77. GOZSDU ELEK (18491919) | TARTALOM | Fehértemplomi magányossága |
A Vasárnapi Ujságba és az Ország-Világba írt első novellák után két regényt ad ki. Az aranyhajú asszony (1880) még a franciás romantika sablonjai szerint íródott, a Köd (1882) már nem; e regényben egyformán tükröződnek azok a kritikai szempontok, melyek a dzsentri helyzetével kapcsolatos publicisztikai vitákban felmerültek, s az illúziók. Tar Iván, a regény főhőse a "jó földesúr" romantikus változata. Ellenlábasa, Baán Viktor viszont a züllött dzsentri, a "fölösleges ember" típusának magyar variációja.
Valódi, művészi újat novelláival hoz, melyekből ellentétben a kor termékeny novellaíróival évente kettőt-hármat ha megír, azokkal viszont komoly feltűnést kelt. Midőn e novellák kötetbe gyűjtve, Tantalus címmel megjelennek (1886), ez éppen olyan kiugró irodalmi esemény, mint nem sokkal korábban Mikszáth, Bródy Sándor első novelláskötetének megjelenése.
A visszhang rendkívül vegyes. A konzervatív kritika kinevezi Gozsdut "irodalmi munkavezetőnek". S éppen azt gáncsolja, ami a kötet legnagyobb újsága: filozofikus-lélektani karakterét. "Aki csak felületesen ismeri a magyar természetet jelenti ki a Budapesti Szemle kritikusa tudja, hogy a reflectáló hajlam, az önmaga fölé emelkedés, magának és sorsának philosophikus fölfogása hiányzik belőle. Meglehet, s bizonyára meg is van egyesekben, de nincs meg a fajban." Az irodalmi "ellenzék" viszont ujjong, Reviczky és Mikszáth gratulál, Justh naplója tanúsítja rögtön "nagy művész és rendkívüli gondolkodóként" ajánlja francia barátainak. A "kövér Szana" pedig a nyolcvanas évek új elbeszélőiről szóló művében (Újabb elbeszélők, 1889) tárgyilagosan szögezi le: "Gozsdu elbeszélései nemegyszer erős színekkel festik a modern eszmék küzdelmét a régi traditiókhoz csökönyösen ragaszkodó magyar társadalomban. Gozsdu sohasem dolgozik mélyebben fekvő gondolat nélkül s minden novellája vet föl valamilyen érdekes társadalmi kérdést, mely gondolkodóba ejti s eszmélődésre indítja az olvasót."
Az értékelés szélsőségei is jelzik: a Tantalus igazán mélyreható lázadás a romantikus "beszéllyel" és az anekdotizmussal szemben. Gozsdu újsága nemcsak abban rejlik, hogy, mint a naturalisták, a társadalom perifériájáról, a nyomor mélységeiből meríti novelláinak hőseit. A jelenségeknek a karrierek és jellemek kettétörésének, az ambíciók elpusztulásának, az emberek magányosságának, romlottságának és nyomorúságának a mélyére akar világítani, meg akarja mutatni az okokat, törvényszerűségeket. A legtöbb novella "fejlődés-{833.}rajz", egy-egy karrier története, melyből hősei sorsának, világnézetének analízisét adja. Az alaprajza szinte mindegyiknek azonos: fiatalkori hit vagy cél találkozás a világgal, az emberekkel, konkrétan a fővárosi vagy vidéki magyar társadalom viszonyaival s végül a kiábrándulás, magány vagy erkölcsi korrumpálódás. Ez történik Ordas Gidával, az "étlen farkassal", akiben a legmeztelenebbül van benne a liberális kor szabadversenyes, törtető ambíciója: "Én nemcsak megélni, de élvezni akartam" (Tantalus, 1884). Ordas vagyontalan, lezüllött dzsentrisarj; Kanuth Lőrinc gróf gazdag oligarcha. De őt is ugyanaz a tantalusi hév fűti; mindent magának megszerezni, mindent magának habzsolni; s ugyanúgy kiég, morálisan beszámíthatatlan lesz, mint amaz (Nirvana, 1885).
Pusztulás, magány a sorsa a társadalommegváltóknak is: Pakaszky Pálnak, a becsületes megyei hivatalnoknak s Jávor Bálintnak, a filozófus tanítónak, aki Büchnert és Darwint hirdet, szemben a papi s világi hatalmasságok véleményével (Egy falusi mizantróp, 1884; Egy néma apostol 1886). Diniszin Péter, a szerb omladinista, titkos összeesküvő, miután megismerte a szabadság eszméjéből üzletet csináló szerb burzsoáziát s a népet, az alvó oroszlánt, amely "szamárnak bizonyult", következőképpen foglalja össze kiábrándulását: "Éppen harminchét éves vagyok. Complett. Már nem is fogok hozzá. Minek? A nyár elmúlt. Ami ősszel virít nem sokat ér. Nem tönkrement embernek való a szerelem. Mostmár csak kenyér kell! Aztán az igazat megvallva, minek szaporítsam a phantasztákat? Mert hát be kell látnom, hogy sok van bennem a phantasztákból. Én őszinte ember vagyok. Hiszem, sőt meg vagyok győződve, hogy más körülmények között hős lett volna belőlem, valami nagyszerű mártír de mikor az embernek nincsen hozzá tárgya mikor az ember nagy eszméknek akar élni és nincs mire alkalmazni! Mikor minden, ami az embert körülveszi, olyan végtelenül törpe semmi! Ezt persze fiatal korában nem látja be az ember" (A mártír, 1886).
A mód, ahogy Gozsdu előadja hősei történetét egy keretes elbeszélésben velük beszélteti el igen alkalmas arra, hogy nyomon kövesse tudati és érzelmi reflexióikat. S ezekből nemcsak magukat az eseményeket, a sorsfordulatokat ismerjük meg, hanem megtudjuk azt is, hogyan gondolkodnak sorsuk okairól, törvényszerűségeiről. Nem is annyira a hasonló sors, hanem inkább a hasonló gondolkodás mutatja meg, hogy a Tantalus "alakjai gyakran egymás képére ütött atyafiak". Gondolkodásuknak, világnézetüknek közös vonása, hogy valamennyien hisznek a "biológiai elvben", abban a darwini-Herbert Spencer-i teóriában, hogy a természet törvényei a társadalomban is direkt módon érvényesülnek; hogy itt is, mint a természetben, küzdelem folyik a létért.Valamennyien úgy érzik, hogy egyéni sorsukat az a törvényszerűség határozza meg, amely szerint az erősebb legyőzi a gyöngét. Átélik mint Jávor Bálint, az Egy néma apostol (1886) főhőse e probléma szociális vonatkozásait is: "A gyöngébbeket szegényeknek, a gazdagokat erőseknek nevezitek. Két óriási tábor áll ma egymással szemben. Egyik, amely lop, rabol, öl, mert éhes; a másik pedig ,kenyér-elégségben' kövéren hirdeti, hogy a lopás, rablás, gyilkosság bűn, melyet nemcsak az uralkodó nevében működő rabtartó bíróságok, de a másvilágon, a 'fellegek felett' trónoló örök bíró is büntet." De még inkább átélik 'a faji', biológiai determinánsokat, annak jelentőségét, hogy természettől kapott tulajdonságok tehetség, fizikai és idegerő, {834.} alkalmazkodó képesség, egyszóval a biológiai "értékesség" mekkora súllyal esik latba. Szemléletük szociális elemeit rendszerint elfedi a biológiai, "faji" determinánsok hangsúlyozása. S ezzel függ össze, hogy pesszimisztikusan szemlélik az emberiség fejlődését, rendszerint az az érzésük, "hogy a szekér kerekei egyhelyben forognak anélkül, hogy előre mennének". S csak nagyon ritkán, bizonytalan érzésekkel kiáltanak fel: "Majd a jövő!"
Gozsdu világnézete: a darwinizmus alapelvein nyugvó, determinista, pesszimista világnézet. A darwinizmus egykori vitája során Marx (A Kugelmannhoz írott levélben) s Engels (A természet dialektikájában) elismerik a párhuzam jogosultságát a tőkés szabadverseny, a liberalizmus megnyilvánulásai, valamint a természetben lezajló "struggle for life" közt. Gozsdu társadalomrajza is mint a korszak többi, biologikus elveket valló írójáé, Zoláé vagy Bródyé realisztikus. A novelláiban megragadott típusok, konfliktusok a magyar liberalizmusban lezajló kenyérharc a korrupciók, a dzsentri degradálódása, a szociális nyomorúság "élethű tükörcserepei. De a darwinizmus alapján álló társadalommagyarázatnak s ennek veszélyére a Langéval, Dühringgel való polémia során Marx és Engels szintén rámutatnak vannak hamis, félrevivő oldalai is. Ezzel kapcsolatos valamennyi Gozsdu-hős problematikájában a "hamis tudat" konzekvens megjelenése. Ez a "hamis tudat" a forrása a valamennyiükben benne csírázó rezignációnak, megalkuvásnak, sőt néha a dekadenciának is. Ez a magyarázata annak, hogy Gozsdu oly erőteljes, kritikai realista tendenciákat sűrítő Tantalusának van egy irracionális, "szecesszionista" oldala is. S ez utóbbi az elkövetkező évek során egyre inkább előtérbe nyomul.
77. GOZSDU ELEK (18491919) | TARTALOM | Fehértemplomi magányossága |