A KRITIKA MEGVÁLTOZOTT SZEREPE | TARTALOM | A MŰVÉSZI MODERNSÉG ÉS A KRITIKA |
Már a legelső folyóiratszámokban megfigyelhető az a kísérlet, hogy a kritikusok, felmérve a háborús veszteségeket, igyekeztek kitapintani a két világháború közötti irodalomnak azokat a törekvéseit, melyeknek tanulsága átnyúlik jelenünkbe. Ilyen szempontok alapján értékelte Rónay György Szabó Dezső, Keszi Imre pedig Szomory Dezső életművét a Magyarok első évfolyamában. Mindkettőjüknél megfigyelhető, hogy vizsgálataikban érzékenyen követik azt a folyamatot, melynek során a mű találkozott korával, s annak szorításában eredeti szándékai ellenére "eltorzult", modorossá vált. Az értékelésnek, az irodalom kontinuitásának hasonló igényével, de a mű és alkotó társadalmi irányultságának gondosabb elemzésével közelítettek az akkor legfiatalabb marxista kritikusok a hagyománynak ugyane rétegeihez. Módszerükre és szemléletükre Lukács György gyakorolt elhatározó befolyást. Király István Kaffka Margit és Móricz Zsigmond életművének elemzése közben szétválasztotta a valóság hiteles ábrázolására tett nagyszabású írói kísérletet a mese, az irrealitás és a mitizálás ugyancsak érvényesülő tendenciáitól. Móricz realizmusát, a magyar élet intenzív teljességének ábrázolására tett nagy kísérletét példának állította az újabb kor irodalma elé: "Az ő életműve hordja magában a megváltozott társadalmi valóságban bizonyára megszülető magyar Háború és béke ígéretét." Szigeti József Déry Tibor regénye, A befejezetlen mondat elemzésének szentelt tanulmányt, amelyben, a tartalom és a forma dialektikus kapcsolatait vizsgálva azt állapította meg, hogy a korabeli magyar társadalom központi osztályellentétének megragadása miként vált termékennyé esztétikailag, s hogyan jöhetett létre Móricz "proble-{376.}matikus" realizmusával szemben az élet széles és mélyen hiteles ábrázolása, a nagyrealizmus teljességet megragadni képes új formája.
A forradalmi átalakulás korának irodalma számára különösen izgalmas volt az a kérdés: vajon milyen pozitív tartalmak menthetők, milyen élet- és művészetalakító példák vonatkoztathatók el olyan művészek életútjából, mint például Krúdy Gyuláé, aki magától értetődő természetességgel ábrázolta álomi képekben a reális valóságot. Vajon álom és valóság, józan racionalizmus és illúzió nem kibékíthetetlen ellentétek-e, nem kell-e kizárólagossá tenni, kánonná emelni a reális ábrázolásra való törekvést? A felszabadulás utáni évek Krúdyval foglalkozó tanulmányai (Mátrai László, Örkény István, Rónay György, Szauder József) sokféle megközelítésből ugyan, de egységesen jutottak arra az álláspontra, hogy a századvégtől a próza egyik ága a lírai kifejezésmód irányába fejlődött, s ennek központi alakja Krúdy, legmagasabbrendű megvalósulásai pedig az ő regényei. Irodalmunk fejlődésének fontos mozzanata lehet a reális és irreális elegyülése, a lélek rezdüléseinek fokozott figyelme, a képzettársítás szabad működése, a zenei szerkesztés, az alakok látomássá való oldódása. Rónay György A regény és az élet (1947) című könyvében e törekvéseket a század ama regényeinek perspektívájából értékelte, melyekben a társadalmi ember a maga teljességében jelenik meg. Jelezte ugyan, hogy a lélek szétesésének irodalmi ábrázolása a társadalom bomlásának, hajdani ideáljai elveszítésének jele, de rámutatott arra is, hogy a művészi ábrázolásnak e formája végül is új lehetőségek felé mutat.
Demokrácia és kultúra című előadásában Lukács György nyomatékosan hangsúlyozta, hogy a széles tömegek csak kemény harc árán vehetik birtokukba a kultúrát, s hasonló harcot kell vívni a múlt örökségének megtisztításáért is. E kulturális küzdelem a Nyugat öröksége értékelésének kérdése körül lángolt fel a leghevesebben, elsősorban Babits és Kosztolányi életművének értelmezésében. Lukács György, aki maga is többször foglalkozott Babitscsal, s még inkább Kosztolányi egyéniség-kultuszával, melynek jellemző és önleleplező motívumaként értékelte az Esti Kornél énekét, hangsúlyozta, hogy a múlt elemzését csak árnyalt, mindenfajta érték iránt nyitott magatartás alapján lehet elvégezni. "Tehát miről van szó? vetette fel a kérdést Régi és új legendák ellen című tanulmányában Arról, hogy nem egy becsületes demokrata (aki alkalomadtán lehet neofita, vagy szektariánus hagyományú marxista is), úgy értelmezi Petőfi központi helyre való állítását a magyar irodalom történetében, hogy neki már most szent demokratikus kötelessége lecsepülni a 'reakciós' Berzsenyit vagy Keményt, a 'csak liberális' Vörösmartyt vagy Eötvöst, sőt, mint a példa mutatja, a paraszti Arany Jánosnak is kijuthat az ultra-paraszti vagy ultra-proletári ütlegekből. Ugyanez a helyzet, ha Adyról egyfelől, és Babitsról vagy Kosztolányiról másfelől van szó." Ám a józan, nyitott ítéletalkotást megnehezítette néhány rendkívül türelmetlen tanulmány {377.} marxista részről, illetve a nem tagadható érzelmi elkötelezettség szubjektivizmusa a másik oldalról. Waldapfel József Babitsot, Szabó Árpád pedig Kosztolányit tette bírálat tárgyává. Szabó Árpád tanulmánya (Polgári költészet népi költészet I.) "a polgári ideológia teljes csődjeként" értékelte az egész Nyugat-mozgalmat, "szánalmas mitológiá"-nak a költő életművét, amely ugyanúgy "bevezetés a fasizmusba", mint "az egzisztenciális filozófia is összes mythológiás fattyúhajtásaival együtt".
Az egyre szenvedélyesebbé váló vitában Vas István joggal figyelmeztetett arra, hogy a Nyugattal szemben való állásfoglalások hitelességét csak alapos elemzés után lehet igazolni. Szemben Lukács Györggyel és Révai Józseffel, ő a hazai irodalmi állapotok ismeretében hiszen részese volt a Nyugat harcainak némiképp sarkítva, így fogalmazta meg nemzedékének álláspontját: "Annyi biztos, hogy Európában nem volt szellemi csoport, amely a világháború alatt oly fényesen állta volna ki a humanizmus próbáját, mint a Nyugat nagy nemzedéke."
Kosztolányi életművének, művészi magatartásának értékelése mindenesetre néhány fontos irodalmi kérdést vetett fel. Mindenekelőtt az egész Nyugat-mozgalom l'art pour l'art eszményét, mellyel szemben a marxista kritikusok a "közérthetőség" és "hasznosság" fogalmaival éltek, némiképp a jelenbe vetítve, a jelen oldaláról értékelve a múlt szellemi törekvéseit. A múlt meglehetősen összetett kérdésköreinek alapos, minden szempontra kiterjeszkedő értékelésére a kellő távolság perspektívája és a szenvedélymentesség kiegyenlítettsége is hiányzott. Babits és Kosztolányi bírálói nem figyeltek fel arra, hogy a Nyugat nagy nemzedékének l'art pour l'art eszménye a konzervatív irodalom ellenében született, s az egyéniség művészi szabadságát hirdette; ám kétségtelen az is, hogy Kosztolányi és a nagy nemzedék néhány más költőnagysága ellenszenvvel, értetlenül figyelte a költőnek azt a típusát, melyet Ady testesített meg.
A két világháború között induló írók sorából többen Babitsot vallották mesterüknek, példaképüknek. S az a generáció, mely az Újhold körül szerveződött, ugyancsak Babits művének kiemelt megbecsülése jegyében kezdte pályáját. A folyóirat programcikkében (Babits után) Lengyel Balázs is a babitsi magatartás folytathatóságát vallotta, s a marxista kritikai magatartással vitázva ezeket írta: "A legellentmondóbb próbálkozás azonban a humánum gazdagságáról való lemondással, a már-már hagyományos teljesség-igény elsorvasztásával kísérelni meg a környezetnek árnyalatosabbá tételét, gazdagítását, különösen nálunk, ahol a szellemi élet egy igen fejletlen szellemiségű, kevéssé polgárosult társadalom felett vívódik." Véleménye és annak meglehetősen árnyalatlan kifejtése Lukács György megsemmisítő bírálatát hívta ki maga ellen.
Nem kevésbé szenvedélyes kritikai küzdelmek folytak a "harmadik nemzedék" magatartásának értelmezése, műveinek fogadtatása körül. E generáció a felszabadulás évei után polarizálódott, Zelk Zoltán és Képes {378.} Géza a megújuló irodalom fontos alakja lett, Kolozsvári Grandpierre Emil több tanulmányában is bírálta nemzedéke tagjait, majd mint a Magyarok új szerkesztője elvi jelentőségű tanulmányban jelentette be nemzedékének igényét az új célkitűzések megvalósítására. A nemzedék többi tagjai cikkekben, tanulmányokban igyekeztek tisztázni elődeikhez való viszonyukat, magyarázni várakozásaikat és fenntartásaikat (ilyen vonatkozásban korjellemző igényű írás Sőtér István két tanulmánya, az Apátlan irodalom s a Testvértelen nemzedék). Az elődkeresés legfontosabb dokumentuma Sőtér István költői antológiája, a Négy nemzedék (1948), mely a huszadik századi magyar irodalom fejlődését a Nyugattal mérte, ahhoz viszonyította. Ám a gyűjtemény bevezetésében felvillannak már olyan gondolatok is, melyek azt bizonyítják, hogy Sőtér István is közeledett a marxista kritika által oly nyomatékkal képviselt költőeszmény elfogadásához. Az elvontság, az anyagtalan ábrázolási mód korszerűtlenségét így világította meg: "A legfiatalabb költők közül azonban sokan esnek sajnálatosan egy, a konkrétummal ellentétes lírai sugallat áldozatául. Az elvontság égboltjai felé feszítik lírájukat, anélkül, hogy költői őszinteségük űreit kitölthetnék, anélkül, hogy elvontságaikért őszinteségükkel maradéktalanul kezeskedni tudnának." Végeredményben hasonló kiindulási pontból tekinti végig a század irodalmát Lengyel Balázs is A mai magyar líra (1948) című tanulmánykötetében, melynek felépítése, tagolása kevésbé volt szerencsés.
A "harmadik nemzedék" legjelentékenyebb lírikusa már ekkor is Weöres Sándor volt. Ekkori kötetei körül szenvedélyes kritikai viharok dúltak. Weöres költői világában ugyanis sűrítve jelentkeztek azok az ellentétpárok optimizmus és pesszimizmus; ráció és irracionalizmus; játékosság és komolyság , melyek újra meg újra a kritikai érdeklődés homlokterébe kerültek s a korszak nagy harcainak kiindulópontjaivá váltak. E küzdelmek megértéséhez azonban ha vázlatosan is ismernünk kell filozófiai hátterüket.
A KRITIKA MEGVÁLTOZOTT SZEREPE | TARTALOM | A MŰVÉSZI MODERNSÉG ÉS A KRITIKA |