Faragó T.: Városmonográfia TARTALOM Tanszékek és oktatók

Nyugati társadalomtörténeti szemle

Különös tekintettel a német történetírás eredményeire

Ö. Kovács József


Jól megfigyelhetően a társadalomtörténetírásban is hullámokban jutnak el hozzánk az újnak nevezett megközelítési módszerek és irányzatok. A történetírás ezen szakága sok elméleti vitát váltott ki, melynek egyik oka talán az lehet, hogy a "társadalomtörténet" valóban egy elvonatkoztatás, elméleti rekonstrukció eredménye. Magyarországon, most eltekintve a nyilvánvaló előzményektől, mintegy tíz éve, elsősorban a Hajnal István Kör - Társadalomtörténeti Egyesületbe tömörülők kezdték el magukat egyre tudatosabban társadalomtörténésznek vallani, bár sokan jobbára ösztönösen vizsgál(t)unk társadalomtörténetinek vélt forrásokat. Hogy miért alakult ez így? Részletesebb válaszadási kísérlet nélkül röviden az utóbbi évtizedekre és a jelenünkre utalnék, még pontosabban regionális elhelyezkedésünkre, az intézményesült lemaradásra, amely a legszembetűnőbb, ha a külföldi könyvek beszerzési nehézségeit nézzük. Egyszerűen tehát azt gondolom, hogy "rendszerünk" hatása érezhető a munkáinkon is. Ezek azonban nem minden esetben jelentenek önmagukban is hátrányt, különösen, ha a jól megfogalmazott kérdések alapján elvégzett forrásvizsgálatokra gondolunk. Persze Magyarországon még igazából nem léteznek társadalomtörténeti iskolák és irányzatok. Mindezek kialakulása mindig is konkrét személyekhez, részben intézményekhez és nem kevésbé piaci, kiadói érdekekhez kötődnek. E folyamatot jól meg lehet figyelni Észak-Amerikában és Nyugat-Európában, ezért is foglalkozom most ezzel.

Mostani célom az, hogy az általam is egy gyűjtőnév - társadalomtörténet - alá vont művek alapján adalékokat nyújtsak e kutatói irányzat jobb megismeréséhez. Hangsúlyozni szeretném, hogy nem egy lezárt historiográfiai kutatásról van itt szó, hanem egy egészen konkrét téma (Egyéni és kollektív életpályák, mobilitás Közép-Európában a XIX-XX. században) szakirodalmi feldolgozása közben készített széljegyzetek összegzéséről. Mindenekelőtt a német történetírással foglalkozom, s ehhez képest utalok olykor a francia és az angol jellemzőkre.

A történetírásban is folyton törekednek a megújulásra, amely igyekezetet a gyakori névváltoztatások (lásd "új történet") is mutatnak. A XX. századi külföldi történetírás valódi sokszínűséget jelent. Szinte szimbolikusnak is tekinthető, hogy a szociológia atyjai közé sorolt Emile Durkheim (1917) és Max Weber (1920) halála után hogyan fordult el a következő nemzedék a múlttól, a hagyományos történetkutatói gyakorlattól. S azt is érdemes megjegyezni, hogy Weber magát inkább politikai közgazdásznak vagy összehasonlító történésznek tekintette, akinek a nevével szinte minden, főként német társadalomtörténeti munka bevezetőjében találkozhatunk. Hatását az is jelzi, hogy a tradicionális és modern fogalmak szembeállításával írható le az ún. "New History" több jellemzője. A tradicionális történetírással ellentétben ezen új szemléletnek első sajátossága az, hogy a politika világa mellett, sőt helyette, minden más emberi tevékenységgel foglalkozik. Másrészt az eseménytörténeti elbeszélést mellőzve, a struktúrák elemzése került a figyelem középpontjába. S itt kell utalni példaként Fernand Braudel munkáira is, s egyáltalán Franciaországra, ahol az "új történet" követelményeit leginkább hangsúlyozták. További sajátosságként a korábbival szemben alkalmazott "alulról" való történeti rekonstrukciót, valamint a források körének a kiszélesítését, még pontosabban a szinte minden, múltat idéző emléket forrásnak tekintő módszertani álláspontot kell megemlíteni. Ugyanígy újnak lehet nyilvánítani a sokféle kérdésfeltevés és megközelítés jogosultságát.[1]


Az előzményekről

A társadalomtörténetírás gyökerei a múlt század végéig nyúlnak. A XIX. század történeti felfogását meghatározó Leopold von Ranke módszerét kritizáló, majd mindinkább attól elszakadni óhajtó német történészek pályáját alapvetően még a Lamprecht-vita következményei határozták meg. A historizmus és követői, mint például Ranke - de ugyanígy Hegel - számára az állam volt mindig is a történelem középpontjában. Ezekben a leírásokban az állam mintegy individuum jelent meg. A klasszikus historizmus a történetírás két ágából (egy tanultból és egy irodalmiból) alakult ki és vált szaktudománnyá. Bár a XIX. század legjelentősebb német nyelvű történetírói - Ranke, Burckhardt, Gervinus, Droysen, Treitschke és Mommsen - mint szépírók egy széles olvasóközönség számára írtak. Már csak ezért is kaphatott Mommsen 1902-ben irodalmi Nobel-díjat.[2] A historizmus kifejezésnek egyébként többféle jelentése volt. Először a romantika idején a naturizmus ellentéteként használták, főként azért, hogy az emberek által alakított történelmet a természettől ily módon is elválasszák. A XIX. század későbbi korszakaiban a fogalmat különbözőképpen értelmezték. Egyrészt mint világszemléletet tekintették, miszerint a valóság csak történeti fejlődésében érthető meg, és ezért minden emberrel foglalkozó tudománynak a történelemből kell kiindulnia, másrészt módszert értettek alatta.

A némettel szemben a francia tudományos világban igyekeztek elválasztani az irodalmat és a történetírást. Bár Iggers szerint az utóbbi kevésbé volt tudományos, mégis hatott és meghatározó volt a német minta, hiszen Észak-Amerikában és Franciaországban az 1870-es évektől a szakma professzionalizálódása gyorsan haladt előre. A francia egyetemi rendszer újjászervezése is sok tekintetben a német utat követte. Paradox módon, a mintát adó Németországban - az amerikai és a francia fejlődéssel, az oktatás és a kutatás előrehaladó intézményesülésével és specializálódásával szemben - a politikai történetírás hatására fokozatosan lazult a tudomány és a képzés kapcsolata.[3] A klasszikus historizmus válságát rendszerint Karl Lamprecht 1891-ben megjelent "Deutsche Geschichte" kötetének megállapításaihoz kötik. A szerző alapvetően két tradicionális elemet kritizált: az állam központi szerepét a történeti ábrázolásokban, másrészt a személyre koncentrált elbeszélést. A pontatlanságokat tartalmazó és a homályos jelentésű néplélekre is hivatkozó Lamprecht elleni kampány eredményeként a vita névadója elszigetelődött. Németországban a szakmai megújulás még inkább elhalasztódott. Ugyanakkor az USA-ban megnőtt az igény az "új történetre", amely egy demokratikus társadalom számára megfelelő történetkutatói irányt jelölt meg. A történeti ábrázolás új szemléletű és interdiszciplináris megfogalmazására 1904-ben a St. Louis-i világkiállítás idején került sor, ahol például Frederick Jackson Turner és James Harvey Robinson, a "New History" későbbi jeles képviselői is ott voltak Karl Lamprechttel együtt. Számukra az új irányzat azt jelentette, hogy a történeti kutatásba minden emberi tevékenység, valamint az antropológia, a közgazdaság, a pszichológia, a szociológia módszerei is bevonhatók.

Az ezt követő időszak irányzatait valóban nehéz megkülönböztetni és kategóriákba sorolni. Négy jelentőset lehet kiemelni: egy hagyományos módszerrel dolgozó szövegkritikait; egy történeti szociológiába átalakulót; a második világháború után kifejlődő, kvantitatív, elméletorientáltat; végül a francia "Annales" iskoláját, amely az adott kereteket radikálisan szétfeszítette.[4] Az utóbbi irányzat két kiemelkedő alakja, az 1920-as években a strasbourgi egyetemen oktató Marc Bloch és Lucien Febvre volt.

Németországban a társadalomtörténet az első indíttatást a nemzetgazdászok fiatalabb iskolájának (Jüngere Schule der Nationalökonomie) legjelentősebb képviselőjétől Gustav von Schmollertól nyerte. A Lamprecht-vitában közvetítőként résztvevő Otto Hintze mellett sokkal fontosabb természetesen Max Weber hatása. Bár a gyökereket kutatva említésre méltó az is, hogy egyikőjük számára sem volt a történelem és a szociológia közötti távolság akkora, mint a historizmus művelői körében. Max Weber műveiben két alapvető elem található, amelyek mind a historizmusban, mind pedig a klasszikus marxizmusban fellelhetők: egyrészt a nyugati fejlődés koherenciája, másrészt hogy ezzel a világgal való foglalkozás lehetséges és intellektuálisan értelmes tevékenység.[5] A kulturális szféráknak közismerten nagyobb szerepet tulajdonító weberi mű valójában a második világháború után hatott a kifejlődő társadalomtörténetre.[6] A német alapítókhoz tartozik még Hans Rosenberg és Werner Conze. A gazdaság- és társadalomtörténet nemzetközileg is első folyóiratát (Zeitschrift für Sozial- und Wirtschaftsgeschichte) 1893-ban bécsi tudósok alapították, bár 10 éves működés után a kiadói támogatás hiánya miatt vállalkozásuk kudarcba fulladt. A máig jól ismert Vierteljahrschrift für Sozial- und Wirtschaftsgeschichte-t 1903-ban a német Georg von Below indította útjára.[7] Valójában persze ezen sorozatokban az alkotmány- és közigazgatástörténet volt a középpontban. A helyzetet jól példázza az is, hogy a gazdaságtörténet egyetemi intézményesítésére 1911-ben a kölni kereskedelmi főiskolán került sor, de nem a történeti szeminárium keretei között, hanem az államtudományi karon.[8]

Hogy mindezek után mit nevezhetünk társadalomtörténetnek? Természetesen erre a kérdésre is többféle választ találhatunk a szakirodalomban. Rendszerint egy negatív meghatározással kezdődik a fogalmi körülírás: minden ide tartozik, ami távol van a hagyományos politikatörténettől, bár a politikával, mint társadalmi rendszerrel társadalomtörténészek is foglalkoznak. A "politikai társadalomtörténet" egy olyan variáns lenne, amely mindenekelőtt a politikai struktúrák, folyamatok, döntések társadalmi és gazdasági feltételeit és következményeit vizsgálja.

A társadalomtörténet tehát mindenekelőtt bizonyos társadalmi csoportok helyzetét kutatja. S inkább foglalkozik a társadalommal, mint az állammal, s inkább a csoportokkal, fejlődéssel, struktúrákkal, mint az eseményekkel.[9] Magát a társadalom fogalmát illetően két konkuráló elképzelést tart számon a historiográfia: a rétegét és az osztályét. Az utóbbira vonatkozóan mindenekelőtt Karl Marxra és Max Weberre kell gondolni. A rétegfogalmát használók rendszerint a jövedelmi- és vagyoni viszonyok alapján úgymond a társadalmi helyzetek hierarchiájába sorolják a társadalmakat, felülről lefelé.[10] A társadalmi rétegződés és társadalmi struktúra (alap, felső szerkezet) mint metaforák egyébként a geológiából és az építészetből származnak. A társadalmi struktúra modelljével kapcsolatban - az eredeti, csupán néhány soros utalás ellenére - rendszerint Karl Marxot szokás idézni, aki számára az osztály egy társadalmi csoport, amelynek fő funkciója a termelési folyamatban van. A marxi értelmezés és a Max Weber nevéhez kötődő státuscsoport (a tradicionális európai három rendre utalva) alapján Peter Burke kiemeli, hogy a két szerző közti "vita" azért is nehéz, mert az egyenlőtlenségről gondolkodva különböző kérdéseket igyekeztek megválaszolni. Eszerint Marx különösképpen középpontba állította a konfliktust, míg Weber elsősorban az értékeket és az életstílusokat kutatta.[11]

További részletezés nélkül számunkra talán most elég azt rögzíteni, hogy a modern társadalomtörténetek elméleteket és koncepciókat kölcsönöztek más tudományszakoktól, s ez alapvető különbség a XIX. századhoz képest. A szociológiától átvették például a funkcionális rendszerelméletet, a társadalmi átalakulás vagy modernizációs elméletet; a politikai közgazdaságtantól például az osztály, a piac, a kapitalizmus, az imperializmus, a kommunikáció, az integráció, vagy a játékelméleteket.[12] Némi leegyszerűsítéssel azt lehet mondani, hogy a társadalomtörténetnek saját ábrázolásmódja van, amely szabály szerint nem az elbeszélés, hanem egy témának kimondottan problémacentrikus elemzése. Mindezt körülhatárolt fogalmakkal, módszerekkel végzi, lépésről lépésre igazolva vagy cáfolva az elméletet. Mindez nem jelent szükségszerűen kvantitatív rekonstrukciót.

A német társadalomtörténetírás a második világháború után különböző tradíciók, irányzatok, kezdeményezések alapján alakult ki. Egyrészt meg kell itt említeni az egykori népiségtörténetből (Volkstumsgeschichte) kifejlődő struktúratörténetet (Otto Brunner) és a történeti rétegződés vizsgálatokat (Eric Maschke). A történeti demográfia viszont nagyon nehezen küzdötte le "barna múltját". Arthur Imhof vezetésével később képes lett arra, hogy a francia és a skandináv kutatási színvonalhoz csatlakozzon. Jórészt ezen okok miatt is állítható, hogy a "hosszú XIX. század" a historizmust illetően eltartott az NSZK-ban az 1960-as évekig, hiszen addig a társadalomtörténet igen marginális helyzetben volt. Az egyetemi reform és ezen időszak közismert ideológiai változásai végül olyan eredményeket hoztak, amelyek 1975-ben saját folyóirat (Geschichte und Gesellschaft) és kiadványsorozatok (Kritische Studien, Neue Historische Kleine Vandenhoeck-Reihe) elindítását jelentették, miközben egyre intenzívebbé vált a külföldi kollégákkal való kapcsolat.[13]


Az utóbbi évtizedekről

A magyar olvasó könnyen eltévedhet a német társadalomtörténet fogalmi rengetegében, hiszen magyarul rendszerint egy, az előbbi szóval illetjük ezt a szakirányt. A németben általában a következő, ehhez kötődő kifejezéseket találjuk: "Wirtschafts- und Sozialgeschichte" (gazdaság- és társadalomtörténet), "Gesellschaftsgeschichte" (társadalomtörténet), valamint a jóval átfogóbb "historische Sozialwissenschaft" (történeti társadalomtudomány). A fogalmak szó szerinti fordítása zavaró lehet, érdemesebb a tartalmi különbözőségekre utalni. Legalábbis az egyes kutatói táborokhoz tartozók szerint határozottan másról és másként kutatnak. A fogalmi meghatározás tehát nehéz, arról nem is szólva, hogy folyton megjelennek a helyi és regionális variánsok.[14] Az egyik legismertebb német történész, Jürgen Kocka szerint a társadalomtörténet tárgya a társadalmi struktúrák, folyamatok és társadalmi cselekvések rekonstruálása.[15] Azonban a csoportok, rétegek, osztályok, valamint a kapcsolataik és konfliktusaik úgymond beleütköznek a társadalmi komplexitásba, és egyáltalán az össztörténetbe. Egyesek az ellentmondást a mi társadalomtörténet kifejezésünknek közel megfelelő, kettős fogalmi jelöléssel oldották fel: egyrészt a "Sozialgeschichte" mint résztudomány, másrészt mint szemléletmód (Betrachtungsweise) az össztörténetet illetően jelenik meg.

A "Wirtschafts- und Sozialgeschichte" továbbfejlesztése alapvetően szemléletváltást igényelt és mindenekelőtt szembenézést a náci múlttal. A viták középpontjában, itt most nem beszélve a későbbi ún. történészvitáról (Historikerstreit), a "historische Sozialwissenschaft" programja és kutatási gyakorlata volt. A paradigmaváltást hangsúlyozó irányzat képviselői egyre határozottabban hivatkoztak a történelemre vonatkozó elméletalkotási szükségességre. Az említett folyóiratot (Geschichte und Gesellschaft. Zeitschrift für Historische Sozialwissenschaft) és az irányzatot egyértelműen Hans-Ulrich Wehler reprezentálja a legjobban. Az elméleti vitákat, a szokásos kiindulópontoktól (fogalomtörténet, a tudomány jellemzői, objektivitás és narráció) eltérően, ők nagyrészt egységes szándékkal kötötték össze a társadalomtudományok (szociológia, politikatudomány, közgazdaságtan) elméleteit és kérdésfelvetéseit, módszereit a történettudománnyal. Ez utóbbi tárgyát már nem a személyek cselekedeteinek és az egyedi események leírásában látták, hanem az "egyének fölötti" gazdasági, társadalmi és politikai szerkezetek, s egyáltalán a hosszú távú folyamatok és tipikusnak vélt csoport- , réteg- és osztályhelyzetek ábrázolását tartották fontosnak. Ezeket egyéni társadalmi és cselekvésmeghatározó tényezőknek tekintették. Mások ezért is kritizálhatták joggal a "historische Sozialwissenschaft" módszereit, mondván, hogy az individualizált, hermeneutikai megértésre hagyatkozó módszer tőlük idegen maradt.[16]

A hosszú távú kutatásokban a gazdasági, társadalmi- és belpolitikai feltételeket is vizsgálták. Ezért szükségszerűen vetődött fel a kérdés: miképpen vált lehetségessé - ellentétben a nyugat-európai és észak-amerikai fejlődéssel-, hogy egy magasan iparosodott ország útja, parlamentáris-demokratikus alkotmánnyal végül egy diktatúrába torkollott? Az így megfogalmazott ún. német különút (Sonderweg) problematikája címszavakban a következőket jelenti: egy sikeres polgári forradalom hiánya; az elkésett nemzetállam létrejötte; erős tekintélyállam gyenge parlamentáris-demokratikus intézményekkel; a politikai kultúra antiliberális és antipluralista jellege; az iparosodás és polgárosodás előtti mentalitások , életformák és struktúrák túlélése, amit a hagyományos elitek (nemesek, agrárius csoportok, tiszti testületek, magasabb beosztású hivatalnokok) további befolyásos hatalma is jellemzett.[17] A "Gesellschaftsgeschichte" fogalma Hans-Ulrich Wehler szerint is egy harci jelszó, tehát egyáltalán nem egy semleges kifejezés. Igazából nem újdonságról van szó, hiszen a XIX. század óta használják. Az ezzel kapcsolatos vita nem az NSZK-ban kezdődött, hanem Angliában és Franciaországban. A nyugat-német diskurzusban is az ipari forradalomban találták meg az egyetemes történeti határt. Wehler szerint a Gesellschaftsgeschichte-t művelők sorában az 1820-as évekig lehet visszamenni. Ezen szellemi örökség kulcsfigurái voltak: Hegel, a baloldali hegeliánus Marx, és a jobboldali hegeliánus Lorenz von Stein.[18] Wehlerék kiindulópontja többek között az volt, hogy a modern társadalom (societas civilis sine imperio) mint viszonylag önállósult egység, a tradicionális, politikailag átstrukturált és kulturálisan átformált régi európai társadalomból alakult ki. A függetlenedő "társadalmat" - Hegel nyomán - a szükségletek rendszerének, az állam és az egyén közötti szférának tekinthetjük, amely a politikai rendszerrel szemben olyan messzemenő autonómiát ért el, hogy az állam és a társadalom metaforájává válhattak. Ez a területuralmi intézményállam (Anstaltstaat) és a felemelkedő "gazdasági társadalom" (Wirtschaftsgesellschaft) megkülönböztetését is jelentette. Absztrakciós módon ebből vezethető le a modernizálódás folyamata is: a mindinkább függetlenedő társadalomban lezajló gazdasági és társadalmi felhajtóerők dinamikája révén. Wehler úgy ítéli meg, hogy a fenti elmélet képviselői tisztában voltak azzal, hogy a történelemkép ilyen "totális" ábrázolása lehetetlen, ezért a népesség- és gazdasági növekedést, valamint társadalmi változást állították a vizsgálatok középpontjába, bár szándékuk szerint nyitottak óhajtottak maradni a mentalitás, a mindennapok történelme felé is. Majd mint látni fogjuk, ezen elvárásnak feleltek meg a legkevésbé.

Hans-Ulrich Wehler alaptézise a következő: ha elfogadjuk, hogy a társadalmat az uralom, a munka és a kultúra (Herrschaft, Arbeit, Kultur) egyenrangú triásza konstruálja, akkor a "Gesellschaftsgeschichte" mint paradigma értelmezhető. Egyrészt szerinte ez a koncepció alkalmas az összehasonlításra, másrészt nem csupán az elmúlt 200 évet lehet ez alapján a kutatásba bevonni, hanem jóval nagyobb időszakokat.[19] Fejtegetéseiben folyton találkozhatunk a társadalmi egyenlőtlenség (soziale Ungleichheit) fogalmával, ami egyik szellemi elődjének Max Webernek az írásaiban is gyakran előfordult. Rá és olykor Jürgen Habermasra támaszkodva írja le Wehler a triászelméletét, megjegyezve, hogy Weber mennyire hajlamos volt az uralom, mint jóval dominánsabb tényező hangsúlyozására.[20]

Georg Iggers a "historische Sozialwissenschaft"-irányzatot általában jellemezve jut arra a következtetésre, miszerint Wehler Marxot Weber szemével olvassa, és a német különút, tragédia okát a befejezetlen modernizálódásban látja. Érdemes még arra is utalni, hogy ez az intézményesült kutatási-oktatási (mindenekelőtt a bielefeldi egyetemen) csoport mennyiben különbözik vizsgálódási tárgyában és kérdésfelvetéseiben az észak-amerikai "Social Science History"-tól vagy a francia "Annales"-tól. Így például az utóbbival szemben a súlypont nem az iparosodás előtti, hosszú távú folyamatokra esik, hanem a gyorsabb lefutású iparosodott társadalmak idejére. Továbbá a német irányzat esetében a társadalmi és politikai struktúrák és folyamatok között szorosabb kapcsolat van. Ugyanígy kevésbé alkalmazzák a kvantitatív módszereket, legalábbis nem olyan intenzíven, mint az amerikai "New Social History" vagy a francia "histoire sérielle" művelői.[21] Tudományfelfogásbeli különbségek is felfedezhetők: a németek egy társadalmat inkább értékei és életérzései alapján igyekeznek leírni. Nyilvánvalóan félrevezető is lehet ezen megállapítások abszolutizálása. A fenti karakterisztikus jegyek felsorolása szükségszerűen általánosításokon alapul, és esetenként túlzottan megmerevíthetik az irányzatokról kialakuló képünket. Az általam használt művek is absztrakciók révén sorolnak egymáshoz személyeket és módszereket, akik jóllehet a valóságban másként is kapcsolódnak egymáshoz. E kockázattal együtt vállalkoztam egy rövid jellemzésre, hiszen egy igen nagy hatású történészkörről van szó, így például elég csak a polgárságra vonatkozó publikációs sorozatra utalni. Iggers szerint jól kimutatható a program kidolgozóinak szövegeiben a weberi hatáson túl a marxizmus is; három feltevésben véli megtalálni a közös nevezőt. Egyrészt a kutatások logikájában, másodrészt a "társadalmi világ" mint történelem értelmezhetőségében. Ezt így látták a klasszikus historizmus korában is, azonban a "historische Sozialwissenschaft" szándéka szerint hermeneutikus és analitikus vizsgálati eljárást követ. Ennek alapján is vélik úgy, hogy a társadalomnak és a történelemnek egy belső koherenciája van (lásd a marxi lépcsőzetes fejlődéselméletet, a weberi racionalizmust és a wehleri modernizációs elméletet). A harmadik közös feltevés az, hogy mind a marxizmus, mind pedig Wehlerék elutasítják egy értékmentes, semleges tudomány létezését.

Természetesen egy ilyen totális igénnyel fellépő kutatási programnak az ellenzői is megszólaltak. Az ő körük is nagyon összetett. A Wehler-féle "Gesellschaftsgeschichte" a legtámadhatóbbnak a kulturális szférák halvány bemutatása miatt bizonyult. A kultúra csupán mint szervezeti forma (egyház, iskola, egyetem, egyesület) jelenik meg, illetve a makroszintű adatok és struktúrák mögött rendszerint elvesznek az egyének.[22] Az utóbbi években egyre erősebb lett az irodalomtörténészek kritikája is, akik a polgárság-kutatás eredményei alapján úgy látják, hogy a vitát nem lezárni kellene, ahogy éppen teszik a történészek, hanem inkább most lenne érdemes elkezdeni. Egyébként úgy tűnik, hogy a "Gesellschaftsgeschichte"-t művelők szempontjai a fiatalabb történészek számára is fontos, de nem az egyetlen általános módszertani receptet jelentik. Wehlerék irányzatának legjelentősebb kritikusai kb. 1980 óta hangsúlyozzák, hogy nem egy történelem van. Előzményként utalni kell Lawrence Stone 1979-ben megjelent (The Revival of Narrative) írásának hatására, nem kevésbé ellenzőinek félelmeire, akik egy új historizmushoz való visszatérés veszélyét vélték felfedezni. Mindez új megközelítések igényét és gyakorlatát is jelentette, amelyek a szövegek kódolásán keresztül felerősítették a hermeneutikai módszereket.[23]

A mindennapok történelmével (Alltagsgeschichte) vagy a tapasztalatok történelmével (Erfahrungsgeschichte) foglalkozók az 1970-es években egy nemzetközi irányzathoz tartoztak, amely alapvetően csak a struktúratörténetnek tekintett társadalomtörténet (Sozialgeschichte) kvantitatív módszereit kérdőjelezte meg. Mindamellett - a francia "Annales" hatására is - közelítettek a mentalitástörténethez, egy új kultúrtörténethez, valamint a történeti antropológia és etnológia kérdésfelvetéseit igyekeztek hasznosítani. Ezzel párhuzamosan egyre intenzívebben kritizálták a modernizációs elméletet is. Szintén az évtized végén két olasz történész, Carlo Ginzburg és Carlo Ponti révén vált igazán nemzetközileg ismertté a "mikrotörténet".[24] Elképzelésük szerint a haladásba vetett - túlzott - hit elmúlása miatt a privát, főként a valóság "alsóbb", rejtett szféráinak vizsgálatát is ki kell tűzni, hogy még jobban érthetővé váljon a múlt. Előszeretettel keresik a történelemben a "normális rendkívülit" vagy kivételt. Igen jól láthatóan egy alapvetően más téma- és forrásválasztásról van itt szó. Egy tudatos szembefordulásról azokkal szemben, akik szerintük megelégedtek az elnagyolt makroábrázolásokkal. ("Big structures, large processes, huge comparisons")[25]

Az "Alltagsgeschichte"-t valójában nehéz elválasztani a "mikrotörténelemtől". A szerzők meglehetős szabadsággal vallják magukat szinte mindegyikhez tartozónak, s ez így természetes, hiszen ez is egy gyűjtőfogalom. Címszavakat kiragadva, a következők jellemzik a "mindennapok történelmének" megközelítéseit, amelyek szintén más tudományszakoktól kölcsönzöttek: a névvel megjelenő individuum középpontba állítása; az események struktúrára gyakorolt hatásának hangsúlyozása; a hatalom és a politika új értelmezése, miszerint a hatalmat informálisan is lehet gyakorolni és tapasztalni. Mindez jelen van a jogilag egyenlők vagy éppen a nemek között; korábbi megmerevedett magyarázatok megkérdőjelezése, különösképpen azoké, amelyek a gazdasági és osztályszerkezeti tényezőket hangsúlyozzák; végül a "különböző idejűségek" azonos idejű megjelenését lehetne megemlíteni. Ez utóbbival az egymástól eltérő kultúrák, gondolkodási és viselkedési minták egyidejű megjelenésére utaltak, s ezzel együtt kutatták egyre intenzívebben és részletesen az "elmúlt" kultúrákat, hangsúlyozva azon csoportok és egyének társadalmi szerepét, akik a "fejlődés", a modernizáció ellen, vagy ennek áldozatai voltak.[26] Ezért is lehet azt állítani, hogy ami a marxizmus számára az osztályharc, az a mikrovilágok kutatói számára rendszerint az ellenállást jelenti.[27] A történeti ábrázolásokban a "kisemberek" középpontba állítását (például Giovanni Levi, Natalie Davis, Roger Chartier, Alf Lüdtke mellett) jól nyomon követhetjük a német Hans Medick műveiben. A magát mikrotörténésznek valló, történeti antropológiai tanulmányok írására és folyóirat szerkesztésére (Historische Anthropologie) vállalkozó szerző habilitációs művében a helytörténetet mint általános történetet igyekszik bemutatni.[28] Ő közismerten az egyik legaktívabb kritikusa az ún. centrisztikus megközelítéséknek (lásd például az ezzel kapcsolatos fogalmakat: bürokratikus állam, iparosodás, kapitalizmus). Medick Clifford Geertz kijelentésére utalva (A történészek nem falvakat, hanem falvakban kutatnak) a következőképpen írja le mikrotörténeti módszereit: elsősorban nem a mikrodimenziók és a kisszerűségek leírásáról van itt szó, hanem mindenekelőtt egy mikroszkopikus pillantásról és képről. Mindez azonban szerinte csak akkor lehetséges, ha speciális módszerek és megismerési technikák, valamint az ezeknek megfelelő források rendelkezésre állnak. Medick láthatóan a francia "Annales"-irányzat "histoire totale" igényét tartja fontosnak, de nem a Fernand Braudel által inspirált "histoire-globale"-t követve, hanem a helyi és regionális összefüggések vizsgálatára törekszik, ahogyan azt a példaképének tekintett Le Roy Laduire tette.[29]

Az "egész" részletes leírására vállalkozó Medick a Sozialgeschichte tipikusnak tekinthető műveiben a legnagyobb nehézségnek azt tartja, hogy a történeti folyamatok kettős konstitúcióját, az adott és produkált viszonyok, vagy másként, a struktúrák és egyének komplex kapcsolatrendszerét (élet-, termelési és uralmi viszonyait), az ezekkel kapcsolatos tapasztalatokat és magatartásmódokat nem tudja rekonstruálni.[30] Az egy név alá igen nehezen besorolható mikro- ill. mindennapok történelmének irányzatait a leghevesebben Hans-Ulrich Wehler kritizálta, azt egyszerűen "zöld köleskásának" (grüne Hirsebrei) minősítve. A politikai álláspontokat is kifejező "elméleti szalon" címkét viszont Wehlerék iskolájára ragasztották. Wehler a következőképpen készítette el az "Alltagsgeschichte"-vel kapcsolatos mérlegét. Többek között a kritizált irányzat előnyeihez sorolja, hogy intenzíven foglalkoznak a kulturális szférákkal, illetőleg készséggel elismeri az "alulról való szemlélet" jogosultságát. Ugyanakkor a negatívumok oldalán megemlíti, hogy adósak maradtak a mindennap fogalmának használható leírásával.[31] Szerinte ők képtelenek a szintézisalkotásra, valamint politikai jellegükből fakadóan az irányzat megmarad baloldali plurális, sokszor nem hivatásos, "mezítlábas történészek" (Barfusshistorikern) műhelyének.[32]

Nem célszerű itt e heves vitát tovább figyelemmel kísérnünk, hiszen nemritkán számunkra nehezen megismerhető indokok is meghúzódnak a háttérben. Másrészt láthatóan szerkesztői, könyvpiaci megfontolások is vannak ezen irányzatok fellendülése vagy éppen háttérbe szorulása mögött. Személyes tapasztalatom alapján is úgy látom, hogy a fiatalabb történészgenerációk igencsak a múlthoz sorolják ezt a szembenállást és többnyire távoli értetlenséggel szemlélik a vitát. Egy nemrégiben megjelent kötetük már közvetítő szerepvállalásukat is jelzi. Sőt, az említett irányzatok képviselőinek kritizálása mellett - szinte példátlan módon - ugyanazon kötet végén adtak helyet Wehler kritikus utószavának.[33] Minderre még visszatérek. Az említett felfogásbeli és forráshasználati különbözőségek érdekes módon jelentkeznek Medick falutörténetében is. Megítélésem szerint ez a mű, kissé a bevezetőjében kifejtett elméleti megközelítés ellenére, természetszerűleg mutatja a sokat bírált "struktúratörténet" és a vele mesterségesen is szembeállított mikrotörténeti módszerek együttes hasznosíthatóságát. A mikrotörténelemmel foglalkozókra gyakran mondják, hogy elméletellenesek. Mindezek ellenére - szerintem ismét magától értetődően - felfedezhetünk például Medick művében is elméleti kiindulópontokat. Talán ezzel is összefügg az, hogy Medick valójában nem foglalkozik társadalmi konfliktusokkal. Bár például a ruhák és gombok alapján is leírt, igen érdekfeszítő, valódi történeti antropológiai fejezetében is láthatnánk - a különböző ruhaszínek által is szimbolizálható - mindennapi ellentéteket.[34]

Hogy mennyire kölcsönzött módszerekről és az irányzatokat kifejező gyűjtőfogalmakról van szó, azt jól láthatjuk a kultúr-, a mentalitástörténet és a történeti antropológia esetében is. Közös nevezőnek leginkább az tekinthető, hogy az emberi cselekvést, gondolkodást és magatartást rendszerint "kultúraként" határozzák meg. A kultúrtörténetinek nevezhető iskola általában az eseménytörténet dominanciája ellen érvel, a mentalitástörténet a névtelen, a "totális történelem" ábrázolására törekvő, olykor annak jegyében megjelenő gazdaság- és társadalomtörténetet kritizálja, míg a történeti antropológia leginkább az antropológiai állandóságok, egy történelmietlen kultúrantropológia ellen foglal állást.[35]

A németországival szemben például Észak-Amerikában és Franciaországban kevésbé törekedtek egy rendszerező koncepcióra. Az "Annales" is egy sokoldalú tudományfogalmat alkalmaz, és képviselői mindig hangsúlyozzák, hogy nem alkotnak egy iskolát. Mégis annak számítanak. Esetükben karakterisztikus jegynek számít az is, hogy a gyakorlat elsőbbséget élvez a teóriával szemben, bár ezen művekben számos fontos elméleti feltevést is felfedezhetünk. A földrajz, a szociológia fontosságán túl ki kell emelni a tudományszervező iskola tudatos névhasználatát, a többesszámúságot (Annales. Economies. Sociétés. Civilizations). Az "Annales" lemondott arról, hogy a történelemnek egy elméletét megalkossa, szemben például Rankéval, Droysennel és Dilthey-vel. Az alapítók (Marc Bloch és Lucien Febvre) szándéka szerint különböző irányzatok számára kívántak fórumot teremteni, s ebből fakadóan is nehéz őket politikailag egy nevezőre hozni. A kivételektől eltekintve történetírásuk vagy regionális vagy nemzetközi: ezekben a kutatásokban a struktúrák állnak az előtérben, de mindig foglalkoznak a mentális dimenziókkal is.[36] A német és a francia történetírás, valamint a szociológia kapcsolatát illetően Peter Burke megállapította, hogy az összehasonlító vizsgálatok sokkal kevésbé jellemzőek Franciaországban, mint - a weberi modellre támaszkodó - német kutatásokban. Mindemellett ő is alapvetően fiktívnek minősíti a "Sozialgeschichte" és az "Alltagsgeschichte" közötti konfliktust.[37]

Végül röviden érinteném az ún. posztmodern történetírás egyik közismert kifejezésével, a "linguistic turn"-nel kapcsolatos értelmezések kiszélesedését.[38] A kiindulópont az, hogy koherens tudományos magyarázat valójában nem lehetséges a múltbeli fejlődést illetően (Lawrence Stone). A posztmodern teóriák azután eljutottak a történetírás valóságra vonatkozóságának a tagadásáig, mondván, hogy az a költészettől nem különbözik, hiszen maga is az (Hayden White). Mindez a vita viszonylag későn érte el a német történetírást. Kenneth Barkin szerint a posztmodern tradíciót mint alapvetően "németet" lehet jellemezni, bár Franciaországban "találták fel", majd az USA-ban lelkesen fogadták, de Michael Foucault mögött mindig ott volt például Nietzsche és Heidegger.[39] A jelszóként használt "diskurzust" illetően Ernst Hanisch áttekintésében csupán "posztmodern zörejekről" ír és John R. Searle - szerintem találó - példáját idézi, amely a következő: "Tegyük fel, hogy felhívom az autószerelőt, hogy megtudjam a legutolsó orvosi vizsgálatom eredményét. Tételezzük fel, hogy egy dekonstruktív autószerelőt csíptem el, aki megkísérli nekem elmagyarázni, hogy egy kudarc különben is csak egy szöveg, és hogy nincs mit róla beszélni, kivéve a szöveg textualitásán. Vagy tételezzük fel, hogy én egy posztmodern orvossal beszélek, aki csak elmagyarázza, hogy a betegség lényegében egy metaforikus konstrukció. Amit még az ember mondhat erről a szituációról, az világos: a kommunikáció megszűnt."[40]

Természetesen a párbeszédre és az irányzatok közötti kapcsolatokra is találhatunk példákat. Ilyennek tekinthető a Thomas Mergel és Thomas Welskopp által szerkesztett tanulmánykötet, amelyben a fiatalabb generáció történészei szólnak hozzá az elméleti vitákhoz. A jól ismert csapdák és egyoldalúságok elkerülése céljából szögezik le, hogy a történettudomány mindig alkalmazott társadalomelmélet, amely az elmúlt társadalmak összetevőit írja le egy olyan nyelven, amivel mi a saját társadalmunkat is jellemezzük.[41] Nézetük sokban emlékeztethet bennünket mindazokra a megállapításokra, amelyeket E.H.Carr: Mi a történelem? című művében hosszabban kifejt. Ennek ellenére érdemes felsorolni azokat az elméleti orientációs pontokat, amelyeket manapság a fiatal német történészek néhány tagja Bielefeldből, tehát Hans-Ulrich Wehler iskolájából indulva fontosnak vél. Elsőként: a "történelmet mint lehetőséget" értelmezik, amely semmiképpen sem új megállapítás. Másodsorban a struktúrát és cselekvést mint társadalomelméleti alapkategóriákat taglalják. Számukra az emberi élet szabályszerűsége tudvalevő, és ők elsősorban a függőségek, hatalmi viszonyok és az uralom iránt érdeklődnek. Ugyanakkor, legalábbis deklarációjuk szerint, a történelmi alanyoknak nem szabad a struktúrákon "kívülre kerülniük". Harmadrészt a komplexitás mint alapfeltevés természetes. Negyedrészt úgy látják, hogy vannak társadalmi állandóságok, mint például uralom, társadalmi egyenlőtlenségek, a szocializáció különböző fokai, kollektív identitás, a konfliktusok ritualizálása. Azonban ezek mindig többdimenziósak, így például a társadalmi egyenlőtlenség nem csak gazdasági természetű. Végül fontosnak vélik hangsúlyozni, hogy a valóságot csak kapcsolatrendszerében ismerhetjük meg. Mindamellett ezek "utópiák", tehát a világot az adott módon képzeljük el.[42] Nem kevésbé tanulságos Thomas Welskopp elemzése Max Weber és Anthony Giddens műveiről. A szerző végső következtetéseiben leginkább Giddens elméletére támaszkodva fejti ki többek között, hogy a mikro- és makrotörténet ellentmondásai feloldhatók, hasonlóképpen a társadalom- (Sozialgeschichte) és kutúrtörténethez. Ez utóbbi "összeolvadás" egy módszertanilag alkalmazott társadalomtörténet (Gesellschaftsgeschichte) - elsősorban konkrét társadalmasult formák története - lenne.[43]

Azt hiszem, hogy igazából nem új kérdésekről van itt szó, hanem a sajátos német kutatói táborok sáncai mögül fölbukkanó fiatalok természetes önmeghatározási igényéről. Kritikájuk a lehetőségekhez mérten minden irányzatot felölel. Közvetítő szerepük tehát mindenképpen logikus és időszerű. A kérdés az, hogy elméleti igényességük megmarad-e a forráshasználat során, s lesz-e ez alapján "új történet"? Wehler úgy véli, hogy mindez jobb vitákat eredményezhet Németországban, bár továbbra is hiányolja egy modern politika- és gazdaságtörténet, illetve a társadalmi egyenlőtlenség vizsgálatát. Számomra úgy tűnik, hogy a létező - bár erősen fiktív - szembenállások jelentőségüket veszíthetik a német történetírásban, s talán az angol vagy a francia "praktikusság" lesz mindinkább jellemző.[44]

A vita tehát folytatódik és remélhetően Magyarországon is megjelennek majd az irányzatok, még ha azok szükségszerűen külföldi adaptációk is lesznek.[45] A társadalomtörténettel foglalkozók száma növekedni fog, azonban ma bármiféle "áttörésre" számítani nem lehet. Mindamellett bízhatunk abban, hogy a lassú víz valóban partot mos.


An Overview of Western Social History, with Particular Attention
to German Historiography


-- Summary --

The author provides an outline of the significant schools of Hungarian social history from the end of the nineteenth century. Particular attention is given to German historiography because it has been the most influential in Hungary. The present contribution is part of a larger study of social inequalities and social mobility in Hungarian history. It also furnishes a detailed analysis of conceptional difficulties and various problems associated with their adaptation. The study examines the so-called Gesellschaftsgeschichte, which is closely linked to Hans Ulrich Wehler and the contrasting trends that have developed under its influence. At the same time the views, methods and critiques of Sozialgeschichte are also given considerable attention. The author emphasizes that the contrasts elaborated by historians are often quite fictitious, a phenomenon that can be clearly seen in the work of Hans Medick. Finally, the study also considers the mediating influence of the younger generation of historians. On the basis of the most important English and French works the author believes that the rigidly oppositional conceptions of German historiography are gradually being pushed into the background as an increasing sense of practicality is making its presence felt. In light of this there are currently few prospects for a breakthrough in Hungarian social history. On the other hand there is likely to be a slow increase in scholarship directed toward social history and schools based on adaptations from foreign models.


Jegyzetek

[1] Burke, Peter: History and Social Theory. Cambridge-Oxford, 1992. (továbbiakban: Burke, 1992.) 11., 3-6. p. Az irányzat hazai ismertetésére ld. pl.: Gyáni Gábor: Az "új történetírás" jelensége. In: Világtörténet, 1986. 1-2. sz. és a Világtörténet ezen számának további tanulmányait.

[2] Iggers, Georg G.: Geschichtswissenschaft im 20. Jahrhundert. Ein kritischer Überblick im internationalen Zusammenhang. Göttingen, 1993. (továbbiakban: Iggers, 1993.) 17-21. p.; Ld. magyarul: Iggers, Georg G.: A német historizmus. A német történetfelfogás Herdertől napjainkig. Bp., 1988.

[3] Iggers, 1993. 23-25. p.

[4] Iggers, 1993. 29-30. p.; Burke, 1992. 15-16. p.; A francia és az angol történetírás legújabb sajátosságaira bővebben ld.: Bódy Zsombor - Czoch Gábor - Sonkoly Gábor: Paradigmaváltás a francia társadalomtörténet-írásban. In: Aetas, 1995. 4. sz. (továbbiakban: Bódy-Czoch-Sonkoly, 1995.); Sonkoly Gábor - Nicolas Verdier: Hogyan gyúrjuk össze a morzsákat? In: Regio, 1996. 4. sz. (továbbiakban: Sonkoly-Verdier, 1996.)

[5] Iggers, 1993. 30-34. p.

[6] Iggers, 1993. 34-35. p.

[7] Mooser, Josef: Politische Geschichte. Kultur-, Mentalitätengeschichte, Historische Anthropologie. Wirtschafts- und Sozialgeschichte. In: Dülmen, Richard van (ed.): Das Fischer Lexikon. Geschichte. Frankfurt am Main, 1990. (továbbiakban: Mooser, 1992.) 86-87. p.; Iggers, 1993. 30. p.

[8] Mooeser, 1992. 92. p.

[9] Kocka, Jürgen: Perspektiven für die Sozialgeschichte der neunziger Jahre. In: Schulze, Winfried (szerk.): Sozialgeschichte, Alltagsgeschichte, Mikro-Historie. Eine Diskussion. Göttingen, 1994. (továbbiakban: Schulze, 1994.) 34. p.; Simon, Christian: Historiographie. Eine Einführung. Stuttgart, 1996. (továbbiakban: Simon, 1996.) 225-226. p.; Wilson, Adrian: A critical portrait of social history. In: Wilson, Adrian (szerk.): Rethinking social history. English society 1570-1920. and its interpretation. Manchester és New York, 1993. (továbbiakban: Wilson, 1993.) 9-10. p. A holland felfogást jól reprezentálja a következő kindulópont: minden társadalom egy sor összetett tényezőből áll, amelyek egymással összefüggésben vannak. Szerintük ilyen tényezőnek számít a "termelési mód, elosztás és fogyasztás; társadalmi rétegződés és az egyes rétegeket alkotó csoportok; az intézmények, vagyis e csoportok szerveződési és viselkedési szabályai; az ezekhez tartozó mentalitás, másként normák és értékek, ezt "kultúrának" is nevezzük." Diederiks, Hermann: Bevezetés. In: Diederiks, Hermann: Nyugat-európai gazdaság- és társadalomtörténet. A rurális társadalomtól a gondoskodó államig. Bp., 1995. 24. p.

[10] Simon, 1996. 226. p.

[11] Burke, 1992. 58., 62-63. p.

[12] Simon, 1996. 227. p.

[13] Simon, 1996. 228. p.

[14] Ld. pl. Hinrichs, Ernst: Regionalgeschichte. In: Hauptmeyer, Carl-Hans (szerk.): Landesgeschichte heute. Göttingen, 1987.

[15] Kocka, Jürgen: Sozialgeschichte im internationalen Überblick. Ergebnisse und Tendenzen der Forschung. Darmstadt, 1989. (továbbiakban: Kocka, 1989.) Általában lásd a kötet bevezetőjét, ill. a bővebb eligazító bibliográfiát az egyes országok társadalomtörténetének bemutatása után. A német eredmények egy részét figyelemmel lehet kísérni: Vári András (szerk.): A német társadalomtörténet új útjai. Tanulmányok. Bp., 1990.

[16] Mooser, 1992. 95-96. p. A terminust, "historische Sozialwissenschaft" Sombart használta először 1916-ban. Mooser, 1992. Ld. még Iggers, 1993. 51-55. p.

[17] Vö. Kocka, Jürgen: Einleitung. In: Kocka, Jürgen (szerk.): Bürger und Bürgerlichkeit im 19. Jahrhundert. Göttingen, 1987. 10-11. p.; Mooser, 1992. 98-99. p.; Bár a "Sonderweg"-elméletet legújabban már megkérdőjelezik, legalábbis általános értelemben: Haupt, Heinz-Gerhard - Kocka, Jürgen: Geschichte und Vergleich: Methoden, Aufgaben, Probleme. Eine Einleitung. In: Haupt, Heinz-Gerhard - Kocka, Jürgen (szerk.): Historischer Vergleich. Ansätze und Ergebnisse international vergleichender Geschichtsschreibung. Frankfurt-New York, 1996. 57. p.; Maier, Charles S.: A német történelem mint esettanulmány. In: BUKSZ, 1991. 3. sz.

[18] Wehler, Hans-Ulrich: Alltagsgeschichte. Königsweg zu neuen Ufern oder Irrgarten der Illusionen? In: Aus der Geschichte lernen? Essays. München, 1988. (továbbiakban: Wehler, 1988.) 109., 118-120. p. illetve: Wehler, Hans-Ulrich: Was ist Gesellschaftsgeschichte? In: Aus der Geschichte lernen? Essays. München, 1988.

[19] Wehler, 1988. 121. p.; Valamelyest eltérő szöveggel írja le mindezt: Wehler, Hans-Ulrich: Deutsche Gesellschaftsgeschichte. Erster Band. Vom Feudalismus des Alten Reiches bis zur Defensiven Modernisierung der Reformära 1700-1815. München, 1989. (2. kiadás); A modernizációs elméletet és kritikáját részletesen itt most nem ismertethetjük: Wehler, Hans-Ulrich: Modernisierungstheorie und Geschichte. In: Die Gegenwart als Geschichte. München, 1995. 13-59. p.

[20] Wehler, 1988. 123. p.

[21] Iggers, 1993. 56-59, 61-63. p.

[22] Iggers, 1993.; Eibl, Karl: Literaturgeschichte, Ideengeschichte, Gesellschaftsgeschichte - und "Das Warum der Entwicklung." In: Internationales Archiv für Sozialgeschichte der deutschen Literatur, 1996. 2. sz.; Feindt, Heinrik - Köster, Udo: Überlegungen zum Thema "Bürgerlichkeit" in einigen neueren Untersuchungen. In: Internationales Archiv für Sozialgeschichte der deutschen Literatur, 1993. 1. sz. (továbbiakban: Feindt-Köster, 1993.) 157-167. p.

[23] Simon, 1996. 232-235. p.

[24] Erre vonatkozóan ld. Szíjártó M. István: Mi a mikrotörténelem? In: Aetas, 1996. 4. sz.

[25] Schulze, 1994. 10. p.

[26] Ld. Hardtwig, Wolfgang: Alltagsgeschichte heute. Eine kritische Bilanz. In: Schulze, Winfried (szerk.): Göttingen, 1994.; Iggers, 1993. 73. p.; Crew, David F.: Alltagsgeschichte:A New Social History "From Below"? In: Central European History, 1989. 3-4. sz. 396-401. p. Ezen megközelítés szinte töretlen példáit mutatják: Lüdtke, Alf: Eigen-Sinn. Fabrikalltag, Arbeiterfahrungen und Politik vom Kaiserreich bis in den Faschismus. Ergebnisse. Hamburg, 1993.; Lüdtke, Alf - Marßolek, Inge - Saldern, Adelheid von: Amerikanisierung. Traum und Alptraum im Deutschland des 20. Jahrhunderts. Stuttgart, 1996.

[27] Iggers, 1993. 82. p.

[28] Medicktől magyarul ld. Medick, Hans: "Misszionáriusok a csónakban?" Néprajzi megismerésmódok kihívása a társadalomtörténettel szemben. In: Vári András (szerk.): Misszionáriusok a csónakban. Bp., 1988. Egy másik német településről, alapvetően hasonló módon írt mű: Sabean, David: Property, Production and Family in Neckarhausen, 1700-1870. Cambridge, 1990. Kritikájukat ld. Sokoll, Thomas: Kulturanthropologie und Historische Sozialwissenschaft. In: Geschichte zwischen Kultur und Gesellschaft. In: Mergel, Thomas - Welskopp, Thomas (hrsg.): Beiträge zur Theoriedebatte. München, 1997. (továbbiakban: Mergel- Welskopp, 1997.) 235-249. p.

[29] Medick, Hans: Weben und Überleben in Laichingen 1650-1900. Lokalgeschichte als Allgemeine Geschichte. Göttingen, 1996. (továbbiakban: Medick, 1996.) 20-25. p.

[30] Medick, 1996.

[31] A fogalmi meghatározást megkísérelte pl. Elias, Norbert: Alltag als Bezugspunkt soziologischer Theorie. In: Materialien zur Soziologie des Alltags. Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie, Sonderheft, 1978.

[32] Wehler, 1988. 147-151. p.

[33] Mergel, Thomas - Welskopp, Thomas: Geschichtswissenschaft und Gesellschaftstheorie. In: Mergel- Welskopp, 1997.

[34] Medick, 1996. 385-404., 411. p.

[35] Mooser, 1992. 65-66. p.; Magyarul erre vonatkozóan lásd: Klaniczay Gábor: A történeti antropológia tárgya, módszerei és első eredményei. In: Hofer Tamás (szerk.) Történeti antropológia. Bp., 1984.;

[36] Iggers, 1991. 39-46. p.

[37] Bourdieu, Pierre: Über die Beziehungen zwischen Geschichte und Soziologie in Frankreich und Deutschland. Pierre Bourdieu im Gespräch mit Lutz Raphael. In: Geschichte und Gesellschaft, 1996. 1. sz. 83-85. p.

[38] Iggers, 1993. 87-96. p.

[39] Hanisch, Ernst: Die linguistische Wende. Geschichtswissenschaft und die Literatur. In: Hardtwig, Wolfgang - Wehler, Hans-Ulrich (szerk.): Kulturgeschichte heute. Göttingen, 1996. (továbbiakban: Hanisch, 1996.) 213-214. p.

[40] Hanisch, 1996. 219. p. A "linguistic turn" kifejezés 1980 óta mindinkább használatossá vált az amerikai történelemelméleti irodalomban, különösen az "intellectual history" területén. Mindez egy elhatárolódást jelentett mind a heremeneutikus mind pedig más társadalomtudományos történeti felfogástól és módszerektől. Közismerten a nyelvet mint saját szabályozó jelrendszert értelmezték. Mindez például a történelemelmélet számára azt jelentette, hogy a társadalmi élet a legmesszebbmenőkig a nyelvtől függ, abból indul ki. Ellentétben pl. Marx nézetével, aki szerint a tudat a társadalmi élet terméke. A fenti kérdést illetően inkább George Iggers, másokra is támaszkodó konklúzióját tartom figyelemre méltónak: a nyelv saját maga számára csak specifikus társadalmi és történelmi összefüggésekben nyer jelentést és autoritást. Mialatt lingvisztikai különbségek társadalmat strukturálnak, a társadalmi különbségek strukturálják a nyelvet. Iggers, Georg G.: Zur "Linguistischen Wende" im Geschichtsdenken und in der Geschichtsschreibung. In: Geschichte und Gesellschaft, 1995. 556, 570. p.; A kérdéshez természtesen nélkülözhetetlenek Hayden White művei. Így például kézbe vettem: White, Hayden: Auch Klio dichtet oder Die Fiktion des Faktischen. Studien zur Tropologie des historischen Diskurses. Stuttgart, 1986.; valamint a kritikai továbbgondolásra is ld.: LaCapra, Dominick: A Poetics of Historiography: Hayden White's Tropics of Discourse. In: Rethinking Intellectual History. Texts, Contexts, Language. London, 1983.

[41] Mergel-Welskopp, 1997. 30.; Vö. Carr, E.H.: Mi a történelem? Bp., 1993.

[42] Mergel-Welskopp, 1997. 31-35. p.

[43] Welskopp, Thomas: Der Mensch und die Verhältnisse. "Handeln" und "Struktur" bei Max Weber und Anthony Giddens. In: Mergel, Thomas - Welskopp, Thomas (szerk.): Geschichte zwischen Kultur und Gesellschaft. Beiträge zur Theoriedebatte. München, 1997. 66-69. p.

[44] Erre nézve alapvető munka: Wilson, 1993. és Wrightson, Keith: The enclosure of English social history. In: Adrian Wilson (ed.): Rethinking social history. English society 1570-1920. and its interpretation. Manchester-New York, 1993. A franciával való összevetését lásd: Sonkoly-Verdier, 1996.; Bódy-Czoch-Sonkoly, 1995. Patrice Joyce írásában fontos kihívásnak tartja általában is a társadalomtörténet számára az identitás, a modernitás és a struktúra problémáit. Joyce, Patrick: The end of social history? In: Social History, 1995. Vol. 1. 82. p.

[45] Ld. pl. Bácskai Vera: Social History in Hungary. In: Jahrbuch für Wirtschaftsgeschichte, 1997.; A magyarországi helyzetre vonatkozóan általában lásd a Hajnal István Kör kiadványait, valamint Benda Gyula, Gyáni Gábor és Kövér György tanulmányait: Századvég, 1996. (új folyam) 4. sz.

Faragó T.: Városmonográfia TARTALOM Tanszékek és oktatók