A kiválás genezise | TARTALOM | Kiadások |
A regényciklusban kifejezett reform-program elsősorban a meglehetősen fantázia nélküli, tételes cselekményben fejeződik ki. E regények legfőbb művészi értékei azonban nem a cselekményben rejlenek. Éppen úgy, mint a Naplókban, bennük is elsősorban Justh atmoszféra-teremtő ereje tűnik szembe. Az atmoszférát itt is finom, impresszionisztikusan megragadott elemekből teremti meg. S ezek az elemek összességükben: a magyar oligarchia pusztulásának, szétkorhadásának lidércvillanásai. Különösen a Fuimus bővelkedik művészileg érzékenyen megalkotott, költői részletekben.
A regénynek, s egyben Justh egész művészetének csúcsa az az ábrázolás, amelyet a pusztuló felvidéki oligarchia életéről nyújt. Márfay Lőrinc, a regény álmokkal, illúziókkal teli, ifjú hőse Justh önmagát rajzolja benne hosszú külföldi tanulmányútjáról hazatérve szeretné magát átadni az ifjúkor kedves, meghitt érzéseinek, "a régi őszi hangulatoknak". De sehogyan sem sikerül. Az örömbe üröm cseppen, mert a családi fészekben rögtön megcsapja a pusztulás levegője. Önbizalma folyton csökken, amint a kötelező rokonlátogatások során beletekint az ősi kastélyok való életébe. Mindenütt éreznie kell, hogy lakóik egyformán üresek és boldogtalanok.
Justh átéli, belülről látja e kastélyok lakóinak boldogtalanságát, "élettel homlokegyenest ellenkező egzisztenciáját". "Őrült világ ez tépelődik tisztábban látó, de tehetetlen hőseivel együtt a pusztulás kezdete, nálunk, min-{856.}denkinél" (Fuimus). Az egyénileg tiszta, értelmes és érezni tudó lényekhez valami líraian is átélt sajnálat, részvét fűzi. Különösen megkapó, részvéttel és szimpátiával festett alakja: Czobor Lipót, a szokratészi bölcsességű festőművész, aki az arisztokrácia, a család hazug világából a természetbe, az egyszerű emberek közé és a művészi szépségbe menekül. E figura élő modellje: a festő Mednyánszky László, akivel Justh távoli rokonságban s mély barátságban van. E részvét megnyilatkozásai mutatják meg legvilágosabban Justh orosz írók iránti szimpátiájának egy újabb oldalát is. Tolsztojban az erkölcsi érzékenység, az önmarcangoló felelősségérzet, Dosztojevszkijben a szenvedők iránti szánalom, Turgenyevben a borongós, pusztulást lehellő hangulatok is vonzzák. Amit a vele "homogén" Mednyánszky művészetéről ír, az tulajdonképpen önjellemzés: "Képei, ezek a komor őszi hangulatok, ezek a genreok, amelyből a boldogtalanság költészete beszél, egyúttal az emberi szenvedés religióját hirdetik, csak úgy, mint egy Tolsztoj vagy Dosztojevszkij művei. Az elmúlás beszél tájképeiből; a szenvedés genrejaiból ... Ami él, az vigasztalásra született, ez a festőpoéta filozófiája" (Báró Mednyánszky haláláról, A Hét 1890. június 29.).
Egyes egyedeihez szimpátia, részvét fűzi, de az arisztokráciát, mint osztályt s a benne megtestesült életformát egyre élesebb, egyre türelmetlenebb kritikával utasítja el. E bírálat formája: az irónia, a századvég szkeptikus polgári irodalmának tipikus, kritikai megnyilatkozása. Justh igen egyénien, eredetien kezeli ezt a fegyvert. Alapkérdéseket ő sem érint, de valami száraz, elsöprő, gentleman-es fölénnyel és könyörtelenséggel tud szóvá tenni morális ürességet, agylágyulásra gyanús ostobaságot, piperkőcséget, semmirekellő élősdiséget. Mikszáth aki egy alkalommal épp azt tette szóvá, hogy íróink nem ismerik a magyar arisztokrácia életét, s ezért nem is ábrázolhatják jól Justhban épp a hozzáértést ismeri el.
A hazai, vidéki típusokat éppoly jól látja, mint a félig magyar, félig osztrák arisztokratákat, a tanyai életstílust éppúgy ismeri, mint a bécsit, vagy a párizsit. Már a Naplóban is föl-fölbukkan, leginkább épp e réteg jellemzésénél, a könnyed, elegáns gunyorosság. Majd novellái (Csörgők, 1891; A kupéban, 1891; Orchidea, 1891) folytatják a Naplóban megütött hangot: "Furcsa, permutációs világ ez ... írja. Mindegyik a másikkal s egy mindegyikkel. Az unalom oly nagy s határtalan, mint a szállodát környező sivatag" (Az egyetlen théma, A Hét 1890. november 2.). A Fuimus szemléletmódja pedig már több is könnyed, legyintő iróniánál: belevegyül a kétségbeesés, a szorongás és a gyűlölet érzése is. S a hang áthatva a pusztulás vízióival minduntalan átvált szatírába. Ezáltal lesz a regény, a benne végigvonuló hamis illúziók ellenére, a századvég egyik legkiemelkedőbb, művészileg legértékesebb, realista regényalkotása.
Justh műve töredékben maradt. E töredékben is számos retrográd, korszerűtlen eszme, kiérleletlen művészi tendencia halmozódik. Egészében mégis jelentős: egyike az új magyar irodalmat előkészítő, progresszív műveknek. Szkepszise, iróniája, amellyel osztálya sorsát, helyzetét festette; parasztlátásának újszerű vonásai; művészi módszerének, stílusának a magyar próza felszabadítását, gazdagodását jelentő megoldásai: megvalósult értékek. Kortársait bátorította; az utókort mint Ady Endrét érdeklődéssel töltötte el hivatásszeretete, odaadása.
{857.} Halála évében még megvalósította dédelgetett tervét: kastélya kertjében felépítette parasztszínháza állandó, téli épületét, görög stílusban, nyolc dór oszlopra támaszkodó homlokzattal. Az avató ünnepségre néhány párizsi barátját is meghívja. Ősszel ismét Párizsban van, csontváz-soványan, halálos sápadtan, lázas szemekkel, szenvedéstől összehúzott szájjal. "Megyek meghalni Cannes-ba" búcsúzik barátaitól. 1894. október 9-én meghalt. A szenttornyai kastély parkjába temették. Hagyatéka Naplója és negyvenhárom dedikált könyve a Nemzeti Múzeumra maradt.
A kiválás genezise | TARTALOM | Kiadások |