A MARXISTA IRODALOMTÖRTÉNETÍRÁS MÓDSZERTANI PROBLÉMÁI | TARTALOM | A FELKÉSZÜLÉS IDŐSZAKA (19451952) |
A mindig is erősen közéleti-kultúrpolitikai érdekű irodalomtörténetírás fejlődése a viszonylagos önállóság ellenére szorosan összefügg a társadaloméval, illetve az irodaloméval. Azok a periódushatárok, amelyek a társadalom-, irodalom- és kritikatörténet szoros egységét dokumentálva a felszabadulás utáni magyar irodalom e történeti kézikönyvének több helyén kifejtésre kerülnek (1945, 19481949, 1953, 19561957, 1965 stb.), érvényesek az irodalomtörténetírás fejlődésére is. Hiszen például a Magyar Irodalomtörténeti Társaság 1948-as újjáalakulása, a marxista irodalomszemlélet hegemóniájának szervezeti biztosítása, Lukács György nagy hatású székfoglalójának (A magyar irodalomtörténet revíziója) korszakjelző nyitánya nem pusztán tudománypolitikai tény, de valóságos tudománytörténeti fordulópont is. Mint ahogy immár negatív értelemben az 19491950-es ún. Lukács-vita is. A dogmatikus törekvésekkel való marxista vita, "szervezeti" leszámolás az irodalomtudományban is 1953 végén, a Magyar Irodalomtörténeti Társaságon belül indult meg, elég Pándi Pál kollektív álláspontot tükröző titkári beszámolójára utalni. Tudománypolitikai nézőpontból tehát jogosult lenne az irodalom- és kritikatörténettel párhuzamos periodizálás: lényeges tendenciák, korszakfordulók tapinthatók ki ennek révén.
Mégis más periodizációt alkalmazunk a továbbiakban, nem vonva kétségbe a fent említett korszakolás jogosságát és érvényességét. Az alábbi periodizáció az irodalomtörténetírás produkcióinak, módszertani-szemléleti fejlődésének viszonylag "belső" szempontján alapul. Kétségtelen ugyanis, hogy az erős kultúr- és tudománypolitikai, eszme- és kritikatörténeti kötöttség ellenére az irodalomtudomány a kritikáénál dialektikusabb, szervesebb fejlődést, egyenletesebb gazdagodást, egyértelműbb {293.} folyamatosságot mutat. Nem azt akarjuk ezzel sugallni, hogy a tudomány "megőrizte függetlenségét". Ellenkezőleg: az irodalomtörténetírás azért is volt lehetett olyan "felkapott", jelentős ága a magyar társadalomtudományoknak, azért tehetett eleget viszonylag hamar és magas színvonalon közművelődési-tudatformáló feladatainak, mert a marxista módszer elmélyültebben, kevesebb konjunkturális neofitasággal, komolyabb szakmai megalapozottsággal, de annál távlatosabb társadalmi-kulturális elkötelezettséggel érvényesült benne, mint a napi kritika egyébként vele elvileg egyenrangú műfajában. Emelkedő útról van szó természetesen itt is, s ez az út nem mentes kitérőktől, szerpentinektől, sőt fenyegető útmenti szakadékoktól. Irodalomtörténetírásunk három évtizedes alakulása nem nélkülözi a dogmatikus szellemiség ellentmondásait, de az antidogmatikus illúziókkal "igazolt" ekletikus törekvéseket sem. Mégis: egyenes vonalúbb, kiegyensúlyozottabb a magyar irodalomtörténetírás fejlődése a kritikáénál.
A periódushatárok megjelölése mint legtöbbször szimbolikus, mégis jelzi talán az irodalomtörténészi munka fő irányait, tendenciáinak feladatváltását. 1952 az első marxista irodalomtörténeti monográfiák megjelenésének éve. 1965 pedig a hatkötetes akadémiai irodalomtörténeti szintézis (pontosabban 19641966) és Lukács György Az esztétikum sajátossága című a harmadik periódus számára meghatározó jelentőségű könyve megjelenésének éve. Valóságos korszakhatárokról van szó tehát 1952 és 1965 esetében, még ha ezek részben keresztezik is az irodalom- és kritikatörténeti periódusokat. Az ellentmondás nem lényegi, hanem megközelítésbeli.
A MARXISTA IRODALOMTÖRTÉNETÍRÁS MÓDSZERTANI PROBLÉMÁI | TARTALOM | A FELKÉSZÜLÉS IDŐSZAKA (19451952) |