15443.htm
CÍMSZÓ: Zarándoklás a szentföldre
SZÓCIKK: "Zarándoklás a
Szentföldre, a zsidóság legrégibb tradíciói közé tartozik s alapja abban a
bibliai rendelkezésben található, hogy minden zsidó férfiú évenként háromszor tartozik
megjelenni a Templomban (Exod. 23. 17; Deuter. 16. 16). Ez a jeruzsálemi
Templom fennállása idején a három zarándok-ünnepen, a peszach, sovuósz és
szukkósz ünnepén történt. A zarándoklást regel-nek, a megjelenést reijá-nak
nevezték. A Misna szerint ez a zarándoklás «mindenkire kötelező, kivéve
kiskorúakat, nőket, vakokat, bénákat, aggokat, nagy betegeket és elmekórosokat)
. A mózesi törvények szerint mindenkinek áldoznia kellett (Exod. 33. 14;
Deuter. 16. 17), de annak mértékét csak később határozták meg. Jóllehet nők és
gyermekek nem voltak kötelesek zarándokolni, rendszerint ők is elkísérték
atyjukat vagy férjeiket (Peszachim 89a, Gittin 25a). A legfőbb zarándok-ünnep
természetesen a szukkósz-ünnep, a «chag ha-ászif», az «összegyüjtés ünnepe» volt,
amelyet az egész nép közösen ünnepelt Jeruzsálemben (Nechemia 8. 17). De
Palesztinán kívül, a Babiloniában élő zsidóság is rendszeresen zarándokolt
Jeruzsálembe a zsidó állam fennállása idején, jóllehet az számos esetben
életveszedelemmel járt (Taánit 28a). A zarándoklás Judaea fennállásának utolsó
századában oly arányokat öltött, hogy Gessius Florus procurátor 256,500
zarándokról tesz említést egy peszách alkalmával; a Toszefta pedig Agrippa
jelentését közli az egymilliót meghaladó zarándokról, ami azonban túlzásnak
vehető. Jeruzsálem akkori területén 240,000 embernél több nem fért el. A
zarándokoknak ősidőktől fogva minden kényelmet biztosítottak. Először is a
Jeruzsálembe vezető utakról és kutakról gondoskodtak (Sekálim 1. 1, 5. 1); az
áldozati állatok bőrét átengedték a szállásadóknak, akiknek ezenkívül semmit
sem volt szabad a zarándokoktól elfogadniok (Jóma 12a). Jeruzsálem lakói
vendégszeretőn fogadták őket, a papság előzékeny volt, a nyilvános
hitszónoklatok pedig dicsérték a zarándokokat (Szukkót 49b, Peszachim 5b). A
jeruzsálemi Szentély elpusztításával nein szűnt meg a Z. (Énekek-Éneke Midrás
4. 2.), sőt a veszély dacára a nők is elkísérték férjeiket (Nedárim 23a), de az
egykori öröm és vigasság gyásszá és panasszá változott: nemzeti függetlenségének
elvesztését gyászolta ezután a zsidóság zarándokünnepei alkalmával is s
panaszra nyiltak ajkai: «Szent városaid romokban hevernek, Cion vadonná,
Jeruzsálem pusztasággá lett; Szentélyünk pedig, egykor az ősök büszkesége,
földig égve, kincseink elpusztítva vannak» (Móéd Kátán 26a). A zarándoklás
sohasem szünetelt még a szétszórt zsidóságnál sem. Midőn Szaladin szultán
elfoglalta Jeruzsálemet, ő, mint Maimonides jóakarója, türelmet tanúsított a
zsidók iránt s a Z. új erőre ébredt. Ekkor megindult az egész keleti zsidóság
Z.-a s még ötven évvel később Estori Farchi feljegyzése szerint is állandó
szokása volt a Z. a távoli keleten élő zsidóknak. A keresztes hadjáratok
idejében a nyugati zsidók is zarándokoltak Jeruzsálembe. Juda ha-Levi,
Rottenburgi Meir, Maimonides, Tudelai Benjámin és Regensburgi Patachja, Jechiel
párisi rabbi, Nachmanides a XII-XIII. sz.-ban és számos más tekintélyes tudós
Spanyolországból és Itáliából szintén elzarándokoltak a Szentfödre. A spanyol
zsidók kiűzése és a török terület benépesedése zsidókkal, valamint a Szentföld
utáni benső vágy a XVI-XVIII. sz.-ban egyre fokozták a gyakori Z.-t, nem csupán
Jeruzsálem, hanem Sámuel próféta, R. Simeon ben Jochai a Zóhár (1. o.)
állítólagos szerzője, továbbá R. Meir vélt sírjának a megtekintése végett is.
Európa keleti zsidósága a XVI. sz.-tól kezdve indít népes Z.-t a Szentföldre.
Még a XIX. sz.-ban az emancipációk következtében sem szünetelt a Z. és több
kitűnő zsidó tudós telepedett le végkép a Szentföldön. A zsidó zarándoklások
gyakori ájtatosságokkal vannak egybekapcsolva, melyeket főképen a tradíció
által megszentelt helyek romjainál gyakorolnak. Ezek mellett a keleti zsidók
népies mulatságokat is szoktak rendezni. Jeruzsálemben a zarándokok a
Salamon-templom megmaradt nyugati falánál gyülekeznek péntek és
ünnep-esténként, tammuz hó 17-től áv hó9-íg, a Templom lerombolás gyásznapjáig
köznapokon is. Áv 9-én a gyászistentiszteletet éjjel tartják, szivan hó 6-án,
sovuosz napján pedig a szefard zsidó zarándokok Cion-hegyén, Juda királyainak
sziklasírjain imádkoznak, a következő napon pedig Simon ha-Cádik (az igazságos)
főpap sírján. Az előbbi szertartásban az askenázi zsidók is résztvesznek. Lag
be-omer napján Jeruzsálem zsidósága Simon ha-Cádik főpap sírja mellett
gyülekezik és imádkozik. Jeruzsálem és Bethlehem közt, Buraknál van Rachel
ősanya sírja; ide a jeruzsálemi zsidók rajokban vonuljak elul-hó 30-án,
különösen azonban chesvan hó 15-én. Sámuel próféta sírjához a zarándokok ijjár
hó 28-án mennek Rámáhba 8 az éjt rendszerint ott töltik ájtatoskodva. A
Kármel-hegyén levő barlangba (Khaifa közelében) szombat este Elijáhu próféta
tiszteletére zarándokolnak ki, míg ijjár hó 14. Palesztina és a távolabbi Kelet
minden részéről nagyszámú zarándok jön össze Tibériásba, R. Méir bel ha-Nesz
állítólagos sírja mellett, ahol nagy kivilágítást és népies ünnepségeket
rendeznek. Szaflelben, a kabbalisták egykori városában peszachtól kezdve ijjár
hó 18.-ig minden héten a közeli városokba zarándokolnak Dávid király
hadvezérének Benaia ben Jehojada-nak, Hosea prófétának és Joseph Saragossinnak,
a safedi hitközség újjáalapítójának sírjához. A legnagyobb szabású
zarándok-népünnepély Lag be-Omer estéjén van, amikor az egész palesztinai,
távoli keleti, afrikai és kaukázusi zsidóság Simon ben Jochai kivilágitott mauzóleumánál
ünnepel. Az askenáz zsidóság minden újholdkor, a XV. századi hírneves
kabbalistának, Isaac Luriának sírjához zarándokol, ljjár hó végén Szidon
mellett Jákob pátriárka fiának, Zebulonnak sírját keresik fel a Palesztina
minden részéről összejövő zarándokok. Keleten Palesztinán kívül is vannak
zarándokösszejövetelek, így Mezopotámiában, ahol pl. Bagdad mellett az ú. n.
Kohen-mauzoleumot, Jozsua főpap sírját látogatják Babilon romjai mellett pedig
sovuosz estéjén Ezékiel prófétának sírját. Kurdisztánban és Perzsiában is
vannak zarándokhelyek, az utóbbiban legnevezetesebb Hamada vára mellett Eszter
és Mordeháj sírja, melyet purimkor keresnek fel a zarándokok. Irodalom. J. D.
Eisenstein és M. Franco (Jew. Encycl.); Carmoly, Hinéraires de la terre Sanite
(Bruxelles 1847); Surland, Gínsé Izrsael I. (Lyck 1865); Luncz, Luach Erec
Iszrael (Jerusalem 1895): Benjámin, Maaszé Iszrael (Lyck 1859); Bulletin Annuel
de l'Alliance Israélite Universelle (1888, 1898)."
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter)
található. A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák,
úgyhogy a szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg
a digitalizált oldalképet! Ez a(z) 5443. címszó a lexikon =>
970. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása: Nagy
Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai
adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
15443.htm
CÍMSZÓ: Zarándoklás a szentföldre
SZÓCIKK: Zarándoklás a Szentföldre, a zsidóság legrégibb tradíciói közé
tartozik s alapja abban a bibliai rendelkezésben található, hogy minden zsidó
férfiú évenként háromszor tartozik megjelenni a Templomban Exod. 23. 17;
Deuter. 16. 16 . Ez a jeruzsálemi Templom fennállása idején a három
zarándok-ünnepen, a peszach, sovuósz és szukkósz ünnepén történt. A
zarándoklást regel-nek, a megjelenést reijá-nak nevezték. A Misna szerint ez a
zarándoklás mindenkire kötelező, kivéve kiskorúakat, nőket, vakokat, bénákat,
aggokat, nagy betegeket és elmekórosokat . A mózesi törvények szerint
mindenkinek áldoznia kellett Exod. 33. 14; Deuter. 16. 17 , de annak mértékét
csak később határozták meg. Jóllehet nők és gyermekek nem voltak kötelesek
zarándokolni, rendszerint ők is elkísérték atyjukat vagy férjeiket Peszachim
89a, Gittin 25a . A legfőbb zarándok-ünnep természetesen a szukkósz-ünnep, a
chag ha-ászif , az összegyüjtés ünnepe volt, amelyet az egész nép közösen
ünnepelt Jeruzsálemben Nechemia 8. 17 . De Palesztinán kívül, a Babiloniában
élő zsidóság is rendszeresen zarándokolt Jeruzsálembe a zsidó állam fennállása
idején, jóllehet az számos esetben életveszedelemmel járt Taánit 28a . A
zarándoklás Judaea fennállásának utolsó századában oly arányokat öltött, hogy
Gessius Florus procurátor 256,500 zarándokról tesz említést egy peszách
alkalmával; a Toszefta pedig Agrippa jelentését közli az egymilliót meghaladó
zarándokról, ami azonban túlzásnak vehető. Jeruzsálem akkori területén 240,000
embernél több nem fért el. A zarándokoknak ősidőktől fogva minden kényelmet
biztosítottak. Először is a Jeruzsálembe vezető utakról és kutakról
gondoskodtak Sekálim 1. 1, 5. 1 ; az áldozati állatok bőrét átengedték a
szállásadóknak, akiknek ezenkívül semmit sem volt szabad a zarándokoktól
elfogadniok Jóma 12a . Jeruzsálem lakói vendégszeretőn fogadták őket, a papság
előzékeny volt, a nyilvános hitszónoklatok pedig dicsérték a zarándokokat
Szukkót 49b, Peszachim 5b . A jeruzsálemi Szentély elpusztításával nein szűnt
meg a Z. Énekek-Éneke Midrás 4. 2. , sőt a veszély dacára a nők is elkísérték
férjeiket Nedárim 23a , de az egykori öröm és vigasság gyásszá és panasszá
változott: nemzeti függetlenségének elvesztését gyászolta ezután a zsidóság
zarándokünnepei alkalmával is s panaszra nyiltak ajkai: Szent városaid romokban
hevernek, Cion vadonná, Jeruzsálem pusztasággá lett; Szentélyünk pedig, egykor
az ősök büszkesége, földig égve, kincseink elpusztítva vannak Móéd Kátán 26a .
A zarándoklás sohasem szünetelt még a szétszórt zsidóságnál sem. Midőn Szaladin
szultán elfoglalta Jeruzsálemet, ő, mint Maimonides jóakarója, türelmet
tanúsított a zsidók iránt s a Z. új erőre ébredt. Ekkor megindult az egész keleti
zsidóság Z.-a s még ötven évvel később Estori Farchi feljegyzése szerint is
állandó szokása volt a Z. a távoli keleten élő zsidóknak. A keresztes
hadjáratok idejében a nyugati zsidók is zarándokoltak Jeruzsálembe. Juda
ha-Levi, Rottenburgi Meir, Maimonides, Tudelai Benjámin és Regensburgi
Patachja, Jechiel párisi rabbi, Nachmanides a XII-XIII. sz.-ban és számos más
tekintélyes tudós Spanyolországból és Itáliából szintén elzarándokoltak a
Szentfödre. A spanyol zsidók kiűzése és a török terület benépesedése zsidókkal,
valamint a Szentföld utáni benső vágy a XVI-XVIII. sz.-ban egyre fokozták a
gyakori Z.-t, nem csupán Jeruzsálem, hanem Sámuel próféta, R. Simeon ben Jochai
a Zóhár 1. o. állítólagos szerzője, továbbá R. Meir vélt sírjának a
megtekintése végett is. Európa keleti zsidósága a XVI. sz.-tól kezdve indít
népes Z.-t a Szentföldre. Még a XIX. sz.-ban az emancipációk következtében sem
szünetelt a Z. és több kitűnő zsidó tudós telepedett le végkép a Szentföldön. A
zsidó zarándoklások gyakori ájtatosságokkal vannak egybekapcsolva, melyeket
főképen a tradíció által megszentelt helyek romjainál gyakorolnak. Ezek mellett
a keleti zsidók népies mulatságokat is szoktak rendezni. Jeruzsálemben a
zarándokok a Salamon-templom megmaradt nyugati falánál gyülekeznek péntek és
ünnep-esténként, tammuz hó 17-től áv hó9-íg, a Templom lerombolás gyásznapjáig
köznapokon is. Áv 9-én a gyászistentiszteletet éjjel tartják, szivan hó 6-án,
sovuosz napján pedig a szefard zsidó zarándokok Cion-hegyén, Juda királyainak
sziklasírjain imádkoznak, a következő napon pedig Simon ha-Cádik az igazságos
főpap sírján. Az előbbi szertartásban az askenázi zsidók is résztvesznek. Lag
be-omer napján Jeruzsálem zsidósága Simon ha-Cádik főpap sírja mellett
gyülekezik és imádkozik. Jeruzsálem és Bethlehem közt, Buraknál van Rachel
ősanya sírja; ide a jeruzsálemi zsidók rajokban vonuljak elul-hó 30-án,
különösen azonban chesvan hó 15-én. Sámuel próféta sírjához a zarándokok ijjár
hó 28-án mennek Rámáhba 8 az éjt rendszerint ott töltik ájtatoskodva. A
Kármel-hegyén levő barlangba Khaifa közelében szombat este Elijáhu próféta
tiszteletére zarándokolnak ki, míg ijjár hó 14. Palesztina és a távolabbi Kelet
minden részéről nagyszámú zarándok jön össze Tibériásba, R. Méir bel ha-Nesz
állítólagos sírja mellett, ahol nagy kivilágítást és népies ünnepségeket
rendeznek. Szaflelben, a kabbalisták egykori városában peszachtól kezdve ijjár
hó 18.-ig minden héten a közeli városokba zarándokolnak Dávid király
hadvezérének Benaia ben Jehojada-nak, Hosea prófétának és Joseph Saragossinnak,
a safedi hitközség újjáalapítójának sírjához. A legnagyobb szabású
zarándok-népünnepély Lag be-Omer estéjén van, amikor az egész palesztinai,
távoli keleti, afrikai és kaukázusi zsidóság Simon ben Jochai kivilágitott
mauzóleumánál ünnepel. Az askenáz zsidóság minden újholdkor, a XV. századi
hírneves kabbalistának, Isaac Luriának sírjához zarándokol, ljjár hó végén
Szidon mellett Jákob pátriárka fiának, Zebulonnak sírját keresik fel a
Palesztina minden részéről összejövő zarándokok. Keleten Palesztinán kívül is
vannak zarándokösszejövetelek, így Mezopotámiában, ahol pl. Bagdad mellett az
ú. n. Kohen-mauzoleumot, Jozsua főpap sírját látogatják Babilon romjai mellett
pedig sovuosz estéjén Ezékiel prófétának sírját. Kurdisztánban és Perzsiában is
vannak zarándokhelyek, az utóbbiban legnevezetesebb Hamada vára mellett Eszter
és Mordeháj sírja, melyet purimkor keresnek fel a zarándokok. Irodalom. J. D.
Eisenstein és M. Franco Jew. Encycl. ; Carmoly, Hinéraires de la terre Sanite
Bruxelles 1847 ; Surland, Gínsé Izrsael I. Lyck 1865 ; Luncz, Luach Erec
Iszrael Jerusalem 1895 : Benjámin, Maaszé Iszrael Lyck 1859 ; Bulletin Annuel
de l'Alliance Israélite Universelle 1888, 1898 .
15443.ht
CÍMSZÓ Zarándoklá szentföldr
SZÓCIKK Zarándoklá Szentföldre zsidósá legrégib tradíció köz tartozi alapj
abba biblia rendelkezésbe található hog minde zsid férfi évenkén háromszo
tartozi megjelenn Templomba Exod 23 17 Deuter 16 1 E jeruzsálem Templo
fennállás idejé háro zarándok-ünnepen peszach sovuós é szukkós ünnepé történt
zarándoklás regel-nek megjelenés reijá-na nevezték Misn szerin e zarándoklá
mindenkir kötelező kivév kiskorúakat nőket vakokat bénákat aggokat nag betegeke
é elmekórosoka mózes törvénye szerin mindenkine áldozni kellet Exod 33 14
Deuter 16 1 d anna mértéké csa későb határoztá meg Jóllehe nő é gyermeke ne
volta kötelese zarándokolni rendszerin ő i elkísérté atyjuka vag férjeike
Peszachi 89a Gitti 25 legfőb zarándok-ünne természetese szukkósz-ünnep cha
ha-ászi a összegyüjté ünnep volt amelye a egés né közöse ünnepel Jeruzsálembe
Nechemi 8 1 D Palesztiná kívül Babiloniába él zsidósá i rendszerese zarándokol
Jeruzsálemb zsid álla fennállás idején jóllehe a számo esetbe életveszedelemme
jár Taáni 28 zarándoklá Judae fennállásána utols századába ol arányoka öltött
hog Gessiu Floru procuráto 256,50 zarándokró tes említés eg peszác alkalmával
Toszeft pedi Agripp jelentésé közl a egymillió meghalad zarándokról am azonba
túlzásna vehető Jeruzsále akkor területé 240,00 emberné töb ne fér el
zarándokokna ősidőktő fogv minde kényelme biztosítottak Előszö i Jeruzsálemb
vezet utakró é kutakró gondoskodta Sekáli 1 1 5 a áldozat állato bőré átengedté
szállásadóknak akikne ezenkívü semmi se vol szaba zarándokoktó elfogadnio Jóm
12 Jeruzsále lakó vendégszerető fogadtá őket papsá előzéken volt nyilváno
hitszónoklato pedi dicsérté zarándokoka Szukkó 49b Peszachi 5 jeruzsálem
Szentél elpusztításáva nei szűn me Z Énekek-Ének Midrá 4 2 ső veszél dacár nő i
elkísérté férjeike Nedári 23 d a egykor örö é vigassá gyássz é panassz
változott nemzet függetlenségéne elvesztésé gyászolt ezutá zsidósá
zarándokünnepe alkalmáva i panaszr nyilta ajkai Szen városai romokba hevernek
Cio vadonná Jeruzsále pusztaságg lett Szentélyün pedig egyko a ősö büszkesége
földi égve kincsein elpusztítv vanna Móé Kátá 26 zarándoklá sohase szünetel mé
szétszór zsidóságná sem Midő Szaladi szultá elfoglalt Jeruzsálemet ő min
Maimonide jóakarója türelme tanúsítot zsidó irán Z ú erőr ébredt Ekko megindul
a egés kelet zsidósá Z.- mé ötve évve későb Estor Farch feljegyzés szerin i
álland szokás vol Z távol kelete él zsidóknak kereszte hadjárato idejébe nyugat
zsidó i zarándokolta Jeruzsálembe Jud ha-Levi Rottenburg Meir Maimonides Tudela
Benjámi é Regensburg Patachja Jechie páris rabbi Nachmanide XII-XIII sz.-ba é
számo má tekintélye tudó Spanyolországbó é Itáliábó szinté elzarándokolta
Szentfödre spanyo zsidó kiűzés é törö terüle benépesedés zsidókkal valamin
Szentföl után bens vág XVI-XVIII sz.-ba egyr fokoztá gyakor Z.-t ne csupá
Jeruzsálem hane Sámue próféta R Simeo be Jocha Zóhá 1 o állítólago szerzője
tovább R Mei vél sírjána megtekintés véget is Európ kelet zsidóság XVI sz.-tó
kezdv indí népe Z.- Szentföldre Mé XIX sz.-ba a emancipáció következtébe se
szünetel Z é töb kitűn zsid tudó telepedet l végké Szentföldön zsid
zarándokláso gyakor ájtatosságokka vanna egybekapcsolva melyeke főképe tradíci
álta megszentel helye romjainá gyakorolnak Eze mellet kelet zsidó népie
mulatságoka i szokta rendezni Jeruzsálembe zarándoko Salamon-templo megmarad
nyugat faláná gyülekezne pénte é ünnep-esténként tammu h 17-tő á hó9-íg Templo
lerombolá gyásznapjái köznapoko is Á 9-é gyászistentisztelete éjje tartják
sziva h 6-án sovuos napjá pedi szefar zsid zarándoko Cion-hegyén Jud királyaina
sziklasírjai imádkoznak következ napo pedi Simo ha-Cádi a igazságo főpa sírján
A előbb szertartásba a askenáz zsidó i résztvesznek La be-ome napjá Jeruzsále
zsidóság Simo ha-Cádi főpa sírj mellet gyülekezi é imádkozik Jeruzsále é
Bethlehe közt Burakná va Rache ősany sírja id jeruzsálem zsidó rajokba vonulja
elul-h 30-án különöse azonba chesva h 15-én Sámue prófét sírjáho zarándoko ijjá
h 28-á menne Rámáhb a éj rendszerin ot tölti ájtatoskodva Kármel-hegyé lev
barlangb Khaif közelébe szomba est Elijáh prófét tiszteletér zarándokolna ki mí
ijjá h 14 Palesztin é távolabb Kele minde részérő nagyszám zarándo jö össz
Tibériásba R Méi be ha-Nes állítólago sírj mellett aho nag kivilágítás é népie
ünnepségeke rendeznek Szaflelben kabbalistá egykor városába peszachtó kezdv
ijjá h 18.-i minde héte közel városokb zarándokolna Dávi királ hadvezéréne
Benai be Jehojada-nak Hose prófétána é Josep Saragossinnak safed hitközsé
újjáalapítójána sírjához legnagyob szabás zarándok-népünnepél La be-Ome estéjé
van amiko a egés palesztinai távol keleti afrika é kaukázus zsidósá Simo be
Jocha kivilágitot mauzóleumáná ünnepel A askená zsidósá minde újholdkor XV
század hírneve kabbalistának Isaa Luriána sírjáho zarándokol ljjá h végé Szido
mellet Jáko pátriárk fiának Zebulonna sírjá keresi fe Palesztin minde részérő összejöv
zarándokok Kelete Palesztiná kívü i vanna zarándokösszejövetelek íg
Mezopotámiában aho pl Bagda mellet a ú n Kohen-mauzoleumot Jozsu főpa sírjá
látogatjá Babilo romja mellet pedi sovuos estéjé Ezékie prófétána sírját
Kurdisztánba é Perzsiába i vanna zarándokhelyek a utóbbiba legnevezeteseb Hamad
vár mellet Eszte é Mordehá sírja melye purimko keresne fe zarándokok Irodalom J
D Eisenstei é M Franc Jew Encycl Carmoly Hinéraire d l terr Sanit Bruxelle 184
Surland Gíns Izrsae I Lyc 186 Luncz Luac Ere Iszrae Jerusale 189 Benjámin Maasz
Iszrae Lyc 185 Bulleti Annue d l'Allianc Israélit Universell 1888 189
15443.h
CÍMSZ Zarándokl szentföld
SZÓCIK Zarándokl Szentföldr zsidós legrégi tradíci kö tartoz alap abb bibli
rendelkezésb találhat ho mind zsi férf évenké háromsz tartoz megjelen Templomb
Exo 2 1 Deute 1 jeruzsále Templ fennállá idej hár zarándok-ünnepe peszac sovuó
szukkó ünnep történ zarándoklá regel-ne megjelené reijá-n nevezté Mis szeri
zarándokl mindenki kötelez kivé kiskorúaka nőke vakoka bénáka aggoka na betegek
elmekórosok móze törvény szeri mindenkin áldozn kelle Exo 3 1 Deute 1 ann
mérték cs késő határozt me Jólleh n gyermek n volt köteles zarándokoln
rendszeri elkísért atyjuk va férjeik Peszach 89 Gitt 2 legfő zarándok-ünn
természetes szukkósz-ünne ch ha-ász összegyüjt ünne vol amely egé n közös
ünnepe Jeruzsálemb Nechem Palesztin kívü Babiloniáb é zsidós rendszeres
zarándoko Jeruzsálem zsi áll fennállá idejé jólleh szám esetb életveszedelemm
já Taán 2 zarándokl Juda fennállásán utol századáb o arányok öltöt ho Gessi
Flor procurát 256,5 zarándokr te említé e peszá alkalmáva Toszef ped Agrip
jelentés köz egymilli meghala zarándokró a azonb túlzásn vehet Jeruzsál akko
terület 240,0 embern tö n fé e zarándokokn ősidőkt fog mind kényelm biztosította
Elősz Jeruzsálem veze utakr kutakr gondoskodt Sekál áldoza állat bőr átengedt
szállásadókna akikn ezenkív semm s vo szab zarándokokt elfogadni Jó 1 Jeruzsál
lak vendégszeret fogadt őke paps előzéke vol nyilván hitszónoklat ped dicsért
zarándokok Szukk 49 Peszach jeruzsále Szenté elpusztításáv ne szű m Énekek-Éne
Midr s veszé dacá n elkísért férjeik Nedár 2 egyko ör vigass gyáss panass
változot nemze függetlenségén elvesztés gyászol ezut zsidós zarándokünnep
alkalmáv panasz nyilt ajka Sze városa romokb heverne Ci vadonn Jeruzsál
pusztaság let Szentélyü pedi egyk ős büszkeség föld égv kincsei elpusztít vann
Mó Kát 2 zarándokl sohas szünete m szétszó zsidóságn se Mid Szalad szult
elfoglal Jeruzsáleme mi Maimonid jóakarój türelm tanúsíto zsid irá erő ébred Ekk
megindu egé kele zsidós Z. m ötv évv késő Esto Farc feljegyzé szeri állan szoká
vo távo kelet é zsidókna kereszt hadjárat idejéb nyuga zsid zarándokolt
Jeruzsálemb Ju ha-Lev Rottenbur Mei Maimonide Tudel Benjám Regensbur Patachj
Jechi pári rabb Nachmanid XII-XII sz.-b szám m tekintély tud Spanyolországb
Itáliáb szint elzarándokolt Szentfödr spany zsid kiűzé tör terül benépesedé
zsidókka valami Szentfö utá ben vá XVI-XVII sz.-b egy fokozt gyako Z.- n csup
Jeruzsále han Sámu prófét Sime b Joch Zóh állítólag szerzőj továb Me vé sírján
megtekinté vége i Euró kele zsidósá XV sz.-t kezd ind nép Z. Szentföldr M XI
sz.-b emancipáci következtéb s szünete tö kitű zsi tud telepede végk Szentföldö
zsi zarándoklás gyako ájtatosságokk vann egybekapcsolv melyek főkép tradíc ált
megszente hely romjain gyakorolna Ez melle kele zsid népi mulatságok szokt
rendezn Jeruzsálemb zarándok Salamon-templ megmara nyuga falán gyülekezn pént
ünnep-esténkén tamm 17-t hó9-í Templ lerombol gyásznapjá köznapok i 9-
gyászistentisztelet éjj tartjá sziv 6-á sovuo napj ped szefa zsi zarándok
Cion-hegyé Ju királyain sziklasírja imádkozna követke nap ped Sim ha-Cád
igazság főp sírjá előb szertartásb askená zsid résztveszne L be-om napj
Jeruzsál zsidósá Sim ha-Cád főp sír melle gyülekez imádkozi Jeruzsál Bethleh
köz Burakn v Rach ősan sírj i jeruzsále zsid rajokb vonulj elul- 30-á különös
azonb chesv 15-é Sámu prófé sírjáh zarándok ijj 28- menn Rámáh é rendszeri o
tölt ájtatoskodv Kármel-hegy le barlang Khai közeléb szomb es Elijá prófé
tiszteleté zarándokoln k m ijj 1 Paleszti távolab Kel mind részér nagyszá
zaránd j öss Tibériásb Mé b ha-Ne állítólag sír mellet ah na kivilágítá népi
ünnepségek rendezne Szaflelbe kabbalist egyko városáb peszacht kezd ijj 18.-
mind hét köze városok zarándokoln Dáv kirá hadvezérén Bena b Jehojada-na Hos
prófétán Jose Saragossinna safe hitközs újjáalapítóján sírjáho legnagyo szabá
zarándok-népünnepé L be-Om estéj va amik egé palesztina távo kelet afrik
kaukázu zsidós Sim b Joch kivilágito mauzóleumán ünnepe asken zsidós mind
újholdko X száza hírnev kabbalistána Isa Lurián sírjáh zarándoko ljj vég Szid
melle Ják pátriár fiána Zebulonn sírj keres f Paleszti mind részér összejö
zarándoko Kelet Palesztin kív vann zarándokösszejövetele í Mezopotámiába ah p
Bagd melle Kohen-mauzoleumo Jozs főp sírj látogatj Babil romj melle ped sovuo
estéj Ezéki prófétán sírjá Kurdisztánb Perzsiáb vann zarándokhelye utóbbib
legnevezetese Hama vá melle Eszt Mordeh sírj mely purimk keresn f zarándoko
Irodalo Eisenste Fran Je Encyc Carmol Hinérair ter Sani Bruxell 18 Surlan Gín
Izrsa Ly 18 Lunc Lua Er Iszra Jerusal 18 Benjámi Maas Iszra Ly 18 Bullet Annu
l'Allian Israéli Universel 188 18
15443.
CÍMS Zarándok szentföl
SZÓCI Zarándok Szentföld zsidó legrég tradíc k tarto ala ab bibl
rendelkezés találha h min zs fér évenk hároms tarto megjele Templom Ex Deut
jeruzsál Temp fennáll ide há zarándok-ünnep pesza sovu szukk ünne törté
zarándokl regel-n megjelen reijá- nevezt Mi szer zarándok mindenk kötele kiv
kiskorúak nők vakok bénák aggok n betege elmekóroso móz törvén szer mindenki
áldoz kell Ex Deut an mérté c kés határoz m Jólle gyerme vol kötele zarándokol
rendszer elkísér atyju v férjei Peszac 8 Git legf zarándok-ün természete
szukkósz-ünn c ha-ás összegyüj ünn vo amel eg közö ünnep Jeruzsálem Neche
Paleszti kív Babiloniá zsidó rendszere zarándok Jeruzsále zs ál fennáll idej
jólle szá eset életveszedelem j Taá zarándok Jud fennállásá uto századá arányo
öltö h Gess Flo procurá 256, zarándok t említ pesz alkalmáv Tosze pe Agri
jelenté kö egymill meghal zarándokr azon túlzás vehe Jeruzsá akk terüle 240,
ember t f zarándokok ősidők fo min kényel biztosított Elős Jeruzsále vez utak
kutak gondoskod Seká áldoz álla bő átenged szállásadókn akik ezenkí sem v sza
zarándokok elfogadn J Jeruzsá la vendégszere fogad ők pap előzék vo nyilvá
hitszónokla pe dicsér zarándoko Szuk 4 Peszac jeruzsál Szent elpusztításá n sz
Énekek-Én Mid vesz dac elkísér férjei Nedá egyk ö vigas gyás panas változo nemz
függetlenségé elveszté gyászo ezu zsidó zarándokünne alkalmá panas nyil ajk Sz
város romok hevern C vadon Jeruzsá pusztasá le Szentély ped egy ő büszkesé föl
ég kincse elpusztí van M Ká zarándok soha szünet szétsz zsidóság s Mi Szala
szul elfogla Jeruzsálem m Maimoni jóakaró türel tanúsít zsi ir er ébre Ek
megind eg kel zsidó Z öt év kés Est Far feljegyz szer álla szok v táv kele
zsidókn keresz hadjára idejé nyug zsi zarándokol Jeruzsálem J ha-Le Rottenbu Me
Maimonid Tude Benjá Regensbu Patach Jech pár rab Nachmani XII-XI sz.- szá
tekintél tu Spanyolország Itáliá szin elzarándokol Szentföd span zsi kiűz tö
terü benépesed zsidókk valam Szentf ut be v XVI-XVI sz.- eg fokoz gyak Z. csu
Jeruzsál ha Sám prófé Sim Joc Zó állítóla szerző tová M v sírjá megtekint vég
Eur kel zsidós X sz.- kez in né Z Szentföld X sz.- emancipác következté szünet
t kit zs tu teleped vég Szentföld zs zarándoklá gyak ájtatosságok van
egybekapcsol melye főké tradí ál megszent hel romjai gyakoroln E mell kel zsi
nép mulatságo szok rendez Jeruzsálem zarándo Salamon-temp megmar nyug falá
gyülekez pén ünnep-esténké tam 17- hó9- Temp lerombo gyásznapj köznapo 9
gyászistentisztele éj tartj szi 6- sovu nap pe szef zs zarándo Cion-hegy J
királyai sziklasírj imádkozn követk na pe Si ha-Cá igazsá fő sírj elő
szertartás asken zsi résztveszn be-o nap Jeruzsá zsidós Si ha-Cá fő sí mell
gyüleke imádkoz Jeruzsá Bethle kö Burak Rac ősa sír jeruzsál zsi rajok vonul
elul 30- különö azon ches 15- Sám próf sírjá zarándo ij 28 men Rámá rendszer
töl ájtatoskod Kármel-heg l barlan Kha közelé szom e Elij próf tisztelet
zarándokol ij Paleszt távola Ke min részé nagysz zarán ös Tibériás M ha-N
állítóla sí melle a n kivilágít nép ünnepsége rendezn Szaflelb kabbalis egyk
városá peszach kez ij 18. min hé köz városo zarándokol Dá kir hadvezéré Ben
Jehojada-n Ho prófétá Jos Saragossinn saf hitköz újjáalapítójá sírjáh legnagy
szab zarándok-népünnep be-O esté v ami eg palesztin táv kele afri kaukáz zsidó
Si Joc kivilágit mauzóleumá ünnep aske zsidó min újholdk száz hírne kabbalistán
Is Luriá sírjá zarándok lj vé Szi mell Já pátriá fián Zebulon sír kere Paleszt
min részé összej zarándok Kele Paleszti kí van zarándokösszejövetel
Mezopotámiáb a Bag mell Kohen-mauzoleum Joz fő sír látogat Babi rom mell pe
sovu esté Ezék prófétá sírj Kurdisztán Perzsiá van zarándokhely utóbbi
legnevezetes Ham v mell Esz Morde sír mel purim keres zarándok Irodal Eisenst
Fra J Ency Carmo Hinérai te San Bruxel 1 Surla Gí Izrs L 1 Lun Lu E Iszr Jerusa
1 Benjám Maa Iszr L 1 Bulle Ann l'Allia Israél Universe 18 1
15443
CÍM Zarándo szentfö
SZÓC Zarándo Szentföl zsid legré tradí tart al a bib rendelkezé találh mi z
fé éven három tart megjel Templo E Deu jeruzsá Tem fennál id h zarándok-ünne
pesz sov szuk ünn tört zarándok regel- megjele reijá nevez M sze zarándo minden
kötel ki kiskorúa nő vako béná aggo beteg elmekóros mó törvé sze mindenk áldo
kel E Deu a mért ké határo Jóll gyerm vo kötel zarándoko rendsze elkísé atyj
férje Pesza Gi leg zarándok-ü természet szukkósz-ün ha-á összegyü ün v ame e
köz ünne Jeruzsále Nech Paleszt kí Babiloni zsid rendszer zarándo Jeruzsál z á
fennál ide jóll sz ese életveszedele Ta zarándo Ju fennállás ut század arány
ölt Ges Fl procur 256 zarándo emlí pes alkalmá Tosz p Agr jelent k egymil megha
zarándok azo túlzá veh Jeruzs ak terül 240 embe zarándoko ősidő f mi kénye
biztosítot Elő Jeruzsál ve uta kuta gondosko Sek áldo áll b átenge szállásadók
aki ezenk se sz zarándoko elfogad Jeruzs l vendégszer foga ő pa előzé v nyilv
hitszónokl p dicsé zarándok Szu Pesza jeruzsá Szen elpusztítás s Énekek-É Mi
ves da elkísé férje Ned egy viga gyá pana változ nem függetlenség elveszt gyász
ez zsid zarándokünn alkalm pana nyi aj S váro romo hever vado Jeruzs pusztas l
Szentél pe eg büszkes fö é kincs elpuszt va K zarándo soh szüne széts zsidósá M
Szal szu elfogl Jeruzsále Maimon jóakar türe tanúsí zs i e ébr E megin e ke
zsid ö é ké Es Fa feljegy sze áll szo tá kel zsidók keres hadjár idej nyu zs
zarándoko Jeruzsále ha-L Rottenb M Maimoni Tud Benj Regensb Patac Jec pá ra
Nachman XII-X sz. sz tekinté t Spanyolorszá Itáli szi elzarándoko Szentfö spa
zs kiű t ter benépese zsidók vala Szent u b XVI-XV sz. e foko gya Z cs Jeruzsá
h Sá próf Si Jo Z állítól szerz tov sírj megtekin vé Eu ke zsidó sz. ke i n
Szentföl sz. emancipá következt szüne ki z t telepe vé Szentföl z zarándokl gya
ájtatosságo va egybekapcso mely fők trad á megszen he romja gyakorol mel ke zs
né mulatság szo rende Jeruzsále zaránd Salamon-tem megma nyu fal gyüleke pé
ünnep-esténk ta 17 hó9 Tem leromb gyásznap köznap gyászistentisztel é tart sz 6
sov na p sze z zaránd Cion-heg királya sziklasír imádkoz követ n p S ha-C igazs
f sír el szertartá aske zs résztvesz be- na Jeruzs zsidó S ha-C f s mel gyülek
imádko Jeruzs Bethl k Bura Ra ős sí jeruzsá zs rajo vonu elu 30 külön azo che
15 Sá pró sírj zaránd i 2 me Rám rendsze tö ájtatosko Kármel-he barla Kh közel
szo Eli pró tisztele zarándoko i Palesz távol K mi rész nagys zará ö Tibériá
ha- állítól s mell kivilágí né ünnepség rendez Szaflel kabbali egy város peszac
ke i 18 mi h kö város zarándoko D ki hadvezér Be Jehojada- H prófét Jo
Saragossin sa hitkö újjáalapítój sírjá legnag sza zarándok-népünne be- est am e
paleszti tá kel afr kauká zsid S Jo kivilági mauzóleum ünne ask zsid mi újhold
szá hírn kabbalistá I Luri sírj zarándo l v Sz mel J pátri fiá Zebulo sí ker
Palesz mi rész össze zarándo Kel Paleszt k va zarándokösszejövete Mezopotámiá
Ba mel Kohen-mauzoleu Jo f sí látoga Bab ro mel p sov est Ezé prófét sír
Kurdisztá Perzsi va zarándokhel utóbb legnevezete Ha mel Es Mord sí me puri
kere zarándo Iroda Eisens Fr Enc Carm Hinéra t Sa Bruxe Surl G Izr Lu L Isz
Jerus Benjá Ma Isz Bull An l'Alli Israé Univers 1
1544
CÍ Zaránd szentf
SZÓ Zaránd Szentfö zsi legr trad tar a bi rendelkez talál m f éve háro tar
megje Templ De jeruzs Te fenná i zarándok-ünn pes so szu ün tör zarándo regel
megjel reij neve sz zaránd minde köte k kiskorú n vak bén agg bete elmekóro m
törv sz minden áld ke De mér k határ Jól gyer v köte zarándok rendsz elkís aty
férj Pesz G le zarándok- természe szukkósz-ü ha- összegy ü am kö ünn Jeruzsál
Nec Palesz k Babilon zsi rendsze zaránd Jeruzsá fenná id jól s es életveszedel
T zaránd J fennállá u száza arán öl Ge F procu 25 zaránd eml pe alkalm Tos Ag
jelen egymi megh zarándo az túlz ve Jeruz a terü 24 emb zarándok ősid m kény
biztosíto El Jeruzsá v ut kut gondosk Se áld ál áteng szállásadó ak ezen s s
zarándok elfoga Jeruz vendégsze fog p előz nyil hitszónok dics zarándo Sz Pesz
jeruzs Sze elpusztítá Énekek- M ve d elkís férj Ne eg vig gy pan válto ne
függetlensé elvesz gyás e zsi zarándokün alkal pan ny a vár rom heve vad Jeruz
puszta Szenté p e büszke f kinc elpusz v zaránd so szün szét zsidós Sza sz
elfog Jeruzsál Maimo jóaka tür tanús z éb megi k zsi k E F feljeg sz ál sz t ke
zsidó kere hadjá ide ny z zarándok Jeruzsál ha- Rotten Maimon Tu Ben Regens
Pata Je p r Nachma XII- sz s tekint Spanyolorsz Itál sz elzarándok Szentf sp z
ki te benépes zsidó val Szen XVI-X sz fok gy c Jeruzs S pró S J állító szer to
sír megteki v E k zsid sz k Szentfö sz emancip következ szün k telep v Szentfö
zarándok gy ájtatosság v egybekapcs mel fő tra megsze h romj gyakoro me k z n
mulatsá sz rend Jeruzsál zarán Salamon-te megm ny fa gyülek p ünnep-estén t 1
hó Te lerom gyászna közna gyászistentiszte tar s so n sz zarán Cion-he király
sziklasí imádko köve ha- igaz sí e szertart ask z résztves be n Jeruz zsid ha-
me gyüle imádk Jeruz Beth Bur R ő s jeruzs z raj von el 3 külö az ch 1 S pr sír
zarán m Rá rendsz t ájtatosk Kármel-h barl K köze sz El pr tisztel zarándok
Pales távo m rés nagy zar Tibéri ha állító mel kivilág n ünnepsé rende Szafle
kabbal eg váro pesza k 1 m k váro zarándok k hadvezé B Jehojada prófé J
Saragossi s hitk újjáalapító sírj legna sz zarándok-népünn be es a paleszt t ke
af kauk zsi J kivilág mauzóleu ünn as zsi m újhol sz hír kabbalist Lur sír
zaránd S me pátr fi Zebul s ke Pales m rés össz zaránd Ke Palesz v
zarándokösszejövet Mezopotámi B me Kohen-mauzole J s látog Ba r me so es Ez
prófé sí Kurdiszt Perzs v zarándokhe utób legnevezet H me E Mor s m pur ker
zaránd Irod Eisen F En Car Hinér S Brux Sur Iz L Is Jeru Benj M Is Bul A l'All
Isra Univer