BEVEZETÉS | TARTALOM | A MAGYAR MARXISTA IRODALOMTÖRTÉNETÍRÁS ALAPKÉRDÉSEI |
A felszabadulás után az új véráramot hozó, intézményes legalitást nyert marxista szemlélet viszonylag hamar átjárta az irodalomtudományi és kritikai gondolkodást. Valóságos szellemi űr töltődött fel, új periódus kezdődött a tudomány hazai történetében. Nemcsak azért, mert a népi demokratikus társadalmi berendezkedés gyökeresen új feladatokat fogalmazott meg a tudomány számára, s nemcsak mert az addig Magyarországon csupán szűk hatókörű, adminisztratíve elnyomott világnézet, a marxizmus eleve új irodalomtudományi módszert követelt. De azért is, mert a tudomány viszonylagosan önálló, belső fejlődését tekintve is komoly lemaradást kellett pótolni: konzervativizmus és szakmai megkésettség volt az örökség.
A magyar irodalomtörténetírás meghatározó irányzatai nem járták végig a 19. és 20. századi polgári irodalomtudomány modern fejlődésének állomásait. A reformkori fellendülés után, a dualizmus korszakában, de főleg a 20. század első felében a pozitivizmus és a szellemtörténet másod- és harmadvonalbeli törekvései váltak uralkodóvá: egy erősen provinciális, nacionalista és klerikális szemléletű, az élő irodalomtól és kritikától szinte teljesen elszakadt, konzervatív normarendszerű, többnyire elavult filológiai apparátusú irodalomtörténetírás jellemezte a vezető tudományos és egyetemi fórumokat. Beöthy Zsolt, Császár Elemér és Pintér Jenő voltak a jellegadó figurák, noha színvonalas egyéniségek, kiugró teljesítmények Toldy Ferenctől Gyulai Pálon, Péterfy Jenőn és Riedl Frigyesen át Király Györgyig és Horváth Jánosig természetesen akadtak.
Az ellenzéki, baloldali de legalábbis progresszív gondolat legtöbbször a kortársi irodalom ihlette személyes hangú esszében, irodalmi publicisztikában kovácsolódott ki. Többnyire ez a műfaj adta a hivatalos {283.} irodalomtörténeti szemlélettel oppozícióban levő habár korántsem egyértelműen és eleve korszerű gondolatiságú esszéisták irodalomtörténeti eszmélkedésének kereteit is Schöpflin Aladártól és Babits Mihálytól Németh Lászlón és Halász Gáboron át Szerb Antalig. Ezt az esszétermést kritikailag elsajátítandó, ma is termékeny örökségnek tekinti a szocialista irodalomszemlélet. A polgári irodalomtudománynak a pozitivizmust és szellemtörténetet követő harmadik nagy periódusa, a kapitalista társadalmak megzavart, de kikövetelt biztonságérzetét, indirekt apologetikáját is sugalló, módszertani értékekben ugyanakkor rendkívül gazdag s lényeges tudománytörténeti előrelépést tükröző neopozitivista formalizmus, az ahistorikus műközpontúság Magyarországon alig éreztette hatását. Ezzel az irányzattal nagyobb sodrásként csak 1960-tól találkozott a magyar, akkorra már jórészt marxistává érett irodalomtudomány, a megkésett találkozás szükségszerű pozitívumainak és az "antidogmatikus" túllicitálás ellentmondásainak, negatívumainak bonyolult összefonódásától kísérve.
A legértékesebb és legelevenebb hagyományt az 1945 utáni irodalomtörténetírás számára egyrészt a baloldali, sőt szocialista eszmeiségű kritika és esszéirodalom, Ady Endre forradalmi publicisztikája, Szabó Ervin munkássága, Illyés Gyula Petőfi-könyve, Bálint György, Fábry Zoltán, Gaál Gábor, József Attila és a többiek marxista írásai, másrészt az emigrációban élt kommunista ideológusok, esztéták és irodalomkritikusok, mindenekelőtt Lukács György és Révai József munkássága jelenti. Műveik: nemcsak a legkorszerűbb világnézet, a felelős társadalmi érdekeltség és a "szakma" igényes, tudományos hitelű találkozását bizonyítják, de egyben reprezentálják az irodalomtörténetírás és kritika egészségtelen szétválásának megszűnéséért, egymást ösztönző felnőtté válásáért indított küzdelmet is.
A magyar irodalomtudomány 20. századi útjait jól szemlélteti a közel egy időben induló Horváth János és Lukács György viszonyának, pályáik sajátos párhuzamának elemzése, melyet Somogyi Sándor végzett el. Horváth János korszerű francia polgári irodalomszemléleten nevelkedve, a modern értékek iránti érzékenysége, sőt Ady iránti kezdeti rokonszenve ellenére a századelő nagyon is társadalmi, világnézeti motíváltságú irodalompolitikai harcaiban a konzervatív oldalra állt, még ha annak igényes, "reformkonzervatív" szárnyára is. Horváth János annak az árán lett a hazai polgári szaktudomány sok vonatkozásban még ma is példamutató legnagyobb mestere, hogy elzárkózott az újtól. A nemzeti klasszicizmus normarendszerével nemcsak egy 19. századi állapotot akart konzerválni, de a népnemzeti irányzatnak, a Petőfi és Arany fémjelezte iskolának is elszínezi valódi értékeit. Magas színvonalú szintézist hoz létre, amelyből azonban a 20. századi irodalom nemcsak mint téma marad ki: történelmi-esztétikai távlatként sincs benne helye.
{284.} Lukács György viszont 1919-ig páratlan dinamikájú világnézeti fejlődésen megy keresztül, a polgári ideológiák "filogenezisét" szinte saját "ontogenezise"-ként éli át, s a 10-es években már az európai tudományosság és a hazai esszé élvonalába emelkedik korszerű kérdésfeltevésű, a jobboldali ismeretelmélet és baloldali etika harcában" fogant munkáival. Lukács szellemi fejlődése azonban nem áll meg: következetes progresszivitása révén eljut a Tanácsköztársaság népbiztosi tisztségéig, a kommunista eszmék vállalásáig, a marxizmus elsajátításáig, hogy azután a 30-as évektől kezdve emigrációban a magyar és egyetemes marxista esztétika és irodalomszemlélet legjelentősebb mesterévé érjen. S mikor 1945-ben hazatér, szembetalálkozik Horváthtal, akinek útját akár ő is járhatta volna. Történelmi szembenállás ez, módszerek és értékek szembenállása a kölcsönös nagyrabecsülés és a kétségbe nem vont, egyaránt magas színvonal ellenére is.
De vajon azt jelenti-e ez, hogy a marxizmus kívülről érkezett a magyar irodalomtörténetírásba? Az eddig említettek, az Adytól Illyésen át Bálint Györgyig ívelő hazai baloldali esszéirodalom, Lukács György és Révai József korai ihletésű forradalmi Ady-vonzalma, az egész hazai és emigráns szocilista-kommunista kritika az ellenkezőjét bizonyítja: ha leszorítottál, ha ellenzéki pozícióban is, de egyre erősödő és termékenyebb vonulatot képviseltek azok a magyar irodalmi gondolkodók, akik baloldali osztályálláspontjuk révén együtt a polgári progresszió esszéistáival a legkorszerűbb irodalmi törekvések kritikai önismeretét vállalták. S éppen ezen keresztül tudták eleven tudományossággal újraértékelni a múltat is.
Nemzeti kultúránk, irodalmi tudatunk progresszív mélyárama törvényszerűen találkozott a világtörténelmi távlatú magyar felszabadulással, a munkásmozgalom küldetésével, a szocialista kulturális forradalom igényével. A társadalomelvű, a valósághoz viszonyító, s éppen ezért a legsajátosabb irodalmi-művészi jelenségekre, az igazi korszerűségre is érzékeny haladó magyar irodalmi tudat tehát szervesen növesztette ki magából a marxizmussal való szélesebb találkozás történelmi szükségszerűségét. Ahogy Révai József írta a felszabadulás utáni első hetekben: "A marxizmus hivatva van arra, hogy a magyar kultúra valóságos összefüggéseire új fényt derítsen [...], behatolva a haladó magyar kultúra hagyományába, beilleszkedve élő folytonosságába, elsőrendű tényezőjévé legyen a magyar nemzeti kultúra továbbfejlesztésének" (Révai József: Ady. 1945. 7.).
BEVEZETÉS | TARTALOM | A MAGYAR MARXISTA IRODALOMTÖRTÉNETÍRÁS ALAPKÉRDÉSEI |