Kellér Andor (19031963) | TARTALOM | Palotai Boris (19041983) |
Román György így vallott személyes sorsának tragikumáról önéletrajzi visszaemlékezéseiben (A magányból, 1963): "Engem a sors magányosságra, kiközösítettségre, magányos, mások által meg nem közelíthető örömökre, bánatokra ítélt, s arra, hogy mások örömét, szomorúságát csak eltorzító áttételeken keresztül értsem meg." A korai agyhártyagyulladás és annak maradandó következménye, a süketség nemcsak a gyermek érzelmileg felfokozott világát, félelmeit, képzeletét, játékait határozta meg, hanem az íróét is: "A gyermekkor mindig tiszta állítja A magányból elbeszélője , ha utánunk küldi már-már eltűntnek hitt színeit, szagait, formáit, mozgásait, képeit, akkor lerázzuk a szennyet, ami rólatok, érted, rólatok megfertőzött felnőttekről reánk tapadt, s megindulunk a hívogató üzenet felé." Így idézi fel Párizs egyik kirakata a gyerekkort, az ólomkatonákat, a játéknak és fantáziának egy különös világát, így találja meg a felnőtt Román György a "borús, idegen téli városból való menekülés útját, ... a menekülő művészet egyik módját és megjelenési formáját". A "menekülés" mellett azonban, amely jó néhány évig meghatározta festői és írói munkásságát, mindjobban erősödött az a törekvése, hogy rémekkel és tündérekkel benépesített magányát legyőzze. Nem tudott ugyanis belenyugodni abba, hogy munkásságát "ne lehessen összeegyeztetni az emberiség építő törekvéseivel". A Szürke ház (1959) című regényében eljutott annak felismeréséhez, hogy a "politikai reakció elől nem lehet az álmok országába menekülni". A Várkastély a hegytetőn (1967) a gyermekkor regénye, mégpedig a gyermek és felnőtt együttes szemléletéből ábrázolva. Motívumként szinte minden megtalálható itt, ami az életrajzi visszaemlékezések tanúsága szerint gyermekkorát is meghatározta: a kalandok, a keresés és az önmagára hagyottság tudata. Mindez pedig bonyolult elbeszélésstruktúrát teremtve úgy épül a regénybe, hogy a történet során túllép a gyermeki lét körén, de megőrzi gyermeki vonásait. Román György magyarázata szerint a "történetet nem a gyermek gondolta végig, hanem egy, a kettő összetevődéséből létrejött lény, aki sohasem volt és sohasem lesz".
Az 50-es évek prózatermése elmozdulást mutat a magánytól mint alapélménytől, felvállalja a társadalmi folyamatokat, de képtelen még az egyén élményévé tenni azokat. A Téli vadászat (1950) novellái és az Ázsiai kikötő (1951) című regény éppen ezért még csupán történelmi illusztrációkként hatnak. Hogy az író maga is elégedetlen volt ezzel a megközelítéssel, azt világosan mutatja, hogy sanghaji élményeit amelyek részben Ázsiai kikötő című regényének is alapjául szolgáltak Krajcáros kalandorok (1961) címen újból megírta, immár több gondot fordítva a mélyebb lélektani ábrázolásra, a kalandok élményszerű megragadására.
A művészi szemlélet átalakulását egy köteten belül is jól mutatják A fekete hegyek lakói (1974) novellái, amelyek közé felvette korábbi, önálló novelláskötetének anyagát is (Liliputok lázadása, 1958). A korai, 30-as években keletkezett elbeszélések szürrealisztikus képzeletvilágától egészen az 50-es évek realisztikus {306.} ábrázolásmódjáig terjed a sor. A menyasszonyiruhás lány című elbeszélés például a betegség és halálkultusz szecessziós atmoszféráját érzékelteti, A fertőzöttek báljának viharos táncokat lejtő, oszló tetemei egy szörnyű világ elleni tiltakozásnak abszurd mértékre növelt látomásáról tanúskodnak. A hajóorr formájú ház pedig a realisztikusat a fantasztikussal ötvözve a gyermekkor élményeiről vall. A novellák másik része a fasizmus rettenetét villantja fel könnyen megfejthető allegóriákban (Középkor, A majomgyilkos stb.), sokszor azonban az emberi lélekben munkáló titokzatos erőkről, torzulásokról adnak számot ezek az írások, mint például Az idegen című elbeszélés, amelyben a kéjvágyó, fiatal testű vénasszony s a kínzásokban gyönyörködő szadista óriás alakjában látjuk a deformált lélek szörnyűségeit. Ezeknek az "elbeszéléseknek a szereplői, s ez a művek témájából és stílusából egyaránt következik, nehezen meghatározható egzisztenciák, mint ahogy a fantázia, a mese stilizálja a maga törvényei szerint művei miliőjét is" állapította meg Wéber Antal.
A Szürke ház (1959) című regény tulajdonképpen egyfajta szintézis, ahol a menekülés, a magány, a kirekesztettség érzése és a fenyegető társadalmi valóság egyszerre van jelen, és az elbeszélő sorsában egymással szemben állnak, egymással viaskodnak. A regény hősének, egy fiatal asztalossegédnek kalandjaiban az író a maga felismeréseit, keserű történelmi tapasztalatait vázolja fel. A történet főszereplőjét 1944-ben behívják katonának, de ő megszökik, és rejtőzködve él a németek által megszállt Mátra vidéki kis falu dermedt világában. "Pikareszk-regény ez kalandok nélkül: egy ténfergő-lődörgő, céltalanul csavargó ember szemlélete, tudatvilága átalakulásának tükrözése, úgyszólván mindent e belső, gondolati szféra visszaadása tölt be. Román határozottan óvakodik a cselekménytől, fordulatoktól, történeti mozzanatok ábrázolásától" mutat rá a korabeli kritika. A választott epikai forma, a belső monológ és a szürrealista látásmód nem teszi lehetővé, hogy a regény a 40-es évek fasiszta őrületének világát a maga valódi arányaiban ábrázolja. A regény elleplezi a "szürke ház" szimbolizálta magányba menekülést, mely a fiatal Román György írói-művészi programja is volt, de a hős fejlődése, az új magatartásforma vállalása nem eléggé meggyőző. Az elbeszélő fejlődése immanens, a faluban, ahol bújdosik, nem lel lényegében semmiféle közösségre, további sorsa pedig nyitott: visszatér Budapestre valami elvont cselekvési vágytól indíttatva, "ismét nyakába szedi lábát, egy felismeréssel gazdagabban, de annak gyakorlati konzekvenciáitól továbbra is menten" írta Fenyő István.
Sokoldalú és érzékeny művész volt Román György, aki nemcsak az irodalomban, hanem a képzőművészetben is jelentős életművet hagyott maga után. Wéber Antal így summázza írói munkásságának alakulását:
"Román György írói világa egy nehéz, sötét korban alakult ki, s egy kalandos-rendhagyó életpálya rendhagyó élményei hitelesítik. Nem véletlen, hogy a kaotikusnak és emberellenesnek tetsző valóságra művészileg a konvencionálistól eltérő, a század első évtizedei formabontó eszközeinek felhasználásával reagált. Így létrejött írói látásmódja maradéktalanul kifejezte akkori élményeit. Nem elégedett meg azonban a kor viszonyaiból érthető sajátos témáival, megújulásra törekedve {307.} más jellegűekkel is kísérletezett. Első és legintenzívebb élményei azonban mint számos írói pályán meghatározó erejűnek bizonyultak, s legjobb munkáiban, szerencsésen ötvöződve a valóság művészileg megragadható lényeges vonásaival, vissza-visszatérnek egy figyelemreméltó életmű karakterisztikumaként."
Kellér Andor (19031963) | TARTALOM | Palotai Boris (19041983) |