Horváth E.: Arianizmus | TARTALOM | Bárány A.: Feudalizmus |
Baán István
A konstantini fordulat sok új feladat elé állította
az egyházat, melyek megoldása nem csekély akadályba
ütközött. Ezekkel a kérdésekkel elsősorban
az egyes egyházi közösségeket vezető
püspököknek kellett szembenézniük, akiknek
sorából hamarosan kiemelkedtek a birodalom
dioikésziszeinek főpapjai. Egészen különleges
szerep jutott a császárváros, Konstantinápoly
püspökének, nem csoda hát, hogy
személyének kiválasztása gyakran
állította nehéz helyzet elé nemcsak a
klérust, de a császári adminisztrációt
is.
A IV-V. század fordulójának kimagasló alakja
Ióannés Chrysostomos (Aranyszájú Szent
János, 344/54-407).[1] A
keresztény ókor egyik leghíresebb szónoka, akinek
irodalmi hagyatéka vetekedik Órigenészével
és Szent Ágostonéval, püspökként
számos bonyodalmat kavart, melyek végül is
száműzetéséhez vezettek. A nép benne
látta megtestesülni az ideális püspököt, a
császári udvarban ellene intrikálók azonban
épp az ellenkezőjét igyekeztek
rábizonyítani. A kontroverziák központjában
álló főpap így jó alkalmat nyújt
rá, hogy megvizsgálhassuk: milyennek képzelte az
ókeresztény "aranykor" az eszményi főpapot, s vajon
mennyire volt ez az eszmény megvalósítható?
Amikor 397-ben a méltán híres antiochiai rétorra
esett a császári udvar választása, hogy
betöltsék vele a Nektarios patriarcha halála után
megüresedett konstantinápolyi püspöki széket,
János semmiképp sem akart kötélnek állni.
Ennek okáról később sem nyilatkozott.
Kérdés, valóban világos fogalma volt-e róla,
milyen szerepet is szántak neki, vagy csak gyanította, hogy nem
tud majd megfelelni az udvar elvárásainak; esetleg annyira
vonzódott korábbi szerzetesi életformájához,
hogy ez jelentett számára lelki akadályt a
fővárosi püspöki szék
elfogadásában? Mindezeket legfeljebb csak gyaníthatjuk.
Antiochiai működése idején mindennapos kapcsolatban
volt a keleti metropolisz püspökeivel, ezért
méltán alkothatott fogalmat róla, milyennek kell lennie a
Szentírás követelményeinek megfelelő
püspöknek. Példaképként lebegtek szeme
előtt az üldözések alatt
vértanúságot szenvedett, a hitvallásban megedzett
püspökök, illetve az általa ismert
főpap-egyéniségek. A kronológiailag első
"Péter székében" ült Ignatiosról,
Eustathiosról és Melétiosról mondott
panégüriszeiben olyan kép rajzolódik ki, amelyben
egységes egésszé ötvöződnek a bibliai
alkotóelemek anélkül, hogy rendszerezni akarná
őket.[2]
A püspök pásztor (poimén), aki akkor sem hagyja
el nyáját, ha testben távol is van tőlük, mint
például Eustathios, akit az ariánusok elűztek.[3] Pásztori feladata abban áll, hogy
tetteivel az episkopé normáját testesítse
meg.[4] "Az életszentség
archetipikus ikonját nyújtja."[5]
Tanítói minőségében (didaskalos)
nemcsak kifejti, hanem tettekre is váltja az apostolok
tanítását.[6] Akik
követik, látva feddhetetlen életmódját,
példát vehetnek róla, hogyan alakítsák
saját életüket.[7] A
püspök tehát kormányos
(kybernétés), aki biztos kézzel
irányítja az egyház hajóját.[8] A hívek számára ő az
életvezetés és irányítás
(oikonomein kai kybernan) élő, szilárd és
biztonságos mércéje.[9]
Ennélfogva elsősorban önmagát kell helyesen
kormányoznia, hogy miután beismerte és megbánta
vétkeit, többé ne vágyjon arra, amit erényes
tetteivel elutasított magától.[10] Úgy tűnik, hogy Chrysostomosnál a
püspök feladatát legsajátosabban a vezető, az
irányító, a kormányzó, az
intéző (oikonomos)[11]
fogalma fejezi ki, akinek legfőbb ereje szigorú
erkölcsében rejlik.[12]
Tanítói tekintélye tiszta és józan
erkölcsösségén alapul, aminek birtokában
önzetlen gondoskodással és szeretettel fordul mindenki
felé.[13] Újabb színekkel
gazdagítják ezt a képet a bölcs orvos[14] és a földműves[15] hasonlatai. Életrajzírója, a
kortárs Palladios úgy festi le Jánost, mint akit
már korábban, antiochiai szónokként is
ékesítettek ezek a vonások: kitűnt szigorú,
egyenes jellemével (akribeia), kiegyensúlyozott
magatartásával (sóphrosyné)
táplálta a hívekben az erkölcsösséget,
tanításával (didaskalia)
megvilágosította őket, lelki szomjukat a Szent
Lélek csörgedező vizével csillapította.[16] (Az egyházkormányzás
természetesen presbiter-korában nem tartozhatott János
képességei közé.) Valószínű, hogy
Palladios már azt az általános hagiográfiai modellt
igyekezett alkalmazni, amely hősében kezdettől fogva
igyekszik kimutatni majdani érett korának vonásait, ez
azonban nem jelenti azt, hogy szépíteni akarta volna a
történelmi igazságot.
Chrysostomos dicsőítő beszédeiből azt is
kiolvashatjuk, hogy amiket az általa magasztalt püspökök
erényéül hozott fel, azokat Konstantinápolyban
önmagára is alkalmazta követelményként,
mégpedig igencsak szigorúan. Vajon ugyanilyen szempontok
vezették a császári udvart is, amikor más
jelöltekkel szemben mellette döntöttek? A dokumentumok
arról tanúskodnak, hogy Eutropios eunuchot és
körét sokkal inkább evilági és gyakorlatias
szempontok vezették, semmint magasztos, teológiai jellegű
megfontolások. Olyan embert kerestek, aki be tudta tölteni a
közéletben neki szánt szerepet, kiváló
szónokot (hiszen a közszereplés elsősorban a
rétori tehetség csillogtatásából
állt, az elődök pedig ezen a téren nem jeleskedtek!),
akinek igazhitűsége megfellebbezhetetlen (az arianizmusnak
még koránt sincs vége, a császári udvar
pedig már elkötelezte magát az ortodoxia mellett!),
erkölcsei kifogástalanok (mert terjed a korrupció), s
főképp nem lekötelezettje a nagyhatalmú alexandriai
érseknek, aki mindenáron irányítani akarja a
császárváros egyházi életét.
Nazianzoszi Szent Gergely lemondatása után Nektarios[17] illetve Arsakios[18] megválasztása azt mutatja, hogy gyakran a
jó hírnév meg a békés, csendes
természet többet nyomott a latban a főváros
főpapjának megválasztásánál, mint a
szónoki kvalitások. Forrásaink alapján nem
dönthető el, vajon mennyire rendelkezett részletes
információkkal a császári udvar János
pályafutásának minden részletéről, de
aligha erőltették volna megválasztását, ha
tudták volna, hogy inkább indulatos, mint visszafogott
természetű, aki egyenessége miatt nem törődik
azzal, mi történik majd vele, amikor nyíltan és
őszintén, bárkinek a szemébe mondja a
véleményét, függetlenül attól, milyen
magas hivatalt is tölt be az illető.[19] Egyáltalán nem
valószínű, hogy erős kezű
egyházfejedelemről álmodoztak volna, aki majd
keményen szembeszáll a Nektarios idején lábra
kapott visszaélésekkel.[20]
És vajon mit gondolt a nép az új
püspökről? Bizony aligha válaszolhatnánk erre a
kérdésre, ha csak a közvetlen adatokat vennénk
figyelembe. A széles tömegek sokkal egyszerűbb
követelményeket támasztottak főpapjukkal szemben:
nekik elég volt, ha egy jó szónokot hallgathattak s
élvezhették jótékonykodását. Ebbeli
reményükben nem is csalódtak. És milyen
reményeket táplált vele szemben szűkebb
környezete, vagyis a klérusa meg patriarchai
tartományának hierarchiája, nem is szólva a
vagyonos és befolyásos rétegekről? Minthogy ezzel a
kérdéssel kapcsolatban nem rendelkezünk pozitív
dokumentumokkal, kénytelenek vagyunk a negatívakhoz fordulni,
nevezetesen azokhoz a vádakhoz, melyeket a 403-ban tartott, ún.
"Tölgyes zsinaton" hoztak fel ellene. Ezeknek a vádaknak
megalapozottságát vagy éppenséggel
légből kapott voltát nem akarjuk most eldönteni,
csupán abból a szempontból érdekelnek
bennünket, hogy kétségkívül
elárulják, milyen követelményekkel lépett fel
ez a szűkebb kör Chrysostomosszal szemben. Maga a szent sosem
tagadta, hogy az ellene felhozott vádaknak van vagy lehet valós
alapjuk, azt azonban kikérte magának, hogy olyan bizottság
ítélkezzék fölötte, akik eleve elfogultak vele
szemben, s ezért el sem tudta képzelni, hogy bármit is ne
ellene, hanem a javára magyarázzanak.[21] (A jegyzőkönyvben említett
vádak közül néhány igencsak homályos,
mivel semmilyen más forrásból nem ismerjük a
bennük érintett személyeket illetve eseményeket,
így azokról semmilyen biztos véleményt nem
nyilváníthatunk.) A püspökről a vádak
alapján kirajzolódó negatív kép
segítségével szeretnénk egy másik
oldalról megközelíteni a felvetett kérdést,
hogy ti. milyennek képzelte, várta kora az ideális
főpásztort.
Ha a zsinati résztvevők megítélése
alapján állítjuk súlyossági sorrendbe a
vádakat, akkor arra megállapításra juthatunk, hogy
leggyakrabban két vétket hánytak a szemére:
kemény és agresszív magatartását, valamint
azt, hogy megszegte a liturgikus előírásokat.
Vegyük először szemügyre az első csoportot.
Ellenfelei szerint a szerzetes-püspök szikár, száraz
viselkedése arról tanúskodik, hogy nem együtt
érző pásztora a nyájának. Erről
többek között olyan tettei árulkodnak, mint hogy
elkergette János nevű diakónusát, szidalmazott,
megütött és vasra veretett egy ugyancsak János
nevű szerzetest. Nem gondoskodott az általa börtönbe
vetett személyekről, s haláluk után nem adta meg
nekik a végtisztességet. (Ez aligha képzelhető el.)
Száműzetésbe küldette Porphyrios és Benerios
papokat. A Szent Apostolok templomában pofon ütötte Memnont,
erőszakot alkalmazott a püspökökkel szemben, és
kidobatta őket a palotájából anélkül,
hogy egy fillért is adott volna nekik. Kegyetlensége abban is
megmutatkozott, hogy becstelen, aljas, léha és
semmirekellő alakoknak nevezett egyes klerikusokat, s
megrágalmazta az idős Epiphanios salamisi
püspököt, hogy az ördög
ösztökélésére bolyong ide-oda. (Epiphanios nagy
buzgalommal, de annál kevesebb bölcsességgel avatkozott bele
a császárváros egyházi ügyeibe,
ráadásul - tudtán kívül - Theophilos
alexandriai patriarcha érdekeit képviselte, és amikor
János először udvariasan távozásra
szólította fel, rá se hederített. Ez aztán
felbőszítette a konstantinápolyi főpapot.) Egyszer
azzal vádolt meg három diakónust, hogy ellopták a
csuklyáját, és szidalmazta Akakios patriarchát meg
Benerios papot. Heves érzelmi kitörései és
meggondolatlan őszintesége arra a következtetésre
vezettek, hogy hiába várják tőle, hogy feddhetetlen
jellemű, kiegyensúlyozott vezető legyen.
Amikor ilyen öntörvényű
személyiségként állították be,
logikusan vethették szemére, hogy sorozatosan megszegte az
egyházi kánonokat. Megválasztatta efezusi
püspöknek Antoninost, bár rábizonyult, hogy
sírgyalázó volt. Klerikusi tisztre választatott meg
olyan rabszolgákat, akik nem is az övéi voltak, sőt
még föl sem voltak szabadítva, és mindezen felül
még vád alatt is álltak a rabszolgapiacon. Pappá
szentelte diakónusát, Sarapiónt, bár nem
mentették fel a vád alól. Simóniás
ügyekben egyszerre volt vádló, tanú és
bíró. Chrysostomos ellenfelei szerint tehát a
püspöknek olyan bírónak kell lennie, aki egyszerre tesz
eleget az egyházi és a világi törvényeknek,
és hivatalánál fogva a kánonoknak nem csak a
szellemét, hanem a betűjét is tiszteletben kell tartania. A
törvény betartásánál azonosulnia kell a
klérus véleményével, ellenkező esetben
törvényszegéssel vádolható. Világos,
hogy János feltétlen igazságérzete nem sokat
törődött sem a társadalmi konvenciókkal
és korlátokkal, sem a klérus egyoldalú
kánon-értelmezésével, s adott esetben maga sem
érezte, mennyire súlyos következményekkel
járhat egy-egy nagylelkű vagy statáriálisan
igazságosztó intézkedése.
A püspök közéleti szereplése során szoros
kapcsolatba került az uralkodó osztályok tagjaival, akik
jótékony vagy liturgikus célból gazdag
adományokkal halmozták el az egyházat. Ugyanakkor gyakran
találkozott a fővárosban látogatóban
levő, az udvarnál különféle ügyeiket
intéző püspökökkel, akik szívesen
vették volna, hogy nem is egy alkalommal vendégül
lássa, esetleg meg is ajándékozza őket.
János ezzel szemben egyedül szokott étkezni, ami annak a
gyanúnak adott tápot, hogy ínyenc és falánk,
és sajnálja püspöktársaitól meg az
előkelőktől a finom falatokat. Sikkasztással is
meggyanúsították: hogy tömegestől adja el a
szent kincstár kegytárgyait, meg azt a csomó
márványt, amelyet még Nektarios patriarcha
gyűjtött össze, hogy a Szent Anastasia templomot
ékesítse vele. Senki sem tudta, hová folynak el az
egyházi bevételek, ugyanakkor állítólag
erőszakkal rátette a kezét mások letéteire.
Ezek szerint a püspök intézői (oikonomos)
feladatkörének inkább abban kellene megnyilvánulnia,
hogy pompásan díszíti mindazt, ami csak a
liturgiával kapcsolatos, semmint hogy a szeretetszolgálat
ügyeiben merüljön el. (Chrysostomosnak már
Antiochiában különös gondja volt a szegények
gondozására, s ez csak fokozódott, amikor
püspökként megfelelő forrásokhoz tudott
hozzájutni, amit szociális célokra fordíthatott,
még ha az adományozóknak nem is ez volt az eredeti
céljuk.)
A zsinat úgy ítélte, hogy a püspök
istentiszteleti szerepe legalább olyan fontos, mint az, hogy
megfontoltan és szelíden viselkedjék. Az igazi
lelkipásztorra szerintük ez a magatartás a
legjellemzőbb, s megítélésük szerint ennek
János a legkisebb tanújelét sem adta.
Felrótták neki, hogy megszegte a liturgikus
előírásokat, és egyáltalán nem
viselkedett méltóságteljesen, amikor templomba ment.
Belépéskor nem imádkozott, a püspöki
trónon vetkőzött és öltözött,
és egy falat kenyeret evett áldozás után, nehogy az
eucharisztiának egyetlen morzsája is a szájában
maradjon. Volt olyan, hogy nem oltárnál szentelt diakónust
és papot, sőt egyszerre négy püspököt is
felszentelt. Előfordult, hogy a szentelésnél nem volt
jelen más, mint a felszentelendő, tehát mintegy "titokban"
végezte, mégpedig a klérus akarata ellenére.
Memnonnak adott egy hatalmas pofont a liturgia alatt, aztán
megáldoztatta, bár annak még csorgott a vér a
szájából. Olyan különös dolgokat mondott a
templomban, mint például: "Szeretetre és
őrületre vágyom!", és így bíztatta a
bűnösöket: "Ha elbuksz, megint tarts bűnbánatot, s
valahányszor elbuksz, gyere hozzám, én majd
meggyógyítalak!"
Ezek a vádak természetesen nem merítik ki mindazokat az
elvárásokat, amelyeket a püspökkel szemben
támasztottak, de jól mutatják, milyen
véleménnyel volt Jánosról a főpapság
és a klérus egy része, akik bizonyos alapvető
dolgokat hiányoltak nála. Mindenesetre érdekes, hogy a
zsinat 12 ülése során a felhozott több mint negyven
vádpont közül csak hetet emeltek ki mint olyat, amit
részletesebben is ki akartak fejteni. Ezek azokkal az
eseményekkel voltak kapcsolatban, amikor Chrysostomos durván
bánt valakivel vagy szidta (vélhetőleg az érintett
személyek így akartak elégtételt kapni az
őket ért sérelmekért). Viselkedésének
ez a negatív oldala jobban kidomborodott tehát, mint az a
szempont, hogy briliáns szónokként védelmezte az
orthodoxiát. Igazhitűségét annak
ellenére sem merték kétségbe vonni, hogy Theophilos
alexandriai patriarcha órigenizmussal vádolta meg (ami
doktrinálisan nem volt igaz, csupán védelmet
nyújtott néhány egyiptomi órigenista szerzetesnek,
akik Theophilos elől Konstantinápolyba menekültek). Az
uralkodó körök szemében azonban pusztán az
orthodoxia nem helyettesítheti egy püspök
esetében az orthopraxist, a helyes magatartást, aminek az
egyházkormányzat stílusában is kifejezésre
kell jutnia.
János pere végeredményben arról tanúskodik,
hogy két eltérő vélemény
ütközött össze az orthopraxissal kapcsolatban,
amelyek a sóphrosyné (mértékletesség,
kiegyensúlyozottság) erényének
különböző értelmezésén alapulnak.
Vajon Aranyszájú Szent János eleget tudott-e tenni a vele
szemben támasztott elvárásoknak? A válasz
attól függ, hogy képes volt-e gyakorolni a
sóphrosynében ötvöződő
erényeket. János maga is úgy vélte, hogy ezt az
erényt csak úgy lehet gyakorolni, ha valaki uralkodik gondolatai
felett és megfékezi gőgjét,
büszkeségét.[22] Mivel
azonban egy elvilágiasodásra hajlamos környezetben kellett
védelmeznie az orthodoxiát, nem elégedhetett meg
annak pusztán tartalmi kifejtésével, hanem az
igazságot konkrét formába kellett öntenie, és
a felebaráti szeretet gyakorlásához gyakran félre
kellett tennie a máskor könnyen használható,
szelídebb eszközöket. A főváros népe
és közvetlen munkatársai megértették és
helyeselték ezt, szembeszálltak a Tölgyes zsinat
határozataival, s ha nem is tudták megakadályozni
püspökük száműzését, kitartó
hűségükkel elérték, hogy hamarosan
rehabilitálják a "felebaráti szeretet
hitvallóját".
An examination of the trial of the Archbishop of Constantinople John Chrysostom
in 403 A.D. raises the question: what are the characteristics of the ideal
bishop? The good pastor has to embody the absolute norm of moral behavior. An
excessive severity and liturgical freedom were the accusations against the
renowned preacher and founder of social charity. The ruling elites and a part
of the clergy simply could not accept the seemingly extravagant form of his
orthopraxis, which nevertheless came to be justified through his
popularity and canonization by the church.
Jegyzetek
[1] Bővebben lásd Quasten,
J.: Initiation aux Pères de l'Église. Paris, 1963. v. III,
595-675. p.; Drobner, H.: Lehrbuch der Patrologie. Freiburg-Basel-Wien, 1994.
274-282. p.
[2] Vö. Guinot, J.-N.: L'apport
des panégyriques de Jean Chrysostome à une définition de
l'évque modèle. In: Vescovi e pastori in epoca teodosiana.
(Studia Ephemeridis Augustinianum, 58) Roma, 1997. vol. II. 395-422. p.
[3] De S. Meletio Antiocheno 2, PG 50,517B;
In S. Eustathium 4, PG 50, 604D
[4] In S. Ignatium martyrem 1, PG
50,588A
[5] De S. Meletio Antiocheno 3, PG
50,518B
[6] In S. Eustathium 4, PG 50, 604D; In S.
Ignatium martyrem 1, PG 50,588B
[7] Hom. in epist. I ad Timotheum 10,1, PG
62,547D-548B
[8] In S. Eustathium 3, PG 50,602B; De S.
Meletio Antiocheno 2, PG 50,517B
[9] De S. Meletio Antiocheno 3, PG
50,518B
[10] Hom. in epist. I ad Timotheum 10,1, PG
62,547D
[11] De S. Meletio Antiocheno 3, PG
50,518B; In S. Ignatium martyrem 2-3, PG 50,588C-590D
[12] In S. Ignatium martyrem 1, PG
50,588B
[13] Hom. in epist. I ad Timotheum
10,1, PG 62,548D
[14] In S. Eustathium 3, PG
50,602A
[15] De S. Meletio Antiocheno 2, PG
50,517B
[16] Dialogus de vita S. Ioannis
Chrysostomi 5, PG 47,19A
[17] Szókratész:
Egyháztörténet. V,8, PG 67,577B. (Ford. Baán I.) Bp.,
1984, (Ókeresztény írók, 9.) (továbbiakban:
Szókratész) 333. p.
[18] Szókratész VI,19, PG
67,724A. Baán 406. p.
[19] Szókratész VI,3, PG
67,669AB. Baán 377. p.
[20] Szókratész VI,4,
PG 67, 669B-672A; Baán 377. p.
[21] A zsinat kivonatos
jegyzőkönyvét Phótios
Bibliothéké-je őrizte meg számunkra.
Henry, R. (ed.): Bibliothéque. Paris, 1959. vol. 1, cod. 59, 52-57.
p. A továbbiakban ennek alapján tárgyaljuk
Chrysostomos perét.
[22] Quod frequenter 5, PG 63,469C
Horváth E.: Arianizmus | TARTALOM | Bárány A.: Feudalizmus |