Film | TARTALOM | A némafilm fényei és árnyai |
A mozgókép Auguste és Louis Lumière találmánya. 1895. február 13-án jegyezték be a lyoni szabadalmi hivatalban, hogy még ugyanebben az esztendőben, a december 28-i vetítést követően (színhely: a Boulevard des Capucines és a Rue Scribe sarkán levő Grand Café „indiai szalonja”) megkezdje diadalútját. Hamar eljutott Magyarországra is. Nemeskürty István és Magyar Bálint kutatásai tárták fel a főbb állomásokat. Az őskor és a hőskor eseménykrónikája roppant mozgalmas. A kezdet kezdetén vásári látványosságnak számító kinematográfia művelői és patrónusai mindent megtettek az elfogadtatás érdekében.
Az első hazai filmelőadások a millenniumi kiállítással, az ezredév ünnepével voltak kapcsolatosak. Az előzmény is érdekes. Egy reklámkampány alkalmával a Váci utcán mutattak be a járókelőknek diapozitívről állóképeket, majd tizenöt kocka után egy-egy mozgófelvételt is. A források szerint a rendőrkapitány a forgalom akadályozása miatt véget vetett a mutatványnak, amit a szervezők nem nagyon bántak, mivel egyébként is „zárt helyen belépődíjért” akartak vetíteni. A mai Fővárosi Operettszínház helyén működő Somossy-mulató a szóban forgó objektum. Időpont: 1896. április 29., alig néhány hónappal a Grand Café-beli premier után. Az előadásra csalogató szöveg így festett: „Az élő fényképek, a foto-elektrika e legújabb nevezetességei holnaptól fogva láthatók a Somossy-mulató kávéházi télikertjében d.e. 10 órától estig.” A hangzatos Animatograf névvel jelölték a vállalkozást. A példát elég sokan követték. A körúti Royal kávéházban, az Uránia mai épületében lévő Oroszy-mulatóban és másutt is berregett a vetítőgép.
Két ambiciózus vállalkozó, Neumann József és Ungerleider Mór érdemei különösen számottevőek. Előbbi sokáig artistaként kereste a kenyerét, utóbbi eredeti foglalkozása elektrotechnikus. A Velence kávéház tulajdonosaként megalapították az első magyar mozit, s vendégeiket rendszeresen különféle mozidarabok bemutatásával várták. A Rákóczi és a Szövetség utca sarkán állt Phönix néven a népszerű épület. Az úttörők joggal lehettek büszkék arra, hogy meghonosították az új intézményt. Ezzel nem elégedtek meg, mert mozgófénykép-vállalatot is alapítottak. A források szerint Bécsi úr, a főpincér aki eleinte mint gépész serénykedett az előadásokon buzgó operatőrként vette ki a részét a legelső produktumok elkészítéséből.
Több visszaemlékezésben az áll, hogy a Sziklai testvérek Arnold és Zsigmond a budapesti vetítések fő-fő úttörői. A legenda néhány eleme valóságos. Sziklai Arnold az Ecce Homo című Munkácsy Mihály-festmény megvásárlásakor fordult meg a francia főváros nevezetes kávéházában. Bár a Lumière-fivérekkel nem tudott megállapodásra jutni, egy Therm nevű lyoni szakember révén szert tett felvevő-lejátszó készülékre. Az Andrássy út 41. szám alatti üzlethelyiség valójában csak az ötödik a muzeális mozik sorában (mindössze egy hónapig létezett Ikonográfként). Mintegy százan fértek be ide. A programban francia felvételt pergettek. A fogadtatás mint Pánczél Lajos írja Az ötvenéves mozi című munkájában nem mondható lelkesítőnek: „Párizsban az egész várost lázba hozta az új csoda, Budapesten meglehetős részvétlenséggel találkozott. És ezt a részvétlenséget éppen az okozta, amiből a két Sziklai legtöbbet várt: az ezredévi kiállítás. A millenáris kiállításnak annyi érdekessége, {III-326.} annyi gyönyörű látnivalója volt, hogy az emberek nem álltak meg az Andrássy út mozgóképeket hirdető háza mellett, hanem továbbsiettek, ki a Ligetbe, a nagyszerű pavilonokhoz, Ősbudavára tenger szórakozásához.”
A film a kávéház segítségével talált magának közönséget. A mozi elterjedéséhez, illetve népszerűvé válásához a közkedvelt polgári szórakozóhely jelentős mértékben járult hozzá. A szövetkezés értelmét a NeumannUngerleider üzlet virágzása bizonyította. A Projectograph tulajdonosai nemcsak felvevő- és leadógépeket árultak, külföldről beszerzett műsorokat forgalmaztak, hanem maguk is buzgón gyártották a híradókat és ismeretterjesztő filmeket. Megörökítették többek között Vörösmarty Mihály szobrának leleplezését, a bécsi udvari vadászatokat, a veszprémi hadgyakorlatokat, a spanyol királyi pár budapesti látogatását, a Kovald gyár égését, II. Rákóczi Ferenc budapesti és kassai temetését, a kóbor cigányok életét (utóbbi rekonstruált epizódsorozat). Az események a legszélesebb közvélemény érdeklődésére számítottak. Néhány kísérletező szellemű üzletember Ungerleiderék nyomába lépett, gyorsan terjedő divatról azonban nem beszélhetünk. A szerény kísérletek ennek ellenére meghatározó fontosságúak, hiszen ezekből az életképekből sarjadt ki nem sokkal később a magyar játékfilmgyártás (a „mozi” szót egyébként Heltai Jenőnek köszönhetjük).
1901-ben Pekár Gyula előadást tartott a budapesti Uránia Tudományos Színházban A táncz címmel. Előzmény: Eötvös Loránd kezdeményezésére munkatársai Matlekovics Sándor akadémikus, Kulpathy Jenő fizikus, Eötvös tanársegédje és mások létrehozták az Uránia Magyar Tudományos Egyesületet és ennek előadótermét egy tönkrement mulató épületében, amely napjainkig is az Uránia mozi. Pekár a mondanivalóját mozgófényképekkel kívánta illusztrálni. Zsitkovszky Béla (18671930), az Uránia főgépésze készítette a felvételeket. A táncz a kezdetek históriai rangú állomása. Szövege ránk maradt. Ebből idézzük Az igazi csárdás felvillanó jeleneteihez fűzött kommentárt:
„…nézzük meg, hogy mi az igazi magyar táncz. Nem báli parketten s nem urak járják ezt, hanem a magyar anyaföldön azok, akikben még hamisítatlan a fajuk: a nép. Mint mindenben, úgy a tánczban is a néphez térjünk vissza, ha magyarok akarunk maradni, a néphez, mely jó és rossz időkben örök hű bástyája vala nemzetünknek s melynek kebelében a szabadság géniuszával védetten élnek még együtt a múzsák s közöttük a lengelábú, lejtő Terpsichore is.” A mondatok feltehetően hangsúlyosabbak lehetnek a vizuális megformálásnál.
A vetítőhelyiségek műsorát eleinte külföldi celluloidszalagokból állították össze, ám az első üzletemberek hamar felismerték, hogy a publikum főleg a körülötte zajló élet történéseire kíváncsi. Ezért itthoni aktualitások nyomába eredtek. Emlékezetes esemény a Ferenc Józsefet megörökítő híradó operatőrjének mulatságos bakija. Az uralkodó megnyitja a millenniumi kiállítást, megtekinti a híres Munkácsy-festményt és elismerését fejezi ki a művésznek. A felvételek megsemmisültek, de tanúk esküsznek rá: Ferenc József feje lemaradt a beállításról, a képmezőnek hol csak az egyik, hol csak a másik szélén látszott valami.
Mi tagadás, döcögött a gépezet. De már forogtak a kerekek. Uher Ödön budapesti fényképész gyárat alapított, s maga is a felvevőgép mögé állt abban a tudatban, hogy műterme rangos művészi törekvések kibontakozásához járul hozzá. Mint számos kortársa, ő sem volt híján a szárnyaló ambícióknak. Többen próbálkoztak a szűz terepen ilyesfajta {III-327.} témákkal: Auguszt, a csodamajom, Szarvasy úr balesete, A gumiember, Anyósok versenyfutása, Birkózó szamár.
Film | TARTALOM | A némafilm fényei és árnyai |