15486.htm
CÍMSZÓ: Zsidó
SZÓCIKK: Zsidó. A héber
származás magyar megjelölése. A szó kétségtelenül nem magyar, hanem orosz
eredetű és a zsidov szóból származik. Az oroszok között már igen régi időkben éltek
Zs.-k, elnevezésüket tőlük vették át a kozárok (1. Kozárok) ós az ő
közvetítésükkel kerülhetett a magyarokhoz, akik a honfoglalás idején, nyilván
csak az itt talált Zs.-kat (1. Zs. őslakók) jelölték ezzel az elnevezéssel és
nem a kozár Zs.-kat is. Az 1922. felfedezett és a XIII. sz.-ból való löweni
ómagyar Mária-siralomban fordul elő a magyar nyelvben a Zs. szó. Manapság
azokban az országokban, ahol az asszimilációs törekvések (1. Asszimiláció)
érvényesülnek, a Zs. szó közjogi és közhasználati felfogásban felekezeti,
illetve. vallási vonatkozásaiban szerepel csupán, mivel állampolitikai
szempontok a népi, nemzetiségi, vagy faji elhatárolásokat mellőzték. Ennek a
felfogásnak az elfogadása kizár minden fajelméletet, vagy nemzetiségi
aspirációt, mert a népi származásnak eljelentéktelenítése azzal a kulturális
egységgel történik, amelyet a felekezeti különállóságok sem bontanak meg.
Felekezeti elosztályozása a Zs. szónak, illetve egyértelművé tevése az
izraelita (1. Izraelita) kifejezéssel kétségtelenül a klerikális szemlélet
eredménye, ami még olyan országokban is tartja magát, ahol a klerikálizmus
ereje az államvallás megszüntetése folytán lehanyatlott. Ez csak azt mutatja,
hogy a mai államok szívesen élnek az egyházi politika eszközeivel, amelyek az
állampolitika keretei közt a népi egységesítésben nyilvánulnak meg, de a
felekezeti különállóságokat domináns erőtényezőnek ismerik el. Főleg az
antiszemitafajvédelem (1. Fajvédelem) törekszik arra, hogy a Zs. szóban a
leértékelt faji eredetre utaljon, így hát semmi esetre sem lehet az a
klerikálizmusnak, hanem inkább annak a feltörekvő hatalmi aspirációnak a
kihajtása, amely a zárt nemzetiségi keretekben akarja érvényre juttatni
gazdasági önkényességét egy népi kisebbséggel szemben. A kíméletlen gazdasági
programmban nem újkeletű a Zs. szó faji értelmezésének kiélezése,mert hiszen
azokban a középkori időkben, amikor a fajelmélet még ismeretlen fogalom volt,
ugyancsak a materiális mozgatóerők levegőbe dobott jelszava volt. Csak az
erkölcsi támasztékot kereste a Zs.-ellenes mozgalom az egyháznál, amelyet
gyakran megtalált a valláspolitika területén. Á Zs. szó a világháború által
teremtett gazdasági és politikai atmoszférában minden országban megkapta azt az
értelmezését is, amely népi jellegét is kidomborítja. Ez talán nem annyira a
külső hatások folytán jutott érvényre, mint inkább magában a Zs.-ságban,
amelynek bizonyos rétegei felélesztették a rég kihamvadt népi öntudatukat (1.
Cionizmus). Ez a periódus Magyarországon összeesett azzal a korszakkal,
amelyben a Zs. szó csak gyűlöletet váltott ki az antiszemita izgatások
következtében. A magyar bíró ságok joggyakorlata azonban még ezekben a időkben
sem változtatta meg a Zs. szóról alkotott és meggyökeresedett felfogást, mert a
magyar királyi Kúria már 1988/1924. B. I. számú ítéletében arra az álláspontra
helyezkedett, hogy a magyar Zs.-ság nem faj, nem osztály és nem nemzetiség,
hanem a többi felekezettel egyenrangú felekezet. A Kúria ezt az ítéletét így
indokolja: «A Zs. szó ennek általánosan elfogadott értelme szerint Mózes
vallásának s az ezen hitfelekezetliez tartozóknak megjelölésére szolgál, más
fogalmat nem ölel fel.» Ezt a jogfelfogást már nem követhetik az utódállamok
joggyakorlatában, mert a trianoni békeszerződés következtében a más impériumok
alá került Zs.-ság is népkisebbséggé lett, mint Zs. nemzetiség. A Zs. szó, mint
foga lom tehát ott hivatalosan is nemzetiségi megjelölést jelenthet és csak
azért nem általánosítható minden esetben, mert a törvények megengedik, hogy a
magyar anyanyelvű Zs. önmaga döntsön afölött, hogy magyar nemzetiségűnek, vagy
pedig Zs. nemzetiségűnek vallja magát.
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter)
található. A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák,
úgyhogy a szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg
a digitalizált oldalképet! Ez a 5486. címszó a lexikon =>
979. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása: Nagy
Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai
adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
15486.htm
CÍMSZÓ: Zsidó
SZÓCIKK: Zsidó. A héber származás magyar megjelölése. A szó kétségtelenül
nem magyar, hanem orosz eredetű és a zsidov szóból származik. Az oroszok között
már igen régi időkben éltek Zs.-k, elnevezésüket tőlük vették át a kozárok 1.
Kozárok ós az ő közvetítésükkel kerülhetett a magyarokhoz, akik a honfoglalás
idején, nyilván csak az itt talált Zs.-kat 1. Zs. őslakók jelölték ezzel az
elnevezéssel és nem a kozár Zs.-kat is. Az 1922. felfedezett és a XIII. sz.-ból
való löweni ómagyar Mária-siralomban fordul elő a magyar nyelvben a Zs. szó.
Manapság azokban az országokban, ahol az asszimilációs törekvések 1.
Asszimiláció érvényesülnek, a Zs. szó közjogi és közhasználati felfogásban
felekezeti, illetve. vallási vonatkozásaiban szerepel csupán, mivel
állampolitikai szempontok a népi, nemzetiségi, vagy faji elhatárolásokat
mellőzték. Ennek a felfogásnak az elfogadása kizár minden fajelméletet, vagy
nemzetiségi aspirációt, mert a népi származásnak eljelentéktelenítése azzal a
kulturális egységgel történik, amelyet a felekezeti különállóságok sem bontanak
meg. Felekezeti elosztályozása a Zs. szónak, illetve egyértelművé tevése az
izraelita 1. Izraelita kifejezéssel kétségtelenül a klerikális szemlélet
eredménye, ami még olyan országokban is tartja magát, ahol a klerikálizmus
ereje az államvallás megszüntetése folytán lehanyatlott. Ez csak azt mutatja,
hogy a mai államok szívesen élnek az egyházi politika eszközeivel, amelyek az
állampolitika keretei közt a népi egységesítésben nyilvánulnak meg, de a
felekezeti különállóságokat domináns erőtényezőnek ismerik el. Főleg az
antiszemitafajvédelem 1. Fajvédelem törekszik arra, hogy a Zs. szóban a
leértékelt faji eredetre utaljon, így hát semmi esetre sem lehet az a
klerikálizmusnak, hanem inkább annak a feltörekvő hatalmi aspirációnak a
kihajtása, amely a zárt nemzetiségi keretekben akarja érvényre juttatni
gazdasági önkényességét egy népi kisebbséggel szemben. A kíméletlen gazdasági
programmban nem újkeletű a Zs. szó faji értelmezésének kiélezése,mert hiszen
azokban a középkori időkben, amikor a fajelmélet még ismeretlen fogalom volt,
ugyancsak a materiális mozgatóerők levegőbe dobott jelszava volt. Csak az
erkölcsi támasztékot kereste a Zs.-ellenes mozgalom az egyháznál, amelyet
gyakran megtalált a valláspolitika területén. Á Zs. szó a világháború által
teremtett gazdasági és politikai atmoszférában minden országban megkapta azt az
értelmezését is, amely népi jellegét is kidomborítja. Ez talán nem annyira a
külső hatások folytán jutott érvényre, mint inkább magában a Zs.-ságban,
amelynek bizonyos rétegei felélesztették a rég kihamvadt népi öntudatukat 1.
Cionizmus . Ez a periódus Magyarországon összeesett azzal a korszakkal,
amelyben a Zs. szó csak gyűlöletet váltott ki az antiszemita izgatások
következtében. A magyar bíró ságok joggyakorlata azonban még ezekben a időkben
sem változtatta meg a Zs. szóról alkotott és meggyökeresedett felfogást, mert a
magyar királyi Kúria már 1988/1924. B. I. számú ítéletében arra az álláspontra
helyezkedett, hogy a magyar Zs.-ság nem faj, nem osztály és nem nemzetiség,
hanem a többi felekezettel egyenrangú felekezet. A Kúria ezt az ítéletét így
indokolja: A Zs. szó ennek általánosan elfogadott értelme szerint Mózes
vallásának s az ezen hitfelekezetliez tartozóknak megjelölésére szolgál, más
fogalmat nem ölel fel. Ezt a jogfelfogást már nem követhetik az utódállamok
joggyakorlatában, mert a trianoni békeszerződés következtében a más impériumok
alá került Zs.-ság is népkisebbséggé lett, mint Zs. nemzetiség. A Zs. szó, mint
foga lom tehát ott hivatalosan is nemzetiségi megjelölést jelenthet és csak azért
nem általánosítható minden esetben, mert a törvények megengedik, hogy a magyar
anyanyelvű Zs. önmaga döntsön afölött, hogy magyar nemzetiségűnek, vagy pedig
Zs. nemzetiségűnek vallja magát.
15486.ht
CÍMSZÓ Zsid
SZÓCIKK Zsidó hébe származá magya megjelölése sz kétségtelenü ne magyar
hane oros eredet é zsido szóbó származik A oroszo közöt má ige rég időkbe élte
Zs.-k elnevezésüke tőlü vetté á kozáro 1 Kozáro ó a közvetítésükke kerülhetet
magyarokhoz aki honfoglalá idején nyilvá csa a it talál Zs.-ka 1 Zs őslakó
jelölté ezze a elnevezésse é ne kozá Zs.-ka is A 1922 felfedezet é XIII sz.-bó
val löwen ómagya Mária-siralomba fordu el magya nyelvbe Zs szó Manapsá azokba a
országokban aho a asszimiláció törekvése 1 Asszimiláci érvényesülnek Zs sz
közjog é közhasználat felfogásba felekezeti illetve vallás vonatkozásaiba
szerepe csupán mive állampolitika szemponto népi nemzetiségi vag faj
elhatárolásoka mellőzték Enne felfogásna a elfogadás kizá minde fajelméletet
vag nemzetiség aspirációt mer nép származásna eljelentéktelenítés azza
kulturáli egységge történik amelye felekezet különállóságo se bontana meg
Felekezet elosztályozás Zs szónak illetv egyértelműv tevés a izraelit 1
Izraelit kifejezésse kétségtelenü klerikáli szemléle eredménye am mé olya
országokba i tartj magát aho klerikálizmu erej a államvallá megszüntetés folytá
lehanyatlott E csa az mutatja hog ma államo szívese élne a egyház politik
eszközeivel amelye a állampolitik kerete köz nép egységesítésbe nyilvánulna meg
d felekezet különállóságoka dominán erőtényezőne ismeri el Főle a
antiszemitafajvédele 1 Fajvédele törekszi arra hog Zs szóba leértékel faj
eredetr utaljon íg há semm esetr se lehe a klerikálizmusnak hane inkáb anna
feltörekv hatalm aspirációna kihajtása amel zár nemzetiség keretekbe akarj
érvényr juttatn gazdaság önkényességé eg nép kisebbségge szemben kíméletle
gazdaság programmba ne újkelet Zs sz faj értelmezéséne kiélezése,mer hisze
azokba középkor időkben amiko fajelméle mé ismeretle fogalo volt ugyancsa
materiáli mozgatóerő levegőb dobot jelszav volt Csa a erkölcs támasztéko kerest
Zs.-ellene mozgalo a egyháznál amelye gyakra megtalál valláspolitik területén
Zs sz világhábor álta teremtet gazdaság é politika atmoszférába minde országba
megkapt az a értelmezésé is amel nép jellegé i kidomborítja E talá ne annyir
küls hatáso folytá jutot érvényre min inkáb magába Zs.-ságban amelyne bizonyo
rétege felélesztetté ré kihamvad nép öntudatuka 1 Cionizmu E periódu
Magyarországo összeeset azza korszakkal amelybe Zs sz csa gyűlölete váltot k a
antiszemit izgatáso következtében magya bír ságo joggyakorlat azonba mé ezekbe
időkbe se változtatt me Zs szóró alkotot é meggyökeresedet felfogást mer magya
király Kúri má 1988/1924 B I szám ítéletébe arr a álláspontr helyezkedett hog
magya Zs.-sá ne faj ne osztál é ne nemzetiség hane több felekezette egyenrang
felekezet Kúri ez a ítéleté íg indokolja Zs sz enne általánosa elfogadot értelm
szerin Móze vallásána a eze hitfelekezetlie tartozókna megjelölésér szolgál má
fogalma ne öle fel Ez jogfelfogás má ne követheti a utódállamo joggyakorlatában
mer trianon békeszerződé következtébe má impériumo al kerül Zs.-sá i
népkisebbségg lett min Zs nemzetiség Zs szó min fog lo tehá ot hivatalosa i
nemzetiség megjelölés jelenthe é csa azér ne általánosíthat minde esetben mer
törvénye megengedik hog magya anyanyelv Zs önmag döntsö afölött hog magya
nemzetiségűnek vag pedi Zs nemzetiségűne vallj magát
15486.h
CÍMSZ Zsi
SZÓCIK Zsid héb származ magy megjelölés s kétségtelen n magya han oro erede
zsid szób származi orosz közö m ig ré időkb élt Zs.- elnevezésük től vett kozár
Kozár közvetítésükk kerülhete magyarokho ak honfoglal idejé nyilv cs i talá
Zs.-k Z őslak jelölt ezz elnevezéss n koz Zs.-k i 192 felfedeze XII sz.-b va
löwe ómagy Mária-siralomb ford e magy nyelvb Z sz Manaps azokb országokba ah
asszimiláci törekvés Asszimilác érvényesülne Z s közjo közhasznála felfogásb
felekezet illetv vallá vonatkozásaib szerep csupá miv állampolitik szempont nép
nemzetiség va fa elhatárolások mellőzté Enn felfogásn elfogadá kiz mind
fajelmélete va nemzetisé aspiráció me né származásn eljelentékteleníté azz
kulturál egységg történi amely felekeze különállóság s bontan me Felekeze
elosztályozá Z szóna illet egyértelmű tevé izraeli Izraeli kifejezéss
kétségtelen klerikál szemlél eredmény a m oly országokb tart magá ah
klerikálizm ere államvall megszünteté folyt lehanyatlot cs a mutatj ho m állam
szíves éln egyhá politi eszközeive amely állampoliti keret kö né egységesítésb
nyilvánuln me felekeze különállóságok dominá erőtényezőn ismer e Fől
antiszemitafajvédel Fajvédel töreksz arr ho Z szób leértéke fa eredet utaljo í
h sem eset s leh klerikálizmusna han inká ann feltörek hatal aspiráción
kihajtás ame zá nemzetisé keretekb akar érvény juttat gazdasá önkényesség e né
kisebbségg szembe kíméletl gazdasá programmb n újkele Z s fa értelmezésén
kiélezése,me hisz azokb középko időkbe amik fajelmél m ismeretl fogal vol
ugyancs materiál mozgatóer levegő dobo jelsza vol Cs erkölc támaszték keres
Zs.-ellen mozgal egyházná amely gyakr megtalá valláspoliti területé Z s
világhábo ált teremte gazdasá politik atmoszféráb mind országb megkap a
értelmezés i ame né jelleg kidomborítj tal n annyi kül hatás folyt juto érvényr
mi inká magáb Zs.-ságba amelyn bizony réteg felélesztett r kihamva né öntudatuk
Cionizm periód Magyarország összeese azz korszakka amelyb Z s cs gyűlölet válto
antiszemi izgatás következtébe magy bí ság joggyakorla azonb m ezekb időkb s
változtat m Z szór alkoto meggyökeresede felfogás me magy királ Kúr m 1988/192
szá ítéletéb ar álláspont helyezkedet ho magy Zs.-s n fa n osztá n nemzetisé
han töb felekezett egyenran felekeze Kúr e ítélet í indokolj Z s enn általános
elfogado értel szeri Móz vallásán ez hitfelekezetli tartozókn megjelölésé
szolgá m fogalm n öl fe E jogfelfogá m n követhet utódállam joggyakorlatába me
triano békeszerződ következtéb m impérium a kerü Zs.-s népkisebbség let mi Z
nemzetisé Z sz mi fo l teh o hivatalos nemzetisé megjelölé jelenth cs azé n
általánosítha mind esetbe me törvény megengedi ho magy anyanyel Z önma dönts
afölöt ho magy nemzetiségűne va ped Z nemzetiségűn vall magá
15486.
CÍMS Zs
SZÓCI Zsi hé szárma mag megjelölé kétségtele magy ha or ered zsi szó
származ oros köz i r idők él Zs. elnevezésü tő vet kozá Kozá közvetítésük
kerülhet magyarokh a honfogla idej nyil c tal Zs.- ősla jelöl ez elnevezés ko
Zs.- 19 felfedez XI sz.- v löw ómag Mária-siralom for mag nyelv s Manap azok
országokb a asszimilác törekvé Asszimilá érvényesüln közj közhasznál felfogás
felekeze illet vall vonatkozásai szere csup mi állampoliti szempon né nemzetisé
v f elhatároláso mellőzt En felfogás elfogad ki min fajelmélet v nemzetis
aspiráci m n származás eljelentéktelenít az kulturá egység történ amel felekez
különállósá bonta m Felekez elosztályoz szón ille egyértelm tev izrael Izrael
kifejezés kétségtele kleriká szemlé eredmén ol országok tar mag a klerikáliz er
államval megszüntet foly lehanyatlo c mutat h álla szíve él egyh polit
eszközeiv amel állampolit kere k n egységesítés nyilvánul m felekez
különállóságo domin erőtényező isme Fő antiszemitafajvéde Fajvéde töreks ar h
szó leérték f erede utalj se ese le klerikálizmusn ha ink an feltöre hata
aspiráció kihajtá am z nemzetis keretek aka érvén jutta gazdas önkényessé n
kisebbség szemb kímélet gazdas programm újkel f értelmezésé kiélezése,m his
azok középk időkb ami fajelmé ismeret foga vo ugyanc materiá mozgatóe leveg dob
jelsz vo C erköl támaszté kere Zs.-elle mozga egyházn amel gyak megtal
valláspolit terület világháb ál teremt gazdas politi atmoszférá min ország
megka értelmezé am n jelle kidomborít ta anny kü hatá foly jut érvény m ink
magá Zs.-ságb amely bizon réte felélesztet kihamv n öntudatu Cioniz perió
Magyarorszá összees az korszakk amely c gyűlöle vált antiszem izgatá
következtéb mag b sá joggyakorl azon ezek idők változta szó alkot meggyökeresed
felfogá m mag kirá Kú 1988/19 sz ítéleté a álláspon helyezkede h mag Zs.- f
oszt nemzetis ha tö felekezet egyenra felekez Kú ítéle indokol en általáno
elfogad érte szer Mó vallásá e hitfelekezetl tartozók megjelölés szolg fogal ö
f jogfelfog követhe utódálla joggyakorlatáb m trian békeszerző következté
impériu ker Zs.- népkisebbsé le m nemzetis s m f te hivatalo nemzetis megjelöl
jelent c az általánosíth min esetb m törvén megenged h mag anyanye önm dönt
afölö h mag nemzetiségűn v pe nemzetiségű val mag
15486
CÍM Z
SZÓC Zs h szárm ma megjelöl kétségtel mag h o ere zs sz szárma oro kö idő é
Zs elnevezés t ve koz Koz közvetítésü kerülhe magyarok honfogl ide nyi ta Zs.
ősl jelö e elnevezé k Zs. 1 felfede X sz. lö óma Mária-siralo fo ma nyel Mana
azo országok asszimilá törekv Asszimil érvényesül köz közhaszná felfogá felekez
ille val vonatkozása szer csu m állampolit szempo n nemzetis elhatárolás mellőz
E felfogá elfoga k mi fajelméle nemzeti aspirác származá eljelentéktelení a
kultur egysé törté ame feleke különállós bont Feleke elosztályo szó ill
egyértel te izrae Izrae kifejezé kétségtel klerik szeml eredmé o országo ta ma
klerikáli e államva megszünte fol lehanyatl muta áll szív é egy poli eszközei
ame állampoli ker egységesíté nyilvánu feleke különállóság domi erőtényez ism F
antiszemitafajvéd Fajvéd törek a sz leérté ered utal s es l klerikálizmus h in
a feltör hat aspiráci kihajt a nemzeti kerete ak érvé jutt gazda önkényess
kisebbsé szem kíméle gazda program újke értelmezés kiélezése, hi azo közép idők
am fajelm ismere fog v ugyan materi mozgató leve do jels v erkö támaszt ker
Zs.-ell mozg egyház ame gya megta valláspoli terüle világhá á terem gazda
polit atmoszfér mi orszá megk értelmez a jell kidomborí t ann k hat fol ju
érvén in mag Zs.-ság amel bizo rét feléleszte kiham öntudat Cioni peri
Magyarorsz összee a korszak amel gyűlöl vál antisze izgat következté ma s
joggyakor azo eze idő változt sz alko meggyökerese felfog ma kir K 1988/1 s
ítélet álláspo helyezked ma Zs. osz nemzeti h t felekeze egyenr feleke K ítél
indoko e általán elfoga ért sze M vallás hitfelekezet tartozó megjelölé szol
foga jogfelfo követh utódáll joggyakorlatá tria békeszerz következt impéri ke
Zs. népkisebbs l nemzeti t hivatal nemzeti megjelö jelen a általánosít mi eset
törvé megenge ma anyany ön dön aföl ma nemzetiségű p nemzetiség va ma
1548
CÍ
SZÓ Z szár m megjelö kétségte ma er z s szárm or k id Z elnevezé v ko Ko
közvetítés kerülh magyaro honfog id ny t Zs ős jel elnevez Zs felfed sz l óm
Mária-siral f m nye Man az országo asszimil törek Asszimi érvényesü kö közhaszn
felfog feleke ill va vonatkozás sze cs állampoli szemp nemzeti elhatárolá mellő
felfog elfog m fajelmél nemzet aspirá származ eljelentéktelen kultu egys tört
am felek különálló bon Felek elosztály sz il egyérte t izra Izra kifejez
kétségte kleri szem eredm ország t m klerikál államv megszünt fo lehanyat mut
ál szí eg pol eszköze am állampol ke egységesít nyilván felek különállósá dom
erőténye is antiszemitafajvé Fajvé töre s leért ere uta e klerikálizmu i feltö
ha aspirác kihaj nemzet keret a érv jut gazd önkényes kisebbs sze kímél gazd
progra újk értelmezé kiélezése h az közé idő a fajel ismer fo ugya mater mozgat
lev d jel erk támasz ke Zs.-el moz egyhá am gy megt valláspol terül világh tere
gazd poli atmoszfé m orsz meg értelme jel kidombor an ha fo j érvé i ma Zs.-sá
ame biz ré feléleszt kiha öntuda Cion per Magyarors össze korsza ame gyűlö vá
antisz izga következt m joggyako az ez id változ s alk meggyökeres felfo m ki
1988/ ítéle állásp helyezke m Zs os nemzet felekez egyen felek íté indok általá
elfog ér sz vallá hitfelekeze tartoz megjelöl szo fog jogfelf követ utódál
joggyakorlat tri békeszer következ impér k Zs népkisebb nemzet hivata nemzet
megjel jele általánosí m ese törv megeng m anyan ö dö afö m nemzetiség
nemzetisé v m