15196.htm
CÍMSZÓ: Uzsora
SZÓCIKK: Uzsora, (bibl.
héber: nesek, a. m. harapás, későbbi héber: ribbit) így nevezi a közgazdaságtan
a megengedettnél nagyobb kamatot. Minthogy azonban a régebbi korokban nem volt államilag
szabályozott kamatláb s a kamatszedés általában a katolikus kánonjog értelmében
elvileg tiltva volt, továbbá a kamatra vonatkozóan a világi és egyházi felfogás
nem egyezett s a pénzgazdálkodás fejletlensége mellett mégis szükségessé vált a
pénz előteremtése: ezeknél az okok-fogva az U.-t régebbi időkre vonatkozólag
egyáltalában nem lehet mai mértékkel mérni, sőt gyakran megállapítani sem. A
Biblia eredetileg megtiltja a kamatszedést. Ez a tilalom tehát fokozatosan
vonatkozik az U.-ra is. Van azonban olyan bibliai kitétel, mely a más népeknek
való kölcsönzést megengedi (Exod. 22. 24; Levit. 25. 36. 37; Deuter. 23. 20.
21). Ezékiel próféta szerint az U. szedés főbűn (18. 13.17), a 15. Zsoltár
pedig az igazságosan érző ember egyik tulajdonságának azt tartja, hogy nem ad
kölcsönt U.-ra. A Talmud még tovább megy az elítélésben s Ezékiel versére
támaszkodva, ezt tanítja: «Aki uzsorára kölcsönzött, kamatot szedett, annak nem
szabad élnie, miután elkövette ezeket az aljasságokat» (Bába Mecia 61b),
továbbá: «meg kell halnia, vér tapad hozzá». Ebből kitűnik, hogy a talmudi
felfogás szerint a kamatra kölcsönző egy kategóriába kerül azzal ,aki vért ont.
Az exilium idejében Babiloniában, ahol magas kultúra volt az első tíz
században, a zsidó törvényhozás 20% évi kamatot állapított meg s ez elterjedt
az európai pénzgazdálkodásnál is, mert a babilóniai Akadémiák döntéseit
világszerte elfogadta a zsidóság a középkorban. A babiloni Talmud (Bába Bátra
60a) is ugyanilyen kamatról tesz említést, a Misna pedig még szigorítja a
bibliai tilalmat és semmiféle kibúvóval nem engedi az U.-t, sőt a normális U.-t
is eltiltja. Az U. és haszon közti különbséget a Bába Mecia talmudtraktátus
tárgyalja részletességgel. A középkorban Maimonides hatott oda óriási
tekintélyével, hogy a talmudi és gáóni korszak szigora enyhüljön. Erre azért
volt szükség, mert a zsidóság a megváltozott viszonyok közt kereskedésre,
számos helyen kizárólagosan pénzkereskedésre volt utalva s ezen kívül azonban
csupán néhány iparágat (aranyművesség) űzhetett. Maimonides megengedi a
kamatot, de határok közé szorítva. Az árvák, szegények és az iskolák részére
gyűjtött pénzt lehetett bizonyos kamatra kikölcsönözni. Egyeseknek csupán végső
szükség esetén engedélyezi Maimonides a kamatszedést. Az U. nagy jelentőségre azonban
a nyugati államokban emelkedett. Kamatot és U.-t nem tudtak akkor
megkülönböztetni. Az egyház rigorózus felfogása erkölcsi szempontból épen oly
határozottsággal tiltja a kamatszedést s az azzal azonosított U.-t, minta
Misna. III. Sándor pápa exkommunikációval fenyíti meg az U.-sokat, de Aquinoi
Tamás, a Maimonides műveit ismerő éles eszű scholasztikus filozófus már
engedélyezi a jogos kamatot. U., vagy kamatszedés miatt azonban az egyházi
átkot csak ritkán alkalmazták. Mindenesetre az egyházi tilalom sok helyen
Európában azt eredményezte, hogy a zsidók voltak a legfőbb pénzváltók, kivéve
Itáliában, ahol a lombardok túltettek rajtuk. A francia-, angol-, német- és
magyarországi zsidóknál azonban legfőbb foglalkozási ág volt egyes iparágak
mellett a pénzváltás, amelyet megengedett a világi és egyházi uralom számukra s
amelyért sok helyen betelepítették a zsidókat, akik számos világi és egyházi
fejedelem pénzkölcsönzői, bankárjai lettek. Sokszor nagyon megbecsülték a zsidó
bankárokat, akiket egyáltalán nem tekintettek U.-oknak, de máskor
megkeresztelkedésre kényszerítették őket, csupán azért, mert ez esetben, mint
keresztények már nem kérhették vissza a kamatra kölcsönzött pénzt. Számos olyan
esetről tudunk, amikor ellenkezés esetén vérvádat vagy ostyamegszentségtelenítési
vádat emeltek a zsidók ellen. Ilyen eset volt pl. a középkori Anglia híres
zsidó bankárjáé, Abraham of Lincolné, de tipikusan ilyen a bazini zsidók
máglyára hurcolása is. is (l. Bazini vérvád). A spanyol zsidóság kiűzésénél is
döntő szerepet játszott a tartozásoktól való szabadulás épen katolikus
Ferdinánd részéről s ezzel kapcsolatosan a zsidók vagyonának elvétele, mint az
magának Ludovicus a Paramon inkvizítornak művéből kitűnik. A középkori pápák
egy része, a pénzgazdaság fejlődését meg nem értve, számos alkalommal
eltiltotta a fejedelmeket a kamatszedés megengedésétől, de ez kivihetetlen
volt. Legtipikusabb példát Anglia története nyújtja. Itt a XIII. sz. végén a
zsidókat kiűzték U. címén, valójában azonban azért, hogy koholt vádak alapján
vagyonukat elkobozhassák, ami meg is történt. A gazdasági élet fejlettsége
szükségessé tette, hogy a pénzváltó zsidók helyét a náluk aránytalanul kevesebb
rizikóval dolgozó, ellenben privilegizált lombardi pénzkereskedők foglalják el.
Nem sokkal később azonban ezeket a közvélemény a pápa uzsorásainak nevezte s
nyíltan hangoztatta, hogy sokkal irgalmatlanabbak, minta zsidók voltak (v. ö.
Brodnitz, «Wirtschaftsgeschichte Englands» I.). Főleg azt kell tekintetbe venni
annak a megértésénél és megítélésénél, hogy a zsidók U.-sok voltak-e, hogy
milyen kockázattal dolgoztak. A zsidónak fejadót kellett fizetnie, de ezenkívül
helypénzt, a város elhagyása és másikba költözése esetén úti-, vásári- és újabb
fejadót, külön adót a tartományi fejedelmeknek, a városnak stb., úgy, hogy mai
megállapítás szerint a nagyon soknak látszó esetleges 70% egyáltalában nem
hozhatott különösebb hasznot a középkor jogtalan zsidójának. Épen ezért a
legtöbb modern gazdaságtörténész (Sombart, Brentano, Oppenheimer) nem tekintik
U.-kamatnak a középkori zsidók által szedett kamatot, míg pl. Bücher, a
legkiválóbb gazdaságtörténészek egyike, mégis U.-nak tekinti azt. Egyébként a
kamat országonként és időnként változott. A francia zsidók ki űzetésük előtt
Philippe Auguste alatt a XIII. sz.- ban évi 43%-ot szedhettek, Szicíliában II.
Frigyes ugyanazon században 10%-ot engedélyez, Castiliában X. Alfonz pedig
25%-ot, de a cortes ezt redukálta. A zsidó olykor még behajtani sem tudta
követelését, sőt maguk az uralkodók fosztották meg kihelyezett tőkéitől, mert
felmentették a keresztény adósokat a zsidóktól kapott kölcsönök visszafizetése
alól. Mégis a szóbeszéd és rágalom évszázadokon át U.-soknak bélyegezte a
zsidókat, jóllehet mindenütt kimutatható, hogy ők csupán úttörői voltak a pénz-
és hitelgazdálkodásnak az egész művelt világon s ahol azzal a keresztények
foglalkoztak (pl. Hansa-városok, Lombardia stb.), ott ugyanilyen, vagy még
magasabb kamatra adtak pénzt a keresztény bankárok, akiknek a jogrend nagyobb
védelmet nyújtott s akiknek a kockázata aránytalanul kevesebb volt, mint a
pénzkereskedésre ráutalt zsidók. (Az U. magyarországi vonatkozásait l.
Pénzüzletnél.) Irodalom. Sombart, «Die Juden und das Wirtschaftsleben» (II.
kiad.) : u. a. «Der Kapitalismus» (II. kiad.) ; Endemann, «Die nationalökonomischen
Grundsätze der kanonischen Rechtslehre (1863) ; Ashley, «Introduction to the
Economie History of England (1888, 2 k.) ; Brodnitz, «Englische
Wirtschaftsgeschichte (1918) ; Scherer, «Rechtsverhältnisse der Judens»;
Bücher, «Die Bevölkerung der Stadt Frankfurt im Mittelalter»; Schipper, Anfänge
d. Kapitalizmus bei den abendlandischen Juden (1907.)
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter)
található. A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák,
úgyhogy a szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg
a digitalizált oldalképet! Ez a 5196. címszó a lexikon =>
929. s köv. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása:
Nagy Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai
adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
15196.htm
CÍMSZÓ: Uzsora
SZÓCIKK: Uzsora, bibl. héber: nesek, a. m. harapás, későbbi héber: ribbit
így nevezi a közgazdaságtan a megengedettnél nagyobb kamatot. Minthogy azonban
a régebbi korokban nem volt államilag szabályozott kamatláb s a kamatszedés
általában a katolikus kánonjog értelmében elvileg tiltva volt, továbbá a
kamatra vonatkozóan a világi és egyházi felfogás nem egyezett s a
pénzgazdálkodás fejletlensége mellett mégis szükségessé vált a pénz
előteremtése: ezeknél az okok-fogva az U.-t régebbi időkre vonatkozólag
egyáltalában nem lehet mai mértékkel mérni, sőt gyakran megállapítani sem. A
Biblia eredetileg megtiltja a kamatszedést. Ez a tilalom tehát fokozatosan
vonatkozik az U.-ra is. Van azonban olyan bibliai kitétel, mely a más népeknek
való kölcsönzést megengedi Exod. 22. 24; Levit. 25. 36. 37; Deuter. 23. 20. 21
. Ezékiel próféta szerint az U. szedés főbűn 18. 13.17 , a 15. Zsoltár pedig az
igazságosan érző ember egyik tulajdonságának azt tartja, hogy nem ad kölcsönt
U.-ra. A Talmud még tovább megy az elítélésben s Ezékiel versére támaszkodva,
ezt tanítja: Aki uzsorára kölcsönzött, kamatot szedett, annak nem szabad élnie,
miután elkövette ezeket az aljasságokat Bába Mecia 61b , továbbá: meg kell
halnia, vér tapad hozzá . Ebből kitűnik, hogy a talmudi felfogás szerint a
kamatra kölcsönző egy kategóriába kerül azzal ,aki vért ont. Az exilium
idejében Babiloniában, ahol magas kultúra volt az első tíz században, a zsidó
törvényhozás 20% évi kamatot állapított meg s ez elterjedt az európai
pénzgazdálkodásnál is, mert a babilóniai Akadémiák döntéseit világszerte
elfogadta a zsidóság a középkorban. A babiloni Talmud Bába Bátra 60a is
ugyanilyen kamatról tesz említést, a Misna pedig még szigorítja a bibliai
tilalmat és semmiféle kibúvóval nem engedi az U.-t, sőt a normális U.-t is
eltiltja. Az U. és haszon közti különbséget a Bába Mecia talmudtraktátus
tárgyalja részletességgel. A középkorban Maimonides hatott oda óriási
tekintélyével, hogy a talmudi és gáóni korszak szigora enyhüljön. Erre azért
volt szükség, mert a zsidóság a megváltozott viszonyok közt kereskedésre,
számos helyen kizárólagosan pénzkereskedésre volt utalva s ezen kívül azonban
csupán néhány iparágat aranyművesség űzhetett. Maimonides megengedi a kamatot,
de határok közé szorítva. Az árvák, szegények és az iskolák részére gyűjtött pénzt
lehetett bizonyos kamatra kikölcsönözni. Egyeseknek csupán végső szükség esetén
engedélyezi Maimonides a kamatszedést. Az U. nagy jelentőségre azonban a
nyugati államokban emelkedett. Kamatot és U.-t nem tudtak akkor
megkülönböztetni. Az egyház rigorózus felfogása erkölcsi szempontból épen oly
határozottsággal tiltja a kamatszedést s az azzal azonosított U.-t, minta
Misna. III. Sándor pápa exkommunikációval fenyíti meg az U.-sokat, de Aquinoi
Tamás, a Maimonides műveit ismerő éles eszű scholasztikus filozófus már
engedélyezi a jogos kamatot. U., vagy kamatszedés miatt azonban az egyházi
átkot csak ritkán alkalmazták. Mindenesetre az egyházi tilalom sok helyen
Európában azt eredményezte, hogy a zsidók voltak a legfőbb pénzváltók, kivéve
Itáliában, ahol a lombardok túltettek rajtuk. A francia-, angol-, német- és
magyarországi zsidóknál azonban legfőbb foglalkozási ág volt egyes iparágak
mellett a pénzváltás, amelyet megengedett a világi és egyházi uralom számukra s
amelyért sok helyen betelepítették a zsidókat, akik számos világi és egyházi
fejedelem pénzkölcsönzői, bankárjai lettek. Sokszor nagyon megbecsülték a zsidó
bankárokat, akiket egyáltalán nem tekintettek U.-oknak, de máskor
megkeresztelkedésre kényszerítették őket, csupán azért, mert ez esetben, mint
keresztények már nem kérhették vissza a kamatra kölcsönzött pénzt. Számos olyan
esetről tudunk, amikor ellenkezés esetén vérvádat vagy
ostyamegszentségtelenítési vádat emeltek a zsidók ellen. Ilyen eset volt pl. a
középkori Anglia híres zsidó bankárjáé, Abraham of Lincolné, de tipikusan ilyen
a bazini zsidók máglyára hurcolása is. is l. Bazini vérvád . A spanyol zsidóság
kiűzésénél is döntő szerepet játszott a tartozásoktól való szabadulás épen
katolikus Ferdinánd részéről s ezzel kapcsolatosan a zsidók vagyonának
elvétele, mint az magának Ludovicus a Paramon inkvizítornak művéből kitűnik. A
középkori pápák egy része, a pénzgazdaság fejlődését meg nem értve, számos
alkalommal eltiltotta a fejedelmeket a kamatszedés megengedésétől, de ez
kivihetetlen volt. Legtipikusabb példát Anglia története nyújtja. Itt a XIII.
sz. végén a zsidókat kiűzték U. címén, valójában azonban azért, hogy koholt
vádak alapján vagyonukat elkobozhassák, ami meg is történt. A gazdasági élet
fejlettsége szükségessé tette, hogy a pénzváltó zsidók helyét a náluk
aránytalanul kevesebb rizikóval dolgozó, ellenben privilegizált lombardi
pénzkereskedők foglalják el. Nem sokkal később azonban ezeket a közvélemény a
pápa uzsorásainak nevezte s nyíltan hangoztatta, hogy sokkal irgalmatlanabbak,
minta zsidók voltak v. ö. Brodnitz, Wirtschaftsgeschichte Englands I. . Főleg
azt kell tekintetbe venni annak a megértésénél és megítélésénél, hogy a zsidók
U.-sok voltak-e, hogy milyen kockázattal dolgoztak. A zsidónak fejadót kellett
fizetnie, de ezenkívül helypénzt, a város elhagyása és másikba költözése esetén
úti-, vásári- és újabb fejadót, külön adót a tartományi fejedelmeknek, a
városnak stb., úgy, hogy mai megállapítás szerint a nagyon soknak látszó
esetleges 70% egyáltalában nem hozhatott különösebb hasznot a középkor jogtalan
zsidójának. Épen ezért a legtöbb modern gazdaságtörténész Sombart, Brentano,
Oppenheimer nem tekintik U.-kamatnak a középkori zsidók által szedett kamatot,
míg pl. Bücher, a legkiválóbb gazdaságtörténészek egyike, mégis U.-nak tekinti
azt. Egyébként a kamat országonként és időnként változott. A francia zsidók ki
űzetésük előtt Philippe Auguste alatt a XIII. sz.- ban évi 43%-ot szedhettek,
Szicíliában II. Frigyes ugyanazon században 10%-ot engedélyez, Castiliában X.
Alfonz pedig 25%-ot, de a cortes ezt redukálta. A zsidó olykor még behajtani
sem tudta követelését, sőt maguk az uralkodók fosztották meg kihelyezett
tőkéitől, mert felmentették a keresztény adósokat a zsidóktól kapott kölcsönök
visszafizetése alól. Mégis a szóbeszéd és rágalom évszázadokon át U.-soknak
bélyegezte a zsidókat, jóllehet mindenütt kimutatható, hogy ők csupán úttörői
voltak a pénz- és hitelgazdálkodásnak az egész művelt világon s ahol azzal a
keresztények foglalkoztak pl. Hansa-városok, Lombardia stb. , ott ugyanilyen,
vagy még magasabb kamatra adtak pénzt a keresztény bankárok, akiknek a jogrend
nagyobb védelmet nyújtott s akiknek a kockázata aránytalanul kevesebb volt,
mint a pénzkereskedésre ráutalt zsidók. Az U. magyarországi vonatkozásait l.
Pénzüzletnél. Irodalom. Sombart, Die Juden und das Wirtschaftsleben II. kiad. :
u. a. Der Kapitalismus II. kiad. ; Endemann, Die nationalökonomischen
Grundsätze der kanonischen Rechtslehre 1863 ; Ashley, Introduction to the
Economie History of England 1888, 2 k. ; Brodnitz, Englische
Wirtschaftsgeschichte 1918 ; Scherer, Rechtsverhältnisse der Judens ; Bücher,
Die Bevölkerung der Stadt Frankfurt im Mittelalter ; Schipper, Anfänge d.
Kapitalizmus bei den abendlandischen Juden 1907.
15196.ht
CÍMSZÓ Uzsor
SZÓCIKK Uzsora bibl héber nesek a m harapás később héber ribbi íg nevez
közgazdaságta megengedettné nagyob kamatot Minthog azonba régebb korokba ne vol
államila szabályozot kamatlá kamatszedé általába katoliku kánonjo értelmébe
elvile tiltv volt tovább kamatr vonatkozóa világ é egyház felfogá ne egyezet
pénzgazdálkodá fejletlenség mellet mégi szükségess vál pén előteremtése ezekné
a okok-fogv a U.- régebb időkr vonatkozóla egyáltalába ne lehe ma mértékke
mérni ső gyakra megállapítan sem Bibli eredetile megtiltj kamatszedést E tilalo
tehá fokozatosa vonatkozi a U.-r is Va azonba olya biblia kitétel mel má
népekne val kölcsönzés megenged Exod 22 24 Levit 25 36 37 Deuter 23 20 2 Ezékie
prófét szerin a U szedé főbű 18 13.1 15 Zsoltá pedi a igazságosa érz embe egyi
tulajdonságána az tartja hog ne a kölcsön U.-ra Talmu mé továb meg a elítélésbe
Ezékie versér támaszkodva ez tanítja Ak uzsorár kölcsönzött kamato szedett anna
ne szaba élnie miutá elkövett ezeke a aljasságoka Báb Meci 61 továbbá me kel
halnia vé tapa hozz Ebbő kitűnik hog talmud felfogá szerin kamatr kölcsönz eg
kategóriáb kerü azza ,ak vér ont A exiliu idejébe Babiloniában aho maga kultúr
vol a els tí században zsid törvényhozá 20 év kamato állapítot me e elterjed a
európa pénzgazdálkodásná is mer babilónia Akadémiá döntései világszert elfogadt
zsidósá középkorban babilon Talmu Báb Bátr 60 i ugyanilye kamatró tes említést
Misn pedi mé szigorítj biblia tilalma é semmifél kibúvóva ne enged a U.-t ső
normáli U.- i eltiltja A U é haszo közt különbsége Báb Meci talmudtraktátu
tárgyalj részletességgel középkorba Maimonide hatot od óriás tekintélyével hog
talmud é gáón korsza szigor enyhüljön Err azér vol szükség mer zsidósá
megváltozot viszonyo köz kereskedésre számo helye kizárólagosa pénzkereskedésr
vol utalv eze kívü azonba csupá néhán iparága aranyművessé űzhetett Maimonide
megenged kamatot d határo köz szorítva A árvák szegénye é a iskolá részér
gyűjtöt pénz lehetet bizonyo kamatr kikölcsönözni Egyesekne csupá végs szüksé
eseté engedélyez Maimonide kamatszedést A U nag jelentőségr azonba nyugat
államokba emelkedett Kamato é U.- ne tudta akko megkülönböztetni A egyhá
rigorózu felfogás erkölcs szempontbó épe ol határozottságga tiltj kamatszedés a
azza azonosítot U.-t mint Misna III Sándo páp exkommunikációva fenyít me a
U.-sokat d Aquino Tamás Maimonide művei ismer éle esz scholasztiku filozófu má
engedélyez jogo kamatot U. vag kamatszedé miat azonba a egyház átko csa ritká
alkalmazták Mindenesetr a egyház tilalo so helye Európába az eredményezte hog
zsidó volta legfőb pénzváltók kivév Itáliában aho lombardo túltette rajtuk
francia- angol- német é magyarország zsidókná azonba legfőb foglalkozás á vol
egye iparága mellet pénzváltás amelye megengedet világ é egyház uralo számukr
amelyér so helye betelepítetté zsidókat aki számo világ é egyház fejedele
pénzkölcsönzői bankárja lettek Sokszo nagyo megbecsülté zsid bankárokat akike
egyáltalá ne tekintette U.-oknak d másko megkeresztelkedésr kényszerítetté őket
csupá azért mer e esetben min kereszténye má ne kérhetté vissz kamatr
kölcsönzöt pénzt Számo olya esetrő tudunk amiko ellenkezé eseté vérváda vag
ostyamegszentségtelenítés váda emelte zsidó ellen Ilye ese vol pl középkor
Angli híre zsid bankárjáé Abraha o Lincolné d tipikusa ilye bazin zsidó máglyár
hurcolás is i l Bazin vérvá spanyo zsidósá kiűzéséné i dönt szerepe játszot
tartozásoktó val szabadulá épe katoliku Ferdinán részérő ezze kapcsolatosa
zsidó vagyonána elvétele min a magána Ludovicu Paramo inkvizítorna művébő
kitűnik középkor pápá eg része pénzgazdasá fejlődésé me ne értve számo
alkalomma eltiltott fejedelmeke kamatszedé megengedésétől d e kivihetetle volt
Legtipikusab példá Angli történet nyújtja It XIII sz végé zsidóka kiűzté U
címén valójába azonba azért hog kohol váda alapjá vagyonuka elkobozhassák am me
i történt gazdaság éle fejlettség szükségess tette hog pénzvált zsidó helyé
nálu aránytalanu keveseb rizikóva dolgozó ellenbe privilegizál lombard
pénzkereskedő foglaljá el Ne sokka későb azonba ezeke közvélemén páp
uzsorásaina nevezt nyílta hangoztatta hog sokka irgalmatlanabbak mint zsidó
volta v ö Brodnitz Wirtschaftsgeschicht England I Főle az kel tekintetb venn
anna megértéséné é megítélésénél hog zsidó U.-so voltak-e hog milye kockázatta
dolgoztak zsidóna fejadó kellet fizetnie d ezenkívü helypénzt váro elhagyás é
másikb költözés eseté úti- vásári é újab fejadót külö adó tartomány
fejedelmeknek városna stb. úgy hog ma megállapítá szerin nagyo sokna látsz
esetlege 70 egyáltalába ne hozhatot különöseb haszno középko jogtala zsidójának
Épe ezér legtöb moder gazdaságtörténés Sombart Brentano Oppenheime ne tekinti
U.-kamatna középkor zsidó álta szedet kamatot mí pl Bücher legkiválób
gazdaságtörténésze egyike mégi U.-na tekint azt Egyébkén kama országonkén é
időnkén változott franci zsidó k űzetésü előt Philipp August alat XIII sz. ba
év 43%-o szedhettek Szicíliába II Frigye ugyanazo századba 10%-o engedélyez
Castiliába X Alfon pedi 25%-ot d corte ez redukálta zsid olyko mé behajtan se
tudt követelését ső magu a uralkodó fosztottá me kihelyezet tőkéitől mer felmentetté
keresztén adósoka zsidóktó kapot kölcsönö visszafizetés alól Mégi szóbeszé é
rágalo évszázadoko á U.-sokna bélyegezt zsidókat jóllehe mindenüt kimutatható
hog ő csupá úttörő volta pénz é hitelgazdálkodásna a egés művel világo aho azza
kereszténye foglalkozta pl Hansa-városok Lombardi stb ot ugyanilyen vag mé
magasab kamatr adta pénz keresztén bankárok akikne jogren nagyob védelme
nyújtot akikne kockázat aránytalanu keveseb volt min pénzkereskedésr ráutal
zsidók A U magyarország vonatkozásai l Pénzüzletnél Irodalom Sombart Di Jude un
da Wirtschaftslebe II kiad u a De Kapitalismu II kiad Endemann Di
nationalökonomische Grundsätz de kanonische Rechtslehr 186 Ashley Introductio t
th Economi Histor o Englan 1888 k Brodnitz Englisch Wirtschaftsgeschicht 191
Scherer Rechtsverhältniss de Juden Bücher Di Bevölkerun de Stad Frankfur i
Mittelalte Schipper Anfäng d Kapitalizmu be de abendlandische Jude 1907
15196.h
CÍMSZ Uzso
SZÓCIK Uzsor bib hébe nese harapá későb hébe ribb í neve közgazdaságt
megengedettn nagyo kamato Mintho azonb régeb korokb n vo államil szabályozo
kamatl kamatszed általáb katolik kánonj értelméb elvil tilt vol továb kamat
vonatkozó vilá egyhá felfog n egyeze pénzgazdálkod fejletlensé melle még
szükséges vá pé előteremtés ezekn okok-fog U. régeb idők vonatkozól egyáltaláb
n leh m mértékk mérn s gyakr megállapíta se Bibl eredetil megtilt kamatszedés
tilal teh fokozatos vonatkoz U.- i V azonb oly bibli kitéte me m népekn va
kölcsönzé megenge Exo 2 2 Levi 2 3 3 Deute 2 2 Ezéki prófé szeri szed főb 1 13.
1 Zsolt ped igazságos ér emb egy tulajdonságán a tartj ho n kölcsö U.-r Talm m
tová me elítélésb Ezéki versé támaszkodv e tanítj A uzsorá kölcsönzöt kamat
szedet ann n szab élni miut elkövet ezek aljasságok Bá Mec 6 tovább m ke halni
v tap hoz Ebb kitűni ho talmu felfog szeri kamat kölcsön e kategóriá ker azz ,a
vé on exili idejéb Babiloniába ah mag kultú vo el t századba zsi törvényhoz 2 é
kamat állapíto m elterje európ pénzgazdálkodásn i me babilóni Akadémi döntése
világszer elfogad zsidós középkorba babilo Talm Bá Bát 6 ugyanily kamatr te
említés Mis ped m szigorít bibli tilalm semmifé kibúvóv n enge U.- s normál U.
eltiltj hasz köz különbség Bá Mec talmudtraktát tárgyal részletességge
középkorb Maimonid hato o óriá tekintélyéve ho talmu gáó korsz szigo enyhüljö
Er azé vo szüksé me zsidós megváltozo viszony kö kereskedésr szám hely
kizárólagos pénzkereskedés vo utal ez kív azonb csup néhá iparág aranyművess
űzhetet Maimonid megenge kamato határ kö szorítv árvá szegény iskol részé
gyűjtö pén lehete bizony kamat kikölcsönözn Egyesekn csup vég szüks eset
engedélye Maimonid kamatszedés na jelentőség azonb nyuga államokb emelkedet
Kamat U. n tudt akk megkülönböztetn egyh rigoróz felfogá erkölc szempontb ép o
határozottságg tilt kamatszedé azz azonosíto U.- min Misn II Sánd pá
exkommunikációv fenyí m U.-soka Aquin Tamá Maimonid műve isme él es scholasztik
filozóf m engedélye jog kamato U va kamatszed mia azonb egyhá átk cs ritk
alkalmaztá Mindeneset egyhá tilal s hely Európáb a eredményezt ho zsid volt legfő
pénzváltó kivé Itáliába ah lombard túltett rajtu francia angol néme magyarorszá
zsidókn azonb legfő foglalkozá vo egy iparág melle pénzváltá amely megengede
vilá egyhá ural számuk amelyé s hely betelepített zsidóka ak szám vilá egyhá
fejedel pénzkölcsönző bankárj lette Soksz nagy megbecsült zsi bankároka akik
egyáltal n tekintett U.-okna másk megkeresztelkedés kényszerített őke csup azér
me esetbe mi keresztény m n kérhett viss kamat kölcsönzö pénz Szám oly esetr
tudun amik ellenkez eset vérvád va ostyamegszentségteleníté vád emelt zsid elle
Ily es vo p középko Angl hír zsi bankárjá Abrah Lincoln tipikus ily bazi zsid
máglyá hurcolá i Bazi vérv spany zsidós kiűzésén dön szerep játszo tartozásokt
va szabadul ép katolik Ferdiná részér ezz kapcsolatos zsid vagyonán elvétel mi
magán Ludovic Param inkvizítorn művéb kitűni középko páp e rész pénzgazdas
fejlődés m n értv szám alkalomm eltiltot fejedelmek kamatszed megengedésétő
kivihetetl vol Legtipikusa péld Angl történe nyújtj I XII s vég zsidók kiűzt
címé valójáb azonb azér ho koho vád alapj vagyonuk elkobozhassá a m történ
gazdasá él fejlettsé szükséges tett ho pénzvál zsid hely nál aránytalan kevese
rizikóv dolgoz ellenb privilegizá lombar pénzkeresked foglalj e N sokk késő
azonb ezek közvélemé pá uzsorásain nevez nyílt hangoztatt ho sokk
irgalmatlanabba min zsid volt Brodnit Wirtschaftsgeschich Englan Fől a ke
tekintet ven ann megértésén megítéléséné ho zsid U.-s voltak- ho mily kockázatt
dolgozta zsidón fejad kelle fizetni ezenkív helypénz vár elhagyá másik költözé
eset úti vásár úja fejadó kül ad tartomán fejedelmekne városn stb úg ho m
megállapít szeri nagy sokn láts esetleg 7 egyáltaláb n hozhato különöse haszn
középk jogtal zsidójána Ép ezé legtö mode gazdaságtörténé Sombar Brentan
Oppenheim n tekint U.-kamatn középko zsid ált szede kamato m p Büche legkiváló
gazdaságtörténész egyik még U.-n tekin az Egyébké kam országonké időnké
változot franc zsid űzetés elő Philip Augus ala XII sz b é 43%- szedhette
Szicíliáb I Frigy ugyanaz századb 10%- engedélye Castiliáb Alfo ped 25%-o cort
e redukált zsi olyk m behajta s tud követelésé s mag uralkod fosztott m
kihelyeze tőkéitő me felmentett kereszté adósok zsidókt kapo kölcsön
visszafizeté aló Még szóbesz rágal évszázadok U.-sokn bélyegez zsidóka jólleh
mindenü kimutathat ho csup úttör volt pén hitelgazdálkodásn egé műve világ ah
azz keresztény foglalkozt p Hansa-városo Lombard st o ugyanilye va m magasa
kamat adt pén kereszté bankáro akikn jogre nagyo védelm nyújto akikn kockáza
aránytalan kevese vol mi pénzkereskedés ráuta zsidó magyarorszá vonatkozása
Pénzüzletné Irodalo Sombar D Jud u d Wirtschaftsleb I kia D Kapitalism I kia
Endeman D nationalökonomisch Grundsät d kanonisch Rechtsleh 18 Ashle Introducti
t Econom Histo Engla 188 Brodnit Englisc Wirtschaftsgeschich 19 Schere
Rechtsverhältnis d Jude Büche D Bevölkeru d Sta Frankfu Mittelalt Schippe Anfän
Kapitalizm b d abendlandisch Jud 190
15196.
CÍMS Uzs
SZÓCI Uzso bi héb nes harap késő héb rib nev közgazdaság megengedett nagy
kamat Minth azon rége korok v állami szabályoz kamat kamatsze általá katoli
kánon értelmé elvi til vo tová kama vonatkoz vil egyh felfo egyez pénzgazdálko
fejletlens mell mé szüksége v p előteremté ezek okok-fo U rége idő vonatkozó
egyáltalá le mérték mér gyak megállapít s Bib eredeti megtil kamatszedé tila te
fokozato vonatko U. azon ol bibl kitét m népek v kölcsönz megeng Ex Lev Deut
Ezék próf szer sze fő 13 Zsol pe igazságo é em eg tulajdonságá tart h kölcs U.-
Tal tov m elítélés Ezék vers támaszkod tanít uzsor kölcsönzö kama szede an sza
éln miu elköve eze aljasságo B Me továb k haln ta ho Eb kitűn h talm felfo szer
kama kölcsö kategóri ke az , v o exil idejé Babiloniáb a ma kult v e századb zs
törvényho kama állapít elterj euró pénzgazdálkodás m babilón Akadém döntés
világsze elfoga zsidó középkorb babil Tal B Bá ugyanil kamat t említé Mi pe
szigorí bibl tilal semmif kibúvó eng U. normá U eltilt has kö különbsé B Me
talmudtraktá tárgya részletességg középkor Maimoni hat óri tekintélyév h talm
gá kors szig enyhülj E az v szüks m zsidó megváltoz viszon k kereskedés szá hel
kizárólago pénzkereskedé v uta e kí azon csu néh ipará aranyműves űzhete
Maimoni megeng kamat hatá k szorít árv szegén isko rész gyűjt pé lehet bizon
kama kikölcsönöz Egyesek csu vé szük ese engedély Maimoni kamatszedé n
jelentősé azon nyug államok emelkede Kama U tud ak megkülönböztet egy rigoró
felfog erköl szempont é határozottság til kamatszed az azonosít U. mi Mis I Sán
p exkommunikáció feny U.-sok Aqui Tam Maimoni műv ism é e scholaszti filozó
engedély jo kamat v kamatsze mi azon egyh át c rit alkalmazt Mindenese egyh
tila hel Európá eredményez h zsi vol legf pénzvált kiv Itáliáb a lombar túltet
rajt franci ango ném magyarorsz zsidók azon legf foglalkoz v eg ipará mell
pénzvált amel megenged vil egyh ura számu amely hel betelepítet zsidók a szá
vil egyh fejede pénzkölcsönz bankár lett Soks nag megbecsül zs bankárok aki
egyálta tekintet U.-okn más megkeresztelkedé kényszerítet ők csu azé m esetb m
keresztén kérhet vis kama kölcsönz pén Szá ol eset tudu ami ellenke ese vérvá v
ostyamegszentségtelenít vá emel zsi ell Il e v középk Ang hí zs bankárj Abra
Lincol tipiku il baz zsi mágly hurcol Baz vér span zsidó kiűzésé dö szere játsz
tartozások v szabadu é katoli Ferdin részé ez kapcsolato zsi vagyoná elvéte m
magá Ludovi Para inkvizítor művé kitűn középk pá rés pénzgazda fejlődé ért szá
alkalom eltilto fejedelme kamatsze megengedését kivihetet vo Legtipikus pél Ang
történ nyújt XI vé zsidó kiűz cím valójá azon azé h koh vá alap vagyonu
elkobozhass törté gazdas é fejletts szüksége tet h pénzvá zsi hel ná aránytala
keves rizikó dolgo ellen privilegiz lomba pénzkereske foglal sok kés azon eze
közvélem p uzsorásai neve nyíl hangoztat h sok irgalmatlanabb mi zsi vol Brodni
Wirtschaftsgeschic Engla Fő k tekinte ve an megértésé megítélésén h zsi U.-
voltak h mil kockázat dolgozt zsidó feja kell fizetn ezenkí helypén vá elhagy
mási költöz ese út vásá új fejad kü a tartomá fejedelmekn város st ú h
megállapí szer nag sok lát esetle egyáltalá hozhat különös hasz közép jogta
zsidóján É ez legt mod gazdaságtörtén Somba Brenta Oppenhei tekin U.-kamat
középk zsi ál szed kamat Büch legkivál gazdaságtörténés egyi mé U.- teki a
Egyébk ka országonk időnk változo fran zsi űzeté el Phili Augu al XI s 43%
szedhett Szicíliá Frig ugyana század 10% engedély Castiliá Alf pe 25%- cor
redukál zs oly behajt tu követelés ma uralko fosztot kihelyez tőkéit m
felmentet kereszt adóso zsidók kap kölcsö visszafizet al Mé szóbes rága
évszázado U.-sok bélyege zsidók jólle minden kimutatha h csu úttö vol pé hitelgazdálkodás
eg műv vilá a az keresztén foglalkoz Hansa-város Lombar s ugyanily v magas kama
ad pé kereszt bankár akik jogr nagy védel nyújt akik kockáz aránytala keves vo
m pénzkereskedé ráut zsid magyarorsz vonatkozás Pénzüzletn Irodal Somba Ju
Wirtschaftsle ki Kapitalis ki Endema nationalökonomisc Grundsä kanonisc
Rechtsle 1 Ashl Introduct Econo Hist Engl 18 Brodni Englis Wirtschaftsgeschic 1
Scher Rechtsverhältni Jud Büch Bevölker St Frankf Mittelal Schipp Anfä
Kapitaliz abendlandisc Ju 19
15196
CÍM Uz
SZÓC Uzs b hé ne hara kés hé ri ne közgazdasá megengedet nag kama Mint azo
rég koro állam szabályo kama kamatsz által katol káno értelm elv ti v tov kam
vonatko vi egy felf egye pénzgazdálk fejletlen mel m szükség előteremt eze
okok-f rég id vonatkoz egyáltal l mérté mé gya megállapí Bi eredet megti
kamatszed til t fokozat vonatk U azo o bib kité népe kölcsön megen E Le Deu Ezé
pró sze sz f 1 Zso p igazság e e tulajdonság tar kölc U. Ta to elítélé Ezé ver
támaszko taní uzso kölcsönz kam szed a sz él mi elköv ez aljasság M tová hal t
h E kitű tal felf sze kam kölcs kategór k a exi idej Babiloniá m kul század z
törvényh kam állapí elter eur pénzgazdálkodá babiló Akadé dönté világsz elfog
zsid középkor babi Ta B ugyani kama említ M p szigor bib tila semmi kibúv en U
norm eltil ha k különbs M talmudtrakt tárgy részletesség középko Maimon ha ór
tekintélyé tal g kor szi enyhül a szük zsid megválto viszo kereskedé sz he
kizárólag pénzkeresked ut k azo cs né ipar aranyműve űzhet Maimon megen kama
hat szorí ár szegé isk rés gyűj p lehe bizo kam kikölcsönö Egyese cs v szü es
engedél Maimon kamatszed jelentős azo nyu államo emelked Kam tu a megkülönbözte
eg rigor felfo erkö szempon határozottsá ti kamatsze a azonosí U m Mi Sá
exkommunikáci fen U.-so Aqu Ta Maimon mű is scholaszt filoz engedél j kama
kamatsz m azo egy á ri alkalmaz Mindenes egy til he Európ eredménye zs vo leg
pénzvál ki Itáliá lomba túlte raj franc ang né magyarors zsidó azo leg foglalko
e ipar mel pénzvál ame megenge vi egy ur szám amel he betelepíte zsidó sz vi
egy fejed pénzkölcsön banká let Sok na megbecsü z bankáro ak egyált tekinte
U.-ok má megkeresztelked kényszeríte ő cs az eset kereszté kérhe vi kam kölcsön
pé Sz o ese tud am ellenk es vérv ostyamegszentségtelení v eme zs el I közép An
h z bankár Abr Linco tipik i ba zs mágl hurco Ba vé spa zsid kiűzés d szer játs
tartozáso szabad katol Ferdi rész e kapcsolat zs vagyon elvét mag Ludov Par
inkvizíto műv kitű közép p ré pénzgazd fejlőd ér sz alkalo eltilt fejedelm
kamatsz megengedésé kivihete v Legtipiku pé An törté nyúj X v zsid kiű cí valój
azo az ko v ala vagyon elkobozhas tört gazda fejlett szükség te pénzv zs he n
aránytal keve rizik dolg elle privilegi lomb pénzkeresk fogla so ké azo ez
közvéle uzsorása nev nyí hangozta so irgalmatlanab m zs vo Brodn
Wirtschaftsgeschi Engl F tekint v a megértés megítélésé zs U. volta mi kockáza
dolgoz zsid fej kel fizet ezenk helypé v elhag más költö es ú vás ú feja k
tartom fejedelmek váro s megállap sze na so lá esetl egyáltal hozha különö has
közé jogt zsidójá e leg mo gazdaságtörté Somb Brent Oppenhe teki U.-kama közép
zs á sze kama Büc legkivá gazdaságtörténé egy m U. tek Egyéb k országon időn
változ fra zs űzet e Phil Aug a X 43 szedhet Szicíli Fri ugyan száza 10 engedél
Castili Al p 25% co reduká z ol behaj t követelé m uralk foszto kihelye tőkéi
felmente keresz adós zsidó ka kölcs visszafize a M szóbe rág évszázad U.-so
bélyeg zsidó jóll minde kimutath cs útt vo p hitelgazdálkodá e mű vil a
kereszté foglalko Hansa-váro Lomba ugyanil maga kam a p keresz banká aki jog
nag véde nyúj aki kocká aránytal keve v pénzkeresked ráu zsi magyarors
vonatkozá Pénzüzlet Iroda Somb J Wirtschaftsl k Kapitali k Endem
nationalökonomis Grunds kanonis Rechtsl Ash Introduc Econ His Eng 1 Brodn Engli
Wirtschaftsgeschi Sche Rechtsverhältn Ju Büc Bevölke S Frank Mittela Schip Anf
Kapitali abendlandis J 1
1519
CÍ U
SZÓ Uz h n har ké h r n közgazdas megengede na kam Min az ré kor álla
szabály kam kamats álta kato kán értel el t to ka vonatk v eg fel egy
pénzgazdál fejletle me szüksé előterem ez okok- ré i vonatko egyálta mért m gy
megállap B erede megt kamatsze ti fokoza vonat az bi kit nép kölcsö mege L De
Ez pr sz s Zs igazsá tulajdonsá ta köl U T t elítél Ez ve támaszk tan uzs
kölcsön ka sze s é m elkö e aljassá tov ha kit ta fel sz ka kölc kategó ex ide
Babiloni ku száza törvény ka állap elte eu pénzgazdálkod babil Akad dönt világs
elfo zsi középko bab T ugyan kam emlí szigo bi til semm kibú e nor elti h
különb talmudtrak tárg részletessé középk Maimo h ó tekintély ta ko sz enyhü
szü zsi megvált visz keresked s h kizáróla pénzkereske u az c n ipa aranyműv
űzhe Maimo mege kam ha szor á szeg is ré gyű leh biz ka kikölcsön Egyes c sz e
engedé Maimo kamatsze jelentő az ny állam emelke Ka t megkülönbözt e rigo felf
erk szempo határozotts t kamatsz azonos M S exkommunikác fe U.-s Aq T Maimo m i
scholasz filo engedé kam kamats az eg r alkalma Mindene eg ti h Euró eredmény z
v le pénzvá k Itáli lomb túlt ra fran an n magyaror zsid az le foglalk ipa me
pénzvá am megeng v eg u szá ame h betelepít zsid s v eg feje pénzkölcsö bank le
So n megbecs bankár a egyál tekint U.-o m megkeresztelke kényszerít c a ese
kereszt kérh v ka kölcsö p S es tu a ellen e vér ostyamegszentségtelen em z e
közé A banká Ab Linc tipi b z mág hurc B v sp zsi kiűzé sze ját tartozás szaba
kato Ferd rés kapcsola z vagyo elvé ma Ludo Pa inkvizít mű kit közé r pénzgaz
fejlő é s alkal eltil fejedel kamats megengedés kivihet Legtipik p A tört nyú
zsi ki c való az a k al vagyo elkobozha tör gazd fejlet szüksé t pénz z h arányta
kev rizi dol ell privileg lom pénzkeres fogl s k az e közvél uzsorás ne ny
hangozt s irgalmatlana z v Brod Wirtschaftsgesch Eng tekin megérté megítélés z
U volt m kockáz dolgo zsi fe ke fize ezen helyp elha má költ e vá fej tarto
fejedelme vár megálla sz n s l eset egyálta hozh külön ha köz jog zsidój le m
gazdaságtört Som Bren Oppenh tek U.-kam közé z sz kam Bü legkiv gazdaságtörtén
eg U te Egyé országo idő válto fr z űze Phi Au 4 szedhe Szicíl Fr ugya száz 1
engedé Castil A 25 c reduk o beha követel ural foszt kihely tőké felment keres
adó zsid k kölc visszafiz szób rá évszáza U.-s bélye zsid jól mind kimutat c út
v hitelgazdálkod m vi kereszt foglalk Hansa-vár Lomb ugyani mag ka keres bank
ak jo na véd nyú ak kock arányta kev pénzkereske rá zs magyaror vonatkoz
Pénzüzle Irod Som Wirtschafts Kapital Ende nationalökonomi Grund kanoni Rechts
As Introdu Eco Hi En Brod Engl Wirtschaftsgesch Sch Rechtsverhält J Bü Bevölk
Fran Mittel Schi An Kapital abendlandi