A századforduló európai filozófiájának fő irányai
Azok a magyar filozófusok, akik a századforduló táján kezdték alkotó pályájukat, az európai filozófia több uralkodó irányzatából meríthették eszméiket. A hegeli filozófia felbomlásával Európa-szerte a metafizika-ellenes elméletek kerültek előtérbe. Ez volt a vezérelve az Auguste Comte (17891857) által létrehozott pozitivizmusnak, amelynek gondolkodói a tapasztalati tudományok rendszerét, az egységes tudomány eszméjét s a fejlődés elvét hirdették (Herbert Spencer, 18201903). Az irányzat képviselői számos ponton kapcsolódtak a kor naturalista, materialista, biologizáló és szociologizáló tanaihoz. A pozitivizmus fél évszázados virágzás után lassan átadta a helyét a szintén metafizika-ellenes irányultságú neokantianizmusnak, amely Oscar Liebmann (18401912) felhívása nyomán az 1860-as években indult útjára, s a marburgi iskolában (Herman Cohen, 18421918; Paul Natorp, 18541924), valamint az értékproblémát előtérbe helyező badeni iskolában (Wilhelm Windelband, 18481915; Heinrich Rickert, 18631936) teljesedett ki. A pozitivizmusnak és a neokantianizmusnak döntő szerepe volt a magyar filozófia 19. század végi újjáéledésében. Ezek mellett a klasszikus racionalizmus ellenhatására jelentős irracionalista áramlat alakult ki (Arthur Schopenhauer, 17881860), amely az 1880-as években Friedrich Nietzsche (18441900) filozófiájában tetőzött, majd Henri Bergson (18591941) életfilozófiájában folytatódott. Ez utóbbiak hatása kisebb mértékben szintén észlelhető a 20. század eleji magyar szellemi életben. Hosszú válság után a katolikus filozófiában meghatározó jelentőségűnek bizonyult XIII. Leó pápa Aeterni patris kezdetű enciklikája (1879), amelynek nyomán kibontakozott a neoskolasztika, azon belül a neotomizmus hazai katolikus gondolkodásunkat is átható eszmeköre.