36. A KURUC NEMESI KÖLTÉSZET | TARTALOM | A hagyományos verstípusok átalakulása |
A vers éppolyan fontos formája volt a kor politikai publicisztikájának, mint a próza. Szoros egybetartozásukat már az is szemlélteti, hogy egyes prózai írásokhoz nemegyszer rövid versek csatlakoznak, mintegy lírailag summázva bennük a mű mondanivalóját. Zrínyi Áfiumának a végén például (a fennmaradt másolatok többségében) egy ismeretlen szerzőnek Zrínyi példájával buzdító lendületes költeménye olvasható, Fegyvert s bátor szívet ... kezdettel. A Wesselényi-összeesküvés bukásán kesergő Siralmas jajt érdemlő játék pedig a Mondhatta bizonnyal akkor Magyarország ... kezdetű négy szakaszos verssel zárul. Gyakoribb azonban az eleve versben fogalmazott politikai röpirat, tudósítás. Az ilyen verses pamfletek Zrínyi idejétől Thököly fejedelemségéig igen gyakoriak, s különböző válfajaik is megkülönböztethetők. Időben leghamarább a nyilvánosság elé szánt publicisztikai levél verses áttétele jelenik meg. Erre példa a Zrínyi környezetében készült Szabadságunk rontó ... (1663. Thököly-k.) és a Magyarok romlását ... (1664. Thököly-k.) kezdetű vers. Az előbbi az 1663. évi őszi hadjárat eseményeihez kapcsolódik s Montecuccoli elképzeléseivel szemben Zrínyi törekvéseit népszerűsíti. Éles gúnnyal veti a német szomszéd szemére magyargyűlöletét, országpusztító gyávaságát: "Óhatta s nem ótta, Sőt maga is tódta Terhünket az németség." Az urak szívét is "német métely" fogta el, a papok csak erszényükre vigyáznak, s az ország így pogány kézre kerül. Akár Vitnyédy is írhatta volna e verset, vagy a Siralmas panasz szerzője! A Magyarok romlását ... kezdetű {284.} vers "Mars Zrínyi" téli hadjáratát hozza fel bizonyságul a magyar fegyverek sikereire, majd bonyolult mitológiai és állat-szimbolika segítségével élesen támadja a Zrínyi-Újvárat feláldozó császári hadvezetés "ocsmány vérszopó"-nak nevezett képviselőit.
A verses pamfletek legjellemzőbb fajtáját az egyes fontos politikai tárgyalások eredményeit, illetve lefolyását propagandisztikus szempontból megörökítő szerzemények alkotják. Ez a verstípus igen alkalmas arra, hogy bemutassa mind a labanc, mind a kuruc álláspont érveit, meggyőzően kidomborítva ez utóbbi fölényét. A Magyarországnak veszedelmérül, Philussal való keserves beszélgetése annak, az kinek (1670. Kabóthy-jzk., Thököly-k.) című vers például Abaúj megye nemeseinek azt a gyűlését (1670. június 2.) örökíti meg, melyen arról volt szó, hogy ellenálljanak-e az I. Rákóczi Ferenc felkelésének megtorlására érkező császári hadaknak. Az ismeretlen versszerző ügyes leleménnyel a végső romlásra jutott Magyarország színe előtt mondatja el a labanc Philus (talán Fáy László) és a kuruc Theophilus (alighanem Szuhay Mátyás) érveit. A labanc szóvivő érdekesen festi a nagyhangon szónokló vármegyei nemesség tehetetlenségét és fegyelmezetlenségét, a kuruc politikus viszont a tűrhetetlen német zaklatásokról, a nagyurak és papok árulásáról fest megdöbbentő képet. A szerző igen szerencsésen az ellenfélnek a szájába is a kuruc mozgalom legjobbjainak gondolatait adja, amikor az mintegy Zrínyi kritikáját variálva a nemesség tunyaságát ostorozza. Egy másik verses röpirat, az Egynéhány versben foglaltatott magyarországi urak voxolása (1671. Thököly-k.) a Rottal János elnöklete alatt tartott pozsonyi gyűlésen elhangzott nyilatkozatokat ("voxokat") foglalja össze, keserű gúnnyal mutatva be a nagyúri árulást.
A legnevezetesebb e nemű alkotás a Thököly haditanácsa (1681. Thököly-k.) című terjedelmes versezet, mely a kuruc fejedelem és főtisztjei tanácskozását mutatja be. A kuruc vezetőknek arról kellett határozniuk, hogy elfogadják-e a Sebestyén püspök által közvetített császári békeajánlatot vagy kitartva a török szövetség mellett, tovább harcoljanak a német ellen. Thököly tanácsadói egyhangúlag a császári ajánlat ellen szavaznak; a legcsattanósabban Harsányi György, régi törökverő hős mondja ki az igazságot: "Nem hiszek én azért az ördögfiának, Hiti csavarító kutya loboncának!" A vers szerkezete a Magyarországi urak voxolásáéhoz hasonló: a szem- és fültanú szerző itt is az egymás után felszólalók "voxait" tolmácsolja. A feszült légkörű tanácskozás leírásának hangulati hatását azzal emeli, hogy beiktatja a tömeg véleményét, a "seregek voxá"-t is, a Szigeti veszedelem VI. énekének kétségtelen hatására.
A tárgyalásokat, gyűlésekét megörökítő verses röpiratokban ott kísért egy régi műfajnak, a verses vetélkedésnek, certamennek az emléke is. Ez újabb szerzemények azonban a politikai mondanivaló mennél félreérthetetlenebb előadása végett a művészi alakítással már nem sokat törődnek. Az ún. "voxoló versek" igen nagy hatást gyakoroltak: a kenyérmezei csatáról szóló iskoladrámában a vezérek tanácskozása vagy Felvinczi György egyik énekében a nyavalyák vetélkedése szintén a végnélküli voxolásokat utánozta.
A verses politikai vita olyan formában is jelentkezett, hogy az egyik fél álláspontját képviselő versre a másik fél verses vitairattal válaszolt. A Ma-{285.}gyarország querelája (1673. Thököly-k.) című kuruc támadás például részletes labanc visszavágást szült (A nem igaz magyarságnak querelája ellen igaz felelet. 1673. Thököly-k.), amely a királyhűség megszegésén túl a kurucok török tájékozódását ("kopasz ebnek lábait nyaljátok") és intranzigens protestantizmusát teszi kritika tárgyává. Ugyanezeket a vádakat sorakoztatja fel a kurucok ellen egy labanc vers az 1681. évi országgyűlésről (Afflictis non est superaddenda (A lesújtottakra nem kell még több csapást halmozni)). A kurucok elleni érvelést ez a vers jellemző módon azzal egészíti ki, hogy miközben a kurucok a szabadságot hirdetik, nemtelenek irtják a nemeseket ("Ez-é a szabadság praerogativája, Nemtelen a nemest, hogy mostan levágja?").
A Siralmas panasztól kezdve a nemesi publicisztika legfőbb tárgya a rendi szabadság megsértésének felpanaszolgatása volt, s a sérelmek elősorolásával való érvelés és hatáskeltés a költészetbe is utat tört. Az így keletkező sérelmi énekeket a verses publicisztika harmadik típusának tekinthetjük. Egyik legsikeresebb példája a talán prédikátor-szerzőtől származó, Papvilág Magyarországon (1671. Szentsei-dk.), amely szellemesen gúnyolódó hangütéssel, epés szatírával állítja pellengérre a papi uralmat: "Akárhová tekints, mindenütt pap az úr... Akaratjok ellen nem pöndülhet egy húr." A papság csak anyagi hasznát nézi, praktikái ("Ha ördög nem viszi, véghez viszi sok pap"), kiszolgálja az idegent, a királyt "fékszárnál tartja", sarcolja a "szabad nemzetet" (a nemességet), oka volt mindig az ország romlásának, a vallás ürügyén magyart magyar ellen támaszt. A hosszú vers híven tükrözi Zrínyi a papok politikai szerepét és hatalmát támadó nézeteinek terjedését.
A sérelmeken való kesergés különösen a század utolsó éveiben, a kuruc nemesi mozgalom bukása után válik a költészet főtémájává. Legszebb emléke a Cantio de portione (Porció-ének), (1697. Szentsei-dk.), mely a nemesi szabadság elmúltát siratja: odavan minden privilégium, a beszállásolt német katona hatalmaskodik, zsarol, megalázza a hajdani urat, "és az szép nemesség lőn keserves rabság". A nagy megelevenítő erővel bemutatott sérelmek az ismeretlen költő elégikus borongásaival váltakoznak. A nemzet sorsát kizárólag a nemesség életével és helyzetével azonosító nemesi nacionalizmus lényegének legvilágosabb megfogalmazását ebben az énekben olvashatjuk:
Ki más országoknak régen parancsoltál, |
Te vitézségeddel sok népet meghajtál, |
Idegen nemzetet vitézül levágtál, |
Sok viktóriákkal triumfust tartottál. |
Mast nem parancsolhatsz, mert nagy te rabságod, |
Miként fújják, néked csak úgy köll táncolnod. |
Idegen nemzetre szállott szép országod, |
Tűled elvétetett arany szabadságod. |
Hasonló tárgyú és tónusú az előbbivel valószínűleg egykorú Oh, te kis maroknyi szegény magyar nemzet ... (kézirata elkallódott) kezdetű ének; s a {286.} sérelmi versek típusát képviseli a Jajszó, melyben édes hazánk romlását siratja egy poéta (1700. Szentsei-dk.) című vers. Míg az előző kettő a nemességet sújtó terheket és zaklatásokat, ez utóbbi a dunántúli protestáns templomok elfoglalásait sorolja elő.
A verses publicisztikai alkotásokat elsősorban forrásértékük, történeti dokumentum-voltuk teszi jelentőssé. Nagy részük száraz, költőietlen munka, de mivel a publicisztika gyakran él a lírai hevületű retorika eszközeivel, e versek maguk is gyakran átforrósodnak, s legalább néhány strófa erejéig szép lírai dikcióba lendülnek. A verses publicisztikai alkotások irodalmi jelentősége éppen abban áll, hogy átvezetnek a prózai publicisztikából az igazi lírához: Zrínyi és a nemesi publicisztika gazdag és értékes mondanivalójának nemzeti lírává formálódását készítik elő.
36. A KURUC NEMESI KÖLTÉSZET | TARTALOM | A hagyományos verstípusok átalakulása |