Pán Imre (19041972) | TARTALOM | VITÁK AZ AVANTGÁRDRÓL |
Hamvas Béla a budapesti egyetemen tanult, majd a Fővárosi Könyvtár tisztviselője lett. Szerteágazó munkássága során foglalkozott irodalommal, művelődés- és tudománytörténettel, pszichológiával, filozófiával, keleti nyelvekkel. Tanulmányai az Athenaeum, Pannonia, Társadalomtudomány, Katolikus Szemle, Protestáns Szemle, Debreceni Szemle, Napkelet, Nyugat, Válasz, Diárium című folyóiratban, illetve a Kerényi Károly szerkesztette Sziget című kiadványsorozat köteteiben jelentek meg. Ezekből a tanulmányokból A láthatatlan történet (1943) címmel adott közre válogatást. Fordításában jelentek meg Hérakleitosz (1936) és Kung-fu-ce (1943) művei, továbbá Henoch Apokalypsise (1945). Az "esszéíró nemzedék" széles körű műveltségét és gondolati igényességét képviselte, személyes kifejezési formáját az esszé műfajában találta meg, az irodalom és a bölcselet határterületén. Filozófiája a "krizeológiai" gondolkodás rendjébe illeszkedett, 1938-ban A világválság címmel jelentetett meg nagyobb tanulmányt és bibliográfiát. Ösztönzői Kierkegaard és Jaspers voltak, az utóbbi bölcseletét Szellem és egzisztencia (1941) címmel mutatta be. A társadalom és kultúra válságát azzal magyarázta, hogy az ember elveszítette a létezés teljességének ismeretét, s elhomályosult előtte a lét eredeti értelme, amelynek a történelem hajnalán még birtokában volt. A kor romboló szellemi válságával szemben az ősi kultúrákban és mítoszokban kereste az emberi lét magyarázatát, ezért fordult érdeklődése a keleti filozófiához és misztikához (az Upanisadokhoz, a Tao-te-king-hez, a tibeti Bardo Tödolhoz, Henoch apokrif irataihoz, Hermész Triszmegistoszhoz), illetve az európai misztika (Eckhart mester, Jakob Böhme, Franz Baader) műveihez. Ezekről a művekről adott képet a Száz könyv (1945) című tanulmányában, illetve Anthologia humana: Ötezer év bölcsessége (1946) című szöveggyűjteményében. Az ősi tradícióra akarta felhívni kortársai figyelmét, az "aranykori hagyományban" találta meg a "scientia sacrát", amely a létezés végső értelmét tárja fel. A költészetet, a művészetet e "scientia sacra" letéteményesének tekintette, ez a meggyőződése szabta meg művészetszemléletét.
Kezdetben bizalmatlanságot érzett a művészi avantgárd iránt: A kubizmus (1944) című tanulmányában az absztrakt művészet geometrikus, racionalista jellegét vetette el. A művészeti szürrealizmusban és absztrakcióban viszont ugyanazt a metafizikai igényt ismerte fel, mint az archaikus művészetben. E felismerés jegyében vállalta a magyar avantgárd művészetteoretikusának feladatát. Feleségével, Kemény Katalinnal írott Forradalom a művészetben: Absztrakció és szürrealizmus Magyarországon (1947) című könyvében Ferenczy Károly, Csontváry Kosztka Tivadar és Gulácsy Lajos munkásságától az Európai Iskola tevékenységéig tekintette át a magyar művészet történetét. A szürrealizmusban és az absztrakcióban a mágikus művészet örökösét látta, a ,.tremendum"-ot: "a megborzongató {473.} magasabb hatalom jelenlété"-t fedezte fel, amely az emberiség ősi tradícióját és kollektív élményét fejezi ki. Ennek a felfogásnak az alapján állította szembe egymással a "realista" és az "absztrakt" művészetet: "a közösségi életrend individualizálódása a művészetben minden esetben úgy jelentkezik, hogy a művészi alkotás tremendum jellegét elveszti és egyéni gyönyörködés szenzuális tárgya lesz, ehhez képest a szenzuális (realisztikus) ábrázolásra tér át és merő érzéki látvánnyá válik, az individuális életrend kollektivizálódása pedig a művészetben mindenütt úgy jelentkezik, hogy a művészi alkotás merő érzéki látványszerűségét leveti, szenzuális ábrázolási módjától (realizmusától) eltávolodik és az, ami régebben csupán műtárgy volt, most mágikus megszólító erejű tremendum lesz s ehhez képest imaginitív ábrázolásra tér. E törvényszerűség alól kivétel nincs."
A modern képzőművészetnek ezt az elméletét igen élesen támadta a marxista ideológiai kritika. Ennek a támadásnak a következtében szorult ki Hamvas Béla a szellemi életből, 1948-ban könyvtárosi állását is elveszítette, nyugdíjaztatásáig vidéki építkezéseken dolgozott. Néhány fordítása jelenhetett meg csupán, 1963-ban az ő tolmácsolásában adták ki a japán Muraszaki Gendzsi regénye című művét. Számos tanulmánya, valamint szinte teljes szépirodalmi munkássága kéziratban maradt, és csak a nyolcvanas évek közepétől került a nyilvánosság elé.
Az avantgárd mozgalom felújulása, elméletíróinak nyilvános fellépése csupán időleges lehetett, a magyar avantgárd "utóéletének" e mozgalmas szakasza az 19451948-as korszak irodalmi és művészeti életével párhuzamosan haladt. A Kortárs munkája viták között folyt, az avantgárd mozgalom és a kommunista kultúrpolitika ellentétei újultak fel, ha a koalíciós viszonyok egyelőre fékezték is az összeütközéseket. Kassák Lajos 1947. október 19-i bevezető előadása a Zeneakadémián (Szemtől szembe) vagy a Kortárs megindulásának első évfordulójára írott programcikke (Visszapillantás és tovább) a művészet függetlenségét kívánta, és hasonló elveket képviselt Kállai Ernő (Művészet és tömeg) vagy Justus Pál (Művészetvalóságvilágnézet) is, midőn a közérthetőség követelményével, illetve az avantgárdnak az új társadalomban betöltendő szerepével foglalkozott. 1947 márciusában az író hatvanadik születésnapja alkalmából Lukács György is állást foglalt a Kassák körül folyó vitában, s noha méltányolta munkásságát, lényegében megtagadta tőle a forradalmi irodalomnak kijáró elismerést: "A forradalom fejtette ki Kassáknál csakhamar átalakult a forma forradalmává ... A Kassáknál megszólaló magyar munkásértelmiség hangja sohasem emelkedett gorkiji magaslatra: a munkásosztály létén, tudatfejlődési és világtörténelmi perspektíváin keresztül az emberiség nagy problémáinak konkrét feltevéséig" (A hatvanéves Kassák).
Lukács György Az absztrakt művészet magyar elméletei című 1947-es bírálatában azokat a nézeteket utasította el, amelyeket Kállai Ernő A természet rejtett arca, illetve Hamvas Béla és Kemény Katalin Forradalom a művészetben című munkája képviselt. Következetes elemző munkával mutatott rá az avantgárd elméletíróinak irracionális idealizmusára, az elméleti koncepciók bírálatával együtt azonban rendkívül mereven utasította el a modern művészeti irányzatokat, s türelmetlenül politikailag károsnak minősítette a könyvek szerzőit, illetőleg kétségbe vonta {474.} politikai tisztességüket. Lukács György bírálatára még válaszolt Hamvas Béla, a további érdemi vitának azonban már nem volt kifutási lehetősége: 1948-ban Kassák folyóiratait és az Európai Iskola tevékenységét egyaránt megszüntette a kultúrpolitikai vezetés.
A magyar avantgárd íróinak jóformán egy egész évtizedre el kellett hallgatniok. 1956-ban jelentek meg Kassák Lajos válogatott versei, majd sorozatosan régebbi és újabb művei, közöttük művészetelméleti és -kritikai írásai. Megjelentek a magyar avantgárd mozgalmak más képviselőinek (Barta Sándor, Mácza János, Németh Andor, Kállai Ernő, Hevesy Iván, Tamkó Sirató Károly, Palasovszky Ödön) művei is, és a hatvanas évek közepétől megindult a magyar avantgárd irodalmi és művészeti eredményeinek, valamint hagyományainak tudományos birtokbavétele. Szabolcsi Miklós, Rónay György, Illés László, József Farkas, Béládi Miklós, illetve a kezdeményező szerepet vállaló Bori Imre kutatásai jelölték ki a magyar irodalmi avantgárd történeti helyét. A kutatások ösztönzésében fontos szerepet vállalt Kassák Lajos A magyar avantgárd három folyóirata című összefoglalása, amely először a Helikon 1964-es évfolyamában, később könyv alakban is (Az izmusok története, 1972) megjelent. Az 1975-ben megnyílt Kassák Múzeum a magyar avantgárd emlékeinek gyűjtése és kiállítása révén segíti elő a kutatásokat. Az avantgárd poétikai és technikai eredményei ismét integrálódtak a magyar irodalomba, s a hetvenes években megjelentek az újabb (lingvisztikai és szemiotikai) jellegű avantgárd irányok hazai változatai is. Kezdetben az újvidéki Új Symposion és a párizsi Magyar Műhely hatása érvényesült, főleg a párizsi folyóirat támogatta az újabb avantgárd irodalom hazai képviselőit, a Műhely adta ki Mándy Stefánia válogatott verseit (A kés a kéz a hal, 1970), illetve Erdély Miklós szövegkonstrukcióit (Kollapszus orv, 1974). Költészetünk fiatalabb nemzedékeinél (Tandori Dezső, Oravecz Imre, Péntek Imre, Zalán Tibor, Szkárosi Endre munkásságában) ugyancsak szerepet kapnak az avantgárd szövegalakító eljárásai.
Pán Imre (19041972) | TARTALOM | VITÁK AZ AVANTGÁRDRÓL |