15528.htm
CÍMSZÓ: Zsidók története
SZÓCIKK: türelmi rendelete
(1782) megnyitotta birodalmában a zsidók előtt az ipari, katonai és tudományos
pályákat, eltiltja a zsidók ellen irányuló kihágásokat, megszünteti a zsidófolt
viselését ós a zsidóvámot. Az egyenjogúsítás gondolatát az amerikai Egyesült
Államok nem is tartották szükségesnek átvenni, mivel ott már a jogok megadását
is sértőnek találták, lévén a lelkiismereti szabadság az embernek veleszületett
és kétségbevonhatatlan joga. Azért ott a kérdést valamennyi egyházra
vonatkozóan sokkal alaposabban oldották meg, mert az állam teljesen feladta az
egyházakhoz való viszonyát, semmiféle különbséget nem tett köztük, mindegyiknek
megadta a teljes szabadságot azon határig, ameddig az állam vagy a másvallású
polgárság sérelmet nem szenved, de egyébként a vallás választását és anyagi
támogatását senkire nem tette kötelezővé és azt mindenkinek saját
lelkiismeretére bízta. Ezt később Franciaországban is követték. Az
egyenjogúsítási mozgalmak felszínre vetették Németország egyes tartományaiban,
sőt Magyarországon is azt a követelést, hogy a zsidóság valljon szint a talmudi
tanok és azoknak az állameszméhez való viszonya tekintetében. Ezen megalázó
feltétellel szemben Riesser Gábor, az első zsidó ügyvéd és képviselőházi elnök
védte meg hitfeleit (Der Jude c. folyóirat 1832-33). De ép e kornak kedvező
hangulatát rontja meg a damaszkuszi és rodosi vérvád (1840), mely Európa szerte
óriási izgalmat kelt és melyben az angol Montefiore Mózes és Crémieux
zsidóvallású francia igazságügy miniszter s algíri kormányzó Viktória angol
királynő és Lajos Fülöp pártoló közbelépését eszközölték ki Ratti Menton
francia konzul ármánykodásai ellen. Mindezek az egyiptomi alkirálynál végül a
pör revízióját és a vádlottak felmentését eszközölték ki. A tanulságokat
levonva Montefiore és Crémieux a jövőbeli zsidóvédelem és egyszersmind a
zsidóság földműves és ipari irányú nevelése céljaira megalapítják az Alliance
Israelit Universellet Paris központtal. A felvilágosodás százada visszahatást
váltott ki a pápai udvarnál. VI. Pius pápa 1775-iki ediktuma minden eddigi
jóindulatú pápai intézkedést visszavon, tiltja a keresztényeknek a Talmud
tanulását és terjesztését, a zsidóknak pedig a sírkőállítást és minden kegyeleti
szertartás végzését. Viszont örvendetes jelenséget is szolgáltatnak a katolikus
szellemű országok: Portugália 400 éves száműzés után visszabocsátja a zsidókat,
sőt Uganda területét hajlandó az JTO (Jewish Territorial Organisation) céljaira
átengedni. Olaszországban pedig I. Viktor Emánuel, Ferenc Józseffel egyidejűleg
szentesíti a zsidók egyenjogúsításáról szóló törvényt (l. Emancipáció). A
zsidóság egyenjogúsítása egész Nyugat-európában végbemegy a XIX. sz. folyamán.
De Oroszország a cári tanácsadók rosszindulata alapján továbbra is középkori
vadsággal kezeli a zsidókérdést és a háború előtti Románia sem egyenjogúsította
a zsidókat, bárha az 1878-iki berlini szerződésben erre kötelezettséget
vállalt. A zsidóság most, hogy levegőhöz jutott, saját keblén belül létesít
reformokat, melyek az istentiszteletnek európaiasabb ízlés szerint való
rendezésére és a vallásos követelményeknek a polgári élet igényeivel való
összeegyeztetésére törekednek. Megváltozik a zsidóságnak arculata és
kedélyvilága is, beleolvad a nemzetek egészébe és csak vallását tartja fenn
szent örökség gyanánt.7. A zsidó néptudat védekezése az általános kultúrába
való merülés ellen. Szomorúan kell észlelnie a zsidóságnak, hogy a világ nem
hálálja meg neki a tőle kapott Bibliát és nem viseltetik bizalommal nemzeti
érzése iránt. A Franciaországban lejátszódott Dreyfus-pör tárgyalásai alatt,
mikor a vádlott személyéről az egész zsidóságra hárították a hazaárulás
különben is alaptalannak bizonyult vádját, az ott egybesereglett hírlapírók
egyikében a magyar zsidó Herzl Tivadarban villant fel a gondolat, hogy a
zsidókérdés addig nem juthat nyugvópontra, míg nem kap egy nemzetközileg
biztosított otthont Palesztina földjén. Az eszme oly gyújtó hatással volt, mint
annak idején az álmessiások fellépése. A cionizmus mozgalma megindult, sőt
sajtópropagandája révén meghódította a zsidóságnak, különösen az ifjúságnak egy
részét és megnyerte jelentős államférfiak tetszését is, úgy, hogy a világháború
zajában megérlelődött a Balfour-féle javaslat, mely a békekötésben el is
fogadtatott. A deklaráció elismeri a zsidók jogait Palesztinára, amely angol
protektorátus alatt a zsidóságnak rendelkezésére áll. (L. Cionizmus) A
cionizmus megvalósulásával a következő főbb kérdések várnak a történelem
válaszára. A palesztinai zsidóság az arab őslakossággal szemben meg bírja-e
állani helyét? Gazdaságilag biztosítja-e a föld a zsidóság kellő
berendezkedését,függetleníti-e kellően a külföldi behozataltól? A nemzeti érzés
kielégülése nem semmisíti-e majd meg a régi ideálokat és nem idézi-e elő a
vallási nihilizmust? Miképp lehet másrészt a Tórát és az ősi időkre szabott
vallásos törvényeket a modern állami élet keretébe beilleszteni? (Pl. miképp
kell a tized törvényét megvalósítani stb.) Külpolitikai konflagrációk esetére
biztosítva van-e a zsidó állam tényleges semlegessége? A csekély számú lakosság
felvételére korlátolt állam miképp hat vissza a szétszóródásban maradó zsidóság
politikai sorsára ? Nem minősítik-e ezeket nemzeti kisebbségekké? A
Palesztinában megtelepülő zsidóságban nem áll-e be a nemzeti származás szerinti
tagozódás, vagy pedig nem fejlődik-e ott ki oly nacionalista sovinizmus, mely a
zsidó prófétai tanításokkal ellenkezésbe jut és idővel az európai zsidó
viszonyokra is káros visszahatással lesz? L. Bar Kochba, Giskalai János,
Makkabeusok, Jézus, Hillel, Gamaliel, Simon és Juda patriarchák, Akiba,
Farizeusok, Esszénusok, Szadduceusok, Chásszideusok, Gáoni korszak, Exilarcha,
Gettó, Mártírok, Kereszténység és zsidóság, Messiás, Álmessiások, Mendelssohn,
Reform- zsidóság.
Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter)
található. A felismertetett és korrektúrázott szövegben előfordulnak még hibák,
úgyhogy a szócikk pontos szövegének és külalakjának megtekintéséhez nyissa meg
a digitalizált oldalképet! Ez a(z) 5528. címszó a lexikon =>
1014. oldalán van. Az itt olvasható változat forrása: Nagy
Péter Tibor: Az 1929-es magyar zsidó lexikon adatbázisa. Szociológiai
adatbázisok No. 1. WJLF, Budapest, 2013
A további szöveg a keresőmotor hatékonyságának
növelésére szolgál, nem elolvasásra.
4953255472018468
15528.htm
CÍMSZÓ: Zsidók története
SZÓCIKK: türelmi rendelete 1782 megnyitotta birodalmában a zsidók előtt az
ipari, katonai és tudományos pályákat, eltiltja a zsidók ellen irányuló
kihágásokat, megszünteti a zsidófolt viselését ós a zsidóvámot. Az
egyenjogúsítás gondolatát az amerikai Egyesült Államok nem is tartották
szükségesnek átvenni, mivel ott már a jogok megadását is sértőnek találták,
lévén a lelkiismereti szabadság az embernek veleszületett és
kétségbevonhatatlan joga. Azért ott a kérdést valamennyi egyházra vonatkozóan
sokkal alaposabban oldották meg, mert az állam teljesen feladta az egyházakhoz
való viszonyát, semmiféle különbséget nem tett köztük, mindegyiknek megadta a
teljes szabadságot azon határig, ameddig az állam vagy a másvallású polgárság
sérelmet nem szenved, de egyébként a vallás választását és anyagi támogatását
senkire nem tette kötelezővé és azt mindenkinek saját lelkiismeretére bízta.
Ezt később Franciaországban is követték. Az egyenjogúsítási mozgalmak felszínre
vetették Németország egyes tartományaiban, sőt Magyarországon is azt a
követelést, hogy a zsidóság valljon szint a talmudi tanok és azoknak az
állameszméhez való viszonya tekintetében. Ezen megalázó feltétellel szemben
Riesser Gábor, az első zsidó ügyvéd és képviselőházi elnök védte meg hitfeleit
Der Jude c. folyóirat 1832-33 . De ép e kornak kedvező hangulatát rontja meg a
damaszkuszi és rodosi vérvád 1840 , mely Európa szerte óriási izgalmat kelt és
melyben az angol Montefiore Mózes és Crémieux zsidóvallású francia igazságügy
miniszter s algíri kormányzó Viktória angol királynő és Lajos Fülöp pártoló
közbelépését eszközölték ki Ratti Menton francia konzul ármánykodásai ellen.
Mindezek az egyiptomi alkirálynál végül a pör revízióját és a vádlottak
felmentését eszközölték ki. A tanulságokat levonva Montefiore és Crémieux a
jövőbeli zsidóvédelem és egyszersmind a zsidóság földműves és ipari irányú
nevelése céljaira megalapítják az Alliance Israelit Universellet Paris
központtal. A felvilágosodás százada visszahatást váltott ki a pápai udvarnál.
VI. Pius pápa 1775-iki ediktuma minden eddigi jóindulatú pápai intézkedést
visszavon, tiltja a keresztényeknek a Talmud tanulását és terjesztését, a
zsidóknak pedig a sírkőállítást és minden kegyeleti szertartás végzését.
Viszont örvendetes jelenséget is szolgáltatnak a katolikus szellemű országok:
Portugália 400 éves száműzés után visszabocsátja a zsidókat, sőt Uganda
területét hajlandó az JTO Jewish Territorial Organisation céljaira átengedni.
Olaszországban pedig I. Viktor Emánuel, Ferenc Józseffel egyidejűleg szentesíti
a zsidók egyenjogúsításáról szóló törvényt l. Emancipáció . A zsidóság
egyenjogúsítása egész Nyugat-európában végbemegy a XIX. sz. folyamán. De
Oroszország a cári tanácsadók rosszindulata alapján továbbra is középkori
vadsággal kezeli a zsidókérdést és a háború előtti Románia sem egyenjogúsította
a zsidókat, bárha az 1878-iki berlini szerződésben erre kötelezettséget vállalt.
A zsidóság most, hogy levegőhöz jutott, saját keblén belül létesít reformokat,
melyek az istentiszteletnek európaiasabb ízlés szerint való rendezésére és a
vallásos követelményeknek a polgári élet igényeivel való összeegyeztetésére
törekednek. Megváltozik a zsidóságnak arculata és kedélyvilága is, beleolvad a
nemzetek egészébe és csak vallását tartja fenn szent örökség gyanánt.7. A zsidó
néptudat védekezése az általános kultúrába való merülés ellen. Szomorúan kell
észlelnie a zsidóságnak, hogy a világ nem hálálja meg neki a tőle kapott
Bibliát és nem viseltetik bizalommal nemzeti érzése iránt. A Franciaországban
lejátszódott Dreyfus-pör tárgyalásai alatt, mikor a vádlott személyéről az
egész zsidóságra hárították a hazaárulás különben is alaptalannak bizonyult
vádját, az ott egybesereglett hírlapírók egyikében a magyar zsidó Herzl
Tivadarban villant fel a gondolat, hogy a zsidókérdés addig nem juthat
nyugvópontra, míg nem kap egy nemzetközileg biztosított otthont Palesztina
földjén. Az eszme oly gyújtó hatással volt, mint annak idején az álmessiások
fellépése. A cionizmus mozgalma megindult, sőt sajtópropagandája révén
meghódította a zsidóságnak, különösen az ifjúságnak egy részét és megnyerte
jelentős államférfiak tetszését is, úgy, hogy a világháború zajában
megérlelődött a Balfour-féle javaslat, mely a békekötésben el is fogadtatott. A
deklaráció elismeri a zsidók jogait Palesztinára, amely angol protektorátus
alatt a zsidóságnak rendelkezésére áll. L. Cionizmus A cionizmus
megvalósulásával a következő főbb kérdések várnak a történelem válaszára. A
palesztinai zsidóság az arab őslakossággal szemben meg bírja-e állani helyét?
Gazdaságilag biztosítja-e a föld a zsidóság kellő
berendezkedését,függetleníti-e kellően a külföldi behozataltól? A nemzeti érzés
kielégülése nem semmisíti-e majd meg a régi ideálokat és nem idézi-e elő a
vallási nihilizmust? Miképp lehet másrészt a Tórát és az ősi időkre szabott
vallásos törvényeket a modern állami élet keretébe beilleszteni? Pl. miképp
kell a tized törvényét megvalósítani stb. Külpolitikai konflagrációk esetére
biztosítva van-e a zsidó állam tényleges semlegessége? A csekély számú lakosság
felvételére korlátolt állam miképp hat vissza a szétszóródásban maradó zsidóság
politikai sorsára ? Nem minősítik-e ezeket nemzeti kisebbségekké? A
Palesztinában megtelepülő zsidóságban nem áll-e be a nemzeti származás szerinti
tagozódás, vagy pedig nem fejlődik-e ott ki oly nacionalista sovinizmus, mely a
zsidó prófétai tanításokkal ellenkezésbe jut és idővel az európai zsidó viszonyokra
is káros visszahatással lesz? L. Bar Kochba, Giskalai János, Makkabeusok,
Jézus, Hillel, Gamaliel, Simon és Juda patriarchák, Akiba, Farizeusok,
Esszénusok, Szadduceusok, Chásszideusok, Gáoni korszak, Exilarcha, Gettó,
Mártírok, Kereszténység és zsidóság, Messiás, Álmessiások, Mendelssohn, Reform-
zsidóság.
15528.ht
CÍMSZÓ Zsidó történet
SZÓCIKK türelm rendelet 178 megnyitott birodalmába zsidó előt a ipari
katona é tudományo pályákat eltiltj zsidó elle irányul kihágásokat megszüntet
zsidófol viselésé ó zsidóvámot A egyenjogúsítá gondolatá a amerika Egyesül
Államo ne i tartottá szükségesne átvenni mive ot má jogo megadásá i sértőne
találták lévé lelkiismeret szabadsá a emberne veleszületet é kétségbevonhatatla
joga Azér ot kérdés valamenny egyházr vonatkozóa sokka alaposabba oldottá meg
mer a álla teljese feladt a egyházakho val viszonyát semmifél különbsége ne tet
köztük mindegyikne megadt telje szabadságo azo határig ameddi a álla vag
másvallás polgársá sérelme ne szenved d egyébkén vallá választásá é anyag
támogatásá senkir ne tett kötelezőv é az mindenkine sajá lelkiismeretér bízta
Ez későb Franciaországba i követték A egyenjogúsítás mozgalma felszínr vetetté
Németorszá egye tartományaiban ső Magyarországo i az követelést hog zsidósá
valljo szin talmud tano é azokna a állameszméhe val viszony tekintetében Eze
megaláz feltételle szembe Riesse Gábor a els zsid ügyvé é képviselőház elnö
védt me hitfelei De Jud c folyóira 1832-3 D é korna kedvez hangulatá rontj me
damaszkusz é rodos vérvá 184 mel Európ szert óriás izgalma kel é melybe a ango
Montefior Móze é Crémieu zsidóvallás franci igazságüg miniszte algír kormányz
Viktóri ango királyn é Lajo Fülö pártol közbelépésé eszközölté k Ratt Mento
franci konzu ármánykodása ellen Mindeze a egyiptom alkirályná végü pö revíziójá
é vádlotta felmentésé eszközölté ki tanulságoka levonv Montefior é Crémieu
jövőbel zsidóvédele é egyszersmin zsidósá földműve é ipar irány nevelés céljair
megalapítjá a Allianc Israeli Universelle Pari központtal felvilágosodá század
visszahatás váltot k pápa udvarnál VI Piu páp 1775-ik ediktum minde eddig
jóindulat pápa intézkedés visszavon tiltj keresztényekne Talmu tanulásá é
terjesztését zsidókna pedi sírkőállítás é minde kegyelet szertartá végzését
Viszon örvendete jelensége i szolgáltatna katoliku szellem országok Portugáli
40 éve száműzé utá visszabocsátj zsidókat ső Ugand területé hajland a JT Jewis
Territoria Organisatio céljair átengedni Olaszországba pedi I Vikto Emánuel
Feren Józseffe egyidejűle szentesít zsidó egyenjogúsításáró szól törvény l
Emancipáci zsidósá egyenjogúsítás egés Nyugat-európába végbemeg XIX sz folyamán
D Oroszorszá cár tanácsadó rosszindulat alapjá továbbr i középkor vadságga
kezel zsidókérdés é hábor előtt Románi se egyenjogúsított zsidókat bárh a 1878-ik
berlin szerződésbe err kötelezettsége vállalt zsidósá most hog levegőhö jutott
sajá keblé belü létesí reformokat melye a istentiszteletne európaiasab ízlé
szerin val rendezésér é valláso követelményekne polgár éle igényeive val
összeegyeztetésér törekednek Megváltozi zsidóságna arculat é kedélyvilág is
beleolva nemzete egészéb é csa vallásá tartj fen szen öröksé gyanánt.7 zsid
néptuda védekezés a általáno kultúráb val merülé ellen Szomorúa kel észlelni
zsidóságnak hog vilá ne hálálj me nek től kapot Bibliá é ne viselteti bizalomma
nemzet érzés iránt Franciaországba lejátszódot Dreyfus-pö tárgyalása alatt miko
vádlot személyérő a egés zsidóságr hárítottá hazaárulá különbe i alaptalanna
bizonyul vádját a ot egybesereglet hírlapíró egyikébe magya zsid Herz Tivadarba
villan fe gondolat hog zsidókérdé addi ne jutha nyugvópontra mí ne ka eg
nemzetközile biztosítot otthon Palesztin földjén A eszm ol gyújt hatássa volt
min anna idejé a álmessiáso fellépése cionizmu mozgalm megindult ső
sajtópropagandáj révé meghódított zsidóságnak különöse a ifjúságna eg részé é
megnyert jelentő államférfia tetszésé is úgy hog világhábor zajába megérlelődöt
Balfour-fél javaslat mel békekötésbe e i fogadtatott deklaráci elismer zsidó
jogai Palesztinára amel ango protektorátu alat zsidóságna rendelkezésér áll L
Cionizmu cionizmu megvalósulásáva következ főb kérdése várna történele
válaszára palesztina zsidósá a ara őslakosságga szembe me bírja- állan helyét
Gazdaságila biztosítja- föl zsidósá kell berendezkedését,függetleníti- kellőe külföld
behozataltól nemzet érzé kielégülés ne semmisíti- maj me rég ideáloka é ne
idézi- el vallás nihilizmust Mikép lehe másrész Tórá é a ős időkr szabot
valláso törvényeke moder állam éle keretéb beilleszteni Pl mikép kel tize
törvényé megvalósítan stb Külpolitika konflagráció esetér biztosítv van- zsid
álla ténylege semlegessége csekél szám lakossá felvételér korlátol álla mikép
ha vissz szétszóródásba marad zsidósá politika sorsár Ne minősítik- ezeke
nemzet kisebbségekké Palesztinába megtelepül zsidóságba ne áll- b nemzet
származá szerint tagozódás vag pedi ne fejlődik- ot k ol nacionalist sovinizmus
mel zsid próféta tanításokka ellenkezésb ju é időve a európa zsid viszonyokr i
káro visszahatássa lesz L Ba Kochba Giskala János Makkabeusok Jézus Hillel Gamaliel
Simo é Jud patriarchák Akiba Farizeusok Esszénusok Szadduceusok Chásszideusok
Gáon korszak Exilarcha Gettó Mártírok Kereszténysé é zsidóság Messiás
Álmessiások Mendelssohn Reform zsidóság
15528.h
CÍMSZ Zsid történe
SZÓCIK türel rendele 17 megnyitot birodalmáb zsid elő ipar katon tudomány
pályáka eltilt zsid ell irányu kihágásoka megszünte zsidófo viselés zsidóvámo
egyenjogúsít gondolat amerik Egyesü Állam n tartott szükségesn átvenn miv o m
jog megadás sértőn találtá lév lelkiismere szabads embern veleszülete
kétségbevonhatatl jog Azé o kérdé valamenn egyház vonatkozó sokk alaposabb
oldott me me áll teljes felad egyházakh va viszonyá semmifé különbség n te
köztü mindegyikn megad telj szabadság az határi amedd áll va másvallá polgárs
sérelm n szenve egyébké vall választás anya támogatás senki n tet kötelező a
mindenkin saj lelkiismereté bízt E késő Franciaországb követté egyenjogúsítá
mozgalm felszín vetett Németorsz egy tartományaiba s Magyarország a követelés
ho zsidós vallj szi talmu tan azokn állameszméh va viszon tekintetébe Ez megalá
feltétell szemb Riess Gábo el zsi ügyv képviselőhá eln véd m hitfele D Ju
folyóir 1832- korn kedve hangulat ront m damaszkus rodo vérv 18 me Euró szer
óriá izgalm ke melyb ang Montefio Móz Crémie zsidóvallá franc igazságü miniszt
algí kormány Viktór ang király Laj Fül párto közbelépés eszközölt Rat Ment
franc konz ármánykodás elle Mindez egyipto alkirályn vég p revíziój vádlott
felmentés eszközölt k tanulságok levon Montefio Crémie jövőbe zsidóvédel
egyszersmi zsidós földműv ipa irán nevelé céljai megalapítj Allian Israel
Universell Par központta felvilágosod száza visszahatá válto páp udvarná V Pi
pá 1775-i ediktu mind eddi jóindula páp intézkedé visszavo tilt keresztényekn
Talm tanulás terjesztésé zsidókn ped sírkőállítá mind kegyele szertart végzésé
Viszo örvendet jelenség szolgáltatn katolik szelle országo Portugál 4 év száműz
ut visszabocsát zsidóka s Ugan terület hajlan J Jewi Territori Organisati
céljai átengedn Olaszországb ped Vikt Emánue Fere Józseff egyidejűl szentesí
zsid egyenjogúsításár szó törvén Emancipác zsidós egyenjogúsítá egé
Nyugat-európáb végbeme XI s folyamá Oroszorsz cá tanácsad rosszindula alapj
tovább középko vadságg keze zsidókérdé hábo előt Román s egyenjogúsítot zsidóka
bár 1878-i berli szerződésb er kötelezettség vállal zsidós mos ho levegőh jutot
saj kebl bel létes reformoka mely istentiszteletn európaiasa ízl szeri va
rendezésé vallás követelményekn polgá él igényeiv va összeegyeztetésé törekedne
Megváltoz zsidóságn arcula kedélyvilá i beleolv nemzet egészé cs vallás tart fe
sze öröks gyanánt. zsi néptud védekezé általán kultúrá va merül elle Szomorú ke
észleln zsidóságna ho vil n hálál m ne tő kapo Bibli n viseltet bizalomm nemze
érzé irán Franciaországb lejátszódo Dreyfus-p tárgyalás alat mik vádlo
személyér egé zsidóság hárított hazaárul különb alaptalann bizonyu vádjá o
egybeseregle hírlapír egyikéb magy zsi Her Tivadarb villa f gondola ho
zsidókérd add n juth nyugvópontr m n k e nemzetközil biztosíto ottho Paleszti
földjé esz o gyúj hatáss vol mi ann idej álmessiás fellépés cionizm mozgal
megindul s sajtópropagandá rév meghódítot zsidóságna különös ifjúságn e rész
megnyer jelent államférfi tetszés i úg ho világhábo zajáb megérlelődö
Balfour-fé javasla me békekötésb fogadtatot deklarác elisme zsid joga
Palesztinár ame ang protektorát ala zsidóságn rendelkezésé ál Cionizm cionizm
megvalósulásáv követke fő kérdés várn történel válaszár palesztin zsidós ar
őslakosságg szemb m bírja álla helyé Gazdaságil biztosítja fö zsidós kel
berendezkedését,függetleníti kellő külföl behozataltó nemze érz kielégülé n
semmisíti ma m ré ideálok n idézi e vallá nihilizmus Miké leh másrés Tór ő idők
szabo vallás törvények mode álla él kereté beilleszten P miké ke tiz törvény
megvalósíta st Külpolitik konflagráci eseté biztosít van zsi áll tényleg
semlegesség cseké szá lakoss felvételé korláto áll miké h viss szétszóródásb
mara zsidós politik sorsá N minősítik ezek nemze kisebbségekk Palesztináb
megtelepü zsidóságb n áll nemze származ szerin tagozódá va ped n fejlődik o o
nacionalis sovinizmu me zsi prófét tanításokk ellenkezés j időv európ zsi
viszonyok kár visszahatáss les B Kochb Giskal Jáno Makkabeuso Jézu Hille
Gamalie Sim Ju patriarchá Akib Farizeuso Esszénuso Szadduceuso Chásszideuso Gáo
korsza Exilarch Gett Mártíro Kereszténys zsidósá Messiá Álmessiáso Mendelssoh
Refor zsidósá
15528.
CÍMS Zsi történ
SZÓCI türe rendel 1 megnyito birodalmá zsi el ipa kato tudomán pályák eltil
zsi el irány kihágások megszünt zsidóf viselé zsidóvám egyenjogúsí gondola ameri
Egyes Álla tartot szükséges átven mi jo megadá sértő talált lé lelkiismer
szabad ember veleszület kétségbevonhatat jo Az kérd valamen egyhá vonatkoz sok
alaposab oldot m m ál telje fela egyházak v viszony semmif különbsé t közt
mindegyik mega tel szabadsá a határ amed ál v másvall polgár sérel szenv egyébk
val választá any támogatá senk te kötelez mindenki sa lelkiismeret bíz kés
Franciaország követt egyenjogúsít mozgal felszí vetet Németors eg tartományaib
Magyarorszá követelé h zsidó vall sz talm ta azok állameszmé v viszo tekintetéb
E megal feltétel szem Ries Gáb e zs ügy képviselőh el vé hitfel J folyói 1832
kor kedv hangula ron damaszku rod vér 1 m Eur sze óri izgal k mely an Montefi
Mó Crémi zsidóvall fran igazság minisz alg kormán Viktó an királ La Fü párt
közbelépé eszközöl Ra Men fran kon ármánykodá ell Minde egyipt alkirály vé
revízió vádlot felmenté eszközöl tanulságo levo Montefi Crémi jövőb zsidóvéde
egyszersm zsidó földmű ip irá nevel célja megalapít Allia Israe Universel Pa
központt felvilágoso száz visszahat vált pá udvarn P p 1775- edikt min edd
jóindul pá intézked visszav til keresztények Tal tanulá terjesztés zsidók pe
sírkőállít min kegyel szertar végzés Visz örvende jelensé szolgáltat katoli
szell ország Portugá é számű u visszabocsá zsidók Uga terüle hajla Jew Territor
Organisat célja átenged Olaszország pe Vik Emánu Fer József egyidejű szentes
zsi egyenjogúsításá sz törvé Emancipá zsidó egyenjogúsít eg Nyugat-európá
végbem X folyam Oroszors c tanácsa rosszindul alap továb középk vadság kez
zsidókérd háb elő Romá egyenjogúsíto zsidók bá 1878- berl szerződés e
kötelezettsé válla zsidó mo h levegő juto sa keb be léte reformok mel
istentisztelet európaias íz szer v rendezés vallá követelmények polg é igényei
v összeegyeztetés törekedn Megválto zsidóság arcul kedélyvil beleol nemze egész
c vallá tar f sz örök gyanánt zs néptu védekez általá kultúr v merü ell Szomor
k észlel zsidóságn h vi hálá n t kap Bibl viselte bizalom nemz érz irá
Franciaország lejátszód Dreyfus- tárgyalá ala mi vádl személyé eg zsidósá
hárítot hazaáru külön alaptalan bizony vádj egybeseregl hírlapí egyiké mag zs
He Tivadar vill gondol h zsidókér ad jut nyugvópont nemzetközi biztosít otth
Paleszt földj es gyú hatás vo m an ide álmessiá fellépé cioniz mozga megindu
sajtópropagand ré meghódíto zsidóságn különö ifjúság rés megnye jelen államférf
tetszé ú h világháb zajá megérlelőd Balfour-f javasl m békekötés fogadtato
deklará elism zsi jog Palesztiná am an protektorá al zsidóság rendelkezés á
Cioniz cioniz megvalósulásá követk f kérdé vár történe válaszá paleszti zsidó a
őslakosság szem bírj áll hely Gazdasági biztosítj f zsidó ke
berendezkedését,függetlenít kell külfö behozatalt nemz ér kielégül semmisít m r
ideálo idéz vall nihilizmu Mik le másré Tó idő szab vallá törvénye mod áll é
keret beilleszte mik k ti törvén megvalósít s Külpoliti konflagrác eset biztosí
va zs ál tényle semlegessé csek sz lakos felvétel korlát ál mik vis
szétszóródás mar zsidó politi sors minősíti eze nemz kisebbségek Palesztiná
megtelep zsidóság ál nemz szárma szeri tagozód v pe fejlődi nacionali sovinizm
m zs prófé tanítások ellenkezé idő euró zs viszonyo ká visszahatás le Koch
Giska Ján Makkabeus Jéz Hill Gamali Si J patriarch Aki Farizeus Esszénus
Szadduceus Chásszideus Gá korsz Exilarc Get Mártír Keresztény zsidós Messi
Álmessiás Mendelsso Refo zsidós
15528
CÍM Zs törté
SZÓC tür rende megnyit birodalm zs e ip kat tudomá pályá elti zs e irán
kihágáso megszün zsidó visel zsidóvá egyenjogús gondol amer Egye Áll tarto
szüksége átve m j megad sért talál l lelkiisme szaba embe veleszüle
kétségbevonhata j A kér valame egyh vonatko so alaposa oldo á telj fel egyháza
viszon semmi különbs köz mindegyi meg te szabads hatá ame á másval polgá sére
szen egyéb va választ an támogat sen t kötele mindenk s lelkiismere bí ké
Franciaorszá követ egyenjogúsí mozga felsz vete Németor e tartományai
Magyarorsz követel zsid val s tal t azo állameszm visz tekinteté mega feltéte
sze Rie Gá z üg képviselő e v hitfe folyó 183 ko ked hangul ro damaszk ro vé Eu
sz ór izga mel a Montef M Crém zsidóval fra igazsá minis al kormá Vikt a kirá L
F pár közbelép eszközö R Me fra ko ármánykod el Mind egyip alkirál v revízi
vádlo felment eszközö tanulság lev Montef Crém jövő zsidóvéd egyszers zsid
földm i ir neve célj megalapí Alli Isra Universe P központ felvilágos szá
visszaha vál p udvar 1775 edik mi ed jóindu p intézke vissza ti kereszténye Ta
tanul terjeszté zsidó p sírkőállí mi kegye szerta végzé Vis örvend jelens
szolgálta katol szel orszá Portug szám visszabocs zsidó Ug terül hajl Je
Territo Organisa célj átenge Olaszorszá p Vi Emán Fe Józse egyidej szente zs
egyenjogúsítás s törv Emancip zsid egyenjogúsí e Nyugat-európ végbe folya
Oroszor tanács rosszindu ala tová közép vadsá ke zsidókér há el Rom
egyenjogúsít zsidó b 1878 ber szerződé kötelezetts váll zsid m leveg jut s ke b
lét reformo me istentisztele európaia í sze rendezé vall követelménye pol
igénye összeegyezteté töreked Megvált zsidósá arcu kedélyvi beleo nemz egés
vall ta s örö gyanán z népt védeke által kultú mer el Szomo észle zsidóság v
hál ka Bib viselt bizalo nem ér ir Franciaorszá lejátszó Dreyfus tárgyal al m
vád személy e zsidós háríto hazaár külö alaptala bizon vád egybesereg hírlap
egyik ma z H Tivada vil gondo zsidóké a ju nyugvópon nemzetköz biztosí ott
Palesz föld e gy hatá v a id álmessi fellép cioni mozg megind sajtópropagan r
meghódít zsidóság külön ifjúsá ré megny jele államfér tetsz világhá zaj
megérlelő Balfour- javas békeköté fogadtat deklar elis zs jo Palesztin a a
protektor a zsidósá rendelkezé Cioni cioni megvalósulás követ kérd vá történ
válasz paleszt zsid őslakossá sze bír ál hel Gazdaság biztosít zsid k
berendezkedését,függetlení kel külf behozatal nem é kielégü semmisí ideál idé
val nihilizm Mi l másr T id sza vall törvény mo ál kere beilleszt mi t törvé
megvalósí Külpolit konflagrá ese biztos v z á tényl semlegess cse s lako
felvéte korlá á mi vi szétszóródá ma zsid polit sor minősít ez nem kisebbsége
Palesztin megtele zsidósá á nem szárm szer tagozó p fejlőd nacional soviniz z
próf tanításo ellenkez id eur z viszony k visszahatá l Koc Gisk Já Makkabeu Jé
Hil Gamal S patriarc Ak Farizeu Esszénu Szadduceu Chásszideu G kors Exilar Ge
Mártí Keresztén zsidó Mess Álmessiá Mendelss Ref zsidó
1552
CÍ Z tört
SZÓ tü rend megnyi birodal z i ka tudom pály elt z irá kihágás megszü zsid
vise zsidóv egyenjogú gondo ame Egy Ál tart szükség átv mega sér talá lelkiism
szab emb veleszül kétségbevonhat ké valam egy vonatk s alapos old tel fe egyház
viszo semm különb kö mindegy me t szabad hat am másva polg sér sze egyé v
válasz a támoga se kötel minden lelkiismer b k Franciaorsz köve egyenjogús mozg
fels vet Németo tartománya Magyarors követe zsi va ta az államesz vis tekintet
meg feltét sz Ri G ü képvisel hitf foly 18 k ke hangu r damasz r v E s ó izg me
Monte Cré zsidóva fr igazs mini a korm Vik kir pá közbelé eszköz M fr k
ármányko e Min egyi alkirá revíz vádl felmen eszköz tanulsá le Monte Cré jöv
zsidóvé egyszer zsi föld i nev cél megalap All Isr Univers közpon felvilágo sz
visszah vá udva 177 edi m e jóind intézk vissz t keresztény T tanu terjeszt
zsid sírkőáll m kegy szert végz Vi örven jelen szolgált kato sze orsz Portu szá
visszaboc zsid U terü haj J Territ Organis cél áteng Olaszorsz V Emá F Józs
egyide szent z egyenjogúsítá tör Emanci zsi egyenjogús Nyugat-euró végb foly
Oroszo tanác rosszind al tov közé vads k zsidóké h e Ro egyenjogúsí zsid 187 be
szerződ kötelezett vál zsi leve ju k lé reform m istentisztel európai sz rendez
val követelmény po igény összeegyeztet töreke Megvál zsidós arc kedélyv bele
nem egé val t ör gyaná nép védek álta kult me e Szom észl zsidósá há k Bi visel
bizal ne é i Franciaorsz lejátsz Dreyfu tárgya a vá személ zsidó hárít hazaá
kül alaptal bizo vá egybesere hírla egyi m Tivad vi gond zsidók j nyugvópo
nemzetkö biztos ot Pales föl g hat i álmess fellé cion moz megin sajtópropaga
meghódí zsidósá külö ifjús r megn jel államfé tets világh za megérlel Balfour
java békeköt fogadta dekla eli z j Paleszti protekto zsidós rendelkez Cion cion
megvalósulá köve kér v törté válas palesz zsi őslakoss sz bí á he Gazdasá
biztosí zsi berendezkedését,független ke kül behozata ne kielég semmis ideá id
va nihiliz M más i sz val törvén m á ker beillesz m törv megvalós Külpoli
konflagr es bizto tény semleges cs lak felvét korl m v szétszóród m zsi poli so
minősí e ne kisebbség Paleszti megtel zsidós ne szár sze tagoz fejlő naciona
sovini pró tanítás ellenke i eu viszon visszahat Ko Gis J Makkabe J Hi Gama
patriar A Farize Esszén Szadduce Chásszide kor Exila G Márt Kereszté zsid Mes
Álmessi Mendels Re zsid