A MAGYAR MARXISTA IRODALOMTÖRTÉNETÍRÁS ALAPKÉRDÉSEI | TARTALOM | A MARXISTA IRODALOMTÖRTÉNETÍRÁS MÓDSZERTANI PROBLÉMÁI |
Nem feladatunk itt Lukács és Révai pályájának portrészerű felvázolása, még kevésbé egyes műveik részletesebb elemzése. Azért kísérelhető meg e helyütt mégis az ő gondolatrendszerükből rekonstruálni a magyar marxista irodalomtörténetírás máig alapvető és egyúttal 1945-ben konkrét kiindulásul is szolgáló bázisát, mert bár nem voltak filológusok, szakirodalomtörténészek, mert bár a társadalmi forradalom érdeke ezekben az években a szellemi-közéleti szféra más posztjaira szólította őket: rendkívüli hatást tudományos érvényű hatást gyakoroltak a magyar irodalomtörténetírásra és irodalomoktatásra. Az új irodalomtörténészek több nemzedékét indították el, nevelték fel írásaik. Az "utódok" persze s éppen a legtehetségesebbek vitatkozva-meghaladva sajátították el nézeteiket, s az évek során ennek az elsajátításnak az eredményeképpen is az irodalomtudomány "belső", módszertani fejlődését egyre termékenyebben hozták összhangba azzal a hatalmas szemléletmeghatározó áttöréssel, amely az elsősorban Lukács és Révai hozta marxista esztétikai orientációhoz fűződik.
Aligha véletlen, hogy a két világháború között indult szinte valamennyi marxista kritikus, esztéta a gyakorlati-osztályharcos és elméleti-világnézeti ösztönzés mellett Adytól kapta pályája elején a legdöntőbb irodalmi ihletést. Ady, s ezen keresztül a századelő magyar társadalmi fejlődésének kétarcúsága, a forradalomvárás és szövetségnélküliség, a még megvalósítatlan polgári demokratikus feladatok megoldásának sürgetése és már a szocialista jövő igézete volt az az "irodalmi" élmény, amely Lukácsnak és Révainak egész életére központi témája is lett. Időben visszafelé, a társadalmi és irodalmi kérdések "visszapörgetése" révén jutottak el a reformkorhoz, Petőfihez és általában az egész irodalmi fejlődést is döntően meghatározó ellentmondásos nemesi polgárosodás problematikájához, a társadalmi haladás és nemzeti függetlenség dilemmájához. Ady-{286.}tól előre nézve pedig a Tanácsköztársaság utáni ellenforradalmi periódus konzervativizmusa, illetve ellenzéki áramlatainak tragikus megosztottsága, a népiesurbánus vita (mint megint csak egyszerre társadalmi és esztétikai kérdés) jelölte ki érdeklődésük, vitáik, irodalmi harcaik fő terepét. A szovjetunióbeli magyar irodalmi emigrációt jellemző viszonyok, az ismerethiány, a szocialista irodalomszemlélet csonkasága és az egyéni ízlés ugyanakkor szektarianizmusellenes, népfrontos koncepciójuk ellenére is akadályozták őket abban, hogy fogékonyan megértsék a kortársi új irodalmat, és már a harmincasnegyvenes években részletesen foglalkozzanak József Attila költészetével.
Az emigrációból hazatérő Lukács (és a hazai illegális mozgalomban nevelkedett Horváth Márton) 1945-ben már lényegre tapintó tanulmányban kapcsolja be József Attilát a "szubjektív" érdeklődés körébe és a magyar irodalom "objektív" forradalmi fejlődésvonalának sodrába. Révai József viszont még ekkor sem nézett szembe a József Attila-kérdéssel. 1949 után tévesen értékelte József Attila pályáját s főleg a "pokoljárás" problematikáját: a József Attila-ügyön túlmutató dogmatikus irodalomtörténeti tehertétel volt ez, aktuális kritikai-politikai következményeiről nem is beszélve. 1955-től azonban Révainál önkritikusan "helyére került", József Attila, s ezzel párhuzamosan, ettől is ösztönözve irodalomtörténetírásunk is döntő lépést tett nemcsak egyszerűen a dogmatizmus legyőzése, hanem az eredeti, másfélkét évtizeddel korábban lényegében már kikristályosított marxista alapelvek "rehabilitálása" és termékeny továbbfejlesztése útján.
Központi problematikája, s egyúttal máig is neuralgikus pontja irodalomtörténetírásunknak az úgynevezett forradalmi fejlődésvonal kiemelt szerepének, a "Petőfi Ady József Attila"-hármasság esztétikai mértékének, kérdése. A koncepció forrása megint csak nem önelvűen irodalmi: a népfrontstratégiára áttérő kommunista álláspont révén ismerte fel a magyar progresszió, hogy irodalmi fejlődésünk tetőpontjai a líra műfajában születtek meg, s hogy a lírai csúcspontok a magyar társadalom forradalmi "pillanataiéval, illetve a következetesen baloldali eszmélkedéssel függenek össze. Mégpedig úgy, hogy a mégoly ellentmondásos társadalmi hátterű magyar "nézőpont" egyben az egyetemes emberi perspektívák világirodalmi rangú művészeti átélését is lehetővé tette; a kelet-európai "peremvidék" osztályharcaiból az egész emberiség ügye, a világszabadság gondolata is modern művészi hitelesítést kaphatott.
Bármennyire leegyszerűsített is a megfogalmazás, tény, hogy magyarság és Európa, osztályharcos népiség és forradalmi emberiségtudat (majd: hazafiság és internacionalizmus), korszerű formarendszer és esztétikai értelemben vett realizmus Petőfinél, Adynál és József Attilánál páratlan szintézisbe jut. Bizonyítva, hogy a korban, a nemzet társadalmi sorskérdéseiben magát érdekeltnek tudó, az alternatívákat művészként átélő, az alter-{287.}natívák közül a személyes sorssal, akár tragikus pokoljárással hitelesítetten a leghaladóbb mellett kiálló költő egyszersmind a legegyetemesebb, legmaradandóbb mondanivalót is sugallni képes.
A marxista esztétika 30-as évektől kikovácsolódó a szektás tendenciairodalmat és a modernista-formalista értékrendet egyaránt "legyőző" realizmuselmélete a "PetőfiAdyJózsef Attila-vonal" fokozatosan és ellentmondásosan kiküzdött koncepciójában találkozott a haladó magyar irodalmi tudat örökségével, mindenekelőtt Ady és Illyés Petőfi-képével, József Attila és a szocialisták Ady-hagyományával s általában a mindenkori forradalmi baloldal irodalomszemleletével. Egyszerre társadalmi-világnézeti és irodalmi-kulturális programként. Ez a koncepció tehát legalábbis lényege szerint nem közvetlen stílusmintaként, hanem világnézeti-művészi mértékként vallotta és érvényesítette a 30-as évek végétől a pártosság, a népiség és a realizmus, a magyarság és a szocializmus nemcsak irodalmi, de irodalmunk történeti fejlődése által is hitelesített s mindig is aktuális "egységprogramját".
Ezzel a mértékkel szembesíti Révai is, Lukács is a válságos években a megosztott progressziót (pl. Lukács György: Megosztottság vagy összefogás? 1944). De már ekkor, ebben a cikkben, Az írástudók felelőssége 1944-es előszavában világosan kimondja Lukács: a hangsúlyos kiemelés nem jelenti más haladó törekvések zárójelbe tételét, sematikus eltorzítását. S amikor a felszabadulás utáni első években több előadásban felvázolja a magyar irodalomtörténet új marxista koncepciójának, a korábbi irodalomtörténetírás revíziójának alaptételeit, Lukács előérzetekkel, sejtelmekkel is vívódva már a szektás-dogmatikus leegyszerűsítések veszélyeire is hivatkozik (pl. Megjegyzések egy irodalmi vitához, 1947). Két kiemelkedő jelentőségű ekkori tanulmánya, A magyar irodalomtörténet revíziója (1948) és A marxista kritika feladatai (1949) összefoglalóan s nagy meggyőző erővel fejti ki a marxista irodalomszemlélet máig érvényes alapelveit (de tartalmaz persze néhány, azóta már módosított, árnyalt részértékelést is).
"Most már abban a helyzetben vagyunk írja Lukács György , hogy a haladás irányát és tartalmát, a haladó, a forradalmi író fogalmát konkrétabban tudjuk meghatározni. Itt is döntő kérdése újabb irodalomtörténetünknek Petőfi, Ady és József Attila központi helyének és e központi hely konkrét társadalmi és művészi okainak kidolgozása. Ennek azonban semmiképp sem szabad azzal járnia, hogy a többi nagy, jelentékeny vagy tehetséges íróval szemben igazságtalanság történjék, ahogy az újabb kritikánkban már egynéhányszor megtörtént" (A magyar irodalomtörténet revíziója).
A marxista kiemelés tehát nem jelentett egyúttal kizárást is. Révai József pl. azzal, hogy Ady-könyvében kimutatta Ady szimbolizmusának nem megkésett, hanem realista funkcióját, forradalmi tartalmát (s általá-{288.}ban is kifejtette a líra vezető szerepének gondolatát), új a korábbinál pozitívabb, tudományosan is hitelesebb fényt vetett Ady előzményeire és kortárs jelenségeire is. Amikor pedig Révai Petőfit kiemelte a reformkori nemesi polgáriasult irodalomból, és mint a liberalizmus és demokrácia költői szétválasztóját jellemezte, aki az irodalmi népiességét és romantikát a forradalmi világnézetű lírai realista népiséggel megszüntetve megőrizte, amikor feloldotta a magánéleti és politikai líra szembeállítását, akkor Arany János költészetének is mindenekelőtt modern érzésvilágú lírájának új értelmezési lehetőségét nyitotta meg. 18481849 központi szerepének kijelölésével Révai és Lukács az egyenlőtlen irodalmi fejlődés világnézeti-társadalmi-esztétikai magyarázatára is vállalkozhatott, mint ahogy a Nyugat forradalmi és esztéta-szárnyának relatív szétválasztása sem az utóbbi degradálását szolgálta, hanem a haladó irodalmi táboron belüli valóságos művészi funkciók kijelölését, differenciálását célozta.
Lukács és Révai éppen azáltal lettek képesek a legsajátosabban irodalmi, sőt, formai-poétikai kérdésekben is új felismerésekre (pl. a nyelvújítás szerepe, a lírai műfaj specifikumai, a "nyugatos" orientáció pozitív művészi hozadékai a dzsentriközérzülettel szemben, a népi írók szociográfiájának jellege stb.), hogy a társadalmi fejlődéssel szerves egységben látták az esztétikumot. Tudományosan bizonyították be, hogy a nagy irodalmi "csúcspontok" és periódushatárok többnyire egybeesnek a társadalmi-történelmi sorsfordulókkal, hogy ekként a PetőfiAdyJózsef Attila fejlődés-sor nem a politikai aktualitás szülte fikció, hanem valódi művészi mozgásfolyamat. Amely persze tegyük hozzá annyiban pusztán szimbolikus, hogy három névben jelöl egy sokkal tágasabb és bonyolultabb folytonosságot, de annyiban kétségtelenül közvetlenül is igaz, hogy irodalmunk egyik vonulatának az eszmei-történelmi-esztétikai-poétikai indokok egységével bizonyítható központi szerepére, világirodalmi értékhangsúlyára utal.
Jogtalanul hibáztatják a dogmatikus irodalomtörténetírás bűneiért a marxista alapkoncepciót, a gúnyosan emlegett "fővonalakat". Nem az "értékmonopólium", hanem az "értékhegemónia", nem a leszűkítő kizárás, hanem a hangsúlyosság viszonyító mértékéről volt s van szó. Mindez persze nem jelenti azt, hogy a fővonal-koncepció irodalomtörténeti és kultúrpolitikai eltorzításával nem kell komolyan szembenéznünk. Sőt még azt sem, hogy tagadnánk: Lukács és Révai lényegében helytálló gondolatrendszerének némelyik téves részeleme, egyoldalú konkretizálása és érvelése, leegyszerűsített megfogalmazása is hozzájárult a torzuláshoz.
Lukács Györgynél például egészen nyilvánvaló, hogy az ő általános esztétikai megközelítése bármennyire alkalmas is a centrális kérdések és válaszok helyes megjelölésére, a konkrét irodalomtörténeti árnyalásban már olykor megbicsaklik. Saját alapelveivel is ellentétbe kerül Lukács, amikor pl. az 1849 és 1905 közötti irodalom dzsentroid-provinciális {289.} jellegét, Ady forradalmisága felől valóban kompromisszumos vonásait joggal bírálva az egész korszakot is sommásan negatívvá minősíti, elfeledkezve a sokszínű, igényes színvonalú, ellentmondásosságukban is értékes haladó törekvésekről, az "ár ellen úszókról". A nemzeti irodalom egyenlőtlen fejlődésének értékeit és hullámvölgyeit az 196070-es években már Lukácsnál árnyaltabban ha nem is viták nélküli egyhangúsággal értékeli a marxista irodalomtörténetírás, elég pl. Arany, Madách, Kemény, Kosztolányi, Németh László, Weöres Sándor életművének új tudományos elemzéseire utalni. Árnyaltabban, de nem nivellálva értékeli az alkotó marxista szemlélet ezeket a "szinteket": nem elhomályosítva a forradalmi fejlődésvonal kiemelt, viszonyító mértékét, miként ezt a polgári, eklektikus elképzelések jegyében érvelők teszik, "antidogmatikus" álérvekre hivatkozva. E tekintetben Lukács magyar irodalmi tárgyú munkásságának koncepcionális és módszertani tengelye, irodalomesztétikai oldala kiállja az idők próbáját.
Hasonló a helyzet Révai József életművének irodalomtörténeti és történettudományi részével. Történeti szükségszerűséggel és "szükségtelen" torzulással magyarázható tévedései, hibái egyaránt voltak műveinek, utaltunk már a József Attila-kérdés 4050-es évekbeli kezelésére, nem is beszélve ideológusi és politikusi tevékenységéről. Ugyanakkor az is tény, hogy Révai főleg 1945 előtti és 1955 utáni írásaival talán Lukácsnál is közvetlenebbül s kedvezőbben ösztönözte (éppen Lukács világirodalmi-esztétikai megközelítéséhez képest konkrétabban, érzékenyebben magyar történelmi-irodalomtörténeti szempontja révén) nemzeti irodalomtörténetírásunkat. A reformkori irodalom, Petőfi, Ady, József Attila és a népi írók mozgalma értékelésében máig is az ő munkássága a kiindulási alapja a marxista értékelésnek. Természetesen az őt követően részletesebben, árnyaltabban kidolgozott, nézeteit sok vonatkozásban vitatva meghaladó irodalomtörténeti koncepcióknak is, hogy csak a Petőfi-, az Ady- és a József Attila-kutatásokat említsem. Révai koncepciójának úttörő igazságait, nagy irodalomtörténeti esszéinek értékét nem homályosítja el sem korábbi sematikus, értetlen József Attila-képe, az avantgarde merev értelmezése vagy újabban egyre többet vitatott értékelése a reformkorról és Madáchról, sem pedig ellentmondásos irodalompolitikai munkássága.
A MAGYAR MARXISTA IRODALOMTÖRTÉNETÍRÁS ALAPKÉRDÉSEI | TARTALOM | A MARXISTA IRODALOMTÖRTÉNETÍRÁS MÓDSZERTANI PROBLÉMÁI |