KEZDŐLAP | I. A magyar városok keletkezése. » |
A középkori városok keletkezése
Európa ókori történelmében a városok az állami lét főszervei. Az egyes görög államocskák s a római birodalom története, a fővárosok: Athén, Sparta, Thébai és Róma körül, mintegy központ körül forogva, nem más, mint e városok története. Virágzásának tetőpontjára Róma történetében jutott a városi szervezet, hol nem csak mint az állam első szerve, hanem mint annak forrása, alapja lép fel. A római birodalom alkotmánya, intézményei városi alkotmányból, intézményekből fejlődtek. A birodalom katonai és gazdasági berendezése a városokon nyugodott és «a városi szervezet annyira sajátja, hogy egyébből sem áll, mint autonóm városokból.»
A középkor városainak nem jutott ily fontos szerep az államok életében, sőt azt mondhatjuk, hogy mindenütt mintegy az állam testéből kiszakított, külön történetet élő s külön fejlődés alatt álló testületek lépnek fel, melyek többnyire a fejedelmi hatalom támogatói, szemben az uralkodók rovására saját hatalmukat fejleszteni törekvő fő- és köznemesi osztályokkal. A fejedelmeknek, kik akár honvédelmi, akár pénzügyi tekintetben eszközül használták a városokat, érdekükben volt ezeknek fejlesztése s azt elő is mozdították, de már oly nevezetességre jutásuknak, a minőt az ókor városainál látunk, éppen az uralkodói hatalom vetett gátat. Mindössze Olaszország földjén alakultak városi szervezetek, melyek világtörténelmi szerepre jutottak, egyrészt az egységes uralom összetartó kapcsának hiánya, másrészt a talaj s a nép város alkotásra való fogékonysága következtében, s ez által «maradt Itália, a mi volt, a városok országa.»[2]
A városok történetének tárgyalásánál az első kérdés, a mire feleletet kell keresnünk, hogy mi módon keletkeztek s mily körülmények segítették elő megalakulásukat? Egy pillantást kell vetnünk a nevezetesebb teoriákra, melyek a középkori városi szervezet magvát más-más intézményben keresik és melyek mégis eleddig eldöntetlenül hagyták e fontos kérdést. Különösen a német és olasz városokról kell szólnunk, mint melyeknek a magyarra hatásuk lehetett.
Az a körülmény, hogy a középkori városok tulnyomólag római városok helyén épültek, a város történet első kutatóit a római municipiumokból való származás gondolatára vitte.[3] Az ujabb írók e felfogással már teljesen szakítottak kimutatván annak tarthatatlanságát;[4] a kapcsolat a római városokkal csupán külső s egyrészt annak következménye, hogy a népvándorlással bejövő népek készen találván a római épületeket, városokat, azokat egyszerűen elfoglalták; másrészt meg, a hol a városok az új betelepülők megjelenésekor már fenn sem álltak, az okozta ezt, hogy a rómaiakat is, mint a középkoriakat a gazdasági, kereskedelmi, honvédelmi célszerűség vezette a városok helyének megválasztásánál, illetve város csak ott fejlődhetett, a hol a kedvező feltételek megvoltak, s mivel e feltételek nem változtak, a városok ugyanazokon a helyeken épültek fel újra.[5] A római hatás tisztán elnevezésekben, szavakban mutatkozik, melyeknek értelme már megváltozott.[6] Voltak, kik a szabad germán-községből és a püspöki székhelyek népei élvezte immunitásból fejlődöttnek tartották a városok jogát, ismét mások a céhszervezetből, Gilde-kből, való származás mellett törtek lándzsát.[7] Nevezetesebb ezeknél Nitzsch felfogása, ki a karolingi udvari jogból (Hofrecht), a ministerialis rendszerből keletkezettnek mondja a városi jogot. A ministerialisok, szolganépek közé tartozó kereskedő s iparosnépek a forgalmasabb székhelyek köré csoportosulva a felettük hatalmat gyakorló püspökök és főurak ellen vívott harcok után felszabadulva lesznek polgárokká.[8] Az ő előbb királyi, majd püspöki officialeseikből alakult a városi biróság. Ezzel szemben s főleg vele vitatkozva az ujabb irodalom tagadja a városoknak udvari jogi származását s elvetve minden eddigi feltevést, a városi jogot a vásárjogra vezeti vissza s minden többi jogát ebből származónak állítja.[9] E felfogás szerint, melynek legnevesebb képviselője Sohm Rudolf, a polgárok kereskedők voltak s a városok csupán a kereskedelemnek köszönik alakulásukat. A vásárjogból s a király jelképes jelenléte miatt érvényes várjogból (Burgrecht) keletkezik a városjog, mely vásárjogi származása alapján menedékjog is s ezért «szolgaságot a városi jog nem ismer.»[10]
E felfogások közül a két utóbbi a legjelentősebb és legalább a német városokra vonatkozólag, a többi alaposan megcáfoltatván csupán ezek vehetők tekintetbe és azt hiszem, helyesen járunk el, ha középuton haladunk a kettő közt. Akár az udvari, akár a vásár-jogból való származás teljes elvetését hibának kell vennünk. Valószinű az a fejlődés, hogy a régi ministerialis szervezet bomlásakor a városokban megmaradt szolganépek, illetve ezek túlnyomólag kereskedéssel s iparral foglalkozó rétegei udvari hivatalnokaik, tisztjeik alatt mindjobban tömörülnek és az ekkor már felettük hatalmat gyakorló püspökök, főurak ellenére, gyakran velük vívott hosszú harcok után a tisztviselő választás jogát s ezzel az autonómiát megszerzik maguknak. A ministeriális tisztviselők ez által városiakká, a szolganépi községek városokká emelkedtek. Ez az átalakulás azonban nem mehetett végbe a nélkül, hogy valamely kiváltság által e szolganépek, félszabadok alapot ne nyerjenek e küzdelem folytatására. E kiváltság a vásártartás joga volt, a mi viszont már fejlettebb kereskedelmet tételez fel éppen az említett kereskedő népek körében. E jog által a vásár területén működő birói hatóság akár a ministeriális község bíráját s tisztviselőit, akár másokat bíztak meg ezzel jogot nyert a vásáron megforduló minden rendű s rangú ember felett ítélkezni. Eddig a ministeriális községnek a középkori jog individuális jellege következtében csak egyenlő társadalmi helyzetű emberek a tagjai; ezután a vásári biráskodás lassanként az egész községre kiterjesztvén hatáskörét s ha külön biróság volt, a községi magisztrátussal egybeolvadván a jog territoriálissá lesz és az ilymódon átalakult községi hatóság a forgalom s kereskedelem szabadsága érdekében jogot nyer minden a határon belül megforduló ember felett való itélkezésre. Városi élet kezdetéről csak a biráskodási jognak e kiterjesztése után beszélhetünk s már e jog élvezése vonta maga után a hűbérrendszer alsóbb osztályaiban, különösen azok kereskedőiben, a ministeriálisoknak ekkor már városi közösségébe való beolvadás törekvését.
Végeredményben tehát azt mondhatjuk, hogy a szabad város a ministeriális félszabad községen épült, polgárainak túlnyomó része e szolganépekből emelkedett azzá, de e fejlődés csupán egy új elem, a vásári jog közbevegyülése után mehetett végbe. A tényleges alap, melyen a városi szabadság nyugszik, a karolingi udvari jog és mégis a később kapott vásártartási kiváltság lévén alapja a várossá fejlődésnek, a vásárjoggal való összefüggése a városinak amannál sokkal bensőbb, sokkal folytonosabb. Ez a szerves összefüggés vezette arra az újabb német írókat, hogy a város udvari jogi származását teljesen elvessék, holott a ministeriális községek s ezek népe nélkül a városok keletkezése talán sokkal később s mindenesetre máskép ment volna végbe. A földesúri hatalommal vívott harczok s éppen az eredetileg királyi ministeriálisoktól való eredet következtében is természetes, a mit Sohm mond,[11] hogy a városok kezdetben mind királyiak s a földesúri városok későbbi kor szülöttei.
A városok keletkezésének kora a tizedik, tizenegyedik század, kifejlődésük és emelkedésük azonban már a következő századokra esik. A keresztes hadjáratok nyomán sűrűbbé vált érintkezés és élénkebb forgalom nagy lendületet adtak az iparnak, kereskedelemnek és valóságos «nemzetgazdasági forradalommá lőn az a városalkotási láz», melynek Nyugateurópa városjogai teljes kialakulásukat köszönik.[12] Egyre-másra alapítják a városokat és ekkor a XII. század vége felé és a XIII. században jegeczesedtek ki a feltételek, melyek a városi léthez okvetlenül szükségesek és melyek által a község várossá lett, azaz «oly közösséggé, mely ipar, kereskedelem és műveltségi tényezők következtében önállóbb közösségi életnek indult s mely nevezett jellemző tulajdonságaival a többi községek közül kiválik.»[13]
[2] «Italien war und blieb ein Land der Städte.» Hegel K. Geschichte d. Städteverfassung von Italien. Leipzig. 1847. l.
[3] Eichorn K. Fr. Ueber den Ursprung d. städtischen Verfassung in Deutschland (Zeitshrift für geschichtliche Rechtswissenschaft II. Berlin, 1816. 165 237. 1.) és Deutsche Staats und Rechtsgeschichte 3. Ausg. Göttingen, 1821 3. I. 84 86. és II. 46 47. lapok. Gaupp E. Th. Über deutsche Städtegründung, Stadtverfassung und Weichbild im Mittelalter. Jena, 1824. XXI. I. és 26 s köv. l. Megkülönböztet római-német és német városokat.
[4] Nitzsch. K. W. Ministerialität u. Bürgerthum im XI. u. XII. Jahrhundert. Leipzig, 1859. 14. l. Hegel.K. Geschichte d. Städteverfassung von Italien. Leipzig, 1847. I. 473 s köv. l. Maurer G. L. Geschichte d. Städteverfassung in Deutschland. Erlangen, 1869. I. 46. 1. Below G.Das ältere deutsche Städtewesen u. Bürgerthum. Bielefeld und Leipzig, 1898. 2. l. Stubbs W. The constitutional history of England. I. Oxford, 1875. 61 2. l.
[5] Igy épült hazánkban Fehérvár Curta, Esztergom Capris, Buda Aquincum, Sopron Scarabantia, Győr Arrabona, Gyulafehérvár Apulum, Kolozsvár Napoca helyén stb.
[6] V. ö. Hajnik I. Egyetemes európai jogtörténet. Bp. 1899. 171 2. l.
[7] Hegel K. az italiai városokat a szabad longobard községekből származtatja, a miből és a püspöki immunitásból együttesen fejlődött ki az egyházzal vívott hosszú küzdelmek után a városi szervezet. (Gesch. d. Städteverfassung v. Italien. Leipzig, 1847. I. 473 s köv. 1. II. 93. 1.) Eichhorn is fontos tényezőnek tartja a püspöki népek immunitását a városi fejlődésben. (id. műve II. 44 s köv. l.) Wilda W. E. a céhszervezetet tartja a városi szervezet alapjának. Das Gildenwesen im Mittelalter. Halle 1831. 145 s köv. és 176 s köv. l. Hajnik I. Egyetemes európai jogtörténetében (Bp. 1899. 1702. 1.) a délfrancia s olasz városoknál az immunitásból, az északfrancia és német városoknál pedig a céhből eredőnek tarja a jogot.
[8] Az udvari jogi jelleget már Eichhorn említi id. értekezése. I. 241 s köv. l. Nitzsch K. W. Ministerialität u. Bürgerthum im XI. u. XII. Jahrhundert. Leipzig, 1859. Különösen 188. és 247 s köv. l. A ministerialisok a karolingi várgrófságok népei, nem beneficiumul, hanem ministeriumul örök-bérben birják földjeiet bizonyos szolgálatok, adó, követség és a hadikötelezettség bizonyos számban való teljesítése-fejében. Időfolyamán beneficiumos hűbéresekké emelkednek ezek közül a harcosok és követek, míg a házi hivatalnokok, iparosok, kik eredetileg az előkelőbbek, lejebb nyomatnak. E ministerialisok közé tartozó kiskereskedők, kik forgalmas székhelyek körül laknak mint királyi emberek élveznek vámszabadságot. A püspöki, főúri hatalom terjeszkedőben elnyomja a várgrófság hatásköri hatalmát s a ministerialisok felett uralkodván, ezek kereskedése szűk határok közé szorul. A szabad kereskedés e korlátja s a püspöki helyek magas vásárpénze miatt kifejlődik az alvárosi vásár, melyen már nagyban kereskednek. A ministerialisok mind több idegen elemet vesznek fel, általános bomlás lévén. A hűbéresek szabadulni akarnak uraiktól, a régi ministeriális szervezet teljesen feloszlik, a városokban megmaradt részei megkezdik küzdelmeiket uraik ellen, mint királyi emberek tudván csak a forgalmat emelni, a kereskedést szabadon gyakorolni. Stubbs W. az angol városok alapját az angolszász félszabad községi szervezetben, a «township»-ben látja s a várossá fejlődést a normann hódítás korára teszi. The constitutional history of England. I. Oxford. 1875. 8996. és 403 köv. 1. Thierry A. Essai sur histoire de la formation du Tiers État. 4 Éd. Paris, 1866. 17 19. És 23 28 1. a római hagyomány hatását hangoztatva hasonló módon származtatja a várost.
[9] Maurer G. L. Geschichte der Städteverfassung in Deutschland. Erlangen, 1869. I. 197 s köv. és 282. l. A községi jogból, mint határjogból származtatja a városjogot, a hol a Bürgerschaft tagjai a közös földek, vizek, útak használói, a Bürgermeister a községi javak felett a tanácscsal felügyeletet tartó közeg, mig a birói hivatal a földesúr és helyettesei, a soltész és esküdtek kezében van. Az első kiváltság, a mi a községet várossá teszi, a vásártartás joga, ebből fejlődik ki a többi jog. Below G. Das ältere deutsche Städtewesen und Bürgertum. Bielefeld u. Leipzig 1898., c. műve 8 9. lapján a városok keletkezésének főtényezőjéül a kereskedelmet emeli ki. Sohm R. Die Entstehung d. deutschen Städtewesens (Leipzig, 1890. 14 16, 1833. l.) szerint a városi tanács a kereskedők vásári biróságából fejlödött ki, melynek hatásköre a Weichbild jelölte vásártéren minden rendű s jogú emberelvre kiterjedt. Később az egész várost a Weichbilden belül levőnek veszik. A Weichbilden levő N. Károly kard jelképével a király mindig jelenlevőnek tekintetik s így az a jog érvényes itt, a mi a királyi várban, a Burgrecht. Ebből a vásárjog alapján keletkezik a városi szabadság.
[10] «Das Stadtrect kennt keine Unfreiheit.» Sohm R. id. műve. 81. lap.
[11] Sohm R. Die Entstehung des Deutschen Städtewessen. Leipzig, 1890. 30. l.
[12] Below G. Das ältere deutsche Städtewesen und Bürgertum. Bielefeld u. Leipzig, 1898. 6 7. 1. és Hajnik I. Magyar alkotmány és jogtörténet. Pest, 1872. I. 241. l.
[13] Király J. Pozsony város joga a középkorban. Budapest. 1894. 11. l.
KEZDŐLAP | I. A magyar városok keletkezése. » |