15191.htm
CÍMSZÓ: Úrvacsora
SZÓCIKK: "Úrvacsora
(Utolsó vacsora) kifejezés az I. Korinthosziakhoz XI. 20.-ból származik s a
keresztény rítusban eucharisztia néven ismeretes. A rítus Jézus halálának emlékére
hozott áldozás, ill. a bor és kenyér összefüggése Jézus utolsó vacsorájával,
melyet keresztre feszítése (l. Kereszténység és zsidóság) előtt tanítványaival
együtt fogyasztott el. Jézusnak ezen utolsó vacsorája a szinoptikus
evangéliumok (Máté 26. 26-29, Márk 14.23-25, Lukács 22. 15, 18, 19) szerint
niszán hó 14., azaz peszach estéjén volt, mielőtt a főpap elé vezették volna.
János evangéliuma azonban nem tud az Ú.-ról s a keresztrefeszítést niszán hó
14-ére teszi, amikor a peszachi áldozati bárányt bemutatták. Ez az eltérés
mutatja, hogy a «keresztrefeszített Krisztusa azonosítása «Isten bárányával,
amely a világ bűnét elveszi» (János evang. I. 29; Jezsája 53. 7 ; 1. Péter I.
19; Apóst. Cselek. 32; Jelen. V. 6), lassanként Jézus és a peszach-bárany azonosítására
vezetett (v. ö. I. Korinth. V. 7). Egyébként az Ú. a Mithra-kultuszban volt
elterjedve s a Mithra-imádók misztikus szeretet-vacsoráinak volt a kenyér és
bor a főkelléke, még pedig szintén a Mithra utolsó vacsorájára való emlékezés
jegyében. Ezt vették át az őskeresztények, (Cumont bizonyítása). Innen
származik az erőszakos interpolatio (I. Korinth. XI. 23-28, mely ellentmond a
X. 4-nek), melyben a szöveg nyilvánvaló megszakításával az apostol kijelenti,
hogy Jézustól tudja az eucharisztia létesítését. Ez bizonyos változásokkal
egyforma a három szinoptikus Evangéliumban. Azonban az egész leírással
összeegyeztethetetlen az a tény, hogy a Didaché IX. 1-4. az euchariszta
használatos formáját említi anélkül, hogy akár a keresztrefeszítést, akár az utolsó
vacsorát említené. Ez valószínűvé teszi, hogy az Ú. alapja a régibb esszénus
közös-vacsora s csupán később vonatkoztatták azt Jézusra. Jézus
keresztrefeszítése előtti peszach-vacsorájának leírása oly körökből eredt,
amelyekben a zsidó törvények és zsidó élet ismerete már homályos volt; innen
származnak az ellentmondások. Másrészt nyilvánvaló, hogy a mise és az Ú. a
peszachi, azaz a «széder este» szertartásából ered és azon alapszik. (V. ö.
Prof. Kaufman Kohler, «Jew. Encycl.» ; Bickell, «Messe und Pascha»;T. Cumont,
«Die Mysterien des Mithra» (Leipzig 1903)."
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter)
található. A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák,
úgyhogy a szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg
a digitalizált oldalképet! Ez a 5191. címszó a lexikon =>
928. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása: Nagy
Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai
adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
15191.htm
CÍMSZÓ: Úrvacsora
SZÓCIKK: Úrvacsora Utolsó vacsora kifejezés az I. Korinthosziakhoz XI. 20.-ból
származik s a keresztény rítusban eucharisztia néven ismeretes. A rítus Jézus
halálának emlékére hozott áldozás, ill. a bor és kenyér összefüggése Jézus
utolsó vacsorájával, melyet keresztre feszítése l. Kereszténység és zsidóság
előtt tanítványaival együtt fogyasztott el. Jézusnak ezen utolsó vacsorája a
szinoptikus evangéliumok Máté 26. 26-29, Márk 14.23-25, Lukács 22. 15, 18, 19
szerint niszán hó 14., azaz peszach estéjén volt, mielőtt a főpap elé vezették
volna. János evangéliuma azonban nem tud az Ú.-ról s a keresztrefeszítést
niszán hó 14-ére teszi, amikor a peszachi áldozati bárányt bemutatták. Ez az
eltérés mutatja, hogy a keresztrefeszített Krisztusa azonosítása Isten
bárányával, amely a világ bűnét elveszi János evang. I. 29; Jezsája 53. 7 ; 1.
Péter I. 19; Apóst. Cselek. 32; Jelen. V. 6 , lassanként Jézus és a
peszach-bárany azonosítására vezetett v. ö. I. Korinth. V. 7 . Egyébként az Ú.
a Mithra-kultuszban volt elterjedve s a Mithra-imádók misztikus
szeretet-vacsoráinak volt a kenyér és bor a főkelléke, még pedig szintén a
Mithra utolsó vacsorájára való emlékezés jegyében. Ezt vették át az
őskeresztények, Cumont bizonyítása . Innen származik az erőszakos interpolatio
I. Korinth. XI. 23-28, mely ellentmond a X. 4-nek , melyben a szöveg nyilvánvaló
megszakításával az apostol kijelenti, hogy Jézustól tudja az eucharisztia
létesítését. Ez bizonyos változásokkal egyforma a három szinoptikus
Evangéliumban. Azonban az egész leírással összeegyeztethetetlen az a tény, hogy
a Didaché IX. 1-4. az euchariszta használatos formáját említi anélkül, hogy
akár a keresztrefeszítést, akár az utolsó vacsorát említené. Ez valószínűvé
teszi, hogy az Ú. alapja a régibb esszénus közös-vacsora s csupán később
vonatkoztatták azt Jézusra. Jézus keresztrefeszítése előtti
peszach-vacsorájának leírása oly körökből eredt, amelyekben a zsidó törvények
és zsidó élet ismerete már homályos volt; innen származnak az ellentmondások.
Másrészt nyilvánvaló, hogy a mise és az Ú. a peszachi, azaz a széder este
szertartásából ered és azon alapszik. V. ö. Prof. Kaufman Kohler, Jew. Encycl.
; Bickell, Messe und Pascha ;T. Cumont, Die Mysterien des Mithra Leipzig 1903 .
15191.ht
CÍMSZÓ Úrvacsor
SZÓCIKK Úrvacsor Utols vacsor kifejezé a I Korinthosziakho XI 20.-bó
származi keresztén rítusba euchariszti néve ismeretes rítu Jézu halálána
emlékér hozot áldozás ill bo é kenyé összefüggés Jézu utols vacsorájával melye
keresztr feszítés l Kereszténysé é zsidósá előt tanítványaiva együt fogyasztot
el Jézusna eze utols vacsoráj szinoptiku evangéliumo Mát 26 26-29 Már 14.23-25
Lukác 22 15 18 1 szerin niszá h 14. aza peszac estéjé volt mielőt főpa el
vezetté volna Jáno evangélium azonba ne tu a Ú.-ró keresztrefeszítés niszá h
14-ér teszi amiko peszach áldozat bárány bemutatták E a eltéré mutatja hog
keresztrefeszítet Krisztus azonosítás Iste bárányával amel vilá bűné elvesz
Jáno evang I 29 Jezsáj 53 1 Péte I 19 Apóst Cselek 32 Jelen V lassankén Jézu é
peszach-báran azonosításár vezetet v ö I Korinth V Egyébkén a Ú
Mithra-kultuszba vol elterjedv Mithra-imádó misztiku szeretet-vacsoráina vol
kenyé é bo főkelléke mé pedi szinté Mithr utols vacsorájár val emlékezé
jegyében Ez vetté á a őskeresztények Cumon bizonyítás Inne származi a erőszako
interpolati I Korinth XI 23-28 mel ellentmon X 4-ne melybe szöve nyilvánval
megszakításáva a aposto kijelenti hog Jézustó tudj a euchariszti létesítését E
bizonyo változásokka egyform háro szinoptiku Evangéliumban Azonba a egés
leírássa összeegyeztethetetle a tény hog Didach IX 1-4 a euchariszt használato
formájá említ anélkül hog aká keresztrefeszítést aká a utols vacsorá említené E
valószínűv teszi hog a Ú alapj régib esszénu közös-vacsor csupá későb
vonatkoztattá az Jézusra Jézu keresztrefeszítés előtt peszach-vacsorájána
leírás ol körökbő eredt amelyekbe zsid törvénye é zsid éle ismeret má homályo
volt inne származna a ellentmondások Másrész nyilvánvaló hog mis é a Ú peszachi
aza széde est szertartásábó ere é azo alapszik V ö Prof Kaufma Kohler Jew
Encycl Bickell Mess un Pasch ;T Cumont Di Mysterie de Mithr Leipzi 190
15191.h
CÍMSZ Úrvacso
SZÓCIK Úrvacso Utol vacso kifejez Korinthosziakh X 20.-b származ kereszté
rítusb euchariszt név ismerete rít Jéz halálán emléké hozo áldozá il b keny
összefüggé Jéz utol vacsorájáva mely kereszt feszíté Kereszténys zsidós elő tanítványaiv
együ fogyaszto e Jézusn ez utol vacsorá szinoptik evangélium Má 2 26-2 Má
14.23-2 Luká 2 1 1 szeri nisz 14 az pesza estéj vol mielő főp e vezett voln Ján
evangéliu azonb n t Ú.-r keresztrefeszíté nisz 14-é tesz amik peszac áldoza
bárán bemutattá eltér mutatj ho keresztrefeszíte Krisztu azonosítá Ist
bárányáva ame vil bűn elves Ján evan 2 Jezsá 5 Pét 1 Após Csele 3 Jele lassanké
Jéz peszach-bára azonosításá vezete Korint Egyébké Mithra-kultuszb vo elterjed
Mithra-imád misztik szeretet-vacsoráin vo keny b főkellék m ped szint Mith utol
vacsorájá va emlékez jegyébe E vett őskereszténye Cumo bizonyítá Inn származ
erőszak interpolat Korint X 23-2 me ellentmo 4-n melyb szöv nyilvánva
megszakításáv apost kijelent ho Jézust tud euchariszt létesítésé bizony
változásokk egyfor hár szinoptik Evangéliumba Azonb egé leíráss
összeegyeztethetetl tén ho Didac I 1- eucharisz használat formáj emlí anélkü ho
ak keresztrefeszítés ak utol vacsor említen valószínű tesz ho alap régi esszén
közös-vacso csup késő vonatkoztatt a Jézusr Jéz keresztrefeszíté előt
peszach-vacsoráján leírá o körökb ered amelyekb zsi törvény zsi él ismere m
homály vol inn származn ellentmondáso Másrés nyilvánval ho mi peszach az széd
es szertartásáb er az alapszi Pro Kaufm Kohle Je Encyc Bickel Mes u Pasc ;
Cumon D Mysteri d Mith Leipz 19
15191.
CÍMS Úrvacs
SZÓCI Úrvacs Uto vacs kifeje Korinthosziak 20.- szárma kereszt rítus
eucharisz né ismeret rí Jé halálá emlék hoz áldoz i ken összefügg Jé uto
vacsorájáv mel keresz feszít Keresztény zsidó el tanítványai egy fogyaszt Jézus
e uto vacsor szinopti evangéliu M 26- M 14.23- Luk szer nis 1 a pesz esté vo
miel fő vezet vol Já evangéli azon Ú.- keresztrefeszít nis 14- tes ami pesza
áldoz bárá bemutatt elté mutat h keresztrefeszít Kriszt azonosít Is bárányáv am
vi bű elve Já eva Jezs Pé Apó Csel Jel lassank Jé peszach-bár azonosítás vezet
Korin Egyébk Mithra-kultusz v elterje Mithra-imá miszti szeretet-vacsorái v ken
főkellé pe szin Mit uto vacsoráj v emléke jegyéb vet őskeresztény Cum bizonyít
In szárma erősza interpola Korin 23- m ellentm 4- mely szö nyilvánv
megszakításá apos kijelen h Jézus tu eucharisz létesítés bizon változások egyfo
há szinopti Evangéliumb Azon eg leírás összeegyeztethetet té h Dida 1 eucharis
használa formá eml anélk h a keresztrefeszíté a uto vacso említe valószín tes h
ala rég esszé közös-vacs csu kés vonatkoztat Jézus Jé keresztrefeszít elő
peszach-vacsorájá leír körök ere amelyek zs törvén zs é ismer homál vo in
származ ellentmondás Másré nyilvánva h m peszac a szé e szertartásá e a alapsz
Pr Kauf Kohl J Ency Bicke Me Pas Cumo Myster Mit Leip 1
15191
CÍM Úrvac
SZÓC Úrvac Ut vac kifej Korinthoszia 20. szárm keresz rítu eucharis n
ismere r J halál emlé ho áldo ke összefüg J ut vacsorájá me keres feszí
Keresztén zsid e tanítványa eg fogyasz Jézu ut vacso szinopt evangéli 26 14.23
Lu sze ni pes est v mie f veze vo J evangél azo Ú. keresztrefeszí ni 14 te am
pesz áldo bár bemutat elt muta keresztrefeszí Krisz azonosí I bárányá a v b elv
J ev Jez P Ap Cse Je lassan J peszach-bá azonosítá veze Kori Egyéb
Mithra-kultus elterj Mithra-im miszt szeretet-vacsorá ke főkell p szi Mi ut
vacsorá emlék jegyé ve őskeresztén Cu bizonyí I szárm erősz interpol Kori 23
ellent 4 mel sz nyilván megszakítás apo kijele Jézu t eucharis létesíté bizo
változáso egyf h szinopt Evangélium Azo e leírá összeegyeztethete t Did euchari
használ form em anél keresztrefeszít ut vacs említ valószí te al ré essz
közös-vac cs ké vonatkozta Jézu J keresztrefeszí el peszach-vacsoráj leí körö
er amelye z törvé z isme homá v i szárma ellentmondá Másr nyilvánv pesza sz
szertartás alaps P Kau Koh Enc Bick M Pa Cum Myste Mi Lei
1519
CÍ Úrva
SZÓ Úrva U va kife Korinthoszi 20 szár keres rít euchari ismer halá eml h
áld k összefü u vacsoráj m kere fesz Kereszté zsi tanítvány e fogyas Jéz u vacs
szinop evangél 2 14.2 L sz n pe es mi vez v evangé az Ú keresztrefesz n 1 t a
pes áld bá bemuta el mut keresztrefesz Kris azonos bárány el e Je A Cs J lassa
peszach-b azonosít vez Kor Egyé Mithra-kultu elter Mithra-i misz szeretet-vacsor
k főkel sz M u vacsor emlé jegy v őskereszté C bizony szár erős interpo Kor 2
ellen me s nyilvá megszakítá ap kijel Jéz euchari létesít biz változás egy
szinop Evangéliu Az leír összeegyeztethet Di euchar haszná for e ané
keresztrefeszí u vac emlí valósz t a r ess közös-va c k vonatkozt Jéz
keresztrefesz e peszach-vacsorá le kör e amely törv ism hom szárm ellentmond
Más nyilván pesz s szertartá alap Ka Ko En Bic P Cu Myst M Le