15526.htm
CÍMSZÓ: Zsidók története
SZÓCIKK: "a küzdelem,
melyet Bar Kochba (l. o.) vezetett, véres vereséggel végződött és kegyetlen
megtorlás vont maga után, még a tanszabadságot is elfojtották. A római udvarral
való kapcsolatot az iskolafők (pátriárkák) tartották fenn ezentúl is. A
térítést is megkísérelték a rómaiak, de ez ellen a lyddai határozatokban
épített a Szanhedrin védősáncot. Ellenben nagyobb küzdelmet kell zsidóságnak
most a terjedő kereszténység hittérítése ellen megvívnia. Az istenségnek
megérzékítése egy rokonszenves, kegyes életű istenfia ember személyében nagy
vonzóerőt gyakorolhatott még ez időben is a fantáziákra. Pál apostol pedig
gondoskodott róla, hogy az új egyház számára nagy engedmények árán szerezzen
híveket. Elengedte a körülmetélést és mind a súlyos szertartásokat azon a
címen, hogy Jézus mint istenfia, teljes bűntelenségben való kivégeztetése által
az Ádám óta öröklött ősbűnt (eredendő bűnt) kiengesztelte s így az Isten ingyen
kegyelme, melyet fia leküldésében nyilvánított, olyan nagy, hogy ehhez képest
az ember jócselekedete, szertartási érdeme elenyészik, hiábavalóvá lesz. «Új
szövetség»-re lépett Isten az emberrel: a cselekedet helyett a hitet kívánja
csupán. Ez az ingyen kegyelem, mint valami váratlan örökség természetesen
ezreket csábított az új hit zászlajává. A zsidóságtól eltértek azonban még
azontúl is zsidóknak vallják magukat, tartják is a zsidó vallási törvényeket
(zsidókeresztények). De a Bar Kochba-féle felkelésben már nem vesznek részt,
mivel ők már egy eljött Messiás mellett egy most eljövőben nem hihettek. Maguk
a pogánykeresztények sem szakítanak mindenben a zsidósággal, vele ülik a
szombatot és héberül imádkoznak a zsinagógákban; a törvény abrogálása csak
elvben maradhatott, maguknak az apostoloknak kell észlelniük a végzetes
libertinizmust, melyet ez a tan előidézett és disztinkciókkal kénytelenek a
tömeget visszaterelni a igazság és házassági tisztaság útjaira. A zsidóság most
az elszéledés előérzetében a törvényfejtegetés eddigi eredményének lezárásával,
a Talmud írásba foglalásával igyekszik egységét fentartani. Minden ezzel
szemben fellépő vagy ezt gyengítő törekvés idővel hiúnak bizonyul, a
rabbinizmus diadalmasan áll ki minden ostromot. Az ezentúl következő tizennégy
sz. egyetlen korszakká olvad össze. A zsidóság élete egyrészt vértanúságba
fullad, másrészt irodalmi és vallástörténeti mederbe terelődik. Ezt a korszakot
csak kevéssé színezik a különböző országok változatai. A vértanúság a
keresztény Európa területére szorítkozik és a keresztény ideológiából ered.
Történeti tényként ki kell azonban emelni, hogy, nem a hivatalos egyház, hanem
mindig a fellázított tömeg mérte a zsidóságra a legnagyobb szenvedéseket. A
pápák védelembe is vették gyakran a zsidóságot úgy személyében, mint vallásos
intézményeiben, noha becsülete iránt nem is tanúsítottak kíméletet. Sőt elvvé
is vált, hogy a zsidóságot tűrni kell, mivel nyomorult helyzetében ép ez tesz
tanúságot amellett, hogy aki Krisztust nem követi, szánalomra méltó sorsra jut.
A legnagyobb eretnekirtó pápa III. Ince (1198-1216) is voltakép dogmatikus
téren marad a zsidósággal szemben, mikor a keresztényektől való
megkülönböztetésül sárgafolt viselés kényszerével bélyegzi meg, úgyszintén
csupán dogmatikus álláspontjukat védték meg utódai is, akik a zsidókat
hitvitákra kényszerítik keresztény papi tekintélyekkel (1240. Parisban, 1263.
Barcelonában, 1413. Tortosában), vagy akik ghettóba szorítják és külön more
judaico esküformulát kényszerítenek a zsidókra. Pápák sohasem üldözték ki a
zsidókat államukból, sőt több ízben megrótták a királyokat, akik erővel
keresztelték meg őket (Nagy Gergely a VI. sz.-ban) és kárhoztatták a
keresztesek mészárlásait. II. Calixtus pápa (1119) Constitutio Judaeorum c.
bullájában megtiltja a zsidó temetők feldúlását és ebben követi a lateráni
zsinat is (1179). Pápák védik meg a zsidóságot a vérvád ellenében és, ami a
pápáknál sok önmegtagadást követelhetett, saját elődeik rendelkezéseivel
szemben elengedik a zsidójel viselését is. Sőt tovább is megy III. Pál pápa,
amikor saját vallása szertartásainak korlátok közé szorításával betiltja a
passziójátékoknak a Colosseumban való tartását, nehogy innen a nagy tömeg,
megmámorosodva a látványosságtól, a védtelen zsidók ellen irányuló kihágásokra
adja magát. IX. Gergely pápa (1233) a zsidóság védelmét egyenesen a közös
bibliai alapra helyezi: «hisz egy atyánk van, egy Isten teremtett minket»
(Maleachi 2. 10). V. Márton pápa eltörli a külön zsidóbíróságot és a rendes
bíróság elé tereli a zsidóság peres ügyeit (Quamquam Judaeis-bulla 1429),
megengedi zsidóknak az egyetemek látogatását és tiltja saját papságának, hogy
hitszónoklataikban zsidógyűlöletet hirdessenek. X. Leo pápánál meghittje, a
római rabbi eszközöl ki kihallgatást egyházi méltóságok számára. VI. Sándor
megdorgálja a római zsidókat, kik hitsorsosaik bevándorlását üzleti
féltékenységből meg akarják akadályozni. A zsidóság sorsára azonban az is döntő
hatású, hogy mint kisebbség kénytelen meghúzódni a keresztény országokban abban
az időben, mikor az egyház egyedül üdvözítő voltában vetett hit uralkodik a
lelkeken. A «hitetlen» zsidó már a megjelenésével is kihívóan hatott a
lakosságra és azzal, hogy a kereszténység jelvényeinek kijáró tiszteletadást
kitartóan elkerülte, még fokozta az ellenséges hangulatot. Már a Biblia latin
fordításának készítője: Jeromos egyházatya is gyűlöletes hangon szól a
zsidókról. Justianus császár (527-565) törvénykönyvében megtiltja a zsidóknak a
Biblia eredeti szövegében való olvasását és érvénytelennek mondja a zsidók
tanúzását keresztények ügyében. Németországban IV. Henrik még tiltja erőszakos
megkeresztelésüket, sőt az önkéntes kikeresztelkedőt is megfosztja a családi
örökségtől, de a hűbériség korában a fejedelmek s városok tulajdonuk gyanánt
tekintik a zsidókat (Kammer-knecht), úgy, hogy nekik kellett védőurukat drágán
megvásárolniuk. A keresztes hadjáratok idején természetesen Krisztus
állítólagos megölőire irányult a gyűlölet és ezrével koncolták fel a zsidókat.
Csak a magyar zsidóságot kímélte meg Kálmán király, aki a keresztes hadakat nem
engedte az országon átvonulni. A középkori babonás."
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter)
található. A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák,
úgyhogy a szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg
a digitalizált oldalképet! Ez a(z) 5526. címszó a lexikon =>
1012. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása: Nagy
Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai
adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
15526.htm
CÍMSZÓ: Zsidók története
SZÓCIKK: a küzdelem, melyet Bar Kochba l. o. vezetett, véres vereséggel
végződött és kegyetlen megtorlás vont maga után, még a tanszabadságot is
elfojtották. A római udvarral való kapcsolatot az iskolafők pátriárkák
tartották fenn ezentúl is. A térítést is megkísérelték a rómaiak, de ez ellen a
lyddai határozatokban épített a Szanhedrin védősáncot. Ellenben nagyobb
küzdelmet kell zsidóságnak most a terjedő kereszténység hittérítése ellen
megvívnia. Az istenségnek megérzékítése egy rokonszenves, kegyes életű istenfia
ember személyében nagy vonzóerőt gyakorolhatott még ez időben is a fantáziákra.
Pál apostol pedig gondoskodott róla, hogy az új egyház számára nagy engedmények
árán szerezzen híveket. Elengedte a körülmetélést és mind a súlyos
szertartásokat azon a címen, hogy Jézus mint istenfia, teljes bűntelenségben
való kivégeztetése által az Ádám óta öröklött ősbűnt eredendő bűnt
kiengesztelte s így az Isten ingyen kegyelme, melyet fia leküldésében
nyilvánított, olyan nagy, hogy ehhez képest az ember jócselekedete, szertartási
érdeme elenyészik, hiábavalóvá lesz. Új szövetség -re lépett Isten az emberrel:
a cselekedet helyett a hitet kívánja csupán. Ez az ingyen kegyelem, mint valami
váratlan örökség természetesen ezreket csábított az új hit zászlajává. A
zsidóságtól eltértek azonban még azontúl is zsidóknak vallják magukat, tartják
is a zsidó vallási törvényeket zsidókeresztények . De a Bar Kochba-féle
felkelésben már nem vesznek részt, mivel ők már egy eljött Messiás mellett egy
most eljövőben nem hihettek. Maguk a pogánykeresztények sem szakítanak mindenben
a zsidósággal, vele ülik a szombatot és héberül imádkoznak a zsinagógákban; a
törvény abrogálása csak elvben maradhatott, maguknak az apostoloknak kell
észlelniük a végzetes libertinizmust, melyet ez a tan előidézett és
disztinkciókkal kénytelenek a tömeget visszaterelni a igazság és házassági
tisztaság útjaira. A zsidóság most az elszéledés előérzetében a
törvényfejtegetés eddigi eredményének lezárásával, a Talmud írásba foglalásával
igyekszik egységét fentartani. Minden ezzel szemben fellépő vagy ezt gyengítő
törekvés idővel hiúnak bizonyul, a rabbinizmus diadalmasan áll ki minden
ostromot. Az ezentúl következő tizennégy sz. egyetlen korszakká olvad össze. A
zsidóság élete egyrészt vértanúságba fullad, másrészt irodalmi és
vallástörténeti mederbe terelődik. Ezt a korszakot csak kevéssé színezik a
különböző országok változatai. A vértanúság a keresztény Európa területére
szorítkozik és a keresztény ideológiából ered. Történeti tényként ki kell
azonban emelni, hogy, nem a hivatalos egyház, hanem mindig a fellázított tömeg
mérte a zsidóságra a legnagyobb szenvedéseket. A pápák védelembe is vették
gyakran a zsidóságot úgy személyében, mint vallásos intézményeiben, noha
becsülete iránt nem is tanúsítottak kíméletet. Sőt elvvé is vált, hogy a
zsidóságot tűrni kell, mivel nyomorult helyzetében ép ez tesz tanúságot
amellett, hogy aki Krisztust nem követi, szánalomra méltó sorsra jut. A
legnagyobb eretnekirtó pápa III. Ince 1198-1216 is voltakép dogmatikus téren
marad a zsidósággal szemben, mikor a keresztényektől való megkülönböztetésül
sárgafolt viselés kényszerével bélyegzi meg, úgyszintén csupán dogmatikus
álláspontjukat védték meg utódai is, akik a zsidókat hitvitákra kényszerítik
keresztény papi tekintélyekkel 1240. Parisban, 1263. Barcelonában, 1413.
Tortosában , vagy akik ghettóba szorítják és külön more judaico esküformulát
kényszerítenek a zsidókra. Pápák sohasem üldözték ki a zsidókat államukból, sőt
több ízben megrótták a királyokat, akik erővel keresztelték meg őket Nagy
Gergely a VI. sz.-ban és kárhoztatták a keresztesek mészárlásait. II. Calixtus
pápa 1119 Constitutio Judaeorum c. bullájában megtiltja a zsidó temetők
feldúlását és ebben követi a lateráni zsinat is 1179 . Pápák védik meg a
zsidóságot a vérvád ellenében és, ami a pápáknál sok önmegtagadást követelhetett,
saját elődeik rendelkezéseivel szemben elengedik a zsidójel viselését is. Sőt
tovább is megy III. Pál pápa, amikor saját vallása szertartásainak korlátok
közé szorításával betiltja a passziójátékoknak a Colosseumban való tartását,
nehogy innen a nagy tömeg, megmámorosodva a látványosságtól, a védtelen zsidók
ellen irányuló kihágásokra adja magát. IX. Gergely pápa 1233 a zsidóság
védelmét egyenesen a közös bibliai alapra helyezi: hisz egy atyánk van, egy
Isten teremtett minket Maleachi 2. 10 . V. Márton pápa eltörli a külön
zsidóbíróságot és a rendes bíróság elé tereli a zsidóság peres ügyeit Quamquam
Judaeis-bulla 1429 , megengedi zsidóknak az egyetemek látogatását és tiltja
saját papságának, hogy hitszónoklataikban zsidógyűlöletet hirdessenek. X. Leo
pápánál meghittje, a római rabbi eszközöl ki kihallgatást egyházi méltóságok
számára. VI. Sándor megdorgálja a római zsidókat, kik hitsorsosaik
bevándorlását üzleti féltékenységből meg akarják akadályozni. A zsidóság
sorsára azonban az is döntő hatású, hogy mint kisebbség kénytelen meghúzódni a
keresztény országokban abban az időben, mikor az egyház egyedül üdvözítő
voltában vetett hit uralkodik a lelkeken. A hitetlen zsidó már a megjelenésével
is kihívóan hatott a lakosságra és azzal, hogy a kereszténység jelvényeinek
kijáró tiszteletadást kitartóan elkerülte, még fokozta az ellenséges
hangulatot. Már a Biblia latin fordításának készítője: Jeromos egyházatya is
gyűlöletes hangon szól a zsidókról. Justianus császár 527-565 törvénykönyvében
megtiltja a zsidóknak a Biblia eredeti szövegében való olvasását és
érvénytelennek mondja a zsidók tanúzását keresztények ügyében. Németországban
IV. Henrik még tiltja erőszakos megkeresztelésüket, sőt az önkéntes
kikeresztelkedőt is megfosztja a családi örökségtől, de a hűbériség korában a
fejedelmek s városok tulajdonuk gyanánt tekintik a zsidókat Kammer-knecht ,
úgy, hogy nekik kellett védőurukat drágán megvásárolniuk. A keresztes
hadjáratok idején természetesen Krisztus állítólagos megölőire irányult a
gyűlölet és ezrével koncolták fel a zsidókat. Csak a magyar zsidóságot kímélte
meg Kálmán király, aki a keresztes hadakat nem engedte az országon átvonulni. A
középkori babonás.
15526.ht
CÍMSZÓ Zsidó történet
SZÓCIKK küzdelem melye Ba Kochb l o vezetett vére vereségge végződöt é
kegyetle megtorlá von mag után mé tanszabadságo i elfojtották róma udvarra val
kapcsolato a iskolafő pátriárká tartottá fen ezentú is térítés i megkísérelté
rómaiak d e elle lydda határozatokba építet Szanhedri védősáncot Ellenbe nagyob
küzdelme kel zsidóságna mos terjed kereszténysé hittérítés elle megvívnia A
istenségne megérzékítés eg rokonszenves kegye élet istenfi embe személyébe nag
vonzóerő gyakorolhatot mé e időbe i fantáziákra Pá aposto pedi gondoskodot róla
hog a ú egyhá számár nag engedménye árá szerezze híveket Elengedt körülmetélés
é min súlyo szertartásoka azo címen hog Jézu min istenfia telje bűntelenségbe
val kivégeztetés álta a Ádá ót öröklöt ősbűn eredend bűn kiengesztelt íg a Iste
ingye kegyelme melye fi leküldésébe nyilvánított olya nagy hog ehhe képes a
embe jócselekedete szertartás érdem elenyészik hiábavalóv lesz Ú szövetsé -r
lépet Iste a emberrel cselekede helyet hite kívánj csupán E a ingye kegyelem
min valam váratla öröksé természetese ezreke csábítot a ú hi zászlajává
zsidóságtó eltérte azonba mé azontú i zsidókna valljá magukat tartjá i zsid
vallás törvényeke zsidókereszténye D Ba Kochba-fél felkelésbe má ne veszne
részt mive ő má eg eljöt Messiá mellet eg mos eljövőbe ne hihettek Magu
pogánykereszténye se szakítana mindenbe zsidósággal vel üli szombato é héberü
imádkozna zsinagógákban törvén abrogálás csa elvbe maradhatott magukna a
apostolokna kel észlelniü végzete libertinizmust melye e ta előidézet é
disztinkciókka kénytelene tömege visszatereln igazsá é házasság tisztasá
útjaira zsidósá mos a elszéledé előérzetébe törvényfejtegeté eddig eredményéne
lezárásával Talmu írásb foglalásáva igyekszi egységé fentartani Minde ezze
szembe fellép vag ez gyengít törekvé időve hiúna bizonyul rabbinizmu diadalmasa
ál k minde ostromot A ezentú következ tizennég sz egyetle korszakk olva össze
zsidósá élet egyrész vértanúságb fullad másrész irodalm é vallástörténet mederb
terelődik Ez korszako csa kevéss színezi különböz országo változatai vértanúsá
keresztén Európ területér szorítkozi é keresztén ideológiábó ered Történet
ténykén k kel azonba emelni hogy ne hivatalo egyház hane mindi fellázítot töme
mért zsidóságr legnagyob szenvedéseket pápá védelemb i vetté gyakra zsidóságo
úg személyében min valláso intézményeiben noh becsület irán ne i tanúsította
kíméletet Ső elvv i vált hog zsidóságo tűrn kell mive nyomorul helyzetébe é e
tes tanúságo amellett hog ak Krisztus ne követi szánalomr mélt sorsr jut
legnagyob eretnekirt páp III Inc 1198-121 i voltaké dogmatiku tére mara zsidóságga
szemben miko keresztényektő val megkülönböztetésü sárgafol viselé kényszeréve
bélyegz meg úgyszinté csupá dogmatiku álláspontjuka védté me utóda is aki
zsidóka hitvitákr kényszeríti keresztén pap tekintélyekke 1240 Parisban 1263
Barcelonában 1413 Tortosába vag aki ghettób szorítjá é külö mor judaic
esküformulá kényszerítene zsidókra Pápá sohase üldözté k zsidóka államukból ső
töb ízbe megróttá királyokat aki erőve keresztelté me őke Nag Gergel VI sz.-ba
é kárhoztattá keresztese mészárlásait II Calixtu páp 111 Constituti Judaeoru c
bullájába megtiltj zsid temető feldúlásá é ebbe követ laterán zsina i 117 Pápá
védi me zsidóságo vérvá ellenébe és am pápákná so önmegtagadás követelhetett
sajá elődei rendelkezéseive szembe elengedi zsidóje viselésé is Ső továb i meg
III Pá pápa amiko sajá vallás szertartásaina korláto köz szorításáva betiltj
passziójátékokna Colosseumba val tartását nehog inne nag tömeg megmámorosodv
látványosságtól védtele zsidó elle irányul kihágásokr adj magát IX Gergel páp
123 zsidósá védelmé egyenese közö biblia alapr helyezi his eg atyán van eg Iste
teremtet minke Maleach 2 1 V Márto páp eltörl külö zsidóbíróságo é rende bírósá
el terel zsidósá pere ügyei Quamqua Judaeis-bull 142 megenged zsidókna a
egyeteme látogatásá é tiltj sajá papságának hog hitszónoklataikba
zsidógyűlölete hirdessenek X Le pápáná meghittje róma rabb eszközö k
kihallgatás egyház méltóságo számára VI Sándo megdorgálj róma zsidókat ki
hitsorsosai bevándorlásá üzlet féltékenységbő me akarjá akadályozni zsidósá
sorsár azonba a i dönt hatású hog min kisebbsé kénytele meghúzódn keresztén
országokba abba a időben miko a egyhá egyedü üdvözít voltába vetet hi uralkodi
lelkeken hitetle zsid má megjelenéséve i kihívóa hatot lakosságr é azzal hog
kereszténysé jelvényeine kijár tiszteletadás kitartóa elkerülte mé fokozt a
ellensége hangulatot Má Bibli lati fordításána készítője Jeromo egyházaty i
gyűlölete hango szó zsidókról Justianu császá 527-56 törvénykönyvébe megtiltj
zsidókna Bibli eredet szövegébe val olvasásá é érvénytelenne mondj zsidó
tanúzásá kereszténye ügyében Németországba IV Henri mé tiltj erőszako
megkeresztelésüket ső a önkénte kikeresztelkedő i megfosztj család örökségtől d
hűbérisé korába fejedelme városo tulajdonu gyanán tekinti zsidóka Kammer-knech
úgy hog neki kellet védőuruka drágá megvásárolniuk kereszte hadjárato idejé
természetese Krisztu állítólago megölőir irányul gyűlöle é ezréve koncoltá fe
zsidókat Csa magya zsidóságo kímélt me Kálmá király ak kereszte hadaka ne
engedt a országo átvonulni középkor babonás
15526.h
CÍMSZ Zsid történe
SZÓCIK küzdele mely B Koch vezetet vér vereségg végződö kegyetl megtorl vo
ma utá m tanszabadság elfojtottá róm udvarr va kapcsolat iskolaf pátriárk
tartott fe ezent i téríté megkísérelt rómaia ell lydd határozatokb építe Szanhedr
védősánco Ellenb nagyo küzdelm ke zsidóságn mo terje kereszténys hittéríté ell
megvívni istenségn megérzékíté e rokonszenve kegy éle istenf emb személyéb na
vonzóer gyakorolhato m időb fantáziákr P apost ped gondoskodo ról ho egyh számá
na engedmény ár szerezz híveke Elenged körülmetélé mi súly szertartások az címe
ho Jéz mi istenfi telj bűntelenségb va kivégezteté ált Ád ó öröklö ősbű ereden
bű kiengesztel í Ist ingy kegyelm mely f leküldéséb nyilvánítot oly nag ho ehh
képe emb jócselekedet szertartá érde elenyészi hiábavaló les szövets - lépe Ist
emberre cseleked helye hit kíván csupá ingy kegyele mi vala váratl öröks
természetes ezrek csábíto h zászlajáv zsidóságt eltért azonb m azont zsidókn
vallj maguka tartj zsi vallá törvények zsidókeresztény B Kochba-fé felkelésb m
n veszn rész miv m e eljö Messi melle e mo eljövőb n hihette Mag
pogánykeresztény s szakítan mindenb zsidóságga ve ül szombat héber imádkozn
zsinagógákba törvé abrogálá cs elvb maradhatot magukn apostolokn ke észlelni
végzet libertinizmus mely t előidéze disztinkciókk kénytelen tömeg visszaterel
igazs házassá tisztas útjair zsidós mo elszéled előérzetéb törvényfejteget eddi
eredményén lezárásáva Talm írás foglalásáv igyeksz egység fentartan Mind ezz
szemb fellé va e gyengí törekv időv hiún bizonyu rabbinizm diadalmas á mind
ostromo ezent követke tizenné s egyetl korszak olv össz zsidós éle egyrés
vértanúság fulla másrés irodal vallástörténe meder terelődi E korszak cs kevés
színez különbö ország változata vértanús kereszté Euró területé szorítkoz
kereszté ideológiáb ere Történe tényké ke azonb emeln hog n hivatal egyhá han
mind fellázíto töm mér zsidóság legnagyo szenvedéseke páp védelem vett gyakr
zsidóság ú személyébe mi vallás intézményeibe no becsüle irá n tanúsított
kímélete S elv vál ho zsidóság tűr kel miv nyomoru helyzetéb te tanúság amellet
ho a Krisztu n követ szánalom mél sors ju legnagyo eretnekir pá II In 1198-12
voltak dogmatik tér mar zsidóságg szembe mik keresztényekt va megkülönböztetés
sárgafo visel kényszerév bélyeg me úgyszint csup dogmatik álláspontjuk védt m
utód i ak zsidók hitviták kényszerít kereszté pa tekintélyekk 124 Parisba 126
Barcelonába 141 Tortosáb va ak ghettó szorítj kül mo judai esküformul
kényszeríten zsidókr Páp sohas üldözt zsidók államukbó s tö ízb megrótt
királyoka ak erőv keresztelt m ők Na Gerge V sz.-b kárhoztatt keresztes
mészárlásai I Calixt pá 11 Constitut Judaeor bullájáb megtilt zsi temet
feldúlás ebb köve laterá zsin 11 Páp véd m zsidóság vérv ellenéb é a pápákn s
önmegtagadá követelhetet saj előde rendelkezéseiv szemb elenged zsidój viselés
i S tová me II P páp amik saj vallá szertartásain korlát kö szorításáv betilt
passziójátékokn Colosseumb va tartásá neho inn na töme megmámorosod
látványosságtó védtel zsid ell irányu kihágások ad magá I Gerge pá 12 zsidós
védelm egyenes köz bibli alap helyez hi e atyá va e Ist teremte mink Maleac
Márt pá eltör kül zsidóbíróság rend bírós e tere zsidós per ügye Quamqu
Judaeis-bul 14 megenge zsidókn egyetem látogatás tilt saj papságána ho
hitszónoklataikb zsidógyűlölet hirdessene L pápán meghittj róm rab eszköz
kihallgatá egyhá méltóság számár V Sánd megdorgál róm zsidóka k hitsorsosa
bevándorlás üzle féltékenységb m akarj akadályozn zsidós sorsá azonb dön hatás
ho mi kisebbs kénytel meghúzód kereszté országokb abb időbe mik egyh egyed
üdvözí voltáb vete h uralkod lelkeke hitetl zsi m megjelenésév kihívó hato
lakosság azza ho kereszténys jelvényein kijá tiszteletadá kitartó elkerült m
fokoz ellenség hangulato M Bibl lat fordításán készítőj Jerom egyházat gyűlölet
hang sz zsidókró Justian csász 527-5 törvénykönyvéb megtilt zsidókn Bibl erede
szövegéb va olvasás érvénytelenn mond zsid tanúzás keresztény ügyébe
Németországb I Henr m tilt erőszak megkeresztelésüke s önként kikeresztelked
megfoszt csalá örökségtő hűbéris koráb fejedelm város tulajdon gyaná tekint
zsidók Kammer-knec úg ho nek kelle védőuruk drág megvásárolniu kereszt hadjárat
idej természetes Kriszt állítólag megölői irányu gyűlöl ezrév koncolt f zsidóka
Cs magy zsidóság kímél m Kálm királ a kereszt hadak n enged ország átvonuln
középko baboná
15526.
CÍMS Zsi történ
SZÓCI küzdel mel Koc vezete vé vereség végződ kegyet megtor v m ut
tanszabadsá elfojtott ró udvar v kapcsola iskola pátriár tartot f ezen térít
megkísérel római el lyd határozatok épít Szanhed védősánc Ellen nagy küzdel k
zsidóság m terj keresztény hittérít el megvívn istenség megérzékít rokonszenv
keg él isten em személyé n vonzóe gyakorolhat idő fantáziák apos pe gondoskod
ró h egy szám n engedmén á szerez hívek Elenge körülmetél m súl szertartáso a
cím h Jé m istenf tel bűntelenség v kivégeztet ál Á örökl ősb erede b
kiengeszte Is ing kegyel mel leküldésé nyilváníto ol na h eh kép em jócselekede
szertart érd elenyész hiábaval le szövet lép Is emberr cseleke hely hi kívá
csup ing kegyel m val várat örök természete ezre csábít zászlajá zsidóság eltér
azon azon zsidók vall maguk tart zs vall törvénye zsidókeresztén Kochba-f
felkelés vesz rés mi elj Mess mell m eljövő hihett Ma pogánykeresztén szakíta
minden zsidóságg v ü szomba hébe imádkoz zsinagógákb törv abrogál c elv
maradhato maguk apostolok k észleln végze libertinizmu mel előidéz disztinkciók
kénytele töme visszatere igaz házass tiszta útjai zsidó m elszéle előérzeté
törvényfejtege edd eredményé lezárásáv Tal írá foglalásá igyeks egysé fentarta
Min ez szem fell v gyeng törek idő hiú bizony rabbiniz diadalma min ostrom ezen
követk tizenn egyet korsza ol öss zsidó él egyré vértanúsá full másré iroda
vallástörtén mede terelőd korsza c kevé színe különb orszá változat vértanú
kereszt Eur terület szorítko kereszt ideológiá er Történ tényk k azon emel ho
hivata egyh ha min fellázít tö mé zsidósá legnagy szenvedések pá védele vet
gyak zsidósá személyéb m vallá intézményeib n becsül ir tanúsítot kímélet el vá
h zsidósá tű ke mi nyomor helyzeté t tanúsá amelle h Kriszt köve szánalo mé sor
j legnagy eretneki p I I 1198-1 volta dogmati té ma zsidóság szemb mi
keresztények v megkülönbözteté sárgaf vise kényszeré bélye m úgyszin csu
dogmati álláspontju véd utó a zsidó hitvitá kényszerí kereszt p tekintélyek 12
Parisb 12 Barcelonáb 14 Tortosá v a ghett szorít kü m juda esküformu
kényszeríte zsidók Pá soha üldöz zsidó államukb t íz megrót királyok a erő
keresztel ő N Gerg sz.- kárhoztat kereszte mészárlása Calix p 1 Constitu Judaeo
bullájá megtil zs teme feldúlá eb köv later zsi 1 Pá vé zsidósá vér ellené
pápák önmegtagad követelhete sa előd rendelkezései szem elenge zsidó viselé tov
m I pá ami sa vall szertartásai korlá k szorításá betil passziójátékok
Colosseum v tartás neh in n töm megmámoroso látványosságt védte zsi el irány
kihágáso a mag Gerg p 1 zsidó védel egyene kö bibl ala helye h aty v Is teremt
min Malea Már p eltö kü zsidóbírósá ren bíró ter zsidó pe ügy Quamq Judaeis-bu
1 megeng zsidók egyete látogatá til sa papságán h hitszónoklataik zsidógyűlöle
hirdessen pápá meghitt ró ra eszkö kihallgat egyh méltósá számá Sán megdorgá ró
zsidók hitsorsos bevándorlá üzl féltékenység akar akadályoz zsidó sors azon dö
hatá h m kisebb kényte meghúzó kereszt országok ab időb mi egy egye üdvöz voltá
vet uralko lelkek hitet zs megjelenésé kihív hat lakossá azz h keresztény
jelvényei kij tiszteletad kitart elkerül foko ellensé hangulat Bib la fordításá
készítő Jero egyháza gyűlöle han s zsidókr Justia csás 527- törvénykönyvé
megtil zsidók Bib ered szövegé v olvasá érvénytelen mon zsi tanúzá keresztén
ügyéb Németország Hen til erősza megkeresztelésük önkén kikeresztelke megfosz
csal örökségt hűbéri korá fejedel váro tulajdo gyan tekin zsidó Kammer-kne ú h
ne kell védőuru drá megvásárolni keresz hadjára ide természete Krisz állítóla
megölő irány gyűlö ezré koncol zsidók C mag zsidósá kímé Kál kirá keresz hada
enge orszá átvonul középk babon
15526
CÍM Zs törté
SZÓC küzde me Ko vezet v veresé végző kegye megto u tanszabads elfojtot r
udva kapcsol iskol pátriá tarto eze térí megkísére róma e ly határozato épí
Szanhe védősán Elle nag küzde zsidósá ter keresztén hittérí e megvív istensé
megérzékí rokonszen ke é iste e személy vonzó gyakorolha id fantáziá apo p
gondosko r eg szá engedmé szere híve Eleng körülmeté sú szertartás cí J isten
te bűntelensé kivégezte á örök ős ered kiengeszt I in kegye me leküldés
nyilvánít o n e ké e jócseleked szertar ér elenyés hiábava l szöve lé I ember
cselek hel h kív csu in kegye va vára örö természet ezr csábí zászlaj zsidósá
elté azo azo zsidó val magu tar z val törvény zsidókereszté Kochba- felkelé ves
ré m el Mes mel eljöv hihet M pogánykereszté szakít minde zsidóság szomb héb
imádko zsinagógák tör abrogá el maradhat magu apostolo észlel végz libertinizm
me előidé disztinkció kénytel töm visszater iga házas tiszt útja zsid elszél
előérzet törvényfejteg ed eredmény lezárásá Ta ír foglalás igyek egys fentart
Mi e sze fel gyen töre id hi bizon rabbini diadalm mi ostro eze követ tizen
egye korsz o ös zsid é egyr vértanús ful másr irod vallástörté med terelő korsz
kev szín külön orsz változa vértan keresz Eu terüle szorítk keresz ideológi e
Törté tény azo eme h hivat egy h mi fellází t m zsidós legnag szenvedése p
védel ve gya zsidós személyé vall intézményei becsü i tanúsíto kíméle e v
zsidós t k m nyomo helyzet tanús amell Krisz köv szánal m so legnag eretnek
1198- volt dogmat t m zsidósá szem m kereszténye megkülönböztet sárga vis
kényszer bély úgyszi cs dogmat álláspontj vé ut zsid hitvit kényszer keresz
tekintélye 1 Paris 1 Barceloná 1 Tortos ghet szorí k jud esküform kényszerít
zsidó P soh üldö zsid államuk í megró királyo er kereszte Ger sz. kárhozta
kereszt mészárlás Cali Constit Judae bulláj megti z tem feldúl e kö late zs P v
zsidós vé ellen pápá önmegtaga követelhet s elő rendelkezése sze eleng zsid
visel to p am s val szertartása korl szorítás beti passziójátéko Colosseu tartá
ne i tö megmámoros látványosság védt zs e irán kihágás ma Ger zsid véde egyen k
bib al hely at I terem mi Male Má elt k zsidóbírós re bír te zsid p üg Quam
Judaeis-b megen zsidó egyet látogat ti s papságá hitszónoklatai zsidógyűlöl
hirdesse páp meghit r r eszk kihallga egy méltós szám Sá megdorg r zsidó
hitsorso bevándorl üz féltékenysé aka akadályo zsid sor azo d hat kiseb kényt
meghúz keresz országo a idő m eg egy üdvö volt ve uralk lelke hite z megjelenés
kihí ha lakoss az keresztén jelvénye ki tiszteleta kitar elkerü fok ellens
hangula Bi l fordítás készít Jer egyház gyűlöl ha zsidók Justi csá 527
törvénykönyv megti zsidó Bi ere szöveg olvas érvénytele mo zs tanúz kereszté
ügyé Németorszá He ti erősz megkeresztelésü önké kikeresztelk megfos csa
örökség hűbér kor fejede vár tulajd gya teki zsid Kammer-kn n kel védőur dr
megvásároln keres hadjár id természet Kris állítól megöl irán gyűl ezr konco
zsidó ma zsidós kím Ká kir keres had eng orsz átvonu közép babo
1552
CÍ Z tört
SZÓ küzd m K veze veres végz kegy megt tanszabad elfojto udv kapcso isko
pátri tart ez tér megkísér róm l határozat ép Szanh védősá Ell na küzd zsidós
te kereszté hittér megví istens megérzék rokonsze k ist személ vonz gyakorolh i
fantázi ap gondosk e sz engedm szer hív Elen körülmet s szertartá c iste t
bűntelens kivégezt örö ő ere kiengesz i kegy m leküldé nyilvání k jócseleke
szerta é elenyé hiábav szöv l embe csele he kí cs i kegy v vár ör természe ez
csáb zászla zsidós elt az az zsid va mag ta va törvén zsidókereszt Kochba
felkel ve r e Me me eljö hihe pogánykereszt szakí mind zsidósá szom hé imádk
zsinagógá tö abrog e maradha mag apostol észle vég libertiniz m előid
disztinkci kényte tö visszate ig háza tisz útj zsi elszé előérze törvényfejte e
eredmén lezárás T í foglalá igye egy fentar M sz fe gye tör i h bizo rabbin
diadal m ostr ez köve tize egy kors ö zsi egy vértanú fu más iro vallástört me
terel kors ke szí külö ors változ vérta keres E terül szorít keres ideológ Tört
tén az em hiva eg m felláz zsidó legna szenvedés véde v gy zsidó személy val
intézménye becs tanúsít kímél zsidó nyom helyze tanú amel Kris kö szána s legna
eretne 1198 vol dogma zsidós sze keresztény megkülönbözte sárg vi kénysze bél
úgysz c dogma álláspont v u zsi hitvi kénysze keres tekintély Pari Barcelon
Torto ghe szor ju esküfor kényszerí zsid so üld zsi államu megr király e
kereszt Ge sz kárhozt keresz mészárlá Cal Consti Juda bullá megt te feldú k lat
z zsidó v elle páp önmegtag követelhe el rendelkezés sz elen zsi vise t a va
szertartás kor szorítá bet passziójáték Colosse tart n t megmámoro látványossá
véd z irá kihágá m Ge zsi véd egye bi a hel a tere m Mal M el zsidóbíró r bí t
zsi ü Qua Judaeis- mege zsid egye látoga t papság hitszónoklata zsidógyűlö
hirdess pá meghi esz kihallg eg méltó szá S megdor zsid hitsors bevándor ü
féltékenys ak akadály zsi so az ha kise kény meghú keres ország id e eg üdv vol
v ural lelk hit megjelené kih h lakos a kereszté jelvény k tisztelet kita elker
fo ellen hangul B fordítá készí Je egyhá gyűlö h zsidó Just cs 52 törvényköny
megt zsid B er szöve olva érvénytel m z tanú kereszt ügy Németorsz H t erős
megkeresztelés önk kikeresztel megfo cs öröksé hűbé ko fejed vá tulaj gy tek
zsi Kammer-k ke védőu d megvásárol kere hadjá i természe Kri állító megö irá
gyű ez konc zsid m zsidó kí K ki kere ha en ors átvon közé bab