Palágyi Menyhért (18591924) | TARTALOM | Brandenstein Béla (19011989) |
Századunk legjelentékenyebb magyar rendszeralkotó filozófusa, rendszere platonizáló keresztény objektív idealizmus. Pauler rendszerében a filozófia részei: a logika, az etika, az esztétika, a metafizika és az ideológia. A rendszer középpontjában az igazság fogalma és az ezt feltáró logika áll. Az igazság magának a létnek a végső alapja, a változó valóság mögötti örök, létesítő ideák foglalata. A logika ezért mindenekelőtt mint tiszta logika: igazságtan, s alkalmazott formájában: gondolkodástan. A logika nem megalkotja, hanem feltárja az igazságot. Filozofálni {V-22.} annyit tesz, mint a relatívumhoz hozzárendelni az abszolútumot. A logika hagyományos módszerei, az indukció és a dedukció helyett a filozófia fő módszere Christoph Sigwart (18301904) nyomán a redukció, a visszakövetkeztetés az alapvetőbb, majd az önmagukban megálló autonóm tételekig. A tiszta logika alapelvei, amelyekkel az igazság egyetemes feltételeihez jut: az azonosság elve, az összefüggés elve és az osztályozás elve (az azonosság, az ellentmondás és a harmadik kizárásának klasszikus elvei helyett, amelyek voltaképpen egyetlen elvet jelentenek), továbbá a korrelativitás elve és a végtelen regresszus lehetetlenségének elve. Az analitikus és a szintetikus ítélet mellett Pauler felveszi az autotetikus ítélet fogalmát. Ebben az esetben tér- és időszemlélettől függetlenül csatolunk állítmányt az alanyhoz és jutunk új ismerethez. Minden tiszta filozófiai ismeret, mind a logikában, mind az etikában, esztétikában és metafizikában, ilyen ismeretgyarapító autotetikus ítéletből származik, amely reduktív módon a feltételesből a feltétlen elvig vezet.
Az igazság mint jó és szép az etika és az esztétika, e két értéktudomány tárgya. Az erkölcsiség a legértékesebb cselekedetre való állandó készség, egy olyan önérték alapján, amely egyebek mellett a szellem sem lehet (Böhm), minthogy az jóra és rosszra egyaránt fordítható. Az etikai humanizmus az embert boldogságérzetére való tekintet nélkül jobbá igyekszik tenni; azért az igazságért szereti, amely benne megvalósulhat, s olyan személynek tekinti, aki az igazság szolgálata által tiszteletet és jogot nyer magának. Az esztétika az emberi alkotások értékéről szóló tudomány, amelynek eszményeihez a művészet az emberiség egyik legkomolyabb ügye véges mivoltában csak közelíteni képes. Amit Pauler a tragikumról mint esztétikai kategóriáról mond, saját világlátását is jellemzi: A tragikumot az jelenti, hogy az értékes életnek nincs meg az a tartama, amelyet megérdemel, s az értékes emberi tevékenység a valóságban végzetszerűen tönkremegy.
A metafizika a létező dolgok egyetemes határozmányait vizsgáló tudomány. A világ szubsztanciák együtteséből áll, amelyek egymással kölcsönhatásban vannak, Létezni nem más, mint törekedni az igazra, jóra és szépre, s vágyódni az Abszolútum után, amely eszményként mint Isten eszméje hatja át az embert. Az ideológia végül Pauler rendszerében az általános szóhasználattól merőben különböző értelemben mint általános tárgyelmélet szerepel (vö. Husserl, Meinong, Zalai törekvéseivel). Ez a tárgyakat olyan szempontból vizsgálja, amely még differenciálódásuk előtt érvényesül, s a tárgyaknak azokat a legegyetemesebb határozmányait tárja fel, amelyek minden tárgyra nézve megállnak, függetlenül attól, hogy ezek a dolgok mely osztályába tartoznak. Az ideológia tehát a dolgokat akár realitásuktól függetlenül is csak mint adott tartalmakat tekinti, s ezeknek mintegy az ideáját világítja meg; kifejtésében pedig fenomenológiára, relációelméletre, kategóriaelméletre és értékelméletre oszlik. A filozófia az igazság általános természetét s a gondolkodásunk számára ebből adódó normákat kutatja. Az egyes filozófiai rendszerek ugyanazon igazságot különbözőképpen fejezik ki, de minél mélyebben értjük meg, annál hasonlóbbaknak ismerjük fel őket. Bölcselkedni annyit tesz, mint küzdeni a magunk és mások gondolatainak homálya ellen. Fő művei: A természetphilosophia fogalmáról és feladatairól (1879); Az ismeretelméleti kategóriák problémája (1903); Az ethikai megismerés természete (1907); A logikai alapelvek elméletéhez. Székfoglaló (1911); A fogalom problémája a tiszta logikában (1915); Bevezetés a filozófiába (1920); Aristoteles (1922); Logika. Az igazság elméletének alapvonalai (1925, németül: 1929); Anaxagoras istenbizonyítéka (1926); Metafizika (1938); Tanulmányok az ideológia köréből (1938).
Palágyi Menyhért (18591924) | TARTALOM | Brandenstein Béla (19011989) |