« ÉNEK, ZENE, TÁNC | KEZDŐLAP | AZ ŐSMŰVELTSÉG AKARATI ELEMEI » |
Gondolatainak és érzéseinek kifejezésére és megörökítésére az ember korán igénybe vette a képes ábrázolás eszközeit is. Ábrázoló művészetének forrása természetes formaérzéke és ízlése volt. Szép és rút, hasznos és haszontalan között már a műveltség legalacsonyabb fokán álló ember különbséget tett, s tudatosan keresi a szemnek kellemes és a használatra alkalmas formákat. Eszközeit, szerszámait, fegyvereit az anyag alakíthatóságának korlátai között a gyakorlati célnak legmegfelelőbb és egyszersmind a legtetszetősebb alakban készíti, és jó ízléssel díszíti. Művészi érzékéről az őskori kő-, de még inkább a csonteszközök, az idők múlásával azok egyre finomodó, változatos formái és ízléses építései tanúskodnak. A szerszám- és fegyverformák kialakításában természetesen a hasznossági szempont volt az irányadó. A díszítésben már éppúgy, mint a kezdetleges ékszerek viselésében esztétikai igények érvényesültek. Kezdetben egyszerű vonalas díszekkel, geometriai alakzatokkal találkozunk. Később feltűnnek a természetutánzó figurális ábrázolások is, amelyeknek az ősember önálló művészi alkotásaival együtt világszemléleti vonatkozásai vannak.
A fából faragott vagy agyagból gyúrt, s ezért elpusztult, valamint a kőbe faragott vagy csontba vésett, s így korunkra jutott szobrocskák és domborművek kétségtelenül a szellemkultusszal kapcsolatos bálványképek voltak. A barlangok falára és sziklákra rajzolt, festett, avagy csontba karcolt, fába faragott állatképek és emberábrázolások, harci és vadászjelenetek az ősember világszemléletét tükrözik vissza. E szemlélet központjában a szellemekkel egy szinten állnak az emberrel ügyességben, ravaszságban, bátorságban és harckészségben vetekedő, sőt erőben és gyorsaságban őt felül is múló állatok: a mamut és a barlangi medve, az ősbölény és az őstulok, a vádló és a tarándszarvas, s a többi kihalt ősállat. A jégkorszak végzetes pusztításait túlélő barlanglakó ősember lelkét és gondolatvilágát szinte teljesen betöltötte az ősi ellenség, az állat leküzdésének a vágya, a nagy ragadozókkal önvédelemből, a fűevő szarvasállatokkal, vadlovakkal és kisebb állatokkal húsukért, prémjükért, bőrükért, csontjukért, zsírjukért vívott állandó küzdelme. E körbe vágó gondolatait, emlékeit, elképzeléseit, szándékait közölte és örökítette meg egyszer a valóságot érzékeltető természetes modorban, másszor a természeti formákat sematikusan leegyszerűsítő képletes formanyelven. A növényi és állati formákat meglepő valóságérzékkel ábrázoló s a mozgást, a tömeget, a kínt, a halálvívódást, az emberi mozdulatokat kifogástalanul érzékeltető művészi alkotásokkal egy időben tűnnek fel azok, a kőre és csontra karcolt, falra és kavicsra festett rejtélyes jegyek, amelyekből később a fogalmakat ábrázoló, majd a szótagokat jelölő betűírások kialakultak.
A mai primitív népek agyag- és faművészetéből, s magából a dolgok természetéből következtetve semmi kétségünk sem lehet afelől, hogy az ősember művészetének igazi anyaga a kőnél és csontnál sokkalta könnyebben alakítható és díszíthető fa és agyag volt. Az agyagból gyúrt és fából vagy fába rótt képes ábrázolások persze elpusztultak, de az őskori művészetek hagyatékát formáit, kifejezésmódját, szimbolikáját átvették, továbbfejlesztették és korunkra hagyományozták az újabb kőkor és a bronzkor immár maradandóbb anyagokkal és fejlettebb módszerrel dolgozó agyag- és fémművesei, s a régi művelődésnek fába rótt képírását és ékírását már a történeti kor elején kőbe rögzítő délszaki kultúrák.
Az ősember szépérzékéből és világszemléletéből sarjadt művészi ábrázolásokból így bontakozott ki a későbbi korok nagyszerű képzőművészete s a gondolatok közlésének és megörökítésének az élőbeszéddel egyenrangú eszköze: az írás.
« ÉNEK, ZENE, TÁNC | KEZDŐLAP | AZ ŐSMŰVELTSÉG AKARATI ELEMEI » |