Alkotói válság és mellőzöttség; elismerés és újraéledt munkakedv | TARTALOM | Regények és vallomások |
Kezdettől fogva a novella volt a legkedvesebb s tehetségének is leginkább megfelelő műfaja. Ráadásul novellisztikájában mindvégig meg tudta őrizni azt a kivételes szépségű, egyedülállóan eredeti dallamot, melyet pályája legelején a Lélek indulással (1925) megütött. Mégis az 1945 utáni pályaszakaszban éppen novelláit olvasva támad a legnagyobb hiányérzetünk. Pedig e két évtized novellatermése mennyiségét tekintve alig marad alatta az írói pálya első szakaszának. Jelzik ezt az újabb novellákat felvonultató kötetek is: Kikelet (1949), Szegénység szárnyai (1954), Világ és holdvilág (1958), Játszi remény (1961), Hétszínű virág (1963), Világló éjszaka (1966). E kötetek novelláin mindenekelőtt azt érezhetni, hogy az írói ihlet egykori emlékekből, régen szerzett élmények vékonyuló eréből táplálkozik. Némelyiket mintha egyenesen azért írta volna meg, hogy enyhítse a szülőföldjéről való száműzetés keserűségét, amiről nyíltan nem beszélhetett. Gyakran, mint a Jégvirág vőlegényben vagy az Igazak álmában, idilli derűvel vonja be ifjúkora emlékeit, s ezáltal leplezett, de emésztő honvágyára borít üdítő fátylat. Persze az említett két elbeszélés egyúttal az elpusztíthatatlan és megtörhetetlen paraszti furfang dicsérete is, az Antalosi szivárvány pedig profán tréfa arról, hogy a szentek tisztelete miképpen fér össze nagyon is evilági gyarlóságokkal. Az írói palettán korábbról ismert alapszínek tűnnek föl, ismerős alaphelyzetek, motívumok jönnek elő. Például az ábeli kivonulás több novellában több változatban megismétlődik: egy-egy emberpár a falutól messze, ember nem járta tájékra telepszik le, s ott vívja meg a maga kegyetlen harcát a zord természeti erőkkel (Tél a völgyben, Szegénység szárnyai, Világló éjszaka, Gyökér és vadvirág). Ezek és a hasonló tematikájú novellák őrzik leginkább a két háború közötti népies romantika nyomait, bennük teremtődnek meg a legtipikusabb Tamási-hősök, a magányosan, de annál szívósabban küzdő hőstípusok.
A novellák nyelvi megformáltságában Tamási ezúttal is a próza költőjének bizonyul. Különösen novellaindításai bővelkednek költői képekben, hasonlatokban, metaforákban, megszemélyesítésekben. Azt a stílusbeli kimunkáltságot és kohéziót Baránszky Jób László szavaival: a "nyelv" átlátszó tisztaságát , amit sokan a háború előtti Tamási legfőbb vívmányának tekintenek, a kései novellákban is megteremti. Érdekes azonban, hogy legszebb, legértékesebb novelláiban, melyeket a háború után írt mint a katartikus erejű Csipogó madárka, a {401.} meseszimbolikát oly tisztán felmutató Czincziri Hám vagy a drámai sűrítésű Harmat és vér nyelvének líraisága mértéktartóbb, stílusa keresetlenebb, természetesebb és mentes minden kirívó nyelvi fordulattól.
Alkotói válság és mellőzöttség; elismerés és újraéledt munkakedv | TARTALOM | Regények és vallomások |