15284.htm
CÍMSZÓ: Vendégszeretet
SZÓCIKK:
"Vendégszeretet. A «ger», a jövevény, vagy idegen már a Biblia korában a
zsidó családhoz tartozott, amely befogadta. Elnyomása és kihasználása a mózesi törvénykönyvbe
ütközött. (Leviticus 19. 3) s épp úgy állt az emberszeretet törvénye alatt,
mint a fajtestvér (Deuter. 16. 14 és Levit. 19. 34). A peszachot kivéve, minden
ünnepi lakomán a család asztalánál ült, ha pedig a circumcisiónak alávetette
magát, a peszachot is együtt ünnepelhette a régi héberekkel. A szegények közt
felosztott tizedből az idegen is részesült. (Deut. 14.19). «Egy törvény és egy
rendelet legyen te és az idegen részére (Exod. 12. 49), mert te is idegen
voltál Egyiptom országában)). A Biblia nyomatékosan mondja, hogy Isten szereti
az idegent (Deuter. 10. 18) és különös védelem alatt áll (Zsolt. 146. 9).
Azonban a Bibliának nem csupán törvényhozó része gondoskodott az idegenről,
hanem az elbeszélő rész is, amely szívhez szóló példázatokban buzdít a V.-re.
így pl. azt olvassuk, hogy Ábrahám pátriárka három idegent őrzött házában s
végtelenül nyájas volt velük szemben (Genesis 18. 1 - 8), a bűnös Lót pedig
inkább kockáztatta életét és leányai becsületét, semhogy a V. törvényeit
megszegje (u. o. 29. 1-8); Lábán szivesen fogadja Eliézert, sok évvel azután
Jákobot is (u. o. 29.13. és 26. 31), amikor azok mint idegenek jöttek hozzá.
Jethró korholta leányait amiért nem hívták meg Mózest (Exod. II. 20) Rachábot
megjutalmazták, mert Jósua kémeinek szállást adott 95.Il.); Gideon megbüntette
azokat, akik megszegték a V. szokásait (u. o. 8. 5 8). A V.-tel való visszaélés
a primitív korban egyszer szörnyű polgárháborúra és nyers öldöklésre vezetett s
az egész Benjámin-törzs kiirtását eredményezte (Bírák 19., 20.). Ezekből a
példákból is kitűnik, hogy a zsidók mennyire fontosnak tartották már a legősibb
időkben is a V.-et. Az idegennek elébe kellett menni az úton és nem illett a
nevét megkérdezni, sem pedig egyéb viszonyait, amíg meg nem tisztálkodott és éhségét,
szornjúságát nem csillapította. A Talmud sok bölcse többre becsüli a V.-et,
mint a Sechina elfogadását, mások a tanházak látogatásánál is fontosabbnak
tartják, míg ismét mások a hat főerény közé sorolják, azok közé, amelyek a
földi és túlvilági boldogságot biztosítják. (Sabbat 127a). Különösen a tudósok
iránti V.-et tartják fontos kötelességnek a talmudszerző rabbik, a tudósok
megvendégelése őseredetű, egyenlő volt a templomi áldozással (Beracliót 10b,
63b, Kiddusin 76b, Genes. Bab. 58. 12). «Legyen házad tágasán nyitva, a szegény
pedig háztartásod tagja legyen», ez a régi zsidó moralisták előírása (Abőt 1.
5). Rab Huna szigorúan ügyelt arra, hogyha hazulról eltávozott, ajtait nyitva
hagyja, mondván: «Mindenki, aki éhes, menjen be és egyék» (Taánit 20b). Némely
talmudszerző szerint a szabad térségen álló házakat négy kapuval kell építeni,
hogy az idegenek betérhessenek (Áb de-R. Nát. 8.). Úgyszintén érdemnek
tekintették, hogy ha valaki ebéd után asztalánál maradt, megvárta az elkésett
idegent és megvendégelte azt. Jeruzsálemben zászlót aggattak a kapukra s ezzel
jelezték az idegeneknek az ebéd kezdetét s hogy szívesen látják őket. (Bába
Báthra 93b). A vendéglátó kötelessége volt jó kedvűnek mutatkozni az étkezés
alatt, hogy vendége otthonosan és kényelmesen érezze magát nála (Derech Erec
Zuta 9.), lehetőleg a gazdának kellett kiszolgálni a vendéget, hogy ezáltal is
kimutassa szivélyességét (Kiddusin 32b) A gyermekeket az idegenekkel szemben
nyájasságra és udvariasságra tanították. Jeruzsálemben minden eledelt egyszerre
helyeztek az asztalra, hogy az idegen abból ehessen, amit legjobban szeret.
Étkezés elején a házigazda törte fel a kenyeret és mondta el az áldást, étkezés
után a vendég az imában speciális áldást mondott a vendéglátóra (Berácliót 46a,
Maimonides Jad, hachazáka, Beracliót VII. 2 ; Orach Chajim 201. 1). A
parazitákat azonban, akik visszaéltek a V.-tel s tola-kodóan meghívatták
magukat, a Talmud elítélte még akkor is, ha tudós volt az illető (Peszáchim
49a). A középkorban, különösen a keresztes hadjáratok után még jobban elmélyült
a V. a zsidók között. Számos hitközségnél ma is intézményesítve van az ú. n.
ahachnószosz oróchim», mely a vándorok elszállásolásáról gondoskodik .Irodalom.
Nowack, Hebraiche Archaeologie I. (Leipzig 1894); Julius H. Greenstone (Jew.
Enoycl. 1901); ?uwal?ky, Hajjó hi-Jehadi (L-HU. Warschau 1893) ; Hamburger,
Realencyclopädie der Bibel und Talmud ; Abrahams, Jewish Life in the Middle
Ages (Philadelphia 1896)."
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter)
található. A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák,
úgyhogy a szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg
a digitalizált oldalképet! Ez a 5284. címszó a lexikon =>
944. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása: Nagy
Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai
adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
15284.htm
CÍMSZÓ: Vendégszeretet
SZÓCIKK: Vendégszeretet. A ger , a jövevény, vagy idegen már a Biblia
korában a zsidó családhoz tartozott, amely befogadta. Elnyomása és kihasználása
a mózesi törvénykönyvbe ütközött. Leviticus 19. 3 s épp úgy állt az
emberszeretet törvénye alatt, mint a fajtestvér Deuter. 16. 14 és Levit. 19. 34
. A peszachot kivéve, minden ünnepi lakomán a család asztalánál ült, ha pedig a
circumcisiónak alávetette magát, a peszachot is együtt ünnepelhette a régi
héberekkel. A szegények közt felosztott tizedből az idegen is részesült. Deut.
14.19 . Egy törvény és egy rendelet legyen te és az idegen részére Exod. 12. 49
, mert te is idegen voltál Egyiptom országában . A Biblia nyomatékosan mondja,
hogy Isten szereti az idegent Deuter. 10. 18 és különös védelem alatt áll
Zsolt. 146. 9 . Azonban a Bibliának nem csupán törvényhozó része gondoskodott
az idegenről, hanem az elbeszélő rész is, amely szívhez szóló példázatokban
buzdít a V.-re. így pl. azt olvassuk, hogy Ábrahám pátriárka három idegent
őrzött házában s végtelenül nyájas volt velük szemben Genesis 18. 1 - 8 , a
bűnös Lót pedig inkább kockáztatta életét és leányai becsületét, semhogy a V.
törvényeit megszegje u. o. 29. 1-8 ; Lábán szivesen fogadja Eliézert, sok évvel
azután Jákobot is u. o. 29.13. és 26. 31 , amikor azok mint idegenek jöttek
hozzá. Jethró korholta leányait amiért nem hívták meg Mózest Exod. II. 20
Rachábot megjutalmazták, mert Jósua kémeinek szállást adott 95.Il. ; Gideon
megbüntette azokat, akik megszegték a V. szokásait u. o. 8. 5 8 . A V.-tel való
visszaélés a primitív korban egyszer szörnyű polgárháborúra és nyers öldöklésre
vezetett s az egész Benjámin-törzs kiirtását eredményezte Bírák 19., 20. .
Ezekből a példákból is kitűnik, hogy a zsidók mennyire fontosnak tartották már
a legősibb időkben is a V.-et. Az idegennek elébe kellett menni az úton és nem
illett a nevét megkérdezni, sem pedig egyéb viszonyait, amíg meg nem
tisztálkodott és éhségét, szornjúságát nem csillapította. A Talmud sok bölcse
többre becsüli a V.-et, mint a Sechina elfogadását, mások a tanházak
látogatásánál is fontosabbnak tartják, míg ismét mások a hat főerény közé
sorolják, azok közé, amelyek a földi és túlvilági boldogságot biztosítják.
Sabbat 127a . Különösen a tudósok iránti V.-et tartják fontos kötelességnek a
talmudszerző rabbik, a tudósok megvendégelése őseredetű, egyenlő volt a
templomi áldozással Beracliót 10b, 63b, Kiddusin 76b, Genes. Bab. 58. 12 .
Legyen házad tágasán nyitva, a szegény pedig háztartásod tagja legyen , ez a
régi zsidó moralisták előírása Abőt 1. 5 . Rab Huna szigorúan ügyelt arra,
hogyha hazulról eltávozott, ajtait nyitva hagyja, mondván: Mindenki, aki éhes,
menjen be és egyék Taánit 20b . Némely talmudszerző szerint a szabad térségen
álló házakat négy kapuval kell építeni, hogy az idegenek betérhessenek Áb de-R.
Nát. 8. . Úgyszintén érdemnek tekintették, hogy ha valaki ebéd után asztalánál
maradt, megvárta az elkésett idegent és megvendégelte azt. Jeruzsálemben
zászlót aggattak a kapukra s ezzel jelezték az idegeneknek az ebéd kezdetét s
hogy szívesen látják őket. Bába Báthra 93b . A vendéglátó kötelessége volt jó
kedvűnek mutatkozni az étkezés alatt, hogy vendége otthonosan és kényelmesen
érezze magát nála Derech Erec Zuta 9. , lehetőleg a gazdának kellett
kiszolgálni a vendéget, hogy ezáltal is kimutassa szivélyességét Kiddusin 32b A
gyermekeket az idegenekkel szemben nyájasságra és udvariasságra tanították.
Jeruzsálemben minden eledelt egyszerre helyeztek az asztalra, hogy az idegen abból
ehessen, amit legjobban szeret. Étkezés elején a házigazda törte fel a kenyeret
és mondta el az áldást, étkezés után a vendég az imában speciális áldást
mondott a vendéglátóra Berácliót 46a, Maimonides Jad, hachazáka, Beracliót VII.
2 ; Orach Chajim 201. 1 . A parazitákat azonban, akik visszaéltek a V.-tel s
tola-kodóan meghívatták magukat, a Talmud elítélte még akkor is, ha tudós volt
az illető Peszáchim 49a . A középkorban, különösen a keresztes hadjáratok után
még jobban elmélyült a V. a zsidók között. Számos hitközségnél ma is
intézményesítve van az ú. n. ahachnószosz oróchim , mely a vándorok
elszállásolásáról gondoskodik .Irodalom. Nowack, Hebraiche Archaeologie I.
Leipzig 1894 ; Julius H. Greenstone Jew. Enoycl. 1901 ; ?uwal?ky, Hajjó
hi-Jehadi L-HU. Warschau 1893 ; Hamburger, Realencyclopädie der Bibel und
Talmud ; Abrahams, Jewish Life in the Middle Ages Philadelphia 1896 .
15284.ht
CÍMSZÓ Vendégszerete
SZÓCIKK Vendégszeretet ge jövevény vag idege má Bibli korába zsid családho
tartozott amel befogadta Elnyomás é kihasználás mózes törvénykönyvb ütközött
Leviticu 19 ép úg áll a emberszerete törvény alatt min fajtestvé Deuter 16 1 é
Levit 19 3 peszacho kivéve minde ünnep lakomá csalá asztaláná ült h pedi
circumcisióna alávetett magát peszacho i együt ünnepelhett rég héberekkel
szegénye köz felosztot tizedbő a idege i részesült Deut 14.1 Eg törvén é eg
rendele legye t é a idege részér Exod 12 4 mer t i idege voltá Egyipto
országába Bibli nyomatékosa mondja hog Iste szeret a idegen Deuter 10 1 é különö
védele alat ál Zsolt 146 Azonba Bibliána ne csupá törvényhoz rész gondoskodot a
idegenről hane a elbeszél rés is amel szívhe szól példázatokba buzdí V.-re íg
pl az olvassuk hog Ábrahá pátriárk háro idegen őrzöt házába végtelenü nyája vol
velü szembe Genesi 18 bűnö Ló pedi inkáb kockáztatt életé é leánya becsületét
semhog V törvényei megszegj u o 29 1- Lábá szivese fogadj Eliézert so évve
azutá Jákobo i u o 29.13 é 26 3 amiko azo min idegene jötte hozzá Jethr korholt
leányai amiér ne hívtá me Mózes Exod II 2 Rachábo megjutalmazták mer Jósu
kémeine szállás adot 95.Il Gideo megbüntett azokat aki megszegté V szokásai u o
8 V.-te val visszaélé primití korba egysze szörny polgárháborúr é nyer
öldöklésr vezetet a egés Benjámin-törz kiirtásá eredményezt Bírá 19. 20 Ezekbő
példákbó i kitűnik hog zsidó mennyir fontosna tartottá má legősib időkbe i
V.-et A idegenne eléb kellet menn a úto é ne illet nevé megkérdezni se pedi
egyé viszonyait amí me ne tisztálkodot é éhségét szornjúságá ne csillapította
Talmu so bölcs többr becsül V.-et min Sechin elfogadását máso tanháza
látogatásáná i fontosabbna tartják mí ismé máso ha főerén köz sorolják azo közé
amelye föld é túlvilág boldogságo biztosítják Sabba 127 Különöse tudóso iránt
V.-e tartjá fonto kötelességne talmudszerz rabbik tudóso megvendégelés
őseredetű egyenl vol templom áldozássa Beraclió 10b 63b Kiddusi 76b Genes Bab
58 1 Legye háza tágasá nyitva szegén pedi háztartáso tagj legye e rég zsid
moralistá előírás Abő 1 Ra Hun szigorúa ügyel arra hogyh hazulró eltávozott
ajtai nyitv hagyja mondván Mindenki ak éhes menje b é egyé Taáni 20 Némel
talmudszerz szerin szaba térsége áll házaka nég kapuva kel építeni hog a
idegene betérhessene Á de-R Nát 8 Úgyszinté érdemne tekintették hog h valak ebé
utá asztaláná maradt megvárt a elkéset idegen é megvendégelt azt Jeruzsálembe
zászló aggatta kapukr ezze jelezté a idegenekne a ebé kezdeté hog szívese látjá
őket Báb Báthr 93 vendéglát kötelesség vol j kedvűne mutatkozn a étkezé alatt
hog vendég otthonosa é kényelmese érezz magá nál Derec Ere Zut 9 lehetőle
gazdána kellet kiszolgáln vendéget hog ezálta i kimutass szivélyességé Kiddusi
32 gyermekeke a idegenekke szembe nyájasságr é udvariasságr tanították
Jeruzsálembe minde eledel egyszerr helyezte a asztalra hog a idege abbó ehessen
ami legjobba szeret Étkezé elejé házigazd tört fe kenyere é mondt e a áldást
étkezé utá vendé a imába speciáli áldás mondot vendéglátór Beráclió 46a
Maimonide Jad hachazáka Beraclió VII Orac Chaji 201 parazitáka azonban aki
visszaélte V.-te tola-kodóa meghívattá magukat Talmu elítélt mé akko is h tudó
vol a illet Peszáchi 49 középkorban különöse kereszte hadjárato utá mé jobba
elmélyül V zsidó között Számo hitközségné m i intézményesítv va a ú n
ahachnószos oróchi mel vándoro elszállásolásáró gondoskodi .Irodalom Nowack
Hebraich Archaeologi I Leipzi 189 Juliu H Greenston Jew Enoycl 190 ?uwal?ky
Hajj hi-Jehad L-HU Warscha 189 Hamburger Realencyclopädi de Bibe un Talmu
Abrahams Jewis Lif i th Middl Age Philadelphi 189
15284.h
CÍMSZ Vendégszeret
SZÓCIK Vendégszerete g jövevén va ideg m Bibl koráb zsi családh tartozot
ame befogadt Elnyomá kihasználá móze törvénykönyv ütközöt Levitic 1 é ú ál
emberszeret törvén alat mi fajtestv Deute 1 Levi 1 peszach kivév mind ünne
lakom csal asztalán ül ped circumcisión alávetet magá peszach együ ünnepelhet
ré héberekke szegény kö feloszto tizedb ideg részesül Deu 14. E törvé e rendel
legy ideg részé Exo 1 me ideg volt Egyipt országáb Bibl nyomatékos mondj ho Ist
szere idege Deute 1 külön védel ala á Zsol 14 Azonb Biblián n csup törvényho
rés gondoskodo idegenrő han elbeszé ré i ame szívh szó példázatokb buzd V.-r í
p a olvassu ho Ábrah pátriár hár idege őrzö házáb végtelen nyáj vo vel szemb
Genes 1 bűn L ped inká kockáztat élet leány becsületé semho törvénye megszeg 2
15284.
CÍMS Vendégszere
SZÓCI Vendégszeret jövevé v ide Bib korá zs család tartozo am befogad
Elnyom kihasznál móz törvényköny ütközö Leviti á emberszere törvé ala m fajtest
Deut Lev peszac kivé min ünn lako csa asztalá ü pe circumcisió alávete mag
peszac egy ünnepelhe r héberekk szegén k feloszt tized ide részesü De 14 törv
rende leg ide rész Ex m ide vol Egyip országá Bib nyomatéko mond h Is szer ideg
Deut külö véde al Zso 1 Azon Bibliá csu törvényh ré gondoskod idegenr ha elbesz
r am szív sz példázatok buz V.- olvass h Ábra pátriá há ideg őrz házá végtele
nyá v ve szem Gene bű pe ink kockázta éle leán becsület semh törvény megsze Lá
szive foga Eliéze év azu Jáko 29. ami a m idege jöt hoz Jet korho leány ami hív
Móz Ex Rachá megjutalmazt m Jó kémei száll ad 95. Gid megbünte azok a megszeg
szokás V.- v visszaé primi kor egys ször polgárhábor ny öldöklé vezet eg Benjámin-tö
kiirtá eredménye Bí 1 Ezek példák kitűn h zsi menny fontos tartot legős idők
V.- idegen el kell me ú ill ne megkérdez pe eg viszonya a tisztálkod éhség
szornjúsá csillapítot Tal böl töb becs V.- m Sech elfogadás má tanhá látogatásá
fontosabb tartj is má főer k sorolj a kö amel fö túlvil boldogsá biztosítj Sab
1 Különö tudó irá V. tart fon kötelesség talmudsze rabb tudó megvendégel
őserede egye v templ áldozás Beracl 1 6 Kiddu 7 Gen B Leg há tága nyit szeg pe
háztartá ta leg r zs moralis előír A H szigor ügy ar hog hazul eltávozo ajt nyi
hagy mondv Minden éh men eg Taá Ném talmudsze szer sza térsé á háza n kapu k
építe h idege betérhesse de N Úgyszin érdem tekintett h val e u asztalá mara
megvá elkés ideg megvendége a Jeruzsálem zász aggat kapu ez jelez idegenek e
kezde h szíve lát ők B Bát vendégl köteless v kedvű mutatko étke ala h vend
otthono kényelme ére ma n Der E Z lehető gazdá kell kiszolgá vendég h ezál
kimuta szivélyessé Kiddu gyermeke idegenek szem nyájassá udvariassá tanított
Jeruzsálem min eled egysze helyez asztal h ide ab ehess a legjob szer Étke ele
háziga tö kenye mon áldá étke u ven imá speciá áld mond vendéglát Berácl 4
Maimoni J hachazá Beracl V Or Cha 2 parazitá azonb a visszaél V.- tola-kod
meghívat maguk Tal elíté ak tu v ill Peszác középkorb különö keresz hadjára u
job elmély zsi közö Szá hitközség intézményesí ahachnósz oróc m vándo
elszállásolásá gondosko .Irodal Nowa Hebrai Archaeolo Leip 1 Jul Greenst J Enoy
1 ?uwal? Ha hi-Jeh L- Warsc 1 Hamburg Realencyclopä Bi Tal Abraha Jew L Mid A
Philadelp 1
15284
CÍM Vendégszer
SZÓC Vendégszere jövev id Bi kor z csalá tartoz a befoga Elnyo kihaszná mó
törvénykön ütköz Levit emberszer törv al fajtes Deu Le pesza kiv mi ün lak cs
asztal p circumcisi alávet ma pesza eg ünnepelh héberek szegé felosz tize id
részes D 1 tör rend le id rés E id vo Egyi ország Bi nyomaték mon I sze ide Deu
kül véd a Zs Azo Bibli cs törvény r gondosko idegen h elbes a szí s példázato
bu V. olvas Ábr pátri h ide őr ház végtel ny v sze Gen b p in kockázt él leá becsüle
sem törvén megsz L sziv fog Eliéz é az Ják 29 am ideg jö ho Je korh leán am hí
Mó E Rach megjutalmaz J kéme szál a 95 Gi megbünt azo megsze szoká V. vissza
prim ko egy szö polgárhábo n öldökl veze e Benjámin-t kiirt eredmény B Eze
példá kitű zs menn fonto tarto legő idő V. idege e kel m il n megkérde p e
viszony tisztálko éhsé szornjús csillapíto Ta bö tö bec V. Sec elfogadá m tanh
látogatás fontosab tart i m főe sorol k ame f túlvi boldogs biztosít Sa Külön
tud ir V tar fo kötelessé talmudsz rab tud megvendége ősered egy temp áldozá
Berac Kidd Ge Le h tág nyi sze p háztart t le z morali előí szigo üg a ho hazu
eltávoz aj ny hag mond Minde é me e Ta Né talmudsz sze sz térs ház kap épít
ideg betérhess d Úgyszi érde tekintet va asztal mar megv elké ide megvendég
Jeruzsále zás agga kap e jele idegene kezd szív lá ő Bá vendég köteles kedv
mutatk étk al ven otthon kényelm ér m De lehet gazd kel kiszolg vendé ezá kimut
szivélyess Kidd gyermek idegene sze nyájass udvariass tanítot Jeruzsále mi ele
egysz helye aszta id a ehes legjo sze Étk el házig t keny mo áld étk ve im
speci ál mon vendéglá Berác Maimon hachaz Berac O Ch parazit azon visszaé V.
tola-ko meghíva magu Ta elít a t il Peszá középkor külön keres hadjár jo elmél
zs köz Sz hitközsé intézményes ahachnós oró vánd elszállásolás gondosk .Iroda
Now Hebra Archaeol Lei Ju Greens Eno ?uwal H hi-Je L Wars Hambur Realencyclop B
Ta Abrah Je Mi Philadel
1528
CÍ Vendégsze
SZÓ Vendégszer jöve i B ko csal tarto befog Elny kihaszn m törvénykö ütkö
Levi embersze tör a fajte De L pesz ki m ü la c aszta circumcis aláve m pesz e
ünnepel hébere szeg felos tiz i része tö ren l i ré i v Egy orszá B nyomaté mo
sz id De kü vé Z Az Bibl c törvén gondosk idege elbe sz példázat b V olva Áb
pátr id ő há végte n sz Ge i kockáz é le becsül se törvé megs szi fo Elié a Já
2 a ide j h J kor leá a h M Rac megjutalma kém szá 9 G megbün az megsz szok V
vissz pri k eg sz polgárháb öldök vez Benjámin- kiir eredmén Ez péld kit z men
font tart leg id V ideg ke i megkérd viszon tisztálk éhs szornjú csillapít T b
t be V Se elfogad tan látogatá fontosa tar fő soro am túlv boldog biztosí S
Külö tu i ta f köteless talmuds ra tu megvendég ősere eg tem áldoz Bera Kid G L
tá ny sz háztar l moral elő szig ü h haz eltávo a n ha mon Mind m T N talmuds
sz s tér há ka épí ide betérhes Úgysz érd tekinte v aszta ma meg elk id
megvendé Jeruzsál zá agg ka jel idegen kez szí l B vendé kötele ked mutat ét a
ve ottho kényel é D lehe gaz ke kiszol vend ez kimu szivélyes Kid gyerme idegen
sz nyájas udvarias taníto Jeruzsál m el egys hely aszt i ehe legj sz Ét e házi
ken m ál ét v i spec á mo vendégl Berá Maimo hacha Bera C parazi azo vissza V
tola-k meghív mag T elí i Pesz középko külö kere hadjá j elmé z kö S hitközs
intézménye ahachnó or ván elszállásolá gondos .Irod No Hebr Archaeo Le J Green
En ?uwa hi-J War Hambu Realencyclo T Abra J M Philade