A társadalmi és pszichológiai erkölcsdráma változatai | TARTALOM | A dokumentumdráma |
Részben a politikai erkölcsdrámához kapcsolódik; amennyiben a történelmi félmúlt eseményeihez nyúl vissza, s az egyén felelősségét kutatja, választási lehetőségeit, s azok erkölcsi konzekvenciáit teszi mérlegre. Történelmi visszapillantó jellegüknél fogva itt is említhetjük Dobozy Imre: Eljött a tavasz (1968) című drámáját, mely a jelenben játszódik, de a szereplők egy bajtársi találkozó résztvevői felelevenítik a múltat, hogy kiderítsék egy törvénytelen kivégzés felelősét. A múlt újrajátszása, a jelen és múlt szembesítése, a felelősség kiderítése folyik Hubay Miklós tragédiájában is (Szüless újra, kedves, 1962). Hubay több művében is visszanyúlt a második világháború, a fasizmus tragikus éveihez. A C'est la guerre úttörő jelentőségű mű: már 1958-ban előlegezte azt a groteszk, komikust és tragikust elegyítő ábrázolást, mely a későbbi esztendőkben válik elfogadottá a magyar színpadon. (Jellemző a darab alcíme: Tragédia könnyűzenével, egy felvonásban.) A műből később Petrovics Emil írt operát. A zene központi szerepet játszik egy másik Hubay-műben is, melyet a magyar musical első, ám erőteljes hajtásaként üdvözölhetett a kritika: az Egy szerelem három éjszakája (1960), Vas István verseivel és Ránki György zenéjével nemcsak a színpadon, hanem filmen is átütő sikert aratott. (1961-ben a Petőfi Színház mutatta be a darabot.)
A történelmi dráma műfajában kiemelkedő jelentőségű volt Illyés Gyula: Kegyenc című darabjának megjelenése, illetve bemutatása. Bár a Kegyencet 1963-ban már közölte a Kortárs, a dráma csak 1968-ban kapott színpadot különböző kultúrpolitikai meggondolások miatt. "A Kegyenc bemutatása olyan eszmei és lelki örvényeket kavart volna, amelyek nemcsak a szocializmus érdekeit, hanem Illyés szándékait is sérthették volna. Akkor még frissek voltak az 56-os tragédia okozta sebek, még nem fejeződött be a lelkek konszolidációja ..." írta A Kegyenc bemutatója után című írásában Pándi Pál. A Kegyencet Illyés Teleki László tragédiája nyomán írta; célja az volt, hogy kiemeljen a feledésből egy halott művet, felszabadítsa azt az "időzített szellemi erőt", amelyet egy rendkívüli, de még "tapasztalatlan litterary gentleman ebbe a különös munkába ágyalt". S hogy ez a szellemi erő a legidőszerűbb volt kiszabadítása idején, azt épp a darab előadása körüli huzavona jelzi. A drámatörténeti fordulat, a nemzeti dráma oltárán végzett áldozat a legjelenidejűbb, legaktuálisabb mondanivalót rejtette. Illyés ebben a darabban mondja el, amit a személyi kultusz éveiről, az eltorzult hatalomról, a hatalmat szolgálókról elmondani akart. "Nincs még egy műve, mely ennyire példázatszerű lenne" állapítja meg Béládi Miklós. "A cselekmény életszerű emberi összeütközésekből épül, de minden mozzanat jelképes értelmet, általánosító jelentést hordoz. Ez az alapvető formai meghatározottság magyarázza, hogy a {1358.} darab erőszakoltság nélkül beszél felváltva, illetve egyszerre történelmi múltról és jelenről." A Kegyenc iker-darabja a Teleki tragédiáját feldolgozó Különc (1963), melyet 1972-ben mutatott be a veszprémi Petőfi Színház.
A történelmi dráma másik nagy reprezentánsa, Németh László is új darabbal jelentkezett a hatvanas évek elején: A két Bolyai 1961-ben került színre, nagy sikerrel. A hatvanas években sorra mutatták be korábban íródott, de színpadra nem került műveit is. 1963-ban történelmi drámái kötetbe gyűjtve is megjelentek, köztük először látott napvilágot Az áruló.
Illyés darabjai, a Kegyenc és a Különc, a Tiszták (1970) című drámájával együtt, melyben az író az albigens eretnekmozgalomnak állított emléket, egy később rendkívül termékeny és népszerű drámatípusnak: a hitvitázó-történelmi drámának szolgáltak mintául. Ez a drámatípus a hetvenes években virágzik, s népszerű marad a nyolcvanas években is. A Tiszták is úgy szól a múltról, hogy a jelen égető gondjairól is beszél; elsősorban a kis népek sorsáról, megmaradásukról, illetve pusztulásukról.
A társadalmi és pszichológiai erkölcsdráma változatai | TARTALOM | A dokumentumdráma |