Petőfi túlhaladása a népiességen | TARTALOM | Irodalom |
Arany ugyanazt óhajtja, amit Erdélyi is, tehát az elvont, a hamisan "nemesült", a "csak néhány tudósnak, vagy ábrándozó holdvilág-egyéniségnek nagy bajjal megérthető, a többségnek pedig teljesen élvezhetetlen" költészet helyébe akar másfélét ültetni. Szerinte ugyanis az olyanfajta költészet sohasem válhatik nemzetivé, sohasem válhatik a "polgárosult" ország széles közönségének birtokává. Arany tehát ugyanazért utasítja el a "nemesült(?!)" irodalmat, amiért Erdélyi a klasszikát vagy a romantika túlzásait. Arany irodalom-eszménye lényegileg ugyanaz, mint az Erdélyié, vagyis a népköltészet segítségével nemzetivé váló költészet, amely: "legyen egyszerűen nemes, erőteljes, a nép nyelvét megközelítő s ennek virágaival ékes, szóval döntessék el a közfal a népi és az úgynevezett fennköltészet közt, és legyen a költészet általános, nemzeti". Ugyanezt óhajtja Erdélyi is akinek Arany még az esztétikai elveit is osztja. A Szilágyi Istvánhoz írt 1847-es ("nagypénteki") levél gondolatait Erdélyi is leírhatta volna, így példáui a homéroszi eposzokról szólót: "Bennök az egyszerűség a költői fenséggel párosulva van, s ha nem ez a népi költemény feladata, úgy nincs róla helyes fogalmam." Arany esztétikai nézetei keveset változnak 48 után; azt a későbbi törekvését, hogy a népiesség körébe a legnagyobb világirodalmi példákat (Homérosz, Dante, Shakespeare, Goethe) is bevonja: íme, már 1847-ben is megtalálhatjuk.
Azon sem csodálkozhatunk, hogy Arany az Erdélyi szerkesztette Magyar Szépirodalmi Szemle álláspontját teszi magáévá, a nemzeti költészet funkciójáról: "legyen a költészet sem úri, sem népi, hanem érthető s élvezhető közös jó" (levele Szilágyi Istvánhoz; 1847. szeptember 6.). Petőfinek is oly értelemben ír (1847. augusztus 25.), mint aki a "nép-, sőt nemzeti költészet" híve. A "sőt" itt fokozást jelent, a népköltészetnél fontosabbnak tekintett nemzeti költészet irányában. Természetesen Arany a nemzeti költészethez vezető egyetlen útnak a népköltészetet tekinti. Ezért Szilágyi Istvánnak is arról ír levelet (1847. szeptember 6.), hogy "népies, for ever!" Arany álláspontját legtömörebben ugyanennek a levélnek egy másik mondata fejezi ki: "Szeretem a nemzeti költészetet; a népiesség köntösében még most; később majd pusztán." Aranynak ez az álláspontja mit sem változik 49 után illetve, az ötvenes, hatvanas években vallott nézetei a népiességről megegyeznek a Toldi születése idején vallottakkal. A népiességről tehát Arany már Petőfi életében másként gondolkozott, mint nagy barátja. Arany legfőbb gondja olyan irodalom létrehozása volt, mely az egész nemzethez szólhasson, vagyis a művelt osztályokon kívül a néphez is. Ezért tartotta többre egyidőben a Rózsa és ibolyát (1847) Toldinál (l. Szilágyi Istvánhoz írt ún. "nagypénteki" levelét, valamint Tompának 1848. március 2-i levelét Aranyhoz, melyben amaz némi fejcsóválással nyilatkozik barátja ítéletéről: "én inkább {57.} szeretném Toldi alá írni a nevemet"). Ezért tervezte azt is, hogy "ponyvára adja" Toldiját. Petőfitől éppen nem voltak idegenek az ilyen törekvések, de ő a nép ügyének megszólaltatásával, a népért vállalt forradalmi harcával messze túlhaladt a nemzeti költészet létrehozásának kérdéskörén.
Arany nézeteit a költészetről, s a népinek, a nemzetinek viszonyáról: semmiképp sem lehet Petőfivel ellentétes nézeteknek tekintenünk. Úgy különböznek egymástól nézeteik, mint tapasztaltabb emberéi a kevésbé tapasztaltéitól. Ha valamikor Aranyt tekintették az "érett férfikor" megtestesítőjének, s Petőfiben látták a "nyers ifjúságot", úgy ezt a hasonlatot ellentétére kell átfordítanunk: Petőfi szemlélete messzemenően "érettebb" volt Aranyénál mégpedig forradalmi következetessége és látnokisága miatt. Természetesen, kettejük eleve megtett útjának "mértéki" különbözése idővel Aranynál lényeges minőségi különbözésre is vezet. De az ily különbözést sem lehet ellentétnek tekintenünk, hanem inkább egy idővel mindinkább érezhetőbbé váló másféleségnek. Petőfi határai tágasabbak Arany a maga határaival elfér amazok között. De birodalma a Petőfién belül van, nem pedig átellenében, kívüle.
Arany népiesség-fogalmában csakúgy, mint Erdélyiében a demokratikus elem igen fontos szerepet játszik. Ha megkülönböztetjük is Arany általános felfogását Petőfiétől, azt nem azzal tesszük, hogy Aranynál mindenfajta politikum hiányzik, s a népiesség az ő számára merő "kifejezési" igényt jelent. Petőfi és Arany közt különbség abban van, hogy az előbbi eljut a világforradalmi szemléletig, míg az utóbbi megmarad egy sajátos, archaikus elemekkel átszőtt demokratizmusnál. Aranyt 1848-49-ben elsősorban a nemzet függetlensége és boldogulása érdekli, nem pedig a világszabadság gondolata, mint Petőfit.
Hogy Arany mennyivel többet lát a népiességben holmi "kifejezési" kérdésnél, azt 1848-as nyilatkozatai, de különösen a néplapra vonatkozó nézetei mutatják.
Nem lehet "politikamentes" népiességnek tekinteni azt a felfogást, mely 1848.augusztus 12-én ezt íratja Arannyal Petőfinek: "Szerintem pedig minden politikai kérdés alapvonalaiban illeti a népet, mert a nép nem a misera plebs contribuens, hanem kormányzó és törvényhozó hatalom." A "kardvonást" emlegető 1847. május 27-i levél sem vall holmi semleges álláspontra. Arany nép-szemléletében ugyan nem találjuk meg Petőfi világszabadság-bíró forradalmiságát, de annál több tanújelét annak a mély együttérzésnek és felelős rokonszenvnek, mely plebejus-demokratikus népiességét a kor forradalmi demokratikus törekvéseihez közelíti. Arany nemcsak szereti, de ismeri is a népet jobban ismeri, mint bárki, kortársai közül. A népközelben élő honorácior, a népből jött értelmiségi hangjára ismerhetünk a forradalmi korszak Arany-leveleinek javarészében: Tengelyi Jónás típusának valódiságát, hitelességét Arany életmódja, egyénisége is bizonyítja. Amily gondosan kell megkülönböztetnünk Arany demokratizmusát Petőfi tudatos forradalmiságától, ugyanoly óvatossággal kell ügyelnünk arra is, hogy Aranynál a forradalmiság hiánya korántsem "politika-mentesség". Hisz az Arany-osztotta demokratizmus háttere nélkül talajtalanná válnék Petőfi forradalmisága is.
{58.} Arany népiességének kulcskérdése: a néphez szólás legméltóbb módjának, leghatékonyabb formájának elsajátítása; mindaz amit a néplap-szerkesztéssel kapcsolatban Petőfinek ír (1848. április 22.), nemcsak erre a konkrét ügyre érvényes, de egész költészetére, mely gügyögés nélkül, a legmagasabb művészi fokon, s mégis hozzáférhetően kíván a néphez szólni hiszen csak az ilyen költészetnek lehet nemzeti értéke, értelme. Arany néphez kötődése talán leginkább abban mutatkozik meg, hogy ismeri a nép igényét és szükségét, vagyis tudja, mire vágyik a nép, de tudja azt is, milyen vágyait kell és helyes kielégíteni. Arany néphez szóló művészetének igazi ellentéte: a Vas Gereben-féle népieskedés, a kacér és modoros maga-kelletés, a nép ízlésének bizonytalanságára spekuláló "komázás". "Tapasztalásból mondom írja Arany Petőfinek , hogy sok földmívelő polgártárs megalacsonyítva érzi magát, lapunknak veszettül magyarázó modora által. Füleimmel hallottam mondani: 'Csak olyan ez komám, mint mikor a gyermek az álmos könyvből mesél, nincsen ebben az országról semmi okos dolog.' Tisztelni kell a népnek e komoly kedélyét, nehogy gúnynak vegye az örökös komázást, s megboszszankodjék" (1848. augusztus 12.).
Ennek a tapintatnak jegyében áll Arany népiessége, s ettől a tapintattól később sem szokik el: "S aki a népet ismeri, tudni fogja, hogy nála a mennyit az értelemhez, még annyit az érzelemhez kell szólni, ha az ember sikert óhajt. Emelni a népet az irodalomban lassan-lassan, nem oly mellékes feladat, hogy már a jelen időben tekintetet sem érdemelne. Ez úton akarnék én hatni, ez lenne elemem" (Petőfihez, 1848. április 22.). Ugyancsak a néplap szerkesztése közben bukkan felszínre a nemzeti költészet elméletének egyik fontos eleme: Arany már a néplapban sem helyesli az egyoldalú népdalszerűséget (az ötvenes években majd még inkább szembefordul vele, s a nem-népies formákat is a népiesség felől kívánja újjáteremteni, áthasonítani): "a versek a népiességig egyszerűek legyenek, de nem csupán népdalok, hanem kissé emelkedettebb költemények is, hogy általuk a nép ízlése nemesedjék" (Petőfihez, 1848. június. 30.). Mindez együttesen, eléggé megvilágítja Arany népiességének demokratikus tartalmait, s érthetővé teszi, hogy követi jelöltetése ugyanolyan ellenállásba ütközik, mint Petőfié. Arany ellen is azzal agitálnak a nemesség körében, hogy figyelmeztetik őket a csapásra "mi nemesi privilégiumukon esnék, ha engem, paraszt embert választanának követül" (Petőfihez, 1848. június 27.)
A népiesség Világos utáni sorsát csak Petőfi útjából valamint Petőfi és Arany viszonyából érthetjük meg. Az Erdélyi-hirdette népiesség-elmélet, vagyis a népköltészetből kiinduló, nemzetivé váló költészet (a népies-nemzeti irodalom) elmélete éppúgy valóságra váltódik Petőfinek János vitéz előtti pályaszakaszán, mint Arany egész életpályájában. Ez a fajta népiesség igen lényeges plebejus-demokratikus tartalmakkal bír, Erdélyinél, Aranynál s ezenfelül bizonyos lázadó hangsúllyal is Petőfi említett, első korszakában. Petőfit ez a plebejus-népiesség segíti hozzá ahhoz, hogy eljusson a tudatos, programszerű forradalmisághoz, mely többet jelent mindannál, amit a népiesség valaha is óhajtott. Petőfi tehát túljut a népies-nemzeti költészet plebejus demokratizmusán, a forradalmi költészetében létrehozza a népiesség, a romantika a népdalszerűség és a magas költészet szintetikus egységét.
{59.} Arany sohasem jut el olyasfajta forradalmi programhoz, forradalmi szemlélethez, mint Petőfi. Kettejük közt lényeges különbségként jelentkezik kétféle történelemszemléletük. Míg Petőfi reményét végül is a világot megtisztító vérözönbe, a világforradalom és a világszabadság eszméjébe veti, Arany utoljára is mind 48 előtt, mind Világos után lelkében egy nemes illúziót táplál: a társadalmi fejlődéstől egy elképzelt valamikori egység újjászületését várja, vagyis a "vitéz" és szabad" nép igényét egy romantikus történelmi koncepcióból véli kiolvashatni. Végelemzésben ez magyarázza, hogy Arany bár nem forradalmár, népiessége mégsem mentes a politikumtól, sőt: plebejus-demokratikus politikummal olyannyira telített, hogy 184849-ben a leghaladóbb, tehát a legforradalmibb törekvéseket hathatósan támogatni tudja. Arany népiességében mély és forró demokratikus tartalom van jelen mindvégig. E tartalom értékén még az sem változtat, hogy nem lehet, s nem is szabad azt Petőfi forradalmi szemléletével azonosítanunk.
Petőfi túlhaladása a népiességen | TARTALOM | Irodalom |