Szilágyi Domokos (19381976) | TARTALOM | Hervay Gizella (1934) |
Életútja, költői pályájának alakulása a felszabadulás utáni második írónemzedék modelljeként fogható fel. Tordán született. A középiskola szabályszerű elvégzése után a kolozsvári egyetem magyar szakára iratkozott be; Szabédi László előadásait is hallgatta. Első verseivel az ötvenes évek közepén jelentkezett, a közlésért azonban keményen meg kellett küzdenie: legtöbb versét "borzas"-nak minősítették, nehezményezték "kozmikusság"-át, melyet a valóságábrázolással állítottak szembe, hiányolták műveiből és magatartásából a "költői alázat"-ot. Költészete rácáfolt a szerkesztők véleményére, figyelmet keltő hangpróbáktól a mai romániai magyar líra élvonalába nőtt, s ez meghozta számára a hivatalos elismerést is. Noha némelykor apolitikusnak nevezték, lényegében mindig politikus költészetet művelt, ebben is József Attila volt a mestere. Mint első kötete, a Hangok a tereken (1962) igazolta, egy nemzedék költői exponenseként szólalt meg, annak a nemzedéknek képviseletében, amely még gyermekként, de már tudatosan élte meg a háborút, az iskolában azonban egy új szellemiséget szívott magába, s bízott a tanultakban. Ebből a biztonság-{239.}érzetből, az ifjúságra váró feladatok és lehetőségek elvont ismeretéből táplálkoztak olyan ars poeticái, mint a Szertartás egy nemzedék nevében, a Három monológ vagy a kifejezetten polemikus jellegű, az első Forrás-nemzedék körüli harcokra utaló Disputa egy szökőkútról, s a Fiatalon és az Intelmek kórusa.
Ez a kettősség, a jelen harcos vállalása mellett a folytonosság tudatosítása, a hangsúlyozott történetiség lírájának legfőbb sajátossága, s ez a proletkult kérészéletű időszerűségével szemben fontos újdonságot jelentett. A történelem Lászlóffy számára nem példatár, nem metaforák és hasonlatok kincsesbányája, hanem az emberi tapasztalat valósága, és ebbe ugyanúgy beletartoznak a római kori bányafák, mint a második világháború kommunista partizánjainak jövőért hozott áldozata. Az ötvenes évek első felére jellemző költői gyakorlattól eltérően, nála a politikum nem különül el a magánemberitől. A Hangok a tereken ciklus, de különösen a Partizán kantáta a közéleti költészet, a politikai líra újra megtalált emberi hangjának meggyőző bizonyítéka, egyben pedig a széttört hagyományos költői formák után egy magasabb fokon megvalósítható új harmónia felé mutat. Lászlóffy legharcosabb verseiben sem a régi típusú mozgalmi költészetet próbálja felmelegíteni, hanem (gyakran költői képeiben is) a József Attila-i hagyományhoz kapcsolódva, eszményeihez híven akar új korigényt kielégíteni. Akárcsak a múltat, a jelent is az emberi teljességben kívánja, a humanista szocializmus reményében. Költői gyakorlatában, már első kötetének legjobb verseiben is így fonódik össze a politikum a lírai hangulatokkal; ennek a szakasznak a leghitelesebb költeményei azok az "építés-versek", amelyekben nem az ódai szárnyalás, hanem az elégikus pillanat uralkodik, mégis egy korszak lendületét, hitét érezzük ki e rendhagyó elégiákból (Az esti sípszó, A pásztor játékai).
Tisztábban, kevesebb hordalékkal nyilvánulnak meg költészetének nagy értékei Színhelyek (1965) című második kötetében. A kritika is helyesen látja kozmikusságának és modernségének viszonyát: "Lászlóffy nem azért modern állapítja meg Földes László , mert szüntelen az Univerzumot méricskéli, hanem mert tudja, hogy ha napjainkban emberszabásút akar, újra mértéket kell vennie róla; az ember méreteibe ma már bele kell számítani az univerzumot." József Attila közvetlen hatásától is mindinkább függetlenül, s az olyan modern történelmi víziókat, mint A kőfaragók, A lencse-csiszoló, majd a Képeskönyv a vonalakról (1967) című kötetből a Vivaldi egyik hegedűse, a Bulevárd Termopilé, a Kossuth búcsúja, A rotterdami bírák vagy a Speedy Gonzales, már egészükben a sajátjának mondhatja.
Ezek a költői látomások ugyanúgy történelmiek, mint ahogy modernek, a hatvanas évek hangulatát, problémáit kifejezők. Lászlóffy a történelemből ismétlődő emberi helyzeteket ragad ki, pontosabban alkalmazkodik hozzájuk. A középkori kőfaragó mesterben, a leydeni lencsecsiszolóban {240.} azt a nem múló szépséget mutatja meg, amely minden alkotó embert belülről világít, maradjon bár neve ismeretlen. De a lencsecsiszolóban a 20. századi költő önmagára is ismer, aki "fénysugarak és emberi tekintetek közt közvetít"; a lencsecsiszolás kétkezi munkája eredményében egyet jelent az emberi tudat finomulásával, az asszociációk révén a "történelmi" vers határai egyre szélesebbre tárulnak. Merész kép- és gondolattársításokkal avatja maivá az érméken, kancsókon, történészek feljegyzéseiben megőrzött pillanatokat, évezredes hőstetteket kapcsol lírai könnyedséggel Európa jelenéhez, történelmi-művészettörténeti nagyságokat állít közénk, hogy emberségüket közvetlen közelből érzékeljük, s rádöbbenjünk saját életünk, vívódásaink, küszködésünk rokon voltára, vagy örök-időszerű erkölcsi tanulságok méltó költői keretét alkotja meg, mint A rotterdami bírákban:
Mert az igazság mindenkori agitátora hús-vér |
a mindenkori tömegből, s nem mentelmi jogánál |
fogva bátor. |
Mért szabadkoztok? |
A humanizmus nem a kivégzésnemek |
technikai tökéletesítésében működik tovább, |
hanem a meghagyott fejekben. |
Lászlóffy remekül használja a tudatos anakronizmusokat, eredeti gondolati-lírai effektusokat csalva ki ezzel az eljárással: Erazmus korát így sikerül természetes kapcsolatba hoznia például a munkásmozgalommal (tömeg, agitátor) és a humanizmus nevében elkövetett 20. századi bűnökkel (mentelmi jog, kivégzésnemek technikai tökéletesítése).
De sem a ráció, sem a modern városi élet ritmusa, információtömege nem szoríthatja háttérbe az alapvető lírai élményt. Ha elmegy is a vers szélső határáig, nem lép át rajta. "Elvileg az öntudatban, mint a térképeken, határozott vonala-rajza van a szellem kontinenseinek: eddig az értelem, mint a szárazföld, a biztos talaj onnan az érzékenység, mint az ingatag óceán. Az emberiség óriás, ezért a világkép távlatából látja s kezelheti ezt a határvonalat. A költő viszont olyan arányokkal csöppen erre a határvonalra, ahogy a valóságos ember kisétál a valóságos tengerpartra" (A vers határán). És nemcsak általában a költőre, hanem saját magára vonatkoztatva távlat és érzékenység összefüggéseit, a Bronzkori temető című versében így vall a meghatározó, versindító élményekről: "Fontos volt nekem a konyak, a nagyvárosok izgalma, a búgó és sejtelmes éjszaka, a twiszt is, a hatvanas évek, de gyermekkorom egyetlen karácsonyát se adtam volna oda, hogy találkozzam velük." Ezzel tételesen is lezárja a költészete "érzelemnélküliségéről" folytatott vitát. Ezt a vádat egyébként verseivel már régebben megcáfolta.
{241.} Mindenekelőtt szerelmes verseivel. Már első kötetének A lebegő szélhez című ciklusa meggyőző volt, de a szerelemkérés s a beteljesülés lírájánál maradandóbb a csalódás fájdalma. Az ifjúság szent révületéből ocsúdó szerelmes versekkel költészetében általában is valami új kezdődik. A bizonyosságok kinyilatkoztatása után egyre gyakrabban tűnik fel a kérdezés, s az egész korai Lászlóffy-költeményekben olykor már bántó merev determinizmus hovatovább a kételynek adja át helyét. A Szertartás egy nemzedék nevében költője megtanul elkülönülni, s a hétköznapok mellett erre is a történelem szolgál tanulsággal. "Az emberiség etikai éretlenségét mi sem bizonyítja jobban, mint hogy inkább szót fogadnak a városi magisztrátus rendeletének, mint a milliószor felolvasott klasszikusok üzenetének" (A repülőgép lezuhanása). Ennek a felismerésnek már a Színhelyekben megtaláljuk kötött és szabadversbe lecsapódását (Köd, Visszhangok). Szövetségek (1970) című verseskönyvében azonban már a nemzedéki elfogultságoktól mentesen, önmagát sem kímélve, sőt bizonyos mértékig régebbi ars poeticáival szembefordulva vallja be: "mégsem én vagyok az egész eddigi történelem / végpontja, mit olyan büszkén gondoltam / a mélységes pillanatban ..." Érzi már a veszélyt, amellyel neki és nemzedékének ugyanúgy meg kell küzdenie, mint ahogy az előttük jártaknak szembe kellett nézniük a kísértésekkel:
Kiszállok menetközben a kortársi liftből, |
velük egyazon üvegből ne töltsenek nekem levegőt. |
Ezek a fiúk sem bácsinak indultak, aki más fiút |
fejet csóválva korhol, s nem izének, aki lapulva |
vet ágyat egy kitüntetés összkomfortos |
bársonydobozában, de hát |
sokan rohadnak el húsz és harminc között ... |
Ahogy etikumában, esztétikumában is változásokon ment át lírája. Képiségének már említett önállósulása után legjelentősebb eredménye az asszociációs láncok pontos egymásba illesztésével megteremtett, természetesen áradó szabadvers. A rímelésben sosem bizonyult eredetinek, a hagyományos zeneiség legtöbbször mechanikus kattogásba ment át nála, a nagyobb szabadvers-kompozíciókban azonban újat és jelentőset tudott adni, s a líra határain belül maradva sajátos, látomásos narratív formát teremtett, különösen történelmi tárgyú verseiben ( Vivaldi egyik hegedűse, Az alexandriai könyvtár égése).
A hetvenes években megjelent verseskötetek (A hetvenes évek, 1971; A következő ütközet, 1974; A hétfejű üzenet, 1976) nem hoztak változást pályáján, mégsem lehet egyszerű ismétlésnek nevezni újabb lírai megnyilatkozásait. Az állandó költői készenlét még harmonikusabban szolgálja az örök emberihez közeledést. A felületes alkalmiság, a publicisztikai rögtön-{242.}zés eltűnt Lászlóffy verseskönyveiből. Ez azonban nem jelent elzárkózást a politikumtól, a közösség gondjaitól. Ő írta meg az utóbbi évek egyik legigényesebb lírai összefoglalását a romániai magyar költészetben: a Helsinki 1975 "Embereurópa" múltjának és jelenének (jövőjének?) elégikus hangú, sajátosan lászlóffys megidézése.
Lényegében ugyanebbe a lírai-narratív keretbe illeszthetők be regényei: a spártai Leonidasz történetét felelevenítő, a legenda igazi arcát kereső Héphaisztosz (1969) s a közelebbi múltba, a költő gyermekkorába, háborús emlékeibe, személyes élményeibe bevezető Papírrepülő (1973) és Az ólomkatona hadifogsága (1975).
Szilágyi Domokos (19381976) | TARTALOM | Hervay Gizella (1934) |