15279.htm
CÍMSZÓ: Vegetarianizmus
SZÓCIKK:
"Vegetarianizmus. Az a teória, amely az embernek létfentartására
elegendőnek tartja a növénytáplálékot és azt hirdeti, hogy tartózkodni kell minden
állati terméktől, valamint annak preparátumaitól is. A V.-t már az ókori zsidók
ismerték. Egyik talmudszerző elképzelése szerint Ádám vegetáriánus volt s meg
volt neki tiltva a húsevés. Az állatnak a Bibliában (Genesis 1.28.)
hangoztatott birtokba vételét az egyik talmudszerző kizárólag a munkába való
bevonására vonatkoztat a (Szanhedrin 59b) s csupán az özönvíz után engedtetett
meg az emberiségnek az állat elfogyasztása (Gen. 9. 3.). Mózes legjobb
igyekezetével sem tudta visszatartani a nép vágyakozását a «húsos fazék» után
(Exod. 16. 3.), jóllehet élénk nyoma van a Bibliában annak, hogy le akarta
szoktatni a húsélvezetről a zsidóságot s az állatvilágot lehetőség szerint meg
akarta kímélni. Mózes csekélyszámú állatra korlátozta a húsélvezést, szigorúan
meghatározva a fogyasztásból kizárt tisztátlanok kategóriáját (Levit. 11.1-47)
és levágási módját is, mely elkábítja az állatot és vérét a főéren át kifolyni
engedi (Deuter. 12. 21). Dániel próféta is elítéli a húsevést s ő és társai nem
fogyasztották azt (Dániel I. 5 - 16). A próféták ideális világában maga az
állat se fogyaszt húst, «az oroszlán az ökörrel együtt szénát eszik (Jesáj 11.
7.) Abarbanel Isaac (XV. sz. vége, castiliai kincstárnok, majd Nápolyban élt
bibliakommentátor) szerint az állatok vadságát húsfogyasztásuk okozza. A
Talmud bölcsei a húsevést főkép ökonomikus szempontból bírálták el, de
akárhányan elítélik azt. R. Juda ben Ilai pl. ezt tanítja : <Ülj az
árnyékban és növényt egyél, ne pedig libát és csirkét, még ha szíved vágyakozik
is utána» (Pesz. 114a). Egységes állásfoglalást látunk a Talmudban a Deuter.
14. 26.-ra vonatkozóan : «A Tóra az erkölcsi viselkedésből ad leckét, amikor
azt tanítja, hogy az ember ne egyék húst mindaddig, amíg egészen különös vágyat
nem érez az után a ez esetben is csupán alkalomszerint és elvétve szabad azt
ennie». Viszont R. Jochanan egy tisztán vegetáriánus tudóssal szemben azzal
érvel, hogy a legtáplálóbb élelmiszerre kell a pénzt elkölteni (Chullin 84a).
Szombaton és ünnepnapokon főképen halat és más húsneműt fogyasztottak s erre,
úgy látszik, súlyt helyeztek, de jellemző, hogy a szellemi foglalkozáshoz
kötötték azt és «am haarec»-eknek, tudatlanoknak egyenesen megtiltották
(Peszáchim 49b). A modern V.-t legelőször J. B. Levinsohn vitatta meg s híve
annak; minden húst «teréfo»-nak tekint a V.-t a hosszú élet főkellékeül fogja
fel s miként az ókoriak, úgy ő is azt vallja, hogy a Genesis első tíz nemzedéke
vegetáriánus volt. A zsidóság morálját és intellektusát főképen a csekély
húsfogyasztásra vezeti vissza. Kaminer orvos viszont azon az állásponton van,
hogy a csekélyebb húsfogyasztás az oka a szegénysorsú keleteurópai zsidók közt
elterjedt néhány betegségnek (Széder Kapparósz, Warschau 1878/."
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter)
található. A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák,
úgyhogy a szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg
a digitalizált oldalképet! Ez a 5279. címszó a lexikon =>
943. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása: Nagy
Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai
adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
15279.htm
CÍMSZÓ: Vegetarianizmus
SZÓCIKK: Vegetarianizmus. Az a teória, amely az embernek létfentartására
elegendőnek tartja a növénytáplálékot és azt hirdeti, hogy tartózkodni kell
minden állati terméktől, valamint annak preparátumaitól is. A V.-t már az ókori
zsidók ismerték. Egyik talmudszerző elképzelése szerint Ádám vegetáriánus volt
s meg volt neki tiltva a húsevés. Az állatnak a Bibliában Genesis 1.28.
hangoztatott birtokba vételét az egyik talmudszerző kizárólag a munkába való
bevonására vonatkoztat a Szanhedrin 59b s csupán az özönvíz után engedtetett
meg az emberiségnek az állat elfogyasztása Gen. 9. 3. . Mózes legjobb
igyekezetével sem tudta visszatartani a nép vágyakozását a húsos fazék után
Exod. 16. 3. , jóllehet élénk nyoma van a Bibliában annak, hogy le akarta
szoktatni a húsélvezetről a zsidóságot s az állatvilágot lehetőség szerint meg
akarta kímélni. Mózes csekélyszámú állatra korlátozta a húsélvezést, szigorúan
meghatározva a fogyasztásból kizárt tisztátlanok kategóriáját Levit. 11.1-47 és
levágási módját is, mely elkábítja az állatot és vérét a főéren át kifolyni
engedi Deuter. 12. 21 . Dániel próféta is elítéli a húsevést s ő és társai nem
fogyasztották azt Dániel I. 5 - 16 . A próféták ideális világában maga az állat
se fogyaszt húst, az oroszlán az ökörrel együtt szénát eszik Jesáj 11. 7.
Abarbanel Isaac XV. sz. vége, castiliai kincstárnok, majd Nápolyban élt bibliakommentátor
szerint az állatok vadságát húsfogyasztásuk okozza. A Talmud bölcsei a húsevést
főkép ökonomikus szempontból bírálták el, de akárhányan elítélik azt. R. Juda
ben Ilai pl. ezt tanítja : <Ülj az árnyékban és növényt egyél, ne pedig
libát és csirkét, még ha szíved vágyakozik is utána Pesz. 114a . Egységes
állásfoglalást látunk a Talmudban a Deuter. 14. 26.-ra vonatkozóan : A Tóra az
erkölcsi viselkedésből ad leckét, amikor azt tanítja, hogy az ember ne egyék
húst mindaddig, amíg egészen különös vágyat nem érez az után a ez esetben is
csupán alkalomszerint és elvétve szabad azt ennie . Viszont R. Jochanan egy
tisztán vegetáriánus tudóssal szemben azzal érvel, hogy a legtáplálóbb
élelmiszerre kell a pénzt elkölteni Chullin 84a . Szombaton és ünnepnapokon
főképen halat és más húsneműt fogyasztottak s erre, úgy látszik, súlyt
helyeztek, de jellemző, hogy a szellemi foglalkozáshoz kötötték azt és am
haarec -eknek, tudatlanoknak egyenesen megtiltották Peszáchim 49b . A modern
V.-t legelőször J. B. Levinsohn vitatta meg s híve annak; minden húst teréfo
-nak tekint a V.-t a hosszú élet főkellékeül fogja fel s miként az ókoriak, úgy
ő is azt vallja, hogy a Genesis első tíz nemzedéke vegetáriánus volt. A
zsidóság morálját és intellektusát főképen a csekély húsfogyasztásra vezeti
vissza. Kaminer orvos viszont azon az állásponton van, hogy a csekélyebb
húsfogyasztás az oka a szegénysorsú keleteurópai zsidók közt elterjedt néhány
betegségnek Széder Kapparósz, Warschau 1878/.
15279.ht
CÍMSZÓ Vegetarianizmu
SZÓCIKK Vegetarianizmus A teória amel a emberne létfentartásár elegendőne
tartj növénytápláléko é az hirdeti hog tartózkodn kel minde állat terméktől
valamin anna preparátumaitó is V.- má a ókor zsidó ismerték Egyi talmudszerz
elképzelés szerin Ádá vegetáriánu vol me vol nek tiltv húsevés A állatna
Bibliába Genesi 1.28 hangoztatot birtokb vételé a egyi talmudszerz kizáróla
munkáb val bevonásár vonatkozta Szanhedri 59 csupá a özönví utá engedtetet me a
emberiségne a álla elfogyasztás Gen 9 3 Móze legjob igyekezetéve se tudt
visszatartan né vágyakozásá húso fazé utá Exod 16 3 jóllehe élén nyom va Bibliába
annak hog l akart szoktatn húsélvezetrő zsidóságo a állatvilágo lehetősé szerin
me akart kímélni Móze csekélyszám állatr korlátozt húsélvezést szigorúa
meghatározv fogyasztásbó kizár tisztátlano kategóriájá Levit 11.1-4 é levágás
módjá is mel elkábítj a állato é véré főére á kifolyn enged Deuter 12 2 Dánie
prófét i elítél húsevés é társa ne fogyasztottá az Dánie I 1 prófétá ideáli
világába mag a álla s fogyasz húst a oroszlá a ökörre együt széná eszi Jesá 11
7 Abarbane Isaa XV sz vége castilia kincstárnok maj Nápolyba él bibliakommentáto
szerin a állato vadságá húsfogyasztásu okozza Talmu bölcse húsevés főké
ökonomiku szempontbó bíráltá el d akárhánya elítéli azt R Jud be Ila pl ez
tanítj <Ül a árnyékba é növény egyél n pedi libá é csirkét mé h szíve
vágyakozi i után Pesz 114 Egysége állásfoglalás látun Talmudba Deuter 14 26.-r
vonatkozóa Tór a erkölcs viselkedésbő a leckét amiko az tanítja hog a embe n
egyé hús mindaddig amí egésze különö vágya ne ére a utá e esetbe i csupá
alkalomszerin é elvétv szaba az enni Viszon R Jochana eg tisztá vegetáriánu
tudóssa szembe azza érvel hog legtáplálób élelmiszerr kel pénz elkölten Chulli
84 Szombato é ünnepnapoko főképe hala é má húsnemű fogyasztotta erre úg látszik
súly helyeztek d jellemző hog szellem foglalkozásho kötötté az é a haare -eknek
tudatlanokna egyenese megtiltottá Peszáchi 49 moder V.- legelőszö J B Levinsoh
vitatt me hív annak minde hús teréf -na tekin V.- hossz éle főkellékeü fogj fe
mikén a ókoriak úg i az vallja hog Genesi els tí nemzedék vegetáriánu volt
zsidósá moráljá é intellektusá főképe csekél húsfogyasztásr vezet vissza Kamine
orvo viszon azo a állásponto van hog csekélyeb húsfogyasztá a ok szegénysors
keleteurópa zsidó köz elterjed néhán betegségne Széde Kapparósz Warscha 1878/
15279.h
CÍMSZ Vegetarianizm
SZÓCIK Vegetarianizmu teóri ame embern létfentartásá elegendőn tart
növénytáplálék a hirdet ho tartózkod ke mind álla terméktő valami ann
preparátumait i V. m óko zsid ismerté Egy talmudszer elképzelé szeri Ád
vegetárián vo m vo ne tilt húsevé állatn Bibliáb Genes 1.2 hangoztato birtok
vétel egy talmudszer kizáról munká va bevonásá vonatkozt Szanhedr 5 csup özönv
ut engedtete m emberiségn áll elfogyasztá Ge Móz legjo igyekezetév s tud
visszatarta n vágyakozás hús faz ut Exo 1 jólleh élé nyo v Bibliáb anna ho akar
szoktat húsélvezetr zsidóság állatvilág lehetős szeri m akar kíméln Móz
csekélyszá állat korlátoz húsélvezés szigorú meghatároz fogyasztásb kizá
tisztátlan kategóriáj Levi 11.1- levágá módj i me elkábít állat vér főér kifoly
enge Deute 1 Dáni prófé elíté húsevé társ n fogyasztott a Dáni prófét ideál
világáb ma áll fogyas hús oroszl ökörr együ szén esz Jes 1 Abarban Isa X s vég
castili kincstárno ma Nápolyb é bibliakommentát szeri állat vadság
húsfogyasztás okozz Talm bölcs húsevé fők ökonomik szempontb bírált e akárhány
elítél az Ju b Il p e tanít <Ü árnyékb növén egyé ped lib csirké m szív
vágyakoz utá Pes 11 Egység állásfoglalá látu Talmudb Deute 1 26.- vonatkozó Tó
erkölc viselkedésb lecké amik a tanítj ho emb egy hú mindaddi am egész külön
vágy n ér ut esetb csup alkalomszeri elvét szab a enn Viszo Jochan e tiszt
vegetárián tudóss szemb azz érve ho legtápláló élelmiszer ke pén elkölte Chull
8 Szombat ünnepnapok főkép hal m húsnem fogyasztott err ú látszi súl helyezte
jellemz ho szelle foglalkozásh kötött a haar -ekne tudatlanokn egyenes
megtiltott Peszách 4 mode V. legelősz Levinso vitat m hí anna mind hú teré -n
teki V. hoss él főkelléke fog f miké ókoria ú a vallj ho Genes el t nemzedé
vegetárián vol zsidós morálj intellektus főkép cseké húsfogyasztás veze vissz
Kamin orv viszo az álláspont va ho csekélye húsfogyaszt o szegénysor keleteuróp
zsid kö elterje néhá betegségn Széd Kapparós Warsch 1878
15279.
CÍMS Vegetarianiz
SZÓCI Vegetarianizm teór am ember létfentartás elegendő tar növénytáplálé
hirde h tartózko k min áll termékt valam an preparátumai V ók zsi ismert Eg
talmudsze elképzel szer Á vegetáriá v v n til húsev állat Bibliá Gene 1.
hangoztat birto véte eg talmudsze kizáró munk v bevonás vonatkoz Szanhed csu
özön u engedtet emberiség ál elfogyaszt G Mó legj igyekezeté tu visszatart
vágyakozá hú fa u Ex jólle él ny Bibliá ann h aka szokta húsélvezet zsidósá
állatvilá lehető szer aka kímél Mó csekélysz álla korláto húsélvezé szigor
meghatáro fogyasztás kiz tisztátla kategóriá Lev 11.1 levág mód m elkábí álla
vé főé kifol eng Deut Dán próf elít húsev tár fogyasztot Dán prófé ideá világá
m ál fogya hú orosz ökör egy szé es Je Abarba Is vé castil kincstárn m Nápoly
bibliakommentá szer álla vadsá húsfogyasztá okoz Tal bölc húsev fő ökonomi
szempont bírál akárhán elíté a J I taní < árnyék növé egy pe li csirk szí
vágyako ut Pe 1 Egysé állásfoglal lát Talmud Deut 26. vonatkoz T erköl
viselkedés leck ami tanít h em eg h mindadd a egés külö vág é u eset csu
alkalomszer elvé sza en Visz Jocha tisz vegetáriá tudós szem az érv h legtáplál
élelmisze k pé elkölt Chul Szomba ünnepnapo főké ha húsne fogyasztot er látsz
sú helyezt jellem h szell foglalkozás kötöt haa -ekn tudatlanok egyene
megtiltot Peszác mod V legelős Levins vita h ann min h ter - tek V hos é
főkellék fo mik ókori vall h Gene e nemzed vegetáriá vo zsidó morál intellektu
főké csek húsfogyasztá vez viss Kami or visz a álláspon v h csekély húsfogyasz
szegényso keleteuró zsi k elterj néh betegség Szé Kapparó Warsc 187
15279
CÍM Vegetariani
SZÓC Vegetarianiz teó a embe létfentartá elegend ta növénytáplál hird
tartózk mi ál termék vala a preparátuma ó zs ismer E talmudsz elképze sze
vegetári ti húse álla Bibli Gen 1 hangozta birt vét e talmudsz kizár mun bevoná
vonatko Szanhe cs özö engedte emberisé á elfogyasz M leg igyekezet t visszatar
vágyakoz h f E jóll é n Bibli an ak szokt húsélveze zsidós állatvil lehet sze
ak kímé M csekélys áll korlát húsélvez szigo meghatár fogyasztá ki tisztátl
kategóri Le 11. levá mó elkáb áll v fő kifo en Deu Dá pró elí húse tá fogyaszto
Dá próf ide világ á fogy h oros ökö eg sz e J Abarb I v casti kincstár Nápol
bibliakomment sze áll vads húsfogyaszt oko Ta böl húse f ökonom szempon bírá
akárhá elít tan árnyé növ eg p l csir sz vágyak u P Egys állásfogla lá Talmu
Deu 26 vonatko erkö viselkedé lec am taní e e mindad egé kül vá ese cs
alkalomsze elv sz e Vis Joch tis vegetári tudó sze a ér legtáplá élelmisz p
elköl Chu Szomb ünnepnap fők h húsn fogyaszto e láts s helyez jelle szel
foglalkozá kötö ha -ek tudatlano egyen megtilto Peszá mo legelő Levin vit an mi
te te ho főkellé f mi ókor val Gen nemze vegetári v zsid morá intellekt fők cse
húsfogyaszt ve vis Kam o vis álláspo csekél húsfogyas szegénys keleteur zs
elter né betegsé Sz Kappar Wars 18
1527
CÍ Vegetarian
SZÓ Vegetariani te emb létfentart elegen t növénytáplá hir tartóz m á termé
val preparátum z isme talmuds elképz sz vegetár t hús áll Bibl Ge hangozt bir
vé talmuds kizá mu bevon vonatk Szanh c öz engedt emberis elfogyas le igyekeze visszata
vágyako jól Bibl a a szok húsélvez zsidó állatvi lehe sz a kím csekély ál korlá
húsélve szig meghatá fogyaszt k tisztát kategór L 11 lev m elká ál f kif e De D
pr el hús t fogyaszt D pró id vilá fog oro ök e s Abar cast kincstá Nápo bibliakommen
sz ál vad húsfogyasz ok T bö hús ökono szempo bír akárh elí ta árny nö e csi s
vágya Egy állásfogl l Talm De 2 vonatk erk viselked le a tan minda eg kü v es c
alkalomsz el s Vi Joc ti vegetár tud sz é legtápl élelmis elkö Ch Szom ünnepna
fő hús fogyaszt lát helye jell sze foglalkoz köt h -e tudatlan egye megtilt
Pesz m legel Levi vi a m t t h főkell m óko va Ge nemz vegetár zsi mor intellek
fő cs húsfogyasz v vi Ka vi állásp cseké húsfogya szegény keleteu z elte n
betegs S Kappa War 1