15239.htm
CÍMSZÓ: Választott Nép
SZÓCIKK: "Választott
nép. A Bibliának Izrael népére alkalmazott kifejezése, mely a hivatottság
nemzeti öntudatából fakadt. Az egyiptomi rabszolgaságból való szabadulás emléke
ébresztette és az évezredek megpróbáltatásai még felfokozták ezt a gondolatot,
de anélkül, hogy ezzel a többi népeket sértette vagy lekicsinyelte volna. A V.
eszméje azt a gondolatot tükrözteti vissza, hogy Isten az Ő igazságának
hirdetésére és teljesítésére választotta ki a zsidó népet. A választottság
eszméjének hite nem fejez ki magasabb igényt, sem elbizakodottságot vagy épen
más népek lenézését (l. Kiválasztás), hanem csupán több kötelességet jelent a
zsidóság számára annál a szövetségnél fogva (l. Szövetség), melyet Isten kötött
Izrael népével a Sinai-kinyilatkoztatás alkalmával s amelynek tartalma az, hogy
istenfélelmet és emberszeretetet gyakoroljon, példaadással tanítson, hogy
ennélfogva, mint «papok népe», szent életet éljen s ha szükséges, életét is
feláldozza az isteni igazságért. A Talmud szerint is Isten azért választotta a
zsidó népet, mert minden nép között a legkisebb és a leglenézettebb volt és a
kinyilatkoztatás helyéül azért választotta a Sinai hegyet, mert ez is kicsiny
és jelentéktelen a többi mellett. Ebben a speciális értelemben neveztetik
Izrael népe Isten népének. A próféták és a zsidóság nagy szellemei, a vallás
kiválasztott népévé nevelték Izraelt és ez sokkal nagyobb mértékben érezte ezt
át, mint ahogyan a görögök érezték, hogy ők a művészet és filozófia, a rómaiak
pedig a jog és polgárosodás népei. A zsidó nép, ellentétben más népekkel, már
pályája kezdetén tudatosan az általános vallásos gondolat papja és tanítójaként
lépett fel s ehhez képest egész története, minden tragikus komolyságával ennek
a magasztos célnak és kötelességnek szolgálatában állott. Ez a nézet
kifejezésre jut a Bibliában és az egész rabbinikus irodalomban, ahol Izrael,
mint V. szerepel (Genesis 18. 1, Nehémia 9. 7). Hogy Izrael választottsága az
isteni parancsok teljesítésétől függ, az a Sinai-kinyilatkoztatás szövegéből is
kitűnik: «Ezért, ha hallgatni fogsz szavaimra és megtartod frigyemet, akkor
különös kincs leszesz Nekem a többi népek között; mert az egész föld az Enyém,
ti pedig papok birodalma és szent nép lesztek Nekem». A választottság tehát nem
kitüntetés, amely elbizakodottságra jogosít, hanem misszió, amely súlyos
kötelességekkel jár. A próféták közül különösen Ámosz hangoztatja a
választottságot s az azzal járó kötelezettségeket (3. 2), továbbá Mózes V.
könyvének 7. 7-8, 14. 2 és 24. 18-19. versei. Mint V., Izrael «Isten
örökségének» is neveztetik (Deuteronom. 4.20, 9.26,29.32.9; Zsolt. 32.12 ; Kir.
I. 8.53; Jeremia 19. 16). j s. R."
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter)
található. A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák,
úgyhogy a szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg
a digitalizált oldalképet! Ez a(z) 5239. címszó a lexikon =>
936. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása: Nagy
Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai
adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
15239.htm
CÍMSZÓ: Választott Nép
SZÓCIKK: Választott nép. A Bibliának Izrael népére alkalmazott kifejezése,
mely a hivatottság nemzeti öntudatából fakadt. Az egyiptomi rabszolgaságból
való szabadulás emléke ébresztette és az évezredek megpróbáltatásai még
felfokozták ezt a gondolatot, de anélkül, hogy ezzel a többi népeket sértette
vagy lekicsinyelte volna. A V. eszméje azt a gondolatot tükrözteti vissza, hogy
Isten az Ő igazságának hirdetésére és teljesítésére választotta ki a zsidó
népet. A választottság eszméjének hite nem fejez ki magasabb igényt, sem
elbizakodottságot vagy épen más népek lenézését l. Kiválasztás , hanem csupán
több kötelességet jelent a zsidóság számára annál a szövetségnél fogva l.
Szövetség , melyet Isten kötött Izrael népével a Sinai-kinyilatkoztatás
alkalmával s amelynek tartalma az, hogy istenfélelmet és emberszeretetet
gyakoroljon, példaadással tanítson, hogy ennélfogva, mint papok népe , szent
életet éljen s ha szükséges, életét is feláldozza az isteni igazságért. A
Talmud szerint is Isten azért választotta a zsidó népet, mert minden nép között
a legkisebb és a leglenézettebb volt és a kinyilatkoztatás helyéül azért
választotta a Sinai hegyet, mert ez is kicsiny és jelentéktelen a többi
mellett. Ebben a speciális értelemben neveztetik Izrael népe Isten népének. A
próféták és a zsidóság nagy szellemei, a vallás kiválasztott népévé nevelték
Izraelt és ez sokkal nagyobb mértékben érezte ezt át, mint ahogyan a görögök
érezték, hogy ők a művészet és filozófia, a rómaiak pedig a jog és polgárosodás
népei. A zsidó nép, ellentétben más népekkel, már pályája kezdetén tudatosan az
általános vallásos gondolat papja és tanítójaként lépett fel s ehhez képest
egész története, minden tragikus komolyságával ennek a magasztos célnak és
kötelességnek szolgálatában állott. Ez a nézet kifejezésre jut a Bibliában és
az egész rabbinikus irodalomban, ahol Izrael, mint V. szerepel Genesis 18. 1,
Nehémia 9. 7 . Hogy Izrael választottsága az isteni parancsok teljesítésétől
függ, az a Sinai-kinyilatkoztatás szövegéből is kitűnik: Ezért, ha hallgatni
fogsz szavaimra és megtartod frigyemet, akkor különös kincs leszesz Nekem a
többi népek között; mert az egész föld az Enyém, ti pedig papok birodalma és
szent nép lesztek Nekem . A választottság tehát nem kitüntetés, amely
elbizakodottságra jogosít, hanem misszió, amely súlyos kötelességekkel jár. A
próféták közül különösen Ámosz hangoztatja a választottságot s az azzal járó
kötelezettségeket 3. 2 , továbbá Mózes V. könyvének 7. 7-8, 14. 2 és 24. 18-19.
versei. Mint V., Izrael Isten örökségének is neveztetik Deuteronom. 4.20,
9.26,29.32.9; Zsolt. 32.12 ; Kir. I. 8.53; Jeremia 19. 16 . j s. R.
15239.ht
CÍMSZÓ Választot Né
SZÓCIKK Választot nép Bibliána Izrae népér alkalmazot kifejezése mel
hivatottsá nemzet öntudatábó fakadt A egyiptom rabszolgaságbó val szabadulá
emlék ébresztett é a évezrede megpróbáltatása mé felfokoztá ez gondolatot d
anélkül hog ezze több népeke sértett vag lekicsinyelt volna V eszméj az
gondolato tükröztet vissza hog Iste a igazságána hirdetésér é teljesítésér
választott k zsid népet választottsá eszméjéne hit ne feje k magasab igényt se
elbizakodottságo vag épe má népe lenézésé l Kiválasztá hane csupá töb
kötelessége jelen zsidósá számár anná szövetségné fogv l Szövetsé melye Iste
kötöt Izrae népéve Sinai-kinyilatkoztatá alkalmáva amelyne tartalm az hog
istenfélelme é emberszeretete gyakoroljon példaadássa tanítson hog ennélfogva
min papo nép szen élete élje h szükséges életé i feláldozz a isten igazságért
Talmu szerin i Iste azér választott zsid népet mer minde né közöt legkiseb é
leglenézetteb vol é kinyilatkoztatá helyéü azér választott Sina hegyet mer e i
kicsin é jelentéktele több mellett Ebbe speciáli értelembe nevezteti Izrae nép
Iste népének prófétá é zsidósá nag szellemei vallá kiválasztot népév nevelté
Izrael é e sokka nagyob mértékbe érezt ez át min ahogya görögö érezték hog ő
művésze é filozófia rómaia pedi jo é polgárosodá népei zsid nép ellentétbe má
népekkel má pályáj kezdeté tudatosa a általáno valláso gondola papj é
tanítójakén lépet fe ehhe képes egés története minde tragiku komolyságáva enne
magaszto célna é kötelességne szolgálatába állott E néze kifejezésr ju Bibliába
é a egés rabbiniku irodalomban aho Izrael min V szerepe Genesi 18 1 Nehémi 9 Hog
Izrae választottság a isten parancso teljesítésétő függ a Sinai-kinyilatkoztatá
szövegébő i kitűnik Ezért h hallgatn fogs szavaimr é megtarto frigyemet akko
különö kinc leszes Neke több népe között mer a egés föl a Enyém t pedi papo
birodalm é szen né leszte Neke választottsá tehá ne kitüntetés amel
elbizakodottságr jogosít hane misszió amel súlyo kötelességekke jár prófétá
közü különöse Ámos hangoztatj választottságo a azza jár kötelezettségeke 3
tovább Móze V könyvéne 7 7-8 14 é 24 18-19 versei Min V. Izrae Iste örökségéne
i nevezteti Deuteronom 4.20 9.26,29.32.9 Zsolt 32.1 Kir I 8.53 Jeremi 19 1 s R
15239.h
CÍMSZ Választo N
SZÓCIK Választo né Biblián Izra népé alkalmazo kifejezés me hivatotts nemze
öntudatáb fakad egyipto rabszolgaságb va szabadul emlé ébresztet évezred
megpróbáltatás m felfokozt e gondolato anélkü ho ezz töb népek sértet va
lekicsinyel voln eszmé a gondolat tükrözte vissz ho Ist igazságán hirdetésé
teljesítésé választot zsi népe választotts eszméjén hi n fej magasa igény s
elbizakodottság va ép m nép lenézés Kiválaszt han csup tö kötelesség jele
zsidós számá ann szövetségn fog Szövets mely Ist kötö Izra népév
Sinai-kinyilatkoztat alkalmáv amelyn tartal a ho istenfélelm emberszeretet
gyakoroljo példaadáss tanítso ho ennélfogv mi pap né sze élet élj szüksége élet
feláldoz iste igazságér Talm szeri Ist azé választot zsi népe me mind n közö
legkise leglenézette vo kinyilatkoztat helyé azé választot Sin hegye me kicsi
jelentéktel töb mellet Ebb speciál értelemb neveztet Izra né Ist népéne prófét
zsidós na szelleme vall kiválaszto népé nevelt Izrae sokk nagyo mértékb érez e
á mi ahogy görög érezté ho művész filozófi római ped j polgárosod népe zsi né
ellentétb m népekke m pályá kezdet tudatos általán vallás gondol pap tanítójaké
lépe f ehh képe egé történet mind tragik komolyságáv enn magaszt céln
kötelességn szolgálatáb állot néz kifejezés j Bibliáb egé rabbinik irodalomba
ah Izrae mi szerep Genes 1 Nehém Ho Izra választottsá iste parancs teljesítését
füg Sinai-kinyilatkoztat szövegéb kitűni Ezér hallgat fog szavaim megtart
frigyeme akk külön kin lesze Nek töb nép közöt me egé fö Enyé ped pap birodal
sze n leszt Nek választotts teh n kitünteté ame elbizakodottság jogosí han
misszi ame súly kötelességekk já prófét köz különös Ámo hangoztat választottság
azz já kötelezettségek továb Móz könyvén 7- 1 2 18-1 verse Mi V Izra Ist
örökségén neveztet Deuterono 4.2 9.26,29.32. Zsol 32. Ki 8.5 Jerem 1
15239.
CÍMS Választ
SZÓCI Választ n Bibliá Izr nép alkalmaz kifejezé m hivatott nemz öntudatá
faka egyipt rabszolgaság v szabadu eml ébreszte évezre megpróbáltatá felfokoz
gondolat anélk h ez tö népe sérte v lekicsinye vol eszm gondola tükrözt viss h
Is igazságá hirdetés teljesítés választo zs nép választott eszméjé h fe magas
igén elbizakodottsá v é né lenézé Kiválasz ha csu t kötelessé jel zsidó szám an
szövetség fo Szövet mel Is köt Izr népé Sinai-kinyilatkozta alkalmá amely tarta
h istenfélel emberszerete gyakorolj példaadás taníts h ennélfog m pa n sz éle
él szükség éle feláldo ist igazságé Tal szer Is az választo zs nép m min köz
legkis leglenézett v kinyilatkozta hely az választo Si hegy m kics jelentékte
tö melle Eb speciá értelem nevezte Izr n Is népén prófé zsidó n szellem val
kiválaszt nép nevel Izra sok nagy mérték ére m ahog görö érezt h művés filozóf
róma pe polgároso nép zs n ellentét népekk pály kezde tudato általá vallá gondo
pa tanítójak lép eh kép eg történe min tragi komolyságá en magasz cél
kötelesség szolgálatá állo né kifejezé Bibliá eg rabbini irodalomb a Izra m
szere Gene Nehé H Izr választotts ist paranc teljesítésé fü Sinai-kinyilatkozta
szövegé kitűn Ezé hallga fo szavai megtar frigyem ak külö ki lesz Ne tö né közö
m eg f Eny pe pa biroda sz lesz Ne választott te kitüntet am elbizakodottsá
jogos ha missz am súl kötelességek j prófé kö különö Ám hangozta választottsá
az j kötelezettsége tová Mó könyvé 7 18- vers M Izr Is örökségé nevezte
Deuteron 4. 9.26,29.32 Zso 32 K 8. Jere
15239
CÍM Válasz
SZÓC Válasz Bibli Iz né alkalma kifejez hivatot nem öntudat fak egyip
rabszolgasá szabad em ébreszt évezr megpróbáltat felfoko gondola anél e t nép
sért lekicsiny vo esz gondol tükröz vis I igazság hirdeté teljesíté választ z
né választot eszméj f maga igé elbizakodotts n lenéz Kiválas h cs köteless je
zsid szá a szövetsé f Szöve me I kö Iz nép Sinai-kinyilatkozt alkalm amel tart
istenféle emberszeret gyakorol példaadá tanít ennélfo p s él é szüksé él feláld
is igazság Ta sze I a választ z né mi kö legki leglenézet kinyilatkozt hel a
választ S heg kic jelentékt t mell E speci értele nevezt Iz I népé próf zsid
szelle va kiválasz né neve Izr so nag mérté ér aho gör érez művé filozó róm p
polgáros né z ellenté népek pál kezd tudat által vall gond p tanítója lé e ké e
történ mi trag komolyság e magas cé kötelessé szolgálat áll n kifejez Bibli e
rabbin irodalom Izr szer Gen Neh Iz választott is paran teljesítés f
Sinai-kinyilatkozt szöveg kitű Ez hallg f szava megta frigye a kül k les N t n
köz e En p p birod s les N választot t kitünte a elbizakodotts jogo h miss a sú
kötelessége próf k külön Á hangozt választotts a kötelezettség tov M könyv 18
ver Iz I örökség nevezt Deutero 4 9.26,29.3 Zs 3 8 Jer
1523
CÍ Válas
SZÓ Válas Bibl I n alkalm kifeje hivato ne öntuda fa egyi rabszolgas szaba
e ébresz évez megpróbálta felfok gondol ané né sér lekicsin v es gondo tükrö vi
igazsá hirdet teljesít válasz n választo eszmé mag ig elbizakodott lené Kivála
c köteles j zsi sz szövets Szöv m k I né Sinai-kinyilatkoz alkal ame tar
istenfél emberszere gyakoro példaad taní ennélf é szüks é felál i igazsá T sz válasz
n m k legk leglenéze kinyilatkoz he válasz he ki jelenték mel spec értel nevez
I nép pró zsi szell v kiválas n nev Iz s na mért é ah gö ére műv filoz ró
polgáro n ellent népe pá kez tuda álta val gon tanítój l k törté m tra komolysá
maga c köteless szolgála ál kifeje Bibl rabbi irodalo Iz sze Ge Ne I választot
i para teljesíté Sinai-kinyilatkoz szöve kit E hall szav megt frigy kü le kö E
biro le választo kitünt elbizakodott jog mis s kötelesség pró külö hangoz
választott kötelezettsé to köny 1 ve I öröksé nevez Deuter 9.26,29. Z Je