| Javíthat-e
          az orvostudomány az emberiség összetételén?
          Gondoskodhat-e arról, hogy jobb, egészségesebb
          emberek szülessenek? Csökkentheti-e a születendő
          közveszélyes őrültek számát? Hangzatosabban:
          mi az EUGENIKA, az a tudomány, amely mindezt ígéri? Ha ezek tréfás kérdések volnának,
          úgy illenék felelni rájuk, hogy a végére
          hagynánk a csattanót. De ezek tragikus kérdések,
          értelmetlen kérdések; szabadjon tehát előre
          válaszolnom. Az orvostudomány az emberek bajain igyekszik
          segíteni, betegségeket gyógyít, és
          alapelve, hogy nem foglalkozik az emberek értékelésével.
          Az emberiséget próféták és politikusok
          próbálták boldoggá tenni. Az orvostudomány
          nem gondoskodhat arról, hogy jobb emberek szülessenek, mert
          nincs mércéje, amellyel jókat és rosszakat
          megmérhetne, nem tudja, ki a bölcs... ráadásul
          semmi befolyása sincs azokra az érzelmekre, amelyek házassághoz
          vagy egyszerűen csak a szexuális kapcsolathoz vezetnek.
          A vak, nyilazó Ámor, a hatalmas Cupidó uralkodik
          ma is, mint a hatalmas Zeus idejében. A szerelmesek maguk választanak.
          Nem kérnek orvosi tanácsot. S az orvost már az
          iskolában arra tanítják, hogy MEDICUS NON ACCEDIT
          NISI VOCATUS - vagyis (a latinnál kevésbé, zengzetesen)
          -, hogy ne legyen fogadatlan prókátor. A születendő
          közveszélyes őrültek szülei feltétlenül
          azokhoz tartoznak, akik nem kérnek tanácsot. S ha kértek
          volna; elővehetjük korunk hírhedt tébolyodottainak
          szüleit - kevés kivétellel olyan szelíd, kissé
          korlátolt, alázatos emberekre lelnénk, akik minden
          nehézség nélkül megkapták volna az
          elmeorvosok bátorító vállveregetését,
          nihil obstatját. Sőt: még közveszélyes
          fenevadakat sem lett volna célszerű eltanácsolni
          a szaporodástól. Mussolini fia jámbor, középszerű
          jazz-zongorista, lánya szerény, csöndes háziasszony.
          Bormann fia pap, misszionárius, példás életű
          ember.
 Inkább eltanácsolta volna egy mai tudományban jártas
          orvos Johann Sebastian Bach apját: jelentéktelen zenész
          volt, nem komponált, viszont volt egy elmebeteg testvére.
          Inkább Beethoven apját: a rossz zenészt, erőszakos
          embert, aki egy rosszhírű, valószínűleg
          vérbajos szolgálót vett el. Vagy a részeges,
          bolondos Strehlenaut, Lenau apját...
 Hogy lehet az - kérdezzük mármost -, hogy az orvostudományra
          róják a feladatot: gondoskodjék egészségesebb
          emberek születéséről? Mondhatnánk: talán,
          mert az állattenyésztésben szép eredményeket
          ért el a "fajnemesítés". Vannak nagyszerűen
          tojó tyúkfajták, gyorsan növő, húsos
          kacsák, jól tejelő tehenek, és zsíros
          disznók - sőt már nagysonkás disznók
          is - olyanok, amelyeknek mellső lábai is pompás
          csülköt adnak.
 Ezeket az eredményeket azért lehetett elérni, mert
          az említett állatok generációváltása
          hasonlíthatatlanul rövidebb, mint az emberé. Amit
          a csirkénél 30 év alatt érhetünk el; -
          60 generáció! - azt az embernél 60x30, vagyis 1800
          év alatt. Ami azonban még jelentősebb: az állattenyésztő
          egyetlen egy (ritkán két) tulajdonságot szándékozik
          kifejleszteni. Nincs kizárva, hogy ez lehetséges az embernél
          is. Kínai kalligráfusokról olvashatjuk, hogy vannak
          kétezer év óta szépíró családok,
          s ezek rendkívül szép ideogrammákat rónak.
          De amíg nincs módszerünk, hogyan mérjük
          a kínai írásjelek szépségét,
          a mérő, mérlegelő tudomány nem ítélheti
          meg az eredményeket. Egy tulajdonságra - izomerőre
          - párosították a Paraguayt uraló jezsuiták
          néger rabszolgáikat. Kettőre -- szőke hajra,
          magas testalkatra - párosította Himmler a párthű
          germánokat. Ezek a kísérletek túl rövid
          ideig tartottak, semhogy az embertenyésztést - az Eugenikát
          - szolgálták volna.
 Ha az állattenyésztés eredményeit - gondolatban
          - emberi viszonyokra visszük át, még egy nehézségbe
          ütközünk: bár egy bizonyos pontig meg tudjuk ítélni,
          mi jó nekünk, már megakadunk, ha azt kérdezzük,
          mi jó a tenyészállatnak. Jó a yorkshire-i
          sertésnek, ha saját zsírjába fúl?
          Jó a tyúknak, ha sokat tojik, de elveszti képességét,
          hogy kiköltse tojásait? Jó a tehénnek, ha
          túltáplálva, túlfejve, a füvet zsiradékká
          változtatva mozdulatlanul áll, már csak akkor mozdul,
          ha vezetik, régen elvesztett ősi mozdulatok nélkül,
          bambán kérődzik? Az ember kedvence, az okosnak elhíresztelt
          kutya már a patkánynál is butább, éhen
          pusztul, ha farkcsóválásáért nem
          kap az ember eledeléből. Ha az ember maga a "tenyészállat",
          a döntő kérdés ez: mi jó neki?
 Az állattenyésztés szótárából
          még egy veszedelmes fogalom tévedt az emberrel foglalkozó
          tudományokba: a faj fogalma.
 Ha egy állattenyésztő két fajtát keresztez
          - például egy igen rövid lábú ebet
          egy hosszú testűvel - az eredményt csúf korcsnak
          nevezzük. Ha azonban a tenyésztőnek sikerült
          10000 teljesen egyforma példányt előállítania,
          örök babért szerzett: megteremtette a borzvadászaton
          nélkülözhetetlen dakszlit, mely immár százhúsz
          éves családfájával nemes, tiszta fajú
          kutya lett.
 A fajtiszta kutya standardizált korcs. A lehetséges fajták
          száma - míg a genus és a species száma korlátozott
          -, korlátlan.
 Hogy vannak-e emberfajok, kérdéses. Hogy öt faj van-e,
          ahogy némelyek állították, vagy 63, mint
          azt egy újabb munka állítja, még kérdésesebb.
          A legvitatottabb kérdés - értelme ugyan nincs -,
          mely a legtöbb fájdalmat okozza, hogy van-e rangskála,
          amelyen be lehet sorolni a fajokat felsőbb- és alsóbbrendű
          fokozatokba. A fehér szívesen elhiszi, hogy ő a
          felsőbbrendű lény, a fekete az ellenkezőjét
          bizonyítja: a szőrös, hosszú hajú fehér,
          már a szőrzete révén is közelebb áll
          a majomhoz. Mind a két "faj" fehérnek születik
          - de csak a néger fejleszti tovább a bőr pigmentációját,
          a fehér csökevényként megáll. Dzsingisz
          kán törvénybe foglalta: "a mongol tiszta, mint
          az arany". Az arany nem mosakszik. (Ennélfogva az egykor
          mongolok megszállta területen csak lassan hódít
          a szappan.) A mosakodó népeket az "aranyhorda"
          saját felsőrendűsége tudatában igen
          jó lelkiismerettel irtotta. Nem is olyan régen a japánok
          voltak azok, akik fajuk felsőbbrendűségét
          hirdették: az ő császáruk, aki egyúttal
          a nép atyja, egyenesen Amaterasu - O-Mahami istennő leszármazottja!
 Így mindenkor akadt arra elv vagy érv, hogy aki az embercsoportokat
          osztályozza, a saját fajtáját állítsa
          az embergúla csúcsára. Még egy olyan tárgyilagos
          tudós, mint Linné. sem habozott, hogy az "alacsonyabb"
          alakulatoktól a "magasabb" élő alakzatokig
          vivő sor csúcsára a HOMO SAPIENSként a fehér
          embert helyezze!
 A XVIII. század csak teológiai érveket ismert:
          Isten csak egy Ádámot teremtett! S Ádám
          fehér volt, hisz Isten saját képére teremtette!
          Isten pedig - amint ezt egy amerikai püspök kijelentette -
          nyilván nem néger! Így született meg az az
          elmélet, amely a haladás dogmáját még
          el nem ismerő korban hivőkre számíthatott:
          eszerint Ádám, avagy Noé ivadékainak egy
          része lezüllött, addig fajult, míg ábrázatuk
          fekete, orruk lapos lett. Vagy megsárgultak, kutyafejű
          mongolok lettek; másokból sötét szemű,
          hindosztáni tájszólást beszélő
          vályogvető cigányok. Az angol rabszolgakereskedők
          s dél-amerikai vevőik egyformán jó lelkiismerettel
          nyomorították az emberiség alsóbbrendűnek
          nyilvánított részét. S istenfélő,
          de, ami a biológiát illeti, kissé maradi dél-afrikai
          hollandus kortársaink még ma is iskolában tanítják
          e kétezer éves tanokat.
 A XIX. század már a természettudományokban
          vagy a történelemben kereste a fajskála elemzését.
          A német Johann Friedrich Blumenbach a harmincas években
          az "emberiség természetes variációiról"
          beszélve megkísérli, hogy a faj fogalmának
          értelmet adjon. Veszedelmesebb volt a természettudomány
          alapfogalmait fölényesen lenéző francia gróf,
          Gobineau, aki a "kék-vér" tűnő fogalmát
          akarta a fajéval pótolni. Szerinte az európai nemesség
          teuton eredetű (saját családját nem vezethette
          vissza Nagy Károly frankjaira), míg. a kevésbé
          értékes néprétegek "földközi-tengeriek"
          vagy "alpinok"... (A német nép, melynek nagy
          többsége szláv és kelta eredetű, hálásan
          fogadta a gróf kínálta nemességet.) Gobineau
          műve, az Értekezés a fajok egyenlőtlenségéről
          nem a teológiával érvel, mint az előző
          század munkái, nem ismeri az összehasonlító
          anatómiát, mint Blumenbach. Ama féltudományra
          épít, melyet a németek "történetfilozófiának"
          neveznek, s amely Hegeltől Spenglerig és Rosenberg A XX.
          század míthosza című könyvéig
          húszévenként igen különböző
          hangú, értékű és hatású
          művekkel lepte meg az emberiséget. A nyomukban keletkezett
          polemikus irodalom áttekinthetetlen; stílusuk sokban hasonlít
          a XVI. és XVII. század úgyszintén végtelen
          számú vallási irataira.
 Bevezetésképpen azért kellett szólnom az
          emberfajok fogalmáról, mert Gobineau 1853-ban közölt
          elmefuttatása Francis Galton 1869-ben kiadott Hereditary Geniusával
          felelős azért az elképzelésért, hogy
          egyszer valahogy sikerülhet tudatosan beleavatkoznunk az emberiség
          fejlődésébe, és, hogy akkor a tudomány,
          talán éppenséggel az orvostudomány gondoskodhatna
          eljövendő, boldog emberöltőkről.
 Galton nem volt sem orvos, sem természettudós, még
          a történelemtudományok nemes dilettánsa sem,
          mint a németek kedvenc grófja, de középiskolát
          végzett és megalkotta az EU - jól - szócskából
          és GIGNOMAI - létrejövök - igéből
          az EUGENIKA szót. Az eugenika eszerint az a tudomány,
          amely arra tanít, hogy nemzzünk egyre magasabb értékű
          embereket. Az eugenika szó még él, bár a
          görög gyökereken kívül semmi sem ad pontos
          felvilágosítást arról, milyen tudományos
          felismerésen alapul a hit, hogy elérhető célokat
          szolgál. "Schon gut, doch muss man sich nicht allzu ängstlich
          quälen Denn eben dort, wo die Begriffe fehlen, dort steht ein Wort,
          zur rechten Zeit sich ein" - mondja Goethe, az idézetek
          atyja. Elég volt megalkotni a "bölcsek köve",
          "kör négyszögesítése", a ,,perpetuum
          mobile" a "szög háromfelé osztása"
          fogalmát, s máris akadtak, akik életüket,
          munkájukat ezeknek a feladatoknak szentelték.
 Galton könyvét Hereditary Geniusnak nevezte. Gazdag
          bankár fia volt: rokonai, barátai a jómódú
          középosztályhoz tartoztak. Előszavában
          ezt mondja: "Elkezdtem gondolkodni kortársaim hajlamai,
          az iskolában és az életben megnyilvánuló
          teljesítményei felett, és csodálkozva láttam,
          hogy az adottságok milyen sokszor öröklődnek."
          Galton a bírák családjait tanulmányozva
          rájött, hogy 286 közül több mint minden kilencediknek
          apja, fia, testvére is bíró, és sok ügyvéd
          is akad ugyanezen családokban. Ebből azt következtette
          ki, hogy a bírói hivatáshoz szükséges
          tulajdonságok öröklődnek.
 Galton meg volt győződve arról, hogy meg lehet határozni
          az emberfajok genetikai értékét. A négert
          az angolszász alá helyezte (mint amerikai kortársaink
          nagy része) A történelmi tényeket a
          genetika fogalmával elemezte: történelmi eseményeket
          genetikával magyarázott. Az "athéni fajt"
          két fokkal feljebb helyezte, mint a Viktória királyné
          alatt élő angol alattvalók faját, ezeket
          viszont ugyancsak két fokkal a "néger faj"
          fölé. De az angol bírákat pontosan három
          és fél ponttal becsülte magasabbra az agora népénél.
          Az indiánokat szerinte nem a Winchester puska irtotta ki, csak
          éppen "nem bírták a civilizáció súlyát".
          Galton meg akarta javítani a különben nagyrabecsült
          angolszász fajt, ezért szociális problémáit
          az eugenikával kívánta megoldani.
 Galton összetévesztette a biológiai örökséget
          a szociális örökséggel (amely az iskolát,
          a környezetet adja), de angolszász és amerikai olvasói
          éppoly szívesen elhitték neki, hogy az "angol
          faj" felsőbbrendű, ahogy a németek Gobineau-nak,
          hogy a teutonok a világ sava, vagy a mongolok Dzsingisz kánnak,
          hogy tiszták, mint az arany.
 Ha az emberiség történetének azt a viszonylagosan
          igen rövid korszakát vizsgáljuk, amely a betű
          feltalálása óta telt el, elmondhatjuk, hogy a világméretű
          járványokon kívül nem csekély zavart
          és szenvedést okoztak a könyvek is. Beteg képzelődés,
          gyilkos hazugság, vak tömegfanatizmus pusztít mindazóta,
          hogy papiruszra, birkavállcsontra, ócska fapapírra
          gondolatot tettető szavakat is lehet vetni.
 Galtonnak, aki a modern genetika előtt született, akinek
          fogalma sem volt a biológiáról, a pszichológia
          alapelvekről, sikerült - igen könnyen sikerült!
          - kortársait meggyőznie arról, hogy a világnak
          angolszászokra, az angolszászoknak felső középosztálybeli
          géniuszokra van szüksége. Míg Mendel atya
          csak piros és fehér babvirágjaival kísérletezett,
          a radikálisabb eugenika-hívek már a gyengeelméjűek
          kiherélését követelték.
 Igen rövid idő alatt politikai fegyver lett az eugenikából:
          támadó fegyver a  fajgyűlöletet hirdető
          észak-amerikai, később a német politikusok
          kezében. Érdekes, hogy a Gobineau- és a Galton-féle
          értékskálán mélyebbre került
          latin népek több humanizmusról és emberszeretetről
          tettek tanúságot. (Utóvégre a "homo
          sum nil humani mihi alienum"-ot latinul fogalmazták meg.)
 Galton lett az észak-amerikai "eugenikus mozgalom"
          útmutatója. Ennek a társaságnak kezdettől
          fogva nem tudományos, hanem politikai célkitűzései
          voltak. Az elnök - avagy vezér - egy kis vidéki
          újságíró lett: Albert Johnson. Mint megannyi
          gyűlöletet hirdető politikusnak sikere volt, 1923-ban
          képviselővé választották, s a képviselőház
          "Bevándorlási és Honosítási
          Bizottságának" elnöki székébe
          került. Alig egy évvel ezután a képviselőház
          megszavazta a "Bevándorlási Törvényt",
          amely az Eugenika első s aligha dicső megjelenése
          a törvényhozásban. A törvény bevezető
          szövege azt állította, hogy célja nemcsak
          Amerika népessége összetételének a megőrzése,
          hanem, mivel a lakosság nagy része angolszász eredetű,
          az észak- és nyugat-európai bevándorlók
          előnyben részesülnek, míg a kelet- és
          dél-európaiak aránytalanul nagy hátrányban.
          India, Kína, Japán szimbolikus kvótákat
          kaptak, Afrika semmilyent - bár ha a törvény igazi
          szándéka a számarányok megőrzése
          lett volna, a négereknek nyilván 10%-os kvóta jár.
          Johnson meggyőzte kollégáit, hogy a skandinávok
          értékesebbek az olaszoknál... Talán sohasem
          hallotta Galilei, Leonardo, Vivaldi, Marconi nevét. Vizsgáján
          mi magyarok is megbuktunk. Országunknak minimális "kvóta"
          jutott.
 A sors iróniája, hogy egy jó évtizeddel
          később Magyarország is megszerezte a kétes
          dicsőséget: eugenikai elgondolások alapján
          törvénybe iktatta a "numerus clausust", az elsőt
          az európai földön hozott faji törvények
          közül.
 Az is ironikusan hangzik, hogy Amerika hatalmát nem annyira a
          derék skandináv szántóvetőknek köszönheti,
          akik Illinoisban a marhahúsról, Idahóban a sült
          krumpliról gondoskodnak, hanem annak a ténynek, hogy saját
          törvényét kijátszva kvótán kívül
          vízumot juttatott Szilárd Leónak, Teller Edének,
          Neumann Jánosnak, Wigner Jenőnek és Enrico Ferminek,
          akik az eugenikai társaság listáján legalul
          szerepeltek volna - de megteremtették Amerika számára
          az atomfegyvert.
 Hadd említsem meg itt az eugenikus, avagy fajvédő
          törvényhozás még egy kevéssé
          ismert kuriózumát: 1937-ben Brazília is elhatározta,
          hogy lépést tart a legújabb tudomány sugallta
          törvényhozással, s a brazil faj felsőbbrendűségének
          védelmére megtiltja a semita fajok, vagyis az arabok és
          zsidók bevándorlását. Biológiai támpontok
          híján a semita fajt csak a személyi okmányokból
          lehetett megállapítani. A törvényt a háború
          után elfelejtették eltörölni, csak 1953-ban
          temették el igen csendesen. De mivel az arabokat nem akarták
          megsérteni, 1952-ben még az volt kiírva az európai
          brazil konzulátusokra, hogy "kis-ázsiaiak, akik nem
          tudnak törökül" nem kapnak vízumot. Az amerikai
          törvényt, amely Lyndon Johnson szerint rendkívül
          káros hatással volt Amerika fejlődésére,
          a kongresszus elvben már eltörölte. De egyelőre
          még hatályban marad, az új törvény
          kidolgozásáig. Ma csak Dél-Afrikában vannak
          még törvények a felsőbbrendű fehér
          faj tisztaságának védelmére, vagyis a fekete
          bőrűek elnyomására, a vegyesházasságok
          megakadályozására.
 A múlt században a még csak könyvekben szundikáló
          "eugenikai" elgondolások a mi századunkban vezettek
          embertelen törvényekig és tömeggyilkosságokig.
          A háború után kissé elcsendesedett a felső-
          és alsórendű fajokról szóló
          vita. De megvannak még, némely államban a felsőbb-
          és alsóbbrendű emberekre, vagyis a gyengeelméjűekre
          vonatkozó törvények.
 Az eugenika hívei 30 amerikai államban elfogadtatták
          a gyengeelméjűek sterilizációjára
          (magyarán: kiherélésére) vonatkozó
          törvényeket. Ma több államban komoly harcok
          folynak az ilyen törvények eltörlésére.
          A törvények alapja az az elgondolás volt, hogy a
          gyengeelméjűség géneken alapszik, tehát
          öröklődik. Ez pedig ilyen leegyszerűsített
          formában nem igaz.
 Gyengeelméjűek sokszor azok, akik gyermekkorukban agyhártyagyulladás
          vagy encefalitis áldozatai voltak; azok, akik a "fejükre
          estek...", s ha valaki úgy véli, hogy ez az utóbbi
          csoport - az agyrázkódást szenvedtek csoportja
          --jelentéktelen, megjegyezhetjük, hogy az autóbalesetek
          során igen gyakran fordulnak elő súlyos agyrázkódások!
 Gyengeelméjű gyerekek születhetnek, ha az anya a terhesség
          első heteiben bizonyos vírusbetegségeken (rubeola)
          esik át, ha túl magas D-vitamin adagot kapott. A szülők
          alkoholizmusa, vérbaja, morfinizmusa árthat az agy fejlődésének.
          RH-inkompatibilitás vízfejűséget okozhat...,
          vagyis a biológiai adottságon kívül is igen
          sok körülmény vezethet gyengeelméjű gyerek
          születéséhez. Valójában csak az esetek
          egy bizonyos hányadában "öröklött"
          a gyengeelméjűség. Az eugenika hívei szívesen
          idézik őket, ha az emberiség késsel való
          boldogítását ajánlják. Magam is hozzájárulhatok
          a gyűjteményhez: él a közelemben egy család,
          amelynek tagjai süketnémák, hülyék vagy
          süketnéma hülyék. De vígan szaporodnak,
          mivel ép agyrészeik még mindig képessé
          teszik őket az élethez szükséges manióka
          és kukorica termelésére. - Egy másik családban
          a családfő paranoid skizofréniával elmegyógyintézetben
          él... de egyszer egy évben szabadságot kap, hogy
          megtermékenyítse feleségét. A gyerekek közt
          már gyilkos is akadt. Jobb volna, ha a családapa nem kapna
          szabadságot.
 Az eugenika hívei az ilyen esetekre alapozzák törvényjavaslataikat.
          A helyzet hasonlít a másik EU - az euthanázia esetéhez.
          A jó nemzést és a jó meghalást egyformán
          nehéz törvényileg szabályozni. Az euthanázia
          hívei is bőven szolgálhatnak végletes és
          megrendítő esetekkel. Vannak bénák és
          szenvedők, vannak a tumoroknak, az agyvérzéseknek,
          a sclerózis multiplexnek olyan áldozatai, akiknek a halál
          megváltás volna. Van olyan eset, amelyben szükségtelen
          kegyetlenségnek hat a beteg életének mesterséges
          meghosszabbítása.
 Volt már rá eset, hogy a bíróság
          felmentette az orvost, aki emberségből ölt, vagy egy
          anyát, aki nagy adag altatót adott a végtagok nélkül
          született csecsemőnek... de az euthanázia hívei
          az eugenika híveivel ellentétben még nem dicsekedhetnek
          azzal, hogy egyetlen törvényhozó testületet
          is meggyőztek volna. Az orvosok sem vállalnák a
          bíró szerepét. A betegnek pedig joga van tudni,
          hogy orvos lép-e betegágyához vagy hóhér!
          A kérdés nem az, hogy volna-e a törvénynek
          értelme egyes végletes esetekben, hanem, hogy milyen végzetes
          visszaélésekhez vezethetne. S ezeket túl könnyű
          elképzelni.
 Az eugenika esetében még a képzelethez sem kell
          fordulnunk: őrült hívei száz- vagy kétszázezer
          (ki számolta volna pontosan) embert pusztítottak el, nehogy
          gyengeelméjűeket nemzzenek. És olyan emberek is
          kés alá kerültek, akiknek csak a testvérei
          voltak gyengeelméjűek vagy epileptikusak. Ha a XVII. században
          már léteztek volna ilyen törvények, Bach apja
          nehezen kerülte volna el a kiherélést: volt egy tökéletesen
          imbecilis leánytestvére! Sőt az eugenika hívei
          rámutathatnak, hogy a beavatkozás nem lett volna haszontalan:
          Bachnak négy zseniális zeneszerző fián kívül
          volt egy imbecilis fia is, aki még beszélni sem tanult
          meg! Ha a múlt század végén már az
          eugenika szempontjából adták volna meg a házassághoz
          szükséges okmányokat, a Nobel-díjas Hermann
          Hesse mániákus, migrénes apja soha nem kapta volna
          meg az engedélyt.
 Újabban egy érdekes csoport gyengeelméjűséggel
          járó anyagcserezavarról mutatták ki, hogy
          öröklött, sőt, egy bizonyos génhez kötöttek.
          A "phenylketonuria" ezek közül a legérdekesebb.
          Irodalma kiterjedt. Van aki azt írta (Weltwoche), hogy a betegség
          az egész emberiséget veszélyezteti! A betegek 63
          százaléka gyengeelméjű! S ezek szaporodásképesek!
 Kevésbé tragikusnak látjuk a kérdést,
          ha megtudjuk, hogy a 200 millió amerikai közül kétszázan
          szenvednek phenylketonuriában (a többi, hasonló zavar
          még ritkább), vagyis egymillió ember közül
          egy! S ezeknek is 40%-a épelméjű! Az autóbalesetek
          ennél naponta több maradandó agybántalmat
          okoznak anélkül, hogy valaki ezekre az apró balesetekre
          egy csepp tintát is szentelne! (Még az Egyesült Államok
          heti 1000 halálos balesete sem igen aggasztja az olvasó-
          és autózó közönséget.) Vannak
          igen érdekes elmebajok és anyagcsere-betegségek,
          melyek csak egyetlen egy családban fordultak elő, de az
          eugenikáról szóló írásokban
          számtalanszor idéztetnek. (Tay-Sachs féle vaksággal
          járó gyengeelméjűség.
 Egyszerűbb képet kapunk, ha arra gondolunk, amit minden
          csokoládé- vagy srófgyáros tud: hogy minden
          tömeggyártásnál akad selejt: minél
          komplikáltabb egy gyártmány, annál több.
          Az emberi test igen komplikált gépezet; az agyvelő
          a legkomplikáltabb, legérzékenyebb része.
          Agysérülések nem gyógyulnak; az agy sínyli
          meg leginkább az oxigénhiányt. Egymillió
          újszülöttnél nem számíthatunk
          ugyanannyi tökéletes és sértetlen agykéregre.
          Minden nemzedéknek meglesznek az őrültjei és
          elmebetegei. Ez az ára az agyvelő minden kiagyalt gépnél
          bonyolultabb felépítésének.
 A törvényeknek ebbe a folyamatba alig lehet beleszólásuk.
          Az eugenika prófétái - "szenvedélyes,
          messianisztikus, kritikátlan- és embertelennek" minősíti
          őket egy kritikus (Mirsky, Scientific American, Oct. 1964, 137.),
          nemcsak a lelki szegényeket kívánják kizárani
          társadalmunkból; azt is ígérik, vagy legalább
          nem tartják lehetetlennek, hogy tudományuk megmutatja
          az utat zseniális emberek "előállításához".
          Galton, a Hereditary Geniusban azt a véleményét
          hangoztatta, hogy a géniuszok a legtöbbször angolszászok
          közt fordulnak elő; ezért szaporodhatnak olyan reményteljesen.
          Gobineau és teuton követői hittek a szőkéknek
          megadatott isteni szikrában. Ez éppoly badarság,
          mintha valaki egy szerb mészárossal és egy kis
          szlovák cselédlánnyal kísérletezne
          abban a reményben, hogy még egyszer sikerülhet egy
          Petőfi Sándort világra hozatnia.
 A születő embertömegben akad selejt... akadnak géniuszok
          is, noha ritkábban. Szüleiket semmi sem jelzi. Lenau apja
          iszákos és semmittevő volt. Gorkij maga írta
          le förtelmes szülői házát. Leopardi ifjúkora
          szörnyűséges... a világfájdalom költőjének
          nem volt semmi vigasza. Apja merev, szűklátókörű,
          Pató Pál-szerű nemes volt, anyja beteges, zsugori,
          frigid, gyűlöletes teremtés, aki csak akkor nevetett
          megkönnyebbülve, ha egy, gyereke meghalt. Apa és anya
          műveltsége alig terjedt túl az imakönyvön
          - ellenben Leopardi tizenkét éves korában tökéletesen
          írt és beszélt latinul, röviddel utána
          görögül is. S ki hallott Shakespeare vagy Cervantes szüleiről?
          Horatiusé valami szatócsféle volt, anyját
          nem említi. Ha bármiféle kijelentést megkockáztathatnánk,
          ennyit: a jó családból való zsenik rendkívül
          ritkák! A legjobb esetekben tudósokat, gyűjtőket
          várhatunk egy már régen olvasó családban
          -, de ilyen eset is rendkívül ritka.
 A magyar irodalomnál maradva idézhetjük Gyóni
          Géza elmebeteg anyját és Gelléri Andor Endre
          szörnyű apját, akinek ő maga írta meg
          viselt dolgait.
 Végül is az a kérdés: akadnak-e még
          napjainkban is tudományos felkészültségű
          hívei az eugenikának? Akadnak. De tegyük hozzá
          gyorsan: nem az orvosok közt! Sir Julien Huxley 1964-ben írt
          védőbeszédet az eugenikáról, Essays
          of a Humanist címmel. A nemrég elhunyt amerikai tudós,
          Muller számos értekezésében ajánlotta
          az eugenika elveit...
 Huxley maga összegezi könyvének lényegét:
          "Gondolkozzunk el azon, amit már Galton kimutatott, azon,
          hogy máris hiányoznak a modern és komplikált
          közigazgatáshoz, technológiához, tervezéshez
          szükséges agyvelők, és, hogy a holnapi és
          egyre bonyolultabb kérdésekben hiányuk egyre nyomasztóbb
          lesz. Ennélfogva világos, hogy a nemzeti és nemzetközi
          hatásosság érdekében nem játszhatunk
          szociális és politikai problémákkal, nem
          bízhatunk a nevelésben és oktatásban sem,
          de emelnünk kell az ember intelligenciájának genetikai
          szintjét... artificial insemination by selected donors could
          bring about such a result in practice (művi megtermékenyítés
          kiválasztott sperma-donorokkal meghozná a gyakorlati eredményeket)."
 Huxley biológus. Meglepő, hogy emberi tenyészbikát
          ajánlva olyan középkori álláspontra
          helyezkedik, hogy az asszony szerepe csak a termőföldé!
          A petefészek s a pete felfedezéséig, vagy Fabrizius
          ab Acquapendente és Nicholas Steno idejéig, vagyis a XVII.
          századig ez volt az orvostudomány álláspontja.
          Ma már nem kell biológusnak lennünk ahhoz, hogy tudjuk:
          a gyermek apai és anyai gének eredménye. Mintha
          a születendő nagyszámú fekete és fehér
          golyók közt választana: a legnagyobb valószínűség
          szerint egyenlő számú golyót választ
          a két csoportból. Egy Gauss-féle görbe mutatja,
          hogy süllyed a zérusig az egyszínűek választásának
          valószínűsége.
 Huxleynek logikusan azt is követelnie kellene, hogy "kiválasztott"
          asszonyok is emeljék egyszer egy évben a genetika szintjét!
          Goethe saját véleménye szerint anyjától
          kapta "víg természetét és mesélő
          kedvét", Schubert zeneszerző és festő
          testvéreivel egy anyától született, míg
          apja második feleségével öt egészen
          jelentéktelen gyermeket nemzett. Bach és bátyja
          kiváló zenészek voltak, ellenben apja ikertestvérének
          nem voltak zenész gyermekei.
 De ettől eltekintve: ki volna a "selected donor"? Élsportoló?
          Tudós? Hadvezér? És ki választja ki?? Talán
          a könyvben elő nem forduló asszony? Talán ez
          volna még a legemberibb megoldás... bár ennek is
          volnának veszélyei. Írót választana?
          Thomas Mann második fia, Klaus, búskomor volt, narkomániás,
          végül öngyilkos lett. Karinthy Frigyes egyik fia skizofrén.
          Matematikust? Einsteinnek is van egy imbecilis fia, zárt intézetben.
          Zenészt? Beethoven unokaöccse, Karl veszedelmes csirkefogó
          volt, közmondásossá vált. "Herbert"
          azt jelentette Németországban, mint nálunk az "Arisztid".
          Vagy talán az arisztokráciától várnánk
          el a "selected donort"? Az angol királyi család
          haemophiliával terhelt, Habsburg volt a félhülye
          Ferdinánd, a Wittelsbachok búskomor őrületre
          hajlamosak... s ami a hercegi vérből fakadt nagy államférfit,
          Churchillt illeti, lányának botrányai elrettentenék
          az esetleges tenyészjelölt anyákat. A hollywoodi
          csillagokra akadnának jelentkezők... de a híres
          színészek gyermekei nem szebbek a világ összes
          többi iskolásgyermekénél.
 Huxleynél jelentősebb Hermann Joseph Muller, az idén
          elhunyt amerikai tudós. 1946-ban Nobel-díjjal tüntették
          ki. Ő volt az, aki kimutatta, hogy bizonyos besugárzásokkal
          öröklődő mutációkat lehet előidézni.
          A drosofilen, a gyümölcslégyen végzett kísérletei
          pontosan meghatározzák a gének fekvését
          a chromosomákban. Tudományos munkássága
          értékéhez nem fér kétség.
          Esete újra igazolja azt az ismert tényt, hogy a tudós
          is bizonytalanul mozog saját szakterületén kívül,
          sőt néha ügyetlenebb a tudatlan, de nem túlspecializált
          "laikusnál". Wigner Jenő, Nobel-díjas
          fizikus gyerekes butaságokat írt, s szigorú kritikát
          kapott, amikor javaslatokat tett a légvédelemre.
 Muller merész ugrással az emberiségre vonatkoztatta
          a légynél észlelt jelenségeket. Egy jövő
          atomháború sugárzásai károsítani
          fogják a szerencsétlen kortársak spermáját -
          hangoztatta -  tehát már most el kellene helyezni földalatti
          jégkamrákba az emberiség fennmaradásához
          szükséges termékenyítőanyagot -, a
          "selceted donor"-ok spermáját!
 Földalatti jégbehűtött petefészekről
          nem írt... arról sem, hogy egy sugárzás-előidézte
          betegségekben haldokló emberiség számot
          tart-e majd arra, hogy folytassa a háborút elindító
          nemzedék tevékenységét agyonnyomorított
          bolygónkon. Ezen a ponton a további elgondolások
          már messze a tudományok világán túl
          vezetnek.
 A kezdetben mondottakhoz visszatérve, talán most elfogadhatóbbnak
          tűnik az a megállapítás, hogy az orvostudomány
          nem javíthat az emberiség összetételén.
          Utóvégre az ember őse orvosi segítség
          nélkül szállt le a fáról, s maga az
          ember is eljutott a Kunst der Fuge magaslatáig. Az orvostudomány
          mást tehet: segíthet megállítani vagy lefékezni
          az emberiség daganatszerű szaporodását. A
          szárazföldön élő gerincesek közt
          csak a rágcsálóknál észleltek hasonló
          tüneményt. A ma 3 milliárdos embertömeg 2030-ban
          elérheti a végzetes 12 milliárdot s akkor rátör
          az éhség a különböző "rendű"
          és "rangú" fajokra, egyedekre. Ma az emberiség
          éhezik: genetikai értékétől egészen
          függetlenül. Az éhség semleges. A közeljövőben
          a helyzet rosszabb lesz. Egy dél-amerikaira ma átlagosan
          8%-kal kevesebb élelem jut, mint tíz éve. Ma nem
          azt kell megakadályozni, hogy száz gyengeelméjű
          megszülessen, hanem azt, hogy évenként újabb
          hárommillió makkegészséges táplálék
          nélküli gyereket szabadítsanak egy éhes földrészre,
          túlzsúfolt városaira, nyomorúságos
          falvaira, egészségügyi problémáit és
          oktatását ellátni képtelen intézményeire!
 Az orvostudomány ma már gátat vethet a nem kívánatos
          szaporodásnak, hogy az emberiség elviselhetőbb életformában
          várhassa ki a jelen interglaciális időszak talán
          még tizenötezer évre számítható
          végét.
   
 |