Az orvosi és gyógyszerészi tevékenység differenciálódása, a gyógyszertárak kialakulása | TARTALOM | Gyógyszerkutatás és gyógyszergyártás |
A gyógyszerészeti tudományok alapjainak lefektetése mint szinte mindenütt a világon hazánkban is összefüggésben volt az egyetemek alapításával.
Amikor Gerald van Swieten, a bécsi egyetem orvosi fakultásának igazgatója nemcsak a bécsi és egyben a közép-európai orvosképzés reformjának szellemi irányítójává vált, hanem az egyetemi gyógyszerészképzés alapjait is megteremtette 1749-ben. Van Swieten leydeni mintára javasolta az orvostudományi karon kémiai és botanikai tanszék felállítását és e tárgyak oktatását. Javaslatai, amelyeket a császárnő elfogadott, meghatározólag hatottak a Nagyszombati Egyetem orvosi fakultásának felállítására is. A Királyi Magyar Tudományegyetem Orvostudományi Karán 1770-ben indult meg az oktatás. Az új Orvostudományi Karon Winterl József Jakab (17391809), a kémia és a botanika első tanára volt a gyógyszerészek első oktatója, aki mint az első bécsi orvosi iskola tanítványa, mind tartalmában, mind oktatási módszerében magával hozta a holland Bourhave leydeni szellemét, iskoláját. Az oktatás alapfeltételeként bevezette a kémiai laboratórium és a botanikus kert használatát.
A gyógyszerészjelöltnek a dékán, a természetrajz professzora és tekintélyes gyakorló gyógyszerészek alkotta bizottság előtt kellett tudását igazolnia latin nyelvből, kémiából, botanikából, gyógyszerészi ismeretekből, s elsősorban gyógyszerkészítésből. A Kar ezt a vizsgáztatást 1771-től kezdve már egy előzetes előbb három hónapos, majd egyéves tanfolyam elvégzéséhez kötötte; az egyetem Budára (1777), majd Pestre településekor (1794) már így vizsgáztak a hallgatók. Lényegében e tanfolyamok rendszeresítése jelentette a gyógyszerészet egyetemi oktatásának kezdetét.
1806-tól kezdve a természetrajz (kémia-botanika), valamint a gyógyszerészeti ismeretek a hallgatandó tárgyak. A tanfolyamra való felvétel előfeltétele eleinte csak a latin nyelv ismerete és kellő gyógyszertári gyakorlat sikeres teljesítése volt, 1838-tól azonban már megkívánták az algimnázium 14. osztálya elvégzését.
A gyógyszerészek egyetemi képzését akkor emelték két évre, amikor a természettudományi intézetek (kémia, botanika, ásványtan, állattan) az Orvostudományi Karból kiválva a Bölcsészeti Karhoz kerültek át (1851). Ettől kezdve iratkozhattak be a hallgatók a gyógyszerészi tanfolyamra (tehát csak rendkívüli egyetemi hallgatónak) az I. évfolyamon a Bölcsészeti, a II. évfolyamon az Orvostudományi Karra. Képzésük is megoszlott a két kar intézetei között. Az első évben állat-, növény- és ásványtant, a második évben kémiát és gyógyszerészeti ismeretet hallgattak. Az egyetemre való felvétel feltételei nem változtak, s a magisteri oklevelet is változatlanul az Orvostudományi {IV-560.} Kar, és nem az egyetem adta ki. A természettudományok fejlődése rövidesen szükségessé tette a tárgyak differenciálódását és a szélesebb körű ismeretek megszerzését; ennek megfelelően 1859-ben bővült a gyógyszerészi tanfolyamok anyaga az első évben az elemi természettannal (fizikával), illetve az egy tárgy keretében előadott általános, szervetlen és szerves kémiai stúdiummal, míg a második évben a gyógyszerészi kémiával és a gyógyszerismerettel. A gyógyszerkészítés az egyetemi oktatási programból kimaradt ugyan, de szigorlati tárgyként szerepelt.
Az 1891-ben életbe lépett új kiképzési rend a II. évfolyamon a kémiai analízis külön tárgyként történő oktatását is bevezette, és a képzés anyagába a közegészségtant is felvette. A legjellegzetesebb gyógyszerészi tárgyból, a gyógyszerészeti műtanból változatlanul nem kaptak egyetemi előadást a hallgatók, de a II. szigorlatnak ez mégis részét képezte.
A tantárgy fakultatív kollégiumként 1907-ben jelent meg végre a tantervben, sőt, az 1914. évi reform kötelezővé tette, de még ekkor is csak az egyetemi éveket követő hároméves gyógyszertári gyakorlat után kellett belőle vizsgázni az ún. approbációs vizsga során. Feltételezhető, hogy éppen ez a körülmény hátráltatta egészen 1940-ig a gyógyszerkészítés elméleti alapjai iránti nagyobb igény tantervi jelentkezését.
Jelentős lépés volt a magyar gyógyszerészképzésben, hogy több európai országot (pl. Ausztriát öt évvel) megelőzve, Magyarországon 1895-től a nők számára is megnyílt a pálya, az első, nő számára kiadott gyógyszerészi diplomát 1903-ban Kolozsváron állították ki Thinagel Szerafin számára.
Az 1914. évi gyógyszerészképzési reform értelmében az egyetemi képzés ideje továbbra is két év maradt, amely az első évben Budapesten a Bölcsészeti Karon, a kolozsvári Ferenc József Tudományegyetemen (a Matematikai és Természettudományi Karon), a második évben pedig az Orvostudományi Karon folyt. Az első évben fizikát, kémiát, botanikát, állattant és ásványtant hallgattak, s az év végén fizikából, kémiából és növénytanból ún. előszigorlatot tettek. A második év első felévében kémiai analitikát, gyógyszerismeretet, közegészségtant és gyógyszerészetet (gyógyszerészi technológiát) hallgattak. Ez utóbbi tárgyat heti két órában, de vizsgakötelezettség nélkül, ami a hallgatók előtt meglehetősen komolytalan színben tüntette fel. A második félévben ezek mellett még a gyógyszerészi kémia is tantárgy volt. Az év végén ezekből a gyógyszerészet kivételével elméleti és gyakorlati szigorlatokat kellett tenni. Újdonság volt, hogy a közegészségtan tárgyon belül kötelezővé tették az élelmiszervizsgálatokat is.
A budapesti tudományegyetem Gyógyszertani Intézetéből 1914-ben vált ki a Gyógyszerismereti Tanszék, így az 1907-ben alapított Egyetemi Gyógyszertár után ez lett a második olyan intézet, amely csak a gyógyszerészhallgatók oktatását szolgálta.
A Tanácsköztársaság ideje (1919) alatt rendelet született a Gyógyszerészi Főiskola létrehozásáról, amelynek elnöke Winkler Lajos (18631939) professzor, igazgatója pedig Darvas Ferenc, a Gyakornoki Tanfolyam vezető tanára lett volna. Megnyitását az Aggteleki (ma Kiss József) utcai gyógyszerészházban tervezték. Az oktatási program tervezetét Vámossy Zoltán (18681953) professzor vezetésével dolgozták ki. Bár ez a terv a Tanácsköztársaság bukása miatt nem valósulhatott meg, korszerűsége indokolttá teszi a vele való foglalkozást. A nyolc féléves tanulmányi idejű főiskolára gyakornoki idő és vizsga nélkül, közvetlenül az érettségi után lehetett volna beiratkozni. Az első három évfolyamot követő nyári szünetekben kötelező lett volna két-két hónapos gyógyszertári gyakorlat, s a 4. évfolyam befejeztével további két év gyakorlat {IV-561.} lett volna az előfeltétele a teljes jogú gyógyszerésszé válást jelentő approbációs vizsgára bocsátásnak. Az oktatási tervbe felvett tárgyak alkalmassá tették volna a végzett gyógyszerészeket nemcsak a gyógyszertári, de más területeken (nagyüzemi gyógyszergyártás, gyógynövénytermesztés, vizsgáló laboratórium stb.) végzendő munkára is.
Erdélynek a trianoni békeszerződéssel (1920) Romániához való csatolása következményeként a kolozsvári Ferenc József Tudományegyetem előbb Budapestre, majd mivel Szeged város vezetősége és polgársága minden áldozatot hajlandó volt meghozni annak érdekében, hogy az egyetem ott telepedjék le, Kebelsberg intenciójára Szegedre került. Az 1921-ben megnyitott szegedi M. Kir. Ferenc József Tudományegyetemen folytatódott a gyógyszerészképzés is.
A budapesti tudományegyetem 1922-ben felvette a Királyi Magyar Pázmány Péter Tudományegyetem nevet, amelyet 1950. szeptember 1-jétől Eötvös Loránd Tudományegyetemre változtattak. A tudományegyetemen 1935-ben felállították az 1907-ben létesült Egyetemi Gyógyszertárral összevonva az Egyetemi Gyógyszerészeti Intézetet és Egyetemi Gyógyszertárat, amely 1945-ben szerveződött önálló gyógyszerészeti intézetté.
A román fennhatóság alá került, s nevet is változtatott kolozsvári I. Ferdinánd Tudományegyetem tovább folyt az egyetemi oktatás, de már román nyelven. Erdély Magyarországhoz való visszacsatolása után, 19411944 között a Kolozsvári Magyar Tudományegyetemen ismét megindult a magyar nyelvű oktatás, s Budapest és Szeged mellett itt is folyt gyógyszerészképzés.
Magyarországon az 1940. évi oktatási reform bevezetésekor emelték fel az egyetemi gyógyszerészképzés idejét négy évre, ami az első két évben továbbra is a Bölcsészeti Karon, a következő kettőben pedig az Orvostudományi Karon folyt. Ettől kezdve közvetlenül az érettségi után be lehetett iratkozni az egyetemre, s nem kellett hozzá a gyakornoki idő és a gyakornoki vizsga. Az első évfolyam elvégzése után egy év gyógyszertári gyakorlatra kellett menni, és csak azután lehetett folytatni az egyetemi tanulmányokat. Az első év vizsgáit akár a gyakorlati év előtt, akár azt követően is le lehetett tenni, azonban mindenképpen a második év megkezdése előtt. A gyakorlat letöltését a tiszti főorvos által kiállított bizonyítvány igazolta, amelynek alapján azt az Orvostudományi Kar dékánja később záradékként az oklevélre vezette. A negyedik év befejezése után amelynek tárgyai 11-ről 24-re, a kötelező vizsgák száma pedig 8-ról 21-re emelkedett a hallgató megkapta az oklevelét, amely önálló gyógyszerészi munkára jogosította, azonban csak további egy év gyakorlati idő letöltése után vált teljes jogú gyógyszerésszé, vagyis jogosulttá gyógyszertár önálló vezetésére.
Korábban minden reform ellenére a gyógyszerészképzés fő célja az volt, hogy gyógyszertárban dolgozó gyógyszerészeket juttasson pályára, tehát az oktatott tárgyak csupán a gyógyszertári méretű gyógyszerkészítéshez és expedícióhoz szükséges ismereteket közvetítették. Az új tanterv szakított ezzel a szemlélettel, és olyan tartalmi változásokat vezetett be, amelyekkel a gyógyszerészi diplomát az orvosi és a vegyészi diplomával emelte azonos értékűre, hogy ezzel az egyre fejlődő gyógyszeripar területén is megállják a helyüket az újonnan végzett gyógyszerészek. Ezt formailag is kifejezésre juttatta az a tény, hogy ezután már nem az Orvostudományi Kar dékánja, hanem az egyetem rektora adta ki a gyógyszerészek diplomáját is. Ezért az új tanterv a gyógyszerészi szaktárgyak óraszámát jelentősen megemelte, s bővítette az ezeket alapozó tantárgyak körét is. A korábbi morfológiai-rendszertani irányzat helyébe az anatómiai-élettani irányzat lépett az oktatásban, amelynek következtében nyitottak {IV-562.} az orvosbiológiai tárgyak felé, pl. bevezették gyógyszerhatástant, majd más új tárgyakat is a gyógyszerészoktatásba.
Azoknak a tirocinális vizsgával rendelkező, nem okleveles gyógyszerészeknek, akik a régi oktatási rendszer szerinti egyetemet valamilyen oknál fogva nem fejezték be, 1948-ban még egyszer alkalmuk nyílt a diploma megszerzésére, azzal a feltétellel, hogy igazolni tudnak 10 éves gyógyszertári gyakorlatot és meghatározott tárgyakat két féléven át hallgatnak az egyetemen, amelyekből természetesen vizsgáznak is.
A gyógyszerészképzés 1949-től teljes egészében az Orvostudományi Karra tevődött át, bár még mindig megoszlott a Természettudományi és az Orvostudományi Kar között. A gyógyszerhatástan oktatása a biológia, az anatómia, az élettan, a biokémia és a mikrobiológia tárgyak bevezetésével ekkor kapta meg a kellő orvosbiológiai alapozást.
1950 őszén az Eötvös Loránd Tudományegyetem Orvostudományi Karán a négyéves egyetemi képzéssel párhuzamosan ismét megindult egy kétéves egyetemi gyógyszerészképzés is. Mivel a gyógyszertárak ez év nyarán történt államosítása miatt gyógyszerészhiány alakult ki, így akartak fele idő alatt új gyógyszerészeket adni a pályának. A szegedi egyetemen csak ilyen, a budapesti egyetemen mindkét típusú képzés indult. Az első félév után azonban az illetékeseknek be kellett látniuk, hogy ez tarthatatlan, és a második félévtől már a négyéves egyetemi gyógyszerészképzés keretein belül folyt tovább az oktatás, a budapesti egyetemen pedig egyesítették a két különböző céllal indított évfolyamot. Mind Budapesten, mind Szegeden 1951-ben az Orvostudományi Kar kivált az egyetem korábbi kötelékéből, és önálló Orvostudományi Egyetemmé szerveződött. Az új Budapesti Orvostudományi Egyetem, 1969-ben felvette a Semmelweis Orvostudományi Egyetem nevet, a Szegedi Orvostudományi Egyetem pedig 1987-ben Szent-Györgyi Albert Orvostudományi Egyetem lett. Mindkét egyetemen belül önálló Gyógyszerésztudományi Kar létesült, Budapesten 1955-ben, Szegeden 1958-ban.
Az 1955 után bevezetett további kisebb reformokkal a gyógyszerészképzés terén azt kívánták elérni, hogy a gyógyszerész ne csak a gyógyszertárban, de a közép- és nagyüzemi gyógyszergyártásban is megállja a helyét. Ne csak a gyógyszerkészítésnek, hanem a gyógyszerellenőrzésnek és a szervezésnek is szakembere legyen. Ezt a célt szolgálta az is, hogy az egyetemi óraszám mintegy kétharmad részét a gyakorlatok tették ki.
Az 1972-ben bevezetett oktatási reform lehetővé tette a szakgyógyszerészképzés ágazatainak megfelelő kollégiumok valamelyikének kötelező szaktárgyként való választását, vizsgakötelezettséggel. Tovább emelték az orvosbiológiai tantárgyak részarányát az oktatásban. Ezt a világszerte fokozottan előtérbe kerülő szemléletváltozás tette szükségessé, amely szerint a gyógyszerészekkel kapcsolatos társadalmi elvárás a klasszikus gyógyszerkészítő tevékenység mellett egyre inkább a gyógyszerszakértő, felvilágosító szerepkör irányába mozdult el. Az 1988. évi oktatási reform is ezt az irányzatot fejlesztette tovább. A gyógyszerészhallgatók túlzottan megnövekedett heti óraszámát úgy igyekeztek csökkenteni, hogy bevezették az ötéves gyógyszerészképzést, amely kilenc félév egyetemi tanulmányt és egy félév államvizsga előtti gyakorlatot jelentett.
Az orvosi és gyógyszerészi tevékenység differenciálódása, a gyógyszertárak kialakulása | TARTALOM | Gyógyszerkutatás és gyógyszergyártás |