Az időábrázolás hasonló megoldása már 1929-ben megjelenik Derkovitsnál a Szőlőevőkben és pasztell önarcképében, majd az 1930-as Aukciónál. Tartalmi téren, az európai művészetben a könyvet olvasó munkástípus, miként arra Aradi Nóra és Németh Lajos tanulmánya egyaránt felhívja a figyelmet, Masereel Egy ember passiója gázlámpának támaszkodó figurájával jelentkezik először. Derkovits festményét több, ma jórészt lappangó rajz előzte meg, köztük a Proletár két vázlata, egyiken egy félreérthetetlen Marx-portréval és a Beszélgető munkások egy MAR(X) feliratú képpel. A közvetlen előzmény az ugyancsak 1932-ben festett Család (Proletárcsalád).
Forrás: 20. századi magyar festészet és szobrászat
A MNG állandó kiállításának katalógusa
(főszerk.: Csorba Géza)
Képzőművészeti Kiadó, Bp., 1986, 139. oldal
Vázlatok a műhöz
|