15527.htm
CÍMSZÓ: Zsidók története
SZÓCIKK: "hit vérváddal
és ostyafertőzés vádjával is illette a zsidóságot és újabb áldozatokat prédált
belőle. Zsidókiűzések között a legnagyobbak: Franciaországból Szép Fülöp alatt .1306,
Angliából I. Eduárd alatt 1290; a legvégzetesebb Spanyolországból 1492 és
Portugáliából 1498. Az egyedül üdvözítő egyházban való hit mélypontjára jutott
az inquizició intézményében. Ezt a spanyol fajtisztaságra alapított nemzeti
politika indította meg ugyan, de az egyház szolgáltatta hozzá az eszközöket. Az
egyház minden kéteshitű eretnek kikutatására kémszervezetet létesített, a zsidó
marannosok, vagyis kereszténységre kényszerített, de titokban zsidó vallást
gyakorlók ellen vizsgálatot indít és a gyanúsakat a legfényesebb egyházi
ünnepségek kíséretében a világi hatóságok közreműködésével (autó da fé)
máglyára veti, miután előbb még a legképtelenebb módon meggyalázta és
megkínozta őket. Az inquizició elől menekülteket szerencsére a protestáns vallású
Hollandia szívesen befogadja és itt sikerül a zsidóságnak a kereskedelem
felvirágoztatásával a vendégszeretetet meghálálni. Angliában is a puritán
bibliabarát szellem fölülkerekedésének köszönhető, hogy Manasseben Izraelnek a
zsidók bebocsátására irányuló feliratát a parlament és Cromwell Olivér lord
protector nagy figyelemre méltatták, őt magát államköltségen vendégül fogadták
és utóbb kérelmét teljesítették (1650). Lengyelországban a zsidóság annyira
meghonosodott, hogy itt az a monda is talajra talált, mely szerint egy
interregnum idején zsidó talmudistát (Saul Wahl) választottak királlyá. A
talmudtanulmány nagy virágzásnak indult, de egyszerre véget vet a zsidó
jólétnek a Chmelnitzky-féle vérfürdő, mely az adóbehajtást torolta meg. Máskéőp
alakult több tekintetben a zsidóság helyzete a keleti országokban. Keletről
származik minden vallás és Keletről várja manapság is a hitében enervált Nyugat
a lelki felfrissülést. A Kelet talaján a népvándorlás idejében lehetővé vált a
magyarral rokon kazár néptörzsnek, hogy a három vallás között válogatva, zsidó
vallásra térjen. A Keletről Spanyolországba betódult mórok között éri el a
zsidó műveltség és a zsidóság megbecsülése a csúcspontját. A kalifák zsidó
miniszterekre bízzák a legfontosabb államügyek vezetését, ezek pedig nem
szakadnak el a népüktől, hanem irányában róják le nagyságuk eléréséért a hálát,
amennyiben mecénásokként ápolják a zsidó tudományt és irodalmat és nevelik
népüket világias viselkedésre. Törökországban II. Mohamed politikai jogokkal
ruházza fel az odamenekült zsidókat, Bajazet szultán, mikor Buda elfoglalása
után megismerkedett a törökföldre menekült zsidókkal, kárörömét fejezte ki II.
Ferdinánd császár fölött, hogy legjobb alattvalóitól fosztja meg magát és
gazdagítja velük ellenségét. II. Szelim alatt (1519-66) zenitjét éri el a
zsidóság pozíciója, amennyiben Don József nászi, portugál menekült, jelentős
állami, diplomáciai szolgálatai fejében naxosi hercegi rangot ér el, amellett,
hogy hathatós pártfogásába veszi az odamenekült magyar és a pápai államból
kiűzött zsidókat. A közép- és újkorra terjedő ezen hosszú, egyhangú korszak
alatt sem aludt el a zsidó néplélek. A legfőbb vallásos kérdések, melyek a
Talmud körül felmerültek, a nép egészét is mozgalomba hozták. Keletről indult
el a karaita lázadás a Talmudnak állítólag önkényes és mesterkélt
megállapításai ellen, mely egy külön szekta alapítására vezetett. Ez számos ősi
intézményt megváltoztatott és a tefillint, sófárfuvást, az ünnep másodnapját, a
hús és tej keverék tilalmát, valamint a befogadott imakönyvnek használatát
elvetette. A nyugatnak szellemi terméke a tudomány és bölcselet, de a világ
bölcseleti irodalmának alapvető és máig sem elavult klasszikus műveit az arabok
mentették át a keresztény középkor tudományellenes sötétségén és zsidó fordítók
révén jutott el a reneszánsz idején az európai irodalomba. Ez a bölcseleti
irány a zsidóknál nem fordult ugyan. a Talmud ellen, sőt azzal igyekezett
tanításait alátámasztani, mindamellett egy ízben a Talmudot féltőknek Majmuni
elleni állásfoglalásából folyólag olyan mozgalom indult meg, mely az egész
zsidóságot izgalomban tartotta, kiátkozásokat és hatósági közbelépéseket, sőt
zsidó irodalomüldözést is vont maga után. Keletről indul el a kabbalista
mozgalom is, mely a talmudi törvénykultuszban megmerevedő vallásos lelkületnek
a prófétai érzület felelevenítése révén. való megújhodását eredményezte,
mindaddig, míg maga is szertelenségekbe nem esett. Merengése rajongásba, csodák
várásába csapott át. Álmessiásokért hevült és ezek miatt világra szóló mozgalmakat
keltett, melyekbe a szultán, a pápa és fejedelmek is belesodródtak (l.
Álmessiások). E mozgalmak lelki alapja a zsidóságnak a Szentföld iránt soha ki
nem aludt kegyeletes vonzódása volt és ez úgy fejezte ki az ősi haza iránt való
igényeit a középkor nyelvén, amint azt manapság a cionista sajtómozgalom a
jelenkor nyelvén fejezi ki. 6. A zsidó vallásos néptudat beilleszkedése az
általános kultúrába. A XVIII. sz. felvilágosodása a zsidóságnak is meghozta úgy
a kulturális, minta politikai felszabadulást. Mendelssohn Mózes az első zsidó,
ki nagy világi műveltségre tesz szert, német nyelven ír általános bölcsészeti
és zsidó vonatkozású munkákat, lefordítja többedmagával a Bibliát német nyelvre
és folyóiratot indít meg a modern zsidó iskoláztatás és műveltség terjesztése
érdekében (l. Mendelssohn). Dohm révén elsőnek indítja meg a zsidóság
egyenjogúsításának európai mozgalmát is, mely Franciaországban Mirabeau
felszólalására visszhangot keltett és XVI. Lajos és Napóleon alatt el is érte
célját. Napóleon az egyenjogúságot ugyan felfüggesztette, mert a zsidók
uzsoráskodásának hírét vette, de az ügy tisztázására egy 110 tagú zsidó
notable-gyűlést hívott egybe és miután ezen a zsidóság a hazához való
ragaszkodást és a másvallásúakhoz való jó viszonyt vallásával összeegyeztethetőnek,
sőt erkölcsi kötelességének vallotta, megalakította (a régi törvényszék
mintájára) a 70 tagú Synhedriont. Ez azonban nem ejtett ki érdemleges munkát és
a zsidók egyenjogúsításának kiépítése is elmaradt egész Lajos Fülöp
uralkodásáig (1830), amikor is az állam a többi egyházzal egyenlően vállalta a
zsidóság intézményeinek fenntartását. II. József császár "
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter)
található. A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák,
úgyhogy a szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg
a digitalizált oldalképet! Ez a(z) 5527. címszó a lexikon =>
1013. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása: Nagy
Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai
adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
15527.htm
CÍMSZÓ: Zsidók története
SZÓCIKK: hit vérváddal és ostyafertőzés vádjával is illette a zsidóságot és
újabb áldozatokat prédált belőle. Zsidókiűzések között a legnagyobbak:
Franciaországból Szép Fülöp alatt .1306, Angliából I. Eduárd alatt 1290; a
legvégzetesebb Spanyolországból 1492 és Portugáliából 1498. Az egyedül üdvözítő
egyházban való hit mélypontjára jutott az inquizició intézményében. Ezt a
spanyol fajtisztaságra alapított nemzeti politika indította meg ugyan, de az
egyház szolgáltatta hozzá az eszközöket. Az egyház minden kéteshitű eretnek
kikutatására kémszervezetet létesített, a zsidó marannosok, vagyis
kereszténységre kényszerített, de titokban zsidó vallást gyakorlók ellen
vizsgálatot indít és a gyanúsakat a legfényesebb egyházi ünnepségek kíséretében
a világi hatóságok közreműködésével autó da fé máglyára veti, miután előbb még
a legképtelenebb módon meggyalázta és megkínozta őket. Az inquizició elől
menekülteket szerencsére a protestáns vallású Hollandia szívesen befogadja és
itt sikerül a zsidóságnak a kereskedelem felvirágoztatásával a vendégszeretetet
meghálálni. Angliában is a puritán bibliabarát szellem fölülkerekedésének
köszönhető, hogy Manasseben Izraelnek a zsidók bebocsátására irányuló feliratát
a parlament és Cromwell Olivér lord protector nagy figyelemre méltatták, őt
magát államköltségen vendégül fogadták és utóbb kérelmét teljesítették 1650 .
Lengyelországban a zsidóság annyira meghonosodott, hogy itt az a monda is
talajra talált, mely szerint egy interregnum idején zsidó talmudistát Saul Wahl
választottak királlyá. A talmudtanulmány nagy virágzásnak indult, de egyszerre
véget vet a zsidó jólétnek a Chmelnitzky-féle vérfürdő, mely az adóbehajtást
torolta meg. Máskéőp alakult több tekintetben a zsidóság helyzete a keleti
országokban. Keletről származik minden vallás és Keletről várja manapság is a
hitében enervált Nyugat a lelki felfrissülést. A Kelet talaján a népvándorlás
idejében lehetővé vált a magyarral rokon kazár néptörzsnek, hogy a három vallás
között válogatva, zsidó vallásra térjen. A Keletről Spanyolországba betódult
mórok között éri el a zsidó műveltség és a zsidóság megbecsülése a
csúcspontját. A kalifák zsidó miniszterekre bízzák a legfontosabb államügyek
vezetését, ezek pedig nem szakadnak el a népüktől, hanem irányában róják le
nagyságuk eléréséért a hálát, amennyiben mecénásokként ápolják a zsidó
tudományt és irodalmat és nevelik népüket világias viselkedésre. Törökországban
II. Mohamed politikai jogokkal ruházza fel az odamenekült zsidókat, Bajazet
szultán, mikor Buda elfoglalása után megismerkedett a törökföldre menekült
zsidókkal, kárörömét fejezte ki II. Ferdinánd császár fölött, hogy legjobb
alattvalóitól fosztja meg magát és gazdagítja velük ellenségét. II. Szelim
alatt 1519-66 zenitjét éri el a zsidóság pozíciója, amennyiben Don József nászi,
portugál menekült, jelentős állami, diplomáciai szolgálatai fejében naxosi
hercegi rangot ér el, amellett, hogy hathatós pártfogásába veszi az odamenekült
magyar és a pápai államból kiűzött zsidókat. A közép- és újkorra terjedő ezen
hosszú, egyhangú korszak alatt sem aludt el a zsidó néplélek. A legfőbb
vallásos kérdések, melyek a Talmud körül felmerültek, a nép egészét is
mozgalomba hozták. Keletről indult el a karaita lázadás a Talmudnak állítólag
önkényes és mesterkélt megállapításai ellen, mely egy külön szekta alapítására
vezetett. Ez számos ősi intézményt megváltoztatott és a tefillint, sófárfuvást,
az ünnep másodnapját, a hús és tej keverék tilalmát, valamint a befogadott
imakönyvnek használatát elvetette. A nyugatnak szellemi terméke a tudomány és
bölcselet, de a világ bölcseleti irodalmának alapvető és máig sem elavult
klasszikus műveit az arabok mentették át a keresztény középkor tudományellenes
sötétségén és zsidó fordítók révén jutott el a reneszánsz idején az európai
irodalomba. Ez a bölcseleti irány a zsidóknál nem fordult ugyan. a Talmud
ellen, sőt azzal igyekezett tanításait alátámasztani, mindamellett egy ízben a
Talmudot féltőknek Majmuni elleni állásfoglalásából folyólag olyan mozgalom
indult meg, mely az egész zsidóságot izgalomban tartotta, kiátkozásokat és
hatósági közbelépéseket, sőt zsidó irodalomüldözést is vont maga után. Keletről
indul el a kabbalista mozgalom is, mely a talmudi törvénykultuszban megmerevedő
vallásos lelkületnek a prófétai érzület felelevenítése révén. való megújhodását
eredményezte, mindaddig, míg maga is szertelenségekbe nem esett. Merengése
rajongásba, csodák várásába csapott át. Álmessiásokért hevült és ezek miatt
világra szóló mozgalmakat keltett, melyekbe a szultán, a pápa és fejedelmek is
belesodródtak l. Álmessiások . E mozgalmak lelki alapja a zsidóságnak a
Szentföld iránt soha ki nem aludt kegyeletes vonzódása volt és ez úgy fejezte
ki az ősi haza iránt való igényeit a középkor nyelvén, amint azt manapság a
cionista sajtómozgalom a jelenkor nyelvén fejezi ki. 6. A zsidó vallásos
néptudat beilleszkedése az általános kultúrába. A XVIII. sz. felvilágosodása a
zsidóságnak is meghozta úgy a kulturális, minta politikai felszabadulást.
Mendelssohn Mózes az első zsidó, ki nagy világi műveltségre tesz szert, német
nyelven ír általános bölcsészeti és zsidó vonatkozású munkákat, lefordítja
többedmagával a Bibliát német nyelvre és folyóiratot indít meg a modern zsidó
iskoláztatás és műveltség terjesztése érdekében l. Mendelssohn . Dohm révén
elsőnek indítja meg a zsidóság egyenjogúsításának európai mozgalmát is, mely
Franciaországban Mirabeau felszólalására visszhangot keltett és XVI. Lajos és
Napóleon alatt el is érte célját. Napóleon az egyenjogúságot ugyan
felfüggesztette, mert a zsidók uzsoráskodásának hírét vette, de az ügy
tisztázására egy 110 tagú zsidó notable-gyűlést hívott egybe és miután ezen a
zsidóság a hazához való ragaszkodást és a másvallásúakhoz való jó viszonyt
vallásával összeegyeztethetőnek, sőt erkölcsi kötelességének vallotta,
megalakította a régi törvényszék mintájára a 70 tagú Synhedriont. Ez azonban
nem ejtett ki érdemleges munkát és a zsidók egyenjogúsításának kiépítése is
elmaradt egész Lajos Fülöp uralkodásáig 1830 , amikor is az állam a többi
egyházzal egyenlően vállalta a zsidóság intézményeinek fenntartását. II. József
császár
15527.ht
CÍMSZÓ Zsidó történet
SZÓCIKK hi vérvádda é ostyafertőzé vádjáva i illett zsidóságo é újab
áldozatoka prédál belőle Zsidókiűzése közöt legnagyobbak Franciaországbó Szé
Fülö alat .1306 Angliábó I Eduár alat 1290 legvégzeteseb Spanyolországbó 149 é
Portugáliábó 1498 A egyedü üdvözít egyházba val hi mélypontjár jutot a
inquizici intézményében Ez spanyo fajtisztaságr alapítot nemzet politik
indított me ugyan d a egyhá szolgáltatt hozz a eszközöket A egyhá minde
kéteshit eretne kikutatásár kémszervezete létesített zsid marannosok vagyi
kereszténységr kényszerített d titokba zsid vallás gyakorló elle vizsgálato
indí é gyanúsaka legfényeseb egyház ünnepsége kíséretébe világ hatóságo
közreműködéséve aut d f máglyár veti miutá előb mé legképteleneb módo
meggyalázt é megkínozt őket A inquizici elő menekülteke szerencsér protestán
vallás Hollandi szívese befogadj é it sikerü zsidóságna kereskedele
felvirágoztatásáva vendégszeretete meghálálni Angliába i puritá bibliabará
szelle fölülkerekedéséne köszönhető hog Manassebe Izraelne zsidó bebocsátásár
irányul feliratá parlamen é Cromwel Olivé lor protecto nag figyelemr méltatták
ő magá államköltsége vendégü fogadtá é utób kérelmé teljesítetté 165
Lengyelországba zsidósá annyir meghonosodott hog it a mond i talajr talált mel
szerin eg interregnu idejé zsid talmudistá Sau Wah választotta királlyá
talmudtanulmán nag virágzásna indult d egyszerr vége ve zsid jólétne
Chmelnitzky-fél vérfürdő mel a adóbehajtás torolt meg Máskéő alakul töb
tekintetbe zsidósá helyzet kelet országokban Keletrő származi minde vallá é
Keletrő várj manapsá i hitébe enervál Nyuga lelk felfrissülést Kele talajá
népvándorlá idejébe lehetőv vál magyarra roko kazá néptörzsnek hog háro vallá
közöt válogatva zsid vallásr térjen Keletrő Spanyolországb betódul móro közöt
ér e zsid műveltsé é zsidósá megbecsülés csúcspontját kalifá zsid miniszterekr
bízzá legfontosab államügye vezetését eze pedi ne szakadna e népüktől hane
irányába rójá l nagyságu eléréséér hálát amennyibe mecénásokkén ápoljá zsid
tudomány é irodalma é neveli népüke világia viselkedésre Törökországba II
Mohame politika jogokka ruházz fe a odamenekül zsidókat Bajaze szultán miko Bud
elfoglalás utá megismerkedet törökföldr menekül zsidókkal kárörömé fejezt k II
Ferdinán császá fölött hog legjob alattvalóitó fosztj me magá é gazdagítj velü
ellenségét II Szeli alat 1519-6 zenitjé ér e zsidósá pozíciója amennyibe Do
Józse nászi portugá menekült jelentő állami diplomácia szolgálata fejébe naxos
herceg rango é el amellett hog hatható pártfogásáb vesz a odamenekül magya é
pápa állambó kiűzöt zsidókat közép é újkorr terjed eze hosszú egyhang korsza
alat se alud e zsid néplélek legfőb valláso kérdések melye Talmu körü
felmerültek né egészé i mozgalomb hozták Keletrő indul e karait lázadá Talmudna
állítóla önkénye é mesterkél megállapítása ellen mel eg külö szekt alapításár
vezetett E számo ős intézmény megváltoztatot é tefillint sófárfuvást a ünne
másodnapját hú é te keveré tilalmát valamin befogadot imakönyvne használatá
elvetette nyugatna szellem termék tudomán é bölcselet d vilá bölcselet
irodalmána alapvet é mái se elavul klassziku művei a arabo mentetté á keresztén
középko tudományellene sötétségé é zsid fordító révé jutot e reneszáns idejé a
európa irodalomba E bölcselet irán zsidókná ne fordul ugyan Talmu ellen ső azza
igyekezet tanításai alátámasztani mindamellet eg ízbe Talmudo féltőkne Majmun
ellen állásfoglalásábó folyóla olya mozgalo indul meg mel a egés zsidóságo
izgalomba tartotta kiátkozásoka é hatóság közbelépéseket ső zsid
irodalomüldözés i von mag után Keletrő indu e kabbalist mozgalo is mel talmud
törvénykultuszba megmereved valláso lelkületne próféta érzüle felelevenítés
révén val megújhodásá eredményezte mindaddig mí mag i szertelenségekb ne esett
Merengés rajongásba csodá várásáb csapot át Álmessiásokér hevül é eze miat
világr szól mozgalmaka keltett melyekb szultán páp é fejedelme i belesodródta l
Álmessiáso mozgalma lelk alapj zsidóságna Szentföl irán soh k ne alud kegyelete
vonzódás vol é e úg fejezt k a ős haz irán val igényei középko nyelvén amin az
manapsá cionist sajtómozgalo jelenko nyelvé fejez ki 6 zsid valláso néptuda
beilleszkedés a általáno kultúrába XVIII sz felvilágosodás zsidóságna i meghozt
úg kulturális mint politika felszabadulást Mendelssoh Móze a els zsidó k nag
világ műveltségr tes szert néme nyelve í általáno bölcsészet é zsid vonatkozás
munkákat lefordítj többedmagáva Bibliá néme nyelvr é folyóirato indí me moder
zsid iskoláztatá é műveltsé terjesztés érdekébe l Mendelssoh Doh révé elsőne
indítj me zsidósá egyenjogúsításána európa mozgalmá is mel Franciaországba
Mirabea felszólalásár visszhango keltet é XVI Lajo é Napóleo alat e i ért
célját Napóleo a egyenjogúságo ugya felfüggesztette mer zsidó uzsoráskodásána
híré vette d a üg tisztázásár eg 11 tag zsid notable-gyűlés hívot egyb é miutá
eze zsidósá hazáho val ragaszkodás é másvallásúakho val j viszony vallásáva
összeegyeztethetőnek ső erkölcs kötelességéne vallotta megalakított rég
törvényszé mintájár 7 tag Synhedriont E azonba ne ejtet k érdemlege munká é
zsidó egyenjogúsításána kiépítés i elmarad egés Lajo Fülö uralkodásái 183 amiko
i a álla több egyházza egyenlőe vállalt zsidósá intézményeine fenntartását II
Józse császá
15527.h
CÍMSZ Zsid történe
SZÓCIK h vérvádd ostyafertőz vádjáv illet zsidóság úja áldozatok prédá
belől Zsidókiűzés közö legnagyobba Franciaországb Sz Fül ala .130 Angliáb Eduá
ala 129 legvégzetese Spanyolországb 14 Portugáliáb 149 egyed üdvözí egyházb va
h mélypontjá juto inquizic intézményébe E spany fajtisztaság alapíto nemze
politi indítot m ugya egyh szolgáltat hoz eszközöke egyh mind kéteshi eretn
kikutatásá kémszervezet létesítet zsi marannoso vagy kereszténység kényszerítet
titokb zsi vallá gyakorl ell vizsgálat ind gyanúsak legfényese egyhá ünnepség
kíséretéb vilá hatóság közreműködésév au máglyá vet miut elő m legképtelene mód
meggyaláz megkínoz őke inquizic el menekültek szerencsé protestá vallá Holland
szíves befogad i siker zsidóságn kereskedel felvirágoztatásáv vendégszeretet
megháláln Angliáb purit bibliabar szell fölülkerekedésén köszönhet ho Manasseb
Izraeln zsid bebocsátásá irányu felirat parlame Cromwe Oliv lo protect na
figyelem méltattá mag államköltség vendég fogadt utó kérelm teljesített 16
Lengyelországb zsidós annyi meghonosodot ho i mon talaj talál me szeri e
interregn idej zsi talmudist Sa Wa választott királly talmudtanulmá na
virágzásn indul egyszer vég v zsi jólétn Chmelnitzky-fé vérfürd me adóbehajtá
torol me Máské alaku tö tekintetb zsidós helyze kele országokba Keletr származ
mind vall Keletr vár manaps hitéb enervá Nyug lel felfrissülés Kel talaj
népvándorl idejéb lehető vá magyarr rok kaz néptörzsne ho hár vall közö
válogatv zsi vallás térje Keletr Spanyolország betódu mór közö é zsi művelts
zsidós megbecsülé csúcspontjá kalif zsi miniszterek bízz legfontosa államügy
vezetésé ez ped n szakadn népüktő han irányáb rój nagyság eléréséé hálá
amennyib mecénásokké ápolj zsi tudomán irodalm nevel népük világi viselkedésr
Törökországb I Moham politik jogokk ruház f odamenekü zsidóka Bajaz szultá mik
Bu elfoglalá ut megismerkede törökföld menekü zsidókka káröröm fejez I Ferdiná
csász fölöt ho legjo alattvalóit foszt m mag gazdagít vel ellenségé I Szel ala
1519- zenitj é zsidós pozíciój amennyib D Józs nász portug menekül jelent állam
diplomáci szolgálat fejéb naxo herce rang e amellet ho hathat pártfogásá ves
odamenekü magy páp államb kiűzö zsidóka közé újkor terje ez hossz egyhan korsz
ala s alu zsi népléle legfő vallás kérdése mely Talm kör felmerülte n egész
mozgalom hoztá Keletr indu karai lázad Talmudn állítól önkény mesterké
megállapítás elle me e kül szek alapításá vezetet szám ő intézmén megváltoztato
tefillin sófárfuvás ünn másodnapjá h t kever tilalmá valami befogado imakönyvn
használat elvetett nyugatn szelle termé tudomá bölcsele vil bölcsele irodalmán
alapve má s elavu klasszik műve arab mentett kereszté középk tudományellen
sötétség zsi fordít rév juto reneszán idej európ irodalomb bölcsele irá zsidókn
n fordu ugya Talm elle s azz igyekeze tanítása alátámasztan mindamelle e ízb
Talmud féltőkn Majmu elle állásfoglalásáb folyól oly mozgal indu me me egé
zsidóság izgalomb tartott kiátkozások hatósá közbelépéseke s zsi irodalomüldözé
vo ma utá Keletr ind kabbalis mozgal i me talmu törvénykultuszb megmereve
vallás lelkületn prófét érzül feleleveníté révé va megújhodás eredményezt
mindaddi m ma szertelenségek n eset Merengé rajongásb csod várásá csapo á
Álmessiásoké hevü ez mia világ szó mozgalmak keltet melyek szultá pá fejedelm
belesodródt Álmessiás mozgalm lel alap zsidóságn Szentfö irá so n alu kegyelet
vonzódá vo ú fejez ő ha irá va igénye középk nyelvé ami a manaps cionis
sajtómozgal jelenk nyelv feje k zsi vallás néptud beilleszkedé általán kultúráb
XVII s felvilágosodá zsidóságn meghoz ú kulturáli min politik felszabadulás
Mendelsso Móz el zsid na vilá műveltség te szer ném nyelv általán bölcsésze zsi
vonatkozá munkáka lefordít többedmagáv Bibli ném nyelv folyóirat ind m mode zsi
iskoláztat művelts terjeszté érdekéb Mendelsso Do rév elsőn indít m zsidós
egyenjogúsításán európ mozgalm i me Franciaországb Mirabe felszólalásá
visszhang kelte XV Laj Napóle ala ér céljá Napóle egyenjogúság ugy
felfüggesztett me zsid uzsoráskodásán hír vett ü tisztázásá e 1 ta zsi
notable-gyűlé hívo egy miut ez zsidós hazáh va ragaszkodá másvallásúakh va
viszon vallásáv összeegyeztethetőne s erkölc kötelességén vallott megalakítot
ré törvénysz mintájá ta Synhedrion azonb n ejte érdemleg munk zsid
egyenjogúsításán kiépíté elmara egé Laj Fül uralkodásá 18 amik áll töb egyházz
egyenlő vállal zsidós intézményein fenntartásá I Józs csász
15527.
CÍMS Zsi történ
SZÓCI vérvád ostyafertő vádjá ille zsidósá új áldozato préd belő Zsidókiűzé
köz legnagyobb Franciaország S Fü al .13 Angliá Edu al 12 legvégzetes
Spanyolország 1 Portugáliá 14 egye üdvöz egyház v mélypontj jut inquizi
intézményéb span fajtisztasá alapít nemz polit indíto ugy egy szolgálta ho
eszközök egy min kétesh eret kikutatás kémszerveze létesíte zs marannos vag
kereszténysé kényszeríte titok zs vall gyakor el vizsgála in gyanúsa legfényes egyh
ünnepsé kíséreté vil hatósá közreműködésé a mágly ve miu el legképtelen mó
meggyalá megkíno ők inquizi e menekülte szerencs protest vall Hollan szíve
befoga sike zsidóság kereskede felvirágoztatásá vendégszerete meghálál Angliá
puri bibliaba szel fölülkerekedésé köszönhe h Manasse Izrael zsi bebocsátás
irány felira parlam Cromw Oli l protec n figyele méltatt ma államköltsé vendé
fogad ut kérel teljesítet 1 Lengyelország zsidó anny meghonosodo h mo tala talá
m szer interreg ide zs talmudis S W választot királl talmudtanulm n virágzás
indu egysze vé zs jólét Chmelnitzky-f vérfür m adóbehajt toro m Másk alak t
tekintet zsidó helyz kel országokb Kelet szárma min val Kelet vá manap hité
enerv Nyu le felfrissülé Ke tala népvándor idejé lehet v magyar ro ka néptörzsn
h há val köz válogat zs vallá térj Kelet Spanyolorszá betód mó köz zs művelt
zsidó megbecsül csúcspontj kali zs minisztere bíz legfontos államüg vezetés e
pe szakad népükt ha irányá ró nagysá elérésé hál amennyi mecénásokk ápol zs
tudomá irodal neve népü világ viselkedés Törökország Moha politi jogok ruhá
odamenek zsidók Baja szult mi B elfoglal u megismerked törökföl menek zsidókk
kárörö feje Ferdin csás fölö h legj alattvalói fosz ma gazdagí ve ellenség Sze
al 1519 zenit zsidó pozíció amennyi Józ nás portu menekü jelen álla diplomác
szolgála fejé nax herc ran amelle h hatha pártfogás ve odamenek mag pá állam
kiűz zsidók köz újko terj e hoss egyha kors al al zs néplél legf vallá kérdés
mel Tal kö felmerült egés mozgalo hozt Kelet ind kara láza Talmud állító önkén
mesterk megállapítá ell m kü sze alapítás vezete szá intézmé megváltoztat
tefilli sófárfuvá ün másodnapj keve tilalm valam befogad imakönyv használa
elvetet nyugat szell term tudom bölcsel vi bölcsel irodalmá alapv m elav
klasszi műv ara mentet kereszt közép tudományelle sötétsé zs fordí ré jut
reneszá ide euró irodalom bölcsel ir zsidók ford ugy Tal ell az igyekez tanítás
alátámaszta mindamell íz Talmu féltők Majm ell állásfoglalásá folyó ol mozga
ind m m eg zsidósá izgalom tartot kiátkozáso hatós közbelépések zs
irodalomüldöz v m ut Kelet in kabbali mozga m talm törvénykultusz megmerev
vallá lelkület prófé érzü felelevenít rév v megújhodá eredményez mindadd m
szertelensége ese Mereng rajongás cso várás csap Álmessiások hev e mi vilá sz
mozgalma kelte melye szult p fejedel belesodród Álmessiá mozgal le ala zsidóság
Szentf ir s al kegyele vonzód v feje h ir v igény közép nyelv am manap cioni
sajtómozga jelen nyel fej zs vallá néptu beilleszked általá kultúrá XVI
felvilágosod zsidóság megho kulturál mi politi felszabadulá Mendelss Mó e zsi n
vil műveltsé t sze né nyel általá bölcsész zs vonatkoz munkák lefordí
többedmagá Bibl né nyel folyóira in mod zs iskolázta művelt terjeszt érdeké
Mendelss D ré első indí zsidó egyenjogúsításá euró mozgal m Franciaország Mirab
felszólalás visszhan kelt X La Napól al é célj Napól egyenjogúsá ug
felfüggesztet m zsi uzsoráskodásá hí vet tisztázás t zs notable-gyűl hív eg miu
e zsidó hazá v ragaszkod másvallásúak v viszo vallásá összeegyeztethetőn erköl
kötelességé vallot megalakíto r törvénys mintáj t Synhedrio azon ejt érdemle
mun zsi egyenjogúsításá kiépít elmar eg La Fü uralkodás 1 ami ál tö egyház
egyenl válla zsidó intézményei fenntartás Józ csás
15527
CÍM Zs törté
SZÓC vérvá ostyafert vádj ill zsidós ú áldozat pré bel Zsidókiűz kö
legnagyob Franciaorszá F a .1 Angli Ed a 1 legvégzete Spanyolorszá Portugáli 1
egy üdvö egyhá mélypont ju inquiz intézményé spa fajtisztas alapí nem poli
indít ug eg szolgált h eszközö eg mi kétes ere kikutatá kémszervez létesít z
maranno va kereszténys kényszerít tito z val gyako e vizsgál i gyanús legfénye
egy ünneps kíséret vi hatós közreműködés mágl v mi e legképtele m meggyal
megkín ő inquiz menekült szerenc protes val Holla szív befog sik zsidósá
keresked felvirágoztatás vendégszeret meghálá Angli pur bibliab sze
fölülkerekedés köszönh Manass Izrae zs bebocsátá irán felir parla Crom Ol prote
figyel méltat m államkölts vend foga u kére teljesíte Lengyelorszá zsid ann
meghonosod m tal tal sze interre id z talmudi választo királ talmudtanul
virágzá ind egysz v z jólé Chmelnitzky- vérfü adóbehaj tor Más ala tekinte zsid
hely ke országok Kele szárm mi va Kele v mana hit ener Ny l felfrissül K tal
népvándo idej lehe magya r k néptörzs h va kö váloga z vall tér Kele
Spanyolorsz betó m kö z művel zsid megbecsü csúcspont kal z miniszter bí
legfonto államü vezeté p szaka népük h irány r nagys elérés há amenny mecénások
ápo z tudom iroda nev nép vilá viselkedé Törökorszá Moh polit jogo ruh odamene
zsidó Baj szul m elfogla megismerke törökfö mene zsidók kárör fej Ferdi csá föl
leg alattvaló fos m gazdag v ellensé Sz a 151 zeni zsid pozíci amenny Jó ná
port menek jele áll diplomá szolgál fej na her ra amell hath pártfogá v odamene
ma p álla kiű zsidó kö újk ter hos egyh kor a a z néplé leg vall kérdé me Ta k
felmerül egé mozgal hoz Kele in kar láz Talmu állít önké mester megállapít el k
sz alapítá vezet sz intézm megváltozta tefill sófárfuv ü másodnap kev tilal
vala befoga imaköny használ elvete nyuga szel ter tudo bölcse v bölcse irodalm
alap ela klassz mű ar mente keresz közé tudományell sötéts z ford r ju renesz
id eur irodalo bölcse i zsidó for ug Ta el a igyeke tanítá alátámaszt mindamel
í Talm féltő Maj el állásfoglalás foly o mozg in e zsidós izgalo tarto
kiátkozás ható közbelépése z irodalomüldö u Kele i kabbal mozg tal
törvénykultus megmere vall lelküle próf érz felelevení ré megújhod eredménye
mindad szertelenség es Meren rajongá cs várá csa Álmessiáso he m vil s mozgalm
kelt mely szul fejede belesodró Álmessi mozga l al zsidósá Szent i a kegyel
vonzó fej i igén közé nyel a mana cion sajtómozg jele nye fe z vall népt
beilleszke által kultúr XV felvilágoso zsidósá megh kulturá m polit felszabadul
Mendels M zs vi művelts sz n nye által bölcsés z vonatko munká leford többedmag
Bib n nye folyóir i mo z iskolázt művel terjesz érdek Mendels r els ind zsid
egyenjogúsítás eur mozga Franciaorszá Mira felszólalá visszha kel L Napó a cél
Napó egyenjogús u felfüggeszte zs uzsoráskodás h ve tisztázá z notable-gyű hí e
mi zsid haz ragaszko másvallásúa visz vallás összeegyeztethető erkö kötelesség
vallo megalakít törvény mintá Synhedri azo ej érdeml mu zs egyenjogúsítás kiépí
elma e L F uralkodá am á t egyhá egyen váll zsid intézménye fenntartá Jó csá
1552
CÍ Z tört
SZÓ vérv ostyafer vád il zsidó áldoza pr be Zsidókiű k legnagyo Franciaorsz
. Angl E legvégzet Spanyolorsz Portugál eg üdv egyh mélypon j inqui intézmény
sp fajtiszta alap ne pol indí u e szolgál eszköz e m kéte er kikutat kémszerve
létesí marann v keresztény kényszerí tit va gyak vizsgá gyanú legfény eg ünnep
kísére v ható közreműködé mág m legképtel meggya megkí inqui menekül szeren
prote va Holl szí befo si zsidós kereske felvirágoztatá vendégszere meghál Angl
pu biblia sz fölülkerekedé köszön Manas Izra z bebocsát irá feli parl Cro O prot
figye mélta államkölt ven fog kér teljesít Lengyelorsz zsi an meghonoso ta ta
sz interr i talmud választ kirá talmudtanu virágz in egys jól Chmelnitzky vérf
adóbeha to Má al tekint zsi hel k országo Kel szár m v Kel man hi ene N
felfrissü ta népvánd ide leh magy néptörz v k válog val té Kel Spanyolors bet k
műve zsi megbecs csúcspon ka miniszte b legfont állam vezet szak népü irán nagy
eléré h amenn mecénáso áp tudo irod ne né vil viselked Törökorsz Mo poli jog ru
odamen zsid Ba szu elfogl megismerk törökf men zsidó kárö fe Ferd cs fö le
alattval fo gazda ellens S 15 zen zsi pozíc amenn J n por mene jel ál diplom
szolgá fe n he r amel hat pártfog odamen m áll ki zsid k új te ho egy ko népl
le val kérd m T felmerü eg mozga ho Kel i ka lá Talm állí önk meste megállapí e
s alapít veze s intéz megváltozt tefil sófárfu másodna ke tila val befog imakön
haszná elvet nyug sze te tud bölcs bölcs irodal ala el klass m a ment keres köz
tudományel sötét for j renes i eu irodal bölcs zsid fo u T e igyek tanít alátámasz
mindame Tal félt Ma e állásfoglalá fol moz i zsidó izgal tart kiátkozá hat
közbelépés irodalomüld Kel kabba moz ta törvénykultu megmer val lelkül pró ér
feleleven r megújho eredmény minda szertelensé e Mere rajong c vár cs Álmessiás
h vi mozgal kel mel szu fejed belesodr Álmess mozg a zsidós Szen kegye vonz fe
igé köz nye man cio sajtómoz jel ny f val nép beilleszk álta kultú X felvilágos
zsidós meg kultur poli felszabadu Mendel z v művelt s ny álta bölcsé vonatk
munk lefor többedma Bi ny folyói m iskoláz műve terjes érde Mendel el in zsi
egyenjogúsítá eu mozg Franciaorsz Mir felszólal visszh ke Nap cé Nap egyenjogú
felfüggeszt z uzsoráskodá v tisztáz notable-gy h m zsi ha ragaszk másvallású
vis vallá összeegyeztethet erk kötelessé vall megalakí törvén mint Synhedr az e
érdem m z egyenjogúsítá kiép elm uralkod a egyh egye vál zsi intézmény fenntart
J cs