Objektív ábrázolási törekvések | TARTALOM | Laczkó Géza (1884 Budapest - 1953 uo.) |
A kolozsvári egyetemen bölcsészetet tanult, közben a kolozsvári lapok munkatársa. 1909-ben Nagyváradon újságíró, abban az időben, amikor ez a város még a haladó szellemű polgári élet élénk centruma. 1910-ben már budapesti {448.} újságíró, itt közlik folytatásokban első nagy jelentőségű regényét, A porbant, amely könyvalakban csak 1917-ben jelent meg. Utolsó éveiben a Magyarország parlamenti tudósítója. A zöldköves gyűrű című regénye halálának évében jelenik meg. A képzőművészet is vonzotta, tehetséges rajzoló, festő és karikaturista. Számos képzőművészeti kritikája jelent meg.
Ha csak a novelláit és elbeszéléseit ismernők, azt vallhatnánk, hogy Török Gyula a századforduló tipikus írója, akinek meglehetősen vegyes értékű és eklektikus ízlésre valló elbeszéléseiben éppúgy felfedezhető a századvégi romantika, a szecesszió, a történelmi archaizáló stilizálás hatása, mint egy ezen túlmutató, elmélyültebb lélekrajzzal dolgozó realista igény. Novellái a naturalizmus és a lírai szimbolizmus határán ingadoznak: hol Maupassant a mestere, hol valamelyik meseíró szimbolista. Van köztük nem egy másodlagos értékű írás, történeteiben gyakran megérződik a spekuláció kínos gondja, a történetek kidolgozásában pedig a mechanizmus. Elbeszéléseinek megformálásában, a cselekmények fordulataiban, kidolgozásában sok az elkoptatott, "irodalmias" sablon. Mint novellista gyakran a meglepőt kereste: az olvasót megdöbbentő fordulatokat és megoldásokat, a "regényes" befejezéseket. Ma azonban e fogások mögül már kiütközik egy rég letűnt elbeszélő modor, a századvégi romantika egész anakronisztikus mechanikája. Ahol az olvasó elkápráztatására törekszik, gyakran ott a legmesterkéltebb. Van azonban néhány egyszerű novellája is, amely a korszak legelmélyültebb realista remekei mellé is odaállítható, de ezeknek a megalkotásában egészen más módszer érvényesülését érezhetjük, mint a többi elbeszélése mögött. Ezekben az egykori élmény tiszta, harmonikus újjáélésével és kifejezésével ragadja meg az olvasót. A szecesszió rejtőzködő stilizálása helyett közvetlen hangvétel érvényesül néhány erőteljes novellájában, már a történet indításától kezdve. Leginkább az önéletrajzi vonatkozású elbeszéléseiben tisztul ki a hangja, ebben a témakörben hatja át írásait igazi líra (Húgom, A mostohánk) , és ezekben a novelláiban lép túl a korszak mesterkélt érzelmességén egy erőteljesebb, lélektanilag is modernebb realista ábrázolás felé. Ezzel a módszerrel néhány kitűnő novellájában a lélekrajz magasabb feladatait is sikerrel oldja meg: hitelesen ábrázolja a gyermekkor belső világát (A kis gróf), és meggyőzően, mély átéléssel írja le patologikus, kettétört emberi sorsok vigasztalan hányódtatásait. Ebben a vonatkozásban a már említett A mostohánk című elbeszélése mellett igen figyelemreméltó a Nagyon jó vicc! című remek novellája.
De nem a novella az a terület, ahol Török Gyula messze túllépett a századforduló magyar irodalmának határain, hanem a regény. A korszak legtöbb magyar írója a novellában futtatta fel művészi erejét a legmagasabbra, és többségük nem hagyott hátra kiemelkedő jelentőségű regényt: Tömörkény, Szini, Cholnoky Viktor, Cholnoky László, Csáth Géza pályája egyaránt ezt példázza.
Török Gyula két erős társadalomkritikával áthatott kitűnő regényt alkotott: A porbant (1917) és A zöldköves gyűrűt (1918). Mindkettő a magyar dzsentri útját, dekadenciáját ábrázolja a polgári fejlődés hitének nézőpontjából. A porban jelent meg előbb, de A zöldköves gyűrű mutatja be a dzsentri dekadenciájának korábbi periódusát. Ez utóbbi az érettebb alkotás, a társadalomrajz mély líraisággal itatódott át ebben a romantikus színekben gazdag {449.} realista műben, amely legjobb fejezeteiben sok rokonságot mutat Kaffka Margit remekművével, a Színek és évekkel.
A porban hőse egy gazdag dzsentrifiú, Kender Pál, aki Pesten nemcsak jogi doktorátust szerez, de szívvel-lélekkel be is illeszkedik a polgárosodó főváros szabadabb, emberibb, a társadalmi előítéletekkel nem sokat törődő pezsgő kultúrájú életébe. A szerelem is ide fűzi, de egy napon özvegy anyja visszarendeli vidéki fészkükbe, a "porvárosba" és ő hiába védekezik, abban a reményben, hogy a gazdaság rendbehozása után újra visszamehet és folytathatja pesti életformáját. A vidéki környezet megköti, magához láncolja és végül tragédiába kergeti ezt a különös magyar Oblomovot. Nincs a magyar irodalomban még egy regény, amelyben az Ady-megfogalmazta "városos Magyarországot" ilyen mély és áthághatatlan szakadék választaná el az anakronisztikus falusi magyar élettől, mint Török Gyula művében. Ady már a mérgező baktériumokat is látja a polgári fejlődésben, Török Gyula még feltétlen bizalommal tekint a városos Magyarország, a polgári átalakulás, a származási jogokat felváltó új értékmérő, a munka felé. Kender Pál reménytelen tespedésének színhelye a "porváros", a falusias, elmaradt dzsentri Magyarország szimbóluma: kulturálatlan, külsőségeskedő, romlott és korlátolt. A kisvárosi dzsentriket, a dzsentrivel vegyülő és szokásait felvevő kispolgárokat és polgárosult parasztokat átható gúnnyal ábrázolja, többnyire a Mikszáth-hagyományokat folytatva.
Kender Pál is éppolyan magányos és reménytelen életet él, mint Móricz regényeinek magasbatörő, de tehetetlen, szárnyaszegett figurái, de A porban hősének bukásában nagyobb szerep jut a szubjektív, lélektani és biológiai tényezőknek is. Némileg színezi-árnyalja Török Gyula társadalomszemléletét a korszak egyik divatos elmélete, amely friss és fáradt fajták szerint osztályozta a különböző népeket. Ez az egykor felkapott és sok tévhitet tápláló teória nem torzítja el Török Gyula társadalomrajzát, csak egy bizonyos determinizmusnak ad nagyobb teret, amelynek következményei a főhős pályájának rajzában észrevehető módon megmutatkoznak és a kibontakozó kitűnő realista alkotást egy kissé a tézisregények felé tolják el. Kender Pál menthetetlen süllyedése bizonyos mértékig a "fáradt fajták" sorsának illusztrációjává válik a regényben.
A porban a regény megírásának idején játszódik, A zöldköves gyűrű az 1849 utáni évtizedekben. Mindkét regény a "polgárosodás", a polgári átalakulás nézőpontjáról látja és ítéli meg a dzsentri sorsát, de a két regény közelebbi mondanivalója már elválik egymástól. A porban egy magyar Oblomov sorsán át a dzsentri dekadenciáját mutatja be éles vonásokkal. A zöldköves gyűrűben az a probléma kerül előtérbe, hogy a dzsentri legjobbjai, a régimódi, keménykötésű, konzervatív férfiak és becsületes asszonyaik hogyan vívják reménytelen küzdelmüket rétegük anyagi és morális süllyedésével. A zöldköves gyűrű hőse Őz József önként lemondott bárói címéről, hivatalt vállalt, becsületes polgárember akar lenni, nem éppen lelkesedésből, de előrelátó józanságból és gyermekei jövőjére gondolva. A regény társadalmi programjában és végső kicsengésében, ahogy polgárosult hőseinek útját előrevetíti, sok utópisztikus vonás is van. A zöldköves gyűrű igazi értéke magának a bomlási folyamatnak mesteri rajzában található, ahogy egy család életének ábrázolásában hiteles és elmélyült társadalmi képet ad arról, hogy a zárt {450.} dzsentrivilágon belül mit jelentett a nagy társadalmi megrázkódtatás. Miként tették próbára ezek az esztendők az erős embereket és miként sodorták el az erejét vesztett, csak külsőségekben, gesztusokban élő többséget. Mélyreható ábrázolással mutatja be ezt a haldokló világot, fellobbanó, nagylángú szerelmeivel, sírig tartó szenvedélyeivel. Líra hatja át a regény minden sorát, mert ha ítéleteiben, erkölcsében a holnap Magyarországa, a polgári átalakulás oldalán áll is az író, érzelmeinek ezer szála a hajótöröttekhez köti. De ez a líra nem szakad érzelmességbe, a valóság törvényeinek kérlelhetetlenségét ismerő író realizmusa összefogja a feltörő érzelmi hullámokat. "Mindig nyugodtnak, csöndesnek, szédületmentesnek látszott. Holott belül úgy égett, mint egy falu" írja Török Gyuláról Krúdy.
Őz József polgárembernek vallja magát, de puritán erényeiben, tisztább, józanabb életfelfogásában egy korabeli korszak konzervatív tartása is érezhető. Egyszerre modern és konzervatív jelenség a dzsentri átlagemberek környezetében. Keményerkölcsű férfi, aki messzebbre lát, mint a többiek, de még a reformkor morális örökségét hordja magában. Másrészt a dzsentri környezet sem azonos még A porban dzsentri-kispolgár népségével. Összefogja még őket a család, egy konzervatív erkölcs, a romantikus magyar gavalléria kohéziója, és ez erkölcsi tartást is ad nekik.
Ha úgy szemléljük A zöldköves gyűrűt, mint A porban történelmi előzményét Rónay György tanulmánya figyelmeztet erre , nyilvánvalóvá válik Török Gyula történelemszemléletének, társadalomábrázolásának nagyszerű ereje és realitása. A zöldköves gyűrű több nemzedék útjának a története és a cselekmény sodrának az iránya jelzi mindazt, ami A porban korában majd mint züllés és tragédia következik be.
A Török Gyulával foglalkozó irodalom elismeréssel állapítja meg, hogy az írónak azért sikerült hű képet adnia a dzsentri életforma válságáról, mert belülről szemlélte és ábrázolta a dzsentriélet süllyedését. Ez a tétel addig érvényes, amíg arról van szó, hogy a művészi átélés, a figurák sorsával való belső azonosulás eredményezett jelentős művet a regényíró Török Gyula esetében, de nem arról van szó, hogy Török a dzsentri apoteózisát írta meg. Az együttérzés és a szánalom nem zavarta meg szemléletének realitását. A történelmi valóságot írta meg nagy érzelmi átéléssel. Még legvonzóbb, legbecsületesebb alakjai, az Őz Józsefek és a Kender Pálok se "nagy emberek", az író mindvégig tisztán látja figuráinak arányait, amint az új világ, az új társadalmi berendezkedés szövevényébe kerülnek, kitűnik tehetetlenségük, gyengeségük.
Ikrek című regényét utolsó művét az Érdekes Ujság regénypályázatára írta. A regény minden bonyodalma akörül forog, hogy két egymásra az összetéveszthetőségig hasonló ikerfivér ugyanazt az asszonyt szereti. Naiv, érzelmes történet, könnyed stílus és nem túlságosan elmélyült pszichológiai módszerek jellemzik ezt a művét, mintha nem is A porban és A zöldköves gyűrű szerzője írta volna. Elképzelhető, hogy fiatalkori kísérletét küldte be a pályázatra, vagy pedig könnyű, szentimentális történetet akart írni az Érdekes Ujság olvasótáborának.
Török Gyula regényeiben az író korai halála miatt csak félig kibontakozó realista művészet valósult meg.
Objektív ábrázolási törekvések | TARTALOM | Laczkó Géza (1884 Budapest - 1953 uo.) |