15503.htm
CÍMSZÓ: Zsidó irodalom
SZÓCIKK: "olvasására.
De tréfálkozását nem kell túlságosan komolyan vennünk. Odaadóan foglalkozott
komoly bibliai tanulmányokkal, melyeknek gyümölcsét értékes kommentárokban hagyta
hátra és saját maga szerkesztette nekrológjában a római hitközség körül
szerzett érdemeit büszkeséggel említi fel. Hatvan éves korában írta a Tófet ve
éden (Pokol és mennyország) c. makámáját. Dante halála annyira megrendíti, hogy
ezentúl csak Kohelet-szerű kesernyés elmélkedéseket írt. A regény terén is
képviselteti magát a Zs. Ábrahám ibn Chiszdáj halévi személyében, ki a Herceg
és dervis makamaszerű művében a Barlam és Josafát óindus regényt dolgozza át,
gazdagítva aggadai elemekkel. Kalonymos ben Kalonymos (1287) Róbert nápolyi
király héber oktatója A próbakő c. szatírában korának minden típusát: a
hazugot, a képmutatót, a kevélykedőt és szédelgőt állítja pellengére. Az
újzsidó irodalom. Azzal a képpel szemben, melyet a spanyol és renaissance-kori
zsidóság az ő magasfokú műveltségével és sokoldalú irodalmi munkásságával elénk
tár, a XVIII. sz.-ban nagyon sivár a zsidóság zömének kulturális állapota. A
német zsidóságot orosz és lengyel rabbik árasztották el és ezek a maguk szűk
látókörükben a nyugattal való haladásában akadályozták, a tudományt és
műveltséget veszedelmesnek tartották a vallásra. Kivételt tesz e tekintetben
Elia Wilna, ki maga ugyan minden külső behatástól menten kora tudományának
csaknem minden ágába behatolt és a vallástudományok tanításának szükséges
reformjára is némi útmutatást adott, de aktivitást e tekintetben nem fejtett
ki. A vallástanulmány is minden világi tekintet nélkül folyt tovább és a
vallásos szellem megmerevedett orthodox ritualitásban áll; a spiritualizmus, a
prófétai erkölcs teljesen kihalóban van és csak itt-ott húzódik meg a kabbalát
űző chásszideusok elevenebb vallásos életében. Fordulópontot jelent több
tekintetben Mendelssohn Mózes fellépése (l. Zsidótörténet), aki
bibliafordításával a német zsidóságot a német nyelv ápolására és egyben a
talmudi kazuisztikus tanulmányok mellett legalább a Biblia tiszta vallásos
tanításainak újabb átérzésére terelte. Mendelssohn irodalmi munkásságának egy
része a világirodalomba van kebelezve, (Phädon, Philosophische Gespräche). Zsidó
vonatkozású a Jerusalem, mely a vallási türelmetlenség ellen fordul és követeli
a gondolatszabadságot, az állam és egyház szétválasztását. A zsidóságot a morál
vallásának mondja, melynek nincsenek dogmái, csak életnormái. Inti
hittestvéreit, hogy lenézés és elnyomás ellenére is tartsanak ki vallásuk
mellett a hazaszeretetben is. E könyve Kant magasztalását is kivívta. A
Mendelssohn felidézte mozgalom hullámai Magyarországra is átcsaptak. Irodalmi
követői között Bürger Sámuel, Dukesz Lőb, Oppenheimer Beer, Levisohn Salamon
(l. alább) említendők fel. Magyar ellenzői közül Szófer Mózes pozsonyi rabbi
(1762- 1839) a Chaszam Szófer c. responzum gyűjtemény szerzője, fia Szófer
Ábrahám Sámuel Benjámin (1815-71) a Ketab Szófa responzum gyűjtemény szerzője,
Benedikt (Benét) Mordecháj (1753-1829) később Morvaország főrabbija. E kornak
egyéb orthodox zsidó tekintélyei Magyarországon: Deutsch Dávid az Ohel Dávid
responzum gyűjtemény szerzője, Minz Mózes óbudai rabbi, responzumíró (mh 1831),
Ullmann Salamon (makói rabbi megh. 1863) a Jeriosz Selomó c. kódexkommentár és
responzumok szerzője Löw Eleazár a Semen Rokeach talmudi mű szerzője (mh. 1887
Abaújszántón) Goiten B. hőgyészi rabbi a Keszef nivchor c. talmudi enciklopédia
szerkesztője, Eisenstadt Meir az Imré As responzum gyűjtemény szerzője, Aszód
Juda (mh. 1866) szerdahelyi és szenici rabbi a Jehuda jáale c. responzum
gyűjtemény szerzője. A zsidó tudomány legjelesebbjei között Löw Lipót,
Rappaport Salamon Juda, Krochmal Nachman, Zunz Lipót, Geiger Ábrahám, Philippsohn
Lajos, Sachs Mihály, Luzatto Sámuel Dávid, Jost Mark Graetz Henrik között méltó
helyet foglal el Löw Lipót pápai és szegedi rabbi, a magyar hitszónoklat
megalapítója, a magyar zsidó történet első művelője, a Ben Chananja folyóirat
szerkesztője és számos tudományos mű írója. Ezt a korszakot reprezentálja
Dukesz Lipót is, aki nyelvtörténeti műveket írt. A Mendelssohn megindította
felvilágosodási mozgalom új irodalmat teremtett, melyben teljes egészében
polemikus jellegű és más jelentőségre alig tarthat számot. Ennek nyomába lép
azonban a zsidóság múltját feltáró tudományos irodalom, melyet ugyan a
felvilágosítási tendenciák irányítanak és így inkább destruktív jellegű a
vallás szempontjából, de amúgy is nagy érdemet szerzett a zsidóság múltjának a
világtörténelmi kapcsolatokba való helyezése által. A Hameaszéf c. folyóirat,
melyhez még Mendelssohn is szolgáltatott cikkeket, programja a bibliai héberség
szépségének ismertetése volt, tehát nem a vallás, hanem a nemzeti kultúra
kincsének ápolása. A világirodalom termékei, mint Klopstock Messiás-a,, Byron
Héber melódiái, Racine Athaliá-ja. és Goethe Faust-ja találtak héber
átültetőkre. A zsidó tudomány a világi tudományt és bölcseletet kezdi a
zsidóság múltjára alkalmazni, Krochmal Nachman (1785-1840) a hegeli történetfilozófia
kategóriáit viszi át a zsidó történetre. Tudományos folyóiratok mint Hechaluc,
Kérem Chemed, Bikkuré Háittim, Ocar Nechmad, Hamelic egymást váltják fel a
«zsidó tudomány» művelésében, de meg kell vallani, hogy a zsidó történeti
önérzet ébresztésének üdvös hatása mellett a fegyelemlazító hatásoktól nem
maradt ment e nagy buzgalommal űzött munkásság. Csak itt-ott találkozunk a
tudományos irodalomban olyan hangokkal is, melyek a vallás védelmére kelnek.
Így Luzzattó Sámuel Dávid (1800- 1865) korának egyik legképzettebb és legtöbb
oldalú tudósa (a Páduai rabbiképző megalapítója) heves támadásba lép a túlzóan
racionalizáló (csodákat ésszerűen magyarázó) bibliaértelmezés és a bibliai
történet hitelességét kétségbe vonó tanok ellen. Ő lemondott arról, hogy a
vallást a tudománnyal összeegyeztesse, mint azt Majmuni is céljául kitűzte, a
vallás rendeltetését nem abban látta, hogy ismereteket tartson fenn, hanem
külön, másrendű hivatást jelölt ki számára az érzelem és erkölcs szférájában.
Míg korának tudósai asszimilációban az európaiasodásban látták a "
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter)
található. A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák,
úgyhogy a szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg
a digitalizált oldalképet! Ez a(z) 5503. címszó a lexikon =>
993. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása: Nagy
Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai
adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
15503.htm
CÍMSZÓ: Zsidó irodalom
SZÓCIKK: olvasására. De tréfálkozását nem kell túlságosan komolyan vennünk.
Odaadóan foglalkozott komoly bibliai tanulmányokkal, melyeknek gyümölcsét
értékes kommentárokban hagyta hátra és saját maga szerkesztette nekrológjában a
római hitközség körül szerzett érdemeit büszkeséggel említi fel. Hatvan éves
korában írta a Tófet ve éden Pokol és mennyország c. makámáját. Dante halála
annyira megrendíti, hogy ezentúl csak Kohelet-szerű kesernyés elmélkedéseket
írt. A regény terén is képviselteti magát a Zs. Ábrahám ibn Chiszdáj halévi
személyében, ki a Herceg és dervis makamaszerű művében a Barlam és Josafát
óindus regényt dolgozza át, gazdagítva aggadai elemekkel. Kalonymos ben
Kalonymos 1287 Róbert nápolyi király héber oktatója A próbakő c. szatírában
korának minden típusát: a hazugot, a képmutatót, a kevélykedőt és szédelgőt állítja
pellengére. Az újzsidó irodalom. Azzal a képpel szemben, melyet a spanyol és
renaissance-kori zsidóság az ő magasfokú műveltségével és sokoldalú irodalmi
munkásságával elénk tár, a XVIII. sz.-ban nagyon sivár a zsidóság zömének
kulturális állapota. A német zsidóságot orosz és lengyel rabbik árasztották el
és ezek a maguk szűk látókörükben a nyugattal való haladásában akadályozták, a
tudományt és műveltséget veszedelmesnek tartották a vallásra. Kivételt tesz e
tekintetben Elia Wilna, ki maga ugyan minden külső behatástól menten kora
tudományának csaknem minden ágába behatolt és a vallástudományok tanításának
szükséges reformjára is némi útmutatást adott, de aktivitást e tekintetben nem
fejtett ki. A vallástanulmány is minden világi tekintet nélkül folyt tovább és
a vallásos szellem megmerevedett orthodox ritualitásban áll; a spiritualizmus,
a prófétai erkölcs teljesen kihalóban van és csak itt-ott húzódik meg a
kabbalát űző chásszideusok elevenebb vallásos életében. Fordulópontot jelent
több tekintetben Mendelssohn Mózes fellépése l. Zsidótörténet , aki
bibliafordításával a német zsidóságot a német nyelv ápolására és egyben a
talmudi kazuisztikus tanulmányok mellett legalább a Biblia tiszta vallásos
tanításainak újabb átérzésére terelte. Mendelssohn irodalmi munkásságának egy
része a világirodalomba van kebelezve, Phädon, Philosophische Gespräche . Zsidó
vonatkozású a Jerusalem, mely a vallási türelmetlenség ellen fordul és követeli
a gondolatszabadságot, az állam és egyház szétválasztását. A zsidóságot a morál
vallásának mondja, melynek nincsenek dogmái, csak életnormái. Inti
hittestvéreit, hogy lenézés és elnyomás ellenére is tartsanak ki vallásuk
mellett a hazaszeretetben is. E könyve Kant magasztalását is kivívta. A
Mendelssohn felidézte mozgalom hullámai Magyarországra is átcsaptak. Irodalmi
követői között Bürger Sámuel, Dukesz Lőb, Oppenheimer Beer, Levisohn Salamon l.
alább említendők fel. Magyar ellenzői közül Szófer Mózes pozsonyi rabbi 1762-
1839 a Chaszam Szófer c. responzum gyűjtemény szerzője, fia Szófer Ábrahám
Sámuel Benjámin 1815-71 a Ketab Szófa responzum gyűjtemény szerzője, Benedikt
Benét Mordecháj 1753-1829 később Morvaország főrabbija. E kornak egyéb orthodox
zsidó tekintélyei Magyarországon: Deutsch Dávid az Ohel Dávid responzum gyűjtemény
szerzője, Minz Mózes óbudai rabbi, responzumíró mh 1831 , Ullmann Salamon makói
rabbi megh. 1863 a Jeriosz Selomó c. kódexkommentár és responzumok szerzője Löw
Eleazár a Semen Rokeach talmudi mű szerzője mh. 1887 Abaújszántón Goiten B.
hőgyészi rabbi a Keszef nivchor c. talmudi enciklopédia szerkesztője,
Eisenstadt Meir az Imré As responzum gyűjtemény szerzője, Aszód Juda mh. 1866
szerdahelyi és szenici rabbi a Jehuda jáale c. responzum gyűjtemény szerzője. A
zsidó tudomány legjelesebbjei között Löw Lipót, Rappaport Salamon Juda,
Krochmal Nachman, Zunz Lipót, Geiger Ábrahám, Philippsohn Lajos, Sachs Mihály,
Luzatto Sámuel Dávid, Jost Mark Graetz Henrik között méltó helyet foglal el Löw
Lipót pápai és szegedi rabbi, a magyar hitszónoklat megalapítója, a magyar
zsidó történet első művelője, a Ben Chananja folyóirat szerkesztője és számos
tudományos mű írója. Ezt a korszakot reprezentálja Dukesz Lipót is, aki
nyelvtörténeti műveket írt. A Mendelssohn megindította felvilágosodási mozgalom
új irodalmat teremtett, melyben teljes egészében polemikus jellegű és más
jelentőségre alig tarthat számot. Ennek nyomába lép azonban a zsidóság múltját
feltáró tudományos irodalom, melyet ugyan a felvilágosítási tendenciák
irányítanak és így inkább destruktív jellegű a vallás szempontjából, de amúgy
is nagy érdemet szerzett a zsidóság múltjának a világtörténelmi kapcsolatokba
való helyezése által. A Hameaszéf c. folyóirat, melyhez még Mendelssohn is
szolgáltatott cikkeket, programja a bibliai héberség szépségének ismertetése volt,
tehát nem a vallás, hanem a nemzeti kultúra kincsének ápolása. A világirodalom
termékei, mint Klopstock Messiás-a,, Byron Héber melódiái, Racine Athaliá-ja.
és Goethe Faust-ja találtak héber átültetőkre. A zsidó tudomány a világi
tudományt és bölcseletet kezdi a zsidóság múltjára alkalmazni, Krochmal Nachman
1785-1840 a hegeli történetfilozófia kategóriáit viszi át a zsidó történetre.
Tudományos folyóiratok mint Hechaluc, Kérem Chemed, Bikkuré Háittim, Ocar
Nechmad, Hamelic egymást váltják fel a zsidó tudomány művelésében, de meg kell
vallani, hogy a zsidó történeti önérzet ébresztésének üdvös hatása mellett a
fegyelemlazító hatásoktól nem maradt ment e nagy buzgalommal űzött munkásság.
Csak itt-ott találkozunk a tudományos irodalomban olyan hangokkal is, melyek a
vallás védelmére kelnek. Így Luzzattó Sámuel Dávid 1800- 1865 korának egyik
legképzettebb és legtöbb oldalú tudósa a Páduai rabbiképző megalapítója heves
támadásba lép a túlzóan racionalizáló csodákat ésszerűen magyarázó
bibliaértelmezés és a bibliai történet hitelességét kétségbe vonó tanok ellen.
Ő lemondott arról, hogy a vallást a tudománnyal összeegyeztesse, mint azt
Majmuni is céljául kitűzte, a vallás rendeltetését nem abban látta, hogy
ismereteket tartson fenn, hanem külön, másrendű hivatást jelölt ki számára az
érzelem és erkölcs szférájában. Míg korának tudósai asszimilációban az
európaiasodásban látták a
15503.ht
CÍMSZÓ Zsid irodalo
SZÓCIKK olvasására D tréfálkozásá ne kel túlságosa komolya vennünk Odaadóa
foglalkozot komol biblia tanulmányokkal melyekne gyümölcsé értéke kommentárokba
hagyt hátr é sajá mag szerkesztett nekrológjába róma hitközsé körü szerzet
érdemei büszkeségge említ fel Hatva éve korába írt Tófe v éde Poko é mennyorszá
c makámáját Dant halál annyir megrendíti hog ezentú csa Kohelet-szer kesernyé
elmélkedéseke írt regén teré i képviseltet magá Zs Ábrahá ib Chiszdá halév
személyében k Herce é dervi makamaszer művébe Barla é Josafá óindu regény
dolgozz át gazdagítv aggada elemekkel Kalonymo be Kalonymo 128 Róber nápoly
királ hébe oktatój próbak c szatírába korána minde típusát hazugot képmutatót
kevélykedő é szédelgő állítj pellengére A újzsid irodalom Azza képpe szemben
melye spanyo é renaissance-kor zsidósá a magasfok műveltségéve é sokoldal
irodalm munkásságáva elén tár XVIII sz.-ba nagyo sivá zsidósá zöméne kulturáli
állapota néme zsidóságo oros é lengye rabbi árasztottá e é eze magu szű
látókörükbe nyugatta val haladásába akadályozták tudomány é műveltsége
veszedelmesne tartottá vallásra Kivétel tes tekintetbe Eli Wilna k mag ugya
minde küls behatástó mente kor tudományána csakne minde ágáb behatol é
vallástudományo tanításána szüksége reformjár i ném útmutatás adott d aktivitás
tekintetbe ne fejtet ki vallástanulmán i minde világ tekinte nélkü foly továb é
valláso szelle megmerevedet orthodo ritualitásba áll spiritualizmus próféta
erkölc teljese kihalóba va é csa itt-ot húzódi me kabbalá űz chásszideuso
eleveneb valláso életében Fordulóponto jelen töb tekintetbe Mendelssoh Móze
fellépés l Zsidótörténe ak bibliafordításáva néme zsidóságo néme nyel ápolásár
é egybe talmud kazuisztiku tanulmányo mellet legaláb Bibli tiszt valláso
tanításaina újab átérzésér terelte Mendelssoh irodalm munkásságána eg rész
világirodalomb va kebelezve Phädon Philosophisch Gespräch Zsid vonatkozás
Jerusalem mel vallás türelmetlensé elle fordu é követel gondolatszabadságot a
álla é egyhá szétválasztását zsidóságo morá vallásána mondja melyne nincsene
dogmái csa életnormái Int hittestvéreit hog lenézé é elnyomá ellenér i tartsana
k vallásu mellet hazaszeretetbe is könyv Kan magasztalásá i kivívta Mendelssoh
felidézt mozgalo hulláma Magyarországr i átcsaptak Irodalm követő közöt Bürge
Sámuel Dukes Lőb Oppenheime Beer Levisoh Salamo l aláb említendő fel Magya
ellenző közü Szófe Móze pozsony rabb 1762 183 Chasza Szófe c responzu gyűjtemén
szerzője fi Szófe Ábrahá Sámue Benjámi 1815-7 Keta Szóf responzu gyűjtemén
szerzője Benedik Bené Mordechá 1753-182 későb Morvaorszá főrabbija korna egyé
orthodo zsid tekintélye Magyarországon Deutsc Dávi a Ohe Dávi responzu
gyűjtemén szerzője Min Móze óbuda rabbi responzumír m 183 Ullman Salamo makó
rabb megh 186 Jerios Selom c kódexkommentá é responzumo szerzőj Lö Eleazá Seme
Rokeac talmud m szerzőj mh 188 Abaújszántó Goite B hőgyész rabb Kesze nivcho c
talmud enciklopédi szerkesztője Eisenstad Mei a Imr A responzu gyűjtemén
szerzője Aszó Jud mh 186 szerdahely é szenic rabb Jehud jáal c responzu
gyűjtemén szerzője zsid tudomán legjelesebbje közöt Lö Lipót Rappapor Salamo
Juda Krochma Nachman Zun Lipót Geige Ábrahám Philippsoh Lajos Sach Mihály
Luzatt Sámue Dávid Jos Mar Graet Henri közöt mélt helye fogla e Lö Lipó pápa é
szeged rabbi magya hitszónokla megalapítója magya zsid történe els művelője Be
Chananj folyóira szerkesztőj é számo tudományo m írója Ez korszako reprezentálj
Dukes Lipó is ak nyelvtörténet műveke írt Mendelssoh megindított felvilágosodás
mozgalo ú irodalma teremtett melybe telje egészébe polemiku jelleg é má
jelentőségr ali tartha számot Enne nyomáb lé azonba zsidósá múltjá feltár
tudományo irodalom melye ugya felvilágosítás tendenciá irányítana é íg inkáb
destruktí jelleg vallá szempontjából d amúg i nag érdeme szerzet zsidósá
múltjána világtörténelm kapcsolatokb val helyezés által Hameaszé c folyóirat
melyhe mé Mendelssoh i szolgáltatot cikkeket programj biblia hébersé szépségéne
ismertetés volt tehá ne vallás hane nemzet kultúr kincséne ápolása világirodalo
termékei min Klopstoc Messiás-a, Byro Hébe melódiái Racin Athaliá-ja é Goeth
Faust-j találta hébe átültetőkre zsid tudomán világ tudomány é bölcselete kezd
zsidósá múltjár alkalmazni Krochma Nachma 1785-184 hegel történetfilozófi
kategóriái visz á zsid történetre Tudományo folyóirato min Hechaluc Kére Chemed
Bikkur Háittim Oca Nechmad Hameli egymás váltjá fe zsid tudomán művelésében d
me kel vallani hog zsid történet önérze ébresztéséne üdvö hatás mellet
fegyelemlazít hatásoktó ne marad men nag buzgalomma űzöt munkásság Csa itt-ot
találkozun tudományo irodalomba olya hangokka is melye vallá védelmér kelnek Íg
Luzzatt Sámue Dávi 1800 186 korána egyi legképzetteb é legtöb oldal tudós Pádua
rabbiképz megalapítój heve támadásb lé túlzóa racionalizál csodáka ésszerűe
magyaráz bibliaértelmezé é biblia történe hitelességé kétségb von tano ellen
lemondot arról hog vallás tudománnya összeegyeztesse min az Majmun i céljáu
kitűzte vallá rendeltetésé ne abba látta hog ismereteke tartso fenn hane külön
másrend hivatás jelöl k számár a érzele é erkölc szférájában Mí korána tudósa
asszimilációba a európaiasodásba láttá
15503.h
CÍMSZ Zsi irodal
SZÓCIK olvasásár tréfálkozás n ke túlságos komoly vennün Odaadó foglalkozo
komo bibli tanulmányokka melyekn gyümölcs érték kommentárokb hagy hát saj ma
szerkesztet nekrológjáb róm hitközs kör szerze érdeme büszkeségg emlí fe Hatv
év koráb ír Tóf éd Pok mennyorsz makámájá Dan halá annyi megrendít ho ezent cs
Kohelet-sze keserny elmélkedések ír regé ter képviselte mag Z Ábrah i Chiszd
halé személyébe Herc derv makamasze művéb Barl Josaf óind regén dolgoz á
gazdagít aggad elemekke Kalonym b Kalonym 12 Róbe nápol kirá héb oktató próba
szatíráb korán mind típusá hazugo képmutató kevélyked szédelg állít pellengér
újzsi irodalo Azz képp szembe mely spany renaissance-ko zsidós magasfo
műveltségév sokolda irodal munkásságáv elé tá XVII sz.-b nagy siv zsidós zömén
kulturál állapot ném zsidóság oro lengy rabb árasztott ez mag sz látókörükb
nyugatt va haladásáb akadályoztá tudomán műveltség veszedelmesn tartott vallásr
Kivéte te tekintetb El Wiln ma ugy mind kül behatást ment ko tudományán csakn
mind ágá behato vallástudomány tanításán szükség reformjá né útmutatá adot
aktivitá tekintetb n fejte k vallástanulmá mind vilá tekint nélk fol tová
vallás szell megmerevede orthod ritualitásb ál spiritualizmu prófét erköl
teljes kihalób v cs itt-o húzód m kabbal ű chásszideus elevene vallás életébe
Fordulópont jele tö tekintetb Mendelsso Móz fellépé Zsidótörtén a
bibliafordításáv ném zsidóság ném nye ápolásá egyb talmu kazuisztik tanulmány
melle legalá Bibl tisz vallás tanításain úja átérzésé terelt Mendelsso irodal
munkásságán e rés világirodalom v kebelezv Phädo Philosophisc Gespräc Zsi
vonatkozá Jerusale me vallá türelmetlens ell ford követe gondolatszabadságo áll
egyh szétválasztásá zsidóság mor vallásán mondj melyn nincsen dogmá cs
életnormá In hittestvérei ho lenéz elnyom ellené tartsan vallás melle
hazaszeretetb i köny Ka magasztalás kivívt Mendelsso felidéz mozgal hullám
Magyarország átcsapta Irodal követ közö Bürg Sámue Duke Lő Oppenheim Bee Leviso
Salam alá említend fe Magy ellenz köz Szóf Móz pozson rab 176 18 Chasz Szóf
responz gyűjtemé szerzőj f Szóf Ábrah Sámu Benjám 1815- Ket Szó responz
gyűjtemé szerzőj Benedi Ben Mordech 1753-18 késő Morvaorsz főrabbij korn egy
orthod zsi tekintély Magyarországo Deuts Dáv Oh Dáv responz gyűjtemé szerzőj Mi
Móz óbud rabb responzumí 18 Ullma Salam mak rab meg 18 Jerio Selo kódexkomment
responzum szerző L Eleaz Sem Rokea talmu szerző m 18 Abaújszánt Goit hőgyés rab
Kesz nivch talmu enciklopéd szerkesztőj Eisensta Me Im responz gyűjtemé szerzőj
Asz Ju m 18 szerdahel szeni rab Jehu jáa responz gyűjtemé szerzőj zsi tudomá
legjelesebbj közö L Lipó Rappapo Salam Jud Krochm Nachma Zu Lipó Geig Ábrahá
Philippso Lajo Sac Mihál Luzat Sámu Dávi Jo Ma Grae Henr közö mél hely fogl L
Lip páp szege rabb magy hitszónokl megalapítój magy zsi történ el művelőj B
Chanan folyóir szerkesztő szám tudomány írój E korszak reprezentál Duke Lip i a
nyelvtörténe művek ír Mendelsso megindítot felvilágosodá mozgal irodalm
teremtet melyb telj egészéb polemik jelle m jelentőség al tarth számo Enn nyomá
l azonb zsidós múltj feltá tudomány irodalo mely ugy felvilágosítá tendenci
irányítan í inká destrukt jelle vall szempontjábó amú na érdem szerze zsidós
múltján világtörténel kapcsolatok va helyezé álta Hameasz folyóira melyh m
Mendelsso szolgáltato cikkeke program bibli hébers szépségén ismerteté vol teh
n vallá han nemze kultú kincsén ápolás világirodal terméke mi Klopsto Messiás-a
Byr Héb melódiá Raci Athaliá-j Goet Faust- talált héb átültetőkr zsi tudomá
vilá tudomán bölcselet kez zsidós múltjá alkalmazn Krochm Nachm 1785-18 hege történetfilozóf
kategóriá vis zsi történetr Tudomány folyóirat mi Hechalu Kér Cheme Bikku
Háitti Oc Nechma Hamel egymá váltj f zsi tudomá művelésébe m ke vallan ho zsi
történe önérz ébresztésén üdv hatá melle fegyelemlazí hatásokt n mara me na
buzgalomm űzö munkássá Cs itt-o találkozu tudomány irodalomb oly hangokk i mely
vall védelmé kelne Í Luzzat Sámu Dáv 180 18 korán egy legképzette legtö olda
tudó Pádu rabbikép megalapító hev támadás l túlzó racionalizá csodák ésszerű
magyará bibliaértelmez bibli történ hitelesség kétség vo tan elle lemondo arró
ho vallá tudománny összeegyeztess mi a Majmu céljá kitűzt vall rendeltetés n
abb látt ho ismeretek tarts fen han külö másren hivatá jelö számá érzel erköl
szférájába M korán tudós asszimilációb európaiasodásb látt
15503.
CÍMS Zs iroda
SZÓCI olvasásá tréfálkozá k túlságo komol vennü Odaad foglalkoz kom bibl
tanulmányokk melyek gyümölc érté kommentárok hag há sa m szerkeszte nekrológjá
ró hitköz kö szerz érdem büszkeség eml f Hat é korá í Tó é Po mennyors makámáj
Da hal anny megrendí h ezen c Kohelet-sz kesern elmélkedése í reg te képviselt
ma Ábra Chisz hal személyéb Her der makamasz művé Bar Josa óin regé dolgo
gazdagí agga elemekk Kalony Kalony 1 Rób nápo kir hé oktat prób szatírá korá
min típus hazug képmutat kevélyke szédel állí pellengé újzs irodal Az kép szemb
mel span renaissance-k zsidó magasf műveltségé sokold iroda munkásságá el t XVI
sz.- nag si zsidó zömé kulturá állapo né zsidósá or leng rab árasztot e ma s
látókörük nyugat v haladásá akadályozt tudomá műveltsé veszedelmes tartot
vallás Kivét t tekintet E Wil m ug min kü behatás men k tudományá csak min ág
behat vallástudomán tanításá szüksé reformj n útmutat ado aktivit tekintet fejt
vallástanulm min vil tekin nél fo tov vallá szel megmereved ortho ritualitás á
spiritualizm prófé erkö telje kihaló c itt- húzó kabba chásszideu eleven vallá
életéb Fordulópon jel t tekintet Mendelss Mó fellép Zsidótörté bibliafordításá
né zsidósá né ny ápolás egy talm kazuiszti tanulmán mell legal Bib tis vallá
tanításai új átérzés terel Mendelss iroda munkásságá ré világirodalo kebelez
Phäd Philosophis Gesprä Zs vonatkoz Jerusal m vall türelmetlen el for követ
gondolatszabadság ál egy szétválasztás zsidósá mo vallásá mond mely nincse dogm
c életnorm I hittestvére h lené elnyo ellen tartsa vallá mell hazaszeretet kön
K magasztalá kivív Mendelss felidé mozga hullá Magyarorszá átcsapt Iroda köve
köz Bür Sámu Duk L Oppenhei Be Levis Sala al említen f Mag ellen kö Szó Mó
pozso ra 17 1 Chas Szó respon gyűjtem szerző Szó Ábra Sám Benjá 1815 Ke Sz
respon gyűjtem szerző Bened Be Mordec 1753-1 kés Morvaors főrabbi kor eg ortho
zs tekintél Magyarország Deut Dá O Dá respon gyűjtem szerző M Mó óbu rab
responzum 1 Ullm Sala ma ra me 1 Jeri Sel kódexkommen responzu szerz Elea Se
Roke talm szerz 1 Abaújszán Goi hőgyé ra Kes nivc talm enciklopé szerkesztő
Eisenst M I respon gyűjtem szerző As J 1 szerdahe szen ra Jeh já respon gyűjtem
szerző zs tudom legjelesebb köz Lip Rappap Sala Ju Kroch Nachm Z Lip Gei Ábrah
Philipps Laj Sa Mihá Luza Sám Dáv J M Gra Hen köz mé hel fog Li pá szeg rab mag
hitszónok megalapító mag zs törté e művelő Chana folyói szerkeszt szá tudomán
író korsza reprezentá Duk Li nyelvtörtén műve í Mendelss megindíto felvilágosod
mozga irodal teremte mely tel egészé polemi jell jelentősé a tart szám En nyom
azon zsidó múlt felt tudomán irodal mel ug felvilágosít tendenc irányíta ink
destruk jell val szempontjáb am n érde szerz zsidó múltjá világtörténe
kapcsolato v helyez ált Hameas folyóir mely Mendelss szolgáltat cikkek progra bibl
héber szépségé ismertet vo te vall ha nemz kult kincsé ápolá világiroda termék
m Klopst Messiás- By Hé melódi Rac Athaliá- Goe Faust talál hé átültetők zs
tudom vil tudomá bölcsele ke zsidó múltj alkalmaz Kroch Nach 1785-1 heg
történetfilozó kategóri vi zs történet Tudomán folyóira m Hechal Ké Chem Bikk
Háitt O Nechm Hame egym vált zs tudom műveléséb k valla h zs történ önér
ébresztésé üd hat mell fegyelemlaz hatások mar m n buzgalom űz munkáss C itt-
találkoz tudomán irodalom ol hangok mel val védelm keln Luzza Sám Dá 18 1 korá
eg legképzett legt old tud Pád rabbiké megalapít he támadá túlz racionaliz
csodá ésszer magyar bibliaértelme bibl törté hitelessé kétsé v ta ell lemond
arr h vall tudománn összeegyeztes m Majm célj kitűz val rendelteté ab lát h ismerete
tart fe ha kül másre hivat jel szám érze erkö szférájáb korá tudó asszimiláció
európaiasodás lát
15503
CÍM Z irod
SZÓC olvasás tréfálkoz túlság komo venn Odaa foglalko ko bib tanulmányok
melye gyümöl ért kommentáro ha h s szerkeszt nekrológj r hitkö k szer érde
büszkesé em Ha kor T P mennyor makámá D ha ann megrend eze Kohelet-s keser
elmélkedés re t képvisel m Ábr Chis ha személyé He de makamas műv Ba Jos ói reg
dolg gazdag agg elemek Kalon Kalon Ró náp ki h okta pró szatír kor mi típu hazu
képmuta kevélyk széde áll pelleng újz iroda A ké szem me spa renaissance- zsid
magas műveltség sokol irod munkásság e XV sz. na s zsid zöm kultur állap n
zsidós o len ra áraszto m látókörü nyuga haladás akadályoz tudom művelts
veszedelme tarto vallá Kivé tekinte Wi u mi k behatá me tudomány csa mi á beha
vallástudomá tanítás szüks reform útmuta ad aktivi tekinte fej vallástanul mi
vi teki né f to vall sze megmereve orth ritualitá spiritualiz próf erk telj
kihal itt húz kabb chásszide eleve vall életé Fordulópo je tekinte Mendels M
fellé Zsidótört bibliafordítás n zsidós n n ápolá eg tal kazuiszt tanulmá mel
lega Bi ti vall tanítása ú átérzé tere Mendels irod munkásság r világirodal
kebele Phä Philosophi Gespr Z vonatko Jerusa val türelmetle e fo köve gondolatszabadsá
á eg szétválasztá zsidós m vallás mon mel nincs dog életnor hittestvér len elny
elle tarts vall mel hazaszerete kö magasztal kiví Mendels felid mozg hull
Magyarorsz átcsap Irod köv kö Bü Sám Du Oppenhe B Levi Sal a említe Ma elle k
Sz M pozs r 1 Cha Sz respo gyűjte szerz Sz Ábr Sá Benj 181 K S respo gyűjte
szerz Bene B Morde 1753- ké Morvaor főrabb ko e orth z tekinté Magyarorszá Deu
D D respo gyűjte szerz M ób ra responzu Ull Sal m r m Jer Se kódexkomme responz
szer Ele S Rok tal szer Abaújszá Go hőgy r Ke niv tal enciklop szerkeszt Eisens
respo gyűjte szerz A szerdah sze r Je j respo gyűjte szerz z tudo legjeleseb kö
Li Rappa Sal J Kroc Nach Li Ge Ábra Philipp La S Mih Luz Sá Dá Gr He kö m he fo
L p sze ra ma hitszóno megalapít ma z tört művel Chan folyó szerkesz sz tudomá
ír korsz reprezent Du L nyelvtörté műv Mendels megindít felvilágoso mozg iroda
teremt mel te egész polem jel jelentős tar szá E nyo azo zsid múl fel tudomá
iroda me u felvilágosí tenden irányít in destru jel va szempontjá a érd szer
zsid múltj világtörtén kapcsolat helye ál Hamea folyói mel Mendels szolgálta
cikke progr bib hébe szépség ismerte v t val h nem kul kincs ápol világirod
termé Klops Messiás B H melód Ra Athaliá Go Faus talá h átültető z tudo vi
tudom bölcsel k zsid múlt alkalma Kroc Nac 1785- he történetfiloz kategór v z
történe Tudomá folyóir Hecha K Che Bik Háit Nech Ham egy vál z tudo művelésé
vall z törté öné ébresztés ü ha mel fegyelemla hatáso ma buzgalo ű munkás itt
találko tudomá irodalo o hango me va védel kel Luzz Sá D 1 kor e legképzet leg
ol tu Pá rabbik megalapí h támad túl racionali csod éssze magya bibliaértelm
bib tört hiteless kéts t el lemon ar val tudomán összeegyezte Maj cél kitű va
rendeltet a lá ismeret tar f h kü másr hiva je szá érz erk szférájá kor tud
asszimiláci európaiasodá lá
1550
CÍ iro
SZÓ olvasá tréfálko túlsá kom ven Oda foglalk k bi tanulmányo mely gyümö ér
kommentár h szerkesz nekrológ hitk sze érd büszkes e H ko mennyo makám h an
megren ez Kohelet- kese elmélkedé r képvise Áb Chi h személy H d makama mű B Jo
ó re dol gazda ag eleme Kalo Kalo R ná k okt pr szatí ko m típ haz képmut
kevély széd ál pellen új irod k sze m sp renaissance zsi maga műveltsé soko iro
munkássá X sz n zsi zö kultu álla zsidó le r áraszt látókör nyug haladá akadályo
tudo művelt veszedelm tart vall Kiv tekint W m behat m tudomán cs m beh
vallástudom tanítá szük refor útmut a aktiv tekint fe vallástanu m v tek n t
val sz megmerev ort ritualit spirituali pró er tel kiha it hú kab chásszid elev
val élet Fordulóp j tekint Mendel fell Zsidótör bibliafordítá zsidó ápol e ta
kazuisz tanulm me leg B t val tanítás átérz ter Mendel iro munkássá világiroda
kebel Ph Philosoph Gesp vonatk Jerus va türelmetl f köv gondolatszabads e
szétválaszt zsidó vallá mo me ninc do életno hittestvé le eln ell tart val me
hazaszeret k magaszta kiv Mendel feli moz hul Magyarors átcsa Iro kö k B Sá D
Oppenh Lev Sa említ M ell S poz Ch S resp gyűjt szer S Áb S Ben 18 resp gyűjt
szer Ben Mord 1753 k Morvao főrab k ort tekint Magyarorsz De resp gyűjt szer ó
r responz Ul Sa Je S kódexkomm respon sze El Ro ta sze Abaújsz G hőg K ni ta
enciklo szerkesz Eisen resp gyűjt szer szerda sz J resp gyűjt szer tud
legjelese k L Rapp Sa Kro Nac L G Ábr Philip L Mi Lu S D G H k h f sz r m
hitszón megalapí m tör műve Cha foly szerkes s tudom í kors reprezen D
nyelvtört mű Mendel megindí felvilágos moz irod terem me t egés pole je jelentő
ta sz ny az zsi mú fe tudom irod m felvilágos tende irányí i destr je v
szempontj ér sze zsi múlt világtörté kapcsola hely á Hame folyó me Mendel
szolgált cikk prog bi héb szépsé ismert va ne ku kinc ápo világiro term Klop
Messiá meló R Athali G Fau tal átültet tud v tudo bölcse zsi múl alkalm Kro Na
1785 h történetfilo kategó történ Tudom folyói Hech Ch Bi Hái Nec Ha eg vá tud
művelés val tört ön ébreszté h me fegyeleml hatás m buzgal munká it találk
tudom irodal hang m v véde ke Luz S ko legképze le o t P rabbi megalap táma tú
racional cso éssz magy bibliaértel bi tör hiteles két e lemo a va tudomá
összeegyezt Ma cé kit v rendelte l ismere ta k más hiv j sz ér er szféráj ko tu
asszimilác európaiasod l