Irodalom | TARTALOM | Kiadások |
FEJEZETEK
Ladányi Mihály a városba szakadt fiatalember otthontalanságát panaszló zsengék alkotójából néhány év alatt saját líravilágot felépítő lírikussá fejlődött; a forradalmi indulatú, közéleti elkötelezettségű és plebejus szenvedélyű szocialista költészet egyik legérdekesebb és legizgalmasabb képviselőjévé érett. Az út kezdete (1959) a maga egyszerűségében is poétaavatást jelentett, a "tejszagú falut" elhagyó s a hirtelenében még idegennek érzett városba került lírikus közérzetét, hangulatait fogalmazta meg közvetlenül, hitelesen. Az Öklök és tenyerek (1961) pedig ehhez képest jelentékeny horizonttágulást és művészi gazdagodást hozott. A falusi színek, élményelemek visszaszorulnak, s helyüket fokozatosan elfoglalják a városi életben új otthont, hazát kereső személyiség frissen szerzett élményei. A városi lét számára elsősorban a külvárosok jellegzetes közegében kóborló, csatangoló költő újonnan felfedezett valóságát jelenti. Itt érzi magát otthon, a "testvéri tömegek" rokon világára talál rá, hozzájuk akar tartozni, az ő sorsuk példája eszmélteti, alakítja benne a feladattudatot. Új valóságövezeteket hódít meg, s ezek a tapasztalati élmények formálják ars poeticáját is, melynek fontos része, hogy a költő "új zenét, frisset", "valami füstízű éneket" akar és követel.
A Mint a madarak (1963) az előbbi verseskönyv helyenkénti himnikus-ódai izzását, illetve ezzel sajátosan keveredő groteszk hangját és szemléleti formáit lényegében halkabb, néhol fáradtabb, tűnődő-reflexív versbeszédre változtatta át. Most jobbára elégikus színezésű "szomorúan boldog dalokat ír", a szemlélődés, a kesernyés töprengések alkalmait fogalmazza versbe; több itt a kétely, a kérdés, szembeötlőbb a tétovaság, mint korábban. Persze, korántsem a megállapodottság, az elfáradás vagy a nyugalom dokumentumai ezek a költemények, a Mint a madarak nem is egyszerűen a csöndes elégiák gyűjteménye. Ladányi Mihály egyéniségében ugyanis van valami nyughatatlan mozgékonyság, mindenre felizzó fogékonyság, élményt sóvárgó mohóság. Él benne a "lázas szívként lüktető tüzes indulók" igénye, indulattal szól a forradalmisággal ellentétes társadalmi tünetekről, az értéktelen kispolgári szemlélet és életmód látványa hívja elő haragját. Forradalmi türelmetlenség és a seregtelenség magányérzete, világjobbító indulat és fáradt legyintés, forradalmas pátosz és a megkeseredettség ironikus-groteszk fintorai egymást ellenpontozzák. Nyugtalanító konfliktusokat észlel a közélet jelenségei, a társadalmi valóság mindennapi gyakorlata és saját elképzelései, erkölcsi eszményei között, dühösen utasít el mindenféle értelmetlen megkötő szabályt, önelégült és kisszerű nyugalmat, de igen sokszor egyedül is érzi magát, s a cselekvés elvét valló magatartását a tehetetlenség rosszérzése fogja vissza. "Vagánykodom kínomban, mit tehetnék, / s a világ ellen szólok hevesen" (Szegény költő dala), jelzi a vers ezt a konfliktust, s ez a motívum lírájában újra és újra felhangzik (Utánad kószálok, 1965). A feladás, a lemondás, a visszavonulás érzelmei azonban sohasem tudják bekeríteni, nem ritka rosszkedvét, csüggedéseit, groteszk fintorokra és rezignált öniróniára csábító elkeseredéseit a "pogány {894.} kalandozások" szabad lelkű énekeseként szüntelen megfellebbezi. A letörtséget sugalló vallomások mögül fel-felbukkan a forradalmi elvek és eszmények nyugtalan s vágyakozó idézése, a hős-igény, a tettvágy (Dobszóló, 1967). Világképében mindig is föltétlen tisztelet tárgya volt a teremtő élet, a kétkezi munka, a világ "cifra mutatványosaival" szemben a dolgozó ember, a munkások igazsága, a vágyott közösség, a forradalmas szándékok és akaratok tisztasága. Ezek az erők sohasem engedték meg, hogy a személyiség megadja magát a bezárkózás és a passzivitás felé húzó rosszkedvnek, fáradtságérzetnek. Az igazságkeresés szenvedélye, őszinte elszántsága folytonosan új áramokkal tudta feltölteni a közéleti-társadalmi valóságra reagáló, politikus töltésű líráját. Indulatait, megalkuvásokat elvető radikalizmusát, lázadó türelmetlenségét tévedés volna holmi társadalmonkívüliség pozíciójából eredő anarchizmusnak minősíteni. Látszólag hetyke, garabonciásan szertelen, minden kötöttséget, normát elvető magatartása mindjobban kitetszik erkölcsi komolyságot, tudatosan vállalt közéleti felelősséget rejt, a forradalmas alkatú világalakítás hol törtebb, hol fölerősödő pátoszát sugározza (A túloldalon, 1969).
A Mint a madarak óta teljesen saját hangon beszélő költészete elsősorban talán azért különösen érdekes és izgalmas jelenség, mert igen egyéni alakban tükrözi a közéleti forradalmár lírikus belső konfliktusait, etikai gondjait, mai szemléleti problémáit. Életlátásának feszültségei, ellentétei, végletek közt szikrázó nyugtalansága nem egyszerűen az egyéni karakter belső tulajdonságai; ebben a dinamikában tágabb érvényű jelentés is kifejeződik. A költő egyszerre érzi magát "szigorú szavú" ostorozónak, a forradalmak elkötelezettjének, a forradalmiság eszményekre néző hirdetőjének, aki a szegények, a hősök, a munkás tömegek oldalán áll és "erre-arra hányódó", magányosan kószáló, hiába kiáltó, szegett szárnyú énekesnek. Forradalmi elvekhez fellebbez türelmetlen indulattal, ugyanakkor rezignáltan konstatálja lázadó gesztusainak lehorgadását; indulót dobol és panaszkodik, gúnnyal támad és önironikus keserűséggel szemléli önmagát; a forradalom mindenhatóságában hisz, ugyanakkor a gyakorlatnak az eszményekhez mért elmaradását s ellentmondásait érzékeli, szemrehányóan fogalmazva meg az elégedetlenségét. A kispolgárság jelenségeit éles kritikával támadó lírikus félti a forradalmat, kutatja a forradalmiság mai érvényét és értelmét. Választott hőstípusa a cselekvő forradalmár, ehhez méri saját magatartását, s ezt kéri számon, amikor a kor emberére gondol. Illúziótlanul néz a jelenre, így szembesíti az ideálokkal, a progresszív eszmékkel és a maga életét is ezzel az el nem lágyuló illuziótlansággal méri fel.
Kiegyensúlyozatlanságra és viaskodásra utalnak a hangulati váltások, a kedélyhullámzások, amelyek egybefogják a hitet és kételyt, a fellobogást és az elcsüggedést, a lendületet és az elfáradást, az elszántságot és a legyintést. Az elbizonytalanodások bizonyosan összefüggnek azzal a költői helyzetértékeléssel, amely a közösséget áhító alkotót a kószáló, olykor fenegyerekeskedő, szegénylegényes szerepben igazán magányosnak mutatja. Társul ehhez a rosszérzéshez a költői szó haszontalanságának, hiábavalóságának, hatástalanságának nemegyszer elő-{895.}bukkanó képzete is, mely szintén a panasz motívumát erősíti, a társtalanság és idegenség komplexusát táplálja, a támadó kedvet s a forradalmi erélyt befolyásolja, a felelősségérzettől vezérelt közéleti szenvedély áramait apasztja. Néha túlzásokba is esik: az elkeseredés és a felfokozódó elégedetlenség állapotában a forradalomra tekintő költő egyedül maradt igazságkeresőnek és társtalan virrasztónak látja magát. Megfigyelhető, hogy a panaszba foglalt számonkérés, a lemondó-beletörődő keserűség, a bajlátó szkepszis, a fájdalmas helyét nem lelő sóvárgás szólamai "a túloldalon" felé közeledve egyre gyakrabban, mind több változatban hangzanak fel; s eközben a művész az ismétlő variálás, a monotónia veszélyeivel is küszködik. Mindenesetre a Ladányi-líra a hatvanas és hetvenes évek költészetének jellegzetes és szemléleti-poétikai értelemben egyként jelentős képződménye, mely a korszak valóságának számos jelenségét egyéni módon tükrözi, nem utolsósorban épp ellentmondásos szerkezetével.
A jelzett tartalmak melyek Ladányi Mihály művének fő motívumát alkotják az eleven, sajátszerű költőiség minőségeit alakították ki ebben a lírában. Egészen természetes létformája a lírikus-szerep, amelyet megejtő közvetlenséggel és póztalan őszinteséggel formál meg. Varázsának egyik forrása az átvetítés és stilizálás nélküli önbemutatás, az elemi vallomásosság, a köznapi empirikus "én" belső világának mindenféle álcázásról és távolításról lemondó bemutatása. Szándékkal kerüli az ünnepélyességet, a kimódolt emelkedettséget, elvetve tógát, talárt és szobortalapzatot. Elragadó természetességgel vállalja a maga esendőségét, kószáló életstílusát, s a kitüntetetten köznapi élményhelyzetek minél konkrétabb versbe-olvasztására törekszik. Valóságlátása hajlik a profanizáló megjelenítésre. Ez a szemléletmód teremti meg költeményeinek jellegzetes, gyakran meghökkentő stílusát: a groteszk elemeket, érzéki-erotikus motívumokat, a "költőietlen" köznyelvi rétegeket, nyersebb tárgyi mozzanatokat, disszonánsan éles effektusokat összeolvasztó, képkincsében nem különösebben gazdag, de meglepő képzettársításokat bőséggel tartalmazó egészen egyéni modorú költői beszédet. A személyiség varázsa, szuggesztív, vallomásos közvetlensége fontos stílusteremtő tényező is; a féktelen játékosság, a szabályokat szétvető rögtönzések és a szocialista eszmeiséget, a forradalmár művész-magatartás feszültségeit is kinyilatkoztató szemlélet komolyságának együttélése a Ladányi-vers esztétikai különösségének, poétikai sajátszerűségének is folytonosan megújuló forrása.
Az Élhettem volna gyönyörűen (1970) című, az addigi pályát összefoglalóan felmutató gyűjteményes kötet mintha egy korszakot is zárna Ladányi Mihály pályáján: a hetvenes évek újat hoznak az ő költészetébe is mint azt a Kedvesebb hazát (1971) és a Kitépett tollú szél (1974) című kötetei bizonyítják. "Verseim még mindig árokparti álmodozások, kóborlásaim közben írom őket kiskocsmákban, vidéki állomásokon, üres présházban, de soha könyvtáramban, dolgozószobámban mert könyvtáram és dolgozószobám még nem volt soha" vall költészete, költői magatartása konzekvens továbbviteléről. Költői világa azonban, mely lehet a kocsmák asztalán és árokparton épül, elmélyül; eszközeiben is igényesebbé és fegyelmezettebbé válik. Mindkét kötetben feltűnnek a hagyományo-{896.}san "ladányis", a polgári mentalitást ostorozó versek is, főként a fogyasztói társadalom és a továbbra sem szűnő, inkább élesedő társadalmi különbségek jelenségeit bírálja szatirikus-groteszk hangnemben. De mindinkább szembekerül régebbi, vagabundus önmagával; a megnyugvás, az állandóság utáni vágy ha nagyon álcázottan is ott munkál nem egy versben. Ladányi Mihály is elérvén az érettebb férfikort bevallja, hogy "már nem tudnék szecessziós dalt pengetni hozzá / a Dob utcai lépcsőház rács-hárfáján" (Ének mollban); nem kevés keserűséggel írja: "Megszelídülsz végül / s kihalsz akár az indiánok" s ez a motívum a Kitépett tollú szél Törzsfőnök esti éneke ciklusában folytatódik, amikor "fáradt harcosként" mondja lemondó, rezignált énekét. Sűrűsödik a szomorúság szorongató érzése: "elmennek éveim / elhagynak asszonyaim / keserű órák ökrei cammognak rajtam" sírja el a Panaszfalnál; az idő múlása, az emberi élet egyszeriségének és végességének tudata ebben a kötetben lép be először lírájába. Különösen a Kitépett tollú szél szép szerelmes verseiben hangzik fel erőteljesen az egzisztenciális létélmény; a Csak ez, a Kés, a Kiűzetés vagy A csillagok, a szerelem, a könyvek egy új szerelemfelfogást hordoznak: a reménytelenség, kiábrándultság, az elkerülhetetlen vég tudata rávetül és szomorúsággal telíti a másik ember iránti érzést: "De tőled / éppúgy megtelek szomorúsággal már, / akár a vegetációtól."
Kérdések a címe a Kitépett tollú szél utolsó ciklusának; s valóban, Ladányinak számot kell vetnie nemcsak a múló idővel, de az idő múlásával saját szerepével, a vállalt magatartás- és költészetmodellel is. A számvetés akárcsak legtöbb nemzedéktársánál a negatívumokban jelentkezik, a kiábrándult, csalódott költőt, az "egyedüllétből a magányba vándorlót" mutatja meg. A Küldetés keserű iróniája a hiábavalóság érzetét, a vállalt feladat szerep-voltát, s elhibázottságát sugallja: "Fáradtan, keserűen / kísérlem meg a verset. Családom szétzüllik körülöttem, / kigyúl a ház, amelyben élek, jég veri a tetőt, de / sebaj, elnevezem sorsnak és küldetésnek ..." de a Meditáció "talán"-jai mégis a bizonyosság hitével ellenpontozzák s igazolják ezt a "küldetést"; "Ha más nem is marad / talán kétségbeesésem, talán kétségbeesett kiáltozásom / talán végső nekifutásom." "Nem költemények ezek, csak csillagok kutyaláncon" hirdetik az Epilógus kétségbeesetten öntudatos befejező szavai is.
A két kötet a költői megújulást ígéri Ladányi Mihály már-már egy ponton megrekedt költészetében. Az ötletek, nyelvi játékok, a frappáns és meghökkentő, polgárpukkasztó hang, a direkt tárgyiasság mellett megjelenik az elvont gondolatiság igénye; a gondosan megmunkált költői kép versépítésének erőssége gyakran már a jelképiség szintjén érzékelteti a kifejezhetetlent, azt, amit csak a költészet tud elmondani. A Napló, a Kés már magas szinten valósítja meg ezt a másfajta verseszményt, s mutatja, hogy Ladányi Mihály sikeresen tájékozódik és kutat a költői kifejezőeszközök birodalmában.
Irodalom | TARTALOM | Kiadások |