15319.htm
CÍMSZÓ: Visszatérés
SZÓCIKK: "Visszatérés.
A rabbinikus törvény az aposztáziát a legsúlyosabban ítéli meg, de nem vonja
kétségbe, hogy az illető megbánhatja bűnét és visszatérhet a zsidóságba. A V.-t
mint bűnbánást fogták fel s azt Maimonides is megengedte, akár nyíltan, akár
titokban tették. A titkos V.-re leginkább keresztény területen volt, szükség,
t. i. a XII. sz.-tól kezdve a már egyszer kikeresztelkedett zsidó vagy
született (megkeresztelt) keresztény, aki visszaesett vagy áttért a
zsidóságba,az inkvizíció törvényszéke elé került és máglyahalállal lakolt (1.
Inkvizíció és Judaizálás). Ezért a rabbik, ha még oly súlyosan elítélték is a
kitérést, amelyet nem egyszerűen hitehagyásnak, hanem a zsidóság elárulásának
minősítették, veszélyes időkben a titkos V.-t is engedélyezték. Az ókorban még
szigorúbb volt a felfogás és pl. Rabbi Méir kereken eltiltotta a titkos V.-t
(Ábóda Zára 7a, 6 és Bechórót 31a), sőt egyáltalában nem fogadja vissza azokat,
akik V.-re jelentkeztek; míg mások nyilvános vezeklést és visszavonást írtak
elő részükre. A legtöbb rabbi azonban már az ókorban befogadta a titkos
visszatérőt is. Ezt a liberális nézetet vallották az amorák is. Maimonides a
Jad Hachazákában foglalkozik a V.-sel, de módjait és feltételeit nem
részletezi. A Sulchan Áruch sem foglalkozik ezzel, bizonyára azért, mert úgy a
keresztény, mint a mohamedán törvényhozás súlyos bűntettnek minősítette a V.-t
a zsidóságba, melyért halálbüntetés járt. Formai akadályokat azonban nem
gördítettek a visszatérők elé és a V. nem is volt ritka jelenség abban az
időben. Az újabb időkben 1920 óta a V. szokatlan nagymérvű épen Magyarországon.
Ennek oka nem csupán az, hogy a különböző okokból kitért zsidók hamar
ráeszméltek a hithagyás szégyenére, hanem az is, hogy a vesztett háború és
forradalmak nyomán fellépő antiszemitizmus a zsidóság belső erősödésére
vezetett."
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter)
található. A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák,
úgyhogy a szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg
a digitalizált oldalképet! Ez a 5319. címszó a lexikon =>
954. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása: Nagy
Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai
adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
15319.htm
CÍMSZÓ: Visszatérés
SZÓCIKK: Visszatérés. A rabbinikus törvény az aposztáziát a legsúlyosabban
ítéli meg, de nem vonja kétségbe, hogy az illető megbánhatja bűnét és
visszatérhet a zsidóságba. A V.-t mint bűnbánást fogták fel s azt Maimonides is
megengedte, akár nyíltan, akár titokban tették. A titkos V.-re leginkább
keresztény területen volt, szükség, t. i. a XII. sz.-tól kezdve a már egyszer
kikeresztelkedett zsidó vagy született megkeresztelt keresztény, aki
visszaesett vagy áttért a zsidóságba,az inkvizíció törvényszéke elé került és
máglyahalállal lakolt 1. Inkvizíció és Judaizálás . Ezért a rabbik, ha még oly
súlyosan elítélték is a kitérést, amelyet nem egyszerűen hitehagyásnak, hanem a
zsidóság elárulásának minősítették, veszélyes időkben a titkos V.-t is engedélyezték.
Az ókorban még szigorúbb volt a felfogás és pl. Rabbi Méir kereken eltiltotta a
titkos V.-t Ábóda Zára 7a, 6 és Bechórót 31a , sőt egyáltalában nem fogadja
vissza azokat, akik V.-re jelentkeztek; míg mások nyilvános vezeklést és
visszavonást írtak elő részükre. A legtöbb rabbi azonban már az ókorban
befogadta a titkos visszatérőt is. Ezt a liberális nézetet vallották az amorák
is. Maimonides a Jad Hachazákában foglalkozik a V.-sel, de módjait és
feltételeit nem részletezi. A Sulchan Áruch sem foglalkozik ezzel, bizonyára
azért, mert úgy a keresztény, mint a mohamedán törvényhozás súlyos bűntettnek
minősítette a V.-t a zsidóságba, melyért halálbüntetés járt. Formai akadályokat
azonban nem gördítettek a visszatérők elé és a V. nem is volt ritka jelenség
abban az időben. Az újabb időkben 1920 óta a V. szokatlan nagymérvű épen
Magyarországon. Ennek oka nem csupán az, hogy a különböző okokból kitért zsidók
hamar ráeszméltek a hithagyás szégyenére, hanem az is, hogy a vesztett háború
és forradalmak nyomán fellépő antiszemitizmus a zsidóság belső erősödésére
vezetett.
15319.ht
CÍMSZÓ Visszatéré
SZÓCIKK Visszatérés rabbiniku törvén a aposztáziá legsúlyosabba ítél meg d
ne vonj kétségbe hog a illet megbánhatj bűné é visszatérhe zsidóságba V.- min
bűnbánás fogtá fe az Maimonide i megengedte aká nyíltan aká titokba tették
titko V.-r leginkáb keresztén területe volt szükség t i XII sz.-tó kezdv má
egysze kikeresztelkedet zsid vag születet megkeresztel keresztény ak visszaeset
vag áttér zsidóságba,a inkvizíci törvényszék el kerül é máglyahalálla lakol 1
Inkvizíci é Judaizálá Ezér rabbik h mé ol súlyosa elítélté i kitérést amelye ne
egyszerűe hitehagyásnak hane zsidósá elárulásána minősítették veszélye időkbe
titko V.- i engedélyezték A ókorba mé szigorúb vol felfogá é pl Rabb Méi kereke
eltiltott titko V.- Ábód Zár 7a é Bechóró 31 ső egyáltalába ne fogadj vissz
azokat aki V.-r jelentkeztek mí máso nyilváno vezeklés é visszavonás írta el
részükre legtöb rabb azonba má a ókorba befogadt titko visszatérő is Ez liberáli
nézete vallottá a amorá is Maimonide Ja Hachazákába foglalkozi V.-sel d módjai
é feltételei ne részletezi Sulcha Áruc se foglalkozi ezzel bizonyár azért mer
úg keresztény min mohamedá törvényhozá súlyo bűntettne minősített V.-
zsidóságba melyér halálbünteté járt Forma akadályoka azonba ne gördítette
visszatérő el é V ne i vol ritk jelensé abba a időben A újab időkbe 192 ót V
szokatla nagymérv épe Magyarországon Enne ok ne csupá az hog különböz okokbó
kitér zsidó hama ráeszmélte hithagyá szégyenére hane a is hog vesztet hábor é
forradalma nyomá fellép antiszemitizmu zsidósá bels erősödésér vezetett
15319.h
CÍMSZ Visszatér
SZÓCIK Visszatéré rabbinik törvé aposztázi legsúlyosabb íté me n von
kétségb ho ille megbánhat bűn visszatérh zsidóságb V. mi bűnbáná fogt f a
Maimonid megengedt ak nyílta ak titokb tetté titk V.- leginká kereszté terület
vol szüksé XI sz.-t kezd m egysz kikeresztelkede zsi va születe megkereszte
keresztén a visszaese va átté zsidóságba, inkvizíc törvényszé e kerü
máglyahaláll lako Inkvizíc Judaizál Ezé rabbi m o súlyos elítélt kitérés amely
n egyszerű hitehagyásna han zsidós elárulásán minősítetté veszély időkb titk V.
engedélyezté ókorb m szigorú vo felfog p Rab Mé kerek eltiltot titk V. Ábó Zá 7
Bechór 3 s egyáltaláb n fogad viss azoka ak V.- jelentkezte m más nyilván
vezeklé visszavoná írt e részükr legtö rab azonb m ókorb befogad titk visszatér
i E liberál nézet vallott amor i Maimonid J Hachazákáb foglalkoz V.-se módja
feltétele n részletez Sulch Áru s foglalkoz ezze bizonyá azér me ú keresztén mi
mohamed törvényhoz súly bűntettn minősítet V. zsidóságb melyé halálbüntet jár
Form akadályok azonb n gördített visszatér e n vo rit jelens abb időbe úja
időkb 19 ó szokatl nagymér ép Magyarországo Enn o n csup a ho különbö okokb
kité zsid ham ráeszmélt hithagy szégyenér han i ho veszte hábo forradalm nyom
fellé antiszemitizm zsidós bel erősödésé vezetet
15319.
CÍMS Visszaté
SZÓCI Visszatér rabbini törv aposztáz legsúlyosab ít m vo kétség h ill
megbánha bű visszatér zsidóság V m bűnbán fog Maimoni megenged a nyílt a titok
tett tit V. legink kereszt terüle vo szüks X sz.- kez egys kikeresztelked zs v
szület megkereszt kereszté visszaes v átt zsidóságba inkvizí törvénysz ker
máglyahalál lak Inkvizí Judaizá Ez rabb súlyo elítél kitéré amel egyszer
hitehagyásn ha zsidó elárulásá minősített veszél idők tit V engedélyezt ókor
szigor v felfo Ra M kere eltilto tit V Áb Z Bechó egyáltalá foga vis azok a V.
jelentkezt má nyilvá vezekl visszavon ír részük legt ra azon ókor befoga tit
visszaté liberá néze vallot amo Maimoni Hachazáká foglalko V.-s módj feltétel
részlete Sulc Ár foglalko ezz bizony azé m kereszté m mohame törvényho súl
bűntett minősíte V zsidóság mely halálbünte já For akadályo azon gördítet
visszaté v ri jelen ab időb új idők 1 szokat nagymé é Magyarország En csu h
különb okok kit zsi ha ráeszmél hithag szégyené ha h veszt háb forradal nyo
fell antiszemitiz zsidó be erősödés vezete
15319
CÍM Visszat
SZÓC Visszaté rabbin tör aposztá legsúlyosa í v kétsé il megbánh b visszaté
zsidósá bűnbá fo Maimon megenge nyíl tito tet ti V legin keresz terül v szük
sz. ke egy kikeresztelke z szüle megkeresz kereszt visszae át zsidóságb inkviz
törvénys ke máglyahalá la Inkviz Judaiz E rab súly elíté kitér ame egysze
hitehagyás h zsid elárulás minősítet veszé idő ti engedélyez óko szigo felf R
ker eltilt ti Á Bech egyáltal fog vi azo V jelentkez m nyilv vezek visszavo í
részü leg r azo óko befog ti visszat liber néz vallo am Maimon Hachazák foglalk
V.- mód feltéte részlet Sul Á foglalk ez bizon az kereszt moham törvényh sú
bűntet minősít zsidósá mel halálbünt j Fo akadály azo gördíte visszat r jele a
idő ú idő szoka nagym Magyarorszá E cs külön oko ki zs h ráeszmé hitha szégyen
h vesz há forrada ny fel antiszemiti zsid b erősödé vezet
1531
CÍ Vissza
SZÓ Visszat rabbi tö aposzt legsúlyos kéts i megbán visszat zsidós bűnb f
Maimo megeng nyí tit te t legi keres terü szü sz k eg kikeresztelk szül
megkeres keresz vissza á zsidóság inkvi törvény k máglyahal l Inkvi Judai ra
súl elít kité am egysz hitehagyá zsi elárulá minősíte vesz id t engedélye ók
szig fel ke eltil t Bec egyálta fo v az jelentke nyil veze visszav rész le az
ók befo t vissza libe né vall a Maimo Hachazá foglal V. mó feltét részle Su
foglal e bizo a keresz moha törvény s bűnte minősí zsidós me halálbün F akadál
az gördít vissza jel id id szok nagy Magyarorsz c külö ok k z ráeszm hith
szégye ves h forrad n fe antiszemit zsi erősöd veze