Etika és forradalmiság | TARTALOM | Kísérletek és új kezdemények |
Összes novelláit egybegyűjtő kötete, az Elévült tartozás 1964-ben jelent meg. Ebben néhány kisebb, más jellegű írás mellett négy újabb elbeszéléssel gyarapodott az Igező-ciklus témaköre. A sztálini önkény légkörébe visszavezető történetek tartalmilag is kiszélesítik korábbi novelláskötete tematikáját, a művészi ábrázolás elmélyülése pedig az író igazságkereső szenvedélyének, ítéletalkotásának irányát teszi még egyértelműbbé. Ugyanakkor e novellákra is jellemző marad a formai megoldások sokfélesége. Klasszikusan realista elbeszélés a Kicsi, mérges öregúr, az emberi lélek megtörhetetlenségének e megrázó, szép dokumentuma. Adrián professzort, a történet apolitikus, kissé rigorózus hősét az író együttérző humora alakítja rokonszenvessé. Megismerjük professzori szigorúságát, de emberi gyengéit is. Átlátjuk, hogy a társadalom iránti közömbössége csak látszólagos; munkaszeretete és tanítványai nevelésének gondja ezer szállal köti őt a világhoz, még ha ő ezt nem is hangoztatja. Tiszta, egyszerű lénye a novella második részében, kihallgatása során növekedik magas erkölcsiséget hordozó, példamutató hősiességgé; életét áldozza inkább, de nem vállalja az el nem követett bűnt. A világéletében apolitikus ember most, az őt ért ütések alatt nem önmagára, hanem társaira gondol, értük cselekszik, hogy villanásnyi enyhülést hozzon számukra.
{510.} Ebben az elbeszélésében a szovjet-orosz Jevgenyija Ginzburg önéletrajzi regényéhez hasonlóan, kézzelfogható közelségbe hozza a kínvallatások módszerét, de azt a belső keménységet is, amivel a megszégyenített ember, ártatlansága tudatában, ellenáll kínzójának. Áldozatvállalását csak a hozzá hasonló kiszolgáltatottak értik és értékelik igazán. Az író száraz tényleíró módszerét jól jellemzi az Adrián professzor kihallgatása utáni helyzetkép:
"Mikor visszakerült a cellába, társai minden felesleges beszéd nélkül szabaddá tettek egy egész ágyat. Pedig azon éppen négyen aludtak. A szobagazda csak éppen hogy felnézett a sakkozásból; minden parancsszó nélkül is rendben ment ez a gyakori művelet.
Az öregúr sziszegve fordult a hasára, és így maradt mozdulatlanul egy fél óráig. Aztán magához intette a matrózt. A nagytestű ember lehajolt hozzá, és az öregúr szájához tartotta a fülét.
Itt a külső zsebemben mondta Adrián. A matróz nem értette, hogy mit akarhat.
Vegye ki a zsebemből és ossza szét.
A matróz kikaparta a hason fekvő öregúr zsebéből a kormos, összenyomkodott cigarettavégeket, és a papírból kihullott dohányt is mind egy szálig. Aztán széles tenyerét kitárva felmutatta az ajándékot ..."
Realista, részletező-leíró módszere ellenére szimbolikus értelmet hordoz a tábori kórházbeli élményeket első személyben elbeszélő, szubjektív emlékek felidézésének tűnő két novella. Az emberbe oltott félelemérzést, a sztálinista hatalom e jellegzetes tartozékát nagyítja szimbolikussá a Sárga pipacsok sejtelmes látomásba átnövő története. A Nefelejcs döbbenetes jelképe: a haldoklónak saját előre megásott sírjáról küldött virág a jóság sugallta emberséges szándékot is torzzá ferdítő mostoha körülményeket érzékelteti. Ugyanakkor a két novella a jóság makacs "megszállottainak" apoteózisa is; Bajev és Sitkin orvosoknak, akik saját érdekeik rovására emberségesek és jók; biztonságukat teszik kockára a betegek érdekében.
A börtön, büntetőtábor és száműzetés hármas megpróbáltatását tömöríti egységbe az Elejétől végig című naplószerű, vallomásos elbeszélés. A mindennapi kenyérért folytatott ádáz küzdelem formájában az élet fenntartásának, a gyűlölt önkény "túlélésének" vágya és indulata kap mesteri kifejezést. Nem a puszta életösztön birkózik itt a rámért sorssal, inkább az a fajta szenvedély, ami Ady Endrének A vörös nap című költeményében is ég: "Nem akarok dühvei meghalni ... Remény nélkül, fekete gyásszal, Fekete szívvel." Szerkezetét tekintve az elbeszélés hármas tagozódása igazodik a megpróbáltatások vonulatához. Első és nagyobbik részében a drótsövény mögé zárt világ mindennapi élete hullámzik. Ártatlanul szenvedőket és mindenre elszánt bűnözőket kever, gyúr látszólag egyforma sötét masszává ez a nagy börtön. De az író részeire bontja az emberi indulatok kavargó együttesét, elválasztja az Iván Oszipovicsok, Kondrát Ivanovicsok, Iván Timofejicsek maguk is mennyire különböző típusok! embermentő jóságát a mások életét elszívó "hóhemek" gonoszságától.
A háromhetes szibériai utazás rajza a hazatérő bűnözők vonatán (immár az elbeszélés második részében) a háború sújtotta ország hallatlan nehézségei mellett {511.} akárcsak Borisz Paszternak regényének hasonló epizódjaiban a lakosság egyes rétegeinek erkölcsi bomlását is érzékelteti. Mély politikai, etikai tanulság van abban, ahogyan Lengyel József a felszabadult, otthonukba visszatérő emberek zűrzavaros helyzetét gyakran kiszolgáltatottságát ábrázolja, mintegy a "forradalmon ütött sebek" további elgennyesedésének veszedelmére riasztva. Azután egy újabb váratlan fordulat: 1949 elején ismét Szibériába száműzik, s a törvénytelenség eme másodszori megnyilvánulása újabb esztendők súlyos szenvedéseit indítja el. Ennek történetét melynek később külön regényt szentel majd az író sűríti rövid képekbe az elbeszélés befejező része. Cselekménye tehát időben és térben egyaránt átfogja az e témakörben játszódó novellák lényegét.
E kötetben jelent meg nyomtatásban először a még az ötvenes évek derekán írt Isten ostora című filmeposz is, amelyben az Attila-mondát a hagyományos hősi ábrázolástól eltérő módon, a személyi kultusz idején nyert élettapasztalata tanulságait belevetítve dolgozza fel. Attila alakjában a "hatalom italától" megrészegült, egykor nagy tetteket végrehajtó, de zsarnokká vált vezetőt mintázza meg. Műve egyszerre lesz történelmi és szimbolikus értelmű. Attila történetén végigvonul az író általánosító tendenciája, a hatalomtól megszédült vezér fokozódó magányának, félelemérzetének és ennek arányában növekedő önkényének mint elembertelenítő folyamatnak a bemutatása. Attila itt olyan vezér, aki magán viseli az emberi nagyság vonásait is; nagy tettek létrehozására lenne képes. Az ő egyéni tragédiája is, hogy engedve a hízelgésnek és ármánykodásnak saját legjobb embereit üldözi halálra, kettétörve ezzel nagy tervei megvalósulásának lehetőségét. Diószegi András figyelt fel rá először, hogy e filmeposzt olvasva több nagy történelmi alak példájára is gondolhatunk. Priszkosz bölcs zárószavai "Hadvezér egy személy legyen, de államot kormányozni csak tanáccsal lehet" a filmnovella egészéből általánosítható gondolatot fogalmaznak meg.
A következő kötet, a Mit bír az ember? (1965) két új kisregényt tartalmaz, s mindkettőben érdekes, új erkölcsi és művészi problémák vetődnek fel. Izgalmas kalandokban bővelkedő, nagy feszültségű írás a felszabadulás pillanatát ábrázoló Újra a kezdet. A Tanácsköztársaságot megjelenítő regény hősét, Prenn Ferencet és egykori tanítványát, a hivatásos forradalmár Banicza Istvánt állítja egy német haláltáborban játszódó történet középpontjába. A két sorsdöntő időpont: 1919 és 1945 között a kommunista meggyőződését a harc különböző szakaszaiban töretlenül megőrző Banicza alakja az összekötő, átívelő híd. Prenn, az egykori önfeláldozó forradalmár visszasüllyedt csak önmagával törődő vagánnyá, sorsa fájdalmasan érint, de követésre nem érdemes többé. Banicza a szívvel és ésszel munkálkodó kommunista típusa, aki minden percben kész életét kockáztatni a közösségért, de tudni akarja cselekedete értelmét. A harmadik itt ábrázolt kommunista, Banicza felső kapcsolata az illegális mozgalomban, az ugyancsak minden áldozatot vállaló Pokornyi: az utasítgató és utasításokhoz szokott, szinte gépiesen cselekvő ember típusa. Sorsukon keresztül vezet a történet a jövőbe, máig mutató, az elkövetkezett hibák és bűnök lehetőségét előrevetítő tanulságokkal.
Körülöttük ellentmondásos jellemek sokasága, s mindegyikük hordoz valóságos léte mellett valami jelképes értelmet is. Jellegzetes ellentétpárt alkot a kommu{512.} nistákkal szimpatizáló Trend Richárd építészmérnök aki a felszabadult jövőben építendő tágas városnegyedekről álmodik, mégis "megtagadja" az életet , illetve az emberi lét legmélyére süllyedt Harkály doktor, aki viszont görcsösen ragaszkodik a fizikai léthez, pedig "már nem volna joga élni akarni". Hogy Trend Richárd mégis megmenekül, sőt túléli majd a megmentésére vállalkozó Baniczát is, azt az Ante, apud ... ultra, trans című másik kisregényéből tudjuk. Jelképesnek tűnik a nácikat bemutató ellentétpár is: Stuhr, ez a kegyetlen és egész lényében embertelen fasiszta, a parancsnak engedelmeskedő, régi típusú német katonán, Wohlbrückön átgázolva, őt elpusztítva menti át magát a háború végén.
Etika és forradalmiság | TARTALOM | Kísérletek és új kezdemények |