Kutatási-fejlesztési tevékenység a vasiparban | TARTALOM | Kutatási-fejlesztési tevékenység az alumíniumiparban |
FEJEZETEK
A 20. század fémének is nevezett alumínium földünk kérgének egyik leggyakoribb alkotóeleme (810%), csak az oxigén (kb. 4850%) és a szilícium (kb. 2830%) előzi meg gyakoriságban. E kiváló tulajdonságú, korunk számára nélkülözhetetlen fém, évezredekig rejtve maradt az emberiség előtt. Ennek oka, hogy olyan nagyfokú {IV-171.} a vegyrokonsága az oxigénhez, hogy a természetben csak kötött formában lehet megtalálni.
E fontos fém nyomára csak 1807-ben bukkant rá Davy, magát a fémet azonban 1827-ben Wöhler fedezte fel és állította elő. Az ércet, a bauxitot Les Baux község határában fedezték fel, 1845-ben sikerült S. C. Deville-nek nagyobb mennyiségben előállítania. Évekig az ő drága eljárásával állították elő az akkor még különlegességnek számító fémet és neves francia, angol, amerikai és német tudósok Hall, Héroult, Bayer stb kitartó munkájára volt szükség, hogy 18851900 között az alumínium előállításának módjait megteremtsék. Ezzel lehetővé vált az új fém, az alumínium nagy tömegű és olcsó előállítása.
Annak ellenére, hogy a 1920. század fordulójához közeledve a sajtó is gyakran beszámolt az újonnan felfedezett fémről, semmi törekvés nem látszott a hazai bauxitvagyon felkutatására, pedig már előzőleg is mutatkoztak jelek arra, hogy egyes feltalált vasércek alumíniumtartalma nagy. Az OsztrákMagyar Monarchiában a vas- és acéláruk iránti érdeklődés az iparág nagyarányú fejlődését hozta magával. A vasérckutatások melléktermékeként számos esetben és helyen mutattak ki jelentős alumíniumtartalmat. A 20. század első éveiben társulatok is alakultak a talált bauxitvagyon kitermelésére. Ekkor kapcsolódott be ebbe a tevékenységbe Hiller József, azonban az I. világháború kezdetéig nem akadt vállalkozó, aki a bauxitkitermelésben és az alumíniumtermelés megindításában fantáziát látott volna. Kornis Károly, erdélyi földbirtokos felismerte, hogy a német alumíniumiparnak az I. világháború alatt szüksége lesz a magyar bauxitra, ezért létrehozta a Magyar Bauxit Társulatot és a háború alatt biztosította a német alumíniumipar bauxitellátásának nagy részét. Sajnos azonban a kitermelés ipari haszna főleg a külföldet gyarapította.
A trianoni békeszerződés az erdélyi bauxittelepeket, valamint az olcsó energiaforrásokat sármási gáz, vízi erőmű építésének lehetősége elcsatolta. A közben kialakult szakembergárda és a megalakult ALUÉRC Rt. azonban megmaradt és nemcsak felismerte az alumíniumipar perspektivikus előnyeit, hanem ezt az üzleti érdekek mellett nemzeti célkitűzésnek is tekintette.
Az ALUÉRC Rt-re alapozott Bauxit Trust konszern az 1920-as évektől a II. világháború végéig az alumínium-előállítás igazi motorja lett és szervezéseinek eredményeként fejlődött naggyá a dunántúli bauxitbányászat. Ekkor indult meg timföld gyártása is. Közvetve ez tette lehetővé az első csepeli kohófém előállítását is. A Bauxit Trust Hiller vezetésével az 19301940-es években Közép-Európa legjelentősebb alumíniumtársasága lett.
Míg az 1900-as évek első negyedében a hazai alumíniumgyártás kiváló úttörőinek tevékenysége kevés sikert hozott, addig a világ alumíniumtermelése és fogyasztása jelentősen növekedett és fokozatosan meghódította az élet legkülönbözőbb területeit.
Megnövelte az alumínium felhasználását a tömegcikkipar igénye, a drágább és ritkább színesfémek kiváltására törekvés és különösen a II. világháborúra való előkészületek fokozódása, majd az egész világon a hadigépezet és ezen belül a repülőgépgyártás legfőbb nyersanyagszállítójává tették. Ennek következtében a világ alumínium-előállítása 19261945 között a tízszeresére növekedett. Amíg az alapanyaggyártás területén több évtizedes elmaradást igyekezett a magyar ipar behozni, addig a készárutermelésben a kiváló magyar szakemberek import alumíniumból alig egy évtizedes késéssel felzárkóztak a világ élvonalához. A hazai alumínium készgyártást az is nagymértékben elősegítette, hogy a Weiss Manfréd Acél- és Fémművek Deniflée Sándor irányításával az 1930-as évek elején elkezdte {IV-174.} az alumíniumlemezek, valamint alumíniumötvözetek hengerlését, rudak, szalagok, csövek és huzalok gyártását.
A trianoni békekötés utáni időkben úgy tűnt, hogy a nagy erdélyi bauxitlelőhelyek elvesztése miatt az önálló hazai alumíniumipar fejlődése hazai nyersanyag hiányában csak korlátozottan fejlődhet. Ezért a nagymértékben csökkent területű és ezáltal nyersanyaghiányossá vált országban intenzív ásványkutatás kezdődött. Bár az 1920-as években más területeken is találtak bauxitnyomokat, a dunántúli bauxitkincset Balás Jenő bányamérnök fedezte fel. A segítségére levő Telegdi Róth Károly geológussal végül eredménytelen tárgyalások után a Bauxit Trust német cégekkel kezdett tárgyalni, aminek eredményeképpen hosszú lejáratú szerződés alapján a német cégek 5090 ezer tonnát meghaladó bauxit szállítását kötötték ki. Az 1926-ban elkezdődött kitermelés és szállítás 1927-ben évi 300 ezer tonna fölé emelkedett, melynek mintegy 80%-át exportálták, a fennmaradó mennyiség bőven fedezte a hazai szükségletek kielégítését bauxitcement feldolgozása céljából. A szakemberek egyre kritikusabban vetették fel a hazai feldolgozóipar hiányát és helytelenítették, hogy a kitermelt bauxitot olcsón és egyre növekvő mennyiségben Németországba szállítják. Sajnos tőke hiányában ezen nem sikerült változtatni. Az 19291933. évi gazdasági válság súlyosan érintette a bauxitbányászatot is, a német export erősen lecsökkent, a gánti bányánál óriási eladatlan készletek halmozódtak fel. Az export csak az 1930-as évek közepén megindult hatalmas német fegyverkezés nyomán lendült fel újra. Ez a visszaesés újra felvetette a hazai alumínium-alapanyaggyártó ipar létrehozását. Hiller az alapanyag-feldolgozás első lépéseként timföldgyár létesítését tervezte, ez azonban tőkehiány miatt nem járt sikerrel. Ugyancsak sikertelenek voltak Pfeiffer Ignác műegyetemi tanár kísérletei. Végül egy leállított kis németországi timföld-hidrát-gyár olcsó megvétele, magyaróvári telepítése, majd az ott gyártott timföld-hidrát kiégetése (kalcinálása) folytán jutottak el 1935-ben olyan mennyiségű folyamatosan előállítható timföldhöz, amely már el tudta látni a közben felépült csepeli alumíniumkohót. Az 1930-as évek közepére megérett az idő az első magyar alumíniumkohó megépítésére. Ennek kezdeményezője a csepeli Weiss Manfréd Rt., amely már az 1920-as évek közepétől rendszeresen állított elő import alumíniumból lemezeket, sőt 1928-ban alumínium-fóliahengerművet is létesített. A nagyvállalat felismerte, hogy a hazai bauxit feldolgozásával olcsóbban jutna alapanyaghoz, mint importfém vásárlásával. Ezért 1933-ban timföldgyár és alumíniumkohó felállítását határozta el. Mivel a magyaróvári timföldgyár létesítése már folyamatban volt, a csepeliek eltekintettek a saját timföldgyár felállításától. Megállapodtak Magyaróvárral és csak az alumíniumkohót építették fel. Az első csapolás 1935 januárjában történt Becker Ervin vezetésével. A cél most már az volt, hogy a kis kapacitásokat ipari méretűvé fejlesszék. Az 19351945 közötti évekre a világ rohamosan bővülő alumínium-előállítását és felhasználását követve a hazai alumíniumipar kiépítése nagy léptekkel haladt előre és első nagy sikerkorszakát érte meg. Ez szorosan összefüggött a II. világháborúra való készülődéssel, majd annak kirobbanásával. Több újabb bauxitbányát is nyitottak. A dunántúli bauxittelepek legsikeresebb kutatója Vadász Elemér geológus volt, míg a legsikeresebb tudományos értékelés Telegdi Róth Károlytól származott. Az 1935-ben felépített csepeli alumíniumkohó fémtermelése messze nem fedezte a feldolgozók igényeit, ezért a tőkeerős Magyar Állami Kőszénbányák (MÁK) is felépítette Felsőgallán az évi 4800 tonna előállítására tervezett alumíniumkohót. Tervezett kapacitását 1944-ben érte el. Az egyre növekvő bel- és külföldi érdeklődés kielégítésére a {IV-175.} Magyar Bauxitbánya Rt. 1940-ben elhatározta egy új timföldgyár és alumíniumkohó létesítését. Az új létesítmény Ajkán és környékén épült fel, azonban a háborús nehézségek miatt a timföldgyár 1944-ben is csak kapacitásának 40%-át érte el. Az új ajkai alumíniumkohóban 1943 elején csapoltak először, azonban a front közeledtével 1945-ben az üzem leállt. Az alumínium egyre nagyobb mértékű megjelenése a tömegcikkgyártásban, és főleg az egyre nagyobb háborús készülődés Európában az alumínium-félgyártmányok és készáruk iránti keresletet is jelentősen megnövelte az 1930-as évek közepére. Ezért egymás után megkezdődött az alumíniumfeldolgozó kapacitások bővítése. 1936-ban Mathusek Richárd kezdeményezésére a Lampart Fémáru, a Fegyver- és Gépgyártó üzem kőbányai telepén színesfém-félgyártmányok mellett alumínium-félgyártmányok előállítására is alkalmas, párhuzamos gyártásra is használható félgyártmányüzemet indított el. Az új üzemhez terveztek még egy kisebb színesfém- és alumínium-formaöntödét is. Ez a fémmű (a későbbi Kőbányai Könnyűfémmű) 1937 áprilisában már üzemelni kezdett Müller Pál és Köves Elemér kohómérnökök irányításával.
A II. világháború alatt a repülőgépgyártáshoz szükséges alumínium-félgyártmányok iránti igény mindinkább fokozódott. Az új, nagy haszonnal járó üzleti lehetőséget elsőként a WM Acél- és Fémművek vezetősége ismerte fel és a Pesti Magyar Kereskedelmi Bankkal együtt 1941-ben megalakították a Dunai Repülőgépgyárat. Ehhez kapcsolódóan létrehozták a csepeli új alumínium-hengerművet, amely elsősorban a repülőgépgyártás ötvözött alumíniumlemez-igényeinek kielégítésére épült fel. A továbbfejlődés máshol is megindult, több magyar és német vállalat összefogásával elkészült a Székesfehérvári Könnyűfémmű terve. Az építést 1942 tavaszán kezdték el és az első üzemszerű hengerlést 1943 áprilisában végezték Láng Jenő főmérnök irányításával. A gyártási technológia kidolgozását Koder Frigyes és Emőd Gyula irányította. A Székesfehérvári Könnyűfémmű évi 2500 tonna plattírozott durvalemezt termelt folyamatosan a háborús események ellenére is, míg 1944 decemberében a németek leállították az üzemet és elkezdték a berendezések kiszállítását az országból.
További nagyarányú tervek születtek az 1930-as évek végén. Ezek azonban módosítás után végül az Almásfüzitőn felépítendő timföldgyárra korlátozódtak. Az építkezés egészen 1945-ig tartott, ekkor a háborús események miatt a munkálatok megszakadtak, azokat 19461947-ben megváltozott körülmények között folytatták.
Az 19301940-es évek rendkívüli eredményeket hoztak a bauxit feltárásában, kibányászásában és feldolgozásában, ezáltal jelentős gazdasági hasznot hajtottak az egész ország számára. Azonban a magyar alumíniumipar kiépülésének és első nagy sikereinek korszaka 19441945-ben, a II. világháború befejezésével le is zárult.
A kiépülő bauxitbányászat, az új timföldgyárak, alumíniumkohók és félkésztermékgyártó üzemek, valamint az alumínium-készárugyártás a világszínvonalhoz felzárkózó iparágat igyekeztek meghonosítani. Bár a magyar alumíniumipar ebben az időszakban eléggé függött a nemzetközi, elsősorban a német nagytőkétől, amely saját üzleti érdekei miatt mindvégig gátolta a fejlődést, és a bauxitkincs kitermeléséből eredő haszon nagyobb részét is kisajátította, az 1945-ig kiépült alumíniumipar ha a háborús rombolás, kifosztás elkerülhető lett volna egy békés polgári fejlődés keretei között Magyarország gazdasági-ipari fejlődésének meghatározó forrása lehetett volna.
A háború következményei már 19431944-ben megmutatkoztak mind a munkaerő, mind pedig a romló nyersanyagellátás szempontjából. 1944 márciusa után a bombázások okoztak súlyos károkat (a {IV-176.} csepeli kohót pl. le kellett állítani az erőmű és az elektrolízisüzemet ért bombasérülések miatt). Később 1945 elejéig az egész ország hadműveleti területté vált az áramkiesés, a berendezések leszerelése az egész alumíniumipart lehetetlenné tették. A háborús események miatt a szakemberek egy része is hiányzott. A megszálló szovjet csapatok magas rangú tisztjei felmérték a gyárak műszaki állapotát és felkérték a vállalatok műszaki vezetőit a termelés megindítását lehetővé tévő tervek elkészítésére.
A teljes alumíniumipari vertikum összefogására az Ipari Minisztérium először 1945 júniusában tett kísérletet: Domony Andrást kinevezte miniszteri biztosnak, akinek feladatává tették az alumíniumipari üzemek teljes kapacitással termelésének megszervezését, a hazai és az import nyersanyagok elosztását, a jóvátételi szállítások teljesítésének megszervezését, valamint azt, hogy a termelőüzemekben a minisztérium képviselete megfelelően biztosítva legyen.
Az ipar felélesztése eredményesen kezdődött, azonban több ok miatt visszaesés következett be mind a bauxittermelésben, mind pedig a timföldgyártásban és az alumíniumfém-előállításban.
Ezek az okok: egyrészt a volt német tulajdonú vállalatokat 1946-ban jóvátételként szovjet tulajdonba vették, a tisztán magyar tulajdonban maradt vállalatokat államosították, a csepeli kohót véglegesen leállították, valamint az Ajkán felmerült, háborús események miatti nehézségek. Végül több átmeneti szervezési lépés, vegyes vállalatok alapítása és az államosítás időszakában is a timföld, az alumínium- és az alumínium-félgyártmányok termelt mennyisége meghaladta a háború alatti eredményeket.
1950. január 1-jével megalakult a MagyarSzovjet Bauxit-Alumínium Rt. (MASZOBAL), amelynek részei a gánti, az iszkaszentgyörgyi, a halimbai és a nyirádi bauxitbányák, az Ajkai Timföldgyár és Alumíniumkohó, a Székesfehérvári Könnyűfémhengermű, az Almásfüzitői Timföldgyár, a balatonalmádi Bauxitkutató Kirendeltség, a Viktória Vegyigyár, majd 1952-től a Kőbányai Alumíniumhengermű, a Tatabányai Alumíniumkohó, az Inotai Alumíniumkohó és a Magyaróvári Műkorundgyár voltak. A MASZOBAL erőteljesen törekedett arra, hogy vállalatainál és üzemeinél az állami vállalatok irányításában a Szovjetunióban kialakult tervezési, ellenőrzési, belső irányítási gyakorlat honosodjon meg.
A MASZOBAL-t 1954 végén felszámolták, mert a Magyar Állam a Szovjetunió tulajdonának vagyonrészét teljes egészében megváltotta, és 1955 elején minisztériumi felügyelet alatt megalapította az Alumíniumipari Kereskedelmi Vállalatot. Felügyeletét a Nehézipari Minisztérium (NIM), majd 1963 júniusig a NIM Színesfémipari Főosztály látta el.
Az alumíniumipar fejlesztésével kapcsolatban már az 1930-as években is jelentős szerepet játszott az energiakérdés. Nehéz volt elfogadni a teljes alumíniumipari vertikum kiépülése útjában álló energia-probléma leküzdhetetlenségét. Ezért keresni kellett az együttműködési lehetőségeket. Ezeket először Csehszlovákiával, majd Lengyelországgal valósították meg.
Alapos előkészítés után 1962-ben Moszkvában sor került a magyarszovjet timföld-alumínium államközi egyezmény aláírására. Az egyezmény 19671980 között volt érvényben és ennek alapján a magyar fél évenként növekvő mennyiségben (1980-ban 330 ezer tonna) timföldet szállított a Szovjetunióba és a szovjet fél évenként emelkedő mennyiségben (1980-ban 165 ezer tonna) alumíniumtömböt szállított Magyarországra. A termékek értékkülönbözetét és a kohósítás értékét a magyar fél az évenkénti áruforgalmi megállapodás keretében árukkal egyenlítette ki. Az egyezménnyel kapcsolatban az államra, mint tulajdonosra meghatározott feladatok teljesítése hárult. A bauxittermelési és {IV-177.} timföldgyártó kapacitást, valamint a visszaérkező alumínium feldolgozását és hasznosítását jelentősen bővíteni kellett. Az alumínium-késztermékekkel szemben jelentkező szükségletek fokozottabb kielégítését a feldolgozóipar részint a meglévő gyártási kapacitás növelésével, részint új gyártelepek létesítésével segítette elő. Az egyre bonyolultabbá váló fejlesztési problémák kormányzatilag is egyeztetett hosszú távú programot igényeltek. Ezért a nehézipari miniszter 1963-ban megalapította a magyar alumíniumipar egységes szervezetét, a Magyar Alumíniumipari Trösztöt (MAT). A MAT 19631967 között középfokú irányító szervként működött; 19681984 között gazdálkodó szervezet volt, amelynek élén egyszemélyi felelősséggel vezérigazgató állt; 19851990 között gazdálkodó szervezet volt, melyet a vezérigazgató, illetőleg az igazgató tanács vezetett; 19911997 között a MAT jogutódaként a HUNGALU Magyar Alumíniumipari Rt. tevékenykedik. 1985 körül már mutatkoztak az 1980-as évek elején kialakult dekonjunktúra következtében az Alumíniumipari Tröszt gazdasági zavarai, amelyeket az 19861988 közötti időszakban pénzügyi műveletekkel sikerült elfedni. A magyar alumíniumipari vertikum kiépítése alapvetően a magyarszovjet timföld-alumínium államközi egyezmény teljesíthetősége céljából történt. Ezért sokan az egyezményt a magyar alumíniumipar alapjának tekintették és legalábbis a következő 1020 évre biztos támpontként kezelték. Lényegesen módosították azonban ezt a meggyőződést az 19881990. évekre vonatkozó minisztériumi megállapodások. Végül is 1988 szeptemberében létrejött egy megállapodás, mely szerint megszűnik a magyarszovjet timföld-alumínium egyezmény, mint államközi megállapodás és azt a MAT 19911995 között üzleti vállalkozásként bonyolítja le. Ez a megegyezés jelentős változást igényelt és a több évtizede fennállott biztonságot tette semmivé.
Mivel a timföld és az alumínium közötti értékkülönbözet kiegyenlítését az adott viszonyok között üzleti vállalkozásként megoldani nem lehetett, 1991. március 31-ig a tröszti vállalatok társaságokká, a MAT pedig 1991. december 31-ig, 100%-os állami tulajdonként HUNGALU Rt.-vé alakult át. 1991. június 30-ai időponttal a MAT az Állami Vagyonügynökség (ÁV Rt.) tulajdonába került.
A következő években nehéz idők jártak a vállalatcsoportra, ami kitűnik az 19901995 közötti eseménysorozatból is: 1990-ben bezárt a Nyirádi Bauxitbánya, 1991-ben leállították a tatabányai és az ajkai alumíniumkohót, 1992-ben befejezték a termelést az Ajka I. timföldgyárban, 1993-ban a még meglévő timföldgyáraknál további kapacitás-csökkentésre került sor. A timföldtermelés korlátozása következtében drasztikusan csökkent a bauxittermelés.
Kutatási-fejlesztési tevékenység a vasiparban | TARTALOM | Kutatási-fejlesztési tevékenység az alumíniumiparban |