Remény és reménytelenség az elbeszélésekben | TARTALOM | A kiszolgáltatottság kínja |
Az Iskola a határonban az író szándékosan nem nevezi nevén a cselekmény pontos helyét. Nemegyszer céloz azonban rá, s történeti adalékokkal segít felismernünk, hogy a színhely a kőszegi katonaiskola. A műről szóló elemzésekben újra meg újra visszatér az a kérdés, milyen hasonló környezetet ábrázoló {227.} regényelőzményekből merített munkája közben. Sokszor elmondta, hogy Musil művét, a Törless iskolaéveit nem ismerte, de ha ismerte volna is, az Iskola a határon szerkezete, gondolatvilága mélyebb és gazdagabb Musilénál. Az Ottlik Géza előtt majd egy nemzedékkel járó Balla Borisz 1931-ben megjelent Niczky növendéke ugyanebben a katonaiskolában játszódik. Bár felületi analógiák adódnak Niczky Kornél és Medve Gábor gondolkodásmódja és környezetéhez való viszonya között s a két regény világát némiképp párhuzamossá teszi az ember kiszolgáltatottságának megjelenítése, Balla Borisz művét mindvégig a kegyelem közvetlen jelenléte hatja át, az ő megoldása, a főhős öngyilkossága utáni nagy, tanító monológ kilép az emberi szférából, és a lét kisszerűségének, végességének és nyomorúságának tudatát, az előzmények ismeretében, indokolatlanul oldja föl.
Az Iskola a határon értelmezése szempontjából fontos megismernünk az író nézeteit a nyelvről, a regényről és arról az általa leírt folyamatról, amint a művészetek igyekeznek behatolni a világba és megjelenítik annak egyes összetevőit. A modern antropológia felismerése szerint az embert a nyelv segíti összefüggésbe hozni a jelenlegi ismereteink alapján más eszközökkel rendszerbe nem állítható valóságelemekkel. A nyelv voltaképp köztes világ, amely kapcsolatot létesít az ember és környezetének áttekinthetetlenül bonyolult halmaza között. A nyelv azonban nemcsak összeköt, hanem el is választ: "Egy sor is mily kényes és szeszélyes" írta Második eklogájában Radnóti Miklós, nyilván arra is célozva ezzel, hogy minden egyes szó különféleképp tükröződik az emberi tudatban, más és más asszociációkat híva létre abban. Ottlik Géza a következőket írja ezzel kapcsolatban A regényről szóló tanulmányában: "A regény nyelven-inneni tartalmakat igyekszik létrehívni. Hogyan lehetséges ezt megoldania, ha nincs egyebe, mint a nyelv? Úgy, hogy egyrészt a nyelv maga is egy nyelven-inneni valóságrétegből keletkezett, kivont és arra utaló jelrendszer másrészt maga is egy nyelven-túli realitás ... Nem a szó volt kezdetben, hanem a mondat, azt bontottuk fel mondatrészekre. Nem a mondat volt kezdetben, hanem a bekezdés, azt fejtettük ki mondatokban. Nem a bekezdés volt kezdetben, hanem a regény. A regényt már csak a hallgatás előzi meg."
Kosztolányi Dezső egyik érdekes meglátását idézi: "Tévedés azt hinni, hogy a költő érti az életet, és mint valami tanítómester, elmagyarázza. A költő nem érti az életet, és éppen azért ír, hogy az írással mint tettel megértse." A regény fejtegeti Ottlik Géza "létünk bizonyos elemeit és felismeréseit tartósítja, rögzíti formába", a pillanatból kiragadja és egy ideig megőrzi, amit a "létezésünk egészéből megőrzésre kiválaszt".
A zavarba ejtő, megfoghatatlan és értelmezhetetlen változékonyság és sokféleség az Iskola a határon egyik szervező eleme. A regény előadásmódja, szerkesztése is jelzi, hogy az impressziók sokaságából már-már lehetetlen választani, s ugyanilyen nehéz visszaidézni azt, ami egyszer elmúlt. (Ennek felismerése, a "megőrzés" bizonytalanságait jelző írói attitűd a Hajnali háztetők későbbi kerettörténeteiben is megjelenik.) Előadása során megszámlálhatatlanul sokszor él a feltételes móddal, az emlékezet bizonytalanságát jelezve. "Már nem voltam biztos"; "Történhetett jóval előbb is", az ilyen és ehhez hasonló, látszólag szervetlen kiszólások az író {228.} regényszemléletéből fakadnak, s abból a törekvéséből, hogy a regényírásban szinte megvalósíthatatlan "egyidejűség"-et érzékeltesse.
Abban a regénypoétikai fejtegetésben, melyben az epika modelljét rajzolja meg, a modern regénynem három struktúráló elemét nevezi meg. R1-gyel jelölve az úgynevezett "konvencionális valóságmodell"-t, R2-vel az énközpontú valóságot, R3-mal az objektív ábrázolást. Regényében e három szimultán megvalósítására törekszik. Mindig is idegenkedett attól a regénymodelltől, amely a valóságnak csak egy meghatározott, kinagyított szeletét mutatja, vagy egyetlen hőst állít ábrázolása tengelyébe. A sokdimenziójú idő, s a bizonytalan emlékezet megfelelője az Iskola a határonban a váltogató, felelgető előadásmód, amely "kiragad" valamit a múló pillanatból, s ezt úgy teszi, hogy az események mögé felvázolja az idő bizonytalan lebegését. Nem események egymásutánjáról van tehát szó a regényben, nem történések lineáris menetéről, hanem egyfajta kivetítéséről mindannak, ami történt: a kép nem mozog, hanem áll a tudatban, "szélesen, mint egy divergens sugárnyaláb metszőpontjai szférikus felületen". Az idő nem a változások üres egymásutánja, nem "egynemű", hanem "van". "Nem így telt velünk az idő" írja Ottlik Géza annak bizonyságául, hogy a valóság áttekinthetetlen. "Nem cselekményszerűen, nem áttekinthetően. A kézzelfogható valóságban éltünk, nem dicséretes eszmék jelképei között vagy kerek történetek absztrakcióiban." S amikor egy-egy eseménysort kronologikus rendbe szed, rendszerint sietve, aggályosan hozzáteszi: "Nem így telt el ez a három nap. Nem ilyen gyorsan; nem ilyen összefüggően; s egyáltalán, nem ez történt."
Más a regényíró, az emlékező ideje és más a regényé. Utóbbi oly nehezen múlt, hogy "szinte önkínzás volt számontartani a napokat ...". Az emlékező "nyeglén" járja végig a "letelt időt", ennek az időnek az átélője azonban telve van bizonytalansággal, remegéssel, félelemmel. Medve Gáborról, a regény egyik legfontosabb hőséről olvassuk egy helyen a katonaiskolai időre oly jellemző sorokat: "Látott és hallott mindent, de süket közönyt érzett csak, nem törődött semmivel, várta, hogy elmúljék ez az alig elviselhető belső gyengesége." A katonaiskola újoncai egyre szorongatóbb élességgel ébredtek rá, hogy ebben a közegben, ebben a valóságmodellben nem érvényesek az egymás iránti megértés hagyományos, korábban elsajátított konvenciói. A szavak és cselekedetek is csak töredékesek. "Milyen keveset tudnak ezek közölni gondolta Medve. Igent vagy nemet, feketét vagy fehéret, nevetést vagy sírást. És mindig hamisítanak, hazudnak. Mégis tudomásul kell vennie, hogy ezekre van hagyatva. A világ nem ért másból, mint a hangos, elnagyolt, durva jelekből. A látszatokból. Mindabból, aminek határozott formája van. Nagyot kell kiáltani, másképp oda sem figyelnek. Két szóból többet értenek, mint húszból; viszont százszor kell ugyanazt elmondani. Vagy jobb egy erélyes rúgás. Máskor megteszi egy kurta tréfa. Egyszerre csak egy dolgot lehet kifejezni, s mindent túlozni kell, ferdíteni, megjátszani: elnyomorítani a teljes igazságot és az ember ép, egész lelkét: a valóságot."
Mindez elsősorban a katonaiskola légkörére és mindennapjaira, az adott közegre érvényes. De szüntelenül magában hordja az általánosítás lehetőségét is. Hiszen az "iskola" olykor magával az élettel azonos, s annak rossz oldalait állítja éles fénybe. {229.} A köznapi élet, a földi lét ugyanis szemléletmódja szerint eleve rossz. Erre figyelmeztet a "régi ház", a katonaiskola felirata, mely egyszersmind Medve Gábor naplójának is nyitó mondata: "NON EST VOLENTIS, NEQUE CURRENTIS, SED MISERENTIS DEI", azaz: "Nem azon múlik, aki erőlködik, vagy aki törtet, hanem az irgalmas Istenen." (Róm. 9,16. Békés Gellért fordítása.) Pál apostolnak a római hívekhez írt levele e részében a kegyelem megszerzésének, kiérdemlésének lehetőségeiről írt, s lényege szerint azt mondja, hiába hagyatkozunk szabad akaratunkra, hiába igyekszünk, Isten irgalma nélkül nem boldogulhatunk. Tehát: hiába teszünk meg mindent földi adottságaink szerint, mindig kell lennie isteni többletnek, hogy legyőzzük a rosszat.
A regény első részének címe: Non est volentis; a másodiké: Sár és hó; a harmadiké: Sem azé, aki fut. A Pál-levél mondanivalója tehát meghatározza a cselekmény menetét, melyben a "sár"-nak és "hó"-nak is jelképes jelentést tulajdoníthatunk; az előbbi ráragad az újoncok bakancsára, megakadályozza őket abban, hogy tisztán, érintetlenül járhassanak, az utóbbi beborítja a szenvedő földet, és rejtelmes ígéreteket rejteget. Az "emberi dolgok" Szeredy kifejezése ez , tehát az akarás, az igyekvés: "parancsoltak", tisztátalanok. A "világosság és a rend" ezeken túl van ez az Iskola a határon egyik legfontosabb tanítása. A két világrend között szerinte "nincs átjárás". Isten magára hagyta a világot, kívülről és távolból szemléli például Szeredy bolondozását. Ennek tudatában döbbennek rá a szereplők, hogy szavaiknak csak relatív értelme lehet: "Nem jók a szavak. Valahol talán tudja a dolgokat, szavak nélkül; s ezért nem szeret magyarázkodni. Minél jobban ritkulnak a szavak, annál jobban sűrűsödik az igazság: s a végső lényeg a hallgatás táján van. Csak abba fér bele."
Az "iskola" a "határon" van, tehát a "volens" és "currens" emberi és a "miserens" isteni erőterében. S mert a regény cselekményének legnagyobb része a legkeservesebb tapasztalásokat, a legnehezebb újoncidőt ábrázolja, fokozott szerep jut az élet negatívumainak.
Remény és reménytelenség az elbeszélésekben | TARTALOM | A kiszolgáltatottság kínja |