| Lénárd Sándor 
          könyvéről nem lehet szenvtelen mondatokat fogalmazni, 
          mint ahogyan nem lehet elsorolni a Lénárd személyéhez 
          fűződő legendákat sem - ezek közismertek, 
           és igen keveset mutatnak meg ennek a sajátos írásművészetnek 
          a lényegéből. Lénárd írásai a tehetség kalandjairól szólnak, 
          a kivételes képesség esélyéről 
          ebben a különösen nehéz században. A kaland 
          horizontja rendkívül tágas: Bécset, Mussolini 
          Rómáját, a konföderációs emlékek 
          igézetében élő Charlestont, a brazíliai 
          Santa Catarina szövetségi államot fogja át.
 S velük évezredeket és évszázadokat, 
          örökséget és felejtésre méltó 
          emlékeket, találkozásokat és embereket. 
          Lénárd találkozásaitól nehéz szabadulni. 
          Nehéz elfelejteni Horváth urat, a magyar királyi 
          nagykövetség hivatalnokát, aki egy pillanatig az 
          emberiességet képviselte az őrületben. Vagy 
          Kleinnét, a Ionesco Kopasz énekesnőjének 
          stílusában fogalmazó házvezetőnőt. 
          A beteg mészárost, "aki vak volt és mégis 
          meglátta a Halált". Rossi professzort, aki megpróbálta 
          emberségesen teljesíteni a bevándorlási 
          vizsgabiztos abszurd kötelességét. Lénárd 
          találkozásait nem anekdotizmus közvetíti. 
          Az ő emlékhőseit ugyanolyan finom, és érzékelhetőségükben 
          is felderíthetetlen kapcsolatok fűzik össze, mint 
          a firenzei quattrocento festmények alakjait. Egy különös, 
          egyszemélyi történelem logikáját metszik 
          az időbe ezek a kapcsolatok. Igazságuk szívenütő 
          történetekben bontakozik ki: Damascus Crenraita halála 
          például alighanem az egyik legfájóbb tiltakozás 
          az emberi segítőkészség megszokhatatlan tehetetlensége 
          ellen.
 Mindezek alapján elmondhatjuk: Lénárd életművének 
          az emberbe vetett hit mellett a feltételes módok bizonyossága 
          a legmélyebb igazsága. Ez a lelkiismeretes író, 
          aki a brazíliai őserdő mélyén nem a 
          világ elől keresett menedéket, hanem az élet 
          új lehetőségeit kutatta, elég bátor 
          volt ahhoz, hogy teljes gazdagságában élje meg 
          az életet. Műve azért hiteles, mert a fasiszta Olaszországban 
          átélt időszak nyomorúságát, 
          az egyedüllét ólomsúlyú kínjait, 
          a kiszolgáltatottság embertelen pőreségét 
          nem esztétizálja emelkedett irodalommá. Lénárd 
          műveiből nem a szenvedés hamis, pszichologizáló 
          bölcsessége árad: az a bölcsesség csak 
          öncsaló mutatványok műve lehet. Ez a gyötrelmes 
          messzeségeket megjárt ember a maga teljesen egyéni 
          módján eljutott a tiszta élethez - ahhoz a létminőséghez, 
          amely után vágyakozni érdemes. E vágy krónikája 
          ez a könyv, amely Szerb Antalné érzékeny, 
          hibátlan értéktudatú válogatásában jelent 
          meg ismét. Nagy irodalom - másképpen, máshogyan, 
          mint ahogyan a nagy irodalmat általában értelmezzük. 
          De éppen ezért jelentős, megőrizni való.
 
 
	  
 |