15507.htm
CÍMSZÓ: Zsidó irodalom
SZÓCIKK: "rovására, de
az alapeszmének mélyében találkoznak. Az utolsó szefira Koszorú vagy Uralom, az
alsóbb lények összekötő kapcsa. E tanokban az arisztotelesi realisztikus és platói
idealisztikus filozófia összeütközését kell észlelnünk. A Kabbala egyre több
hívet hódított és köztük találjuk a nagy tudománya bibliamagyarázót, Nachmani-t
is (1195-1270) és Abulafia olasz-zsidó filozófust (1240. szül.), aki III.
Miklós pápát is a Kabbalának akarta megnyerni és emiatt halálra ítéltetett, de
a pápa hirtelen halála következtében megmenekült. A német misztikusoknál
szefirót elmélete háttérbe szorul az Istennév jelentőségének tana mögött.
Később 10 szefirótban csak jó tulajdonságokat látnak és ezek ellentéteiképp a
10 Kolifot (hüvely) létezését is tanítják, mint az alsóbbrendű világ
kategóriáit. A világoknak egész nagy láncolata áll fönn tehát, melyek egymásba
fűződnek és külön rétegeződnek. Isten és az ember közötti végtelen réteghalmaz
áttörhető bűnbánat, imádság és jócselekedet által. Az Istentől eltávolodott,
bűnös lélek alantasabb világba kerül, ahol bűnét levezekli, ellenben a hozzá
emelkedő a világrendjét is megváltoztathatja: csodát művelhet. Mindezen tanokat
a Kabbala irodalma a Bibliának «rejtett» értelméből véli levonhatni és
támogatásul felhasználja a Talmudnak szórványos tanításait az angyalokról, a
túlvilágról, démonokról. Valójában azonban a Talmud befejezése után virágzott
gáoni irodalom a bölcsője ezen idegenszerű fantazmagóriáknak. Nevezetesebb
termékei e kor kabbalisztikus irodalmának : R. Akiba alfabetje, mely a héber
abc minden egyes betűjére alapít misztikus tanításokat a világ jövendőjéről, a
Tóráról stb. Ez már sokat szól az emberből lett (Henoch) Metatron angyalról, de
a tiszta valláserkölcsiség körében mozog és talán tankönyvül is volt szánva.
Messze elkalandozik e tanoktól a «Siur Kóma» c. névtelenül ránk maradt könyv,
mely Isten lényének geometriai méreteiről szól oly anyagias felfogásban, melyen
joggal ütközött meg a későbbi irodalom és Serira gáón egy hozzá intézett
kérdésre csak e választ adhatta: «Isten őrizzen feltennünk, hogy csak ugyan E.
Jismáeltől eredne c. tanítása. Hiszen «kihez akarnátok hasonlítani Istent és
micsoda alakot tulajdonítanátok neki» mondja a próféta. A zsidó vallásos
szemlélet e megtévelyedését csak mohamedán iskolák befolyásának feltevése
alapján érthetjük meg. A kabbalisztikus irodalom legfőbb tekintélyű műve a
Zóhár (Fény), melyet az olasz Leon Mózes-nek tulajdonít a tudomány, ki 1250-1305.
Spanyolországban tartózkodott, nagyelméjű ismerője a kabbalának. A mű maga
azonban Rabbi Simon ben Jochájra vezeti vissza magát. Biblia-kommentár alakját
ölti a régibb Midrások módjára és ennek tulajdonítható, hogy misztikus körökben
valóságos kánonná avatódott, mely a Talmudot is háttérbe szorította.
Értelmezése fölötte nehéz, mivel tanait nem vezeti le ismert tényekből, hanem
éppúgy, mint a Talmud már közismerteknek tételezi föl, homályát fokozza még az
arám idióma. Bölcselete gyermekiesen anthropocentrikus, úgy hogy a világ minden
alakulatára átviszi a kétszerűséget, mely fölött az egységes közvetítő
princípium lebeg. A hímnemű princípium (szeretet) alkotó természetű, a nőnemű
(törvény) ebből ered, befogadó természetű és anyja a könyörületnek. A Zóhár
hatása elterjedt Spanyolországból az egész világra, különösen Palesztinában és
Lengyelországban talált rajongó hívekre. Egyik adeptusa Luria Izsák (1533-1572)
vitte bele a Zohár tanulását a vallásgyakorlatba és ennek köszönhető, hogy
álmessiások, mint Sabbataj Cevi, a vallásgyakorlat megváltoztatásának
varázshatásával kábították el az elméket. L. Biblia, Zsoltárok, Talmud,
Toszefta, Midrás, Tannak, Amorák, Szaboreusok, Tanchuma, Akiba, Meir, Szirach,
Philo, Josephus Flavius, Gáonok, Toszafisták, Responsumok, Rambam, Rasi,
Kabbala, Zóhár, Biuristák, Zsidó történetírás, Mendelssohn. P. M. Irodalom.
Karpeles, Geschichte d. jüdischen Literatur (Berlin 1886); u. a., Ein Blick in
die jüdische Literatur (Prag 1895); M. Steinschneider, Jewish Literature
(London 1857); u. a., Jüd. Literatur, az Esch-Gruber-féle Encyclopediában; H.
L. Strack, Bibliographischer Abriss d. neuhebräischen Literatur (1884);
Winter-Wünsche, Dia jüdische Literatur; Zunz, Gesammelte Schriften; Hebrew
Literature, Comprising Talmudic Treatises, Hebrew Melodies and the Kabbalah
Unveiled, with Introduction by E. Wilson (The Worlds Great Classics
gyűjteményben, London-New-York 1901); Hebrew Literature, with Introduction by
Harris (Washington-London 1901, az Universal Classic Library gyűjteményben);
Abrahams, Chapters on Jewish Literature (Philadelphia 1899) ; Cassel, Lehrbuch.
d. jüdischen Geschichte u. Literatur (2. kiad. Frankfurt 1896); N. Schlousz, La
Renaissance de la Litterature Hebräique, 1743-1885 (Paris 1903); S. Bernfeld,
Dór Chacham (héb. Warschau 1896): J. Fürst, Bibliotheca Judaica (Leipzig
1848-63). Ez utóbbi 18,000 héber könyvet és kb. 86,000 Judaicát sorol fel; M.
Steinschneider, Bibliographisches Handbuch (Leipzig 1859) ; M. Schwab, Les
Incunables Hébreux (Paris 1881) ; J. Zedner, Catalogue of the Hebrew Books in
the Library of the British Museum (London 1867) ; Bartolocci, Bibliotheca Magna
Rabbinica (Roma 1675-94); J. Chr. Wolf, Bibliotheca Hebraea (4 k. Hamburg
1715-1733); Köcher, Nova Bibliotheca Hebraica (Jena 1783-84) ; J. D. Azulai,
Sém ha-Gedolim (Livorno 1786-96); Annales Hebraeo-Typographici 1501-1540 (Parma
1799); Catalogus Librorum Hebraeorum in Bibliotheca Bodleiana (Oxford);
Neubauer, Hebrew Manuscripts in the Bodleian Library (u. o. 1886); M.
Steinschneider, Hebräische Bibliographie (1858. és köv.); Zeitschrift f.
hebräische Bibliographie (1898. és köv.) ; W. Zeitlin, Bibliotheca Hebraica
Post-Mendelssohniana (Leipzig 1891-95); De Rossi, Bibliotheca Judaica
Antichristiana (Parma 1800). a vonatkozó címszavak irodalmát."
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter)
található. A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák,
úgyhogy a szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg
a digitalizált oldalképet! Ez a(z) 5507. címszó a lexikon =>
997. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása: Nagy
Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai
adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
15507.htm
CÍMSZÓ: Zsidó irodalom
SZÓCIKK: rovására, de az alapeszmének mélyében találkoznak. Az utolsó
szefira Koszorú vagy Uralom, az alsóbb lények összekötő kapcsa. E tanokban az
arisztotelesi realisztikus és platói idealisztikus filozófia összeütközését
kell észlelnünk. A Kabbala egyre több hívet hódított és köztük találjuk a nagy
tudománya bibliamagyarázót, Nachmani-t is 1195-1270 és Abulafia olasz-zsidó filozófust
1240. szül. , aki III. Miklós pápát is a Kabbalának akarta megnyerni és emiatt
halálra ítéltetett, de a pápa hirtelen halála következtében megmenekült. A
német misztikusoknál szefirót elmélete háttérbe szorul az Istennév
jelentőségének tana mögött. Később 10 szefirótban csak jó tulajdonságokat
látnak és ezek ellentéteiképp a 10 Kolifot hüvely létezését is tanítják, mint
az alsóbbrendű világ kategóriáit. A világoknak egész nagy láncolata áll fönn
tehát, melyek egymásba fűződnek és külön rétegeződnek. Isten és az ember
közötti végtelen réteghalmaz áttörhető bűnbánat, imádság és jócselekedet által.
Az Istentől eltávolodott, bűnös lélek alantasabb világba kerül, ahol bűnét
levezekli, ellenben a hozzá emelkedő a világrendjét is megváltoztathatja: csodát
művelhet. Mindezen tanokat a Kabbala irodalma a Bibliának rejtett értelméből
véli levonhatni és támogatásul felhasználja a Talmudnak szórványos tanításait
az angyalokról, a túlvilágról, démonokról. Valójában azonban a Talmud
befejezése után virágzott gáoni irodalom a bölcsője ezen idegenszerű
fantazmagóriáknak. Nevezetesebb termékei e kor kabbalisztikus irodalmának : R.
Akiba alfabetje, mely a héber abc minden egyes betűjére alapít misztikus
tanításokat a világ jövendőjéről, a Tóráról stb. Ez már sokat szól az emberből
lett Henoch Metatron angyalról, de a tiszta valláserkölcsiség körében mozog és
talán tankönyvül is volt szánva. Messze elkalandozik e tanoktól a Siur Kóma c.
névtelenül ránk maradt könyv, mely Isten lényének geometriai méreteiről szól
oly anyagias felfogásban, melyen joggal ütközött meg a későbbi irodalom és
Serira gáón egy hozzá intézett kérdésre csak e választ adhatta: Isten őrizzen
feltennünk, hogy csak ugyan E. Jismáeltől eredne c. tanítása. Hiszen kihez
akarnátok hasonlítani Istent és micsoda alakot tulajdonítanátok neki mondja a
próféta. A zsidó vallásos szemlélet e megtévelyedését csak mohamedán iskolák
befolyásának feltevése alapján érthetjük meg. A kabbalisztikus irodalom legfőbb
tekintélyű műve a Zóhár Fény , melyet az olasz Leon Mózes-nek tulajdonít a
tudomány, ki 1250-1305. Spanyolországban tartózkodott, nagyelméjű ismerője a
kabbalának. A mű maga azonban Rabbi Simon ben Jochájra vezeti vissza magát.
Biblia-kommentár alakját ölti a régibb Midrások módjára és ennek
tulajdonítható, hogy misztikus körökben valóságos kánonná avatódott, mely a
Talmudot is háttérbe szorította. Értelmezése fölötte nehéz, mivel tanait nem
vezeti le ismert tényekből, hanem éppúgy, mint a Talmud már közismerteknek
tételezi föl, homályát fokozza még az arám idióma. Bölcselete gyermekiesen
anthropocentrikus, úgy hogy a világ minden alakulatára átviszi a kétszerűséget,
mely fölött az egységes közvetítő princípium lebeg. A hímnemű princípium
szeretet alkotó természetű, a nőnemű törvény ebből ered, befogadó természetű és
anyja a könyörületnek. A Zóhár hatása elterjedt Spanyolországból az egész
világra, különösen Palesztinában és Lengyelországban talált rajongó hívekre.
Egyik adeptusa Luria Izsák 1533-1572 vitte bele a Zohár tanulását a
vallásgyakorlatba és ennek köszönhető, hogy álmessiások, mint Sabbataj Cevi, a
vallásgyakorlat megváltoztatásának varázshatásával kábították el az elméket. L.
Biblia, Zsoltárok, Talmud, Toszefta, Midrás, Tannak, Amorák, Szaboreusok,
Tanchuma, Akiba, Meir, Szirach, Philo, Josephus Flavius, Gáonok, Toszafisták,
Responsumok, Rambam, Rasi, Kabbala, Zóhár, Biuristák, Zsidó történetírás,
Mendelssohn. P. M. Irodalom. Karpeles, Geschichte d. jüdischen Literatur Berlin
1886 ; u. a., Ein Blick in die jüdische Literatur Prag 1895 ; M. Steinschneider,
Jewish Literature London 1857 ; u. a., Jüd. Literatur, az Esch-Gruber-féle
Encyclopediában; H. L. Strack, Bibliographischer Abriss d. neuhebräischen
Literatur 1884 ; Winter-Wünsche, Dia jüdische Literatur; Zunz, Gesammelte
Schriften; Hebrew Literature, Comprising Talmudic Treatises, Hebrew Melodies
and the Kabbalah Unveiled, with Introduction by E. Wilson The Worlds Great
Classics gyűjteményben, London-New-York 1901 ; Hebrew Literature, with
Introduction by Harris Washington-London 1901, az Universal Classic Library
gyűjteményben ; Abrahams, Chapters on Jewish Literature Philadelphia 1899 ;
Cassel, Lehrbuch. d. jüdischen Geschichte u. Literatur 2. kiad. Frankfurt 1896
; N. Schlousz, La Renaissance de la Litterature Hebräique, 1743-1885 Paris 1903
; S. Bernfeld, Dór Chacham héb. Warschau 1896 : J. Fürst, Bibliotheca Judaica
Leipzig 1848-63 . Ez utóbbi 18,000 héber könyvet és kb. 86,000 Judaicát sorol
fel; M. Steinschneider, Bibliographisches Handbuch Leipzig 1859 ; M. Schwab,
Les Incunables Hébreux Paris 1881 ; J. Zedner, Catalogue of the Hebrew Books in
the Library of the British Museum London 1867 ; Bartolocci, Bibliotheca Magna
Rabbinica Roma 1675-94 ; J. Chr. Wolf, Bibliotheca Hebraea 4 k. Hamburg
1715-1733 ; Köcher, Nova Bibliotheca Hebraica Jena 1783-84 ; J. D. Azulai, Sém
ha-Gedolim Livorno 1786-96 ; Annales Hebraeo-Typographici 1501-1540 Parma 1799
; Catalogus Librorum Hebraeorum in Bibliotheca Bodleiana Oxford ; Neubauer,
Hebrew Manuscripts in the Bodleian Library u. o. 1886 ; M. Steinschneider, Hebräische
Bibliographie 1858. és köv. ; Zeitschrift f. hebräische Bibliographie 1898. és
köv. ; W. Zeitlin, Bibliotheca Hebraica Post-Mendelssohniana Leipzig 1891-95 ;
De Rossi, Bibliotheca Judaica Antichristiana Parma 1800 . a vonatkozó címszavak
irodalmát.
15507.ht
CÍMSZÓ Zsid irodalo
SZÓCIKK rovására d a alapeszméne mélyébe találkoznak A utols szefir Koszor
vag Uralom a alsób lénye összeköt kapcsa tanokba a arisztoteles realisztiku é
plató idealisztiku filozófi összeütközésé kel észlelnünk Kabbal egyr töb híve
hódítot é köztü találju nag tudomány bibliamagyarázót Nachmani- i 1195-127 é
Abulafi olasz-zsid filozófus 1240 szül ak III Mikló pápá i Kabbalána akart
megnyern é emiat halálr ítéltetett d páp hirtele halál következtébe megmenekült
néme misztikusokná szefiró elmélet háttérb szoru a Istenné jelentőségéne tan
mögött Későb 1 szefirótba csa j tulajdonságoka látna é eze ellentéteikép 1
Kolifo hüvel létezésé i tanítják min a alsóbbrend vilá kategóriáit világokna
egés nag láncolat ál fön tehát melye egymásb fűződne é külö rétegeződnek Iste é
a embe között végtele réteghalma áttörhet bűnbánat imádsá é jócselekede által A
Istentő eltávolodott bűnö léle alantasab világb kerül aho bűné levezekli
ellenbe hozz emelked világrendjé i megváltoztathatja csodá művelhet Mindeze
tanoka Kabbal irodalm Bibliána rejtet értelmébő vél levonhatn é támogatásu
felhasználj Talmudna szórványo tanításai a angyalokról túlvilágról démonokról
Valójába azonba Talmu befejezés utá virágzot gáon irodalo bölcsőj eze
idegenszer fantazmagóriáknak Nevezeteseb terméke ko kabbalisztiku irodalmána R
Akib alfabetje mel hébe ab minde egye betűjér alapí misztiku tanításoka vilá
jövendőjéről Tóráró stb E má soka szó a emberbő let Henoc Metatro angyalról d
tiszt valláserkölcsisé körébe mozo é talá tankönyvü i vol szánva Messz
elkalandozi tanoktó Siu Kóm c névtelenü rán marad könyv mel Iste lényéne
geometria méreteirő szó ol anyagia felfogásban melye jogga ütközöt me később
irodalo é Serir gáó eg hozz intézet kérdésr csa válasz adhatta Iste őrizze feltennünk
hog csa ugya E Jismáeltő eredn c tanítása Hisze kihe akarnáto hasonlítan Isten
é micsod alako tulajdonítanáto nek mondj próféta zsid valláso szemléle
megtévelyedésé csa mohamedá iskolá befolyásána feltevés alapjá érthetjü meg
kabbalisztiku irodalo legfőb tekintély műv Zóhá Fén melye a olas Leo Mózes-ne
tulajdoní tudomány k 1250-1305 Spanyolországba tartózkodott nagyelméj ismerőj
kabbalának m mag azonba Rabb Simo be Jochájr vezet vissz magát Biblia-kommentá
alakjá ölt régib Midráso módjár é enne tulajdonítható hog misztiku körökbe
valóságo kánonn avatódott mel Talmudo i háttérb szorította Értelmezés fölött
nehéz mive tanai ne vezet l ismer tényekből hane éppúgy min Talmu má
közismertekne tételez föl homályá fokozz mé a ará idióma Bölcselet gyermekiese anthropocentrikus
úg hog vilá minde alakulatár átvisz kétszerűséget mel fölöt a egysége közvetít
princípiu lebeg hímnem princípiu szerete alkot természetű nőnem törvén ebbő
ered befogad természet é anyj könyörületnek Zóhá hatás elterjed Spanyolországbó
a egés világra különöse Palesztinába é Lengyelországba talál rajong hívekre
Egyi adeptus Luri Izsá 1533-157 vitt bel Zohá tanulásá vallásgyakorlatb é enne
köszönhető hog álmessiások min Sabbata Cevi vallásgyakorla megváltoztatásána
varázshatásáva kábítottá e a elméket L Biblia Zsoltárok Talmud Toszefta Midrás
Tannak Amorák Szaboreusok Tanchuma Akiba Meir Szirach Philo Josephu Flavius
Gáonok Toszafisták Responsumok Rambam Rasi Kabbala Zóhár Biuristák Zsid
történetírás Mendelssohn P M Irodalom Karpeles Geschicht d jüdische Literatu
Berli 188 u a. Ei Blic i di jüdisch Literatu Pra 189 M Steinschneider Jewis
Literatur Londo 185 u a. Jüd Literatur a Esch-Gruber-fél Encyclopediában H L
Strack Bibliographische Abris d neuhebräische Literatu 188 Winter-Wünsche Di
jüdisch Literatur Zunz Gesammelt Schriften Hebre Literature Comprisin Talmudi
Treatises Hebre Melodie an th Kabbala Unveiled wit Introductio b E Wilso Th
World Grea Classic gyűjteményben London-New-Yor 190 Hebre Literature wit
Introductio b Harri Washington-Londo 1901 a Universa Classi Librar gyűjteménybe
Abrahams Chapter o Jewis Literatur Philadelphi 189 Cassel Lehrbuch d jüdische
Geschicht u Literatu 2 kiad Frankfur 189 N Schlousz L Renaissanc d l Litteratur
Hebräique 1743-188 Pari 190 S Bernfeld Dó Chacha héb Warscha 189 J Fürst
Bibliothec Judaic Leipzi 1848-6 E utóbb 18,00 hébe könyve é kb 86,00 Judaicá
soro fel M Steinschneider Bibliographische Handbuc Leipzi 185 M Schwab Le
Incunable Hébreu Pari 188 J Zedner Catalogu o th Hebre Book i th Librar o th
Britis Museu Londo 186 Bartolocci Bibliothec Magn Rabbinic Rom 1675-9 J Chr
Wolf Bibliothec Hebrae k Hambur 1715-173 Köcher Nov Bibliothec Hebraic Jen
1783-8 J D Azulai Sé ha-Gedoli Livorn 1786-9 Annale Hebraeo-Typographic
1501-154 Parm 179 Catalogu Libroru Hebraeoru i Bibliothec Bodleian Oxfor
Neubauer Hebre Manuscript i th Bodleia Librar u o 188 M Steinschneider
Hebräisch Bibliographi 1858 é köv Zeitschrif f hebräisch Bibliographi 1898 é
köv W Zeitlin Bibliothec Hebraic Post-Mendelssohnian Leipzi 1891-9 D Rossi Bibliothec
Judaic Antichristian Parm 180 vonatkoz címszava irodalmát
15507.h
CÍMSZ Zsi irodal
SZÓCIK rovásár alapeszmén mélyéb találkozna utol szefi Koszo va Uralo alsó
lény összekö kapcs tanokb arisztotele realisztik plat idealisztik filozóf
összeütközés ke észlelnün Kabba egy tö hív hódíto közt találj na tudomán
bibliamagyarázó Nachmani 1195-12 Abulaf olasz-zsi filozófu 124 szü a II Mikl
páp Kabbalán akar megnyer emia halál ítéltetet pá hirtel halá következtéb
megmenekül ném misztikusokn szefir elméle háttér szor Istenn jelentőségén ta
mögöt Késő szefirótb cs tulajdonságok látn ez ellentéteiké Kolif hüve létezés
tanítjá mi alsóbbren vil kategóriái világokn egé na láncola á fö tehá mely
egymás fűződn kül rétegeződne Ist emb közöt végtel réteghalm áttörhe bűnbána
imáds jócseleked álta Istent eltávolodot bűn lél alantasa világ kerü ah bűn
levezekl ellenb hoz emelke világrendj megváltoztathatj csod művelhe Mindez
tanok Kabba irodal Biblián rejte értelméb vé levonhat támogatás felhasznál
Talmudn szórvány tanítása angyalokró túlvilágró démonokró Valójáb azonb Talm
befejezé ut virágzo gáo irodal bölcső ez idegensze fantazmagóriákna Nevezetese
termék k kabbalisztik irodalmán Aki alfabetj me héb a mind egy betűjé alap
misztik tanítások vil jövendőjérő Tórár st m sok sz emberb le Heno Metatr
angyalró tisz valláserkölcsis köréb moz tal tankönyv vo szánv Mess elkalandoz
tanokt Si Kó névtelen rá mara köny me Ist lényén geometri méreteir sz o anyagi
felfogásba mely jogg ütközö m későb irodal Seri gá e hoz intéze kérdés cs válas
adhatt Ist őrizz feltennün ho cs ugy Jismáelt ered tanítás Hisz kih akarnát
hasonlíta Iste micso alak tulajdonítanát ne mond prófét zsi vallás szemlél
megtévelyedés cs mohamed iskol befolyásán feltevé alapj érthetj me kabbalisztik
irodal legfő tekintél mű Zóh Fé mely ola Le Mózes-n tulajdon tudomán 1250-130
Spanyolországb tartózkodot nagyelmé ismerő kabbalána ma azonb Rab Sim b Jocháj
veze viss magá Biblia-komment alakj öl régi Midrás módjá enn tulajdoníthat ho
misztik körökb valóság kánon avatódot me Talmud háttér szorított Értelmezé
fölöt nehé miv tana n veze isme tényekbő han éppúg mi Talm m közismertekn
tétele fö homály fokoz m ar idióm Bölcsele gyermekies anthropocentriku ú ho vil
mind alakulatá átvis kétszerűsége me fölö egység közvetí princípi lebe hímne
princípi szeret alko természet nőne törvé ebb ere befoga természe any
könyörületne Zóh hatá elterje Spanyolországb egé világr különös Palesztináb
Lengyelországb talá rajon hívekr Egy adeptu Lur Izs 1533-15 vit be Zoh tanulás
vallásgyakorlat enn köszönhet ho álmessiáso mi Sabbat Cev vallásgyakorl
megváltoztatásán varázshatásáv kábított elméke Bibli Zsoltáro Talmu Toszeft
Midrá Tanna Amorá Szaboreuso Tanchum Akib Mei Szirac Phil Joseph Flaviu Gáono
Toszafistá Responsumo Ramba Ras Kabbal Zóhá Biuristá Zsi történetírá Mendelssoh
Irodalo Karpele Geschich jüdisch Literat Berl 18 a E Bli d jüdisc Literat Pr 18
Steinschneide Jewi Literatu Lond 18 a Jü Literatu Esch-Gruber-fé Encyclopediába
Strac Bibliographisch Abri neuhebräisch Literat 18 Winter-Wünsch D jüdisc
Literatu Zun Gesammel Schrifte Hebr Literatur Comprisi Talmud Treatise Hebr
Melodi a t Kabbal Unveile wi Introducti Wils T Worl Gre Classi gyűjteménybe
London-New-Yo 19 Hebr Literatur wi Introducti Harr Washington-Lond 190 Univers
Class Libra gyűjteményb Abraham Chapte Jewi Literatu Philadelph 18 Casse
Lehrbuc jüdisch Geschich Literat kia Frankfu 18 Schlous Renaissan Litteratu
Hebräiqu 1743-18 Par 19 Bernfel D Chach hé Warsch 18 Fürs Bibliothe Judai Leipz
1848- utób 18,0 héb könyv k 86,0 Judaic sor fe Steinschneide Bibliographisch
Handbu Leipz 18 Schwa L Incunabl Hébre Par 18 Zedne Catalog t Hebr Boo t Libra
t Briti Muse Lond 18 Bartolocc Bibliothe Mag Rabbini Ro 1675- Ch Wol Bibliothe
Hebra Hambu 1715-17 Köche No Bibliothe Hebrai Je 1783- Azula S ha-Gedol Livor
1786- Annal Hebraeo-Typographi 1501-15 Par 17 Catalog Libror Hebraeor Bibliothe
Bodleia Oxfo Neubaue Hebr Manuscrip t Bodlei Libra 18 Steinschneide Hebräisc
Bibliograph 185 kö Zeitschri hebräisc Bibliograph 189 kö Zeitli Bibliothe
Hebrai Post-Mendelssohnia Leipz 1891- Ross Bibliothe Judai Antichristia Par 18
vonatko címszav irodalmá
15507.
CÍMS Zs iroda
SZÓCI rovásá alapeszmé mélyé találkozn uto szef Kosz v Ural als lén összek
kapc tanok arisztotel realiszti pla idealiszti filozó összeütközé k észlelnü
Kabb eg t hí hódít köz talál n tudomá bibliamagyaráz Nachman 1195-1 Abula
olasz-zs filozóf 12 sz I Mik pá Kabbalá aka megnye emi halá ítéltete p hirte
hal következté megmenekü né misztikusok szefi elmél hátté szo Isten jelentőségé
t mögö Kés szefirót c tulajdonságo lát e ellentéteik Koli hüv létezé tanítj m
alsóbbre vi kategóriá világok eg n láncol f teh mel egymá fűződ kü rétegeződn
Is em közö végte réteghal áttörh bűnbán imád jócseleke ált Isten eltávolodo bű
lé alantas vilá ker a bű levezek ellen ho emelk világrend megváltoztathat cso
művelh Minde tano Kabb iroda Bibliá rejt értelmé v levonha támogatá felhaszná
Talmud szórván tanítás angyalokr túlvilágr démonokr Valójá azon Tal befejez u
virágz gá iroda bölcs e idegensz fantazmagóriákn Nevezetes termé kabbaliszti
irodalmá Ak alfabet m hé min eg betűj ala miszti tanításo vi jövendőjér Tórá s
so s ember l Hen Metat angyalr tis valláserkölcsi köré mo ta tanköny v szán Mes
elkalando tanok S K névtele r mar kön m Is lényé geometr méretei s anyag felfogásb
mel jog ütköz késő iroda Ser g ho intéz kérdé c vála adhat Is őriz feltennü h c
ug Jismáel ere tanítá His ki akarná hasonlít Ist mics ala tulajdonítaná n mon
prófé zs vallá szemlé megtévelyedé c mohame isko befolyásá feltev alap érthet m
kabbaliszti iroda legf tekinté m Zó F mel ol L Mózes- tulajdo tudomá 1250-13
Spanyolország tartózkodo nagyelm ismer kabbalán m azon Ra Si Jochá vez vis mag
Biblia-kommen alak ö rég Midrá módj en tulajdonítha h miszti körök valósá káno
avatódo m Talmu hátté szorítot Értelmez fölö neh mi tan vez ism tényekb ha éppú
m Tal közismertek tétel f homál foko a idió Bölcsel gyermekie anthropocentrik h
vi min alakulat átvi kétszerűség m föl egysé közvet princíp leb hímn princíp
szere alk természe nőn törv eb er befog termész an könyörületn Zó hat elterj
Spanyolország eg világ különö Palesztiná Lengyelország tal rajo hívek Eg adept
Lu Iz 1533-1 vi b Zo tanulá vallásgyakorla en köszönhe h álmessiás m Sabba Ce
vallásgyakor megváltoztatásá varázshatásá kábítot elmék Bibl Zsoltár Talm
Toszef Midr Tann Amor Szaboreus Tanchu Aki Me Szira Phi Josep Flavi Gáon
Toszafist Responsum Ramb Ra Kabba Zóh Biurist Zs történetír Mendelsso Irodal
Karpel Geschic jüdisc Litera Ber 1 Bl jüdis Litera P 1 Steinschneid Jew Literat
Lon 1 J Literat Esch-Gruber-f Encyclopediáb Stra Bibliographisc Abr neuhebräisc
Litera 1 Winter-Wünsc jüdis Literat Zu Gesamme Schrift Heb Literatu Compris
Talmu Treatis Heb Melod Kabba Unveil w Introduct Wil Wor Gr Class gyűjteményb
London-New-Y 1 Heb Literatu w Introduct Har Washington-Lon 19 Univer Clas Libr
gyűjtemény Abraha Chapt Jew Literat Philadelp 1 Cass Lehrbu jüdisc Geschic
Litera ki Frankf 1 Schlou Renaissa Litterat Hebräiq 1743-1 Pa 1 Bernfe Chac h
Warsc 1 Für Biblioth Juda Leip 1848 utó 18, hé köny 86, Judai so f Steinschneid
Bibliographisc Handb Leip 1 Schw Incunab Hébr Pa 1 Zedn Catalo Heb Bo Libr Brit
Mus Lon 1 Bartoloc Biblioth Ma Rabbin R 1675 C Wo Biblioth Hebr Hamb 1715-1
Köch N Biblioth Hebra J 1783 Azul ha-Gedo Livo 1786 Anna Hebraeo-Typograph
1501-1 Pa 1 Catalo Libro Hebraeo Biblioth Bodlei Oxf Neubau Heb Manuscri Bodle
Libr 1 Steinschneid Hebräis Bibliograp 18 k Zeitschr hebräis Bibliograp 18 k
Zeitl Biblioth Hebra Post-Mendelssohni Leip 1891 Ros Biblioth Juda Antichristi
Pa 1 vonatk címsza irodalm
15507
CÍM Z irod
SZÓC rovás alapeszm mély találkoz ut sze Kos Ura al lé össze kap tano
arisztote realiszt pl idealiszt filoz összeütköz észleln Kab e h hódí kö talá
tudom bibliamagyará Nachma 1195- Abul olasz-z filozó 1 s Mi p Kabbal ak megny
em hal ítéltet hirt ha következt megmenek n misztikuso szef elmé hátt sz Iste
jelentőség mög Ké szefiró tulajdonság lá ellentétei Kol hü létez tanít alsóbbr
v kategóri világo e lánco te me egym fűző k rétegeződ I e köz végt rétegha
áttör bűnbá imá jócselek ál Iste eltávolod b l alanta vil ke b leveze elle h
emel világren megváltoztatha cs művel Mind tan Kab irod Bibli rej értelm levonh
támogat felhaszn Talmu szórvá tanítá angyalok túlvilág démonok Valój azo Ta
befeje virág g irod bölc idegens fantazmagóriák Nevezete term kabbaliszt
irodalm A alfabe h mi e betű al miszt tanítás v jövendőjé Tór s embe He Meta
angyal ti valláserkölcs kör m t tankön szá Me elkaland tano névtel ma kö I lény
geomet mérete anya felfogás me jo ütkö kés irod Se h inté kérd vál adha I őri
feltenn u Jismáe er tanít Hi k akarn hasonlí Is mic al tulajdonítan mo próf z
vall szeml megtévelyed moham isk befolyás felte ala érthe kabbaliszt irod leg
tekint Z me o Mózes tulajd tudom 1250-1 Spanyolorszá tartózkod nagyel isme
kabbalá azo R S Joch ve vi ma Biblia-komme ala ré Midr mód e tulajdoníth miszt
körö valós kán avatód Talm hátt szoríto Értelme föl ne m ta ve is tények h épp
Ta közismerte téte homá fok idi Bölcse gyermeki anthropocentri v mi alakula átv
kétszerűsé fö egys közve princí le hím princí szer al termész nő tör e e befo
termés a könyörület Z ha elter Spanyolorszá e vilá külön Palesztin Lengyelorszá
ta raj híve E adep L I 1533- v Z tanul vallásgyakorl e köszönh álmessiá Sabb C
vallásgyako megváltoztatás varázshatás kábíto elmé Bib Zsoltá Tal Tosze Mid Tan
Amo Szaboreu Tanch Ak M Szir Ph Jose Flav Gáo Toszafis Responsu Ram R Kabb Zó
Biuris Z történetí Mendelss Iroda Karpe Geschi jüdis Liter Be B jüdi Liter
Steinschnei Je Litera Lo Litera Esch-Gruber- Encyclopediá Str Bibliographis Ab
neuhebräis Liter Winter-Wüns jüdi Litera Z Gesamm Schrif He Literat Compri Talm
Treati He Melo Kabb Unvei Introduc Wi Wo G Clas gyűjtemény London-New- He
Literat Introduc Ha Washington-Lo 1 Unive Cla Lib gyűjtemén Abrah Chap Je
Litera Philadel Cas Lehrb jüdis Geschi Liter k Frank Schlo Renaiss Littera
Hebräi 1743- P Bernf Cha Wars Fü Bibliot Jud Lei 184 ut 18 h kön 86 Juda s
Steinschnei Bibliographis Hand Lei Sch Incuna Héb P Zed Catal He B Lib Bri Mu
Lo Bartolo Bibliot M Rabbi 167 W Bibliot Heb Ham 1715- Köc Bibliot Hebr 178 Azu
ha-Ged Liv 178 Ann Hebraeo-Typograp 1501- P Catal Libr Hebrae Bibliot Bodle Ox
Neuba He Manuscr Bodl Lib Steinschnei Hebräi Bibliogra 1 Zeitsch hebräi
Bibliogra 1 Zeit Bibliot Hebr Post-Mendelssohn Lei 189 Ro Bibliot Jud
Antichrist P vonat címsz irodal
1550
CÍ iro
SZÓ rová alapesz mél találko u sz Ko Ur a l össz ka tan arisztot realisz p
idealisz filo összeütkö észlel Ka hód k tal tudo bibliamagyar Nachm 1195 Abu
olasz- filoz M Kabba a megn e ha ítélte hir h következ megmene misztikus sze
elm hát s Ist jelentősé mö K szefir tulajdonsá l ellentéte Ko h léte taní
alsóbb kategór világ lánc t m egy fűz rétegező kö vég rétegh áttö bűnb im
jócsele á Ist eltávolo alant vi k levez ell eme világre megváltoztath c műve
Min ta Ka iro Bibl re értel levon támoga felhasz Talm szórv tanít angyalo
túlvilá démono Való az T befej virá iro böl idegen fantazmagóriá Nevezet ter
kabbalisz irodal alfab m bet a misz tanítá jövendőj Tó emb H Met angya t
valláserkölc kö tankö sz M elkalan tan névte m k lén geome méret any felfogá m
j ütk ké iro S int kér vá adh őr felten Jismá e taní H akar hasonl I mi a
tulajdoníta m pró val szem megtévelye moha is befolyá felt al érth kabbalisz
iro le tekin m Móze tulaj tudo 1250- Spanyolorsz tartózko nagye ism kabbal az
Joc v v m Biblia-komm al r Mid mó tulajdonít misz kör való ká avató Tal hát
szorít Értelm fö n t v i ténye ép T közismert tét hom fo id Bölcs gyermek
anthropocentr m alakul át kétszerűs f egy közv princ l hí princ sze a termés n
tö bef termé könyörüle h elte Spanyolorsz vil külö Paleszti Lengyelorsz t ra
hív ade 1533 tanu vallásgyakor köszön álmessi Sab vallásgyak megváltoztatá
varázshatá kábít elm Bi Zsolt Ta Tosz Mi Ta Am Szabore Tanc A Szi P Jos Fla Gá
Toszafi Respons Ra Kab Z Biuri történet Mendels Irod Karp Gesch jüdi Lite B jüd
Lite Steinschne J Liter L Liter Esch-Gruber Encyclopedi St Bibliographi A
neuhebräi Lite Winter-Wün jüd Liter Gesam Schri H Litera Compr Tal Treat H Mel
Kab Unve Introdu W W Cla gyűjtemén London-New H Litera Introdu H Washington-L
Univ Cl Li gyűjtemé Abra Cha J Liter Philade Ca Lehr jüdi Gesch Lite Fran Schl
Renais Litter Hebrä 1743 Bern Ch War F Biblio Ju Le 18 u 1 kö 8 Jud Steinschne
Bibliographi Han Le Sc Incun Hé Ze Cata H Li Br M L Bartol Biblio Rabb 16
Biblio He Ha 1715 Kö Biblio Heb 17 Az ha-Ge Li 17 An Hebraeo-Typogra 1501 Cata
Lib Hebra Biblio Bodl O Neub H Manusc Bod Li Steinschne Hebrä Bibliogr Zeitsc
hebrä Bibliogr Zei Biblio Heb Post-Mendelssoh Le 18 R Biblio Ju Antichris vona
címs iroda