Honfoglalás | TARTALOM | Kiadások |
Főként regényei révén vált népszerűvé, noha szép számban írt elbeszéléseket is, gyakran a felszabadulás után kibontakozó új élet jelenségeiről és hőseiről. A novella műfajában teljesebben képviselhette a hagyományt, a mikszáthi örökséget; csattanós történeteket adhatott. Ennek során azonban védtelenné vált a sematizmus idealizáló törekvéseivel szemben. Az anekdotikus szemlélet eszményítő romantikára vezetett, mint a nevezetes A Guszev-ügy című történeti elbeszélésben, vagy a szocialista építés konfliktusainak megkerülésével járt, mint a Háztűznézőben. Általában az ötvenes évek elején írott novellák az olvasmányosságot választották az elmélyültebb ábrázolás helyett, s publicisztikus fejtegetésekkel vagy romantikus fordulatokkal helyettesítették a konfliktusokat.
Árnyaltabb szemlélettel, meggyőzőbb fogalmazással a későbbi években találkozunk. Különösen a Szása című novellában, amely az ifjú Fagyejev emlékét idézi, s a forradalom belső konfliktusaira és tragédiáira utal, midőn feleleveníti a rablóvá züllött legendás partizánvezér, Zseleznyák, valamint a kronstadti matrózlázadás történetét. A Szása gazdag képet festett a megidézett korról, gondos művészettel hozta felszínre a történelmi konfliktusok emberi tartalmát, drámai erővel érzékeltette az összeütközéseket. A későbbi novellák (Rózsi, Tizenkét tányér leves, Válaszúton, Idők változása) visszatértek a leegyszerűsített konfliktusokhoz és az eszményítő ábrázoláshoz. Illés 1956 utáni pályaszakaszának legfőbb eseménye így az Ég a Tisza első hazai kiadása lett. A regényt aktuális figyelmeztetőnek szánta: "Mikor regényem megjelent olvassuk az író 1957-es előszavát , majdnem egyöntetű volt a vélemény, hogy eltúlozom a párton belüli öncsonkító viták okozta veszélyt. Ma nyilvánvalóan egyöntetű lesz a vélemény, hogy nem kellőképpen értékeltem ezt a rettenetes veszedelmet." Hasonló aktualitás szól a Tanácsköztársaságról írott, 1959-ben bemutatott Szivárvány című dokumentumdrámájából.
{500.} A Szása nemcsak az aktuális történelmi tanulság, hanem a személyes emlékek felidézése is. A moszkvai irodalmi és művészeti élet rajzában, a régi barátokról készített gyors portrévázlatokban Illés Béla érdeklődésének egyik legújabb vonása öltött testet: a visszaemlékezés és a múlttal való számvetés. A számvetés hajlama régebbi keletű: először az 1955-ös Találkozás egy fiatalemberrel című novellában mutatkozott meg. A Musset és Karinthy Frigyes nyomán készült elbeszélés valójában önvallomás: az élet végső mérlegét vonta meg, a vállalt hivatás betöltését elemezte. Illés miként közvetlen mesterei elégedetlen önmagával; kételyeit azonban tőlük eltérően végül is le tudta csillapítani. Nem eredményeire hivatkozott, hanem helyzetére, a szolgálatra, amelyet betölt. Személyes sorsát a szocializmus ügyével kapcsolta össze; belső békéjét és bizalmát az emberiség haladásába vetett hittől nyerte. "Én a magam boldogságát akartam írja , de megértettem, hogy ilyen nincs. Azaz megértettem, hogy én csak akkor, csak úgy lehetek boldog, ha a mások boldogságáért verekszem. Nehéz életet vállaltam? Nagyon nehezet. De ha valahová oda, ahová el kell jutnunk csak egy út vezet, akkor azon az egy úton megyünk, és vállaljuk ennek az útnak minden nehézségét." Az élet eme végső summázása, eszméinek lakonikus megfogalmazása tette lehetővé a személyes számadást, meglehet, hite naiv volt, politikai fanatizmus táplálta, meggyőződését nincs jogunk kétségbe vonni.
A pályával számot vető visszatekintés igénye anekdotáiból bontakozott ki. Mint láttuk, az anekdotának eddig is jellegadó szerepe volt írásművészetében, a pálya végén azonban nem szerkezeti elemként, hanem önálló és személyes műfaj gyanánt jelentkezett. Maga is tisztában volt azzal, hogy a kritika egy meghaladott irodalomtörténeti korszak rekvizitumának tartja az anekdotát. Mégis e "korlátozott" érvényességű műfajt választotta, mert mint az Anekdoták könyve (1959) bevezetőjében írta tudta, hogy "a korlátokon belül is van hely, tér és talán nem is egészen kicsi, és ez a tér kitöltésre vár". E teret töltötte ki az életet összefoglaló számvetés gondolataival. Anekdotái önéletrajziak; azaz bárkiről is írt a Tanácsköztársaság vezetőiről, a szovjet és a nemzetközi szocialista irodalom veteránjairól, író- és művészbarátairól , mindig önmagáról vallott, saját sorsáról is beszélt. Történetei csak látszólag követték a hagyományos anekdota műfaji szabályait: humoros, gyakran önironikus hangon szóltak, kerek és csattanós történeteket mondottak, e műfaji keretek közé azonban politikai-agitatív példázatokat foglaltak. A mikszáthi anekdota jellem- és helyzetábrázolását publicisztikus szemléletre váltotta, a szatirikus s egyúttal megbocsátó írói attitűdöt pedig határozott és szenvedélyes ítélkezésre cserélte. És jóllehet megőrizte a műfaj kedélyességét, a mesélés zamatát, elvetette a könnyedséget. Anekdotáiban szocialista eszményeiről vallott, a világtörténelem haladásáról mondott tömör és agitatív történeteket. E tartalmi tulajdonságaik szervezhették őket tágabb kompozícióba: A 339-es szoba (1966) című könyvére gondolunk. Ez a műve a hosszabb ideje tartó betegség, a kórházban eltöltött évek alatt készült. Emlékirat, amely azonban nem a memoár szabályos időrendjében halad, hanem asszociatív módon sorakozó anekdotákban tekint vissza az elmúlt évtizedek eseményeire és hőseire. Az anekdotikus mozaik mégis túlmutat önmagán, a lazán összefűzött {501.} történetekből tágasabb gondolatsor bontakozik ki. A hivatás értelmének végső megfogalmazásával próbálkozik, életelvekről és eszményekről olvasunk. Az anekdotáskönyv volt Illés Béla búcsúja.
Honfoglalás | TARTALOM | Kiadások |