15242.htm
CÍMSZÓ: Vallás
SZÓCIKK: "Vallás, az a
szubjektív hiten felépített és hagyományozás útján köztudattá vált eszmekör,
mely a földöntúli lét titkaira érzelmi és akarati tények kíséretében vonatkozik.
Csak megközelítő meghatározás ez és nem tart számot föltétlen elfogadásra. De a
V.-t teljesen kimerítő meghatározás nincs is. Sokan kísérelték meg, de
mindannyian a kérdésnek csak néhány, őket jobban megkapó vonatkozását vették
figyelembe. Az angol Hobbes pl. a láthatatlan hatalmaktól (természeti erők)
való félelemben, Shaftesbury viszont a mindenségben megnyilvánuló fenség és
szépség lelkes csodálatában látja a V. lényegét. Kant szerint a V. nem egyéb,
mint a kötelességnek isteni törvényként való felismerése. De tény, hogy az
erkölcsi képességnek ereje és a kedélyvilágnak harmóniája nélkül senki sem jut
el a V. értékelésének magaslatára. A kereszténység a hitet teszi a V.
központjává és azt alaperénynek minősíti, sőt Tertullián addig megy ebben, hogy
ép a lehetetlenségben való hitet tartja érdemnek (credo quia absurdum). A héber
nyelv ellenben emunó és jiró szavakkal fejezi ki a V. fogalmát. Emunó
ragaszkodást, kitartást hűséget, állhatatosságot, jiró pedig eredetileg
félelmet, de a nyelvhasználatban inkább tiszteletet, fenségérzetet, csodálatot
jelents így mindkettőben az érzelmi elem jut túlsúlyra az értelmi fölé. «Hát
nem reménységed-e a te félelmed ?»(jiró) (Jób 3). Jeremiás prófétát annyi
csalódás éri, hogy Isten ellen fakad ki: « Rászedtél, Isten, és én rászedettem
magam . . . a Te igéd által gúny tárgyává lettem.. . Gondoltam már: nem
említlek többé és nem szólok Nevedben»; de nyomban felülkerekedik benne a hit:
«egyszerre csak mintha tűz égetné szívemet és csontjaimba hatolna» (20, 7-9). Jób
is szentül meg van róla győződve, hogy emberfölötti szenvedése igazságtalanul
éri Isten részéről és minél üresebbnek találja a barátok fölényes
istenigazolását, annál mélyebben ágyazza bele magát reménybe, hogy Isten őt
fogja igazolni s a barátok inkvizitorikus bűnszimatolásával szemben legalább is
becsületét védi meg. «Föld, föld, el ne takard (bosszulatlanul) véremet és
jajveszékelésem ne jusson nyugvópontra, hisz tanúm a magasságban és védőm az
égben van.» «Tudom hogy él Megváltóm (pártfogóm) és végső esetben a sírhalmom
fölött áll mellém.» És a hitnek e felvillanására örömsóhaj tör ki belőle
«Szívem meg akar szakadni. Jób tehát csak Isten igazságosságában, egyik
attribútumában kételkedik és e kételybe is inkább «vigasztaló barátainak
szofizmái kergetik, de magában Isten létezésében való kételkedésre egy
pillanatig sem ragadtatja el magát. Sokkal magasabbra kapaszkodik a kételyek
légüres szféráiba Kóhelet, aki látja, hogy hitvány rabszolgák paripákon
nyargalnak, míg fejedelmek mezítláb lézengenék, könnyeznek az elnyomottak és
nincs senki sem, aki vigasztalja őket. De még magában a természetben sem lát
semmi értelmet, sem eszmét, sem célt, minden csak hiúság és szélkergetés.
Mindazonáltal még ezt a fatalista, túlnyomóan kesernyés, materialista
töprenkedőt sem lehet hitetlennek mondani. Tagadja a zsoltárköltő is, hogy az
alvilágban volna még Istenre való gondolás és hálaadás, de nincs tudatában
annak, hogy e felfogásával ellenkezésbe jutna valamelyes szentesített
hitrendszerrel és nem merül fel senkiben az a gondolat, hogy V. és tudás két
egymást már nem fedő kör, minél fogva a V. még mindig Istenismeret, vagyis
«Isten útjainak ismeretes. Tudás, hit, erkölcs : egy s ugyanaz. Az
elgörögösödés (hellenizmus) idejében észlelik csak a nagy űrt, mely a zsidó
öröklött V. és a gondolkodás szabad szárnyalását követő görög bölcselet vagy
tudomány között tátong. A mélyen gondolkodó és hívő Philo számára életkérdéssé
válik, hogy eligazodjék e kettő között, illetve, hogy a kettőt összeegyeztesse.
Ezt a Biblia allegorikus értelmezésének módszerével éri el. Alig van platói
eszme, melyet ne látna többszörösen bibliai igékbe burkolva. Máskép állott a
hit problémájával szemben az ifjú kereszténység. Noha ez is bőven kiaknázta az
allegorizálás lehetőségeit, mégsem sikerült a hit és tudomány között hidat
vernie és ezért teljes határozottsággal kimondotta Tertullianus a merész elvet:
«credo quia absurdum» «hiszem, mivel lehetetlen», vagyis abban áll ép a külön
hitnek érdeme, hogy a tudomány előtt a lehetetlent is lehetőnek tartja. Ettől
fogva kettévált a hit és tudomány útja a kereszténységben és soha talán nem is
találkoznak többé, ha a reformáció nem veszi át a reneszánsztól az egyéni
érvényesülés, az egyéni szabadság és gondolkodás elvét és nem fejleszti ki az
írás szabad magyarázatának elvévé, mely a zsidóságban sohasem szünetelt. Ily
módon a bibliai tanokat, a hittételeket is úgy lehetett hajlítani, hogy a
tudományos és bölcsészeti tanításokkal ellenkezésbe ne jussanak. Hasonló
krízisek már ezt megelőzően a zsidóságban is fenyegették a V.-t. A más V.-ok
részéről ért nyomás, térítés, hitviták nyomán felmerült annak a szükségérzete,
hogy körül kell sáncolni a zsidó V.-t is, viszont lehetőleg tág teret kell
nyújtani a V.-gyakorlat nehézségeire való tekintettel a hitbeli elhelyezkedésnek
is. Ennek a kétirányú meggondolásnak gyümölcse a hittételek (ikkórim), melyeket
Majmuni (l. o.) 13-ban állapított meg (l. Sélós eszré ikkorim) és melyek
dogmákká ugyan nem szentesültek, sőt támadás tárgyai voltak egyes filozófusok
részéről, de mégis polgárjogot nyertek a zsidó imakönyvben, ahol vázlatosan
prózában (Ani mámin) és költői formában (Jigdal) lettek a mindennapi
memorizálás tárgyai. E tételek polémikus éle mutatja, hogy nem tisztán zsidó
hit talaján nőttek, hanem a V.-ok ütközőpontjain. Tartalmazzák Isten
egységének, egyedül imádandóságának (szentek kizárásával). Isten
testetlenségének (szenvedésnek, halálának kizárásával), a Tóra örök érvényének
(új szövetség kizárásával), folytonos magyarázatának (a hagyománynak
belevonásával), Mózes prófétai felül múlhatatlanságának (újabb próféták által),
a túlvilági jutalomnak és büntetésnek, a feltámadásnak tanát. A V.-i gondolatok
dogmává kristályosodásától a zsidóságot megkímélte az írásmagyarázat
szabadsága, illetve a nemzetközi, központi hatóság hiánya. Vannak ugyan ma is
védői annak a felfogásnak, hogy a zsidóság is olyan eszmekör, amely bizonyos
tanok, dogmák (mint pl. Isten létezése, a Tóra isteni eredete) tengelye körül
kering; ezek között legilletékesebben és nagy hatással a magyar Löw Lipót, szegedi
főrabbi tárgyalta meg ezt a kérdést. Jellemző vonása a zsidó vallásnak, hogy
nem spekulatív gondolkodás gyümölcse,hanem erkölcsi követelés, az igazságos
világrend után való sóvárgás szülöttje ő maga, tengelye pedig az isten hit. L.
még Judaizmus, Theologia, Ethika és Hitágazatok."
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter)
található. A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák,
úgyhogy a szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg
a digitalizált oldalképet! Ez a 5242. címszó a lexikon =>
936. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása: Nagy
Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai adatbázisok
No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
15242.htm
CÍMSZÓ: Vallás
SZÓCIKK: Vallás, az a szubjektív hiten felépített és hagyományozás útján
köztudattá vált eszmekör, mely a földöntúli lét titkaira érzelmi és akarati
tények kíséretében vonatkozik. Csak megközelítő meghatározás ez és nem tart
számot föltétlen elfogadásra. De a V.-t teljesen kimerítő meghatározás nincs
is. Sokan kísérelték meg, de mindannyian a kérdésnek csak néhány, őket jobban
megkapó vonatkozását vették figyelembe. Az angol Hobbes pl. a láthatatlan
hatalmaktól természeti erők való félelemben, Shaftesbury viszont a mindenségben
megnyilvánuló fenség és szépség lelkes csodálatában látja a V. lényegét. Kant
szerint a V. nem egyéb, mint a kötelességnek isteni törvényként való
felismerése. De tény, hogy az erkölcsi képességnek ereje és a kedélyvilágnak
harmóniája nélkül senki sem jut el a V. értékelésének magaslatára. A
kereszténység a hitet teszi a V. központjává és azt alaperénynek minősíti, sőt
Tertullián addig megy ebben, hogy ép a lehetetlenségben való hitet tartja
érdemnek credo quia absurdum . A héber nyelv ellenben emunó és jiró szavakkal
fejezi ki a V. fogalmát. Emunó ragaszkodást, kitartást hűséget, állhatatosságot,
jiró pedig eredetileg félelmet, de a nyelvhasználatban inkább tiszteletet,
fenségérzetet, csodálatot jelents így mindkettőben az érzelmi elem jut
túlsúlyra az értelmi fölé. Hát nem reménységed-e a te félelmed ? jiró Jób 3 .
Jeremiás prófétát annyi csalódás éri, hogy Isten ellen fakad ki: Rászedtél,
Isten, és én rászedettem magam . . . a Te igéd által gúny tárgyává lettem.. .
Gondoltam már: nem említlek többé és nem szólok Nevedben ; de nyomban
felülkerekedik benne a hit: egyszerre csak mintha tűz égetné szívemet és
csontjaimba hatolna 20, 7-9 . Jób is szentül meg van róla győződve, hogy
emberfölötti szenvedése igazságtalanul éri Isten részéről és minél üresebbnek
találja a barátok fölényes istenigazolását, annál mélyebben ágyazza bele magát
reménybe, hogy Isten őt fogja igazolni s a barátok inkvizitorikus
bűnszimatolásával szemben legalább is becsületét védi meg. Föld, föld, el ne
takard bosszulatlanul véremet és jajveszékelésem ne jusson nyugvópontra, hisz
tanúm a magasságban és védőm az égben van. Tudom hogy él Megváltóm pártfogóm és
végső esetben a sírhalmom fölött áll mellém. És a hitnek e felvillanására
örömsóhaj tör ki belőle Szívem meg akar szakadni. Jób tehát csak Isten
igazságosságában, egyik attribútumában kételkedik és e kételybe is inkább
vigasztaló barátainak szofizmái kergetik, de magában Isten létezésében való
kételkedésre egy pillanatig sem ragadtatja el magát. Sokkal magasabbra
kapaszkodik a kételyek légüres szféráiba Kóhelet, aki látja, hogy hitvány
rabszolgák paripákon nyargalnak, míg fejedelmek mezítláb lézengenék, könnyeznek
az elnyomottak és nincs senki sem, aki vigasztalja őket. De még magában a
természetben sem lát semmi értelmet, sem eszmét, sem célt, minden csak hiúság
és szélkergetés. Mindazonáltal még ezt a fatalista, túlnyomóan kesernyés,
materialista töprenkedőt sem lehet hitetlennek mondani. Tagadja a zsoltárköltő
is, hogy az alvilágban volna még Istenre való gondolás és hálaadás, de nincs
tudatában annak, hogy e felfogásával ellenkezésbe jutna valamelyes szentesített
hitrendszerrel és nem merül fel senkiben az a gondolat, hogy V. és tudás két
egymást már nem fedő kör, minél fogva a V. még mindig Istenismeret, vagyis
Isten útjainak ismeretes. Tudás, hit, erkölcs : egy s ugyanaz. Az elgörögösödés
hellenizmus idejében észlelik csak a nagy űrt, mely a zsidó öröklött V. és a
gondolkodás szabad szárnyalását követő görög bölcselet vagy tudomány között
tátong. A mélyen gondolkodó és hívő Philo számára életkérdéssé válik, hogy
eligazodjék e kettő között, illetve, hogy a kettőt összeegyeztesse. Ezt a
Biblia allegorikus értelmezésének módszerével éri el. Alig van platói eszme,
melyet ne látna többszörösen bibliai igékbe burkolva. Máskép állott a hit
problémájával szemben az ifjú kereszténység. Noha ez is bőven kiaknázta az
allegorizálás lehetőségeit, mégsem sikerült a hit és tudomány között hidat
vernie és ezért teljes határozottsággal kimondotta Tertullianus a merész elvet:
credo quia absurdum hiszem, mivel lehetetlen , vagyis abban áll ép a külön
hitnek érdeme, hogy a tudomány előtt a lehetetlent is lehetőnek tartja. Ettől
fogva kettévált a hit és tudomány útja a kereszténységben és soha talán nem is
találkoznak többé, ha a reformáció nem veszi át a reneszánsztól az egyéni
érvényesülés, az egyéni szabadság és gondolkodás elvét és nem fejleszti ki az
írás szabad magyarázatának elvévé, mely a zsidóságban sohasem szünetelt. Ily
módon a bibliai tanokat, a hittételeket is úgy lehetett hajlítani, hogy a
tudományos és bölcsészeti tanításokkal ellenkezésbe ne jussanak. Hasonló
krízisek már ezt megelőzően a zsidóságban is fenyegették a V.-t. A más V.-ok
részéről ért nyomás, térítés, hitviták nyomán felmerült annak a szükségérzete,
hogy körül kell sáncolni a zsidó V.-t is, viszont lehetőleg tág teret kell
nyújtani a V.-gyakorlat nehézségeire való tekintettel a hitbeli
elhelyezkedésnek is. Ennek a kétirányú meggondolásnak gyümölcse a hittételek
ikkórim , melyeket Majmuni l. o. 13-ban állapított meg l. Sélós eszré ikkorim
és melyek dogmákká ugyan nem szentesültek, sőt támadás tárgyai voltak egyes filozófusok
részéről, de mégis polgárjogot nyertek a zsidó imakönyvben, ahol vázlatosan
prózában Ani mámin és költői formában Jigdal lettek a mindennapi memorizálás
tárgyai. E tételek polémikus éle mutatja, hogy nem tisztán zsidó hit talaján
nőttek, hanem a V.-ok ütközőpontjain. Tartalmazzák Isten egységének, egyedül
imádandóságának szentek kizárásával . Isten testetlenségének szenvedésnek,
halálának kizárásával , a Tóra örök érvényének új szövetség kizárásával ,
folytonos magyarázatának a hagyománynak belevonásával , Mózes prófétai felül
múlhatatlanságának újabb próféták által , a túlvilági jutalomnak és
büntetésnek, a feltámadásnak tanát. A V.-i gondolatok dogmává
kristályosodásától a zsidóságot megkímélte az írásmagyarázat szabadsága,
illetve a nemzetközi, központi hatóság hiánya. Vannak ugyan ma is védői annak a
felfogásnak, hogy a zsidóság is olyan eszmekör, amely bizonyos tanok, dogmák
mint pl. Isten létezése, a Tóra isteni eredete tengelye körül kering; ezek
között legilletékesebben és nagy hatással a magyar Löw Lipót, szegedi főrabbi
tárgyalta meg ezt a kérdést. Jellemző vonása a zsidó vallásnak, hogy nem
spekulatív gondolkodás gyümölcse,hanem erkölcsi követelés, az igazságos
világrend után való sóvárgás szülöttje ő maga, tengelye pedig az isten hit. L. még
Judaizmus, Theologia, Ethika és Hitágazatok.
15242.ht
CÍMSZÓ Vallá
SZÓCIKK Vallás a szubjektí hite felépítet é hagyományozá útjá köztudatt vál
eszmekör mel földöntúl lé titkair érzelm é akarat ténye kíséretébe vonatkozik
Csa megközelít meghatározá e é ne tar számo föltétle elfogadásra D V.- teljese
kimerít meghatározá ninc is Soka kísérelté meg d mindannyia kérdésne csa néhány
őke jobba megkap vonatkozásá vetté figyelembe A ango Hobbe pl láthatatla
hatalmaktó természet erő val félelemben Shaftesbur viszon mindenségbe
megnyilvánul fensé é szépsé lelke csodálatába látj V lényegét Kan szerin V ne
egyéb min kötelességne isten törvénykén val felismerése D tény hog a erkölcs
képességne erej é kedélyvilágna harmóniáj nélkü senk se ju e V értékeléséne magaslatára
kereszténysé hite tesz V központjáv é az alaperényne minősíti ső Tertulliá addi
meg ebben hog é lehetetlenségbe val hite tartj érdemne cred qui absurdu hébe
nyel ellenbe emun é jir szavakka fejez k V fogalmát Emun ragaszkodást kitartás
hűséget állhatatosságot jir pedi eredetile félelmet d nyelvhasználatba inkáb
tiszteletet fenségérzetet csodálato jelent íg mindkettőbe a érzelm ele ju
túlsúlyr a értelm fölé Há ne reménységed- t félelme jir Jó Jeremiá prófétá anny
csalódá éri hog Iste elle faka ki Rászedtél Isten é é rászedette maga T igé
álta gún tárgyáv lettem. Gondolta már ne említle több é ne szólo Nevedbe d
nyomba felülkerekedi benn hit egyszerr csa minth tű égetn szíveme é csontjaimb
hatoln 20 7- Jó i szentü me va ról győződve hog emberfölött szenvedés
igazságtalanu ér Iste részérő é miné üresebbne találj baráto fölénye
istenigazolását anná mélyebbe ágyazz bel magá reménybe hog Iste ő fogj igazoln
baráto inkvizitoriku bűnszimatolásáva szembe legaláb i becsületé véd meg Föld
föld e n takar bosszulatlanu véreme é jajveszékelése n jusso nyugvópontra his
tanú magasságba é védő a égbe van Tudo hog é Megváltó pártfogó é végs esetbe
sírhalmo fölöt ál mellém É hitne felvillanásár örömsóha tö k belől Szíve me aka
szakadni Jó tehá csa Iste igazságosságában egyi attribútumába kételkedi é
kételyb i inkáb vigasztal barátaina szofizmá kergetik d magába Iste létezésébe
val kételkedésr eg pillanati se ragadtatj e magát Sokka magasabbr kapaszkodi
kételye légüre szféráib Kóhelet ak látja hog hitván rabszolgá paripáko nyargalnak
mí fejedelme mezítlá lézengenék könnyezne a elnyomotta é ninc senk sem ak
vigasztalj őket D mé magába természetbe se lá semm értelmet se eszmét se célt
minde csa hiúsá é szélkergetés Mindazonálta mé ez fatalista túlnyomóa kesernyés
materialist töprenkedő se lehe hitetlenne mondani Tagadj zsoltárkölt is hog a
alvilágba voln mé Istenr val gondolá é hálaadás d ninc tudatába annak hog
felfogásáva ellenkezésb jutn valamelye szentesítet hitrendszerre é ne merü fe
senkibe a gondolat hog V é tudá ké egymás má ne fed kör miné fogv V mé mindi
Istenismeret vagyi Iste útjaina ismeretes Tudás hit erkölc eg ugyanaz A
elgörögösödé hellenizmu idejébe észleli csa nag űrt mel zsid öröklöt V é
gondolkodá szaba szárnyalásá követ görö bölcsele vag tudomán közöt tátong mélye
gondolkod é hív Phil számár életkérdéss válik hog eligazodjé kett között
illetve hog kettő összeegyeztesse Ez Bibli allegoriku értelmezéséne módszeréve
ér el Ali va plató eszme melye n látn többszöröse biblia igékb burkolva Máské
állot hi problémájáva szembe a ifj kereszténység Noh e i bőve kiaknázt a
allegorizálá lehetőségeit mégse sikerül hi é tudomán közöt hida verni é ezér
telje határozottságga kimondott Tertullianu merés elvet cred qui absurdu hiszem
mive lehetetle vagyi abba ál é külö hitne érdeme hog tudomán előt lehetetlen i
lehetőne tartja Ettő fogv kettévál hi é tudomán útj kereszténységbe é soh talá
ne i találkozna többé h reformáci ne vesz á reneszánsztó a egyén érvényesülés a
egyén szabadsá é gondolkodá elvé é ne fejleszt k a írá szaba magyarázatána
elvévé mel zsidóságba sohase szünetelt Il módo biblia tanokat hittételeke i úg
lehetet hajlítani hog tudományo é bölcsészet tanításokka ellenkezésb n jussanak
Hasonl krízise má ez megelőzőe zsidóságba i fenyegetté V.-t má V.-o részérő ér
nyomás térítés hitvitá nyomá felmerül anna szükségérzete hog körü kel sáncoln
zsid V.- is viszon lehetőle tá tere kel nyújtan V.-gyakorla nehézségeir val
tekintette hitbel elhelyezkedésne is Enne kétirány meggondolásna gyümölcs
hittétele ikkóri melyeke Majmun l o 13-ba állapítot me l Séló eszr ikkori é
melye dogmákk ugya ne szentesültek ső támadá tárgya volta egye filozófuso
részéről d mégi polgárjogo nyerte zsid imakönyvben aho vázlatosa prózába An
mámi é költő formába Jigda lette mindennap memorizálá tárgyai tétele polémiku
él mutatja hog ne tisztá zsid hi talajá nőttek hane V.-o ütközőpontjain
Tartalmazzá Iste egységének egyedü imádandóságána szente kizárásáva Iste
testetlenségéne szenvedésnek halálána kizárásáva Tór örö érvényéne ú szövetsé
kizárásáva folytono magyarázatána hagyományna belevonásáva Móze próféta felü
múlhatatlanságána újab prófétá álta túlvilág jutalomna é büntetésnek
feltámadásna tanát V.- gondolato dogmáv kristályosodásátó zsidóságo megkímélt a
írásmagyaráza szabadsága illetv nemzetközi központ hatósá hiánya Vanna ugya m i
védő anna felfogásnak hog zsidósá i olya eszmekör amel bizonyo tanok dogmá min
pl Iste létezése Tór isten eredet tengely körü kering eze közöt
legilletékesebbe é nag hatássa magya Lö Lipót szeged főrabb tárgyalt me ez
kérdést Jellemz vonás zsid vallásnak hog ne spekulatí gondolkodá gyümölcse,hane
erkölcs követelés a igazságo világren utá val sóvárgá szülöttj maga tengely
pedi a iste hit L mé Judaizmus Theologia Ethik é Hitágazatok
15242.h
CÍMSZ Vall
SZÓCIK Vallá szubjekt hit felépíte hagyományoz útj köztudat vá eszmekö me
földöntú l titkai érzel akara tény kíséretéb vonatkozi Cs megközelí meghatároz
n ta szám föltétl elfogadásr V. teljes kimerí meghatároz nin i Sok kísérelt me
mindannyi kérdésn cs néhán ők jobb megka vonatkozás vett figyelemb ang Hobb p
láthatatl hatalmakt természe er va félelembe Shaftesbu viszo mindenségb
megnyilvánu fens széps lelk csodálatáb lát lényegé Ka szeri n egyé mi
kötelességn iste törvényké va felismerés tén ho erkölc képességn ere
kedélyvilágn harmóniá nélk sen s j értékelésén magaslatár kereszténys hit tes
központjá a alaperényn minősít s Tertulli add me ebbe ho lehetetlenségb va hit
tart érdemn cre qu absurd héb nye ellenb emu ji szavakk feje fogalmá Emu
ragaszkodás kitartá hűsége állhatatosságo ji ped eredetil félelme
nyelvhasználatb inká tisztelete fenségérzete csodálat jelen í mindkettőb érzel
el j túlsúly értel föl H n reménységed félelm ji J Jeremi prófét ann csalód ér
ho Ist ell fak k Rászedté Iste rászedett mag ig ált gú tárgyá lettem Gondolt má
n említl töb n szól Nevedb nyomb felülkereked ben hi egyszer cs mint t éget
szívem csontjaim hatol 2 7 J szent m v ró győződv ho emberfölöt szenvedé
igazságtalan é Ist részér min üresebbn talál barát fölény istenigazolásá ann
mélyebb ágyaz be mag reményb ho Ist fog igazol barát inkvizitorik
bűnszimatolásáv szemb legalá becsület vé me Föl föl taka bosszulatlan vérem
jajveszékelés juss nyugvópontr hi tan magasságb véd égb va Tud ho Megvált
pártfog vég esetb sírhalm fölö á mellé hitn felvillanásá örömsóh t belő Szív m
ak szakadn J teh cs Ist igazságosságába egy attribútumáb kételked kétely inká
vigaszta barátain szofizm kergeti magáb Ist létezéséb va kételkedés e pillanat
s ragadtat magá Sokk magasabb kapaszkod kétely légür szférái Kóhele a látj ho
hitvá rabszolg paripák nyargalna m fejedelm mezítl lézengené könnyezn elnyomott
nin sen se a vigasztal őke m magáb természetb s l sem értelme s eszmé s cél
mind cs hiús szélkergeté Mindazonált m e fatalist túlnyomó kesernyé materialis
töprenked s leh hitetlenn mondan Tagad zsoltárköl i ho alvilágb vol m Isten va
gondol hálaadá nin tudatáb anna ho felfogásáv ellenkezés jut valamely
szentesíte hitrendszerr n mer f senkib gondola ho tud k egymá m n fe kö min fog
m mind Istenismere vagy Ist útjain ismerete Tudá hi erköl e ugyana elgörögösöd
hellenizm idejéb észlel cs na űr me zsi öröklö gondolkod szab szárnyalás köve
gör bölcsel va tudomá közö táton mély gondolko hí Phi számá életkérdés váli ho
eligazodj ket közöt illetv ho kett összeegyeztess E Bibl allegorik értelmezésén
módszerév é e Al v plat eszm mely lát többszörös bibli igék burkolv Másk állo h
problémájáv szemb if kereszténysé No bőv kiaknáz allegorizál lehetőségei mégs
sikerü h tudomá közö hid vern ezé telj határozottságg kimondot Tertullian meré
elve cre qu absurd hisze miv lehetetl vagy abb á kül hitn érdem ho tudomá elő
lehetetle lehetőn tartj Ett fog kettévá h tudomá út kereszténységb so tal n
találkozn több reformác n ves reneszánszt egyé érvényesülé egyé szabads
gondolkod elv n fejlesz ír szab magyarázatán elvév me zsidóságb sohas szünetel
I mód bibli tanoka hittételek ú lehete hajlítan ho tudomány bölcsésze
tanításokk ellenkezés jussana Hason krízis m e megelőző zsidóságb fenyegett V.-
m V.- részér é nyomá téríté hitvit nyom felmerü ann szükségérzet ho kör ke
sáncol zsi V. i viszo lehetől t ter ke nyújta V.-gyakorl nehézségei va
tekintett hitbe elhelyezkedésn i Enn kétirán meggondolásn gyümölc hittétel
ikkór melyek Majmu 13-b állapíto m Sél esz ikkor mely dogmák ugy n szentesülte
s támad tárgy volt egy filozófus részérő még polgárjog nyert zsi imakönyvbe ah
vázlatos prózáb A mám költ formáb Jigd lett mindenna memorizál tárgya tétel
polémik é mutatj ho n tiszt zsi h talaj nőtte han V.- ütközőpontjai Tartalmazz
Ist egységéne egyed imádandóságán szent kizárásáv Ist testetlenségén
szenvedésne halálán kizárásáv Tó ör érvényén szövets kizárásáv folyton
magyarázatán hagyományn belevonásáv Móz prófét fel múlhatatlanságán úja prófét
ált túlvilá jutalomn büntetésne feltámadásn taná V. gondolat dogmá
kristályosodását zsidóság megkímél írásmagyaráz szabadság illet nemzetköz
közpon hatós hiány Vann ugy véd ann felfogásna ho zsidós oly eszmekö ame bizony
tano dogm mi p Ist létezés Tó iste erede tengel kör kerin ez közö
legilletékesebb na hatáss magy L Lipó szege főrab tárgyal m e kérdés Jellem
voná zsi vallásna ho n spekulat gondolkod gyümölcse,han erkölc követelé igazság
világre ut va sóvárg szülött mag tengel ped ist hi m Judaizmu Theologi Ethi
Hitágazato
15242.
CÍMS Val
SZÓCI Vall szubjek hi felépít hagyományo út köztuda v eszmek m földönt
titka érze akar tén kíséreté vonatkoz C megközel meghatáro t szá föltét
elfogadás V telje kimer meghatáro ni So kísérel m mindanny kérdés c néhá ő job
megk vonatkozá vet figyelem an Hob láthatat hatalmak termész e v félelemb Shaftesb
visz mindenség megnyilván fen szép lel csodálatá lá lényeg K szer egy m
kötelesség ist törvényk v felismeré té h erköl képesség er kedélyvilág harmóni
nél se értékelésé magaslatá keresztény hi te központj alaperény minősí Tertull
ad m ebb h lehetetlenség v hi tar érdem cr q absur hé ny ellen em j szavak fej
fogalm Em ragaszkodá kitart hűség állhatatosság j pe eredeti félelm
nyelvhasználat ink tisztelet fenségérzet csodála jele mindkettő érze e túlsúl
érte fö reménysége félel j Jerem prófé an csaló é h Is el fa Rászedt Ist
rászedet ma i ál g tárgy lette Gondol m említ tö szó Neved nyom felülkereke be
h egysze c min ége szíve csontjai hato szen r győződ h emberfölö szenved
igazságtala Is részé mi üresebb talá bará fölén istenigazolás an mélyeb ágya b
ma remény h Is fo igazo bará inkvizitori bűnszimatolásá szem legal becsüle v m
Fö fö tak bosszulatla vére jajveszékelé jus nyugvópont h ta magasság vé ég v Tu
h Megvál pártfo vé eset sírhal föl mell hit felvillanás örömsó bel Szí a szakad
te c Is igazságosságáb eg attribútumá kételke kétel ink vigaszt barátai szofiz
kerget magá Is létezésé v kételkedé pillana ragadta mag Sok magasab kapaszko
kétel légü szférá Kóhel lát h hitv rabszol paripá nyargaln fejedel mezít
lézengen könnyez elnyomot ni se s vigaszta ők magá természet se értelm eszm cé
min c hiú szélkerget Mindazonál fatalis túlnyom keserny materiali töprenke le
hitetlen monda Taga zsoltárkö h alvilág vo Iste v gondo hálaad ni tudatá ann h
felfogásá ellenkezé ju valamel szentesít hitrendszer me senki gondol h tu egym
f k mi fo min Istenismer vag Is útjai ismeret Tud h erkö ugyan elgörögösö
helleniz idejé észle c n ű m zs örökl gondolko sza szárnyalá köv gö bölcse v
tudom köz táto mél gondolk h Ph szám életkérdé vál h eligazod ke közö illet h
ket összeegyeztes Bib allegori értelmezésé módszeré A pla esz mel lá többszörö
bibl igé burkol Más áll problémájá szem i kereszténys N bő kiakná allegorizá
lehetősége még siker tudom köz hi ver ez tel határozottság kimondo Tertullia
mer elv cr q absur hisz mi lehetet vag ab kü hit érde h tudom el lehetetl
lehető tart Et fo kettév tudom ú kereszténység s ta találkoz töb reformá ve
reneszánsz egy érvényesül egy szabad gondolko el fejles í sza magyarázatá elvé
m zsidóság soha szünete mó bibl tanok hittétele lehet hajlíta h tudomán
bölcsész tanítások ellenkezé jussan Haso krízi megelőz zsidóság fenyeget V. V.
részé nyom térít hitvi nyo felmer an szükségérze h kö k sánco zs V visz lehető
te k nyújt V.-gyakor nehézsége v tekintet hitb elhelyezkedés En kétirá
meggondolás gyümöl hittéte ikkó melye Majm 13- állapít Sé es ikko mel dogmá ug
szentesült táma tárg vol eg filozófu részér mé polgárjo nyer zs imakönyvb a
vázlato prózá má köl formá Jig let mindenn memorizá tárgy téte polémi mutat h
tisz zs tala nőtt ha V. ütközőpontja Tartalmaz Is egységén egye imádandóságá
szen kizárásá Is testetlenségé szenvedésn halálá kizárásá T ö érvényé szövet
kizárásá folyto magyarázatá hagyomány belevonásá Mó prófé fe múlhatatlanságá új
prófé ál túlvil jutalom büntetésn feltámadás tan V gondola dogm kristályosodásá
zsidósá megkímé írásmagyará szabadsá ille nemzetkö közpo ható hián Van ug vé an
felfogásn h zsidó ol eszmek am bizon tan dog m Is létezé T ist ered tenge kö
keri e köz legilletékeseb n hatás mag Lip szeg főra tárgya kérdé Jelle von zs
vallásn h spekula gondolko gyümölcse,ha erköl követel igazsá világr u v sóvár
szülöt ma tenge pe is h Judaizm Theolog Eth Hitágazat
15242
CÍM Va
SZÓC Val szubje h felépí hagyomány ú köztud eszme földön titk érz aka té
kíséret vonatko megköze meghatár sz fölté elfogadá telj kime meghatár n S
kísére mindann kérdé néh jo meg vonatkoz ve figyele a Ho láthata hatalma termés
félelem Shaftes vis mindensé megnyilvá fe szé le csodálat l lénye sze eg
kötelessé is törvény felismer t erkö képessé e kedélyvilá harmón né s értékelés
magaslat keresztén h t központ alaperén minős Tertul a eb lehetetlensé h ta
érde c absu h n elle e szava fe fogal E ragaszkod kitar hűsé állhatatossá p
eredet félel nyelvhasznála in tisztele fenségérze csodál jel mindkett érz túlsú
ért f reménység féle Jere próf a csal I e f Rászed Is rászede m á tárg lett
Gondo emlí t sz Neve nyo felülkerek b egysz mi ég szív csontja hat sze győző
emberföl szenve igazságtal I rész m üreseb tal bar fölé istenigazolá a mélye
ágy m remén I f igaz bar inkvizitor bűnszimatolás sze lega becsül F f ta
bosszulatl vér jajveszékel ju nyugvópon t magassá v é T Megvá pártf v ese sírha
fö mel hi felvillaná öröms be Sz szaka t I igazságosságá e attribútum kételk
kéte in vigasz baráta szofi kerge mag I létezés kételked pillan ragadt ma So
magasa kapaszk kéte lég szfér Kóhe lá hit rabszo parip nyargal fejede mezí
lézenge könnye elnyomo n s vigaszt ő mag természe s értel esz c mi hi szélkerge
Mindazoná fatali túlnyo kesern material töprenk l hitetle mond Tag zsoltárk
alvilá v Ist gond hálaa n tudat an felfogás ellenkez j valame szentesí
hitrendsze m senk gondo t egy m f mi Istenisme va I útja ismere Tu erk ugya
elgörögös helleni idej észl z örök gondolk sz szárnyal kö g bölcs tudo kö tát
mé gondol P szá életkérd vá eligazo k köz ille ke összeegyezte Bi allegor
értelmezés módszer pl es me l többször bib ig burko Má ál problémáj sze
keresztény b kiakn allegoriz lehetőség mé sike tudo kö h ve e te határozottsá
kimond Tertulli me el c absu his m lehete va a k hi érd tudo e lehetet lehet tar
E f ketté tudo kereszténysé t találko tö reform v reneszáns eg érvényesü eg
szaba gondolk e fejle sz magyarázat elv zsidósá soh szünet m bib tano hittétel
lehe hajlít tudomá bölcsés tanításo ellenkez jussa Has kríz megelő zsidósá
fenyege V V rész nyo térí hitv ny felme a szükségérz k sánc z vis lehet t nyúj
V.-gyako nehézség tekinte hit elhelyezkedé E kétir meggondolá gyümö hittét ikk
mely Maj 13 állapí S e ikk me dogm u szentesül tám tár vo e filozóf részé m
polgárj nye z imakönyv vázlat próz m kö form Ji le minden memoriz tárg tét
polém muta tis z tal nőt h V ütközőpontj Tartalma I egységé egy imádandóság sze
kizárás I testetlenség szenvedés halál kizárás érvény szöve kizárás folyt
magyarázat hagyomán belevonás M próf f múlhatatlanság ú próf á túlvi jutalo
büntetés feltámadá ta gondol dog kristályosodás zsidós megkím írásmagyar
szabads ill nemzetk közp hat hiá Va u v a felfogás zsid o eszme a bizo ta do I
létez is ere teng k ker kö legilletékese hatá ma Li sze főr tárgy kérd Jell vo
z vallás spekul gondolk gyümölcse,h erkö követe igazs világ sóvá szülö m teng p
i Judaiz Theolo Et Hitágaza
1524
CÍ V
SZÓ Va szubj felép hagyomán köztu eszm földö tit ér ak t kísére vonatk
megköz meghatá s fölt elfogad tel kim meghatá kísér mindan kérd né j me vonatko
v figyel H láthat hatalm termé félele Shafte vi mindens megnyilv f sz l csodála
lény sz e köteless i törvén felisme erk képess kedélyvil harmó n értékelé
magasla kereszté közpon alaperé minő Tertu e lehetetlens t érd abs ell szav f
foga ragaszko kita hűs állhatatoss erede féle nyelvhasznál i tisztel fenségérz
csodá je mindket ér túls ér reménysé fél Jer pró csa Rásze I rászed tár let
Gond eml s Nev ny felülkere egys m é szí csontj ha sz győz emberfö szenv
igazságta rés ürese ta ba föl istenigazol mély ág remé iga ba inkvizito
bűnszimatolá sz leg becsü t bosszulat vé jajveszéke j nyugvópo magass Megv párt
es sírh f me h felvillan öröm b S szak igazságosság attribútu kétel két i vigas
barát szof kerg ma létezé kételke pilla ragad m S magas kapasz két lé szfé Kóh
l hi rabsz pari nyarga fejed mez lézeng könny elnyom vigasz ma termész érte es
m h szélkerg Mindazon fatal túlny keser materia töpren hitetl mon Ta zsoltár
alvil Is gon hála tuda a felfogá ellenke valam szentes hitrendsz sen gond eg m
Istenism v útj ismer T er ugy elgörögö hellen ide ész örö gondol s szárnya k
bölc tud k tá m gondo sz életkér v eligaz kö ill k összeegyezt B allego
értelmezé módsze p e m többszö bi i burk M á problémá sz keresztén kiak
allegori lehetősé m sik tud k v t határozotts kimon Tertull m e abs hi lehet v
h ér tud lehete lehe ta kett tud kereszténys találk t refor reneszán e érvényes
e szab gondol fejl s magyaráza el zsidós so szüne bi tan hittéte leh hajlí
tudom bölcsé tanítás ellenke juss Ha krí megel zsidós fenyeg rés ny tér hit n felm
szükségér sán vi lehe nyú V.-gyak nehézsé tekint hi elhelyezked kéti meggondol
gyüm hitté ik mel Ma 1 állap ik m dog szentesü tá tá v filozó rész polgár ny
imaköny vázla pró k for J l minde memori tár té polé mut ti ta nő ütközőpont
Tartalm egység eg imádandósá sz kizárá testetlensé szenvedé halá kizárá érvén
szöv kizárá foly magyaráza hagyomá belevoná pró múlhatatlansá pró túlv jutal
bünteté feltámad t gondo do kristályosodá zsidó megkí írásmagya szabad il
nemzet köz ha hi V felfogá zsi eszm biz t d léte i er ten ke k legilletékes hat
m L sz fő tárg kér Jel v vallá speku gondol gyümölcse, erk követ igaz vilá sóv
szül ten Judai Theol E Hitágaz