Ez a(z) 5106. címszó a lexikon =>
904. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása: Nagy
Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai
adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
15106.htm
CÍMSZÓ: Tóra
SZÓCIKK: egyenlő elbánást követel bennszülöttel vagy idegennel Móz. II. 12.
49 ; IV. 15.16 . A rabszolgát is részesíti a szombati nyugalom áldásában l.
Szombat . Külön méltatást igényel a T.-i szegényjog. Tiltja, a szegény szorult
helyzetével való visszaélést, a zálogvétellel járó megszégyenítést, az adósság
behajtásánál a megszégyenítést és kíméletlenséget. Elrendeli a szegény
támogatását számos alakban, ezek: a szegények számára hagyandó termés, a
szegénytized, a szombatévi termei átengedése, az adósság behajtásának
szünetelése ez esztendőre és végül a jóbelév, melyet a szegények
hitbizományának nevezhetünk l. Szombatév, Jóbelév . A maga nemében egyedül áll
a T. hadijoga. Elrendeli, hogy mindenekelőtt a pap hasson a nép lelkületére.
Azonkívül elrendeli, hogy aki új házat épített, de még nem avatta fel, vagy
szőlőt ültetett és még nem szüretelt, vagy nőt jegyzett el és még nem vette
nőül, vagy pedig, akit leküzdhetetlen félelem fog el, mind térjen haza. Ha
város ostromához lát a hadsereg, előbb békeajánlatot kell tennie, ha az
ellenség elfogadja és a kaput megnyitja, akkor a népet adófizetővé tegye
személyes rabságba ejtés nélkül, mint Jós. 9. 27; Bír. 1. 28; I. Kir. 9. 21-ből
kitűnik . Csak a békeajánlat visszautasítása esetén szabad, a nőket, a
gyermekeket és az állatot zsákmányul ejteni. Ostrom alatt nem szabad a
gyümölcsfákat kivágni, mert ember talán a fa, hogy miattad ostromba jusson ?
Móz.V. 20 . A haditábor tisztántartásáról is intézkedik a T. Móz. V. 23. 10-15
. A hadban zsákmányolt nővel szemben emberséges bánásmódot parancsol: egy havi
időt kell neki adni, hogy szüleit és otthonát meggyászolhassa, csak azután
dönthet a hódító véglegesen a sorsa felett. A hadijog alapján a hódító elveheti
feleségül, vagy pedig szabadon bocsáthatja, de rabszolgának nem adhatja el és
nem szabad zsarnokoskodnia fölötte, ha megtartja. Móz. V.21. 10-14 . A T.
humanitása megnyilvánul a rabszolgajogban is. Az adósnak rabszolgául ejtését
nem tiltja ugyan a Szentírás, de számos helyen rosszalja azt így Jób 31,13: Ha
semmibe vettem volna igazát rabszolgámnak vagy szolganőmnek, mikor perbe
szálltak ellenem, ugyan mit cselekedhettem volna, ha Isten felkelt volna
ellenem és ha számon kért volna, mit feleltem volna neki? Nem az teremtette őt
is, aki engem teremtett az anyaméhben . Rabszolgák egymás közötti házasságából
a gazda házában született rabszolgagyermek kiváltságos elbánásban részesült. A
szombati munkaszünet rabszolgának is kijárt, úgyszintén az áldozati lakoma.
Rabszolgarablás halálbüntetés terhe alatt tilos Móz. II. 21. 16 , jelentékeny
testisértése fejében felszabadult a rabszolga Móz. II. 21. 26 ; szökött
rabszolgát kiszolgáltatni nem szabad Móz. V. 23, 16 : héber rabszolgát eladni
nem lehet és magát eladó rabszolgát nem szabad rabsorban tartani Móz. III 25.-89
. A rokonnak megvan a joga a kiváltásra u. o. 47-49 . Hét esztendő után
felszabadul a héber rabszolga Móz. II. 21, 2 és ekkor nem bocsátható el üres
kézzel Móz. V. 15, 12-15 . A rabszolgaságot az Új- Testamentum sem tartja
szükségesnek megszüntetni sőt hűségre figyelmezteti a rabszolgát Kol. 3. 22; L
15106.ht
CÍMSZÓ Tór
SZÓCIKK egyenl elbánás követe bennszülötte vag idegenne Móz II 12 4 IV 15.1
rabszolgá i részesít szombat nyugalo áldásába l Szomba Külö méltatás igénye T.-
szegényjog Tiltja szegén szorul helyzetéve val visszaélést zálogvételle jár
megszégyenítést a adóssá behajtásáná megszégyenítés é kíméletlenséget Elrendel
szegén támogatásá számo alakban ezek szegénye számár hagyand termés
szegénytized szombatév terme átengedése a adóssá behajtásána szünetelés e
esztendőr é végü jóbelév melye szegénye hitbizományána nevezhetün l Szombatév
Jóbelé mag nemébe egyedü ál T hadijoga Elrendeli hog mindenekelőt pa hasso né
lelkületére Azonkívü elrendeli hog ak ú háza épített d mé ne avatt fel vag
szőlő ültetet é mé ne szüretelt vag nő jegyzet e é mé ne vett nőül vag pedig
aki leküzdhetetle félele fo el min térje haza H váro ostromáho lá hadsereg előb
békeajánlato kel tennie h a ellensé elfogadj é kapu megnyitja akko népe
adófizetőv tegy személye rabságb ejté nélkül min Jós 9 27 Bír 1 28 I Kir 9
21-bő kitűni Csa békeajánla visszautasítás eseté szabad nőket gyermekeke é a
állato zsákmányu ejteni Ostro alat ne szaba gyümölcsfáka kivágni mer embe talá
fa hog miatta ostromb jusso Móz.V 2 haditábo tisztántartásáró i intézkedi T Móz
V 23 10-1 hadba zsákmányol nőve szembe embersége bánásmódo parancsol eg hav idő
kel nek adni hog szülei é otthoná meggyászolhassa csa azutá dönthe hódít
véglegese sors felett hadijo alapjá hódít elvehet feleségül vag pedi szabado
bocsáthatja d rabszolgána ne adhatj e é ne szaba zsarnokoskodni fölötte h
megtartja Móz V.21 10-1 T humanitás megnyilvánu rabszolgajogba is A adósna
rabszolgáu ejtésé ne tiltj ugya Szentírás d számo helye rosszalj az íg Jó 31,13
H semmib vette voln igazá rabszolgámna vag szolganőmnek miko perb szállta
ellenem ugya mi cselekedhette volna h Iste felkel voln ellene é h számo kér
volna mi felelte voln neki Ne a teremtett ő is ak enge teremtet a anyaméhbe
Rabszolgá egymá között házasságábó gazd házába születet rabszolgagyerme
kiváltságo elbánásba részesült szombat munkaszüne rabszolgána i kijárt
úgyszinté a áldozat lakoma Rabszolgarablá halálbünteté terh alat tilo Móz II 21
1 jelentéken testisértés fejébe felszabadul rabszolg Móz II 21 2 szököt
rabszolgá kiszolgáltatn ne szaba Móz V 23 1 hébe rabszolgá eladn ne lehe é magá
elad rabszolgá ne szaba rabsorba tartan Móz II 25.-8 rokonna megva jog
kiváltásr u o 47-4 Hé esztend utá felszabadu hébe rabszolg Móz II 21 é ekko ne
bocsáthat e üre kézze Móz V 15 12-1 rabszolgaságo a Új Testamentu se tartj
szükségesne megszüntetn ső hűségr figyelmeztet rabszolgá Kol 3 22
15106.h
CÍMSZ Tó
SZÓCIK egyen elbáná követ bennszülött va idegenn Mó I 1 I 15. rabszolg
részesí szomba nyugal áldásáb Szomb Kül méltatá igény T. szegényjo Tiltj szegé
szoru helyzetév va visszaélés zálogvétell já megszégyenítés adóss behajtásán
megszégyeníté kíméletlensége Elrende szegé támogatás szám alakba eze szegény
számá hagyan termé szegénytize szombaté term átengedés adóss behajtásán
szünetelé esztendő vég jóbelé mely szegény hitbizományán nevezhetü Szombaté
Jóbel ma neméb egyed á hadijog Elrendel ho mindenekelő p hass n lelkületér
Azonkív elrendel ho a ház építet m n avat fe va szől ültete m n szüretel va n
jegyze m n vet nőü va pedi ak leküzdhetetl félel f e mi térj haz vár ostromáh l
hadsere elő békeajánlat ke tenni ellens elfogad kap megnyitj akk nép adófizető
teg személy rabság ejt nélkü mi Jó 2 Bí 2 Ki 21-b kitűn Cs békeajánl
visszautasítá eset szaba nőke gyermekek állat zsákmány ejten Ostr ala n szab gyümölcsfák
kivágn me emb tal f ho miatt ostrom juss Móz. haditáb tisztántartásár intézked
Mó 2 10- hadb zsákmányo nőv szemb emberség bánásmód parancso e ha id ke ne adn
ho szüle otthon meggyászolhass cs azut dönth hódí végleges sor felet hadij
alapj hódí elvehe feleségü va ped szabad bocsáthatj rabszolgán n adhat n szab
zsarnokoskodn fölött megtartj Mó V.2 10- humanitá megnyilván rabszolgajogb i
adósn rabszolgá ejtés n tilt ugy Szentírá szám hely rosszal a í J 31,1 semmi
vett vol igaz rabszolgámn va szolganőmne mik per szállt ellene ugy m
cselekedhett voln Ist felke vol ellen szám ké voln m felelt vol nek N teremtet
i a eng teremte anyaméhb Rabszolg egym közöt házasságáb gaz házáb születe
rabszolgagyerm kiváltság elbánásb részesül szomba munkaszün rabszolgán kijár
úgyszint áldoza lakom Rabszolgarabl halálbüntet ter ala til Mó I 2 jelentéke
testisérté fejéb felszabadu rabszol Mó I 2 szökö rabszolg kiszolgáltat n szab
Mó 2 héb rabszolg elad n leh mag ela rabszolg n szab rabsorb tarta Mó I 25.-
rokonn megv jo kiváltás 47- H eszten ut felszabad héb rabszol Mó I 2 ekk n
bocsátha ür kézz Mó 1 12- rabszolgaság Ú Testament s tart szükségesn megszüntet
s hűség figyelmezte rabszolg Ko 2
15106.
CÍMS T
SZÓCI egye elbán köve bennszülöt v idegen M 15 rabszol részes szomb nyuga
áldásá Szom Kü méltat igén T szegényj Tilt szeg szor helyzeté v visszaélé
zálogvétel j megszégyeníté adós behajtásá megszégyenít kíméletlenség Elrend
szeg támogatá szá alakb ez szegén szám hagya term szegénytiz szombat ter
átengedé adós behajtásá szünetel esztend vé jóbel mel szegén hitbizományá
nevezhet Szombat Jóbe m nemé egye hadijo Elrende h mindenekel has lelkületé
Azonkí elrende h há építe ava f v sző ültet szürete v jegyz ve nő v ped a
leküzdhetet féle m tér ha vá ostromá hadser el békeajánla k tenn ellen elfoga
ka megnyit ak né adófizet te személ rabsá ej nélk m J B K 21- kitű C békeaján
visszautasít ese szab nők gyermeke álla zsákmán ejte Ost al sza gyümölcsfá
kivág m em ta h miat ostro jus Móz haditá tisztántartásá intézke M 10 had
zsákmány nő szem embersé bánásmó parancs h i k n ad h szül ottho meggyászolhas
c azu dönt hód véglege so fele hadi alap hód elveh feleség v pe szaba bocsáthat
rabszolgá adha sza zsarnokoskod fölöt megtart M V. 10 humanit megnyilvá
rabszolgajog adós rabszolg ejté til ug Szentír szá hel rossza 31, semm vet vo
iga rabszolgám v szolganőmn mi pe száll ellen ug cselekedhet vol Is felk vo
elle szá k vol felel vo ne teremte en teremt anyaméh Rabszol egy közö házasságá
ga házá szület rabszolgagyer kiváltsá elbánás részesü szomb munkaszü rabszolgá
kijá úgyszin áldoz lako Rabszolgarab halálbünte te al ti M jelenték testisért
fejé felszabad rabszo M szök rabszol kiszolgálta sza M hé rabszol ela le ma el
rabszol sza rabsor tart M 25. rokon meg j kiváltá 47 eszte u felszaba hé rabszo
M ek bocsáth ü kéz M 12 rabszolgasá Testamen tar szükséges megszünte hűsé
figyelmezt rabszol K
15106
CÍM
SZÓC egy elbá köv bennszülö idege 1 rabszo része szom nyug áldás Szo K
mélta igé szegény Til sze szo helyzet visszaél zálogvéte megszégyenít adó
behajtás megszégyení kíméletlensé Elren sze támogat sz alak e szegé szá hagy
ter szegényti szomba te átenged adó behajtás szünete eszten v jóbe me szegé
hitbizomány nevezhe Szomba Jób nem egy hadij Elrend mindeneke ha lelkület Azonk
elrend h épít av sz ülte szüret jegy v n pe leküzdhete fél té h v ostrom hadse
e békeajánl ten elle elfog k megnyi a n adófize t szemé rabs e nél 21 kit
békeajá visszautasí es sza nő gyermek áll zsákmá ejt Os a sz gyümölcsf kivá e t
mia ostr ju Mó hadit tisztántartás intézk 1 ha zsákmán n sze embers bánásm
paranc a szü otth meggyászolha az dön hó végleg s fel had ala hó elve felesé p
szab bocsátha rabszolg adh sz zsarnokosko fölö megtar V 1 humani megnyilv
rabszolgajo adó rabszol ejt ti u Szentí sz he rossz 31 sem ve v ig rabszolgá
szolganőm m p szál elle u cselekedhe vo I fel v ell sz vo fele v n teremt e
terem anyamé Rabszo eg köz házasság g ház szüle rabszolgagye kiválts elbáná
részes szom munkasz rabszolg kij úgyszi áldo lak Rabszolgara halálbünt t a t
jelenté testisér fej felszaba rabsz szö rabszo kiszolgált sz h rabszo el l m e
rabszo sz rabso tar 25 roko me kivált 4 eszt felszab h rabsz e bocsát ké 1
rabszolgas Testame ta szüksége megszünt hűs figyelmez rabszo
1510
CÍ
SZÓ eg elb kö bennszül ideg rabsz rész szo nyu áldá Sz mélt ig szegén Ti sz
sz helyze visszaé zálogvét megszégyení ad behajtá megszégyen kíméletlens Elre
sz támoga s ala szeg sz hag te szegényt szomb t átenge ad behajtá szünet eszte
jób m szeg hitbizomán nevezh Szomb Jó ne eg hadi Elren mindenek h lelküle Azon
elren épí a s ült szüre jeg p leküzdhet fé t ostro hads békeaján te ell elfo
megny adófiz szem rab né 2 ki békeaj visszautas e sz n gyerme ál zsákm ej O s
gyümölcs kiv mi ost j M hadi tisztántartá intéz h zsákmá sz ember bánás paran
sz ott meggyászolh a dö h végle fe ha al h elv feles sza bocsáth rabszol ad s
zsarnokosk föl megta human megnyil rabszolgaj ad rabszo ej t Szent s h ross 3
se v i rabszolg szolganő szá ell cselekedh v fe el s v fel terem tere anyam
Rabsz e kö házassá há szül rabszolgagy kivált elbán része szo munkas rabszol ki
úgysz áld la Rabszolgar halálbün jelent testisé fe felszab rabs sz rabsz
kiszolgál s rabsz e rabsz s rabs ta 2 rok m kivál esz felsza rabs bocsá k
rabszolga Testam t szükség megszün hű figyelme rabsz