Hajózási Szabályzat

7. melléklet - Hajózást szabályozó jelzések a vízi úton

1. A melléklet I. részében megadott alapjelzések kiegészíthetők vagy pontosíthatók a II. részben megadott kiegészítő jelzésekkel.

2. A táblákat külső éleik mentén keskeny fehér szegéllyel lehet ellátni.

I. Rész - Alapjelzések

A - Tiltó jelzések

A.1.Áthaladni tilos (általános jelzés) (6.08, 6.16, 6.22, 6.22- bis, 6.25, 6.26, 6.27 és 6.28-bis cikkek):

Két tábla, két vörös fény vagy két lobogó egymás felett elhelyezve tartós áthaladási tilalmat jelez.

Vízi utak kitűzése

A. A hajóút széleit jelző, a vízi úton elhelyezett jelek
A.1 A hajóút jobb oldala

Nappal:lehetőleg henger alakú, vörös bóják, illetve vörös úszók és karók.

Ha a bóják és az úszók alakja nem hengeres, henger alakú vörös csúcsjelzés kötelező.

Az A.1 jel a hajóút szélének jelzésére, valamint a hajóút irányának jelölésére szolgál; ez határolja a hajóút jobb oldalát és a vízi út jobb oldalán levő veszélyes helyeket.

A.2 A hajóút bal oldala

Nappal:lehetőleg kúp alakú zöld bóják, illetve zöld úszók és karók.

Ha a bóják és az úszók alakja nem kúpos, a kúp alakú zöld csúcsjelzés kötelező.

A.3. A hajóút szétágazása

Nappal:lehetőleg gömb alakú vízszintes vörös és zöld csíkozással ellátott bóják, illetve függőleges vörös és zöld csíkozással ellátott úszók és karók.

A vörös és zöld vízszintes csíkozású gömb alakú csúcsjelzés az úszóknál és bójáknál kötelező, ha azok alakja nem gömb alakú

Az A.3 jel a hajóút szétágazásának vagy összfolyásának jelzésére szolgál. Ez a jel a hajóútban mindkét oldalról kikerülhető hajózási akadályt is határolja.

A.4 (tárgytalan)
A.5 A hajóút jobb oldalát a veszteglőhelytől elhatároló, jobb oldali világító bója

(7.05 cikk)

C. A parton elhelyezett jelek
C.1 A veszélyes pontokat határoló jobb parti jel

Nappal:háromszögletű, csúcsával lefelé álló fehér, vörös sávval keretezett tábla.

{@Kép megjelenítése}

A tábla a veszélyes pontok határolására, a mederbe benyúló műtárgyak (pl.: gát, szorítógát) jelölésére kisegítő jelként szolgál, valamint a magas vízállás idején elöntött parti sarkantyúk határolására is használható.

C.2 A veszélyes pontokat határoló bal parti jel

Nappal:háromszögletű, csúcsával felfelé álló fehér, zöld sávval keretezett tábla.

{@Kép megjelenítése}

A tábla veszélyes pontok határolására, a mederbe benyúló műtárgyak (pl.: gát, szorítógát) jelölésére kisegítő jelként szolgál, valamint a magas vízállás idején elöntött parti sarkantyúk határolására is használható.

C.3 Középső parti jel - ha az áthaladás mindkét oldalról lehetséges

Nappal:két háromszögletű egymás felett, egymással szemben álló, fehér tábla.

A felsőt vörös, az alsót zöld sáv keretezi.

{@Kép megjelenítése}

Éjszaka: fehér villanó fény (parti fény)

{@Kép megjelenítése}

A C.3 jelet a sziget végén (ahol a sziget a medret két ágra osztja), valamint a csatorna és hajózható mellékfolyó torkolatának partján kell kihelyezni.

D. A radarhajózás kiegészítő jelei
D.1 A hídlábak jelölésének jelei

1. A hídlábak jelölésére a radarreflektorral ellátott (a hídlábtól a folyásirány szerint alul és felül elhelyezett) A.1 és A.2 bóják használhatók.

2. A hídlábon kihelyezett, radarreflektorral ellátott konzol.

D.2 Villamos vezeték, átfeszítés jelölése

1. Villamos vezeték, átfeszítés - szükség esetén - (a villamos vezetéket a radarképernyőn pontsorként megjelenítő) radarreflektorokkal jelölhető

{@Kép megjelenítése}

A villamos vezeték átfeszítése szükség esetén a mindkét part mellett párosával kihelyezett sárga bójákon levő radarreflektorokkal is jelölhető.(A kettős bóják a radarképernyőn két egymás mellett megjelenő pontot mutatnak.)

{@Kép megjelenítése}

Forrás: Hajózási Felügyelet


Hajózási Szabályzat - Tippek vízitúrázóknak - Umann Kornél